سفیر چین: تایوان سنگ محکی برای روابط با آمریکا و انگلیس است

گروه جهان الف،   4010526055

طی هفته‌های اخیر، پس از اینکه نانسی پلوسی به تایوان سفر کرد، جهان شاهد پاسخی قاطع از جانب چین بوده است. برخی از مردم پرسیده‌اند که چرا چنین پاسخ‌هایی ضروری است. این بار، سفیر چین در انگلیس ضمن اشاره به وقایع تاریخی، به جهان از جمله آمریکا و انگلیس یادآوری کرد که جزیره تایوان بخشی از خاک چین است.

سفیر چین: تایوان سنگ محکی برای روابط با آمریکا و انگلیس است

به گزارش ایسنا، «ژنگ زگوآنگ» سفیر چین در انگلیس در مطلبی برای روزنامه گاردین نوشت: «تایوان از زمان‌های قدیم بخش جدانشدنی خاک چین بوده است. در طول تاریخ، این جزیره دو بار از دست رفت و مجدد بازگشت. در حین گسترش استعماری کشورهای غربی، این جزیره یک بار توسط هلندی‌ها به مدت ۳۸ سال اشغال شد و در سال ۱۶۶۲ توسط قهرمان ملی چین "ژنگ چنگونگ" به این کشور بازگشت. هنگامی که قدرت‌های استعماری، جهان را میان خود تقسیم می‌کردند، تایوان به مدت ۵۰ سال به اشغال ژاپن درآمد. "اعلامیه قاهره" در سال ۱۹۴۳ و "اعلامیه پوتسدام" در سال ۱۹۴۵ تصریح کردند که تایوان باید به چین برگردد.

گرچه دو طرف تنگه تایوان در نتیجه جنگ داخلی چین از سال ۱۹۴۹، درگیر یک خصومت سیاسی طولانی مدت بوده‌ است اما چین هرگز تقسیم نشده و جزیره تایوان به عنوان بخشی از قلمرو این کشور باقی مانده است. و این واقعیت تاریخی و حقوقی که دو طرف تنگه تایوان متعلق به چین است، هرگز تغییر نکرده است. مردم چینی به شدت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خودشان به هر قیمتی که شده، محافظت خواهند کرد. "استقلال تایوان" به معنای جنگ است و به بن‌بست ختم خواهد شد. همچنین، مخالفت با چنین تلاش‌هایی برای جلوگیری از جنگ و محافظت از صلح و ثبات منطقه است.

به همین دلیل است که چین به شدت با سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان مخالفت کرد و بارها نسبت به این سفر تحریک‌آمیز هشدار داده بود؛ اقدامی که حاکمیت و تمامیت ارضی چین را نقض کرد.

طی سال‌ها، ایالات متحده از طریق تصویب فروش تسلیحات به تایوان، ارتقاء روابطش با مقامات این جزیره و کوچک شمردن اصل "چین واحد"، از "کارت تایوان" استفاده کرده تا چین را متوقف کند. همچنین، مقامات این جزیره که توسط حزب حاکم دموکراتیک مترقی تایوان اداره می‌شود، از به رسمیت شناختن اجماع ۱۹۹۲ که اصل "چین واحد" را نشان می‌دهد، سرپیچی کرده‌اند. آن‌ها به "باورهای ضدچینی" و "استقلال تایوان" ادامه داده‌اند.

بنابراین برای چین طبیعی است که در برابر چنین تحریکاتی، اقدامات لازم را اتخاذ کند. این اقدامات با هدف مخالفت درخصوص دخالت آمریکا در امور داخلی چین، محدود کردن تلاش جدایی‌طلبان در رابطه با "استقلال تایوان"، محافظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین و حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان انجام می‌شوند. آمریکا و نیروهای جدایی‌طلب "استقلال تایوان" باید نسبت به اشتباهاتشان تمام و کمال مسئول باشند. احتمالا برخی از مردم می‌گویند که چین از طریق تعلیق همکاری با آمریکا در حوزه‌هایی مشخص، کل جهان را مجازات می‌کند. اما چین نسبت به تعهداتش به جامعه بین‌المللی درخصوص مسائلی نظیر تغییرات اقلیمی پایبند خواهد ماند. چین سابقه خوبی در برآورده کردن تعهداتش به جهان دارد.

راهی درست برای مدیریت روابط میان چین و آمریکا، دو کشور اصلی جهان، این است که به یکدیگر احترام بگذارند و از رویارویی خودداری کنند. چین تلاش‌های بسیاری برای بهبود و توسعه روابط چین-آمریکا انجام داده است اما ما در پاسخ به تحریکاتی که منافع اصلی ما را تضعیف می‌کنند، بی‌حرکت نخواهیم نشست. راه درست برای آمریکا این است که اصل "چین واحد" و سه بیانیه مشترک میان چین-آمریکا را بپذیرد: دست از بازی با "کارت تایوان" بردارد، روابط رسمی و همکاری نظامی خود با این جزیره را متوقف کند و از ایجاد بحران بیشتر جلوگیری کند.

مسئله تایوان همیشه یک امری حساس میان روابط انگلیس و چین بوده است. کشورهای ما از اوایل دهه ۱۹۵۰ تا سال ۱۹۷۲ شروع به بررسی روابط دیپلماتیک خود کردند اما پس از آن، روابط دو کشور با امضای یک بیانیه مشترک به سطح سفیر ارتقاء یافت. روابط کامل دیپلماتیک زمانی برقرار شد که انگلیس صراحتا موضع دولت چین را نسبت به تایوان به رسمیت شناخت و دانست که تایوان استانی از جمهوری خلق چین است و همچنین وعده داد که صرفا روابطی غیررسمی با تایوان داشته باشد. این تاریخ نباید فراموش شود و به این تعهدات باید افتخار کرد.

مسئله تایوان یک مسئله اصلی تلقی می‌شود. هیچ دلیلی برای انگلیس وجود ندارد که این حقیقت را نادیده بگیرد و ردپای آمریکا را دنبال کند. درخواست‌ها مبنی بر "کمک به تایوان برای دفاع از خود" و چنین چیزهایی به شدت غیرمسئولانه و زیان‌بار است. هر اقدامی که اصل چین واحد یا شروط بیانیه‌های مشترک را نقض کند یا از خط قرمز چین رد شود، پیامدهای جدی را برای روابط دوجانبه به همراه خواهد داشت. هیچ اشتباه محاسباتی نباید در این زمینه رخ دهد.

طی ۵۰ سال گذشته، تبادلات و همکاری میان چین و انگلیس منفعت‌های زیادی را برای مردم هر دو کشور رقم زده است. روابط چین و انگلیس اکنون در مقطع مهمی قرار دارد. حزب محافظه‌کار به زودی رهبری جدید را انتخاب می‌کند و کشور نخست‌وزیری جدید خواهد داشت. مسیر و جریان سیاست انگلیس نسبت به چین از تمامی جوانب از نزدیک رصد می‌شود.

چین و انگلیس به جای تضعیف باید همکاری‌هایشان را قوی کنند. هر دو کشور باید به منافع مشترک یکدیگر احترام بگذارند و از دخالت در امور داخلی یکدیگر پرهیز و برای مقابله با چالش‌ها همکاری و گفت‌وگو کنند. این انتخابی درست است و منافع بنیادین مردمان دو کشور را به همراه دارد.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  7. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  8. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  9. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  15. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  16. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین