چگونه امکان استفاده افراد معلول از BRT را فراهم کنیم؟

مجید مزجی*،   3980402139 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
 چگونه امکان استفاده افراد معلول از BRT را فراهم کنیم؟

 

 

 

وضعیت حمل و نقل عمومی در شهر تهران آنقدر برای معلولان نامناسب است که توقع تغییر شرایط – در کوتاه مدت - به نحوی که امکان استفاده از حمل و نقل عمومی برای همه ی افراد دارای معلولیت و در تمام نقاط شهر فراهم گردد، بیشتر به یک رویا شبیه است. اما این دلیل نمی شود از حداقل تغییرات و اصلاحات اجتناب نمائیم.

در جلسه ای که با جناب آقای دکتر سنندجی مدیر عامل محترم شرکت واحد اتوبوس رانی داشتم، ایشان بسیار راغب بود با روش های مختلف به کارکنان اتوبوس رانی شاغل در ایستگاه های BRT آموزش هایی مرتبط با خدمت رسانی به معلولان ارائه گردد. این آموزش ها باید به نحوی باشد که بتواند درصدی از نامناسب بودن سخت افزاری ایستگاه ها را به وسیله ی خدمات نیروی انسانی پوشش دهد.

به عنوان مثال:

 
* انواع معلولیت ها با درجات متفاوت به کادر ایستگاه ها شناخته شود.

 
*نحوه ی برخورد و خدمت به معلولین به کادر ایستگاه ها آموزش داده شود.

 
*شرح وظایف مشخصی برای کادر ایستگاه ها جهت خدمت رسانی به افراد دارای معلولیت تعریف گردد.

 
و موارد دیگر

این آموزش ها می تواند توسط بروشور یا کلاس های حضوری یا هر روش دیگری انجام شود. نحوه ی آموزش مهم نیست بلکه آنچه مهم است خروجی کار است.

پیشنهاد نحوه ی آموزش و اجرای آموزش با سمن ها است.

درخواست ما از شما سازمان های مردم نهاد ارائه ی آموزش های لازم به کادر مستقر در ایستگاه های اتوبوس های BRT است. توقع این است، آموزش ها به ترتیبی باشد که در نهایت، کادر مستقر در ایستگاه ها بتوانند مانند خدمات مستقر در فرودگاه ها به معلولان سرویس دهند.

به این ترتیب، درصدی – تأکید می شود درصدی - از افراد دارای معلولیت می توانند با خدمات کارکنان اتوبوس رانی مستقر در ایستگاه ها از اتوبوس های BRT استفاده نمایند.

بنابراین کلیه سمن ها را دعوت به همکاری می کنیم و استدعا داریم راهکارها، کمک ها و اقداماتی که می توانند در جهت آموزش کارکنان ایستگاههای اتوبوس های BRT انجام دهند را به شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه ارائه نمایند تا قدمی در این مهم برداشته شود.

موضوع دیگری که در جلسه با جناب آقای دکتر سنندجی مطرح گردید امکان استفاده از ظرفیت تبلیغات فرهنگی بدنه ی اتوبوس های BRT و ایستگاه ها برای افزایش ضریب همزیستی جامعه با افراد دارای معلولیت بود.

وی قول داد، پیام های مرتبط با حقوق افراد دارای معلولیت را که در قالب طرح های جذاب، زیبا و چشم نواز در اختیار شرکت واحد اتوبوس رانی قرار داده شود را در برابر دید کل شهروندان عزیز تهرانی قرار دهند.

بنابراین از کلیه سمن ها، سازمان های مرتبط و طراحان عزیز که قصد مشارکت در این اقدام انسانی دارند می خواهیم طرح های تبلیغاتی مرتبط با حقوق افراد دارای معلولیت را در اختیار شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه قرار دهند.

موضوع سومی که با مدیر عامل محترم شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه مطرح گردید، مشارکت و کمک بخش خصوصی درجهت امکان استفاده افراد دارای معلولیت از BRT بود. این مشارکت و کمک می تواند در قالب مسئولیت پذیری اجتماعی یا CSR باشد. بخش خصوصی می تواند در مناسب سازی ایستگاه های BRT ورود کند و خدمات فنی یا اعتبارات مالی آنرا تأمین نماید. بخش خصوصی می تواند اتوبوس ها و ون های مناسب سازی شده ی ویژه ی افراد دارای معلولیت را به شبکه اتوبوس رانی شهر تهران وارد نماید.

 آقای  سنندجی گفت: در صورتیکه بخش خصوصی در مناسب سازی ایستگاه های BRT مشارکت نماید و یا اتوبوس های خاص معلولان و ون های مناسب سازی شده برای استفاده معلولان وارد شبکه ی اتوبوس رانی شهر تهران نماید، علاوه بر اجر معنوی که مطمئناً نزد خداوند تبارک و تعالی محفوظ است، شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، مشارکت بخش خصوصی را بنام خودش معرفی می نماید و ما به ازاء خدمتی که در قالب CSR (مسئولیت پذیری اجتماعی) ارائه نموده است می تواند از ظرفیت تبلیغات تجاری اتوبوس رانی استفاده نماید.

بنابراین از همه سازمان ها، شرکت ها، تولید کنندگان، بنگاه های اقتصادی و صاحبان برند که راغب هستند در قالب مسئولیت پذیری اجتماعی، اقدامات خیرخواهانه انجام دهند و از طرفی برای معرفی خدمات و محصول خود از تبلیغات شرکت واحد اتوبوس رانی استفاده نمایند، دعوت به همکاری می شود.

توضیح: لازم بذکر است تمام خدمات و اقداماتی که برای بهره مندی افراد دارای معلولیت از حمل و نقل عمومی انجام می شود، برای سالمندان نیز لازم و ضروری است و باتوجه به اینکه کشور ما رو به سالمندی است، این اقدامات برای درصد بسیار بالایی از جامعه مورد نیاز است.

بهرحال در ملاقات انجام شده  آقای سنندجی را فردی بسیار دغدغه مند در خصوص افراد دارای معلولیت دیدم. لذا از همه ی بزرگواران می خواهم از این فرصت استفاده نمایند و تمام سعی خود را در خصوص اجرایی شدن موارد فوق به عمل آورند.

 

*دبیرکارگروه توان یابان و سالمندان شورای شهر

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۶۷۱۵۳۱۵:۵۲:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۲
دوست عزیز افراد معلول در ابتدا باید بتونن به ایستگاه برسند، الان برای اینکه موتورها تو پیاده رو میان پیادروها مسدود شده کال یه نگاه ساده من تو خیابون می کنم می بینم هیچ طریقی وجود نداره یک فرد معلول به خیابون بیاد! من از مردمی که اینجا میام می پرسم شما تو طول زندگیتون چند نفر با ویلچر تو خیابانهای تهران دیدن؟
ناشناس۹۶۷۲۶۰۱۶:۲۵:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۲
الان BRT برای افراد معمولی کم و سخت هست و اکثرا جا ندارند شما دنبال فراهم کردن برای افراد معلول هستید !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین