استقرار سلاح‌های سنگین یونان در جزیره مورد اختلاف با ترکیه

گروه جهان الف،   4010402002

رسانه‌های ترکیه از استقرار نیرو و تسلیحات ارتش یونان در جزیره مورد مناقشه ترکیه با یونان در دریای اژه خبر دادند.

استقرار سلاح‌های سنگین یونان در جزیره مورد اختلاف با ترکیه

به گزارش فارس، منابع رسانه‌ای ترکیه روز چهارشنبه از نظامی شدن جزیره «کیچی» یا (پسریموس) توسط یونان در هشت کیلومتری جنوب غربی شبه جزیره «بدروم»  در دریای اژه و استقرار نظامیان یونانی خبر دادند.

به گزارش شبکه خبری «تی‌آرتی» به نقل از خبرگزاری «آناتولی» جزیر کیچی بین جزایر یونانی کوس و کالیمنوس واقع شده است، نزدیکترین جزیره به شهر توریستی بدروم ترکیه است.

«گورسل توکما اوغلو» تحلیلگر نظامی، امنیتی ترکیه گفت که کیچی به دلیل نزدیکی به سرزمین اصلی ترکیه، بر اساس ماده ۱۲ معاهده لوزان ۱۹۲۳، جزیره‌ای ترکیه‌ای است.

بر اساس این گزارش، فیلمی از نیروهای یونانی و سلاح‌های سنگین مستقر در این جزیره منتشر شده است. یک سکوی فرود بالگرد، چهار ساختمان پیش ساخته، برج‌های نگهبانی و دیده بانی، فرستنده‌ها، مخازن آب و پنل‌های خورشیدی به وضوح در این فیلم مشاهده می‌شود.

 نظامیان یونان نیز درلباس استتار خود اطراف سازه های سنگی شبیه به سنگر یا پناهگاه دیده می‌‌شوند. همچنین، یگان‌های توپخانه یونانی در این مکان  قابل مشاهده است.

توکما اوغلو گفت که یونان می‌خواهد با استقرار نیروها و تسلیحات سنگین در این جزیره برآن مسلط  شود که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. در این جزیره نباید تسلیحات وجود داشته باشد، این موردی است که معاهده لوزان می‌خواهد.

وی ادامه داد: «ساختن تاسیسات در نقطه‌ای درست در مجاور ترکیه، قرار دادن پرچم یونان در منطقه ای که  توسط ماهیگیران و قایق‌های ترکیه مشاهده شوند، در واقع اقدام تحریک آمیز است.»

طبق قوانین بین‌المللی این جزیره قرار است خالی از سکنه و غیرنظامی باقی بماند، اما اخیرا «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست ‌وزیر یونان، با سفر به این جزیره خبرساز شد. میتسوتاکیس عکسی از پرچم یونان که در این جزیره نصب شده است را در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

ترکیه از همان ابتدا به سیاست یونان مبنی بر نقض وضعیت غیرنظامی جزایر از دهه ۱۹۶۰ و نظامی کردن جزایر اعتراض کرده است. آنکارا از مجاری دیپلماتیک اعتراض کرده و خواستار توقف تخلفات شده است. این موضوع در دهه ۱۹۷۰ در دستور کار سازمان ملل متحد و ناتو قرار گرفت. آخرین اقدام دیپلماتیک ترکیه ارسال نامه‌ای به سازمان ملل در ژوئیه ۲۰۲۱ بود که در آن گفته شد نظامی شدن جزایر تهدیدی جدی برای «امنیت ترکیه» است.

*ترکیه برتری هوایی نیاز دارد

«اردوغان قره قوش» تحلیلگر نظامی و سرهنگ بازنشسته ترکیه نیز  ارزیابی کرده که هرگونه تقابل  با یونان به «جنگ تمام عیار» بین دو کشور تبدیل خواهد شد. وی در  مصاحبه‌ای  بر اهمیت «برتری هوایی» ترکیه در هرگونه رویارویی نظامی محتمل با یونان  تاکید کرد.

قره قوش در یک برنامه تلویزیونی به بحران سال ۱۹۹۶ در جزایر صخره‌ای «ایمیا» اشاره کرد، مکانیکه طبق ادعای وی، فرماندهان ارتش ترکیه آماده جنگ کامل با یونان بودند. وی مدعی شد که در آن برهه نیروی هوایی ترکیه ظرف ۱۲ ساعت در حالت جنگ قرار گرفت. سپس، نیروی دریایی در دو روز آماده شد و نهایت در هفت روز ارتش ترکیه آماده جنگ با یونان شد.

این تحلیلگر نظامی در این برنامه چندین بار تاکید کرد که مردم ترکیه باید بدانندکه اگر نبردی با یونان رخ دهد، یک جنگ تمام عیار خواهد بود.

* آماده باش نیروهای مسلح یونان

در روزهای گذشته منابع رسانه‌ای از آماده باش نیروهای مسلح یونان خبر دادند. منابع ارشد وزارت دفاع یونان گفتند که بر اساس اطلاعات نظامی جمع آوری شده امکان تهدید از سوی ترکیه وجود دارد، زیرا دو متحد ناتو برای حقوق حفاری نفت و گاز در بخش های مورد مناقشه دریای اژه و مدیترانه رقابت می‌کنند.

این در حالی است که «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اخیرا با «نیکوس پاناجیوتوپولوس» همتای یونانی خود دیدار کرد. دیدار وزرای دفاع ترکیه و یونان در حاشیه نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل، در حالی انجام شد که تنش‌ها میان دو کشور طی هفته‌های گذشته تشدید شده است. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین