موسویان :هدف آمریکا از تحریم‌ها مجازات مردم ایران است / باید مراقب سناریوهای ساختگی علیه ایران بود

گروه سیاسی الف،   3980301079 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

به گزارش الف سید حسین موسویان  دیپلمات سابق کشورمان در مصاحبه  با شبکه تلویزیونی دموکراسی آمریکا گفت :ترامپ میتواند با بازگشت به برجام، به میزمذاکره با ایران برگردد و  جنگ فعلی آمریکا، جنگ اقتصادی علیه مردم ایران است.

موسویان :هدف آمریکا از تحریم‌ها مجازات مردم ایران است / باید مراقب سناریوهای ساختگی علیه ایران بود

مجری: پهپاد های یمن به تاسیسات نفتی عربستان حمله کردند. اروپا از پمپئو خواسته که حداکثر خویشتن داری را بخرج دهد. نیویرک تایمز خبر اعزام 120 هزار نیروی نظامی آمریکا به منطقه را فاش ساخت. آیا میتوانید درمورد اهمیت این تحولات صحبت کنید؟

 اززمانی که جان بولتون بعنوان مشاور امنیت ملی آمریکا منصوب شد، من انتظار چنین وضعیتی را داشته ام. در مقالات و مصاحبه های متعدد در یکسال گذشته درمورد چنین  وضعیتی هشدار داده ام. دو عضو برجسته گنگره آمریکا، مورفی و هایم درمقاله یو اس ای تودی نوشته اند که بولتون آمریکا را بسمت جنگ باایران هدایت میکند.قبلا هم سناتوردوربین سرمقاله ای درهمین مورد نوشت.

حقیقت اول این است که هدف جان بولتون روشن است. او طی مقاله ای دز نیویورک تایمز نوشت که تنها راه حل بمباران ایران است. او متحد گروه تروریستی منافقین بوده و در سخنرانی درنشست سالانه آنها، آرزو کرده که حکومت فعلی ایران ساقط و این گروهک تروریستی برایران حکومت کند. بنابراین ذهنیت و استراتژی و برنامه جان بولتون کاملا معلوم است.

دومین حقیقت این است که نتانیاهو سالها ست که تلاش کرده، آمریکا به ایران حمله کند. او امروز نفوذ فوق العاده ای درکاخ سفید دارد. نتانیاهو علنا گفت که او عامل تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و تعیین سپاه پاسداران ایران بعنوان سازمان تروریستی بوده است.

حقیقت سوم اینکه بن سلمان ولیعهد عربستان و بن زائد ولیعهد امارات سالهاست که آمریکا را برای حمله نظامی به ایران تحت فشار قرار داده اند. جان کری وزیر خارجه قبلی آمریکا سه بار علنی گفته که درهرملاقاتی با سعودیها، اماراتیها، اسرائیلی ها از ما میخواستند که به ایران حمله کنیم.

بنابراین نقشه تیم چهار نفره (معروف به تیم ب) متشکل از بولتون، نتانیاهو، بن سلمان و بن زائد روشن است. آنها بهترین موقعیت را درکاخ سفید پیدا کرده اند که آرزوی چندین ساله خود را تحقق بخشیده و پای آمریکا را به جنگ با ایران بکشانند.

بهمین دلیل اعضاء گنگره آمریکا، ایران ، اروپایی ها و دیگراعضاء جامعه جهانی مکرر در مورد این سناریوهشدار داده اند، سناریویی که برای منطقه، ایران، آمریکا وجامعه جهانی فوق العاده خطرناک است.

مگرفاجعه حمله به عراق چگونه رخ داد. آنهایی که آمریکا را برای حمله به عراق تشویق کردند، چه کسانی بودند؟ همین نتانیاهو بود که به نشست کنگره آمریکا آمد ودرحضور صدها عضو کنگره گفت که ما مدارک و شواهد متقن داریم که صدام حسین تسلیحات کشتار جمعی دارد و از القاعده حمایت میکند، بوش را وادار به حمله به عراق کرد و بعد همه فهمیدند و نه سلاح کشتار جمعی وجود داشت و نه حمایتی از القاعده.

بنابراین همه می‌فهمند که سناریوی عراق روی میز بولتون است. معتقدم که شخص ترامپ جنگ نمیخواهد. اوحتی دنبال تغییر رژیم نیست اما تیم ب بتدریج اورا بسمت جنگ میکشاند.

به منطقه نگاه کنید.عواقب حمله آمریکا به افغانستان را ببینید.بعد از 17 سال اشغال افغانستان، امروز 50 درصد افغانستان در اختیار طالبان قرار گرفته است و آمریکا برای مذاکره باطالبان التماس میکند تا راه آبرومندی برای فرار پیداکند. دهها هزار نفر در افغانستان کشته شدند. پنج شش هزار آمریکایی در عراق کشته شدند. به وضع یمن نگاه کنید. اینهمه فاجعه کافی نیست؟

مجری: باتوجه به سناریویی که شما معرفی کنید،جریان حمله به کشتی های تجاری در بنادر امارت رو چگونه میبینید چون برخی گزارشهای خبری ایران را متهم کردند

من از ماهها قبل در مورد سناریوهایی این چنین سناریوهایی گفته ام که ممکن ا ست با خلق چنین سناریوهایی بخواهند ترامپ را به دام جنگ بکشانند. عاملین چنین توطئه هایی بدنبال طراحی حوادثی هستند که تعدادی از سربازان آمریکایی، یا تاسیسات آمریکایی  و یا تاسیسات متحدین آمریکا مورد حمله قرار گیرد و بلافاصله هم ایران را متهم کنند تا ترامپ را دروضعیت عملیات نظامی قرار دهند.

مجری: ترامپ گفته که منتظر تماس ایران است. ضمنا درمورد تاثیر تحریمها نظرتان چیست؟

 

نکنه اول: ترامپ اشتباه کرد که برجام و میز مذاکره را ترک کرد. این ترامپ بود که میزمذاکره را ترک کرد. ایشان میتوانند با بازگشت به برجام، به میزمذاکره برگردد. این مسیر میتواند راه گفتگوهای قدرتهای جهانی با ایران را بازکند.

نکته دوم: برجام جامعترین سند تاریخ عدم اشاعه است. بنابراین ایران حداکثر تعهدات را براساس معیارهای آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان ملل پذیرفته  است.

نکته سوم: آژانس حداقل 14 بار دردوسال گذشته تایید کرده که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده و هیچ قصوری نداشته است.

نکته چهارم: برجام به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده و همه کشورها طبق منشور موظف به اجرای مصوبه هستند.آمریکا نه تنها از برجام خارج شده بلکه سایر اعضاء سازمان ملل را بخاطر اجرای قطعنامه شورای امنیت، مجازات میکند که در تاریخ سازمان ملل بی سابقه است. در حقیقت با این سیاست، ترامپ عالیترین مرجع سیاسی-امنیتی جهان یعنی را بی اعتبار میکند.

مجری: ایران مهلت 60 روزه به اروپا داده است. آیا ایران بعد از این مهلت، غنی سازی را شروع خواهد کرد؟

 طبق برجام، آمریکا واروپا متعهد شده اند که تحریمهای هسته ای را بردارند و تحریم مشابه دیگری تحمیل نکنند. آمریکا با تحریمها علیه ایران، هم تخلف کرده است و هم سایر اعضاء سازمان ملل را بخاطر اجرای قطعنامه سارمان ملل، مجازات میکند. ایران درچنین شرایطی دوسال صبورانه برجام را بدون کم وکاست اجراء کرده است.

دو اقدامی که ایران اخیرا تصمیم گرفته، نیز نقض برجام نیست. طبق برجام ایران مازاد آب سنگین و اورانیوم غنی شده را باید صادر کند که دوسال صادرکرد. اخیرا آمریکا صادرات مذکور را تحریم کرد لذا ایران قادر به انجام این تعهد نیست که مقصر آمریکاست.

اما ایران به کشورهای امضاء کننده برجام هشدار داده که برجام یک توافق چندجانبه بین المللی است و اگرقادر به اجرای آن نیستید، توقع نداشته باشید که ایران برای همیشه بطور یکجانبه برجام را اجراء کند.

مجری: تاثیر تحریمها روی مردم ایران چه بوده است و دولت درمقابل رنج مردم چه میکند

تحریمهای آمریکا موجب یک فاجعه انسانی است زیرا مردم ایران در وارد کردن دارو و غذا نیز با مشکل مواجه هستند. استراتژی جان بولتون جنگ است که با جنگ اقتصادی علیه مردم ایران آغازشده و هدف آنها مجازات مردم ایران است. با این خیال که مردم را وادار به شورش علیه حاکمیت کنند.

آقای ظریف چند هفته پیش در آمریکا بوده و برای آزمایش اینکه آیا آمریکا نیات انسان دوستانه درک میکند یاخیر، پیشنهاد تبادل زندانیان را داد تا منهای اینکه گناهکار هستند یانه، یک قدم انسان دوستانه متقابل برداشته شود. اما آمریکا این پیشنهاد انساندوستانه را رد کرد و نشان داد که درواشنگتن نیات انساندوستانه معنی ندارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین