روزنامه خواندن و آیه الله مصباح یزدی ؛ مدح یا ذم

دکتر علی سرزعیم،   3970626137 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
روزنامه خواندن و آیه الله مصباح یزدی ؛ مدح یا ذم

یکی از روزنامه‌ها چند روز پیش جمله ای را از آقای حجتی کرمانی تیتر کردند مبنی بر اینکه آیه الله مصباح یزدی خواندن روزنامه را وقت تلف کردن می دانند. روزنامه شرق طوری این مطلب را در صفحه اول برجسته کرده که گویی یک اشکال بزرگ آقای مصباح یزدی را آشکار کرده و خواسته بود تا به نحوی چهره ایشان را نزد مخاطبان خود مشوه تر جلوه دهد.

اما آیا واقعا اعتقاد به اینکه روزنامه خواندن وقت تلف کردن است نقطه ضعفی است؟ پاسخ این سوال به خود فرد بستگی دارد. اگر فرد یک انسان عادی باشد روزنامه نخواندن و عدم کسب اطلاعات و خبر و تحلیل اخبار یک ضعف حساب می شود و موجب می شود شخص از جهان پیرامونش بی اطلاع بماند و نتواند درست کسب و کار و زندگی خود را اداره کند.

اما برای فردی که در سطح بالای علمی قرار دارد اتفاقا نقطه ضعفی به شمار نمی رود. بگذارید با دو مثال متفاوت این قضیه را تشریح کنم. نفر اول نسیم طالب است که یکی از نویسندگان مشهور امروز آمریکاست. در مصاحبه ای که از وی می خواندم می گفت که من نه تنها روزنامه بلکه اخبار تلویزیون و رادیو را گوش نمی کنم و آن را وقت تلف کردن می دانم زیرا اگر خبری واقعا مهم باشد که باید بدانم در گفتگوهای روزمره توسط مردم بیان می شود و از آنها خبر را می شنوم و اگر لازم بود دنبال می کنم.

 مثال دوم مربوط به دکتر حمید مولاناست که استاد روزنامه نگاری است. پانزده سال پیش بود که در جایی سخنرانی می کرد و خاطره ای گفت مبنی بر اینکه وقتی جوان بوده هر روز هفت هشت روزنامه می خوانده و پدرش با خنده به او طعنه می زند که چقدر روزنامه می خواند و خودش به تدریج بر اثر این طعنه ها به هوش می شود که از روزنامه خواندن فرهیخته نمی شود و باید کتاب بخواند.

واقعیت آنست که آنچه موجب پیشرفت عمیق و ماندگار می شود کتاب خواندن است نه تلویزیون دیدن و نه حتی روزنامه خواندن. مطالب روزنامه نسبت به مجله سطحی تر است و مطالب مجله نسبت به کتاب سطحی تر. طبیعی است که وقتی کسی به درجه بالای علمی برسد دیگر وقت خود را چندان صرف خواندن روزنامه برای کسب تحلیل نمی کند خصوصا وقتی که کسی خود تحلیل گر باشد و بتواند تحلیل خود را عرضه کند.

رسانه ها از جمله روزنامه واسط بین نخبگانی هستند که تحلیل عرضه می کنند و توده مردم که متقاضی تحلیل هستند و در هر سطح از انتقال یک نوبت آن را تنزل می دهند. با این توصیف روشن می شود که روزنامه نخواندن برای عالمی چون آیه الله مصباح یزدی هیچ عیب و ننگی نیست فارغ از اینکه از عقاید ایشان خوشمان بیاید یا نه. اتفاقا اگر سراغ استاد ملکیان یا بسیاری از نخبگان در جناح مقابل هم بروید خواهید دید که آنها نیز روزنامه نمی خوانند و احتمالا همین عقیده را دارند.

نکته دیگر آنست که برای فعالان سیاسی خواندن روزنامه یک واجب عینی است زیرا برای یک فعال سیاسی مهم است که بداند هر بازیگر عرصه اجتماع چه دیدگاهی دارد و با چه کسانی می تواند موتلف شود و با چه کسانی نمی تواند موتلف شود. اگر آیه الله مصباح یزدی بخواهد در عرصه سیاسی فعالیت مستقیم کند البته باید یکی از هزینه های آن که همانا خواندن روزنامه و کسب اطلاعات در مورد دیدگاه های افراد حاضر در عرصه سیاست است را بپردازد.

بعید می دانم که ایشان بخواهد در چنین سطحی فعالیت کند و اگر نقد درستی به ایشان وارد باشد این است که چرا در گذشته در برخی مواقع به شکل مصداقی در عرصه سیاست ورود کرد در حالیکه به لوازم این ورود پای بند نبود.

متاسفانه مشابه همین خطا را نیز دکتر سروش مرتکب شد و در مقاطعی به شکل مصداقی و عینی وارد عرصه سیاست شد در حالیکه می توانست کماکان بر عرصه سیاست تاثیرگذار باشد اما به مصادیق نپردازد و فعالیت عینی سیاست را در پیش نگیرد.

نکته آخر اینکه اگر احتمالا با دیدگاه های آیه الله مصباح یزدی مخالف هستیم راه درست آن این است که خود آن عقاید را نقد کنیم نه اینکه به شخصیت فرد مخالف حمله کنیم و تلاش کنیم تا وی را در افکار عمومی بدنام کنیم. به تجربه دیده ام که ورزشکاران قوی از رقابت با یک رقیب قوی لذت می برند و از مسابقه با یک رقیب ضعیف اکراه دارند و برای آن مسابقه و پیروزی بهایی قائل نیستند.

 باید اقرار کرد که آیه الله مصباح یزدی یک متفکر قوی است ولو اینکه در جبهه مخالف اندیشه ما قرار دارد و به همین دلیل باید پاس حرمت یک رقیب قوی را داشت و آن را قدر دانست!

 

دیدگاه کاربران

کرمانی۵۵۳۷۱۹۱۲:۱۱:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
به نظرم بهتر بود اول مقاله آقای حجتی را کاملا مطالع می کردید و سپس اظهار نظر می کردید که در جایی ایشان می گویند وقتی سطوح بالای علمی باشد گاهی انسان مطالب روزنامه ها را سطحی می بیند .خواهشمند است مطلب اقای حجتی را منتشر کنید تا همگان با تیتر و مطلب سایت گمراه نشوند
ناشناس۵۵۳۸۶۶۱۳:۳۶:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۲۷
مدحزم
ناشناس۵۵۴۱۳۱۱۶:۰۹:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
روزنامه های بی درد و بی محتوا و بی قید خانوادگی و زنجیره ای شانی برای شعور خانندگانشون قائل نیستند. ارزش خوندن ندارن.
ناشناس۵۵۴۲۷۱۱۸:۰۰:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲۷
مدحزم یعنی چه؟
ناشناس۵۵۴۰۸۲۱۵:۴۶:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۲۷
خب این را باید به روزنامه شرق گفت
ناشناس۵۵۶۲۷۵۰۵:۱۸:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۳۰
سخن از انسان با تجربه و دانشمندی مانند ایشان است. آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در همایش انسجام داخلی و اقتدار خارجی گفت: در سفرهایی که به چهل کشور دنیا داشتم، خیل عظیمی از مردم آن کشورها مشتاق بودند تا در مورد حقایق دین مبین اسلام اطلاعاتی را کسب کنند. در سفر خود به آرژانتین شاهد بودم که یک یهودی در ازای دریافت وجهی می آمد و در خصوص اسلام مطالبی را به آن ها می آموخت.
ناشناس۵۵۳۷۳۱۱۲:۱۶:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
اگاهی از مسائل سیاسی روز لازم است
ناشناس۵۵۳۷۴۲۱۲:۲۱:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
اقای روزنامه شرق الان مشکل مملکت با افشاگری در باره این گناه کبیره آقای مصباح حل می شود؟ شما که روزنامه می خونی الان تیتر یک روزنامه ات در این شرایط کشور باید این باشد؟
ناشناس۵۵۳۷۸۷۱۲:۵۷:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲۷
تیتر ۱ روزنامه های زنجیره ای چاپ عکس لبان یک دختر تغییر جنسیت داده شده بود!! ابروی روزنامه نگاری رو بردن.
ناشناس۵۵۳۸۱۲۱۳:۱۴:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
این همان روزنامه ایست که تا دلتان بخواهد عاشق امریکاست و در فتنه افکنی و اختلاف بین ملت ایران و عراق هر چه در توان داشت کوتاهی نکرد. خوبه بدونید که فقط حجم صادرات کالاهای غیر نفتی ایران (منهای برق و خدمات مهندسی و فنی ) به عراق در سال 5 برابر کل این نوع صادرات به اتحادیه اروپاست و 35 درصد کل گردشگران خارجی که به ایران می آیند هم عراقی هستند. حالا میشه بهتر به دلیل اختلاف افکنی این روزنامه بین مردم ایران و عراق پی برد....
ناشناس۵۵۴۰۹۳۱۵:۵۰:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۲۷
ابزار امریکا برای اثرگذاری تحریم ، شبکه همکار رسانه ای غرب در ایران است..
ناشناس۵۵۴۲۰۱۱۷:۰۱:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۲۷
شمام عاشق روسیه و پوتین هستی
ناشناس۵۵۴۶۰۹۰۰:۵۵:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۲۸
چه نظر بی‌خردانه‌ای مگر بی‌هویتی که گمان می‌کنی اگر کسی با غرب مخالف بود حتما باید پناهنده روسیه باشد؟
ناشناس۵۵۳۷۲۹۱۲:۱۶:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۲۷
ایت الله مصباح شهید زنده و بدیل ایت الله مطهری از بزرگان انقلاب هستند. ای کاش قدر این بزرگان رو بیشتر بدونیم.
ناشناس۵۵۴۰۶۴۱۵:۳۴:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۲۷
امام رحمت الله در باره شهید بزرگوار آیت الله دکتر مطهری چنین می فرمایند: شهید مطهری تنها شخصیتی است که همه آثار ایشان بلا استثناء قابل مطالعه و مفید هستند . خوب توجه کنید این امام است که چنین میگوید . شهید مطهری در همه زمینه ها یگانه بوده و هست و در عصر حاضر نیز هنوز بی بدیل مانده است شهید مطهری تنها یک فیلسوف ، متفکر اسلامی ، انقلاب و سیاستمدار نبود بلکه یکی از برجستگیهای ایشان این بود که آن بزرگوار کانون وحدت ملت ، حوزه و دانشگاه حول محر امام و انقلاب بود و از محبوبیت و مقبولیت ایشان در کشور هر آنچه بگوئیم باز کم گفته ایم . لذا شما ای هموطن خوب من لطفا اگر تحسینی هم میکنید در اندازه باشد .
ناشناس۵۵۳۷۷۸۱۲:۴۵:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
البته حرف ایشان درست است کتاب خواندن خوب است البته کتاب های علمی در همه امور نه فقط دینی
ناشناس۵۵۳۸۵۳۱۳:۳۲:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
این روزنامه لجن پراکن هنوز فعالیت می کنه؟
محمد۵۵۳۸۹۹۱۳:۵۷:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۷
امثال آیت ا.. مصباح کم نظیر یا بی نظیر در عصر کنونی هستند خداوند بر توفیقات این مرد بزرگ بیافزاید.
ناشناس۵۵۴۰۴۱۱۵:۲۱:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۲۷
دوست عزیز اینها که فرمودید همه مدح و مجیز بود . ممکنه دلایل و اسناد خود را نیز ارائه دهید ؟
ناشناس۵۵۴۱۴۷۱۶:۲۳:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
اگر تونستی بعضی از کتاب های ایشان را مطالعه کن و سخنرانی هاش رو استماع...
ناشناس۵۵۴۴۳۰۲۱:۱۱:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
شما که تونستی و خواندی لطفا دو خطی برای ما هم توضیح بده لطفا !
ناشناس۵۵۵۱۰۵۱۶:۲۰:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۸
برو سایت شخصی آقای مصباح. در سایت ایشان، اکثر کتاب هاشون بر روی سایت قرار داده شده است
ناشناس۵۵۴۴۳۲۲۱:۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
ممکنه این بعضی کتابها را نام ببری و توضیح بدهی در باره چیست ؟
ناشناس۵۵۴۶۱۶۰۱:۰۶:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۲۸
شما بهتره زبان مادریتو یاد بگیری کسی که به زبان مادریش حرف نمی زنه ویا بلد نیست حرف بزنه واقعا که داره
ناشناس۵۵۵۲۳۴۲۱:۱۷:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۲۸
زبان مادری ما زبان حافظ و سعدی است. این زبان هم واژگان پهلوی دارد، هم عربی ... و هم حتی یونانی. شما اگر می‎خواهی کاری کنید که فرزندان این سرزمین نتوانند حافظ و سعدی بخوانند، یا جاهل هستید و یا ... (خدای نکرده) خائن.
ناشناس۵۵۳۹۰۶۱۴:۰۰:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
کینه و رذالت از این تیتر پیداست
ناشناس۵۵۴۰۴۳۱۵:۲۲:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
مردم عملکرد را میبینند نه عادات را
ناشناس۵۵۴۰۸۵۱۵:۴۷:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۷
اسلاحتلبان از فلاکت به ترور شخصیت رقیب قدرتمند روی آوردن اما این هم مانع نابودی اسلاحتلبان نخواهد شد
ناشناس۵۵۴۴۵۰۲۱:۲۸:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۲۷
دست از تفرقه بردار اخوی . وقتی شما از چنین ادبیاتی استفاده میکنی طرف مقابل هم شما را خوداصولگرا پندار خطاب خواهد نمود .
ناشناس۵۵۵۷۶۸۱۵:۵۰:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲۹
توهین نکن برادر من . زمانی که رهبری بر وحدت، برادری و انسجام ملی تاکید می‌کنند، اگر ما وحدت را بر هم بزنیم، رفوزه شده‌ایم. باید از رفتار منافقانه نااهلان به خدا پناه ببریم آن کسانی که در ظاهر شعار ولایت میدهند اما در عمل بر طبل تفرقه میکوبند .
ناشناس۵۵۴۰۹۱۱۵:۴۹:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۲۷
دوستانی که ازعلامه مصباح اطلاعاتی ندارند لطفا چندساعت وقت بگذارند فقط یه نیم نگاهی به آثار ایشان بیندازند در همه ی زمینه های علوم انسانی و دینی. به زبان های مختلف
ناشناس۵۵۴۴۳۳۲۱:۱۶:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲۷
شما که اطلاع داری این آثار را نام برده و فواید آنرا نیز در یک خط توضیح بفرما !
ناشناس۵۵۵۲۱۹۲۰:۴۶:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۲۸
یعنی باید حدود صد عنوان کتاب ایشان را اینجا نام برد و هر کدام را یک خط توضیح داد تا شما دست از انکار و کینه توزی نسبت به ایشان بردارید. به تعبیر قرآن« من کان فی هذه الدنیا اعمی و هو فی الآخرت اعمی و اضل سبیلا »
ناشناس۵۵۵۲۴۰۲۱:۲۵:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۸
ببینم خود شما می‌توانید در یک جمله همه دست‌آوردهای هایدگر، یا فروید، یا پوپر را نقل کنید؟ اینکه من و شما به لحاظ سیاسی با آیت الله مصباح اختلاف نظر داریم، دلیل نمی‎شود توان علمی و فلسفی ایشان و نیز سخن حق ایشان را نفی کنیم.
یوسف۵۵۴۰۹۲۱۵:۴۹:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۲۷
سلام میشود بپرسم، حالا که آقاییونی روزنامه خوان قدری است و رجل سیاسی زبده، چه گلی به سر جامعه زده است!
عباس۵۵۶۰۰۳۱۹:۵۱:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۲۹
بهتر بود مینوشتی: حالا که باسوادها گلی به سرمان نزدند، پس بهتر است که ملت بی سواد بمانند. اصلاً خودت فهمیدی که چی نوشتی؟
ناشناس۵۵۴۱۴۰۱۶:۱۸:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۲۷
البته این مسئله را از جوانب مختلف میشود نگاه کرد. مقاله تان نسبتا خوب بود. ولی یک مورد را در نظر نگرفتید: ببینید ! یک مشکلی که ما در ایران داریم این است که مسئولین و بطور کلی اشخاص مهم و سرشناس در تماس و رابطه با مردم کوچه بازار نیستند. هرچند هم شما بگویید اقای مصباح و مشابه ایشون تماس مردمی دارند بازم کافی نیست چون ۹۹% افراد اطراف ایشان همان طرفدارهای ایشان هستند با همان طرز فکر ایشان. لذا برای ایشان و اشخاص مشابه از اوجب واجبات است که نبض جامعه و خط سیر جامعه را حس کنند و یک از کانالهای این مهم همان رسانه ها و روزنامه ها هستند.
ناشناس۵۵۴۲۹۷۱۸:۲۱:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۲۷
انگار بعضی از علمای ما فقط و فقط متخصص دین و روایات و فقه هستند و خودشان را از دنیای معمولی جدا میدانند و خبری هم از ان ندارند. فکر نمیکنم توی ایران شما یک نفر آدم معمولی را پیدا کنید که اخبار کشور را از طریق رسانه ها پیگیری نکند. اکثر مردم هم با سر زدن به رسانه های مخالف سعی میکنند از دیدگاه های مختلف در کشور آگاه شوند.
ناشناس۵۵۴۳۲۵۱۹:۰۲:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۷
معمولا اخبار اصلی سیاسی و مهم از یک کانال خاص نشر می‌شود مه بعضا حال همان غلط املایی هم در تمامی رسانه کاغذی و مجازی تکرار می‌شود پس با یک نظر به یک رسانه تقریبا در جریان امور قرار میگیریم البته در چهارچوب مورد نظر کانال
ناشناس۵۵۴۳۸۳۱۹:۵۸:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۲۷
روزنامه شرق همون روزنامه رفقای مهدی هاشمیه؟ خب حل شد...
ناشناس۵۵۴۵۸۷۰۰:۲۵:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۲۸
انسان محقق داماد باید کتاب بخواند تا بتواند دانش خود را بروز کند اما متاسفانه کتاب خواندن در ایران زیاد جدی گرفته نمی شود و بهمین علت افرادی که اهل مطالعه زیاد هستند افرادی خاص هستند .
حامد۵۵۵۱۰۴۱۶:۱۸:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۸
الان در این زمانه کمتر کسی روزنامه می خواند. شما بری نگاه کنی احتمال 99 درصد خود روحانی در 5 سال یک بار هم روزنامه نخوانده. اما روزنامه شرق به جای پرداختن به روزنامه خواندن یا نخواندن آیت الله مصباح یزدی به مسائل اقتصاد مملکت، معیشت مردم و کارگران و معلمان. مسائل آموزش و پرورش و مدارس. آلودگی هوا. ترافیک . فساد و رانت خواری. دلار . سکه. تحریم ها . برجام شکست خورده. سفارت خانه های بی سفیر. بازنشسته بودن شهردار تهران و مانند آن بپردازد.
ناشناس۵۵۵۵۲۹۱۲:۰۶:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۲۹
ایشان اطلاعات و اخبار را از کجا می گیرد؟
ناشناس۵۵۵۵۳۵۱۲:۱۶:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۲۹
روزنامه ها از رسالت حرفه ای و فلسفه وجودیشان خارج شده و کتابی شده اند. روزنامه خواندن اتلاف وقت نیست گر چه به روزنامه ها انتقاداتی وارد هست که باید اصلاح شود.
ناشناس۵۵۶۳۷۸۱۰:۱۱:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۳۰
کتاب خوانی امر پسندیده ای است ولی با کتاب خواندن برای کسب علم است و نه اطلاع از اخبار روز و نباید با رسانه مقایسه شود فلسفه وجودی همین سایت الف هم همین است بررسی موضوعات روز و نه کسب علم هر کدام جای خود را دارند کسی که با تنها کتاب خواندن و بی خبری از مسایل روز بخواهد در خصوص موضوعات روز صحبت کند همیشه در گذشته می ماند به همین دلیل است که میگویند عالم باید آگاه به زمانه باشد صرف کسب خبر از دوستان و آشنایان نیز خطرناک است زیرا خبر ها ناکامل و جهت دار به انسان می رسد و درست آنست که فردی که اینهمه مرید و پیرو دارد کمی مسوولیت پذیر باشد و با صرف وقت و تدبیر به اخبار موثق برسد تا زیانی به مریدانش نرساند
محمد۵۵۷۲۱۷۰۶:۲۵:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۳۱
من از روزنامه خوندن فقط یاد گرفتم بوی نفت رو تحمل کنم!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  2. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  3. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  4. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  5. واکنش وزارت خارجه به شایعه سپردن پرونده هسته‌ای به شمخانی/ پاسخ لاریجانی به احتمال نامزدی در انتخابات/ جبهه پایداری از فتاح حمایت می‌کند؟

  6. وقتی مربی مطرح فوتبال جهان نماینده رژیم صهیونیستی را تحویل نمی گیرد !

  7. رهبر انقلاب: مجلس باید آرامش‌بخش و دعوت‌کننده به همدلی در محیط عمومی کشور باشد

  8. پاسخ لاریجانی به احتمال کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری

  9. صادق زیباکلام و مدیرمسئول روزنامه جهان‌صنعت مجرم شناخته شدند/ تبعات ادعایی واهی درباره ماجرای کشته‌شدن «کیان پیرفلک»

  10. رمزگشایی از یک پیروزی جدید در سیاست خارجی ایران

  11. اظهارات «آذری‌جهرمی» درباره ورود خود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری

  12. فرزین: نقدینگی در فروردین ماه به ۲۴.۱درصد کاهش یافت

  13. بادامچیان: اگر لاریجانی ثبت نام کند با او مذاکره خواهیم کرد

  14. چرا سرمایه از ترکیه می گریزد؟!

  15. درخواست زلنسکی از رهبران آمریکا و چین

  16. تکلیف «محسن رضایی» برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شد/ «بذرپاش» و «سعید محمد» می‌آیند؟

  17. «صادق محصولی» کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری‌ می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. بی‌بی‌سی: پهپاد ترکیه در شناسایی محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران اشتباه کرد

  2. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  3. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  4. پاسخی که شهید رئیسی به امانوئل مکرون داد

  5. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  6. ۶ نکته کلیدی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهور/ یک کارشناس خبره صنعت هوایی توضیح می‌دهد

  7. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  8. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  9. انتخاباتی حساس، حیاتی و سرنوشت‌ساز

  10. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

  11. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  12. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها باید پاسخگو باشد/ قدرت نظامی بالا باعث نتیجه‌دادن مذاکرات می‌شود

  14. اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران 

  15. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  16. او این چنین جاودانه شد

  17. لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

  18. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  19. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  20. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

  21. جنایتکاری که حتی ظاهرسازی هم نمی کند!

  22. خاری در چشم دشمنان

  23. تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی با حضور تمام اعضا

  24. صدای پرقدرت صداقت 

  25. مختصات پهپاد ترکیه ای درست نبود | محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور توسط چه کسانی شناسایی شد؟

پربحث‌های هفته

  1. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  2. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  3. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  4. انتخاباتی حساس، حیاتی و سرنوشت‌ساز

  5. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  6. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها باید پاسخگو باشد/ قدرت نظامی بالا باعث نتیجه‌دادن مذاکرات می‌شود

  8. اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران 

  9. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  10. او این چنین جاودانه شد

  11. لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

  12. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  13. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

  14. خاری در چشم دشمنان

  15. تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی با حضور تمام اعضا

  16. صدای پرقدرت صداقت 

  17. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  18. تردید علی لاریجانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 

  19. آنچه دشمن درباره "شهیدِ جمهور" نمی فهمد

  20. انتخاب هیئت رئیسه مجلس خبرگان/ انتقاد ربیعی از بی‌اخلاقی‌ها در فضای مجازی درباره شهادت رئیسی

  21. بازگشت دوباره سعید جلیلی به میدان انتخابات/ روایت باهنر از پوست‌اندازی گروه‌های سیاسی

  22. پاسخ طحان نظیف به شائبه‌ پایان ریاست مجلس قالیباف/ واکنش سردار کوثری به ادعای وضعیت مبهم محافظ رئیس جمهور

  23. رئیس دفتر رئیس جمهور:در این ۴۵ روز، کار ۴۵۰ روز را انجام می‌دهیم

  24. قالیباف مجدد بر کرسی ریاست مجلس نشست

  25. واکنش وزارت خارجه به شایعه سپردن پرونده هسته‌ای به شمخانی/ پاسخ لاریجانی به احتمال نامزدی در انتخابات/ جبهه پایداری از فتاح حمایت می‌کند؟

آخرین عناوین