لغو ممنوعیت‌های یک شبه/ دولت بخش خصوصی را در واردات کنار زد

گروه اقتصادی الف،   4010201020
لغو ممنوعیت‌های یک شبه/ دولت بخش خصوصی را در واردات کنار زد

اعمال ممنوعیت ناگهانی برای صادرات ۴صیفی و لغو آن، تاکید وزارت جهاد بر ممنوعیت صادرات دام زنده و کنار گذاشتن بخش خصوصی از واردات کالاهای اساسی از جمله مهم ترین اخبار کشاورزی در هفته جاری بود.
به گزارش خبرنگار مهر، اعمال ممنوعیت ناگهانی برای صادرات ۴ صیفی و لغو آن، تاکید وزارت جهاد بر ممنوعیت صادرات دام زنده و کنار گذاشتن بخش خصوصی از واردات کالاهای اساسی از جمله مهم‌ترین اخبار کشاورزی در هفته جاری بود.

در همین راستا روز سه شنبه ۳۰ فروردین ماه، بر اساس نامه وزارت جهاد کشاورزی به گمرک، صادرات چهار محصول گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و پیاز تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

در بخشی از نامه عباس عسکرزاده، معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به گمرک جمهوری اسلامی آمده بود: با توجه به تحولات بازارهای جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تقاضای جهانی برای مصرف برخی کالاهای کشاورزی، کاهش تعرفه وارداتی در کشورهای همسایه و ضرورت تنظیم قیمت و بازار داخلی کشور صادرات سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و بادمجان تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام می‌گردد. (اینجا بخوانید)

با این حال تذکر شفاهی کمیسیون کشاورزی مجلس منجر به لغو این ممنوعیت شد. در این راستا سید روح‌الله لطیفی درباره ممنوعیت صادرات تعدادی محصولات کشاورزی اظهار کرد: طبق نامه وزارت جهاد کشاورزی صادرات چهار محصول کشاورزی سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی و بادمجان به دلیل تنظیم بازار بررسی می‌بایست ممنوع می‌شد که به دلیل مباحث کارشناسی و فنی و تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی، نامه مذکور به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد.

سخنگوی گمرک ایران افزود: بر اساس قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی مسئول تولید و تنظیم بازار در بخش کشاورزی است و گمرک هم مجری قوانین و بخشنامه‌های قانونی است.

وی گفت: به دلیل تغییر نظر وزارت جهاد در گفتگوهای شفاهی این موضوع به گمرکات اجرایی ابلاغ نشده و مقرر شده است که تغییراتی در این تصمیم از سوی وزارت جهاد کشاورزی لحاظ شود.

لطیفی افزود: ممکن است وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت صادرات را تبدیل به افزایش تعرفه عوارض صادراتی کند و بر اساس مباحث مطرح شده محصولات گلخانه‌ای گوجه یا بادمجان نیز شامل محدودیت یا افزایش عوارض صادراتی نشود. (اینجا بخوانید)

دولت بخش خصوصی را در واردات کالاهای اساسی کنار زد

از دیگر اخبار مهم حوزه کشاورزی، گلایه بخش خصوصی به معاون اول رئیس جمهور درباره حذف این بخش از واردات کالاهای اساسی بود. اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های به عمل آمده در وزارت جهاد کشاورزی، بخش خصوصی به طور کامل از فرایند واردات کالای اساسی شامل روغن - دانه روغنی - ذرت - جو و کنجاله سویا حذف شده است.

در متن نامه این اتحادیه به معاون اول رئیس جمهوری آمده است:

پیرو مکاتبات قبلی به استحضار می‌رساند؛ که بر اساس برنامه ریزی‌های به عمل آمده در وزارت جهاد کشاورزی، بخش خصوصی به طور کامل از فرایند واردات کالای اساسی شامل روغن - دانه روغنی - ذرت - جو و کنجاله سویا حذف گردید و از این پس واردات این کالاها به طور کامل توسط دو شرکت دولتی انجام خواهد پذیرفت و بدین ترتیب کارنامه واردات ۳۰ ساله بخش خصوصی در این دولت بسته شد.

از حضرتعالی تقاضا داریم تا دستور فرمائید مطالبات ارزی چند ماه گذشته بخش خصوصی را به سرعت پرداخت نمایند و الزام فرا قانونی بخش خصوصی به تحویل تتمه کالاهای خود به شرکت‌های دولتی و پرداخت ارزهای غیر قابل وصول را که موجب عدم اعتماد فروشندگان خارجی می‌شود را متوقف نمایند.

تاکید وزارت جهاد بر ممنوعیت صادرات دام زنده

از دیگر اخبار مهم حوزه، تاکید وزارت جهاد بر تداوم ممنوعیت صادرات دام زنده بود. در این زمینه یک منبع آگاه در وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر مباحث مطرح شده مبنی بر آزاد سازی صادرات دام زنده را رد کرد و گفت: به منظور تنظیم بازار داخل، صادرات دام زنده اعم از بره و گوساله ممنوع است.

وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی فعلاً برنامه‌ای برای آزادسازی صادرات دام ندارد.

توافق دولت و دامداران / عرضه مستقیم گوشت آغاز شد

از دیگر اخبار مهم حوزه، توافق دولت و دامداران برای عرضه مستقیم گوشت قرمز به بازار بود. ۲۰ فروردین ماه خبرگزاری مهر مصاحبه‌ای را با سید احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران تحت عنوان «مافیای گوشت اجازه کاهش قیمت را نمی‌دهد» انجام داد که به گفته مقدسی منجر به جلسه‌ای میان مسئولان دولتی و نمایندگان تشکل‌های گاوداران و توافق آنان برای عرضه مستقیم گوشت به بازار شد. در این زمینه سید احمد مقدسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و انجمن صنفی گاوداران قرار شد گوشت مستقیم عرضه شود، گفت: براین اساس بنا شد که مطالبات قبلی دامداران طی ۴ تا ۵ روز به طور کامل تسویه شود.

وی افزود: براین اساس دامداران دام زنده را تحویل شرکت پشتیبانی امور دام می‌دهند و شرکت بعد از کشتار، گوشت این دام‌ها را به صنایع بسته بندی می‌دهد و بعد از آن این گوشت‌ها در زنجیره توزیع، به مردم عرضه می‌شود.

این فعال بخش خصوصی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام هر کیلوگرم گوساله نر زنده را به قیمت ۵۹ هزار تومان از دامداران خریداری می‌کند. ۵۵ هزار و ۴۰۵ تومان آن را نقدی پرداخت می‌کند و مابقی آن را نیز ۱.۷ کیلوگرم جو به دامداران می‌دهد. براین اساس پرداخت هزینه کشتار به دامدار ۴۸ ساعت بعد به دامداران پرداخت می‌شود و جو نیز ظرف ۱۵ روز به دامداران تحویل داده می‌شود.

مقدسی گفت: حدود ۴ روز است که اجرای این طرح آغاز شده و در این مدت ۱۱۸۹ دام کشتار شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین