یک اقتصاددان در گفت‌وگو با الف مطرح کرد ارزهای دیجیتال فرصت طلایی برای اقتصاد ایران و دورزدن تحریم‌ها

گروه اقتصادی الف،   3980431174 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت می‌تواند با تعیین مقررات برای استخراج ارزهای دیجیتال از آن برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند، گفت: به رسمیت شناخت تولید بیت‌کوین می‌توان فرصت بسیار مناسبی برای اقتصاد کشور فراهم کند.

ارزهای دیجیتال فرصت طلایی برای اقتصاد ایران و دورزدن تحریم‌ها

به گزارش الف،  الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت کمیسیون اقتصادی دولت با به رسمیت شناختن صنعت «بیت کوین» خبر داد و گفت: مقرر شد قیمت برق برای این صنعت معادل برق صادراتی محاسبه شود.

ساز و کار تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شده و در آینده نزدیک در دولت بررسی می شود.

ارزهای دیجیتال می‌تواند برای اقتصاد ایران و حتی دورزدن تحریم‌ها مناسب باشد. دیگر کشورها در این زمینه چه کردند و دولت باید چه اقدامی انجام دهد؟

*نقش ارزهای دیجیتال در اقتصادی ایران/ دولت مقررات گذاری کند

سید محمدصادق الحسینی، اقتصاددان در گفت‌وگو خبرنگار الف، با اشاره به اینکه دو بحث استخراج و تبادل در خصوص ارز‌های دیجیتال مطرح است، گفت: مصرف بالای برق مسئله اصلی دولت در موضوع استخراج بین‌کوین است که باید در مورد آن تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه می‌توان مانند کانادا، چین و دیگر کشورهای مختلف برای استخراج ارزهای دیجبتال مقررات وضع کرد، ادامه داد: اکنون ماینرها برای تولید ارز دیجیتال برق، مجانی (یارانه‌ای) استفاده می‌کنند، بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت شود که این موضوع برای کشور خسارت بار است و سود آن هم به جیب عده‌‌ای می‌رود بدون اینکه دولت از آن منتفع شود، البته می‌توان استخراج این ارزها را ممنوع کرد و اجازه استفاده از برق یارانه‌ای داده نشود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: برای تولید ارزهای دیجیتال دو راهکار وجود دارد. نخست اینکه تولید ارزهای دیجیتال به صورت فعلی یعنی مصرف برق بسیار ارزان (شبه‌رایگان) ادامه یابد و اما شرط کنیم تا محصولی (کوین یا بیت‌کوین) که تولید می‌شود، بخشی از آن برای دولت به عنوان پول برق و مالیات باشد، البته باید مشکل صنعت برق با توجه به اینکه ۴۰روز در سال مشکل خاموشی داریم، حل شود که می توان تولید بیت‌کوین در این مدت ممنوع شود و تولیدکنندگان آن تعهد بدهند که دستگاه‌های خود را در این مدت خاموش کنند.

* دور زدن تحریم‌ها با ارزهای دیجیتال

الحسینی با تاکید بر اینکه کشور می‌تواند از ظرفیت ارز‌های دیجیتال برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند، تصریح کرد: گزینه دیگر در تولید ارزهای دیجیتال این است که از استخراج کنندگان بین‌کوین، قیمت صادراتی برق دریافت شود و دولت هم هیچ کاری با ارزهای دیجیتال نداشته باشد؛ در این حالت درآمدهای دولت افزایش می‌یابد، اما اثری برای دورزدن تحریم‌ها ندارد و هیچ کمکی به مشکل خروج سرمایه نمی‌کند.

وی با بیان اینکه حجم ارزهای دیجیتال در دنیا با روند افزایشی به بیش از ۲۴۸ میلیارد دلار رسیده است، گفت: برخی می‌گویند با ارزهای دیجیتال نمی‌توان هیچ اقدامی برای رفع اثر تحریم‌ها انجام داد که این سخن اشتباه است زیرا براساس محاسبات ما، می‌توان بین ۳ الی ۶ میلیارد دلار در سال از طریق ارزهای دیجیتال جابه‌جا کرد بدون اینکه آمریکا و دیگر کشورهای تحریم‌ کننده، متوجه آن شوند.

این اقتصاددان اضافه کرد: بهتر است دولت با وضع مقررات تولید این ارزها را منظم کرده و استخراج کنندگان بپذیرند که مالیات و پول برق را در قالب همان ارزهای دیجیتال به دولت پرداخت کنند؛ حتی می‌توان تعیین کرد تا کوینی‌هایی که تولید می‌شود، با قیمت روز فقط به دولت فروخته شود که با این اقدام اجازه رایج شدن آن را در جامعه نمی‌دهیم و فقط دولت اختیاردار و مالک بخش عمده ارزهای دیجیتال در کشور است که می‌تواند برای دور زدن تحریم‌ها از آن استفاده کند.

الحسینی با اشاره به اینکه ماینرها و استخراج ارزهای دیجیتال مانند سایر صنایع، یک صنعت است، بیان کرد: در جهان ارزهای دیجیتال را ارزشمند می‌دانند که کمیته اقتصاد دولت هم با به رسمیت شناختن استخراج این ارزها هم اقدام درستی انجام داده است.

وی با اشاره به ظرفیت تولید ۷۲هزار مگاوتی برق و متوسط مصرف ۴۰ هزار مگاوات در کشور، توضیح داد: ظرفیت تولید برق خوبی ایجاد کردیم که پیک مصرف کشور در تابستان و فقط ۴۰ روز است و در مابقی ایام سال  مصرف در حدود ۲۰ هزار مگاوات است که این ظرفیت خالی گسترده را نمی‌توانیم صادرات کنیم اما می‌توان برای استخراج ارزهای دیجیتال از آن استفاده کرد و دولت این ارز را به صورت دلاری در دنیا بفروشد که درآمد ارزی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه فرصت بی‌نظیر برای کشور ایجاد شده که می‌توان از آن برای دروز دن تحریم‌ها هم استفاده کرد، اضافه کرد: استخراج ارزهای دیجیتال پتانسل سرمایه گذاری خارجی برای کشور ایجاد می‌کند و بسیاری از این ماینرها دنبال مکانی برای فعالیت هستند که ایران هم می‌تواند مانند گرجستان و کانادا مقصد آنها باشد. این موضوع سرمایه گذاری خارجی چند میلیارد دلار را وارد کشور خواهد کرد و با ایجاد مکانیزمی، استخراج کنندگان، کوین‌های تولید شده را در اختیار دولت (فروش به قیمت روز) قرار می‌دهند که هم آنها سود ببرند و هم برای دولت برد باشد. ایران با توجه به تحریم‌ها، بودن در لیست سیاه و... می‌تواند از این طریق به هاب جذب سرمایه تبدیل شود.

الحسینی گفت: با به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال می‌توان در نظام مالی دنیا حدود ۴۶ میلیارد دلار مبادلات ارزی داشته باشیم که در دور زدن تحریم‌ها بسیار تاثیر گذاری است.

وی تاکید کرد: اگر این صنعت را به رسمیت نشناسیم و استخراج آن را ممنوع کرده و مقررات برای آن وضع نکنیم، نه‌تنها دولت هیچ سودی نمی‌برد، بلکه مانند سرنوشتی مانند ماهواره و... خواهد داشت که مردم در خانه‌های خودشان از ماینرها استفاده می‌کنند که نمی‌توان با آن برخورد کرد. از سوی دیگر اگر از این ارزها برای پرداخت استفاده شود و این امر رواج پیدا کند، می‌تواند خطراتی برای کشور ایجاد کرده و نظام پولی و ارز کشور را به هم بزند اما می‌توان با مقررات گذاری آن را سامان داد که دولت و کشور هم سود ببرند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۱۶۶۴۶۰۰:۲۵:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۲
قشنگ مشخص هست کسی که راجع به ارز دیجیتال این مطالب رو نوشته هیچ درکی از این ارز نداره! اولا که چطوری میخواهین میلیاردی ارز دیجیتال استخراج کنین تا بتونین جایگزین دلارش کنین؟ کدوم کشور و شرکت حاضر هست بجای دلار از شما بیت کوین قبول کنه؟ از همه مسخره تر این ادعا که بخاطر هزینه کم برق در ایران تولید این ارز به صرفه بوده! اصلا میدانین چرا برق در ایران ارزان هست؟‌ مگر شکرت زیمنس آلمان دستگاههای تولید برق رو به ما مجانی میده؟‌ نه تولید برق مثل بنزین در ایران بخاطر سوبسید دولتی ارزان هست! یعنی بالاخره از جیب ملت و عملا از سود ناشی از فروش نفت داره خرج ارزون نگاه داشتن قیمت برق میشه! حالا شما میخواهید این برق رو خرج این کارها بکنید؟ همین امروز خبر آمده بود که تا چند سال دیگر ایران وارد کننده گاز طبیعی خواهد شد! اون از مدیریت آب و این از مدیریت گاز و حالا هم نوبت به هدر دادن و نابود کردن صنعت برق کشور رسیده؟!
ناشناس۱۰۱۷۵۴۹۱۳:۲۰:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۲
ارز مجازي است اقا رويش نوشته مجازي !!!! عالم واقعيت و عالم مجازي دو امر متفاوت است
ناشناس۱۰۱۶۶۵۲۰۰:۳۴:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۲
متاسفانه مسولین سواد لازم رو برای استفاده از ارزهای دیجیتال رو ندارند . الان یکسان بانک .... بانک مسئول راه اندازی شده ارز دیجیتال شده ولی هیچ چیز ایجاد نشده
ناشناس۱۰۱۷۰۴۶۰۹:۵۷:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲
1. آلمان و امریکا و ... بین کوین را به عنوان "ارز" به رسمیت نشناخته اند. 2. ابهامات و سوالات پاسخ داده نشده درباره بین کوین زیاد است: - خالق بیت کوین کیست و چرا می گویند ناپدید شده است؟ - اگر توسعه دهنده بیت کوین (که تابع قانون خاصی نیست)، بخواهد به نفع خود کارهایی انجام دهد، چه می شود؟ { انرژی عظیمی که ماینرهای بیت کوین استفاده می کنند، ضربه جبران ناپذیری به طبیعت وارد می کند.}
ناشناس۱۰۱۷۱۴۱۱۰:۵۲:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲
همه ارزهای دیجیتال نیاز به ماینر و برق ندارند. لطفا مطالعه کنید بعد نظر بدهید ارزهای دیجیتال در اختیار هیچ کشوری نیستند شما با ارز دیجیتال می توانید بدون نیاز به سیستم سوییف با کمترین هزینه به هر کجای دنیا پول ارسال کنید
ناشناس۱۰۱۷۴۴۶۱۲:۴۳:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲
باسواد جان. ابهامات را برطرف نکردی.
ناشناس۱۰۱۶۶۷۴۰۱:۰۱:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۲
باعث جیره بندی برق میشه
ناشناس۱۰۱۷۱۰۹۱۰:۳۱:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۲
باید روی ارز های دیجیتالی کار کرد که ماینر ندارند و نیاز به برق ندارند
امید۱۰۱۶۶۷۷۰۱:۰۴:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲
بسم الله الرحمن الرحیم راه های مختلفی برای اشتغال ، تولید و افزایش تولید ناخالص ملی وجود دارد ولی دولت متأسفانه به هیچ کدام از این راه ها توجه نمی کند .
ناشناس۱۰۱۶۶۸۴۰۱:۱۹:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۲
هميشه به همه چيز دير مي رسيد دولت نميتواند بيت كوين هاي مردم را صاحب شود تا دير نشده راه حل اقتصادي پيدا كنيد نه سياسي
mousa۱۰۱۶۶۹۳۰۱:۳۱:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۲
چرا دولت به کارخانه تولید چکمه لاستیکی ( گالش) برق یارانه ای می دهد...ولی به کارگاه تولید و استخراج بیت کوین که فورا در بازار بین المللی خریداری میشود...برق یارانه ای نمی دهد/.....عدم حمایت از صنایع جدید منجر به عقب ماندگی ما میشود
ناشناس۱۰۱۶۷۳۷۰۶:۳۸:۴۹ ۱۳۹۸/۵/۲
راحت ترین کار این هست که ممنوع بشه ! چه انتظاری از مدیریت راحت طلب دارید
ناشناس۱۰۱۶۷۴۶۰۶:۵۸:۳۳ ۱۳۹۸/۵/۲
وقتی سقف تولید ارز دیجیتال پر شد تولید هم بسته خواهد شد.
ناشناس۱۰۱۶۹۰۴۰۸:۵۴:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۲
مطمئنا" ارز دیجیتال را خود آمریکا درست کرده است. ایران نباید به هیچ عنوان در این مورد سرمایه گذاری کند.
ناشناس۱۰۱۷۱۷۷۱۱:۰۸:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲
شما درکی از نحوه کار ارز نداری متاسفانه ولی خوب نظر میدی
ناشناس۱۰۱۷۱۱۷۱۰:۳۸:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۲
سقف تولید سال 2100 تمام میشه از اون به بعد فقط کارمزد تراکنش ها میشه منبع درآمد
موسوی۱۰۱۶۷۴۷۰۷:۰۱:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲
برای شما سوال نیست که این ارز ها از کجا هستند و به اصطلاح چه کسانی آن را در فضای وب منتشر کرده اند؟
ناشناس۱۰۱۶۷۸۷۰۷:۴۷:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۲
برسمیت شناختن بیت کوین و ارز دیجیتال دو موضوع هستن. ارز دیجیتال در کنترل بانک مرکزی بنظر میتونه کمک کشور باشه. بیت کوین در کنترل ما نیست. اگر ارز در کنترل نباشه صدماتش بنظر میرسه بشدت میتونه بالا بره.
ناشناس۱۰۱۶۹۹۹۰۹:۳۸:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۲
بیت کوین اولین و یکی از ارزهای دیجیتال است
ناشناس۱۰۱۷۰۸۴۱۰:۱۳:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۲
در کنترل هیچ کشور دیگری هم نیست
ناشناس۱۰۱۶۸۱۹۰۸:۱۵:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۲
الان دیگه شد فرصت طلایی؟!!! مشکل استخراج مردم هست وگرنه دولت همه چیز براش مجازه
ناشناس۱۰۱۶۸۲۱۰۸:۱۶:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲
بدترین راه برای دور زدن تحریمها با این نوسانات وحشتناک.
ناشناس۱۰۱۶۹۹۲۰۹:۳۷:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۲
مهم‌ترین امتیاز ارز های دیجیتال غیر قابل شناسایی بودن و پیگیری مبادلاتی آنهاست که خارج از سیستم مالی جهانی فعال آست ما که ثابت کرده ایم در امور مالی نظارتی و قانونی با شکاف ها و سو استفاده مواجه هستیم چگونه میخواهیم به ارزی که غیر قابل شناسایی است نظارت کنیم ؟ البته مفر خوبی برای فرار سرمایه از کشور خواهد بود
ناشناس۱۰۱۷۰۸۱۱۰:۱۳:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۲
از 21 میلیون بیت کوین فقط دو میلیون ان باقیمانده و در حدود 18 تا 19 میلیون ان استخراج شده است البته از اول سال میلادی اینده سختی استخراج دو برابر میشود یعنی با همان میزان پردازش نصف 4 سال اخیر بیت کوین استخراج میشود که خیلی مقرون به صرفه نیست کلا تا مدیران ما بخواهند بفهمند چی به چی است دیر شده است!!! البته می توان به سراغ ارزهای مهم دیگر مثل اتریوم و ... برویم
ناشناس۱۰۱۷۰۸۶۱۰:۱۶:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲
براي مردم منفعتي داره؟ مثل نفت؟ و....
ملت۱۰۱۷۵۶۵۱۳:۲۶:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲
اره ازاین به بعدقراره مردم سر سفره ارزهای دیجیتال بشینن!!
ناشناس۱۰۱۷۱۱۶۱۰:۳۶:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲
1- ارز دیجیتال در کنترل هیچ کشوری نیست 2-همه ارزهای دیجیتال نیاز به برق و ماینر ندارند 3-قیمت ارز دیجیتال رو خرید و فروش مشخص میکنه نه کشور خاص و هیچ کس نمیتونه قیمت سازی بکنه 4- اگر درست کار بشه میشه باهاش معامله کرد ارز دیجیتال تتر هیچ نواسن قیمتی ندارد و معادل یک دلار است 5_باید ارز دیجیتال خود را با پایه 30% طلا ایجاد کنیم و قابل خرید و فروش با ارزهای دیجیتال دیگر باشد تا همه گیر شود
ناشناس۱۰۱۷۲۴۱۱۱:۳۴:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۲
من یک ماینر دست دوم خریدم و در محل کارم پنهانی استفاده میکنم ولی تا امروز چیزی استخراج نشده کسی تجربه ای داره؟؟
ناشناس۱۰۱۷۴۹۲۱۳:۰۳:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲
دادش شما برق دزدی !
ناشناس۱۰۱۷۵۷۷۱۳:۳۲:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۲
از نظر احتمال خیلی سخت هست بشه با یه ماینر تنها موفق به استخراج شد. چون یه رقابت بسیار بالا بین مزرعه های ماینر برای زودتر اضافه کردن بلوک مورد پردازش بلاک چین و در نتیجه بردن امتیاز استخراج بیت کوین و همین طور کارمزد تراکنش ها هست . در واقع احتمال برنده شدن شما در صورت پردازش یکسان ماینر نسبت به یک مزرعه بیت کوین با مثلا 250 ماینر تنها یک به روی 250 هست . حالا شما تصور کنین تعداد این مزرعه ها الآن توی کل دنیا چقدر هست.
انسان۱۰۱۷۶۳۱۱۳:۵۱:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲
شما دزد هستی عزیزم
شهروند۱۰۱۷۵۷۱۱۳:۲۸:۰۷ ۱۳۹۸/۵/۲
ارزهای دیجیتال یه راه خیلی خوب برای اختلاسگران و پولشویان هست تا پول هاشون رو ازکشور خارج کنن
ناشناس۱۰۱۷۷۵۰۱۴:۳۳:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲
دام جدیدی است از طرف قدرتهای استعماری برای ایران!!!! شک نکنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین