حجاب و پوشش در ایران باستان

دکتر علی دارابی،   4020404001 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
حجاب و پوشش در ایران باستان


 " ایران باستان"

با مطالعه و پژوهش در متون تاریخی و کهن ایران در می یابیم که حجاب و پوشش قدمت تاریخی در ایران باستان داشته  است. سیر تطور تاریخی گویای آن است که در دوره ایلامی (اعیلامی) که زنان جایگاه مهم اجتماعی داشتند اما حجاب کمتر است. 


در دوره هخامنشیان نقش زنان اندک اما بر روی قالی پازیریک منسوب به این دوره سر اندازی مانند چادر دیده شده است که در دوره اشکانیان نقش زنان هم با حجاب مانند شال یا چادر حریر و نازک با سر بند و هم بی حجاب به شیوه یونانی مآبی را می توان دید و در دوره ساسانی ایزد بانوی آناهیتا با پوشش و بدون پوشش یا با تاج و کلاه و ملکه نیز با تاج و سربند هست.


پیکره ها، نقاشی ها، حجاری ها، سنگ تراشی ها و نوشته های باقیمانده از آن دوران حکایت از توجه به امر پوشش توسط زنان در ایران باستان دارد. بر این اساس باید گفت تاریخچه حجاب در ایران مانند سایر تمدن های باستانی تا هزاران سال قبل از میلاد مسیح قدمت دارد.
این تجلیات حجاب به گونه ای بوده است که تاریخ نگار و مورخ شهیر دنیا، ویل دورانت مولف کتاب تاریخ تمدن معتقد است که حجاب از ایران به کشورهای دیگر راه پیداه کرده است

" پوشش اقوام ایرانی در تاریخ ایران باستان "

استرا بون تاریخ نگار و جغرافی دان معروف یونانی که کتاب جغرافیای او منبع گران بها و سرشاری برای کسب اطلاع و آگاهی از دنیای قدیم از جمله فلات ایران و سازمان اجتماعی و فرهنگ و تمدن مردمانی که در نواحی مختلف ایران ساکن بوده اند را در خود جای داده است می نویسد: "ایرانیان اگر بخشی از بدنشان برهنه باشد آن را بی شرمی می دانند و همیشه بلند لباس می پوشند." (مهرآسا غیبی/ هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی – ص ۱۴۰) 

 جمیز لیور تاریخ نگار می نویسد: در نقش برجسته های نینوا چهره زن ها به ندرت دیده می شود... و به موجب قانونی که حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد وضع شده بود، زنان شوهردار آشوری در ملاء عام روبنده به چهره داشتند .... و تن پوشش های چسبان را نوعی توهین و بی تمدنی می دانستند.

 جلیل ضیاء پور در کتاب "پوشاک باستانی ایرانیان" می نویسد: طبق نقوش برجسته و مجسمه های ما قبل میلاد، پوشاک زنان آن دوره از لحاظ شکل (با کمی تفاوت) با پوشاک مردان یکسان است.


ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن می نویسد: "در زمان داریوش، زنان طبقات بالای اجتماع جز در تخت روان و روپوش دار از خانه بیرون نمی آمدند. در نقش هایی که از ایران باستان بر جای مانده است هیچ صورت زن دیده نمی شود.
در موزه لوور پاریس مُهر سنگی استوانه ای مربوط به دوران هخامنشیان است که تعدادی با لباس و تاج و چادر زنان هخامنشی بر مسند شاهانه ای تکیه زده است ..... و ندیمه هایش در مقابلش ایستاده اند و سرپوش به سر دارند ...
این موارد نمونه هایی از وجود فرهنگ پوشش، حجاب و عفاف در میان جوامع ایرانی در طول تاریخ بوده است و اصولاً یکی از 
نشانه های ملیت ایرانی همین حجاب و پوشش بوده است.


 "حجاب در اسلام"

واژه حجاب هفت بار در قرآن کریم آمده است در آیه ۵۳ سوره احزاب خداوند به مسلمانان دستور میدهد: " اگر چیزی از زنان پیغمبر (ص) خواستید از آن سوی پرده بخواهید."
در مبانی دین اسلام عزیز دو واژه " جِلباب و خِمار " برای تبیین بهتر مسأله حجاب و پوشش به ما کمک می کند. برابر نظر مفسران و مترجمان جلباب جامه ای است که زن بر خود افکند و همه بدن او را به پوشاند و خمار که سر و صورت را با آن به پوشانند (علامه محمدحسين طباطبایی - المیزان)
سوره نور آیه ۳۱ از لزوم حجاب داشتن زنان سخن می گوید. این آیه از دلایل قرآنی فقیهان بر وجود حجاب است.

 قرآن کریم در این سوره می فرماید:
" به زنان با ایمان بگو: دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند، مگر آنچه که طبعاً از آن پیداست و باید روسری خود را بر گردن خویش (فرو) اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان .... آشکار نکنند."

مفسران و فقیهان درباره انواع حجاب بحث های مفصلی کرده اند که باید در جای خود به آن پرداخت. اما آنچه که درباره پوشش زنان باید مورد توجه قرارداد دو بعد " ایجابی و سلبی" است.
بعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و هر دو بعد باید در کنار هم باشند تا اطلاق "حجاب اسلامی" را داشته باشد.


برخی از مفسران بر این باورند که در روش قرآن هنگام بیان احکام حجاب، اصولی هم چون آزادی و حفظ کرامت انسانی، مدارا، اعتدال و دوری از افراط و تفریط، تشویق و مثبت اندیشى مورد تاکید قرار گرفته است.


استاد شهید مرتضی مطهری بر این باور است که مردم ایران پیوند ویژه ای با اسلام داشته اند و آن را با جان و دل قبول 
کرده اند. (اسلام و مسأله ملیت، ص ۷۰).

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۱۲۵۱۸۰۸:۲۸:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۴
ایران باستان که همه اش بد و و ظلم و جور وغیر اسلامی بود چطور شده مدتی است به بعضی از موارد آن اشاره و بعضی از آنها تایید میشود؟؟؟
ناشناس۳۱۱۲۵۹۳۱۰:۳۲:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۴
عزیزم مردم را گفته و نه حکومت طاغوت!
ناشناس۳۱۱۲۵۲۰۰۸:۳۰:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۴
مردان هم در ایران باستان کلاه بر سر میزاشتن. چرا امروزه مردان کلاه نمی زارن؟ چرا قانون حجاب مردان اجباری نمی شه؟
ناشناس۳۱۱۲۵۲۳۰۸:۳۴:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۴
افرادی که با بی حجابی می خواهند جامعه را به فساد و تباهی بکشند باید در کف کوچه و خیابان با آنها برخورد شود تا درس عبرت سایرین شوند و نه اینکه با آنها مماشات شود و وضع جامعه اینگونه افسار گسیخته گردد
ناشناس۳۱۱۲۶۰۳۱۰:۳۸:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۴
کار به جایی کشیده در عدم برخورد با این ها که گستاخانه به با حجاب و تذکر دهندگان حمله می کنند آن وقت آقایان می گویند هوشمند! آن هم جریمه!!
ناشناس۳۱۱۲۶۰۵۱۰:۴۰:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۴
تمام کشورهای مسلمان و دوست و برادر و بعضا همسایه که حجاب اختیاری دارند در گیر فساد و فحشا و تجاوز هستند ؟ اینکه شما دلت می خواد همه زنها اونطور که شما دلت می خواد لباس بپوشند که شاید شما بری به بهشت شد منطق ؟؟
ناشناس۳۱۱۲۸۲۶۱۳:۳۳:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۴
اطلاع خود را از کشورهای دیگر بیشتر کنید تا دم به دم این سوال تکراری نپرسید که دوباره جواب داده شود البته اگر دنبال واقعیت هستید!
ناشناس۳۱۱۲۹۴۵۱۵:۳۶:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۴
من در ترکیه و امارات زندگی کرده ام شما باید دانش خود را بیشتر کنی
ناشناس۳۱۱۲۶۸۷۱۱:۵۷:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۴
فساد و تباهی؟! فعلا که شما هر چی که داری ازش استفاده میکنی از خونه ای که توش زندگی میکنی تا دارویی که باهش درمان میشی تا ماشین و موبایل و اینترنتی که نظر میدی همش اختراع و اکتشاف کشورهای بی حجاب است
ناشناس۳۱۱۲۸۲۷۱۳:۳۶:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۴
چقدر مضحک یعنی چون استفاده می شود نباید فساد و کارهای بد آنان گفت و حتی باید تکرار کرد رفتار آنان را؟ در ضمن ریشه بسیاری از چیزهای الان از خاورمانه و خصوصا ایران گسترش یافته در جهان
ناشناس۳۱۱۲۹۴۹۱۵:۳۸:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۴
من عاشق پاکدستی و مسئولیت پذیری و وجدان کاری آنها هستم
ناشناس۳۱۱۲۵۳۰۰۸:۴۵:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۴
استاد شهید مرتضی مطهری بر این باور است که مردم ایران پیوند ویژه ای با اسلام داشته اند و آن را با جان و دل قبول کرده اند.
ناشناس۳۱۱۲۵۴۸۰۹:۲۵:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۴
این بحث ظاهرا راه به جایی نمیبرد چون بسیاری عقیده بر ازادی در انتخاب پوشش در حد عرف و معقول هستند و عده ای هم اصولا نوع پوشش معقول مردم برایشان اهمیتی ندارد اما عده قلیلی هم اصرار به تحمیل عقیده خود در جامعه دارند و اتفاقا همین قشر در تمامی این سالها بابت هر چیزی در مقابل خواست اکثریت جامعه مقابله کردند و با روش های غیر مدنی باعث رو در رویی با احاد مردم شده اند و اصولا این تفکر را در جامعه القا کرده اند که ما برای همه تصمیم میگیریم و خواسته ما مهم است و همه باید به ان تمکین کنن.
ناشناس۳۱۱۲۵۵۱۰۹:۳۰:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۴
از 150 سال قبل با رواج تفکر فمینیستی در جهان.....
ناشناس۳۱۱۲۵۶۵۰۹:۴۶:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۴
۱. ایران باستان الان ملاک شده؟ در همه مسائل میشه به ایران باستان رجوع کرد یا فقط وقتی به نفعتونه؟ ۲. هر چی در ایران باستان بوده، چه ربطی به خواست اکثریت در حال حاضر داره؟
ناشناس۳۱۱۲۵۸۲۱۰:۱۶:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۴
در هر زمان مردم با توجه به عرف زمان خود لباس پوشیده اند و زندگی کرده اند و نجیب و با وقار بوده اند تا زمانی که عده ای تلاش کردند عقاید خود را تحمیل کنند و حتی پوشیدن رنگ روشن و جوراب و کفش سفید را ممنوع کرذند و این جامعه نجیب و با وقار را به سمت عناد و لجباری بردند . نتیجه اش کاملا مشخص است
ناشناس۳۱۱۲۶۰۲۱۰:۳۶:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۴
عزیزم پوشش ها تا همین چند دهه قبل تقریبا یک شکل بودن اگر از قبل تا آن زمان نگاه کنید اما در این چند دهه با تبلیغ صهیونیسم پوشش های خاص و زننده تحمیل می کنند
ناشناس۳۱۱۳۱۰۰۱۸:۴۲:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۴
تهاجم فرهنگی هست دیگه ...
ناشناس۳۱۱۲۶۸۹۱۱:۵۷:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۴
بحث حجاب در ایران باستان خوب نوشته شده
ناشناس۳۱۱۲۶۹۴۱۱:۵۹:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۴
خوب نوشته شده از این جهت که اطلاعاتش دقیق است می بایست مقداری کاملتر نوشته می شد نوستده متاسفانه به دنبال بهره برداری صحیح نبوده فلذا نوشته اش آنچنان که باید کامل نبود
ناشناس۳۱۱۲۷۲۴۱۲:۱۶:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۴
آنجه آزار دهنده می تواند باشد اجباری بودن است.
آیدین۳۱۱۲۸۲۰۱۳:۲۸:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۴
واقعا اجباری بودن یا نبودن حجاب چه دردی را دوا میکند؟ حالا که روسری بر داشتید مشکل اقتصاد حل شد؟ اینها همش نوعی بازی است که ما به چیزهای مهمتر کاری نداشته باشیم
جواد۳۱۱۲۸۵۸۱۴:۰۰:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۴
باسلام ‌. خالی از هر جناح و‌ طرفی .... خداوند که خالق جهان و هر انچه در این جهان هستی میباشد در قران میفرمایند (ایت الکرسی سوره بقره) در دین هیچ اجباری نیست این انسان به تو عقل و فهم داده ام تا بنگری و ببینی بعد خودت اگر خواستی ایمان بیاوری... خداوند اجبار نکرده بندهایش رو برای پرستش خودش حالا این بنده میاد یکبار کشف حجاب رو اجبار میکنه و یکبار حجاب رو اجبار میکنه...... ایا ازادی بهترین راه نیست ؟؟؟!!!! انسان خودش دارای عقل و فهم است و ازاد برای تصمیم گیری..... چرا احترام به یکسری قوانین و مقررات لازم و ضروری میباشد ولی اجبار در دین اشتباه محض است......
علی۳۱۱۲۸۸۵۱۴:۴۳:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۴
اعتقاد اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران اینه که هر انسانی باید با تحقیق و تعقل و بر اساس منطق و استدلال نوعی از پوششهای متداول و متعارف در جوامع امروزی دنیا رو برای خودش برگزینه، هرگونه مداخله اجباری و تحمیل قطعا و یقینا بیهوده هست و نتیجه ای بجز ایجاد استرس و اضطراب و خشم و تنش در جامعه نخواهد داشت، مسوولین کشور برای یک بار هم که شده نظر روانشناسان و جامعه شناسان رو بعنوان نظر کارشناسی بپذیرند .
ناشناس۳۱۱۳۰۰۷۱۶:۵۱:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۴
اوکی پس برای تمام قوانین همین نظر بدهید!!! یا فقط چون مدینه فاضله بی‌حجاب را تبلیغ واسه شما کردن...؟!!
ناشناس۳۱۱۲۸۸۶۱۴:۴۴:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۴
حجاب از ابتدا بوده اما هیچ زمانی در تاریخ اسلام نبوده چه در زمان پیامبر چه در زمان ائمه و چه در حکومتهای بعدی که به خاطر حجاب زنی را تعزیر کنند یا جریمه مالی کنند یا زندانی کنند.
ناشناس۳۱۱۳۰۰۶۱۶:۴۸:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۴
اولا همه رعایت می کرد بعد کسانی که مقداری رعایت نمی کردن مردان آن ها توبیخ داده می شد سوم هم در گذشته شاید روی همه رفته 200 تا قانون هم نبوده ...!! قوانین هزاران برابر شده
حسنی۳۱۱۳۰۲۶۱۷:۰۰:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۴
در عصر قدیم اکثر ثروت مندان و اشخاص آدم حسابی و زنان شایسته پوشش وحجاب داشتن .... من کاری به دین وقانون وتعصب ها ندارم امّا در میان اکثریت مردم زنان باحجاب قابل احترام تر هستند ... واقعا لطمه به شخصیت خودشان وزنان میزنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین