حمله روسیه به اوکراین چگونه نظام بین الملل را تغییر می‌دهد؟

حسین رجائی،   4001207009 ۱۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
حمله روسیه به اوکراین چگونه نظام بین الملل را تغییر می‌دهد؟

اکنون بیش از سی سال از روزی که جمیز بیکر وزیر خارجه آمریکا به گورباچف تضمین داد که ناتو «حتی یک اینچ بیشتر» از مرزهای آلمان به سمت شرق پیشروی نخواهد کرد می‌گذرد.

 همین تضمین های او و جرج بوش (پدر) بود که گورباچف را متقاعد کرد نه تنها اتحاد دو آلمان را بپذیرد، بلکه آلمان تازه تولد یافته را هم دو دستی به ناتو تقدیم کند.

 گورباچف که دست و دلبازی آن روزهایش در تسلیم یک به یک سنگرهای شوروی در شرق اروپا حتی شگفتی سیاستمداران آمریکایی را برانگیخته بود، شاید  هرگز فکر نمی‌کرد که دو دهه بعد، باید شاهد رسیدن ناتو به همسایگی روسیه و استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در لهستان و رومانی باشد. 

 حتی پوتین که روحیه تسلیم پذیری گورباچف و یلتسین را نداشت هم چنین فکری نمی‌کرد. شاهدش اینکه وقتی دولت های غربی به کمک انقلاب های مخملین، یک به یک کشورهای پیرامون روسیه را از دایره نفوذش خارج می‌کردند او با آن ها در حمله به عراق و افغانستان یا تحریم هسته ای ایران همنوایی می‌کرد و حتی پیشنهاد  داد که خود روسیه هم عضوی از ناتو شود! پیشنهادی که البته به مذاق طرف های غربی خوش نیامد. 

حمله 2008 به گرجستان را می‌توان اولین واکنش جدی او به پیشروی غرب در حوزه نفوذ روسیه دانست. البته روابط وی با اروپا و آمریکا مجددا بهبود یافت تا اینکه اتفاقی در اوکراین، ضربه نهایی را به روابط دو طرف وارد کرد. 

دقیقا زمانی که وی در المپیک زمستانی سوچی، از مهمانان غربی خود پذیرایی می‌کرد، دولت متحد وی در اوکراین سرنگون شد و یک دولت متحد غرب بر سرکار آمد. پس از آن بود که روند سیاست های پوتین در برابر غرب واژگونه شد. 

  ابتدا با واکنش نظامی، کریمه را از اوکراین جدا کرده و به خاک روسیه ملحق نمود و مدتی بعد هم در پی حمایت نظامی از دیگر متحد خود، سوریه، در جریان جنگ داخلی این کشور برآمد. 

حمله این روزهای روسیه به اوکراین را می‌توان نقطه عطف جدی در تغییر نظم بین المللی دانست. نظم فعلی دقیقا زمانی پایه ریزی شد که در سایه کوتاه آمدن های گورباچف، جرج بوش توانست قدرت نوین نظامی آمریکا را در جنگ اول خلیج فارس به رخ کشیده و آبروی از دست رفته آمریکا پس از جنگ ویتنام را احیا کند. 

این نمایش قدرت که در حقیقت حاصل سیاست های ریگان در نوسازی و تقویت توان نظامی ارتش آمریکا بود، فی المثل براحتی توانست کشورهای عربی را بشدت ترسانده و برای شرکت در مذاکرات صلح با اسرائیل قانع نماید.

جنگ خلیج فارس بعدی، بستر دیگری برای نمایش قدرت نظامی خیره کننده ایالات متحده بود. اما اینبار نتیجه برای آمریکا وارونه شد: تکرار ویتنامی دیگر.

از نگاه رئالیست های آمریکایی هر قدر بوش پدر در عدم ورود به باتلاق عراق هوشمندی به خرج داد، بوش پسر فاقد چنین درایتی بود.


الان روسیه هم تقریبا در چنین نقطه ای قرار دارد. اگر بتواند دستاوردهای میدانی را به سرعت به دستاوردهای سیاسی تبدیل کرده و خود را از باتلاق جنگ بیرون بکشد، خاطره پیروزی رعدآسا و قدرت نظامی ویرانگرش، تنها چیزی است که در اذهان خواهد ماند و بر شکل گیری نظم جدید اثر خواهد گذارد اما اگر در باتلاق جنگ اوکراین اسیر شود، وضعیت برعکس خواهد بود.

نظم بین المللی جدیدی که پس از این جنگ خانمان سوز پی ریزی می‌شود البته طرف سومی هم دارد.

آمریکای جنگ خلیج فارس نه فقط در قدرت نظامی که در قدرت اقتصادی هم بی رقیب بود. به همین علت هم توانست نظام هژمونیک مدنظر خود را پیاده سازی کند. ولی روسیه امروز فاقد چنین برتری است.
اینجا نقش یک قدرت بزرگ اقتصادی برجسته می‌شود تا مکمل قدرت نظامی روسیه شود: چین.

بیشترین کسی که می‌تواند از این جنگ سود ببرد.

با اشغال اوکراین، روسیه البته ضربه سنگینی به حیثیت و جایگاه جهانی آمریکا وارد می‌کند. آنهم آمریکایی که همین چند ماه پیش با خروج مفتضحانه از افغانستان و خالی کردن پشت یک متحد دیگر خود، پیام نزول روزافزون قدرت خویش را به جهان مخابره کرده و پوتین را برای یکه تازی حریص نمود. با این حال، خود روسیه نیز تحت فشارهای اقتصادی شدید ناشی از جنگ و تحریم قرار می‌گیرد.

چه چیز برای چین از این بهتر که رقیب بزرگترش اینگونه بیش از پیش تضعیف شود و رقیب کوچکترش به کمک های اقتصادی وی وابسته تر گردد؟

حمله روسیه به اوکراین شتاب بخش روند انتقال قدرت از آمریکا به روسیه و چین است. این هوشمندی دو بازیگر اخیر هست که نشان خواهد داد هر یک چقدر می‌توانند از این قدرت واگذار شده سهم ببرند. البته بازیگران دیگری نیز بویژه در منطقه ما می‌توانند در این روند تقسیم و تسهیم قدرت شریک شوند. بستگی به این دارد که کجای این صفحه شطرنج باشند و چگونه بازی کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۲۱۲۷۳۰۹:۴۳:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
اگر قرار باشد هر کشور قلدری برای رفع اختلافات مرزی و سیاسی کشور دیگری را مورد تجاوز نظامی قرار دهد، دنیا باید پیوسته ناظر جنگ و خونریزی باشد. لابد چین هم همین امروز و فردا به تایوان حمله خواهد کرد!
حسین رجایی (نویسنده)۲۴۲۱۳۳۹۱۰:۲۱:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
درود بر شما نمونه واضح مثال شما، عربستان سعودی هست که به بهانه حفاظت از منافعش به یمن حمله کرد و شش سال است مردم فقیر و گرسنه این کشور را محاصره دریایی و زمینی کرده و پیشرفته ترین بمب و موشک های آمریکایی و اروپایی را بر سرشان می‌ریزد. این علاوه بر کمک های اطلاعاتی و لجستیکی هست که از غربی ها دریافت می‌کند. حکما آمریکایی ها و اروپایی ها میدانسته اند که وقتی چنین ظلم و ستمگری فاحشی را مشروع می‌کنند، روزی هم می‌رسد که امثال روسیه با متحدان خودشان چنین کنند.
منطق شما دارای اشکال است.۲۴۲۱۳۸۴۱۰:۵۳:۱۱ ۱۴۰۰/۱۲/۷
شما چرا در جواب یک سوال منطقی ، من را به آمریکا و عربستان حواله می دهید؟؟ چون آمریکا کار بدی کرده، ما باید چشمان خود را بر روی کشتار زن و بچه در اوکراین توسط نیروهای اشغالگر و متجاوز روسیه ببندیم؟؟
ناشناس۲۴۲۱۵۲۶۱۲:۵۶:۲۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
شما چرا تا اسم آمریکا می آید ، چشمتان را می بندید و تا اسم چین و روسیه می آید ، سرتاپا چشم می شوید .
ناشناس۲۴۲۱۶۲۶۱۴:۱۶:۲۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
لبنان هم روسیه را محکوم کرد.
ناشناس۲۴۲۱۷۰۳۱۵:۳۸:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
«دیوید لینچ» کارگردان مطرح آمریکایی خطاب به پوتین: هر چه بکاری درو خواهی کرد!
ناشناس۲۴۲۱۷۰۹۱۵:۴۴:۱۴ ۱۴۰۰/۱۲/۷
بلومبرگ: بانک‌های دولتی چین تامین مالی کالاهای روسیه را محدود می‌کنند.
ناشناس۲۴۲۱۷۱۰۱۵:۴۴:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
هشدار مسکو به ۱۰ رسانه روس: در پوشش اخبار اوکراین از کلمات «تهاجم» و «حمله» استفاده نکنید!!!!
ناشناس۲۴۲۱۷۱۱۱۵:۴۶:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
سایمون شرکلیف سفیر انگلیس در تهران در توئیتی با انتشار تصویر برافراشته شدن پرچم اوکراین در سفارت انگلیس، نوشت: در کنار مردم اوکراین ایستاده‌ایم.
حسین رجایی۲۴۲۱۵۳۳۱۳:۰۰:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
سلام مجدد عنایت بفرمایید. اصلا صحبتی از چشم بستن یا چشم نبستن اینجا مطرح نبود. شما فرمودید: هیچ کشوری نباید با قلدری به کشور دیگری حمله کند، چون این اگر باب شود، سنگ روی سنگ بند نمی شود. بنده هم خاطر نشان ساختم که متاسفانه این اتفاق قبلا افتاده است. کشورهای غربی با تشویق عراق به تجاوز به ایران و تشویق عربستان به تجاوز به یمن، این را باب کرده اند و بهانه لازم را برای تجاوز الان روسیه به اوکراین فراهم کرده اند.
ناشناس۲۴۲۲۴۲۴۰۸:۲۹:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۸
آمریکا صدام و ارتش بعثش که قاتل چند صد هزار ایرانی بودند را به درک واصل کرد. شما شاکی هستید؟؟
ناشناس۲۴۲۱۵۶۸۱۳:۲۶:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
جواب منطقی به سوال شما که البته با منطق شما هم سازگار باشه اینه که روابط کشورهای دیگه به ما چه ربطی داره همونطوری که رابطه فلسطین با اسرائیل به ما ربطی نداره یا رابطه امارات و اسرائیل به ما ربطی نداره، ما باید به فکر منافع خودمون باشیم!
ناشناس۲۴۲۲۰۳۱۲۲:۲۸:۱۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
روسیه فقط به نظامیان حمله می کند و افراد غیرنظامی در امان هستن.
ناشناس۲۴۲۱۴۱۷۱۱:۱۳:۳۱ ۱۴۰۰/۱۲/۷
عربستان بدعوت دولت قانونی یمن انجاست همانطور که ما بنا بدرخواست سوریه آنجا هستیم
ناشناس۲۴۲۱۵۵۹۱۳:۱۸:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۷
دولتی که استعفا داده که دیگه دولت قانونی نیست!!!
ناشناس۲۴۲۱۶۲۳۱۴:۱۳:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
بله هادی دیکتاتور هست! ولی عمان طرح داد برای صلح انصارالله رد کرد و گفتم حاکم کل یمن هستیم!
ناشناس۲۴۲۱۷۹۹۱۷:۱۹:۲۴ ۱۴۰۰/۱۲/۷
با پیش فرض غلط نتیجه گیری میکنی. یا نمیدونی یا خودت رو به ندونستن میزنی. برای حالت اول میگم که دولت خودش گفته استعفایی در کار نبوده بعد میگی استعفا داده؟
ناشناس۲۴۲۱۶۲۴۱۴:۱۵:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
خخخه به درخواست کدام دولت، دولت مستعفی!!!!
ناشناس۲۴۲۱۷۴۴۱۶:۲۲:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
دولت قانونی یمن؟؟؟؟؟؟ شما مطمئنی از حرفت؟ دولتی که خیانت کرده ، باز استعفا داده ، فرار کرده و بعدش پشیمان شده از استعفا و خارجی ها را برای کشتار مردمش بسیج کرده قانونی است ؟
ناشناس۲۴۲۱۴۲۶۱۱:۲۰:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
استاد رجایی: زمانی که روسیه به ایران حمله و بخشهای بزرگی از ایران را جدا کرد، آمریکا کجا بود؟؟؟؟ زمانی که روسیه (شوروی) به افغانستان حمله و به مدت 12 سال آن کشور را اشغال کرد، آمریکا کجا یود؟؟؟
ناشناس۲۴۲۱۵۸۷۱۳:۴۹:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
الان کجاست!؟
ناشناس۲۴۲۱۶۳۱۱۴:۲۰:۰۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
آن شوروی بود و تمام شد و روسیه فعلی به خاطر گسترش بلوک غرب که خلاف توافقات عمل کردن مجبور به واکنش می شود
ناشناس۲۴۲۱۶۷۱۱۵:۰۲:۲۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
تو هم حتماً سخنگوی روسیه هستی!!!!
ناشناس۲۴۲۱۹۰۹۱۹:۴۳:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۷
آمریکا منتظر موقعیت بود تا افغانستان را ۲۰ سال اشغال کند و رکورد شکنی کند!
ناشناس۲۴۲۱۴۲۸۱۱:۲۱:۴۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
البته شعار رسمی انصار الله مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر یهود بوده و هست و طبیعی ست که کمک و حمایتی از طرف آنها دریافت نخواهند کرد
ناشناس۲۴۲۱۴۳۱۱۱:۲۳:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
یا تجاوز کار غلطی هست یا درست. اگه درسته پس عربستان هم خوب کاری کرده که حمله کرده. اگه غلطه روسیه بد غلطی کرده به یه کشور مستقل حمله کرده تکلیفتون رو روشن کنید
ناشناس۲۴۲۱۵۷۱۱۳:۲۸:۱۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
ببخشید شما دست پیش گرفتی که پس نیفتی!؟ این سوال رو ما باید از شما بپرسیم!!!
ناشناس۲۴۲۱۵۸۴۱۳:۴۱:۲۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
یا روابط کشورهای دیگه با هم به ما ربط داره یا نداره، اگه ربط داره اسرائیل بدغلطی کرده فلسطین رو اشغال کرده، آمریکا بد غلطی کرده عراق و سوریه و یمن رو اشغال کرده، عربستان و امارات بدغلطی کردن به یمن حمله کردن، .... ، تکلیف خودتون رو روشن کنین
ناشناس۲۴۲۱۶۲۸۱۴:۱۹:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
شما ظاهر که فقط حمله را می بینی ولی در پس و پیش آن نمی خواهی ببینی به چه دلیل هست
ناشناس۲۴۲۱۶۷۴۱۵:۰۴:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
یا روابط کشورهای دیگه با هم به ما ربط داره یا نداره، اگه ربط داره اسرائیل بدغلطی کرده فلسطین رو اشغال کرده، آمریکا بد غلطی کرده عراق و سوریه و یمن رو اشغال کرده عربستان و امارات بدغلطی کردن به یمن حمله کردن یا ... ، تکلیف خودتون رو روشن کنین
ناشناس۲۴۲۱۴۳۲۱۱:۲۳:۲۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
نظر حسین رجایی در باره بمباران حرم امام رضا توسط روسها در 100 سال پیش چیست؟
ناشناس۲۴۲۱۸۱۶۱۷:۳۴:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
نظر شما درباره جنگ های ایران در 500 سال و 1000سال قبل چی هست؟
ناشناس۲۴۲۱۳۴۰۱۰:۲۲:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
پوتین یک دروغگو است. او تا قبل از حمله به اوکراین، عنوان می کرد که نیروهای نظامیش در حال مانور و تمرین نظامی هستند و غرب را به پروپاگاندا متهم می کرد. یک رهبر دروغگو فاقد اعتبار سیاسی و هر گونه وجاهتی است.
ناشناس۲۴۲۱۶۱۴۱۴:۰۸:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
سیاست وراستگویی؟؟
ناشناس۲۴۲۱۳۵۶۱۰:۳۴:۵۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
ایران با ممنوع کردن صادرات فلفل دلمه ای به روسیه، این کشور را تحریم کند!
حسین۲۴۲۱۳۶۷۱۰:۴۵:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
کاملا. چکیدۀ مقاله این پیام را دارد که برای تفوق بر هر کشوری فقط یک راه حل وجود دارد : زور . درصورتی که نیروی نظامی همیشه منجر به پیروزی های کوتاه مدت و نیروی اقتصادی و فرهنگ باورپذیر منجر به پیروزی های بلندمدت و پایدار میشود. مقاله بخش های مهمی از تاریخ قرن بیستم را نادیده گرفته و هرچه راکه دوست داشته گلچین کرده است.
ناشناس۲۴۲۱۳۷۸۱۰:۵۱:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
یمن مثلا می خواهد چه کار عربستان کند؟!!!!
ناشناس۲۴۲۱۳۸۲۱۰:۵۲:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۷
اگر آذربایجان کار غلط خودش در مناطق مرزی با ما ادامه می‌داد ایران هم واکنش نظامی نشان می داد
ناشناس۲۴۲۱۴۱۴۱۱:۱۲:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
واقعیت روابط بین الملل همین است! نظریات سیاسی اندیشمندان غربی را بخوانید متوجه میشوید که دنیا، یک جنگل به تمام معنی است و هر کس زور بیشتری دارد حق بیشتری هم دارد! همین!
ناشناس۲۴۲۱۷۷۷۱۶:۵۱:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
البته افکار عمومی هم مهمند چون مردم هم قدرت دارند. قدرت هم فقط قدرت نظامی نیست اما مهمترینش قدرت نظامیه.
ناشناس۲۴۲۱۹۰۲۱۹:۳۸:۰۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
برنده ی اصلی نزاع فعلی در بین کشورهای خاورمیانه ایران است که از اول تکلیف خودش را با نظام بین الملل مشخص کرده بود و بازنده ی اصلی کشورهای رقیب ایران یعتی ترکیه ، اسرایبل ، عربستان و امارات هستند که با جولان بین غرب و شرق امورات می گذراندند و حالا مجبور با انتخاب هستند . غربیها به خوبی به این موضوع پی برده اند که اسیران سایبریشان را در آلبانی و عربستان به صورت گله وار به سراغ سایتهای فارسی زبان فرستاده اند تا با ایجاد هرج و مرج فکری ، مردم و البته مسئولین را به اشتباه بیاندازند تا بلکه ایران ناخواسته خود را وارد این بازی کند بلکه منفعت ایران از این جنگ به حداقل برسد .
ناشناس۲۴۲۱۲۷۴۰۹:۴۴:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
فرض کنیم آمریکا به ما ظلم و بدی کرده است. این دلیل نمی شود که چشم های خودمان را بر روی خیانتها و ظلم های روسیه در حق مردم ایران و مردم جهان ببندیم.
ناشناس۲۴۲۱۴۲۲۱۱:۱۸:۱۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
نه! ولی دلیل هم نمیشود که در درک منافع راهبردی دچار اشتباه در موضع گیری شویم! هر ضربه ای که به آمریکا وارد شود به نفع ماست و به جای احساساتی شدن تاریخی باید عاقلانه از این وضعیت برای تامین منافع ملی استفاده شود.
ناشناس۲۴۲۱۴۶۷۱۱:۵۳:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
فعلا که بعضیها می‌گن باید چشمهای خود را بر روی ظلم‌های آمریکا به ایران ببندیم، ظلم‌های روسیه به اوکراین پیشکش!!!!
ناشناس۲۴۲۱۴۷۰۱۱:۵۴:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
نظرت درباره ظلم‌های صهیونیسها به فلسطینیها یا ظلم‌های عربستان و امارات به یمنیها هم همینه!!!
ناشناس۲۴۲۱۴۷۱۱۱:۵۵:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
شما نبودی که می‌گفتی فلسطین و سوریه و یمن به ما چه ربطی داره!؟!؟!؟!؟
ناشناس۲۴۲۱۲۷۶۰۹:۴۴:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
ناتو طبق اخبار شما و آنچه که دیده ایم یک سازمان بی خاصیت هست پس چرا اینقدر پوتین از ناتو وحشت دارد؟ پوتین بدنبال کشورگشایی هست و ناتو بهانه هست.
ناشناس۲۴۲۱۳۸۰۱۰:۵۱:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۷
روسیه کمر اقتصاد خودش رو شکست . غرب به روسیه قوی حمله نخواهد کرد منتظر میشه که با تحریم خوب ضعیف بشه بعد....
ناشناس۲۴۲۱۴۷۴۱۱:۵۷:۲۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
ناتو تاکنون در رسانه‌ها بزرگترین نیروی نظامی معرفی می‌شد که هر کاری در جهان می‌تواند انجام دهد اینکه ما معتقد بودیم چنین نیست باور ما بود که اکنون با اقدام روسیه در عمل برای دیگران هم ثابت می‌شود
ناشناس۲۴۲۱۴۷۵۱۱:۵۷:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
آخه بعد از اینکه روسیه حمله کرد مشخص شد که خاصیت نداره، وگرنه ممکن بود باعث دردسر بشه!!
ناشناس۲۴۲۱۵۱۳۱۲:۳۸:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
اگه وحشت داشت که حمله نمیکرد
ناشناس۲۴۲۱۷۶۵۱۶:۴۰:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۷
قضایا رو نباید صفر و یکی دید. ناتو انسجام زیادی نداره، اما بی اهمیت هم نیست. هرچند بحث ناتو تا حدی برای روسیه بهانه هم بود.
ناشناس۲۴۲۱۲۸۰۰۹:۴۷:۱۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
کاش پوتین دور خود را از مشاوران دلسوز خالی نمی کرد. بوضوح معلوم است که پوتین بر استقبال مردم اکراین از ورود نیروهای روسی حساب بزرگی کرده بود. حتی خارکف دومین شهر بزرگ اکراین که بیشتر اهالی ان روس تبار هستند و در بیست کیلومتری مرز روسیه هست مقاومت سنگینی در برابر نیرویهای روسی کردند و هنوز نیروهای روسی نتوانستند وارد شهر شوند. اگر اینجور پیش برود باتلاق اکراین تمام تاریخ پوتین را به کام خود می کشد.
ناشناس۲۴۲۱۲۸۱۰۹:۴۸:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۷
درود بر 14 سرباز شجاع اکراین که وقتی در جزیره ای در دریای سیاه محاصره بزرگترین ناوهای روسیه درامدند در پاسخ به تقاضای تسلیم روسها گفتند بروید به جهنم. هر 14 نفر کشته شدند ولی در شجاعت و ملی گرایی حال پوتین و روسها را جا اوردند و حماسه افریدند. پوتین و طرفداران او که به یک کشور دیگر که هیچ گناهی نداشت تجاوز کردند حالا حالاها باید تقاص پس بدهند.
ناشناس۲۴۲۱۲۸۴۰۹:۴۹:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
دنیا باید در مقابل پوتین و روسیه بایستد. باید چنان درسی به او داده شود که در تاریخ ثبت شود.
ناشناس۲۴۲۱۳۰۷۱۰:۰۵:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
روسیه دارد به آمریکا درس می‌دهد که من را تحریک نکن
ناشناس۲۴۲۱۳۵۳۱۰:۳۲:۵۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
دنیا هم به روسیه درس خواهد داد که دوران قلدری کمونیستهای دیکتاتور گذشته است!
ناشناس۲۴۲۱۴۱۵۱۱:۱۳:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
حمله به اوکراین، آغاز افول پوتین و روسیه خواهد بود.
ناشناس۲۴۲۱۴۵۰۱۱:۴۰:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
داداش مادر دیکتاتورها فراموش نکن آمریکا فقط چون رسانه دستشه، من و شما باور نمیکنیم نگاهی به عراق ، افغانستان؛ ویتنام، یمن، سوریه، داعش و... بنداز
ناشناس۲۴۲۱۵۰۰۱۲:۲۱:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
پوتین پادشاهی است که 22 سال است در روسیه حکومت می کند.
ناشناس۲۴۲۱۵۰۳۱۲:۲۶:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
آمریکا نظام دیکتاتوری نیست.
ناشناس۲۴۲۱۶۳۷۱۴:۲۴:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
نه امریکا ونه روسیه حکومتشان دیکتاتوری نیست ولی چارچوب دارد
ناشناس۲۴۲۱۶۳۹۱۴:۲۶:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
روسیه به آمریکا درس می‌دهد فقط شما نیستی می توانی به کشورها حمله کنی!
ناشناس۲۴۲۱۶۵۹۱۴:۵۰:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
ما منتظر عکس‌العمل شدید دنیا در مقابل جنایت روسیه می‌مانیم
ناشناس۲۴۲۱۳۶۳۱۰:۴۱:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
پوتین، افسر سابق KGB، یک رییس جمهور یا بهتر است بگوییم یک پادشاه مادام العمر است که با تغییر قانون اساسی روسیه، 20 سال است که در قدرت است. پادشاهی متکبر و مستبد که نحوه بر خورد او در ملاقاتهایش در کرملین با مکرون، مرکل و حتی رییسی نشان از روانپریشی او دارد. با وجود پوتین در قدرت، دنیا بسیار نا امن است.
ناشناس۲۴۲۱۳۶۶۱۰:۴۵:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
به جز 7-8 کشور، تمام کشورهای دنیا تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کردند.
ناشناس۲۴۲۱۳۱۱۱۰:۰۷:۰۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
بر مبنای استدلال پوتین، چون اسراییل با امارات و بحرین روابط سیاسی برقرار کرده، ما هم مجاز و محقیم به این دو کشور حمله نظامی کنیم!
ناشناس۲۴۲۱۶۳۴۱۴:۲۳:۰۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
همه مانند شما نیستند نگاه کنند، بله اگر دسیسه اینها رنگ عملی بگیرد واکنش سخت ما را هم خواهند دید
ناشناس۲۴۲۱۵۱۵۱۲:۳۹:۲۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
اربابت از ترسش فرار کرده تو اینجا بیانیه صادر میکنی
ناشناس۲۴۲۱۲۸۵۰۹:۵۰:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۷
به پوتین چه مربوط است که اوکراین می خواهد به ناتو بپیوندد؟ آیا دلیل از این کشکی تر برای حمله به یک کشور مستقل وجود دارد؟
ناشناس۲۴۲۱۳۶۵۱۰:۴۲:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
مردم ایران هیچگاه حمایت روسیه ( شوروی) از صدام حسین و تجهیز ارتش آن کشور با میگ 29، تانک تی72 و موشکهای اسکاد را فراموش نمی کنند.
ناشناس۲۴۲۱۴۱۹۱۱:۱۵:۵۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
مگر حمایت آمریکا و اسرائیل و انگلیس و فرانسه و آلمان را فراموش میکنند؟ فقط روسیه نبود بلکه همه کشورها از صدام حمایت کردند و تنها سوریه طرف ایران بود! یادتان هست؟ یا فقط آن بخش از تاریخ را به یاد می آورید که به نفعتان است؟
ناشناس۲۴۲۱۵۶۲۱۳:۲۲:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
در زمان حمله عراق به ایران، عراق با روسیه (شوروی) پیمان نظامی 20 ساله امضا کرده بود!!!!
ناشناس۲۴۲۱۳۹۸۱۰:۵۹:۴۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
به ناتو می پیوند برای خوش گذرانی؟ از سیاست چیزی نمی فهمی
ناشناس۲۴۲۱۴۵۱۱۱:۴۱:۲۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
چطور ایران حق دارد به شانگهای بپیوندد؟
ناشناس۲۴۲۱۴۶۲۱۱:۴۹:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
تو می فهمی؟ هر کشور مستقلی مختار است با اراده مردمش هر کاری که در جهت منافع ملیش است در چهارچوب قوانین بین المللی انجام دهد.
ناشناس۲۴۲۱۶۴۳۱۴:۲۹:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
کشورهای قدرتمند اجازه نمی‌دهند دیگران منافع ملی آنها را به خطر بیاندازد، در ضمن چه ربطی به شانگهای داشت که مخل امنیت نیست؟
ناشناس۲۴۲۱۶۴۵۱۴:۳۰:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
کشوری مستقل است که در آن انقلاب رنگی صورت نگیرد و زیر توافق هم زده نشود
ناشناس۲۴۲۱۷۹۶۱۷:۱۷:۱۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
مخصوصا غنی سازی اورانیوم!!
ناشناس۲۴۲۱۴۷۹۱۲:۰۱:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
ترکیه عضو ناتو و همسایه ما است. ما با آمریکا اختلافات زیادی هم داریم. آیا تا به حال از طرف ترکیه تهدید شده ایم؟
ناشناس۲۴۲۱۵۵۸۱۳:۱۷:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
پس ما باید به امارات حمله کنیم یا با ترکیه بریم جنگ چون خیلی از روابطشون با سیاست ما سازگار نیست
ناشناس۲۴۲۱۴۷۶۱۱:۵۹:۰۱ ۱۴۰۰/۱۲/۷
اگر رفتار یک کشور به کشور دیگر ربطی ندارد پس به ما چه ربطی داره که روسیه به اوکراین حمله کرده!؟
ناشناس۲۴۲۱۶۹۳۱۵:۲۷:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
روابط با تصاحب خاک و وصل کردنش به خاک خودت فرق می کنه
ناشناس۲۴۲۱۶۹۹۱۵:۳۲:۵۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
و اسرائیل به فلسطین و لبنان و سوریه بنده کاملا مخالف اسرائیل و اعوان و انصارش هستم اما منطق شما بی عوض نیست پس جای گله ندارد
ناشناس۲۴۲۱۵۷۶۱۳:۳۰:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
به آمریکا چه مربوطه که ما میخوایم بمب داشته باشیم؟
ناشناس۲۴۲۱۷۹۷۱۷:۱۸:۰۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
از منفی هایی که گرفتی مشخصه غرب پرست ها و خیانت گر ها به ایران زیاد شده تو این سایت
ناشناس۲۴۲۱۲۸۶۰۹:۵۰:۴۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
بمباران حرم امام رضا (ع) توسط نیروهای روس درسال 1291 شمسی رخ داد.
ناشناس۲۴۲۱۴۲۹۱۱:۲۱:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
کودتای 28 مرداد هم توسط آمریکایی انجام شد! اگر تاریخ را شخم بزنیم از این چیزها زیاد است! اما ربظش به وضعیت امروز چیست؟ یعنی باید از اوکراین در برابر روسیه دفاع کنیم؟ اصلا به ما چه؟ ما باید ماهی خود را از این آب گل آلود بگیریم!
تاریخ بخوان۲۴۲۱۴۵۵۱۱:۴۵:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
1) به جز روسیه، هیچ کشور خارجی به خودش اجازه نداده که به مقدس ترین مکان در ایران اهانت کند. 2)علت اصلی کودتای 28 مرداد برای جلوگیری نفوذ توده ای های کمونیست و حمله روسیه ( شوروی) به ایران بود.
ناشناس۲۴۲۱۸۱۸۱۷:۳۷:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
پس منطق خودتان به آمریکا مربوط نیست که کی در ایران باشد و کودتا کند!
ناشناس۲۴۲۱۸۲۰۱۷:۳۸:۳۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
دولت مردمی ایران را سرنگون می کند که شوروی حمله نکند؟!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۴۲۱۴۷۲۱۱:۵۶:۲۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
از اوکراین دفاع نکن ولی تجاوزگری رو توجیه هم نکنیم متجاوز متجاوزه آمریکا یا روسیه فرق نمیکنه هر کدوم تجاوز کنند باید رسما و علنا محکوم بشن
ناشناس۲۴۲۱۴۸۱۱۲:۰۶:۵۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
نظرت درباره عربستان و اسرائیل هم همینه!؟ درباره اشغال شمال سوریه توسط اردوغان هم همینه!؟ درباره حمله آمریکا و اروپا به لیبی هم همینه!؟ شماها چرا فقط یه وقتهای خاصی سر و کله‌تون پیدا میشه!؟!؟!؟!؟!؟!؟
ناشناس۲۴۲۱۴۹۶۱۲:۱۷:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
امریکا با روسیه مقایسه می کنی؟ امریکا توی این چندساله چندوجب خاک کشوره دیگه رو برای خودش برداشته؟ چی باعث می شه فکر کنی روسیه بعدا تصمم به جدایی مناطق شمالی ما نگیره؟ ها؟
ناشناس۲۴۲۱۶۴۷۱۴:۳۳:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
امریکا در خاورمیانه و آسیای شرقی می رود برای تجزیه کشورها و روسیه هم در قبال خطر مرزهایش به کسی باج نمی‌دهد
ناشناس۲۴۲۱۵۱۲۱۲:۳۷:۰۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
نقش حزب توده در کودتای ۲۸ مرداد، و تمام کارشکنی های جاسوسان روسیه را فراموش کرده اید؟ میدان گازی چالوس، تجزیه دریای خزر، تحریم ایران، و... را روسیه نکرد؟
ناشناس۲۴۲۱۴۸۴۱۲:۰۸:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
اینکه مال ۱۰۹ سال پیشه!! بهتره یه کم به روز باشی و درمورد ترور شهید سلیمانی و شهید فخری زاده مطلب بنویسی!!
ناشناس۲۴۲۱۲۸۸۰۹:۵۲:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
پوتین با نقض و زیرپا گذاشتن قرارداد مینسک، نشان داد به معاهدات بین المللی پایبند نیست. تجاوز نظامی روسیه به اوکراین چه فرقی با تجاوز نظامی عراق به ایران می کند؟ صدام حسین با پاره کردن قرار داد الجزایر به ایران حمله کرد و پوتین با پاره کردن قرارداد مینسک!
ناشناس۲۴۲۱۶۴۸۱۴:۳۴:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
شما اول آن قرارداد را درست بدان چی هست و امریکا و اوکراین چی کار کردن و حتی آمریکا پشت اوکراین را خالی کرد در توافقی که بعدا کردن
ناشناس۲۴۲۱۲۸۹۰۹:۵۲:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
چرا ایران مانند دیگر کشورها، اتباع خود را به موقع از اوکراین خارج نکرد؟
ناشناس۲۴۲۱۳۰۶۱۰:۰۵:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۷
دروغهای پوتین مبنی بر انجام مانور نظامی در اطراف مرزهای اوکراین را باور کرده بود!
ناشناس۲۴۲۱۳۷۱۱۰:۴۶:۲۴ ۱۴۰۰/۱۲/۷
یک روده راست تو شکم پوتین پیدا نمی شود.
ناشناس۲۴۲۱۴۳۰۱۱:۲۲:۴۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
مگه تو شکم جو بایدن پیدا میشود؟!!! خخخخ
ناشناس۲۴۲۱۴۶۶۱۱:۵۲:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۷
بایدن دروغ شاخدار نمی تواند بگوید. مثلا 200 هزار نیرو اطراف مرز کشوری جمع کند، بگوید داریم مانور انجام می دهیم!!!
ناشناس۲۴۲۱۳۷۶۱۰:۴۹:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
خود اتباع عقل دارند یا نه؟
ناشناس۲۴۲۱۴۱۱۱۱:۱۱:۲۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
خود اتباع کجا می توانستند فرار کنند؟ پروازها از چند روز قبل از حمله رزرو و گران شده بودند. از مرزهای زمینی هم نمی توانستند فرار کنند چون ویزای لهستان، رومانی، مولداوی، مجارستان، بلاروس، روسیه نداشتد!
ناشناس۲۴۲۱۵۵۴۱۳:۱۵:۲۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
باید به کشور دوست ،روسیه،می رفتند.
ناشناس۲۴۲۱۶۵۳۱۴:۳۸:۴۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
کجا بسته بود و یک ماه هست دارند امروز و فردا میکردن واسه جنگ
ناشناس۲۴۲۱۲۹۱۰۹:۵۳:۲۱ ۱۴۰۰/۱۲/۷
تنها منبع درآمد روسیه فروش نفت و گاز است. حتی کشاورزی به درد بخوری هم ندارد. تحریم های فلج کننده اقتصادی حال پوتین را جا می آورد.
ناشناس۲۴۲۱۴۷۸۱۲:۰۱:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۷
یک شهروند آمریکایی می‌گفت این چه تحریمهایی علیه روسیه هست که بنزین رو توی آمریکا گرون کرده!؟
ناشناس۲۴۲۱۵۰۱۱۲:۲۳:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
به زودی عربستان و کشورهای دیگر تولید نفتشان را بالا می برند.
ناشناس۲۴۲۱۲۹۴۰۹:۵۵:۳۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
خون آدولف هیتلر در رگهای پوتین جاری است.
ناشناس۲۴۲۱۳۰۲۱۰:۰۲:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۷
مردم هر کشوری به دنبال رفاه و پیشرفت هستند. تمام کشورهای اروپای شرقی قبل از فروپاشی شوروی عقب مانده و فقیر بودند. معلومه که مردم دوست دارند با کشورهای پیشرفته معاشرت و هم پیمان باشند. اکراین نیز از این امر مثتسنی نیست. روسیه چه تکنولوژی و پیشرفتی دارد که بخواهد هم پیمان داشته باشد جز قدرت نظامی. یک خودرو پیشرفته نشان بدهید روسی است . یک کامپیوتر نشان بدهید روسی است. با بمب و زور نمی شود بر کشورها حکومت کرد. ترامپ را یادتان رفته حتی کشورهای اروپایی هم همراهیش نکردند
ناشناس۲۴۲۱۳۴۱۱۰:۲۲:۴۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
امریکا روسیه را با خاک یکسان کند علی برکت الله
ناشناس۲۴۲۱۳۴۳۱۰:۲۳:۴۴ ۱۴۰۰/۱۲/۷
شما دارید میگید مرزهای بلوک شرق به همسایگی مسکو رسیده. بعد پوتین چپ و راست داره به کشورهای تازه استقلال یافته حمله می‌کنه. دیشب بجز چین، هند و امارات که رای ممتنع دادن بقیه رای مثبت به قطعنامه علیه روسیه رای دادن. نظام بین الملل در حال تغییر است اما به سمت سیطره بیشتر غرب پیش می رود تا بلوک شرق.
علی۲۴۲۱۳۴۷۱۰:۲۶:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
مطمئن باشید پوتین با این ریسک عظیم اقتصادی و اجتماعی که کرده با اوکراین سیر نمیشه ، امریکا هم با زرنگی تمام درگیر نمیشه ، مثل جنگ جهانی دوم که امریکا بیشترین سود و پیشرفت را داشت ، ای کاش ما با پایبندی به سیاست نه شرقی و نه غربی با وروود به برجام و تبدیل شدن به هاب انرژی کمی معادلات بازی را عوض میکردیم ، همچنین ایران و ترکیه و گرجستان باید بهم نزدیکتر بشوند ، تاریخ همیشه تکرار میشه و باید هوشیار باشبم
ناشناس۲۴۲۱۶۵۰۱۴:۳۷:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
امریکا با وعده های دروغی که به اوکراین داد می‌خواهد اتحادیه اروپا را نابود کند چیزی که اروپاییان حالیشون نیست
به آفرید۲۴۲۱۳۵۴۱۰:۳۳:۴۱ ۱۴۰۰/۱۲/۷
عزیزانی که زبان دنیارو بلد بودن جاشون خالی هست ، ظریف کجایی عمو نیستی ببینی اوکراینتو تنها گذاشتن نامردا،میدان بر دیپلوماسی حمله کرده ، البته دم اروپا و بایدن گرم تحریم کمرشکن کردن و از دور تماشا میکنن
ناشناس۲۴۲۱۳۹۰۱۰:۵۴:۵۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
بهتر است بگویی دنیای قشنگ این ها اوکراین را شیر می کردن و دم بزنگاه فرار
ناشناس۲۴۲۱۴۳۶۱۱:۲۶:۴۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
اینا اصلا متوجه نمیشن! غرب زمانش که رسید صدام رو نابود کرد که زمانی نه چندان دور متحدشان بود! در لیبی همین طور! در افغانستان به راحتی آب خوردن پشت غنی را خالی کردند! در همه جای دنیا همین بازی را بارها تکرار کرده اند ولی غربگرایان همچنان شیفته وعده های توخالی غرب اند! تازه امضای تضمینی جان کری را نگفتم که حمل بر غرض ورزی نشود. ما نه از روسیه خیری دیدیم نه از چین و نه از اروپا. تنها راه این است که آنقدر قوی باشیم که کسی فکر حمله را هم نکند. وگرنه همان بلایی که در طول تاریخ بارها تکرار شده سرمان خواهد آمد...
ناشناس۲۴۲۱۵۳۵۱۳:۰۲:۳۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
زبانهای دنیا به ترتیب: 1- زور 2- پول 3- فریب 4- نظم موجود مثل قانون و دیپلماسی! آقای ظریف فقط زبان چهارم رو بلد بود!
ناشناس۲۴۲۱۳۹۴۱۰:۵۷:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
درس عبرت بگیرید و با این کشورهای شرق و غرب در مورد ناموس کشور مذاکره نکنید که عاقبت شما همین اوکراین هست
ناشناس۲۴۲۱۴۵۹۱۱:۴۷:۳۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
اتفاقاً باید با همه مذاکره کرد. گوشه نشینی و عزلت منشا بدبختی است
ناشناس۲۴۲۱۵۷۵۱۳:۲۹:۰۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
باید مذاکره کرد اما نباید قدرت کشور رو فروخت
ناشناس۲۴۲۱۶۵۵۱۴:۴۱:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
مذاکره آداب دارد آن هم در خود آزانس و نه با چند کشور و اگر قبول نمی کنند قانون خودشان را، خروج از ان پی تی
جواد۲۴۲۱۴۱۶۱۱:۱۳:۱۸ ۱۴۰۰/۱۲/۷
نابودی فدراسیون روسیه انتهای این قلدری و دیوانگی پوتین خواهد بود روسیه باید تبدیل به 17کشور کوچک و کشاورزی شود از روز تاسیس این خرس سیبری خوی وحشی و دور از تمدن داشته
ناشناس۲۴۲۱۴۴۶۱۱:۳۸:۱۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
چه قدر زرق و برق غرب چشمان مارو برده آمریکایی که 40 سال پدر این مردم درآورده و جنگ اقتصادی شروع کرده یادمون رفته الان دارو برای بیماران خاص و کودکان سرطانی نداریم این همه قربانی طی این سال ها جای دفاع از آمریکا داره..... آمریکا همونی که داعش ایجاد کرد و جنایات داعش هیج جا تکرارنشده و نخواهد شد
ناشناس۲۴۲۱۴۵۳۱۱:۴۳:۱۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
دمشون گرم . کدخدا و ناتو دارن جنگنده های روسیه رو پرپر میکنن توی آسمون اوکراین . ایول ایول
ناشناس۲۴۲۱۵۱۶۱۲:۴۴:۱۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
انقدر فشار اومده بهتون از ذلیل شدن غرب که رویاهای شبانه اتون رو میاید به عنوان فکت تعریف میکنید
ناشناس۲۴۲۱۵۳۲۱۳:۰۰:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
بعد از فروپاشی شوروی آمریکا شد یکه تاز دنیا و پلیس جهان و نظم جهان رو برقرار میکرد البته طبق منافع خودش. این باعث ایجاد این توهم شد که قدرت نظامی مهم نیست و فقط باید به اقتصاد پرداخت.
ناشناس۲۴۲۱۵۳۸۱۳:۰۴:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۷
مهمترین تغییر افول آمریکا نیست بلکه افول دمکراسی و حقوق بشر نمایشی آمریکایی است.
ناشناس۲۴۲۱۵۴۴۱۳:۰۹:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
الان بهترین فرصته برای ساخت بمب اتمی. این به نفع چین هم هست. برای روسیه هم از یک جهاتی ضرر داره و از یک جهاتی نفع. شاید ضررش بیشتر باشه اما نه خیلی.
ناشناس۲۴۲۱۵۷۳۱۳:۲۸:۱۷ ۱۴۰۰/۱۲/۷
متاسفانه نظم بین الملل رو زور و قدرت تعیین میکنه. ما هم این وسط اول باید به فکر «حفظ» خودمون باشیم و بعد اخلاق و بعد منافع دیگه. البته اخلاق نتیجه گرا نه اخلاق فانتزی.
احمد۲۴۲۱۵۸۶۱۳:۴۷:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
من نه طرفدار روسیه هستم و نه غرب!‌ ایران باید به فکر منافع ملی خود باشد. هر کدام از این کشورها وقتی قدرت پیدا کنند معلوم نیست به خاطر منافع خود چه رویکردی به دیگر کشورها خواهند داشت.
ناشناس۲۴۲۱۵۹۰۱۳:۵۵:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۷
هرچقدر غربیها و اروپاییها بیشتر با هم بجنگند بقیه دنیا آرامتر خواهد بود!
ناشناس۲۴۲۱۵۹۴۱۳:۵۶:۵۱ ۱۴۰۰/۱۲/۷
حتی هند که هم قدرت اتمیه و هم متحد آمریکا به قطعنامه شورای امنیت علیه روسیه رای ممنتع داد.
ناشناس۲۴۲۱۶۰۵۱۴:۰۳:۲۲ ۱۴۰۰/۱۲/۷
رسانه های غربی چند دهه مردم رو به خواب فانتزی حقوق بشر و قوانین بین المللی فروبردند. من چند سال پیش بیدار شدم. اما الان خیلیها دارن بیدار میشن!
ناشناس۲۴۲۱۶۹۴۱۵:۲۸:۱۶ ۱۴۰۰/۱۲/۷
خدا کنه همینجور به جون هم بیفتند وهمد یگررا ضعیف کنندوگرنه اینها با هم توافق کنند کل دنیا را نابود می کنند
کورش بزذگ۲۴۲۱۸۵۷۱۸:۲۹:۰۳ ۱۴۰۰/۱۲/۷
احسن
ناشناس۲۴۲۱۹۵۲۲۰:۵۶:۲۹ ۱۴۰۰/۱۲/۷
اشغال اشغال است چه فلسطین چه اوکراین
ناشناس۲۴۲۲۴۵۴۰۸:۴۸:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۸
کا گ ب و شوروی قابل احیا نیستند! درس مهمی که با خون و هزینه زیاد ارباب پوتین شما یاد می گیرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین