کاربرد پهپاد در صنایع مختلف

گزارش بازرگانی،   4010522040

پهپادها هواپیماهای بدون سرنشین هستند که در ابعاد و سایزهای مختلف طراحی و تولید می‌شوند و اپراتور می‌تواند به واسطه رادیوکنترل‌ها آنها را در محدوده مجاز برد رادیویی هدایت و کنترل نماید. زمانی که این پهپادها به دوربین مجهز می‌شوند قابلیت عکاسی و فیلم‌برداری هوایی پیدا می‌کنند که بسیار کاربردی است. ساخت اولین پهپادها به دهه ۸۰ میلادی باز می‌گردد.

پهپادها متشکل از 4 موتور و یا بیشتر هستند که به صورت چپ گرد و یا راست گرد قرار می‌گیرند که با تغذیه از یک منبع انرژی مثل باتری یک نیرو محرکه به سمت بالا ایجاد کنند. این عملکرد ساده و یکسان همه پهپادها است. اما در این بین برندها با اضافه کردن قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی کاربردی می‌توانند محصول‌شان را از سایر رقبا متمایز کنند.

 

مهم‌ترین کاربرد پهپادها در صنعت

پهپادها کابردهای گوناگونی دارند که پس از ارائه مقدمه‌ای کوتاه چند مورد از کاربرد پهپاد‌ در صنعت را توضیح می‌دهیم.

استفاده از پهپادها در کشاورزی

یکی از مهم‌ترین کاربرد پهپادها در صنعت کشاورزی است که می‌توان زمین‌های کشاورزی را رصد و سم پاشی کرد. استفاده از این پهپادها در کشاورزی باعث صرفه‌جویی در نیروی انسانی است و حدود 80 درصد مفیدتر و سریع‌تر از حالت عادی می‌توان زمین‌ها را سم‌پاشی کرد. جالب‌تر اینکه مدل‌هایی طراحی و تولید شده‌اند که می‌توانند کل زمین کشاورزی را آنالیز کنند و قسمت‌های آسیب‌دیده را تشخیص دهند. همچنین در زمان برداشت محصول و یا کاشت بذر با اطلاعاتی که به کشاورز می‌دهند می‌توانند بسیار مفید واقع شوند.

امداد و نجات

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای پهپادها استفاده از آنها در امداد و نجات است. در حوادث طبیعی و یا خرابی‌های مناطق صعب‌العبور که حضور نیروهای انسانی بسیار دشوار است و باید در لحظه به اطلاعات مهمی دست یافت، باید از پهپادهای دوربین‌دار استفاده کرد. به کمک این پهپادها می‌توان غذا و دارو را نیز جابه‌جا کرد. برای یافتن یک انسان مفقود شده نیز می‌توان از این پهپادها کمک گرفت. ارسال کمک‌هایی از جمله لوازم اولیه ، دارو و اقلام بهداشتی در ساعت‌های اولیه خسارت بسیار مهم و حیاتی است و این کار با کمک پهپادها آسان­تر شده است.

حمل کالا توسط پهپادها

حتما اسم کوادکوپترهای مخصوص حمل بار به گوشتان خورده و امروزه بسیاری از شرکت‌های اینترنتی و برند دنیا برای ارسال کالا از این وسیله استفاده می‌کنند. این پهپادها برای ارگان‌ها و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان با آنها غذا، کالا، دارو و... را حمل کرد. امروزه به دلیل افزایش جمعیت ، ترافیک‌های شهری بسیار بالاست و اغلب افراد بسته‌های خود را به موقع تحویل نمی‌گیرند. اما اگر از پهپادهای مخصوص حمل کالا استفاده شود بی شک سرعت و دقت بسیار بالا می‌رود. همچنین در شرایط فعلی که کرونا همه گیر شده است و مردم مجبورند قرنطینه شوند، پهپادهای این چنینی می‌توانند بسیار کمک کننده باشند. ‌شرکت‌های معروفی از جمله آمازون و ای بی به دنبال آن هستند تا ارسال کالاها را با پهپادها میسر سازند. البته در کشور خودمان ایران نیز پست جمهوری اسلامی ایران برای ارسال بسته و نامه‌ها درصدد استفاده از پهپادها است.

کاربرد پهپادها در نقشه‌برداری

یکی از ابتدایی‌ترین کاربرد پهپاد در نقشه برداری، تهیه نقشه از مناطق روستایی و شهری و شهرک‌ها است. وجود ساختمان‌ها در منطقه باعث دشوار بودن تهیه نقشه با مقیاس بزرگ است و به دلیل داشتن جزییات زیاد امکان نقشه‌برداری زمینی مقدور نیست. از طریق نقشه برداری با پهپاد می‌توان از نمای بالا نقشه هوایی محدوده مورد نظر را مشاهده کرد و تمام محدوده‌های مورد نظر را در زمان کوتاهی عکسبرداری و در نهایت با نرم افزارهای پردازش تصویر، نقشه‌های با جزییات و کیفیت بالا تهیه نمود. نکته ای که وجود دارد این است که پهپادهایی که برای تصویر برداری هوایی به جهت تولید نقشه مورد استفاده قرار می گیرند بهتر است به یک GPS دقیق مجهز باشند تا مختصات داده های برداشتی را بصورت بسیار دقیق محاسبه کند به این GPS دقیق که بر روی پهپادهای معمولی نصب می شود ماژولPPK گفته می شود.

ایجاد نظم و حراست با پهپاد

از کاربرد پهپاد می‌توان به ایجاد نظم ، حراست و نگهبانی اشاره کرد. بسیاری از مراکز، سازمان‌ها، مرزها و موقعیت‌های سیاسی به حضور نگهبان نیاز دارند. اما استفاده از پهپادها کار را آسان کرده است و می‌توان به کمک آن‌ها موقعیت مورد نظر را کاملا تحت نظر گرفت. جالب است بدانید در شرایط همه‌گیری کرونا در بسیاری از کشورها برای رصد شهرها از پهپادها کمک گرفته شده است، زیرا امکان حضور نیروهای انسانی در سطح شهر فراهم نبوده است. به طور کلی پلیس‌ها، نیروهای امنیتی، مرزبان‌ها، نگهبان‌ها و... می‌توانند از پهپادها استفاده کنند. حراست و نگهبانی امری 24ساعته است و مسئول حراست باید در هر لحظه از شرایط حاکم مطلع باشد تا بتواند بهترین تصمیم‌گیری را داشته باشد.

 

همچنین کارشناسان هواشناسی می‌توانند از پهپادها برای تشخیص وضعیت آب و هوا استفاده کنند.

کلام آخر

در جمع بندی می‌توان گفت پهپاد یک واژه مخفف فارسی است و به پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور گفته می‌شود که برای انجام ماموریت‌های خاص از آنها استفاده می‌شود. امروزه، کاربرد آنها در صنعت، علوم و بخش‌های کشاورزی و نظامی بسیار گسترده شده و به راحتی در دسترس هستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین