ازدواج موقت؛ چشم‌ها را باید شست...

محمد پاشازاده، گروه تعاملی الف،   3971130016 ۲۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
ازدواج موقت؛ چشم‌ها را باید شست...

چهارده ثانیه بیشتر نمی‌گذرد که زن می‌گوید: زَوَّجْتُکَ نَفْسِی فِی المُدَّهِ المَعْلُومَهِ عَلَی المَهْرِ المَعْلُوم...و ادامه می‌دهد: اگر اخلاق‌هایمان به هم خورد، دوباره تمدیدش می‌کنیم.. نمی‌خواهم بین من و زنت تفاوت بگذاری... نمی‌خواهم هر شب پیش من باشی، اما هفته‌ای یک شب باید باشی!
و مرد می‌گوید: چشم! زن ادامه می‌دهد: قول دادی خانه و ماشین برایم بخری..؟! مرد دوباره می‌گوید: چشم! می‌خرم برات.
(بخشی از سکانس ابتدایی فیلم آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند)

ازدواج موقت برای هوس‌بازی و در شرایطی که یک مرد زنی سالم با تمامی شرایط یک همسر را دارد، نه در اسلام و دین توصیه شده و نه از نظر اخلاقی درست است؛ اما اگر مردی زنی بیمار داشته باشد که خودش نیز رضایت به این کار داشته باشد، عیب کار کجاست؟ چند روز پیش که با یکی از دوستان بحث به مشکلات ازدواج جوانان و... رسید، گفتم: فکر می‌کنی کدام جوان بدش می‌آید که ازدواج به موقع کند و تعداد زیاد فرزند هم داشته باشد؟ همه دوست دارند (به جز یک عده معدود با تفکر یا مشکلی خاص!)، اما شرایط اقتصادی اجازه نمی‌دهد؛ خب باید چه کرد؟

اگر جوانی شرایط ازدواج دائمی ندارد و ممکن است به گناهانی مبتلا شود و یا به لحاظ روحی و روانی آسیب‌های جبران‌ناپذیری ببیند، آیا ازدواج موقت و یک رابطه کنترل شده بهتر از پرسه زدن‌های اینترنتی و هرزگی و ارتباط با زنان و دختران متعدد نیست؟ یک‌بار بیاییم در محضر وجدان خود و بدون تعصب و هوای نفس، واقعیات جامعه و مسائل روز جوانان و اجتماع را ببینیم: ازدواج موقت با شرایط خاص، هرزگی و یا فحشا نیست!

ازدواج موقت به غلط، هوی و هوس‌بازی تعریف شده و توسط جامعه و به خصوص زنان و دختران دیده و قضاوت می‌شود؛ اما واقعیت ازدواج موقت، حمایت از زنان بی‌سرپرست و یا کمک به جوانانی است که هم دغدغه سالم زندگی کردن را دارند و هم نمی‌خواهند سمت گناه و روابط نامشروع بروند. ما به لحاظ اخلاقی، حق نداریم که حکم دینی را بر مبنای نظر و یا قضاوت شخصی خودمان تعبیر کنیم و آن را به همه جامعه تعمیم دهیم. ازدواج موقت، حکم دین است و اگر کسی از این حکم برای هوس بازی بهره ببرد، نباید فقط از لحاظ منفی به قضایا نگاه کنیم.

چشم‌ها را باید شست؛ جور دیگر باید دید. به خاطر هوس‌بازی عده‌ای، نباید حلال خدا را حرام کرد. اگر حلال خدا را حرام کنیم و حرام خدا را حلال، خود را نابود کرده‌ایم.دنبال گناه نرویم. از گفتن حلال خدا نترسیم و واقعیات را کتمان نکنیم. درک واقعیات، اولین قدم برای رستگاری هر جامعه‌ای است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۸۲۸۹۸۰۷:۰۷:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
حمایت از زنان بی سرپرست؟؟؟!!!
میلاد حمیدی۷۸۳۱۱۰۰۹:۳۴:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
به نظر من حمایت از زنان بی سرپست می تونه این باشه که مردها شاغل بشن تا بتونن حمایتشون کنن. در مورد زنان بدسرپرست هم بهترین کار این هست که مردهاشون یا سرپرستشون شاغل و توانمند بشه و اگر هم مشکلی داره برطرف بشه. ولی برعکس فمینیست ها میخوان مردها رو بذارن کنار و زن رو تنها و فردگرا و خودپسند کنن که از این طریق آمار طلاق بره بالا و آمار ازدواج هم بیاد پایین. فمینیست ها ازدواج رو یک عامل محدود کننده برای خودسر شدن و خود خواه شدن زنها میدونن. فمینیست ها حتی حق سقط جنین ( این نسل کشی مدرن) را از حقوق زنان و در راستای حمایت از زنان میدانند! فمینیست ها بدون توجه به وظیفه ی فطری و شرعی مردان برای تامین معیشت خانواده و زن و فرزند میخواهند اشتغال زنان یا برابر یا بیش از مردان شود! حتی راجب ارث هم همین نظر را دارند! بدون توجه به اینکه خلاف فرمایش قرآن است و بدون توجه به اینکه مرد مطابق قرآن و آنچه میدانیم از دارایی خود به زن و فرزند می دهد و آن را صرفا برای خود نمی کند! بر خلاف زن که طبق باورها و شرع داشته هایش برای خودش است مگر اینکه خودش دلش بخواهد بدهد! اما مرد اگر از داشته هایش ندهند شرعا می توانند از وی بستانند! فمینیست ها حتی به بادرای زنان هم معترضند و در اینجا هم خدا را مقصر می دانند! و پیامبر و ائمه را متهم میکنند که قرآن و احادیث چون آنها مرد بوده اند به نفع مردان نوشته شده است! و نمی خواهند تفاوت ها را بپذیرند! آنها نمی خواهند فکر کنند چرا پیامبر و امام زن نداشته ایم و حضرت زهرا س با آن عظمت چرا امام نشد؟! آیا اینها نشان دهنده تفاوت معنا دار وظایف و حقوق و خلقت مردان نیست؟ چرا هیچ فمینیستی در مورد سربازی زنان و وظایف برابر زنان با مردان صحبت نمی کند و صرفا دنبال حقوق برابر بدون وظایف برابر هستند؟!!!
ناشناس۷۸۳۴۹۱۱۲:۳۸:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
الان بحث در مورد فمنیسم بود ؟؟
ناشناس۷۸۳۶۲۵۱۳:۲۵:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
نه صحبت این است که آن زنانی که حاضر نیستند بیایند بشوند صیغه این آقا و مرهم بر دل ایشان بگذارند و صفا به جامعه بیاورند، عده ای فمینست و بنیاد خانواده برافکن نسل کش مدرن دست پرورده تهاجم غربند!
ناشناس۷۸۳۴۹۷۱۲:۴۰:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
شما در مورد فمنیسم اشتباه فکر می کنی منابع داخلی که در نفی فمنیسم نوشته شده اند را فقط نخوان چون یک سویه و شامل اتهامات غیر واقعیه به منابع اصلی مرجعه کن
میلاد حمیدی۷۸۳۵۶۶۱۳:۰۱:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
من هم به شما توصیه میکنم منابع خارجی نفی فمینیسم ر و بخون چون منابع داخلی بیشتر اشتباه دارن . بخصوص منابع نفی فمینیسم رو توسط فمینیست ها پشیمان و برگشته بخون و اونهایی که تا تهش رفتن و دیدن چیز خوبی نیست و بیشتر زنها قربانی شدن!
ناشناس۷۸۳۷۶۴۱۴:۱۷:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
شما چون ذهنت برای محکوم کردن فمنیسم برنامه ریزی شده و پیش فرض ذهنت نوشتن مقاله در محکوم کردن فمنیسم و جلب توجه تفکر حاکم در ایرانه فقط دنبال دلایلی برای نفی اون هستی من فمنیست نیستم ولی به مبارزه برای گرفتن حقوق انسانی برابر ایمان دارم زنان و مردان تفاوتهای ذاتی دارند چون بر اساس ذات خلقت نقشهای متفاوت دارند ولی این نباید باعث بشه که حقوق یکسان نداشته باشند نباید نقش های یک جنس برتر و بالاتر و جنس دیگر پست و حقیر شمارده بشه همه از بطن یک زن به دنیا میایم و توسط یک زن پرورش پیدا می کنیم چطور می شه که به محض توانمند شدن نقش ذاتی منجی خودمون را حقیر و بی ارزش می بینیم و برای اون نیمی از حقوق یک انسان را قائل می شیم .... می دونم الان دارین توی ذهنتون کلمات قلمبه سلمبه و بعضا عربی برای عادلانه نشان دادن این تبعیض ها جستجو می کنید ولی بازی تمام شده و لفاظی جواب نمی ده یک سوال مهم : «چرا زنها حقوق برابر با مردان ندارند؟؟؟؟؟/!!!!
ناشناس۷۸۴۱۲۲۱۶:۳۵:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
سلام یک جواب بسیار ساده. آیا مردها و زنها عین هم هستند؟ احساس زن ها از مردها بیشتر. منطق مردها از زن ها بیشتر. ادامه دهندگی و پشتکار زن ها بیشتر، امکان اصلاح مسیر و شروع کار در مردها بیشتر. موارد مختلف. طبیعتا وظایف متفاوت. طبیعتا حقوق ها هم متفاوت می شوند. درست مطالعه کنید خیلی راحت قابل تحلیل هست.
ناشناس۷۸۴۳۰۸۱۸:۴۹:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
نه اصلا اینطور نیستزن و مرد مکمل هم هستند و ضعف های همدیگر را می پوشانند کی گفته حس مادری یا وظیفه ی مادری از وظایف پدری کم اهمیت تره ؟؟ شما تصور کن مادر نباشه بنابراین باید حقوق یکسان داشته باشند
ناشناس۷۸۴۳۵۷۱۹:۱۵:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
کی گفته قابلیت های زنان کم ارزشه و قابلیتهای مردان پر ارزشه و مردان دو برابر زنها حق دارند ؟؟ 1400 سال پیش شاید این حرف منطقی بوده ولی الان که زنان پا به پای مردان تحصیل می کنند و کار می کنند و قدرت درک و تحلیل دارند کی گفته باید نصف مردان در نظر گرفته بشن ؟؟؟
میلاد حمیدی۷۸۳۵۸۱۱۳:۰۶:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اتفاقا جنبش های ضد فمینیسم در غرب بیشترن من خودم یک پژوهشگر خانواده و فمینیسم هستم و بیش از یک دهه مطالعه و تحقیق دارم. شما یبار هم مسیر رو برعکس برو. هیچ چیزی بهتر از اسلام واقعی نیست. و اسلام کاملا با فمینیسم در تضاده. همون کامنت من رو بخونی متوجه ابتدایی ترین تضادهاش میشی
ناشناس۷۸۳۷۲۸۱۴:۰۶:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
متاسفانه شما متعصب هستی و حتما مرد وگرنه اگر قوانین ازدواج و ارث و دیه و حضانت و قیمومیت و شهادت و ... را مطالعه کرده بودی این حرف را نمی زدی اسلام یک دین مردانه است تمام احتمام اسلام در براورده کردن نیازهای مردان است من با ذهن و فکر یک انسان امروزی عدالتی در قوانین مربوط به زنان نمی بینم
نظر یک حقوقدان۷۸۴۱۰۸۱۶:۲۶:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دکتر زهرا داور، حقوق‌دان و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی،در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تکلیف حق ارث فرزندی که ثمره ازدواج موقت باشد، چه می‌شود، می‌گوید: این فرزند مانند فرزندان ناشی از عقد دائم از پدر ارث می‌برد؛ به عبارت دقیق‌تر همه حقوق و تکالیفی که پدر در قبال فرزندان زن دائم دارد، برابر این فرزند نیز داراست که بر این اساس نفقه، حضانت، توارث و سایر حقوق این فرزند مانند فرزندان دیگر پدر برقرار است
ناشناس۷۸۴۱۷۸۱۷:۰۸:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
شما نظر حقوقدان رو ول کن! ببین اسلام و روحانیون و قوانین جاری چی میگه!
ناشناس۷۸۴۳۱۲۱۸:۵۰:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
منظور حقوق زن بطور کلی است نه در ازدواج موقت
قاضی دادگاه خانواده۷۸۴۱۲۸۱۶:۳۸:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
متاسفانه اطلاعات شما درباره حقوق زنان در ازدواج موقت کم و غلط است . از نظر شرع و قوانین زن حق دارد در هنگام عقد موقت با همسرش هر گونه شرطی را بگذارد . این یعنی احترام به حقوق زنان . او میتواند طلب خرجی ماهیانه کند . محل زندگی را خودش تعیین کند و شرط کند . اصلا عقد موقت بدون مهریه باطل است اما در عقد دایم میشود مهریه نداشت . در رابطه با تعیین محل زندگی در ازدواج موقت ملاک قرارداد بین زن و شوهر است و اگر قراردادی نداشته باشند، زن اجباری به ماندن در محل معین‌شده توسط شوهر را ندارد. حتی میتواند با همسرش شرط کند که در صورت فوت او از او ارث ببرد (طبق وصیتنامه ). حتی زن میتواند نوع رابطه جنسی با همسرش را تعیین کند. اینها همه حقوقی است که دارد . اگر هم فرزندی بدنیا بیاید پدر مسول تامین مخارج و اداره اوست . و فرزند از پدر ارث خواهد برد .
ناشناس۷۸۴۳۱۵۱۸:۵۲:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
به ما این قوانین را نگفتند ...زمانی که ۲۳ ساله بودیم و تاکنون ۶سال گذشته...بهتر است این قوانین را قبل عقد بگویند
ناشناس۷۸۴۶۰۱۲۲:۴۴:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
شرط و شروط نخواستیم. قوانین برابر باشه و خلاص.
ناشناس۷۸۴۹۱۱۰۸:۳۳:۴۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱
چشم حتما امر دیگه؟!!
حق۷۸۸۶۹۸۰۹:۲۴:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۴
الرجال قوامون علی النسا
ناشناس۷۸۳۸۴۰۱۴:۴۳:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
عجب سفسطه ای اینکه دلایل که من درآوردی است رو از کجا آوردین. آنچه که باید باید می کنید در عالم واقعیت چیز دیگری است. وقتی زنان توان کار و کسب درآمد نداشته باشند بسیاری از مردان به آنها اجحاف می کنند. و چون معمولا این قشر از خانواده ضعیف هستند می سوزند و می سازند. با بداخلاقی و کتک زدن، اعتیاد و فساد شوهر. دوست عزیز شعار دادن کاری ندارد و خدانکند وقتی نااهلی گیر یک خانواده بیافتد. من در صورتی که مرد خانه توان اداره خانواده را داشته باشد و خانواده خود را تامین کند مخالف کار همسر هستم اما بلقوه امکان کارکردن را برای خانمها واجب می دانم.
ناشناس۷۸۳۳۹۵۱۱:۴۹:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
منظورش کلاه شرعیست عزیز!
ناشناس۷۸۳۴۹۹۱۲:۴۱:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
من نمیفهمم چرا شما مسایل را قاطی می کنی کی گفت فمنیستی عمل کنیم حداقل حلال خدا را (عقد موقت) را ببا بلهوسی به لجن نکشیم و از اونطرف دیوار نیفتیم!!
ناشناس۷۸۳۶۸۳۱۳:۴۶:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
من نمیدونم چرا یکی نمیگه اصل قضیه رو درست کنید. یعنی حتی امید هم نداریم که شرایط اقتصادی درست بشه!!! تو ازدواج موقت فقط بحث جنسی مطرحه ولاغیر. در ثانی ما حتی شرایط ازدواج موقت هم نداریم. خونه و کار و درآمد که برای حیات لازمه چه برسه به ازدواج حتی موقت.
ناشناس۷۸۲۹۱۶۰۷:۲۴:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
ازدواج سفید؛ چشم‌ها را باید آب کشید!!
ناشناس۷۸۳۰۸۳۰۹:۱۸:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
عزیز من ازدواج سفید نه شرعی است و نه در فرهنگ ما جای داشته. اما ازدواج موقت هم شرعی است و هم در فرهنگ ما از قدیم بوده. خدا لعنت کنه غرب رو که فکر کردن رو هم از ما گرفته!
ناشناس۷۸۳۱۴۷۰۹:۵۹:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
فرق ازدواج موقت و سفید چیه ؟؟
عباس۷۸۳۱۹۴۱۰:۲۲:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
در ازدواج موقت زن بعد جدایی تا حدود سه ماه نمیتواند با مرد دیگری ازدواج کند...ولی در ازدواج سفید بلافاصله بعد جدایی با مرد دیگری است... در ازدواج موقت نفقه زن بر عهده مرد است و همچنین مهریه دارد ولی ازدواج سفید فاقد ان هست... در ازدواج موقت ..... بیشمار تفاوت
مجید۷۸۳۲۹۸۱۱:۰۸:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
آنچه را که گفتی در صیغه هم میتوانند شرط کنند .
ناشناس۷۸۳۳۱۸۱۱:۱۴:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
در ازدواج سفید هم توافقاتی انجام می شه و همینطوری نیست در ضمن اینکه زن سه ماه نمی تونه با کسی باشه به نفع کیه ؟؟؟ ازدواجهای موقت مداوم تهوع آوره مثل ازدواجهای سفید مداوم کلا اشتغال فکری مدام برای پیدا کردن شریک جنسی تهوع آوره و هدف از خلقت انسان این نبوده مگه ما حیوانیم
ناشناس۷۸۴۱۲۹۱۶:۳۸:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
میتونه و باید ، فرق دارن. به نفع جامعه هست. مشکلات کمتر. زمانی که می خواد صیغه بشه مجبور میشه بیشتر بهش فکر کنه و جامعه لجنزار نشه.
سمیعی۷۸۳۵۱۰۱۲:۴۵:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
کی گفته نفقه داره ازدواج موقت؟اجباری نیست...والا ما نه نفقه داشتیم نه مهریه...1سکه بود ...ازدواج موقت چیز یه که کسی و قانونی حسابش نمیکنه...در مملکت ما فقط ازدواج دائم...در مملکت ما فقط از ازدواج موقت برای گیر ندادن و دهن بستن استفاده میکنن.. همین وو بس...با ازدواج سفید هیچ فرقی نداره
وکیل۷۸۴۰۹۰۱۶:۱۵:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
شما میتوانید در هنگام عقد موقت میزان و مبلغ نفقه را با طرف شرط کنید و خیلی درخواستهای دیگر را . اینها در قانون آمده اینکه ما نمیدانیم یا نخواستیم از حقوقمان استفاده کنیم حرف دیگری است . ماده‌ 1113 قانون‌ مدنی‌ می گوید : "در عقد انقطاع‌ زن‌ حق‌ نفقه‌ ندارد مگر اینکه‌ شرط شده‌ یا آنکه‌ عقد مبنی‌ بر آن‌ جاری‌ شده‌ باشد."
سميعي۷۸۴۲۰۸۱۷:۲۷:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
بله...ولی قانونی نیست
فارغ التحصیل رشته حقوق۷۸۴۰۹۷۱۶:۱۹:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
چنانچه‌ حق‌ نفقه‌ از سوی‌ زن‌ در حین‌ عقد ازدواج‌ موقت‌شرط شود و مرد آن‌ را بپذیرد، این‌ شرط صحیح‌ است‌ و مرد ملزم‌ به‌ انجام‌ آن‌ است‌ زیرا هر شرطی‌ که‌ مخالف‌ با مقتضای‌ ذات‌ عقد نباشد صحیح‌ است‌ و شرط حق‌ نفقه‌ خلاف‌ مقتضای‌ ذات‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ نمی‌باشد. بخش‌ اول‌ ـ شرط حق‌ نفقه‌ در ضمن‌ عقد ازدواج‌ موقت‌: قسمت‌ الف‌ ـ نفقه‌ برای‌ تمام‌ مدت‌: هرگاه‌ در ضمن‌ عقد ازدواج‌ موقت‌، زن‌ شرط نماید که‌ در تمام‌ مدت‌ ازدواج‌ موقت‌ باید از حق‌ نفقه‌ برخوردار باشد و مرد آن‌ شرط را بپذیرد، حق‌ نفقه‌ زن‌ بر مرد لازم‌ است‌. قسمت‌ ب‌ ـ نفقه‌ برای‌ قسمتی‌ از مدت‌: هرگاه‌ در ضمن‌ عقد ازدواج‌ موقت‌، زن‌ شرط نماید که‌ در قسمتی‌ از مدت‌ ازدواج‌ موقت‌، از حق‌ نفقه‌ برخوردار باشد و مرد آن‌ شرط را بپذیرد، مانند اینکه‌ مدت‌ عقد موقت‌ برای‌ پنج‌ سال‌است‌ و حق‌ نفقه‌ زن‌ دو سال‌ اول‌ یا دو سال‌ آخر باشد، در این‌ صورت‌ شرط صحیح‌ است‌ و حق‌ نفقه‌ زن‌، بر مرد لازم‌ است‌. قسمت‌ ج‌ ـ نفقه‌ بیش‌ از مدت‌: هرگاه‌ در ضمن‌ عقد ازدواج‌ موقت‌، زن‌ شرط نماید که‌ نفقه‌ او به‌ بیش‌ از مدت‌ ازدواج‌ موقت‌ باشد، به‌ عنوان‌ مثال‌ زن‌ شرط نماید که‌ نفقه‌ او به‌ مدت‌ پنج‌ سال‌ بر عهده‌ گرفته‌ شود و مرد آن‌ را تامین‌نماید، در صورتی‌ که‌ مدت‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ فقط دو سال‌ است‌ و این‌ شرط مورد قبول‌ مرد واقع‌ گردد، شرط صحیح‌ است‌ و مرد ملزم‌ به‌ وفا به‌ شرط است‌. قسمت‌ د ـ تعیین‌ نفقه‌ بعد از عقد: هرگاه‌ پس‌ از عقد ازدواج‌ موقت‌، ضمن‌ عقد خارج‌ لازم‌ زن‌ شرط نماید که‌ نفقه‌ او تا پایان‌ مدت‌ یا قسمی‌ از مدت‌ عقد موقت‌ بر عهده‌ شوهر باشد و شوهر آن‌ شرط را بپذیرد، به‌ نظر می‌رسدچنین‌ شرطی‌ صحیح‌ است‌ و مرد ملزم‌ به‌ وفا به‌ شرط است‌ زیرا شرطی‌ که‌ در ضمن‌ عقد صحیح‌ بوده‌ و خلاف‌ شرع‌ و خلاف‌ مقتضای‌ ذات‌ عقد موقت‌ نیست‌، اشکالی‌ ندارد که‌ پس‌ از عقد شرط شود; و چنانچه‌ ضمن‌ عقد خارج‌لازم‌ این‌ شرط انجام‌ نگیرد به‌ نظر می‌رسد وفا به‌ شرط، برای‌ مرد الزام‌ می‌آورد زیرا آن‌ یک‌ تعهد است‌ که‌ شوهر متعهد به‌ آن‌ شده‌ است‌.
ناشناس۷۸۳۶۳۷۱۳:۲۹:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
ازدواج موقت نه نفقه دارد نه مسئولیت فرزند دارد نه هیچ چیز دیگر! یک مبلغ و مدت دارد که مبلغ را می توانی همان اول خدمات حساب کنی یا آخرش، مدت را هم خواستی تمدید می کنی خواستی هم زودتر فسخ می کنی! ازدواج سفید هیچی ندارد، فقط اگر از با هم بودن حس بهتری دارید با هم می مانید! نه پول نه زمان نه هیچی! مسئولیت بچه هم درست مانند موقت، گردن مادر است، قانون در هیچ کدام این دو مورد مادر را حمایت نمی کند.
حقوقدان۷۸۴۰۸۶۱۶:۱۲:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
حقوق فرزندان حاصله از ازدواج موقت یا صیغه: اگر به هر دلیلی زن و شوهری که با همدیگر ازدواج موقت کرده اند بچه دار شوند این بچه از نظر حقوقی هیچ تفاوتی با فرزند حاصل از ازدواج دایم نخواهد داشت و تمام شئونات وی را دارا خواهد بود. در ماده 1158 قانون مدنی می خوانیم: «طفل متولد در زمان زوجیت ملحق به شوهر است، مشروط بر اینکه از تاریخ نزدیکی تا زمان تولد کمتر از شش ماه و بیشتر از ده ماه نگذشته باشد.» همچنین وی از پدر و مادر خود ارث خواهد برد نفقه وی نیز بر پدر واجب است. در ازدواج موقت اگر فرزندی حاصل شود نفقه کودک بر عهده پدر است شاید بگویید، ازدواج موقت ممکن است یک روزه باشد و اتفاقا زوجه در اثر مباشرت با شوهر بچه دار شود، در این صورت که این دو فرد بعد از 24 ساعت به همدیگر نامحرم خواهند شد، تکلیف کودک چه خواهد شد؟ در جواب پرسش مقدر باید عرض کنم که این احتمال وجود دارد و اگر چنین اتفاقی روی داد باید در مرحله اول والدین کودک بنا به حکم اخلاق ازدواج دایم کنند یا حداقل مدت ازدواج موقت شان را چند سال تمدید نمایند تا کودک از نعمت هر دو پدر و مادر بهره مند گردد. اگر چنین کاری را انجام ندهند، نگهداری و نفقه کودک بر عهده پدر است و پدر موظف است از کودک خود مراقبت نماید. کما اینکه در ازدواج دایم هم وظیفه نگهداری و نفقه کودک بر عهده پدر است. بر اساس ماده 1168 قانون مدنی حضانت و نگهداری از فرزندان حق و تکلیف والدین معرفی شده و از آنجایی که پدر سرپرست خانواده محسوب می‌شود، هزینه‌های نگهداری از فرزندان نیز برعهده وی گذارده شده است.
ناشناس۷۸۴۳۸۰۱۹:۲۶:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اگر قرار به حکم اخلاق باشه، میشه ازش توی ازدواج سفید هم استفاده کرد. در ثانی وقتی ازدواج موقت جایی ثبت نمیشه، زن نمیتونه ادعای ارث و فرزند و ... داشته باشه.
ناشناس۷۸۴۲۴۵۱۸:۰۳:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
نفقه ندارد اشتباه نکن فقط مهریه تازه ارثم نمیبره
ناشناس۷۸۳۲۰۰۱۰:۲۶:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
تو دین سلام و هر آیینی برای ازدواج قانون خاص داره شما مشخص کن چه ایینی داری تا بگم فرقش چیه
ناشناس۷۸۳۳۹۶۱۱:۵۰:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
مردم اگه نخوان درگیر پیچیدگی های این قوانین بشن چکار باید بکنن؟؟ قبول کنید این قوانین برای انسانهای مومن و دینداره و تعداد زیادی اصلا درگیرش نیستند جامعه داره یک طرف می ره شماها یه سمت دیگه با این فرمون که دارین می رین مقصد جاهای خوبی نخواهد بود تا دیر نشده از جامعه شناسان و روانشناسان و متخصصین کمک بگیرید
ناشناس۷۸۴۵۰۷۲۱:۲۳:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
کسی که تابع قانون نیست مثل انسان زندگی نمیکنه
مرندی۷۸۳۲۰۳۱۰:۲۷:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
شما می توانید عمده تفاوت را در مسئولیت بدانید ! در ازدواج موقت زن و مردنسبت به هم مسئولیتهایی دارند زن مهریه می گیرد اما موظف است که در این مدت با هیچ مرد نامحرم دیگری در ارتباط نباشد ، همچنین مرد مسئول فرزندان خواهد بود و فرزندان هم از اموال والدین خود ارث می برند. و ... ! و فرزند هم متقابلا مسئولیتهایی مانند سایر فرزندان ازدواج دائم نسبت به والدین خود دارد! اما در آنچه ازدواج سفید می خوانید چه کسی مسئول فرزندان حاصل خواهدشد ؟ از طرف دیگر زن مسئولیت خاصی در قبال مرد ندارد و می تواند همزمان با افراد دیگری هم در ارتباط باشد! اینجا فرزند هم هیچ مسئولیتی نسبت به والدین خود ندارد! اما بهتر است موضوع را کلی تر هم ببینید : ازدواج-چه موقت چه دائم- یعنی اطاعت از خداوند و گردن نهادن بر احکام او ! ازدواج سفید -همان زنای مطرح در احکام الهی- یعنی دهن کجی به خدا و احکامش ! انتخاب با خودتان است!
ناشناس۷۸۳۹۵۶۱۵:۲۳:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
یعنی زن چون مهریه می گیره حق نداره با مرد دیگه ای در ارتباط باشه ؟؟ یعنی رابطه ی موجر و مستاجر !!!!! عجب تعریف سخیفی از ازدواج دارین شما ! حالا مرد چون مهریه نمی گیره آزاده ؟؟ یعنی زنی که مهریه نداره آزاد می تونه باشه ؟؟
ناشناس۷۸۳۲۵۲۱۰:۵۰:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
صیغه عقد تمکین به قانون الهی است و دادن حق و حقوق قانونی برای زوجین که موجب تحکیم خانواده میشه.
آرش۷۸۳۶۷۸۱۳:۴۳:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
ازدواج موقت قانونی است و دستور الهی اون رو حلال اعلام کرده اما همباشی سیاه (که به غلط بهش ازدواج سفید میگن) غیر قانونی و حرام است. همین دلیل برای یک دیندار کافی است!
ناشناس۷۸۲۹۳۶۰۷:۴۱:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
احسنت ! قربون اون شیر پاکی که خودی سوء استفاده از حلال خدا در همه موارد هم امکان دارد و هم مذموم است شما در ازدواج دائمی هم اگر فقط برای هوس(شهوت ج...، شهوت مال، شهرت و ...) ازدواج کنی هم در دین و در منطق رد شده می باشد حالا ازدواج موقت هم از این قاعده مستثنی نیس اما چرا فقط به ازدواج موقت گیر داده میشود که فلان و فلان است چقدر ازدواج دائمی داشتیم که زن برای سرکیسه کردن مرد مهر بالا زده و بعد از ثبت رسمی اخاذی کرده یا مرد فقط برای هوس با زن ازدواج دائمی کرده و بعد زن را رها کرده به امان خدا و .. ازدواج موقت شرایط و اقتضائات خود را دارد که باید مراعات شوند و الا در اصل آن اشکال وارد نیست بلکه در برخورد آدما مشکل هست
ادربس۷۸۳۱۰۹۰۹:۳۳:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
کاش یم نفر پیدا می شد که به من اهل سنت توضیح دهد که اگر عقد موقت مبنای شرعی دارد کدام یک از همسران پیامبر اکرسلام الله علیه یا امامان سلام علیهم عقد موقت بودند؟تا حقیر قانع شوم
ناشناس۷۸۳۱۹۲۱۰:۲۱:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
تمام عقلای اسلام چیزی را که انسان مومن ن میتواند با افتخار بیان کند مذموم میدانند.اگر پدری دختره را عروس کند با افتخار وسربلندی ابراز میکند و جشن. ولیمه هم میدهد اما اگر. دخترک صیغه کسی باشد. حتی از نگاه دیگران هم فراری است.مشکل جای دیگری است
ناشناس۷۸۳۲۰۷۱۰:۲۸:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
انشالله یکی میاد جواب میده، اما با این استدلال طلاق هم شرعی نیست.
ناشناس۷۸۳۲۷۶۱۱:۰۰:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اگه به شما بگن بچه زن صیغه حتما افتخار هم میکنی.طلاق در قرآن به صراحت آمده است و برداشت از کلمات قرآن نیست
ناشناس۷۸۳۹۰۹۱۵:۱۰:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اگر حاصل ازدواج موقت بچه باشد، مانند بچه حاصل از ازدواج دائم باید توسط مرد تامین شود اسلام و جامعه در حالت نرمال ازدواج دائم را مجاز و تبلیغ می کند ، و ازدواج موقت برای موارد اورژانس است حالا با اینهمه رواج زنا در جامعه، کسی هست با افتخار بگوید من ناروازاده ام اخه این چه جور استدال است مثل رای دادنتونه که مملکت به این روز افتاده
ادریس۷۸۳۳۳۶۱۱:۱۸:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دوست عزیز ،ازدواج در دین اسلام حلال وسنتی است که مدح شده وطلاق،حلالی است که از آن نهی شده !!!
ناشناس۷۸۳۲۶۹۱۰:۵۶:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
از زنان نبی مکرم ماریه قبطیه مادر ابراهیم علی الاقوی ازدواج موقت بوده و در مورد ایمه علیهم اسلام هم ازدواج موقت گزارش شده
ادریس۷۸۳۳۷۵۱۱:۴۰:۲۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
عجب!!!معنی موقت میدونی یعنی چی؟یعنی اینکه مدت موقت با ایشون باشد. در ضمن ماریه قطبی کنیزی بود که مقوقس پادشاه مصر به ایشان بخشید.لطفا بیشتز مطالعه بفرمایید
ناشناس۷۸۳۵۳۷۱۲:۵۳:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دوست عزیز متاسفانه مردانی داریم که مقام و شان زنان را در حد کنیزان در زمان پیغمبر می بینند !
محمد قاسمی۷۸۳۳۲۹۱۱:۱۸:۱۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
عجب حرف قشنگی زدی پیامبر کدوم زنش رو طلاق داده؟؟؟؟
ناشناس۷۸۶۷۵۱۱۰:۴۱:۴۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲
اولا که شما دارید به همسران دائمی پیامبر ص اشاره میکنید در حالیکه همسر موقت، اسمش روی خودشه موقت ! اینکه بگوییم همسر موقت پیامبر ص چندتاس اشتباهه چون موقت بنا نیست تا آخر بمونه که اسمش در تاریخ نقل بشه ثانیا قوانین ازدواج های پیامبر ص با ازدواج های ما قیاس مع الفارق است یعنی اشتباه است برای نمونه پیامبر ص لااقل ۹ تا همسر برای آن ذکر کرده اند در حالیکه برای مسلمانان تا ۴ تا بیشتر نمیتونن همزمان همسر اختیار کنن
ابراهیم۷۸۳۷۰۴۱۳:۵۷:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
ازدواج حتی ازدواج دائم برای شهوت رد نشده اصلا ازدواج کارکرد اصلی ش رفع صحیح نیاز شهوت است. چیزی که میتونید بگید اینه که ازدواج فقط برای شهوت پسندیده نیست وگرنه نه رد شده و نه اشکال داره! به همین دلیل هم کارکرد ازدواج موقت در جایی که فقط موضوع شهوت در میون باشه بیشتر مطرح هست یعنی دو نفر اگه فقط برای شهوت میخواهند با هم ازدواج کنند بهتره که موقتی باشه تا اینکه یه خانواده و چند تا بچه ایجاد بشه در حالی که عشق و یا الفتی وجوه مشترکی جز دفع شهوت بین زن و مرد نباشه!
رضا۷۸۲۹۵۵۰۸:۰۴:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
سلام من در دوران مجردی بخاطر مشکلات شدید مالی و از اونطرف مشکلات شدید خانوادگی اقدام به ازدواج موقت کردم ولی چنتا نکته رو رعایت کردم اول اینکه خانومی که با هزار دردسر تونستم پیدا و انتخاب کنم سعی کردم سن بالا انتخاب کنم . اونموقع من بیست و چهار سالم بود اون خانوم حدود 52 سال و بعد اینکه واقعا از خدا خواستم این موضوع کاملا موقت باشه تا خدای نکرده به گناه نیفتم و از اونطرف اسباب ازدواج دائممم هم فراهم بشه. جالب موضوع این بود که اگر میخواستم گناه بکنم همه درها و همه امکانات برام مهیا بود ولی برای ازدواج موقت حلال و فرار از حرام پوستم کنده شد...
ناشناس۷۸۳۱۰۶۰۹:۳۲:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
بیچاره زن بعدیتون. یادم باشه مردهای ایرانی چه تفکراتی دارند............
ناشناس۷۸۳۲۵۶۱۰:۵۲:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
مردان غیر ایرانی چه تفکراتی دارند ؟!!!
ناشناس۷۸۳۲۶۰۱۰:۵۳:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
پسر 24 ساله با خانم 52 ساله !!!!!!!!!!!!(ایموجی تعجب بسیار )
ناشناس۷۸۳۴۶۹۱۲:۲۳:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
قصد ایشون فقط و فقط رفع نیاز جنسی بوده حالا چطور می شه با کسی که باهاش ارتباط عاطفی نداری ارتباط جنسی داشته باشه یه داستان غمناک و عجیبه ولی من هم برای همسر دائم ایشون آینده ی خوبی پیش بینی نمی کنم
ناشناس۷۸۳۵۰۳۱۲:۴۲:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دیگه چیزی ازش باقی نمونده
ناشناس۷۸۳۷۱۵۱۴:۰۲:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
مگر زن کالاست که تموم بشه ؟؟ خجالت نمی کشی ؟؟ حالا خودت پنجاه ساله بشی بهت بگن ازت چیزی نمونده خوبه ؟
صمصام۷۸۲۹۷۹۰۸:۱۸:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
کسانی که ازدواج موقت را ترویج و تبلیغ میکنند هنگام رخدادن عواقب ازدواج موقت...هرگز چیزی را به گردن نمیگیرند . پرداختن و جا انداختن ازدواج موقت خروجی یک تخلف تلخ است : ....
ایرانی۷۸۳۸۷۷۱۵:۰۱:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
به ازدواج سفید و بی بندوباری و ایدز و... دامن بزنند بهتره
سعید۷۸۲۹۹۲۰۸:۲۷:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
در اسلام مرد حق دارد چهار همسر بگیرد و مطلق ازدواج چه دایم و چه موقت توصیه شده است و اینکه می گویید هدف از ازدواج اگر هوسبازی باشد چنین و چنان است اینطور نیست
ناشناس۷۸۳۱۰۵۰۹:۳۱:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دوست عزیز از این حرفها می زنید که مهریه ها این شکلی شده هااااا! این موضوع برای زمان خاص در روره پیغمبر یعنی 1400 سال پیش بوده شما فکر کن 1400 سال پیش اوضاع اجتماعی اون هم در عربستان چه شکلی بوده ! زن در اون زمانه در ازای خدمات جنسی و به دنیا آوردن بچه ارتزاق می کرده آیا زندگی های کنونی این شکلیه ؟؟ امروزه زن و مرد پا به پای هم زندگی را پیش می برند شما قبول کن حتی زن خانه دار هم با تمیز کردن منزل و پخت و پز و رسیدگی به بچه ها در اقتصاد و سلامت خانواده نقش مهم ایفا می کند هر چند عده ای بی انصاف این موضوع را قبول ندارند زن امروزی که هم توان کار داره هم حضور در اجتماع و هم تحصیل کرده است هرگز موضوع چند همسری را قبول نمی کنه چند همسری یعنی خیانت و پاسخ خیانت هم خیانته .... لطفا با طرح این موضوع زمینه های خیانت همسران به یکدیگر و آواره شدن بچه ها را فراهم نکنید هر چند این اتفاق در ایران هرگز عملی نخواهد شد ولی حتی مطرح کردن آن باعث رنجش و تحقیر خانم هاست و به شدت بوی تحجر و عقب ماندگی دارد
حبیب۷۸۲۹۹۶۰۸:۲۸:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
ازدواج موقت گناهش بیشتره . دلیل چون شخص نه تنها احساس گناه نمیکند بلکه ان را عبادت میداند وهیچ وقت از آن دست نمیکشد .
ناشناس۷۸۳۰۹۴۰۹:۲۴:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
مشکل ماها اینست که ما خودمان را بنده خدا نمی دانیم .اگر بنده می دانستیم هر چه خدا و پیامبرش فرموده باید بدانیم درست و عین حق است. متاسفانه برخی از خانواده های جامعه ایرانی همینطور هستند اگر فرزندشان رابطه نامشروع با دختران داشته باشند ای بسا افتخار هم می کنند که پسر ما زرنگ هست ولی اگر همین رابطه بصورت مشروع و در قالب هنجارهای دینی باشد و عنوان ازدواج موقت بگیرد این را باعث سرافکندگی خود می دانند.
مرتضی۷۸۳۱۲۴۰۹:۳۹:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
سلام علیکم الان شما صاحب فتوا هستی؟؟ در مقابل حلال خدا، حکم حرام صادر میفرمایید؟اینقدر هم قاطع؟؟؟!!!
ناشناس۷۸۳۱۷۸۱۰:۱۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
شما قبول داری حکم خدا برای 1400 سال پیش بوده ؟؟ شما فقط سی ثانیه به اوضاع بشریت در 1400 سال پیش فکر کن 1400 سااااال پیییییش!
ناشناس۷۸۳۲۶۵۱۰:۵۶:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
احکام در ارتباط با مسایل انسانی است که شامل زمان و مکان نمی شود. الان در قرن 21 این همه روابط و فرزندان نامشروع و بچه هایی که در غرب تک والدین هستند خیلی پیشرفت محسوب میشه؟! پیشرفت تکنولوژی با پیشرفت انسانیت متفاوت است.
ناشناس۷۸۳۳۷۴۱۱:۴۰:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
در قوانین 1400 سال پیش ازدواج شبیه خرید و فروشه در وضعیت فعلی جوامع این طرز فکر پاسخگو نیست
ناشناس۷۸۳۳۹۹۱۱:۵۲:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
یک سر به خیابان رِد لایت در کشور هلند بزن تا معنی خرید و فروش زن در قرن 21 رو متوجه بشی!
ناشناس۷۸۳۷۱۱۱۴:۰۰:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
حالا کی گفت اونها کار خوبی می کنن قوانین ازدواج منظوره مهریه و حقوقی که زن به واسطه ی ازدواج ازشون محروم می شه
ناشناس۷۸۳۴۰۴۱۱:۵۴:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
نمونه ی همین خرید و فروش زن همین الان در کشورهای همساه هم دیده میشود در افغانستان زن را می خرند و متاثر از همین قوانین بدو اسلام است(کنیز)
ناشناس۷۸۳۷۷۸۱۴:۲۵:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
بعید میدونم شما صاحب نظر در این حوزه باشید...لطفا برو از اساتید و کسانی که واقعا غرب رو دیدند بپرس که بنیان خانواده اونجا مستحکمتره یا اینجا
ناشناس۷۸۴۲۲۷۱۷:۴۱:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
بر اساس آمار رسمی: آمار طلاق در فرانسه 80 درصد هستش آمار طلاق در ایران 20 درصد هستش روابط غیر رسمی و خیانت هم مطمئن باش در غرب بیشتره ... خیانت در ایران هم بیشتر در افرادی که تحت تاثیر فرهنگ غرب هستند رخ میده.
ناشناس۷۸۴۶۸۵۲۳:۵۴:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
خب معلومه چون تو ایران همه چی سال ها طول میکشه از جمله طلاق. اینقدر باید بری و بیای...
ناشناس۷۸۴۶۸۹۲۳:۵۸:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
این آمار از کجا آمده ؟؟ اونها ازدواج رسمی شبیه ما ندارند کلا فرهنگ ها متفاوته نباید مقایسه بشه
ناشناس۷۸۵۹۴۹۱۷:۴۳:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱
منظور ازدواج رسمی بر اساس قانون فرانسه است روابط غیر رسمی جای خود!
ناشناس۷۸۳۳۴۶۱۱:۲۳:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
آفرین به شما که یه دفعه ای مرجع تقلید شدی و اینطوری از خودت حکم صادر کردی....
ناشناس۷۸۳۳۸۸۱۱:۴۶:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
به لطف دوستان بسیاری از جوانان مطلقا متشرع نیستند در این اوضاع چکار باید کرد ؟؟
مهدی۷۸۲۹۹۷۰۸:۲۸:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
..... همین الان یک زن که صیغه نامه با چهار شاهد سراغ دارم که باردار شده و پدر بچه حاضر به قبول مسولیت بچه نیست و زن قصد داردهم بچه را به مبلغ ۳۰ میلیون تومان بفروشد. ... بیایند و پاسخگوی عواقب صحبت هایشان باشند
ناشناس۷۸۳۲۲۰۱۰:۳۵:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
عزیز دلم، میگی صیغه نامه، 4 شاهد و... خب این مرد ازدواج دائم هم کنه همین کارو میکنه. از لحاظ اعتبار شرعی و قانونی یکی هست. این انصاف هست به این صورت بیان میکنید؟ قبل از نوشتن یه مروری کنیم.
ناشناس۷۸۳۰۲۵۰۸:۴۲:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
ازدواج موقت همان کلاه شرعی به رابطه دو نفر است. وقتی یکی در طی یک سال با تعداد زیادی از مردان ازدواج موقت می کند و یا مردی دهه زن رو عقد موقت می کند اینها چه فرقی با هرزگی دارد. همه توافق ها هم بین دونفر انجام می شود.
ناشناس۷۸۳۰۸۰۰۹:۱۴:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
بعد از هر عقد(حتی چند ساعت) باید حدقل دو ماه عده نگه دارد و امکان ازدواج مجدد ندارد
ناشناس۷۸۳۱۳۴۰۹:۴۹:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
عزیز دل 2 ماه عده یعنی هیچ ،الان همین ایدز و هپاتیت دروه نهفته بیش از چند سال دارند اصلا فلسفه ی علمی واسه این 2 ماه چیه؟؟؟؟؟
ناشناس۷۸۳۲۷۳۱۰:۵۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
فرصت برای فکر کردن و امکان برگشت به ازدواجی که منجر به طلاق شده.
ناشناس۷۸۴۰۷۹۱۶:۰۷:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
عده دو ماه نیست 4 ماه و ده روزه اون هم برای اینه که اگه بچه ای در رابطه ایجاد شده باشه مشخص باشه پدرش کیه و البته مرد هم نتونه از زیربار مسئولیت در بره تو ازدواج موقت زن ارث نمیبره درسته ولی در مورد بچه بچه زن موقت با زن دائم هیچ فرقی نداره چه در مسئولیت پدر تو نفقه و ... و چه تو ارث و...
امیر۷۸۳۱۶۴۱۰:۰۶:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
یعنی 6 بار در سال برای زن مشکلی نداره ؟! مرد هم از هفت دولت آزاد باشه هر چی دلش خواست ؟؟ یعنی انسانهایی داشته باشیم که کل سال ذهنشان درگیر پیدا کردن شکارهای جدید برای ارتباط جنسی باشه ؟؟ جمع کنید بابا ! ارتباط جنسی فقط در صورت وجود عشق و علاقه ی واقعی و با قصد داشتن زندگی پایدار و آرامش بخش معنی داره هم برای مرد و هم برای زن مابقی حرفها تن دادن به بعد حیوانی و عین حقارته
ناشناس۷۸۳۲۳۹۱۰:۴۶:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
شما فرض کن عده هم نگه داره همین خانم .اگه در دوران پیری به شما بگه تو سی چهل سال گذشته با صد و بیست نفر مرد همبستر شده خدا وکیلی شمایی که متشرع و متدین هستی به اون چه نگاهی خواهی داشت؟
ناشناس۷۸۹۶۰۶۱۸:۲۹:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۴
اگه کاری که کرده با حکم خدا درتضاد نباشه نگاه متشرع هم نباید بد باشه وگرنه تشرعش بدرد عمش و همین جامعه میخوره
شیرعلی۷۸۳۱۵۶۱۰:۰۳:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
ازدواج چه موقت چه دایم پاسخ به نیاز جسمی و جنسی است که پروردگار در انسان گذاشته مانند غذا خوردن به همین سادگی. آیا در مورد غذا خوردن قانونی نیست؟ چه بخوریم چه نوعی بخوریم؟؟؟ اما جاری شدن عقد برای پاکیزگی نسل انسان است که فرد بداند پدر مادرش کیست فرزندش چه کسی است و انجام ان با قاعده است و با هرزگی تفاوت دارد اساسا قاعده و قانون ازدواج برای جلوگیری از بی بندوباری و پاسخ به نیاز جسمی و روحی است.
ناشناس۷۸۳۰۴۷۰۸:۵۴:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
زمونه این حرفها گذشته. جایگاه زن امروزی با زن چندین قرن پیش فرق میکنه. چطور یک مرد میتونه چند نفر صیغه کنه و زن نمیتونه؟ حلال و حرام خدا به موقعیت زمان و مکان هم بستگی داره. با روش قرون گذشته نمیشه یک جامعه پیشرفته با جمعیت خیلی زیاد را اداره کرد.
ناشناس۷۸۳۱۲۹۰۹:۴۷:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
والا فقط بحث شرع و قانونه وگرنه مدتهاست زن و مرد متاهل و مجرد ما هر کاری دلشون میخواد میکنن. فقط تا اسم شرع بیاد همه اعتراض میکنن.
ناشناس۷۸۴۰۴۶۱۵:۵۲:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دقیقا این همه مخالف خوانی همه بخاطر موضع گرفتن علیه دین خداست وگرنه سالهای سال است دخترکان و پسرکان دبیرستانی ما همه مرزها را رد کرده و به آزادی مطلق و بی و بند باری رسیده اند!!به این میگن اوضاع گرگ و میش آخرالزمان
ناشناس۷۸۳۱۳۳۰۹:۴۹:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
در جامعه ی ما جوان یعنی مرد جوان با تمام مختصات جوانی برای زن نه خاصیت جوانی و نه نیازهای جوانی قابل درک نیست زن هم نیاز جنسی و عاطفی داره و در صورت براورده نشدن نیازهاش حق داره آنها را مطالبه کنه
لادن۷۸۳۸۸۵۱۵:۰۴:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
الان اگه این مقاله بردگی جنسی و روسپی گری را تبلیغ میکرد باز ناراحت میشدی؟ مشکلت چیه فکر میکنی؟
ناشناس۷۸۴۰۴۲۱۵:۵۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
آره دقیقا زمونه عوض شده پس زن امروزی باید پاشه همراه من بیاد پادگان برای سربازی باید تو زندگی خرج خودش و نصف مخارج خونه رو متقبل بشه باید قید مهریه رو بزنه از اونور هم جهاز نیاره اما در نصف تمام هزینه ها مشارکت کنه باید تو مترو سه تا واگن از هفت تا واگن رو مختص به خودش ندونه باید چیزی بنام پارک و سالن و... مخصوص بانوان رو از ذهنش بیرون کنه و..........یا همه تغییرات یا هیچ تغییری
ناشناس۷۸۴۲۳۱۱۷:۴۶:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
حرف حساب . سی سانت پارچه میندازن رو سرشون به اسم حجاب در عوض یه مهریه دارند که نگو و نپرس.
ناشناس۷۸۴۶۹۵۰۰:۰۱:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
مهریه صراحتا در قران آمده در مورد حجاب اجباری هیچ حرفی در قران نیست و فقط به زنان مومن و همسران پیامبر توصیه شده پس الکی موضوعات نامربوط را به هم ربط نده
ناشناس۷۸۴۴۴۴۲۰:۲۴:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
یعنی زنان پارک دارن و مردان اصلا پارک ندارن ؟؟ زنان واگن مترو دارن و مردان پیاده گز می کنند زنان بارداری و زایمان و بچه داری ندارن ؟؟ شما به عمرت زن شاغل و تحصیل کرده ندیدی ؟؟ شما زن سرپرست خانوار به عمرت دیدی ؟؟ مادر شما صبح تا شب بیکار بود و می خوابید ؟؟ زنان با ازدواج چه حقوقی را از دست می دن ؟؟اصلا می دونی ؟ انصاف هم خوب چیزیه که البته شما نداری
ناشناس۷۸۳۰۶۶۰۹:۰۴:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
به نظر تلاش شده تا قبح ازدواج موقت کم شود اما دامنه کاربرد آن مشخص نیست. ;ازدواج موقت برای هوس‌بازی و در شرایطی که یک مرد زنی سالم با تمامی شرایط یک همسر را دارد، نه در اسلام و دین توصیه شده و نه از نظر اخلاقی درست است؛ اما اگر مردی زنی بیمار داشته باشد که خودش نیز رضایت به این کار داشته باشد، عیب کار کجاست؟ چند روز پیش که با یکی از دوستان بحث به مشکلات ازدواج جوانان و... رسید، گفتم: فکر می‌کنی کدام جوان بدش می‌آید که ازدواج به موقع کند و تعداد زیاد فرزند هم داشته باشد؟ همه دوست دارند (به جز یک عده معدود با تفکر یا مشکلی خاص!)، اما شرایط اقتصادی اجازه نمی‌دهد؛ خب باید چه کرد؟؟uot; در ابتدا ازدواج موقت برای مردان متاهل بیان شده و در پایان پاراگراف به خواسته جوانان!!!! متن پر از چنین تناقضاتی است.
ناشناس۷۸۳۰۸۸۰۹:۲۱:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
ازدواج موقت جزو مرقی ترین احکام دین است ولی حکومت بخاطر اینکه دیگران انگی به او نچسباند متاسفانه آنرا بایکوت کرده و اصلا در مورد ان صحبت نمیکند . در حالیکه با راه اندازی مراکز رسمی ازدواج موقت در هر شهری کشور به پیشرفت عظیمی در همه زمینه ها دست پیدا میکند . البته باید محدود کنند و بگویند یه یک مرد در طول عمرش بیش از 2 بار نمیتواند ازدواج موقت بکند . باید در تلوزیون و رادیو در این مورد و اشنایی شهروندان با ان برنامه های اموزشی زیادی بگذارند و ان را نهادینه کنند.
پرتو۷۸۳۶۱۶۱۳:۲۰:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
پیشرفت عظیم ؟در چه زمینه ای؟
ناشناس۷۸۳۹۶۸۱۵:۲۶:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
کسی تلویزیون نمی بینه داداش !
ناشناس۷۸۳۰۹۱۰۹:۲۱:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
آقای محمد پاشازاده که این مقاله را نوشته، آیا خودش حاضر است خواهر یا دخترش به صورت موقت صیغه کسی بشود؟
ناشناس۷۸۳۵۶۵۱۳:۰۱:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
این نظر شما نشون دهنده نوع عمق مطالعه ما ایرانی هاست . شما اصن متوجه مطلب این بنده خدا شدید؟نوشته زنان بی سرپرست .... نگفته دختر باکره....منظورشم زنانی هست که به دلیل معینی بیوه شدن.... یه خورده عمیق تر نگاه کن دوست عزیز. در ضمن شما اگه خواهر یا دخترت حتی اگر بخواد با مردی ازدواج موقت یا ازدواج سفید کنه شما میتونی جلوشو بگیری؟ مگه دقیقه به ساعت کنارشی ؟ تو این دنیا آدما هر کاری دلشون بخواد میکنن و منتظر نظرات ما هم نمیمونن... ما فقط فکر میکنیم میتونیم اوضاع رو کنترل کنیم... وگرنه هیچ وقت اوضاع و آدمها در کنترل ما نبوده نیستن و نخواهند بود..... بیشتر از این گزاف گفتم
ناشناس۷۸۴۰۶۵۱۶:۰۰:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
حرف شما درسته جلوی کسی را نمی شه گرفت مگر اینکه از کودکی بنیان اخلاقی افراد را محکم کنیم که هوسران نباشد و به شرافت روح خود احترام بگذارند برای عشق و خانواده حرمت قائل بشن یاد بگیرند زن بیوه به معنی شکار ..جنسی نیست و ارتباط جنسی بدون عشق و علاقه پیروی کردن از بعد حیوانی انسانه
من۷۸۴۷۶۲۰۱:۰۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
اقای محمد پاشازاده در مقاله پر از تناقضشون یه جا میگن ازدواج موقت برای جوانهایی است که نیاز جنسی دارند ولی امکان ازدواج ندارند (البته یه جا هم میگن برای مرد متاهلی است که همسرش بیمار است) حالا چند سوال مطرح میشود: سوال اول این است که این جوان فوق الذکرِ ازدواج واجب،فقط مرد است؟و دختران جوان که شرایط ازدواج ندارند هم میتوانند دنبال ازدواج موقت باشند یا اینکه شرع مقدس راه حل دیگری برای دختران دارد؟ سوال دوم این است که فرض کنیم فقط پسرها جوان هستند و فقط انها ازدواج واجب،اینکه با زنان بی سرپرست ازدواج کنند از کجا اومده ؟در شرع مقدس گفته شده ؟یعنی ازدواج موقت با دخترانی که تاکنون ازدواج نکرده اند ،ممکن نیست؟
ناشناس۷۸۳۱۱۳۰۹:۳۴:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
باز یه مطلبی زدید که یه عده که اکثرن هم نه از احکام سررشته دارند و نه پایبند هستند بیان به جون هم بیوفتن و مجادله کنند؟ شما با همون حوزوی ها هم برید بحث کنید ( اعم از خانم و آقا)، نتیجه بهتری گیرت میاد و شاید تاثیر بیشتری داشته باشه. بین متشرعین ابداً حل نشده، حالا بین عام چیو جا میندازید؟ قطعاً هر حکم خدا با حکمت هست و روی گردوندن از حلال خدا مصادف با لذت حرام هست.در هر مسئله ای. و صد البته زیان دائم در زندگی. و البته غذای حلال خوردن هم حلال خدا هست، ولی وقتی اسراف بشه و تا حد مرگ بخوری میشه حرام. بقیه مسائل هم همینه.به دوست داشتن من و شما هم نیست.
ناشناس۷۸۴۰۵۳۱۵:۵۴:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اتفاقا این کار الف بسیار خوبه در همین موضوع بحث هایی باز شد و سوالاتی مطرح شد که برای من جالب بود اینکه خوانندگان الف ابعاد مختلف یک قضیه را کنکاش می کنند عااااالیه قبول کنید اگر این بحث ها نباشه ذهن همه یک بعدی و حق به جانب می مونه این بحث ها همه را ترغیب به مطالعه می کنه و یا اقلا تلنگری به ذهن می زنه که متعصب نباشیم و در قضاوتها خواست و نظر دیگران هم گوشه ی ذهنمان باشه وحتی صاحبنظران و تصمیم گیران و اساتید می تونن با مطالعه ی کامنت ها دید خوبی از طرز فکر اجتماع بگیرند کاش از این بحث های چالشی بیشتر مطرح بشه
ناشناس۷۸۴۲۲۳۱۷:۳۷:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اگر به دید شرعی نگاه میکنید، بحث خیلی هما خوب هست، ولی جدل حرام و باطل. بحث هم بین دو نفر با مبنای مشخص علمی میشه، نه اینکه سر کلاس فیزیک، بچه دبستانی نظریه های فیزیکو زیر سوال ببره. از باب اینکه عده ای منتفع میشن و میرن دنبال مطالعه و اینکه دیدگاه های مختلف دیده میشه، بله، صحیح هست، ولی متاسفانه ضررش بعلت جدل شدن بیشتر از نفعش هست.
ناشناس۷۸۳۱۱۴۰۹:۳۵:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
شما مردهای ایرانی 5 تا زن بگیرید! باز هم چشمتون دنبال یکی دیگه هست........ جالب هم هست ازدواج اصلیتون حتما یه دختر آفتاب مهتاب ندیده و جوان و..... حقتونه قیمت سکه بالا رفت!
بانو۷۸۴۴۳۴۲۰:۱۴:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
حرف حق رو زدید
ناشناس۷۸۳۱۲۵۰۹:۴۲:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
یک سوال : مرد در صورت عدم رضایت از زندگی زناشویی و مرتفع نشدن نیاز های طبیعی می تونه صیغه انجام بده و شرعا مشکلی نیست حالا اگر زن جوانی با داشتن همسر و فرزند با مشکل ناتوانی جنسی همسرش مواجه بشه باید چکار کنه ؟؟ دوست من این مشکل را داره همسرش از دوران مجردی دچار این مشکل بوده و با درمانهای موقتی تا یکسال بعد ازدواج توانمندی محدود و موقت داشته ولی الان بعد از به دنیا آمدن یک فرزند کلا ناتوان شده دوست من نمی خواد طلاق بگیره چون اطمینان داره وارد دعوای بی پایان حضانت بچه با همسرش می شه و بچه این وسط فنا می شه و از طرفی همسرش بسیار از زندگی خودش راضیه و نیازی به پیگیری درمان هم نمی بینه ! راه حل اسلام برای این خانم چیه ؟؟ وقتی از حقوق طبیعی آقایون حرف می زنید آیا به حقوق طبیعی خانم ها فکر می کنید ؟؟
ناشناس۷۸۴۸۲۹۰۷:۲۱:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱
می تواند صبر کند ما که مجردیم و یک بچه هم نداریم پس چه کار می کنیم . ضمن اینکه می تواند مشکلش را با همسرش صادقانه مطرح کند تا او خودش را درمان کند . شما زنان مدرن دنباله بهانه برای فساد می گردید .
ناشناس۷۸۵۲۹۲۱۲:۳۷:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱
شما خلاصه یه روز ازدواج می کنی اون خانم تا آخر عمر باید صبر کنه ؟؟
ناشناس۷۸۳۱۳۹۰۹:۵۴:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
نویسنده با استناد به کدام آیه یا روایت چنین اظهارنظر نموده که ازدواج موقت برای مرد متاهل اگر از روی هوس باشد دین آن را توصیه نمی کند؟ در تحریر الوسیله حضرت امام (ره) به صراحت تاکید شده ازدواج موقت ول از روی شهوت هم باشد، جایز و صحیح است. خوب است نیم نگاهی به بحران های جنسی جوامع غربی داشته باشید، بعد چنین انتقاداتی را آماج احکام دینی نمایید. این حکم اسلام است: «ازدواج موقت برای هر کس که استطاعت آن را داشته باشد جایز است.» هیچ اما و اگر دیگری هم ندارد. اصلا و ابدا چنین چیزی نداریم که مرد متاهل که همسر نیکو و شایسته ای دارد نباید ازدواج موقت انجام دهد. البته در موقعیت هایی به شیعیان توصیه شده که فعلا ازدواج موقت انجام ندهند، آن هم بنابر ملاحظات مذهب و مکتب شیعه بوده و نه عوامل دیگر که بحث مفصلی می طلبد. ولی هرگز سند و روایتی نداریم که اگر کسی همسر نیکو و شایسته ای دارد نباید ازدواج موقت انجام دهد، یا مثلا مکروه است و امثالهم. لطفا در دین بدعت نیاورید. بله می توانید با توسل بر نظم عمومی و اخلاق حسنه ازدواج موقت را محدود کنید، ولی این امر به دین ربطی ندارد. والسلام.
ناشناس۷۸۳۵۴۳۱۲:۵۵:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دوست عزیز زمان قدیم علم پیشرفت نکرده بود. خدا اون قوانین را داد. تازه جنگ هم بوده و مردها کشته میشدند. به جز پاکدامنی که میشه داشت الان چیزی اومده به نام قرص! از این هوسها جلوگیری میکنه. تازه شما مگه روزه نمیگیری هر وقت گرسنه شدی سریع غذا میخوری؟ ازدواج موقت فقط بدرد مرد هوس باز میخوره. سر خودش هم کلاه شرعی میذاره...
ناشناس۷۸۳۵۴۷۱۲:۵۶:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
تکلیف اون زنی که همسرش شرعا شهوترانی می کنه چیه ؟؟ مخفیانه خیانت کنه ؟؟ طلاق بگیره و بچه ها را رها کنه ؟؟ یا چی ؟
ناشناس۷۸۳۱۵۰۱۰:۰۰:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
نه تنها اسلام بلکه هیچ دین و منطق و فرهنگی این را نمی پذیرد که یک نفر چه زن و چه مرد قبل یا بعد از ازدواج دائم خود با یک یا چند نفر رابطه داشته باشد که چه؟ به گناه نیفتد!! این کار عین گناه است. متاسفانه ساختار ازدواج و طلاق در ایران کلا اشتباه است و این طبلی که اقایان با نیت خیر!!! بر آن می کوبند، خالی است. در نهایت هم، این زن است که بدبخت می شود.
ناشناس۷۸۴۰۳۶۱۵:۴۷:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
چطور داشتن روابط متعدد خارج از چارچوب در قالب دوستی خیابانی یا مراجعه به مراکز مفسده ناک صحیح و درست و خیلی مدرن است اما متعه که حلال خداست و هم رضایت خلق دارد و هم خالق بد و نکوهیده است؟!؟
ناشناس۷۸۴۱۸۹۱۷:۱۴:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
ایشان در خصوص فاسد ها نگفتند، انسان های معمولی را مطرح کردند و ضمنا اشاره کردند نمی توانید یک کاغذ دست فردی دهید و بعد از نظر جامعه دیگر فاسد نباشد! همین الان هم که ازدواج موقت را حتی طرفدارانش مخفی می کنند برای این است که می دانند جامعه ایشان را فاسد خواهد دید!
ناشناس۷۸۳۱۶۸۱۰:۰۷:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
همین دوست پسر و دوست دخترها را به عنوان ازدواج موقت یا ازدواج سفید بدانید. کسی که دنبال این حرفها باشه راهش را پیدا میکنه و دنبال نظرات نخ نما شما نمی گرده. این نویسنده خودش اگر دختر داشته باشه میگذاره هر ساعت با یک جوان ازدواج موقت کنه یا فقط برای مردم نسخه می پیچه. التماس تفکر.
ناشناس۷۸۳۱۹۷۱۰:۲۵:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
هر مردی که با ازدواج موقت موافقه ، اول از دختر و خواهر و مادر خودش شروع کنه !!!!
ناشناس۷۸۳۳۳۱۱۱:۱۸:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
شما حاضر هستی برادر جوان یا خواهر بیوه یا مطلقه خودت به گناه بیفته به خاطر نداشتن شرایط ازدواج؟!
ناشناس۷۸۳۳۸۹۱۱:۴۶:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
این نوع ازدواج کم از گناه نیست با توجه به تبعاتش
ناشناس۷۸۳۴۰۶۱۱:۵۵:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
راهش اینه که نسبت به همدیگه احساس مالکیت نداشته باشم و اجازه بدیم همه روابط خودشون را با توجه یه صلاح خودشون تنظیم کنند
ناشناس۷۸۴۳۱۱۱۸:۵۰:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
شرم کن!
ناشناس۷۸۳۵۰۷۱۲:۴۴:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
حالا حتما باید بره صیغه بشه؟؟؟ اگه همین دختر یا پسر برن با جنس مخالف رابطه برقرار کنه میشه گناه ولی اگه اون جملات عربی خونده بشه میشه حکم خدا؟؟؟
ناشناس۷۸۴۰۳۱۱۵:۴۵:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
خیلی میبخشید اما مگه پدر و مادرهای با همین یک جمله عربی بهم محرم نشدن؟نکنه مشکل شما اینه که بعد از عقدموقت نیازی نیست به دوست و آشنا شام بدن؟؟خوب برن اگه میخوان شامم بدن که همه چیز براشون طبیعی باشه
ناشناس۷۸۴۱۹۷۱۷:۱۶:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
من گناهی در ازدواج سفید نمی بینم، اتفاقا به نظرم محترم تره، لا اقل می گن فعلا با هم هستیم تا ببینیم بعدا می خواهیم چه کنیم، نمی گن تا یکسال با همیم و بعد تجدید فراش می کنیم!
یک ایرانی۷۸۳۱۹۹۱۰:۲۵:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
تمام حرف های شما درست اگه مردی زنش بیماره و با اجازه زنش ازدواج موقت میکنه چرا زن دوم عقد دائم نکنه؟ جواب چون عقد دائم مسولیتش بیشتره.سوال پس چرا میگین با ازدواج موقت حمایت از زنان بیوس؟سوال بعدی که دارم اینه پسر جونی که شرایط ازدواج دائم نداره چطور شرایط موقت داره؟؟؟مگر اینکه با ازدواج موقت مسولیتی براش ایجاد نمیشه.وگرنه میتونه با همون زنی که بیوس عقد دائم کنه که به قول خودش راحتر شرایطش قبول میکنه
ناشناس۷۸۳۵۵۹۱۲:۵۹:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
زنی که شوهرش بیماره چکار کنه ؟؟ شماها همش نگران هستین که خدا نکرده به مردان بد نگذره !
ناشناس۷۸۴۰۲۶۱۵:۴۴:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اگر نمیتونه به زندگی با همسرش به دلیل بیماری اون ادامه بده اعلام کنه و از هم جدا بشن بعد بره با یکی دیگه ازدواج کنه
ناشناس۷۸۴۰۷۷۱۶:۰۵:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
شما برو قوانین مربوط به طلاق را بخون بعد بیا اینجا دوباره نظر بده ! در ضمن اگر زنی بگه من .. از لحاظ جنسی ..طلاق می خوام آیا جامعه بهش حق می ده یا تهمت شهوترانی بهش زده می شه ؟؟ همینطوری هم زنهای بیوه مورد آزار و اذیت مردان .. هستند خدا به داد زنی برسه که به خاطر مسائل جنسی طلاق گرفته باشه
ادریس۷۸۳۲۵۸۱۰:۵۳:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دوستان عنایت بفرمایید که در امر ازدواج از دیدگاه اسلام مسئله وراثت در مال همسر قید شده است.در صورتی که در ازدواج موقت!چیزی به نام وراثت وجود ندارد.حال راحت می شود فهمید که مبنای دینی وشرعی ندارد
ناشناس۷۸۳۲۸۶۱۱:۰۴:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
مردی که مزه ازدواج موقت زیر زبونش باشه اگه بعدم زن بگیره پشیمون میشه ، دیدم که میگم ... سه تا بچه بدبخت وسط دعواهای پدرمادری که مرده 40 سالگیش صیغه کرده ...
ناشناس۷۸۴۰۲۱۱۵:۴۳:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
صیغه مال پسر مجرد جوونه نه مرد چهل پنجاه ساله ولی خوب چه کنیم که جوون بدبخت از پس خرج خودش برنمیاد چه برسه به پرداخت مهریه خانم ها
رضايي۷۸۳۳۰۱۱۱:۰۹:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
سلام، با احترام به نظرات همه شما عزیزان متاسفانه اکثر ما ایرانیان در تمام مسائل خود را کارشناس و صاحب نظر می دانیم در صورتی که اگر یک نفر بیمار شد به پزشک متخصص و یا اگر وسایل برقی و اتومبیل مابه تعمیر نیاز داشت به متخصص آن رجوع می کنیم چرا در باره مسائل شرعی که کتاب خدا، منابع اسلامی و مراجع تقلید موجود است از متخصصین آن استفاده نمی کنیم و تفسر به رای می کنیم؟ همانطورکه از اسم ازدواج موقت مشخص است 1- به صورت موقتی 2- در شرایط اضطرار 3- با قبول شرایط ضمن عقد برقرار گردد و اگر شرایط آن انجام شود از مخالفتهای این ازدواج کم می شوند و کسانی که واقعا نمی توانند ازدواج دائم داشته باشند و مضطر هستند از آن استفاده می کنند. با تشکر
ناشناس۷۸۳۳۰۷۱۱:۱۱:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
چه ضرورتی داره حتما صیغه خونده بشه
ناشناس۷۸۴۰۸۰۱۶:۰۷:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
درسته منطق نداره هر توافقی می تونه بین افراد باشه و اخلاقا بهش متعهد باشن
ناشناس۷۸۳۳۱۰۱۱:۱۲:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اگر زنی شوهر بیمار داشته باشد چی؟!
ناشناس۷۸۳۳۹۲۱۱:۴۷:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
صبر کنه تا او بمیره یا خودش بمیره.
ناشناس۷۸۳۵۶۹۱۳:۰۲:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اگر راضی نیست، میتونه جدا بشه و دوباره ازدواج کنه.
ناشناس۷۸۳۷۰۳۱۳:۵۶:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اونوقت شرایط طلاق برای زن آسونه ؟؟ بچه ها چی می شن ؟
ناشناس۷۸۳۶۸۶۱۳:۴۶:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
نمی دانم از عالمان باید پرسید ...! یا طلاق بگیرد یا فداکاری؟! فکر کنم نویسنده.. به فداکاری رای دهد، البته فقط چون استنباطش این است که خدا گفته!
ناشناس۷۸۳۳۲۶۱۱:۱۶:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
یعنی اگه زوجتک نفسی.. نیتی باشه نمیشه و حتما باید پول رد و بدل بشه تا خدا غضب نکنه؟!
ناشناس۷۸۴۰۱۷۱۵:۴۱:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
گرانقدر!مادر و پدرهای ما نیز با همین یک خط خطبه به عقد هم درآمده اند حالا آنها پلو و چلویی به فامیل و آشنایان داده اند ولی در نکاح موقت دیگر از این خبرها نیست.باور کنید تنها تفاوت همین است
ناشناس۷۸۳۳۵۳۱۱:۲۶:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
تو رو به خدایی که می پرستید یه کاری کنید ازدواج ها آسان گرفته بشه و دائم هم باشه نه موقت. ازدواج موقت برای افراد خیلی خاص هست که اگر ازدواج موقت نکنند ممکنه به گناه بیفتن. آخه کی حاضره تن به ازدواج موقت بده؟! تا کی ازدواج موقت ؟ تا کی هر بار با مردی متفاوت زندگی کردن؟ تعداد مجردهای کشور هم که میلیونی هست پس میشه ازدواج دائم کرد. با تبلیغ ازدواج موقت کار رو سخت تر میکنید.
الف۷۸۴۰۵۹۱۵:۵۷:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
چشم
ناشناس۷۸۳۴۵۱۱۲:۱۶:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
بحثی روی حلیت ازدواج موقت نیست اما اگر همه ظرفیت های اقتصادی ایران محقق بشود در کشور ما معجزه اقتصادی رخ می دهد همانطور که در کره جنوبی یا مالزی یا چین و... این به این معنی است که در این حالت اصولا انسان فقیر شما پیدا نمی کنید پس ازدواج موقت هم موضوع دست چندم می شود چون امکانات ازدواج دایم فراهم است که مد نظر اسلام است
ناشناس۷۸۳۵۰۱۱۲:۴۲:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
حالا حتما باید اون صیغه خونده بشه؟؟؟
زهرا۷۸۳۵۱۹۱۲:۴۸:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
جوان فقط مرد نیس، زن جوان هم اگر ازدواج موفق رو برای مرد های مجرد تجویز کنید تمایل به ازدواج دائمی از بین می‌ره. چون عرف جامعه و نه شرع این اجازه رو به دختر مجرد نمی‌ده.
اقبال۷۸۳۵۷۲۱۳:۰۳:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
هوس + اقتصاد
بانو۷۸۴۴۲۶۲۰:۱۲:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
مخلص کلام آفرین
ناشناس۷۸۳۵۷۷۱۳:۰۴:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
زنی که شوهرش ناتوانی جنسی داره و نمی خواد طلاق بگیره چون نمی خواد بچه هاش آواره بشن و سقف بالای سرشون خراب بشه -چکار باید بکنه ؟؟ مرد در این شرایط صیغه می کنه زن چکار کنه ؟؟
ناشناس۷۸۳۸۹۳۱۵:۰۵:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اون زن اجر عفتش را از خدامیگیرد شما مشکلت چیز دیگس
ناشناس۷۸۴۰۸۵۱۶:۱۱:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
این چه حرفیه شما می زنی ؟؟ چرا موضوع را شخصی می کنی ؟ این موضوع در جامعه رایجه و باعث خیانت خانم ها شده یکی حق داشته باشه در این دنیا بدون هیچ دلیل... تنوع طلبی کنه یکی نیازهاش به اون دنیا حواله داده بشه ؟؟ اگر بلد نیستی منطقی فکر کنی و بحث کنی سکوت کن لطفا
ناشناس۷۸۴۱۲۶۱۶:۳۷:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
مرد حق چهار زن عقدی و هزار تا صیغه داره بدون هیچ دلیل ولی زن یا اگه تونست کفش آهنی بپوشه و طلاق بگیره و تبعات زندگی به عنوان بیوه را بپذیره یا تقوای الهی پبشه کنه !!!!!!!! الان این شد عدالت ؟؟ ببین شرع هیچ راهکار منطقی برای زنها در این شرایط نداره
ناشناس۷۸۳۹۹۳۱۵:۳۵:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
این زن اگر به سراغ مرد دیگه بره نمیتونه همون بچه هایی که میگی رو دیگه مادری کنه و اتفاقا دیگه خانواده ای و سرپناهی برای همون بچه ها نمیمونه . زن توان ساپورت کردن یک خانواده رو داره . ظرافت روحیش دو مرد و بچه های این و اون یکی مرد رو دوام نمیاره . زن لطیفه و بار مسئولیت دوخانواده رو نمیتونه بکشه . مگر اینکه آدم بی تعهد و بی مسئولیتی باشه . این خانم اگر برای ضعف جنسی مردش زندگی براش قابل تحمل نیست باید طلاق بگیره . تعلقش که کنده شد با مرد دیگر ازدواج کنه .
ناشناس۷۸۴۳۳۲۱۹:۰۶:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اتفاقا بر عکس استدلال شما علم ثابت کرده زنان توانایی انجام چندین کار بطور همزمان را دارند و مردان چنین قابلیتی را ندارند یک کلام بفرمایید شرع در مورد این خواست منطقی زنان چاره ای جز طلاق و آواره شدن بچه ها و تنها ماندن مردان دارای ناتوانی ندارد
ناشناس۷۸۴۳۳۷۱۹:۰۷:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
این عادلانه است که مرد حق چند همسری داشته باشه با وجود زن و بچه .و زن چاره ای جز طلاق نداشته باشه ؟؟؟
ناشناس۷۸۴۰۰۷۱۵:۳۹:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
لَیْسَ الذَّکَرُ کاَلْاُنثیَ باید باور کنیم زن و مرد هر دو انسانند اما با دو فرمولاسیون ژنی کاملا متفاوت و نیازهای گوناگون دلیل نمیشه دقیقا مثل هم فکر و عمل کنند
ناشناس۷۸۴۰۸۹۱۶:۱۴:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
یعنی مرد حق داره برای ارضای نیازهاش آزاد و رها باشه و زن اصلا نیاز واقعی و جدی نداره و این واقعیت علمی داره و منصفانه است ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!! عجب !
زریر عباسی۷۸۳۵۹۳۱۳:۱۰:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
ازدواج موقت از بزرگترین افتخارات مذهب حقه شیعه است . من نمی دانم چرا عده ای دوست دختر و دوست پسر بودن را بی عیب می دانند ولی ازدواج موقت را مشکل دار می دانند ؟! چطور با ازدواج موقت به عنوان فساد کلاه شرعی دار مشکل دارند ولی با رابطه دوست دختری و دوست پسری که فساد بی کلاه شرعی است مشکل ندارند ؟!
ناشناس۷۸۳۹۹۷۱۵:۳۶:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
حدیثی معروف داریم از جعفر بن محمد(ع) امام جعفر صادق که میفرمایند خداوند بر هیچ امتی بجز مسلمین شرب خمر و نوشیدن مسکرات را ممنوع نکرد پس به همین دلیل متعه را برای برقراری عدالت بر پیروان محمد(ص) ارزانی داشت.حالا جالبی داستان اینه که ماها رکورد مصرف نوشیدنی های الکلی رو حتی نسبت به اروپا زدیم یا در روابط خارج از قاعده جنسی سابقه بدی داریم اونوقت برای این فعل حلال و مطهر الهی گارد میگیریم!واقعا چرا انقدر فرافکنی و دین گریزی شایع شده؟
ناشناس۷۸۴۵۷۷۲۲:۱۲:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
جدی خودت به چنین حدیثی اعتقاد داری؟ خیلی کودکانه نیست این استدلال؟
ناشناس۷۸۳۶۹۵۱۳:۵۰:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
هر نوع ازدواج... دایم.. موقت... سفید... سیاه... بد است
علی۷۸۳۷۴۴۱۴:۱۲:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
پسر های که به خاطر شرایطی مثل نداشتن درآمد ، تحصیل و نداشت کار ، رفتن به سربازی و ... چکار کنن ؟
ناشناس۷۸۳۹۶۹۱۵:۲۶:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
وعده خدا درباره ازدواج که در قرآن آمده را باور کنن .
ناشناس۷۸۳۷۷۶۱۴:۲۴:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اخلاقیات را بر باد دادید لطفا دیگر بس است
ناشناس۷۸۳۸۶۰۱۴:۵۵:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
چقدر این موضوع بحث‌برانگیز بود!!
ناشناس۷۸۳۹۵۲۱۵:۲۲:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
مردم ما خیلی روشنفکرن و برای تفکرات روشنفکرانه خودشون میجنگن . مردم دوستی های دختر وپسر رو از ادراک بالا میدونن و ازدواج سفید رو باکلاسی فرض میکنن . اونوقت برا همین دو مورد دوستی و ازدواج سفید خطبه خونده بشه چندششون میشه . فقر فرهنگی که شاخ و دم نداره .
ناشناس۷۸۳۹۵۱۱۵:۲۲:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
الان اگر در همین جامعه ما،مردی که دارای همسر و فرزند است،دوست دختر و معشوقه داشته باشد هیچ کسی به او ایراد نمیگیرد ولی اگر زن صیغه ای داشته باشد،هوسباز نام میگیرد! یا در دنیای امروز ، ازدواج همجنس گراها کاملا قانونی و پذیرفته شده است ولی صیغه و یا چند همسری امری مذموم و ناپسند تلقی میشود! اگر بخواهیم منطبق بر سبک زندگی غربی حرکت کنیم؛به همان سرنوشتی مبتلا خواهیم شد که غرب اکنون در آن به سر می برد.میلیونها فرزند نامشروع و قانونی شدن ازدواج همجنس گراها خروجی آزادی جنسی و بی توجهی غرب به ارزشهای دینی و مذهبی است. اگر قواعد و شرایط ازدواج موقت رعایت شود نه تنها امر مذمومی نیست بلکه فواید بیشماری نیز دارد.کاهش فرزندان نامشروع،کاهش زنان خیابانی و به تبع آن کاهش بیماری های مقاربتی ،سرپرستی از زنان بی سرپرست از فواید ازدواج موقت است.ارزشها و قوانین دینی برای بهتر شدن روابط انسانی و کاستن از رذایل اخلاقی طراحی شده است و بهتر است افرادی که در مورد فلسفه احکام اطلاعاتی ندارند اظهار نظر نکنند.اگر در مورد فلسفه ازدواج موقت بدون تعصب مطالعه کنید قطعا مشاهده خواهید کرد که این موضوع بسیار مترقی تر از آزادی جنسی بدون چهارچوب غربی است که اکنون روشنفکرها پز آن را می دهند.اکثر انتقاد کننده ها به ازدواج موقت فاقد اطلاعات دقیق در مورد فلسفه آن هستند و اغلب از روی تعصب و ناآگاهی و یا غرض به این موضوع حمله میکنند.
ف.خ۷۸۳۹۵۵۱۵:۲۳:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
ازدواج سفید و ازدواج موقت در واقع تفاوت زیادی با هم ندارند و هر دو به ضرر خانم ها و دختر خانم ها هستند و منزلت و مقام زن را پایین می آورند.
ناشناس۷۸۳۹۸۶۱۵:۳۲:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اتفاقا زن موقعی به کمال نهائی میرسه که همسرداری و مادری کنه وگرنه دکتر و مهندس و خلبان شدن رو که آقایون صدها سال پیش انجام دادند و هنوز هم انجام میدن
ناشناس۷۸۴۱۰۵۱۶:۲۳:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دوست بسیار عزیز زنان هم شهروندان این جامعه هستند و حق دارند موقعیت های تحصیلی و شغلی برابر با مردان داشته باشند چرا شما فکر می کنی که حقی از شما سلب شده ؟؟
ناشناس۷۸۴۸۷۹۰۸:۰۷:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱
باشه زنان میتونن موقعیت شغلی و تحصیلی برابر با آقایون داشته باشن بشرطی که همچون آقایون وظیفشون در قبال وطن رو یعنی خدمت مقدس سربازی بجا بیارن
یک ایرانی۷۸۶۷۴۵۱۰:۳۵:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲
ما خانومها مشکلی با دو سال سربازی نداریم به شرطی شما اقایون ..
ناشناس۷۸۳۹۸۲۱۵:۳۰:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
ازدواج موقت در اصل دوای درد صعب العلاج جوانانی است که حقیقتا بخاطر بحران های اقتصادی کنونی و عدم ثبات اجتماعی قادر به یافتن نیمه گمشده خود و تشکیل زندگی مشترک نیستند.اما متاسفانه در جامعه ما ازدواج موقت که از آن در روایات بعنوان یکی از بزرگترین نعمات الهی بر مسلمین یاد شده بدلیل اینکه خانم ها این فعل را جایگزین شغل و پیشه خود کرده اند و میخواهند با مبلغ مهریه آن تمام نیازهای خود را به نحو احسن مرتفع کنند عملا از مسیر اصلی خود خارج شده و سبب شده پسران جوان مجرد نتوانند از این راه برای.. نیازهای خود استفاده کنند و در عوض مردان مسن خانواده دار چون تنعم مالی بهتری دارند از آن سوء استفاده کنند
ناشناس۷۸۴۳۷۵۱۹:۲۳:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
نیاز دختران جوان مجرد چی؟
ناشناس۷۸۳۹۹۰۱۵:۳۲:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
من تمام کامنت ها را خواندم سوالاتی مطرح شده که مطالبه ی جامعه است و پاسخ منطقی و عادلانه و قانع کننده نیاز داره دیگه نمی شه گفت خداوند دستور داده که فلان بشود و شما چاره ای جز پذیرش نداری چون قانع نشدن افراد یعنی پس زدن اصل دین و بر فنا رفتن اخلاقیات و انسانیت آیا پاسخ قانع کننده ای هست ؟؟
سید۷۸۴۵۹۲۲۲:۳۲:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
بسمه تعالی مسلمان یعنی تسلیم امر خداوند بودن بنابراین، این حرف شما « دیگه نمی شه گفت خداوند دستور داده که فلان بشود و شما چاره ای جز پذیرش نداری» با اسلام و مسلمان بودن، کاملا در تضاد است، و الّا به طور قطع و یقین من هم به راحتی و حتی به اندازه شیاطین یک کشور، قدرت این را داشته و دارم که آنقدر از اسلام و خداوند ایراد و اشکال بگیرم و یا سوالاتی شبیه شما داشته باشم، که سلمان رشدی ها مجبور شوند نزد من، لنگ بندازند.
ناشناس۷۸۴۰۱۰۱۵:۴۰:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
صیغه حلال خدایی است و در مذهب شیعه بر آن تاکید نیز شده است، اما ما ایرانیان کاس داغتر از آش شدیم و خود و نظرات افراطی و غیرتی خود را جای احکام الهی گذاشته ایم.
ناشناس۷۸۴۲۵۱۱۸:۰۸:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
چون شما ایرانی نیستی,و غیرت نداری راست میگی دخترت صیغه کن واسه کسی
ناشناس۷۸۴۲۸۹۱۸:۳۵:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
آفرین. آفرین
ناشناس۷۸۴۳۳۰۱۹:۰۳:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
خیانت خیانت است با رواج صیغه زنان نیز خیانت خواهند کرد کرد و به ضرر خودتون تمام خواهد شد
ناشناس۷۸۷۵۱۷۲۳:۰۳:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲
یک دوست اهل سنت کردستانی داشتم می گفت در مذهب اونا جایز نیست
فتحلی خان۷۸۴۰۳۰۱۵:۴۵:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
زن خوبه ،به هرتعداد
ناشناس۷۸۴۰۸۷۱۶:۱۳:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
خانم هایی که میخواهند هزینه های یک زندگی لوکس و آسان را از این مسیر استحصال نمایند و عملا این فعل مقدس را در حد یک شغل و بیزنس بی اعتبار کرده اند متاسفانه باعث شده اند متعه بجای کمک به حل بحران های جنسی جوانان کم برخوردار ابزاری بشود برای کامجویی مردان مسن و خانواده دار!
محمد۷۸۴۰۹۵۱۶:۱۵:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دوستان عزیز ازشماها کسی حاضره خواهریادختر بی شوهر یا مادرشو درصورتی که پدرش فوت شده باشه به عقد موقت .. دربیاره؟!!!!!
ناشناس۷۸۴۲۴۳۱۸:۰۱:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دقیقا بنده هم می خواستم این سوال رو بپرسم. در دوره دانشگاه یکی از اساتید ما می گفت تحقیق میدانی انجام دادیم درخصوص ازدواج موقت با پرسیدن این سوال که درصورت فراهم بودن همه موارد شرعی و... آیا مایل به ازدواج موقت هستید؟ پاسخ 97 درصد دخترخانمها خیر بوده و 100 درصد پسرها بله !! حالا پاسخ سوال دوم ؛ درصورت اتفاق افتادن شرایط (بیوه شدن و ..) آیا حاضرید خواهرتان ازدواج موقت کند؟ پاسخ 100 درصد پسرها خیر بود. (بله مرگ خوبه اما برای همسایه)
علی۷۸۴۱۴۱۱۶:۴۳:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
آنرا که به خود نمی پسندی به دیگران نپسند برادر
ناشناس۷۸۴۲۷۸۱۸:۲۶:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
جالبه اگه پول بدی و ۴ تا جمله ی عربی بخونی همه چی حلاله
ناشناس۷۸۴۷۰۹۰۰:۱۰:۰۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱
بله ..
محمدولی۷۸۴۴۲۰۲۰:۰۴:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
ازدواج موقت باید در جامعه زودتر اجرایی بشه خط مقدمشم باید رسمیت دادن مسئولان به این مساله باشه فساد جنسی فراگیر رو نمیشه کتمان کرد
مرد جوان۷۸۴۴۲۵۲۰:۱۱:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
من که با ۳۳ سال سن و حقوق کم نمی تونم ازدواج کنم. به خاطر نداشتن رابطه با هیچ زنی هم دیگه روانی شدم. عصبی هستم و با همه حتی پدر و مادرم هم پرخاشگری میکنم. دیگه روح و روان سالم ندارم
ناشناس۷۸۴۷۰۰۰۰:۰۳:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱
ی نفر رو صیغه کنید خوب میشید!
ناشناس۷۸۴۴۶۳۲۰:۴۲:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
به نظر من ازدواج یعنی یک پدر یک مادر ودوسه تا بچه ویک کانون گرم ومحبت امیز ویک دلی ویک رنگی اگر غیر از این است هر دختری تا ابد تنها بماند بهتر است از اینکه مثل کالا هر چند ماه یکبار تعویض شود وزنانی هم که سرپرست ندارند وخانه وکاشانهای ندارند بر مسئولین کشور واجب است که شرایط راحت برای زندگی انها را در محیطهای امن دور از چشم هرزه کفتار صفتان فراهم کند نه اینکه برای اینکه مسئولیت را از سرخود باز کنند انهارا تشویق به ازذدواجهای خارج از عرف یک مردم ی که به بعضی از حرفها حساسیت دارند لال شویم اگر خحرفی بزنیم ولی برای مردم چه پولدار وچه بی پول روا نیست که این حرفهارا بزنید
ناشناس۷۸۴۵۲۸۲۱:۳۶:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
جالبه که در فراهم کردن شرایط زندگی سالم و نرم برای ایرانیان در مانده اید و بسوی شرایط استثنا روی اورده اید. واقعا چه خوشبختی در این سبک زندگی وجود داره که ترویج می کنید؟
ناشناس۷۸۴۵۴۲۲۱:۴۳:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
بهتره زود قضاوت نکنیم. صیغه مربوط به دوران اولیه اسلام نیست و مربوط به تمام اعصار است و صراحتا در قرآن به آن اشاره شده است.اگر شما به قرآن و احادیث اعتقادی ندارید مساله خودتان است ولی وقتی در یک جامعه اسلامی زندگی میکنید نباید مفاهیمی مانند تعدد زوجات و صیغه را که صریح قرآنی است به چالش بکشید. تصور کنید مردی با یک خانم ازدواج کرده .ازدواج دائم.زنی عالی و مومنه و مسئولیت پذیر است منتها عیوبی هم دارد.فرضا زنی بسیار سردمزاج است و گرایش جنسی بسیار ضعیفی دارد.شما تمام تلاش خود را از نظر پزشکی و روان پزشکی و .... جهت رفع این مشکل میکنید ولی مشکل رفع نمیشود.چاره چیست؟ یا باید این زن را طلاق دهید  یا فشار جنسی را تحمل کنید و لب فرو بندید یا ازدواج دوم یا صیغه نمایید. طبعا شاید تعداد بسیار کمی از افراد بتوانند ...خود را در چنین حالتی کنترل نمایند ولی اغلب افراد با مراعات شرایط پیش آمده و در کنار همان همسر اول و بدون طلاق دادن وی و با حفظ زندگی خودشان و عدم آسیب به بنیان خانواده؛برای رفع نیاز جنسی و احساسی و عاطفی خود با خانمی آشنا شده و یا با وی ازدواج دائم میکنند یا صیغه. موارد بسیاری نیز وجود دارند که انسان با مطالعه و تعمق و تفکر می تواند به حکمت صیغه و تعدد زوجات پی ببرد.تعدد زوجات نه تنها ایرادی ندارد بلکه میتواند حفظ کننده زندگی باشد.به شرط رعایت اصول و شرایط خودش. خداوند تبارک تعالی دانا و عالم است و هیچ گاه امری را به انسان توصیه نمیکند که آدمی را دچار مشکلات و گمراهی و نابودی نماید.دوستان محترم و گرانقدر،هر مطلبی را تحت تاثیر نفسانیات خود به مردم القا نکنید زیرا باید روزی در جهان آخرت، پاسخگوی گمراه کردن مردم باشید. حکم خدا را تفسیر به رای نکنید و تحریف ننمایید. خداوند سعادت و خوشبختی بشر را میخواهد ولی جهان امروز ، به واسطه مادی گرایی افراطی و آموزه های غیردینی و غربی،انسان ها را از خدا و دستورات او دور نموده است.
ناشناس۷۸۴۶۹۴۰۰:۰۱:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱
انقدر قوانین و تعهدات ازدواج زیاد شده که باعث شده ازدواج کم بشه. مثلا مهریه باید بطور کامل برداشته بشه از قانون. از اونطرف حق طلاق و غیره به زن داده بشه. طلاق هم راحتتر بشه.
ناشناس۷۸۴۸۳۷۰۷:۳۲:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱
ازدواج موقت مباح است واجب که نیست هر که خواست ازدواج کند هر که نخواست ازدواج نکند . امروز....درصد دختران دبیرستانی تهران رابطه نامشروع را تجربه کرده اند . بعدا شما تا کسی می گوید ازدواج موقت یاد اخلاق می افتید ! ازدواج موقت چاره ای برای فحشاست که ذات ادم بدان مایل است نه جایگزین ازدواج دایم
ناشناس۷۸۷۵۲۴۲۳:۱۶:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲
بحث صیغه بین ما شیعه هاست اهل سنت کلا ندارن
حق۷۸۸۷۰۲۰۹:۲۶:۳۲ ۱۳۹۷/۱۲/۴
این همه متخصص در امر ازدواج موقت!!!!!!!!!!!!
رضا یزدانی۷۹۰۱۸۳۰۸:۳۶:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۵
بار ها شنیدیم که کلیشه ای گفته شده *تقوا پیشه کنند*. این بدان معنی نیست که بی خیال باشند. نه. در اصل تقوا پیشه کردن یعنی اینکه کثیف اقدام نکردن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین