بازگشت دوباره سعید جلیلی به میدان انتخابات/ روایت باهنر از پوست‌اندازی گروه‌های سیاسی

  4030306095 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

بازگشت دوباره سعید جلیلی به میدان انتخابات/ روایت باهنر از پوست‌اندازی گروه‌های سیاسی

اعلام آمادگی پزشکیان برای نامزدی در انتخابات

به گزارش فارس، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی امروز با اعلام خبر آمادگی برای کاندیداتوری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: قصدم از شرکت در انتخابات افزایش مشارکت مردمی و آوردن برخی افراد پای صندوق‌های رای در شرایطی است که این تصور در سطح داخلی و بین المللی در مورد ایران وجود دارد که مردم با صندوق‌ها قهر هستند.

وی افزود: با حضور سلایق و افراد مختلف در شرایط دشوار کنونی می توان این مشارکت را افزایش داد آن هم در وضعیت دشوار کنونی که بدلیل فاجعه فقدان رییس جمهور به اجبار باید انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

پزشکیان تصریح کرد: آنچه که شخصاً دنبال آن هستم افزایش مشارکت است اما اگر بتوانیم با شخصیت های مختلف اصولگرا و اصلاح طلب مشورت کنیم و این جو تقابل در کشور را به تعامل تبدیل کنیم، ارزشمند خواهد بود چون زمانی موفق خواهیم بود که باهمدیگر مشارک و تعامل کنیم و میدان انتخابان میدان رقابت است و نه تعامل و آنچه تعیین کننده است سیاست های کلی نظام است که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است.

پزشکیان در خصوص حمایت اصلاح‌طلبان از حضور وی در انتخابات پیش رو گفت: منتظر اعلام حضور چهره های اصلاح طلب هستم تا با بررسی وزن افراد حاضر با توجه به مقبولیت، توان و ظرفیت آنها برای افزایش مشارکت نسبت به اجماع و یا ورود مستقل در این عرصه تصمیم‌گیری کنم.

پس از انتشار این سخنان، انصاف نیوز رسانه نزدیک به پزشکیان نوشت: نامزدی پزشکیان هنوز قطعی نیست. پزشکیان ظهر یکشنبه به این رسانه گفت که آنچه در رسانه‌ها مستقیم یا غیرمستقیم به نقل از او منتشر شده واقعیت ندارد و او تاکید کرده که در حال ارزیابی شرایط است.

پزشکیان گفت که تا آخر هفته تصمیم قطعی خود را اعلام می‌کند. او در متنی که یکی از خبرگزاری‌ها منتشر کرده هم گفته بود که منتظر اعلام حضور چهره‌های دیگر است تا با بررسی شرایط، نسبت به حضور در این عرصه تصمیم‌گیری کند.

محمد صدر نامزد احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات

انصاف نیوز نوشت: شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالا سیدمحمد صدر به‌عنوان کاندیدای جبهه اصلاحات ایران در انتخابات ۸ تیر معرفی خواهد شد. صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از چهره‌های سیاسی میانه‌رو در ایران است. او در دولت اصلاحات از مدیران ارشد وزارت امور خارجه بود و در سال‌های بعد نیز به‌عنوان مشاور در کنار جواد ظریف حضور داشت.

نورنیوز درباره نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان نوشت: «در اردوگاه اصلاح طلبان تاکنون حضور محمدرضا عارف،مسعود پزشکیان ،عبدالناصر همتی و محمد شریعتمداری قطعی شده است.

اگرچه این افراد از نظر مشی سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان هستند لیکن بر اساس اطلاعات موثق هنوز نتوانسته اند حمایت احزاب یا رهبران اصلاح طلب را جلب کنند.

اخبار رسیده حاکی است که اطرافیان سید محمد خاتمی به لیست ۴ نفره شامل سید محمد صدر،مجید انصاری،رضا اردکانیان و علی اکبر صالحی رسیده اند و قصد دارند آنها را برای ثبت نام در انتخابات ترغیب کنند. گفته می شود حمایت اولیه خاتمی نیز از این فهرست اخذ شده و نهایتا و پس از اعلام صلاحیت‌ها یکی از این افراد به عنوان کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان معرفی خواهد شد.»

بازگشت دوباره سعید جلیلی به میدان انتخابات

نورنیوز نوشت: «اخبار رسیده از اردوگاه اصولگرایان نیز از حضور قطعی سعید جلیلی،محمد باقر قالیباف،سعید محمد حکایت دارد.

گفته می شود تحت شرایطی، احتمال حضور محسن رضایی نیز در انتخابات پیش رو وجود دارد.»

همچنین خبرگزاری فارس از قطعیت نامزدی جلیلی در انتخابات خبر داد و نوشت: «شب گذشته چهار نفر از نمایندگان مشهد (پژمانفر، ظهوریان، اخلاقی و نخعی راد) با حضور در دفتر سعید جلیلی  از وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیر دعوت کردند. این جلسه حاکی از تصمیم قطعی سعید جلیلی برای حضور در انتخابات بوده است.»

همچنین ایسنا گزارش داد دفتر سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید کرد که وی قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری را دارد.

احتمال جدی کاندیداتوری فتاح، بذرپاش و زاکانی در انتخابات

تسنیم نوشت: «برخی منابع گفتند که آقایان پرویز فتاح، مهرداد بذرپاش و علیرضا زاکانی به احتمال زیاد در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا خواهند شد. اخبار رسیده  حاکیست که بعضی از این افراد مقدمات راه اندازی ستادهای خود را فراهم کرده و مشغول رایزنی‌هایی هستند. هنوز موضوع کاندیداتوری توسط این افراد به صورت رسمی و‌ قطعی اعلام نشده است.»

تصمیم علی لاریجانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش تسنیم، برخی از نزدیکان علی لاریجانی می‌گویند که او تصمیم جدی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد.

با این حال اخبار رسیده حاکیست که لاریجانی علی‌رغم عزم شخصی برای نامزدی، اما نسبت به حمایت جریان‌های سیاسی از خود دچار تردید است و به همین دلیل اعلام نامزدی خود را به تعویق انداخته است.

پیش‌بینی عباس عبدی درباره نامزدی مخبر

عباس عبدی، تحلیلگر اصلاح‌طلب در اعتماد نوشت: «سه حالت براي اين انتخابات متصور است. انتخابات رقابتي با حضور موثر اصلاح‌طلبان، انتخابات رقابتي درون اصولگرايان، انتخابات مشابه آنچه در دهه ۱۳۶۰ داشتيم. به نظر مي‌رسد كه دو حالت اول رخ نخواهد داد.‌

گرچه تجربه ۳ سال گذشته نشان داده است كه خط‌مشي يكدست‌سازي نتيجه‌بخش نيست، ولي واقعيت اين است كه حتي اگر قصدي و اراده‌اي براي عدول از اين خط‌مشي وجود مي‌داشت، بايد در سال آينده رخ مي‌داد و اكنون و در زمان كوتاه چنين تحولي قابل اجرا نيست...

حالت دوم كه رقابت انتخاباتي منحصر به درون جناح حاكم باشد نيز رخ نخواهد داد. براي آنكه اين رقابت ميان گروه‌هاي حاكم به سرعت خشن مي‌شود. تمام آن براي حكومت هزينه است و هيچ دستاوردي براي آنان ندارد...

حالت سوم، ادامه راه كنوني، البته بدون شخص رييسي و در حد ممكن كاهش ضعف‌هاي قبلي است... تحقق اين حالت مستلزم اين پيام روشن است كه راه قبلي با حذف زوائد و ضعف‌هايش ادامه خواهد يافت.

چنين انتخاباتي بالطبع پرشور و رقابتي نخواهد بود. پيشاپيش نيز بايد معلوم باشد كه كدام نامزد متولي اين مسووليت خواهد شد. بنابراين مساله اصلي پيدا كردن فرد مناسب براي انجام اين ماموريت است. بالطبع اين فرد بايد از درون دولت باشد. از ميان دولتي‌ها برخي وجاهت سياسي كافي ندارند و نمي‌توانند عهده‌دار اين كار شوند. 

تنها گزينه احتمالي كه بتواند اين نقش را به خوبي ايفا كند، آقاي مخبر است، هر چند ظاهرا خودش قصدي براي نامزدي ندارد، ولي ممكن است در نهايت مجبور شود يا مجبورش كنند...

نكته مهم اين است كه همين حد از تحول نيز مي‌تواند اندكي از اميدواري را ايجاد و حداقل مخالفت‌ها را با مشاركت كم كند. به ويژه آنكه آقاي مخبر چهره سياسي و جناحي محسوب نمي‌شود و از نظر آينده‌نگري نيروها؛ چهره ميانه و كم‌خطري نسبت به تندروهاي جناح حاكم است.»

قالیباف، اژه‌ای و مخبر منع قانونی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارند

علی فتاحی قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان در گفت و گو با فارس در پاسخ به این سوال که آیا اعضای شورای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، می‌توانند نامزد انتخابات شوند؟ گفت: انتخابات ریاست جمهوری ممنوعیتی برای هیچ یک از جایگاه‌های سیاسی کشور ندارد. در ماده ۳۷ محدودیتی ذکر شده است برای افرادی که مستقیماً در نظارت بر انتخابات و اجرای انتخابات نقش دارند. کسانی که صرفاً در اجرا و نظارت  مستقیماً نقش داشته باشند نمی‌توانند ثبت نام کنند .

وی افزود: اجرای انتخابات در سیاست‌های کلی انتخابات و قانون انتخابات ریاست جمهوری بر عهده  وزارت کشور و وزیر کشور راست طبیعتاً زیر مجموعه آنها رئیس ستاد انتخابات کشور و  دبیر ستاد انتخابات کشور و امثال این‌ها که در فرایند انتخابات نقش مستقیم دارند نمیتواند ثبت نام کنند. ارکان نظارتی هم مستقیم بر انتخابات نظارت می‌کنند مثل اعضای شورای نگهبان و اعضای هیئت‌های نظارت بر انتخابات شورای نگهبان که مستقیماً بر امر  انتخابات نظارت دارند هم امکان ثبت نام ندارند.

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان خاطر نشان کرد: در مورد سایر افراد هیچ ممنوعیتی وجود ندارد. بر اساس یک تحلیل حقوقی نسبت به این سه نفری که عضو شورای اجرایی هستند اولاً نسبتشان مثل رئیس جمهور است که اگر رئیس جمهور خودش حضور داشته باشد می‌تواند در انتخابات نامزد شود. وظایفی که به رئیس قوه قضاییه و قوه مقننه و معاون اول رئیس جمهور در شورای برگزاری داده شده است کاملاً شبیه رئیس جمهور است و در نتیجه ثبت نام آنها در انتخابات ممنوعیت قانونی ندارد.

اژه‌ای مطلقاً قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد

مرکز رسانه قوه قضاییه، در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در فضای مجازی و رسانه‌ای اطلاعیه‌ای صادر کرد:

«حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای که از دهم تیرماه ۱۴۰۰ با حکم مقام معظم رهبری مسئولیت ریاست قوه قضاییه را عهده‌دار شده‌است، بر انجام مأموریت محوله در عدلیه اصرار و تمرکز دارد و امتثال‌امر رهبری حکیم انقلاب در راستای تحول در دستگاه قضا را از مفروضات اصلی می‌داند، لذا اعلام می‌شود که ریاست قوه قضاییه مطلقاً قصد و اراده‌ای برای گام نهادن در مسیر انتخاباتی جهت تصدی ریاست دولت را ندارد و کمافی‌السابق معطوف و متمرکز بر اجرایی‌سازی مفاد فصل یازدهم قانون اساسی ناظر بر وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضایی هستند.»

آیت‌الله اعرافی: کاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌شوم

آیت‌الله علیرضا اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌‌وگو با تسنیم، در پاسخ به سؤالی درباره انتشار برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر کاندیداتوری وی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، گفت: قصدی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم.

طحان نظیف: تمام مراحل ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری حضوری است

به گزارش فارس، طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفتگوی زنده تلویزیونی در رابطه با ثبت نام الکترونیکی کاندیداهای ریاست جمهوری ، تاکید کرد: قانون ثبت نام را به صورت حضوری پیش بینی کرده است.

وی افزود: در روزهای های اخیر وزارت کشور پیشنهاد داد در کنار ثبت نام دریافت مدارک را از طریق سامانه انجام شود اما در جلسات کارشناسی که داشتیم این مباحث مطرح شد و همکاران وزارت کشور تصمیمشان این بود که دریافت مدارک و ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری حضوری شود.

طحان نظیف همچنین تاکید کرد: صحت انتخابات مجلس در تمام حوزه های انتخاباتی تایید شد و امروز اعلام خواهد شد.

دولت آینده باید برای رفع شکافهای اجتماعی اقدام کند

فرهیختگان درباره انتظارات از دولت آینده نوشت: «وضعیت سیاسی و امنیتی منطقه و تحولات سیاسی احتمالی در پاییز 1403 در ایالات متحده موجب می‌شود همچنان مقوله امنیت سرتیتر برنامه حکمرانی در ایران باشد. دولتی که نخواهد یا نتواند فهم به‌روزشده‌ای از امنیت داشته باشد و دو مقوله تقویت سرمایه اجتماعی در داخل و تولید بازدارندگی در خارج را همسو و متوازن نداند، صاحب یک دیدگاه ارتجاعی در موضوع امنیت است.

نافهمی از پیچیدگی‌های امنیت در شرایط فعلی معمولا دو نوع بروز و ظهور دارد. یک نگاه «بن‌گویرطور» در داخل که قائل به تولید سرمایه اجتماعی داخلی نیست و امنیتِ مردم‌پایه و فرهنگ‌گرا را در نظر و عمل هتک می‌کند. جریانی که فهمی از بالا به پایین نسبت به مناسبات اجتماعی دارد، قائل به قبض دسترسی‌های ارتباطی است و معتقد است کارش با شبکه‌های قدرت اقلیت داخلی راه می‌افتد و... و جریان دوم نگاه خوش‌خیالانه به سیاست خارجی و ساخت قدرت دارد.

این جریان که در سنوات قبل هم قدرت را در دست داشته، در مدت 8 سال آنچنان افق دید ملت را کوتاه کرد که به‌راحتی قابل بازگشت به شرایط آرمانی نیست. در چنین نگاهی هر فهم بومی از پیشرفت قابل ملامت است. در چنین دیدگاهی هیچ‌گاه چیزی مثل عملیات «وعده صادق» امکان تحقق ندارد و... و این دو جریان دقیقا به مثابه دو لبه یک قیچی عمل می‌کنند و دائما در حال بازتولید یکدیگرند...

اگر بخش اعتراضی و نه لایه شورشی وقایع 1401 را به‌عنوان مهم‌ترین رخداد اعتراضی چند سال اخیر بدانیم، در تحلیل آن به دو بخش اعتراض فرودستان و اعتراض طبقه متوسط می‌رسیم. دولت آینده هر فهمی از توسعه داشته باشد نمی‌تواند و نباید فراموش کند که باید در مسیر ترمیم این دو سطح شکاف حرکت کند.

دولت سیزدهم علی‌رغم همه محدودیت‌های اقتصادی ناشی از تحریم، زمینه خوبی برای ترمیم بخش اول این شکاف داشت. شخص رئیس دولت هم به لحاظ شخصیت اجتماعی می‌توانست زمینه‌ساز فیصله دادن به این سطح از تعارض باشد؛ پی گرفتن کاراکتر سید محرومان در نظر و عمل در این ماجرا کاربرد جدی داشت. توامان دیدن پروژه کاهش هر دو این شکاف‌ها از اولویت‌های کشور است.»

انتخابات رقابتی زنجیره امنیت کشور ار تکمیل می کند

نورنیوز نوشت: «پس از عملیات وعده صادق و نیز تشییع باشکوه شهدای خدمت، برگزاری انتخابات کاملا رقابتی با مشارکت فراگیر، می تواند زنجیره اقتدار و امنیت ملی را تکمیل کند. فقدان رقابت واقعی به ناامیدی از صندوق رأی و نهایتا کاهش مشارکت می انجامد. انتخابات مجلس دوازدهم تجربه قابل قبولی نبود.»

***

اعلام کاندیداتوری مجتبی ذوالنوری برای ریاست مجلس دوازدهم

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به موضوع رقابت‌ها جهت احراز کرسی ریاست مجلس گفت: از قبل شخصیت‌های کشوری، انقلابی، موکلین و نمایندگان محترمی از مجلس از من خواسته بودند که در این رقابت‌ها ورود کنم اما بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی و این حادثه‌ای که اتفاق افتاد، عزم من جزم‌تر و قاطع‌تر شد و ان‌شاءالله برای رقابت برای ریاست مجلس ورود می‌کنم.

وی با بیان اینکه «برای ریاست مجلس اهداف متعددی را دنبال می‌کنم»، اظهار کرد: نخستین هدف من افزایش کارآمدی مجلس است؛ به لطف خدا مجالس گذشته ما موفق عمل کردند و کارهای خوبی کردند و مجلس یازدهم وصف و صفت انقلابی بودن را از مقام معظم رهبری به عنوان مدال افتخار گرفت؛ همه اینها سرجای خودش است اما سوال این است که آیا مجالس ما نمی‌توانند کارآمدتر باشند؟ قطعاً که می‌توانند و هدف من از ورود به این عرصه افزایش کارآمدی مجلس است.

منتخب مردم قم در مجلس دوازدهم افزود: برای افزایش کارآمدی مجلس در ابتدا مجلس باید نماینده محور شود؛ در سالیان گذشته تغییراتی در آئین‌نامه داخلی مجلس اتفاق افتاده که قدرت و اختیار نمایندگان و صحن به رئیس مجلس انتقال پیدا کرده و الان مجلس رئیس محور است نه نماینده محور یا صحن محور؛ لذا این اختیار و قدرت باید به نمایندگان و صحن مجلس بازگردد و آئین‌نامه‌ داخلی مجلس حتماً باید به طور جدی اصلاح شود.

غضنفرآبادی رئیس موقت فراکسیون اکثریت مجلس دوازدهم شد

به گزارش ایسنا، امروز اولین جلسه مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم تشکیل شد و انتخابات برای تعیین هیات رئیسه موقت فراکسیون برگزار شد.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی منتخب بم و حجت الاسلام سیدمحمود نبویان کاندیدای ریاست موقت فراکسیون شدند که غضنفرآبادی با کسب حداکثر آرا، رئیس موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم شد.

همچنین محمدصالح جوکار و مالک شریعتی به عنوان نواب رئیس موقت فراکسیون انقلاب اسلامی انتخاب شدند.

فرشاد ابراهیم‌پور منتخب ایذه و باغملک به عنوان خزانه‌دار و احد آزادی‌خواه منتخب ملایر به عنوان سخنگوی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم انتخاب شدند.

فاطمه محمدبیگی و روح‌الله عباسپور به عنوان دبیران موقت فراکسیون انقلاب اسلامی انتخاب شدند.

***

روایت باهنر از پوست‌اندازی گروه‌های سیاسی

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی باسابقه اصولگرا درباره تحولات گروههای سیاسی به خبرآنلاین گفت: «اوایل انقلاب و بعد از انقلاب، دو مرجع فکری تحت عنوان جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز وجود داشت، که اینها قبل از مجلس سوم از هم جدا شدند. به این ترتیب که کروبی، دبیرکل مجمع روحانیون و مهدوی کنی هم دبیر کل جامعه روحانیت شد.

اینها با هم رقابت می‌کردند و مردم با یکی از این دوتا شاخص امور خود را جلو می‌بردند. این دو مرجع به مرور حذف شدند، اصولگراها و اصلاح‌طلب‌ها هم حذف شدند، در نهایت به جریان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که افرادی مانند حداد عادل و چمران از رهبران آن هستند و شورای وحدت که جامعه روحانیت مبازر که افرادی نظیر متکی و یکسری احزاب هستند، رسید.

البته این دو گروه هم در انتخابات اخیر مجلس بسیار کمرنگ شدند. کما اینکه جریان‌هایی نظیر أمنا و صبح صادق راه افتادند. همه افراد خوب هستند و بنده نمی‌خواهم تحقیر کنم اما برای نمونه فردی که هیچ سابقه خاص سیاسی در کشور ندارد یکدفعه نماینده شده است و یا افراد دیگری یکدفعه بالا آمدند.

نکته دیگر اینکه در مرحله اول انتخابات تهران هم حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد شرکت‌کننده در انتخاب داشت به این معنی که ۷۲ یا ۷۳ درصد مردم به دلایل متنوع تأثیری مشاهده نمی‌کردند که در انتخابات شرکت کنند علی‌رغم اینکه روی مشارکت خیلی تبلیغ و کار شد...

شاید نتوانیم جریان‌ها را مانند گذشته به دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا تقسیم‌بندی کنیم، اینها جریانات جدیدی هستند. البته همین گروه‌ها هم بالا می‌آیند، رشد می‌کنند اما معلوم نیست که ماندگاری اینها مثل ماندگاری‌های گذشته باشد. قبلاً ماندگاری وجود داشت، فرض کنید وقتی یک نفر به مجلس می‌آمد، مردم پنج دوره، شش دوره، هفت دوره به او اعتماد می‌کردند و رأی می‌دادند. اما در حال حاضر اکثریت نمایندگانی که به مجلس می‌روند می‌دانند که یک دوره بیشتر در مجلس نیستند.

اصولگرایی که ما ۲۰ سال ۲۵ سال قبل نشستیم طراحی کردیم به این صورت بود که گفتیم هر کسی این ۱۲ شاخص را داشته باشد و این ۵ شاخص را نداشته باشد ما به او اصولگرا می‌گوییم. 

اما الان با آن شاخص‌ها اصلاً نمی‌شود اصولگرا و اصلاح‌طلب را تعریف کرد. بنده به افرادی نظیر رائفی‌پور یا ثابتی واقعاً احترام می‌گذارم، بالاخره آنها هم ایده‌ها و عقایدی دارند اما بنده اصولگرا هستم و بعضی از ایده‌های آنها را اصلاً قبول ندارم کما اینکه آنها هم بعضی از ایده‌های من را قبول ندارند.

بنابراین گروه‌های جدید را نمی‌توان در قالب پوست‌اندازی اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی تعریف کرد، اینها جریانات جدید هستند. اما اینکه آیا این جریان‌ها ماندگار می‌شوند یا سریع به بن‌بست می‌رسند را باید منتظر گذشت زمان باشیم.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۰۰۶۰۶۰۰:۲۲:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۷
ما نیاز اساسی به حرکت از سیستم فرد محور تصمیم ساز ریاست جمهوری ،که سالهاست در کشورهای توسعه یافته منقضی شده به سسیستم مدیریت کشور مشابه کشورهای توسعه یافته هستیم سیستمی که در آن اندیشکده های مشاور دهنده دانش محور متخصص به دولت در اداره امورات و معضلات کشور سیاست های اجرایی کشور را سناریو سازی و تدوین میکنند و ریاست جمهوری صرفا عامل اجرایی و رییس جمهور صرفا عامل اجرایی و هماهنگ کننده تیم اجرایی است نه تصمیم ساز ،که نتیحه این خواهد بود تغییر ریاست جمهور منجر به نوسانات در سیاست های کلان کشور نخواهد شد
ناشناس۳۵۰۰۶۶۴۰۶:۳۴:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۷
ما الان چنین سیستمی داریم ولی در خفا.
ناشناس۳۵۰۰۶۷۵۰۷:۳۳:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۷
رییس جمهور جدید باید یک پدیده باشد و از افراد مشهور نباشد یک کاردان همه فن حریف مدیریتی که مدیریت کند و خودش را بیهوده خسته نکند و با آرامش فکر تصمیم های درست بگیرد
ناشناس۳۵۰۰۷۷۲۰۹:۵۰:۴۷ ۱۴۰۳/۳/۷
ثبات سیاسی منجر به کاهش ریسک سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی میگردد اینکه امروز سرمایه گزاری شود فردا فردی غیر قابل پیش بینی سیاست یک کشور با بیش از ۸۸ میلیون جمعیت را تحت الشعاع قرار دهد میشود افزایش ریسک اقتصادی برای سرمایه گذار خارجی ،ایران با جمعیتی ۸۸ میلیونی و‌رتبه ممتاز در ثروت و معادن نباید این اوضاع اقتصادیش باشد
ناشناس۳۵۰۰۶۰۹۰۰:۲۳:۳۲ ۱۴۰۳/۳/۷
دیدگاه کشور در مورد ریاست جمهوری نیاز به تغییر دارد ما همچنان در عصر مدیریت متمرکز انقلاب صنعتی متوقف شده ایم امروز کشورهای توسعه یافته مبتنی بر دانش ریاست جمهور نیستند بلکه مبتنی به تصمیمات استراتژیک و راهبردی اندیشکده متخصص در حوزه های مختلف همکار دولت هستند و رییس جمهور صرفا عامل اجرایی تصمیمات است نه تصمیم ساز ،آنهم در این هماهنگ سازی اجرایی (نه تصمیم سازی راهبردی ) تابع مدیریت مشارکتی است نه فرد محور لذا مدیریت کشور تابعی از نوع اندیشه رییس جمهور نیست این موجب میشود میزان ریسک پذیری کشور هم بواسطه ثبات سیاست ها با تغییر دولت ها از هر جناح تغیبری نداشته باشد اینجا ما هنوز دنبال فلانی و بهمانی هستیم ...نیاز به تغییر تفکر در خصوص ریاست جمهوری داریم این سیستم مانع از فساد رانتی فرد محور هم میشود ....متاسفانه ما هنوز در اواسط تاریخچه مدیریت گیر کرده ایم ...هل یستوی الذین یعلمون و لایعلمون
ناشناس۳۵۰۰۶۴۴۰۴:۴۱:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۷
کلام شما در شرایطی صحیح بود که هنوز بعد چهل سال نگاه ما ایدئولوژیک نبود به برنامه های دولت مون بلکه هدف پیشرفت و اعتلای مادی و معنوی مردم بود....
ناشناس۳۵۰۰۶۶۶۰۶:۳۹:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۷
این سیستم نیازمند تشکیل احزاب و تشکیل کمیته های تخصصی درون آنها برای تدوین برنامه های پیشرفت کشور است متاسفانه در ایران نامزد ها موقع تبلیغات می‌گویند برنامه داریم بعد از انتخاب دریغ از برنامه مدون.!
علی کریمی۳۵۰۰۷۱۳۰۸:۴۰:۳۴ ۱۴۰۳/۳/۷
هموطن عزیز اگر کمی واقع بین باشیم در ساختار سیاسی ما به جای اندیشکده های دانش محور متخصص مراکز قدرت جناحی متعدد تصمیم سازی می کنند و رئیس جمهور مجبور به اجرای این تصمیمات می باشد .
ناشناس۳۵۰۰۷۶۴۰۹:۳۴:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۷
در چنین وضعیتی منافع ملی تحت الشعاع منافع جناحی، گروهی و بخشی قرارمیگیرد و موجب نارضایتی ملت می شود.باید با سیاست های متوازن و توسعه رفاه ملت پشتوانه بسازیم نه با سخنرانی و شعار .
ناشناس۳۵۰۰۸۲۲۱۰:۵۱:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۷
جهت اطلاع دولت ها و حتی مجلس برخی مواقع با دخالت بی جا در کار اجرایی دولت دنبال سیاسی کردن می روند و بقیه هم نفوذ دارند اما نه در این حد این دو
ناشناس۳۵۰۰۶۸۸۰۷:۵۷:۳۴ ۱۴۰۳/۳/۷
هر زمان اصلاح طلبان شناسنامه دار در نامزدها وجود داشته انتخابات پرشور برگزار شده. در چند انتخابات اخیر حتی اصولگرایان میانه رو مثل لاریجانی هم رد صلاحیت شده اند.
ناشناس۳۵۰۰۷۷۰۰۹:۴۵:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۷
شناسنامه افراد را خواستید ببینید به عملکرد مالی فرد و بستگانش دقت کنید
ناشناس۳۵۰۰۷۳۶۰۸:۵۹:۰۳ ۱۴۰۳/۳/۷
از بینش بنده کسی میتواند رییس جمهور این کشور شود که مستقل باشد و از جریانهای سیاسی و جناحی تعیین خط و مشی برای شان تعیین نشود . در واقع خودمختار باشد و با گفته های مردم همسو باشد. در این صورت موفقیت حاصل خواهد شد. ثانیا با مردم شفاف باشد.
ناشناس۳۵۰۰۷۵۵۰۹:۱۶:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۷
رییس جمهور نباید جناحی باشد. این خطای بسیار بزرگی است که کشور را به سمت تضادهای جناحی خواهد کشاند!
ناشناس۳۵۰۰۷۵۷۰۹:۱۸:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۷
شاید اصولگرایان ده تا بیست درصد رای داشته باشند اما افرادی مثل جلیلی آن را هم رای ندارند.
ناشناس۳۵۰۰۷۵۹۰۹:۲۱:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۷
شک نکنید جلیلی رئیس جمهور میشه
ناشناس۳۵۰۰۷۷۵۰۹:۵۵:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۷
باعث تاسف است کسانی مجددا در سپهر سیاسی ایران و برای بالاترین مقام اجرایی کشور به صف شده اند که بارها و بارها در مناصب پایین تر ناکارامدی خود را علنا نشان داده اند ، بالاخره زمانی باید با گروه هایی که برای منافع جناحی و شخصی مانع از ورود چهره های جدید، افراد کارامد و مقتدر برای مناصب مهم کشور میشوند برخورد شود.
ناشناس۳۵۰۰۷۹۳۱۰:۱۷:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۷
جلیلی در بین مردم جایگاهی نداره
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین