غول رانت ارزی حریف می طلبد

گروه اقتصادی الف،   4000801001 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
غول رانت ارزی حریف می طلبد

 در سال 1399 که به گفته محمد باقر نوبخت رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه، درآمد نفتی دولت در خوشبینانه ترین حالت، کمتر از 1 میلیارد و 500 میلیون دلار بود. ستاد اقتصادی دولت وقت، مصوب کرد که 8 میلیارد دلار ارز دولتی با نرخ معادل 4200 تومان برای واردات کالاهای اساسی و دارو تخصیص یابد. 

از دوره دولت خاتمی ( و پیش از آن نیز) به صورت گسترده هر سال دولت، دلار ارزان قیمت را در اختیار تعدادی وارد کننده خاص قرار می داد تا آنها کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را با نرخ ارزان وارد و توضیح کنند. 

نتیجه اما  فسادی گسترده بود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس رانت ناشی از ارز 4200 را بیش از 300 هزار میلیارد تومان برآورد کرد، آن هم در عرض تنها یک سال. 

پس از انتشار لیست ارزی بانک مرکزی مشخص شد که با ارز 4200 دریافتی کالاهای مانند « زیرانداز سگ، خوراک سگ و گربه، سنگ نمای گران قیمت اسپانیای، پوشاک برند و لاکچری ایتالیای، چوب مخصوص جکوزی،...» و دهها قلم کالای دیگر وارد شده که به سختی می‌توان به آنها صفت «کالای اساسی» داد. تنها در سال 1397 تعداد 28 شرکت  میلیون‌ها دلار 4200 اخذ کرده و با آن موز وارد کردند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، علی رغم آنکه فلسفه پرداخت  دلار ارزان قیمت دولتی آن است که محصولات وارداتی با نرخ ارزان به دست مردم برسد اما اکثر آن کالاها در نهایت با نرخ دلار آزاد ( در موارد بسیاری با نرخی بیشتر از دلار آزاد) به دست مردم می رسید. 

حتی غذای سگ وارد شده با نرخ دولتی هم در برخی مواقع بیش از 5 برابر افزایش قیمت را تجربه کرد. به گزارش یک رسانه قیمت هر قوطی غذای وارداتی سگ تا 500 هزار تومان هم رسید. 

البته وارد کنندگانی که ارز گرفته بودند و کالای وارداتی را با نرخی بسیار گران در داخل عرضه کردند، ظاهراً در لیست خوب‌های بانک مرکزی جای می‌گرفتند، زیرا بر اساس گزارش رسمی این بانک(در زمان همتی) به قوه قضائیه بسیاری از گیرندگان ارز دولتی اصلاً کالای وارد نکردند. البته بر اساس مصاحبه رئیس وقت قوه قضائیه معلوم شد که لیست این افراد به صورت ناقص به قوه قضائیه ارسال شده است و تکلیف چند میلیارد دلار ارز دولتی معلوم نیست!

پول های که احتمالاً در نهایت سر از حساب های سوئیس و باهاماس درآورده یا صرف خرید تابلوها و مبلمان نفیس ویلاهای تورنتو و لندن شد. 

یک عضو اتاق بازرگانی که نخواست نامش فاش شود به نگارنده گفت که بسیاری از دریافت کنندگان ارقام درشت ارزهای دولتی اصلاً در ایران حضور ندارند و عوامل و اذناب آنها در ایران مسئولیت گرداندن شرکت‌های کاغذی و دریافت ارز را عهده دار هستند. 

با تمام این مصائب اما این رانت بزرگ، که برخی کارشناسان آن را سرچشمه و شاه لوله اصلی فساد در کشور تفسیر کرده اند از دولت خاتمی تا آخرین روز دولت روحانی ادامه یافت . 

به همین دلیل بسیاری از ارز 4200 به عنوان افضل ترین حجت برای «سیستمی شدن فساد» یاد می کردند، زیرا همگان می دانستند که نفع اصلی آن به جیب مافیا می رود و با این همه دولتمردان مستقر بی پروا از آن حمایت می کردند. 

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، به سختی بر این رانت تاخت و «پرونده های متعدد قضائی را حاصل ارز 4200 » خواند و اخیراً نیز از « در دست بررسی بودن حذف ارز 4200 » خبر داد. 

محمد رشیدی عضو هیئت رئیسی مجلس نیز با اشاره به آن چه که وی آن را «عزم جدی دولت و مجلس برای حذف ارز 4200» نامید گفت که این نوع ارز بر اساس گزارشات و پژوهش ها «ریشه اصلی فساد و رانت در کشور است».

در مقابل برخی اقتصاد دانان به دولت توصیه کرده اند که کالاهای اساسی را با نرخ ارزان مستقیماً به وسیله کالا کارت به دست مردم برساند. از نظر آنان  با این کار هم نیازهای اساسی مردم مرتفع می گردد، هم کاهش تورم را در پی خواهد داشت و علاوه بر این مبلغی به صورت مازاد نیز در جیب دولت باقی می ماند تا کسری بودجه را پوشش دهد. در این سناریو همگان از جمله دولت و مردم خوشحال خواهند بود و تنها طرف بازنده و ناراحت مافیای ارز بگیر است. 

جالب آنکه حتی بخش خصوصی هم ابراز امیدواری کرده است که این ارز هر چه زودتر حذف شود. دو عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، علاء میر محمد صادقی و بهمن عشقی این ارز را عاملی زیان بخش در «جهت تثبیت بازار» تفسیر کردند و گفتند که از «جایگزینی کوپن به جای ارز 4200 حمایت می‌کنند».

با این همه طبیعی بود که برخی نیز از این رخداد خوشحال نباشند. ولی الله سیف رئیس پیشین بانک مرکزی در مصاحبه ای گفته بود که تنها یک فرد سالانه بیش از 600 میلیون دلار ارز 4200 می گیرد. 

به گفته کارشناسان بعید به نظر می رسد اقدامات صدها ارز گیرنده که برخی از آنها در این سال‌ها در سایه این آورده مالی، قدرت و نفوذ هم یافته‌اند، تنها به تحرکات رسانه‌ای محدود شود. بر این اساس یکی از ابزارهای در دست آنها احتمالاً تلاش برای ایجاد اخلال در بازار برخی کالاها باشد که از طریق ابزار احتکار صورت می گیرد. 

با این حال هستند کارشناسان اقتصادی دیگری که حذف ارز 4200 را برای کالاهای اساسی فاجعه بار و منتهی به تورمی افسار گسیخته می دانند که در صورت اجرای آن کسی مسوولیت پیامدهایش را بر عهده نمی گیرد.

باید منتظر بود و دید که این رانت بزرگ با حذف ارز 4200 قطع می شود یا چنانکه برخی کارشناسان دیگر اقتصادی بر آن  اصرار می ورزند با حفظ این ارز و اصلاح نظام توزیع؟ 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۵۴۳۵۷۰۹:۲۴:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۱
طنز روزگار این است که مسئولان از صبح تا شب شعار مرگ بر آمریکا می دهند. اما بودجه و اقتصاد کشور را بر پایه دلار سنجیده و برنامه ریزی می کنند!
ناشناس۲۲۵۴۳۹۵۰۹:۵۶:۴۱ ۱۴۰۰/۸/۱
حریفش سند تحول قوه قضا و ملی کردن تمامی ثروت های حرام و نامشروع می باشد وقتی ثروت های حرام را باز پس گیرید و آنها را به سیاه چال بفرستید انوقت دیگر کسی فساد ارزی هم نمی تواند بکند
ناشناس۲۲۵۴۵۱۷۱۱:۲۵:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۱
تمام مسئولان چند دهه اخیر بهتر است هر چه زودتر فهرست اموال و دارایی هایشان را منتشر کنند. ضمناً تعهد محضری بدهند که اگر خلاف آن ثابت شود، تحت پیگرد قرار گیرند.
ناشناس۲۲۵۴۸۰۵۱۳:۴۳:۴۹ ۱۴۰۰/۸/۱
تمام کارشناسان تاکید کرده اند که حذف ارز 4200 تومانی باعث تورم شدید و انفجار قیمت ها می شود.
ناشناس۲۲۵۴۸۲۰۱۳:۴۹:۵۰ ۱۴۰۰/۸/۱
در شرایط فعلی، تک نرخی کردن ارز از محالات است. اگر ارز 4200 حذف شود، قیمت دلار آزاد به شدت افزایش یافته و تمام کالاها هم گران می شود. دولت مجبور می شود که نرخی دیگر مثلاً 9200 تومنی را اعلام و مبنا قرار دهد. انگار همین دیروز بود که محمود بهمنی نرخ دلار 1260 تومن را اعلام کرد!
ناشناس۲۲۵۴۹۴۷۱۴:۵۱:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۱
سود ارز 4200 تومانی به جیب دلالان می رود و هیچ نفعی برای مردم ندارد این سود باید در قالب یارانه به مردم پرداخت شود.
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۲۵۴۴۲۸۱۰:۲۵:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۱
این است و جز این نیست تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن تمامی ثروت های بالاتر از تعریف یک زندگی خوب و مطلوب می باشد و بس
ناشناس۲۲۵۴۳۵۸۰۹:۲۷:۱۲ ۱۴۰۰/۸/۱
این مافیایی که چند بار در این نوشته به آن اشاره کرده اید، چه کسانی هستند؟ من، شما یا مردم؟ مگر جز خود مسئولان و نزدیکانشان هستند؟
ناشناس۲۲۵۴۳۶۳۰۹:۲۸:۳۳ ۱۴۰۰/۸/۱
تمام دعواها بر سر قدرت، برای رسیدن به رانت است. چطور می توان از رانت جلوگیری کرد؟!
ناشناس۲۲۵۴۴۵۰۱۰:۳۶:۵۶ ۱۴۰۰/۸/۱
نماینده کمیسیون انرژی مجلس برای استخدام دخترش با معدل 14 در وزارت نفت، از رانت استفاده می کند! چه کسی می خواهد جلوی رانت را بگیرد؟
ناشناس۲۲۵۴۶۸۸۱۲:۵۷:۱۵ ۱۴۰۰/۸/۱
زنگنه هم تعداد زیادی از فرزندان مسئولان دولت قبل را در وزارت نفت استخدام رسمی کرد.
ناشناس۲۲۵۴۳۶۵۰۹:۳۰:۰۲ ۱۴۰۰/۸/۱
کشوری که به امان خدا ول شده باشد، هیچ کاری در آن از روی حساب و کتاب و برنامه انجام نمی شود.
ناشناس۲۲۵۴۳۸۰۰۹:۴۲:۳۸ ۱۴۰۰/۸/۱
ضرب‌المثل چینی هست که می که اگه سقف خونه ت چکه کرد باید اون رو مرمت کرد نه تخریب
ناشناس۲۲۵۴۴۷۱۱۰:۵۶:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۱
گاهی اوقات هزینه مرمت از کوبیدن و از نو ساختن بیشتر است.
ناشناس۲۲۵۴۵۳۰۱۱:۳۶:۱۱ ۱۴۰۰/۸/۱
اگر سقف خانه غیر اصولی و کج ساخته شده باشر چه باید کرد؟ ضرب المثل چینی میگه زست و چشمک چپ زد ولی از فرق سر تا نک پا در اقتصاد و جامعه و علم راست و امریکایی شد
ناشناس۲۲۵۴۳۸۴۰۹:۴۵:۰۵ ۱۴۰۰/۸/۱
خیلی ساده است قوه قضاییه تمام این وارد کنندگان را وادار کند ماوالتفاوت را پرداخت کنند اگر چنین اتفاقی رخ داده
ناشناس۲۲۵۴۵۶۰۱۱:۵۶:۵۲ ۱۴۰۰/۸/۱
داداش اصلا معلوم نیست دولت تعطیل اینا رو به کی داده و چقدر داده اونایی هم که مشخصه همه رو به قوه نداده و این مقدار هم که داده ، پرونده دارند....خیال میکنی به این راحتی وقتی سیستم توزیع و واردات و مستند سازی راحته؟!!
صادق۲۲۵۴۳۹۱۰۹:۵۴:۲۱ ۱۴۰۰/۸/۱
طبق اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، بازرگانی خارجی دولتی است.اما تفسیر!!! شورای نگهبان باعث شد بازرگانی خارجی در اختیار سرمایه سالاران باشد.
ناشناس۲۲۵۴۴۳۰۱۰:۲۷:۵۹ ۱۴۰۰/۸/۱
خیلی خوب!نهادهای قضایی که دست اصلاحاتی ها نیست.کسانی هم که رانت داشتند و دلار گرفتند مشخصه.لطف کنید از حلقومشون بکشید بیرون.
ناشناس۲۲۵۴۶۵۶۱۲:۴۴:۳۹ ۱۴۰۰/۸/۱
به مردم معرفی کنید اگه راست میگید ببین مردم تیکه تیکه اشون می‌کنند
ناشناس۲۲۵۴۶۸۳۱۲:۵۳:۴۰ ۱۴۰۰/۸/۱
داخل متن در خصوص معرفی افراد خاطی به دادگاه عنوان شده ولی نتیجه کار رو نگفته که چی شدند .بهتر نبود این افراد مواخذه بشوند نه حذف ارز 4200
ناشناس۲۲۵۴۸۲۹۱۳:۵۳:۳۵ ۱۴۰۰/۸/۱
چرا این دزدا رو نمیگیرید،خوب دیگه این چندین نفر که معلومند اعدامشون کنید تا بقیه غلط بکنن از این کارا بکنند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین