لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

محسن سلگی، گروه سیاسی الف،   4030231144 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

«اتفاقی نخواهد افتاد». این پاسخ کارشناس ایران‌اینترنشنال است، زمانی که  مجری از او می‌پرسد پس از مرگ احتمالی رئیس‌جمهور ایران چه اتفاقی برای نظام جمهوری اسلامی خواهد افتاد؟ این کارشناس اشاره کرد که بعد از فوت بنیانگذار جمهوری اسلامی، اتفاقی نیفتاد و سیستم قوی‌تر از قبل به حیات خود ادامه داد و در این ماجرا نیز چنین خواهد شد. کارشناس ایران اینترنشنال در ادامه بر این نکته تأکید کرد که جمهوری اسلامی مانند رژیم‌های توتالیتار دیگر(همچون نازیسم در آلمان، یا فاشیسم در ایتالیا، اسپانیا و پرتغال) نیست که با مرگ اشخاص اتفاقی برای آن بیفتد.

از خطاهای تحلیلی و تقلیلی این کارشناس که بگذریم، در بُن آن یک واقعیت نهفته است که مدعیات او بر آن به‌نحو ضمنی دلالت و اشارت کرده است؛ آن نکته، مؤید ساختاری‌شدن و پیچیدگی خاص نظام یا، شخصی‌نبودن قدرت در آن است.
هرچند این شخصی‌نبودن و در عوض نهادی‌بودن، از نوع شخص‌زدایی و انسان‌زدایی در الگوهای تنظیم‌مدار و فن‌سالار نیست؛ الگوهایی که جامعه را بدل به ماشین کرده و اراده انسانی و آزادی را به محاق و تنگنا می‌بَرند. 

الگوی جمهوری اسلامی در بطن خود(انقلاب اسلامی) ابتدا به نهاد و ساختار و سپس به فرد اهمیت می‌دهد. همچنان‌که تقدم رتبی را به جمع می دهد نه به فرد اما با جمع‌گرایی خاص خود، نوع خاصی از فردگرایی را موجب می شود؛ نوعی فردگرایی که طی آن فرد به منحصربفرد بدل می‌شود. این فرایند جز از رهگذرِ بودن در جمع و بودن با جمع، شدنی نیست. این فردگرایی در عین کانونی‌کردن اراده فردی، اما از تفرّد و انزوا و تنهایی فرد یا بی‌توجهی او به جمع ممانعت می‌کند.

روی این ملاحظات، در الگوی جمهوری اسلامی، ابتدا «چگونه‌حکومت‌کردن» مهم است و سپس «چه کسی حکومت می‌کند».

قابل اشاره است حتی در الگوی حکومت پرولتاریا، چه کسی حکومت می کند(کارگران) بر چگونه‌حکومت‌کردن اولویت دارد. در جمهوری اسلامی هم مردم حکومت می کنند اما فرایند این حکومت کردن، منوط به حقیقت و اسلام است. در دمکراسی های لیبرال نیز حکومت مردم(چه کسانی) منوط به اصول لیبرالیسم است.

از این حیث، جمهوری اسلامی و نظامات غربی به سمت نهادینگی رفته‌اند. همچنانکه ساموئل هانتینگتون در کتاب «سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی» می گوید، این که با تغییر یا مرگ افراد یک سازمان و سامان بتواند ادامه حیات دهد و دچار اختلال جدی نشود، یک از ملاک‌های نهادینگی است. او چندمحصولی‌بودن و پیچیدگی را از زیر عوامل نهادینگی می‌داند؛ دو عاملی که به وضوح در ایران قابل‌مشاهده است. از سویی نظام، یک پیچیدگیِ سیستمی کم‌نظیر دارد و از سویی دیگر، افراد به راحتی جایگزین می شوند و نظام هرگز خود را در افراد و فلان محصول سیاسی، اقتصادی و فکری محدود نکرده است.

ترکیب قدرت سخت و قدرت نرم که در ادبیات علمی به آن قدرت هوشمند(smart power) می‌گویند در جمهوری اسلامی یک پیچیدگی و در‌هم‌تنیدگی خاصی دارد که مانع از تک محصولی‌شدن یا تک‌هدفی‌شدن و نیز تک‌سالاری یا فردسالاری می‌شود.

شخص رهبر معظم انقلاب نیز در طول حیات رهبری خود تلاش کرده تا رهبری را هرچه بیشتر به سمت نهادشدن پیش ببرد. ایشان به‌‌درستی در تمام سطوح در پی ساختارسازی بوده است تا کشور و منافع ملی به افراد، خطاهای انسانی و نظیر آن مشروط نشود. در عین‌حال بر ضرورت و بی‌بدیل‌بودن اراده فردی و این که هر فردی خود را کانون بداند، تأکید کرده است.

فراتر از این، جمهوری اسلامی ایران از ابتدا حائز یک نهادینگی خاص بوده است. شاهد این مدعا، به تأخیرنیفتادن انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی حتی در شرایط دفاع مقدس است؛ شرایطی که برخی شهرهای ما زیر بمب‌باران دشمن بود. این در حالی است که در آن سوی جهان در  آمریکا در اثر حمله محدود هواپیماهای ژاپنی به خط ساحلی در بندر پرل هاربل، انتخابات دو ماه به تأخیر افتاده است.

روی این ملاحظات، قطعی است که انتخابات ریاست‌جمهوری در بازه پنجاه‌روزه برگزار می‌شود و نیز با از دست‌دادن رئیس‌جمهور مردمی یعنی شهید آیت‌الله رئیسی، خللی در نظم کشور ایجاد نخواهد شد.

معنای وعده رهبر حکیم انقلاب مبنی بر ادامه روندهای کشور و تضمین اقتدار و آرامش مردم، ناظر به همین نظم ساختاری و نهادینگی کم‌نظیر جمهوری اسلامی(مبتنی بر مردم و اسلام) است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۹۶۱۷۶۰۹:۳۹:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۱
در کشور ما دو مساله باید حل شود: 1- تا جایی که امکان دارد اسلام واقعی اجرا شود تا مشکلات به حداقل ممکن برسد 2- جلوی شایعات، دروغ ها و تحریفات گرفته شود.
ناشناس۳۴۹۶۳۳۵۱۱:۵۰:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۱
رهبری لنگرگاه نظام است
ناشناس۳۴۹۶۷۱۴۲۰:۰۷:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۱
لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ در دین هیچ اجباری نیست. و راه از بیراهه بخوبی آشکار شده است. فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤمِن بِاللّهِ پس هر کس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورد فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا به دستاویزی استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است. وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ و خداوند شنوای داناست.
ناشناس۳۴۹۶۱۸۶۰۹:۵۱:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۱
قانون اساسی و دین اسلام لنگرگاه مطمئن این کشور بوده و خواهد بود. به یاری خدا. از حدود و مرزهای آن همواره مراقبت کنیم که دست اندازی به آن نشود.
ناشناس۳۴۹۶۱۹۶۱۰:۰۳:۵۷ ۱۴۰۳/۳/۱
این لنگر گاه قانون اساسی است
ناشناس۳۴۹۶۲۰۵۱۰:۰۸:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۱
لنگر گاه جمهوری اسلامی حمایت و همدلی مردم است
ناشناس۳۴۹۶۲۰۹۱۰:۰۹:۱۶ ۱۴۰۳/۳/۱
لنگر گاه ، ایمان به پروردگار جهانیان است
ناشناس۳۴۹۶۲۲۶۱۰:۲۴:۴۷ ۱۴۰۳/۳/۱
نگران نباید باشیم.
ناشناس۳۴۹۶۲۲۹۱۰:۲۸:۰۱ ۱۴۰۳/۳/۱
اجرای کامل قانون اساسی همه مسائل را حل می کند !
ناشناس۳۴۹۶۲۴۸۱۰:۴۷:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۱
لنگر گاه رضایت و حمایت مردم است
ناشناس۳۴۹۶۲۵۰۱۰:۴۷:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۱
لنگر گاه جمهوري اسلامي در بحران ها كجاست ؟ ------------------------------------------------ به نظر اين حقير فقير كه بضاعت علمي و سطح سواد و دانشم در دنياي امروز كه دنياي انفجار علم و اطلاعات هم هست ، در حد سواد اكابر قديم مي باشد ، عرض مي كنم كه لنگر گاه هر كشوري مي تواند « تفكر منطقي منطبق با زمانه » مسئولان هر مملكتي باشد ! كه اين تفكر منطقي منطبق با زمانه مي تواند : همره با علم و دانش و تخصص باشد ! دلسوزانه است ! وطن دوستانه است ! آگاهانه است ! دور نماي كلي دارد ! آينده نگر است ! فداكارانه است ! ايثار گرانه است سياستمدارانه است ! و بسيار چيزهاي خوب ديگر !!
ناشناس۳۴۹۶۲۸۰۱۱:۰۸:۱۷ ۱۴۰۳/۳/۱
این لنگرگاهی جز پشتبانی اکثریت مردم نیست.
ناشناس۳۴۹۶۲۹۰۱۱:۲۱:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۱
ایمان به خدای یکتا لنگرگاه اصلی است
ناشناس۳۴۹۶۲۹۱۱۱:۲۱:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۱
حکمرانی خوب مفهومی است که از اواخر دهه 1990 در ادبیات توسعه به عنوان کلید معمای توسعه مطرح گردید. این مفهوم برگرفته از نظریه نهادگرایی است و محصول مشارکت سه نهاد دولت, بخش خصوصی و جامعه مدنی می باشد. بانک جهانی حکمرانی خوب را بر اساس شش شاخص حق اظهار نظر و پاسخ گویی, ثبات سیاسی, کارایی دولت, کیفیت قوانین و مقررات, حاکمیت قانون و کنترل فساد تعریف می کند
ناشناس۳۴۹۶۷۱۷۲۰:۰۹:۵۰ ۱۴۰۳/۳/۱
نهاد گرایی و مشارکت تضمین کننده عدم رانت و فساد در حکمرانی که با تمرکز قدرت که رانت آفرین است ، متفاوت است
ناشناس۳۴۹۶۲۹۹۱۱:۲۹:۱۷ ۱۴۰۳/۳/۱
مگه حکومت پادشاهی هست که نگران باشیم کشور براساس قانون اداره می شود و نه بر اساس افراد
عمران۳۴۹۶۷۹۳۲۱:۳۵:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۱
تعریف پادشاهی چیست؟
ناشناس۳۴۹۶۳۱۲۱۱:۳۶:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۱
از اصلی‌ترین واژه‌هایی که در دهه‌های اخیر در ادبیات اقتصادی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است واژه حکمرانی خوب می‌باشد. حکمرانی خوب به معنای سازوکارها، فرآیندها و نهادهایی است که به واسطه آن‌ها شهروندان، گروه‌ها و نهادهای مدنی، منافع مدنی خود را دنبال می‌کنند و حقوق قانونی خود را به اجرا درمی‌آورند و تعهدات‌شان را برآورده می‌سازند.
محمد۳۴۹۶۳۲۱۱۱:۴۶:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۱
امروز هزینه زیادی به نظام بابت شهادت رئیس جمهور تحمیل شده است .
ناشناس۳۴۹۶۳۲۶۱۱:۴۷:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۱
نظریه حکمرانی خوب (Good governance) از اواخر دهه 1990 مورد استقبال قرار گرفت.در ادبیات بین‌الملل بر اساس نظریه حکمرانی، حکمرانی خوب به معنای انجام مسئولانه وظایف عمومی و مدیریت منابع عمومی است. 12 اصل حکمرانی خوب در بررسی انجام شده توسط شورای اروپا انتخاب شده است. این 12 اصل در استراتژی نوآوری و حکمرانی خوب در سطح محلی گنجانده شده است که با تصمیم کمیته وزیران شورای اروپا در سال 2008 تأیید شده است و می توان به مواردی مانند: شفافیت، مدیریت مالی صحیح و پاسخگویی، اشاره کرد
ناشناس۳۴۹۶۳۳۶۱۱:۵۲:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۱
حکمرانی خوب و نقش دولت نظریه حکمرانی خوب که با ویژگی هایی مانند مشارکت،شفافیت،پاسخگویی اثربخشی و کارآیی و حاکمیت قانون تعریف می شود،الگویی برای توسعه پایدار انسانی با ساز و کار تعامل عملی سه بخش دولت ، بخش خصوصی و جامعه مدنی است .
ناشناس۳۴۹۶۳۷۹۱۲:۴۰:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۱
حکمرانی خوب 8 ویژگی عمده دارد : مشارکت گرا ، اجماع گرا، مسئول، شفاف، پاسخگو، مؤثر و کارآمد، عادلانه و فراگیر است و از حاکمیت قانون پیروی می کند این سیستم توزیع اختیارات و قدرت این اطمینان را می دهد که فساد به حداقل می رسد
ناشناس۳۴۹۶۳۸۹۱۲:۵۲:۰۱ ۱۴۰۳/۳/۱
حکمرانی خوب مثل هر مفهوم دیگری در حوزۀ علوم اجتماعی محصول شرایط زمان و مکان خواهد بود. این اصطلاح که در سال پایانی دهة 1980 برای اولین بار مطرح شد، در دو سه دهۀ اخیر به ‌صورت فزاینده در ادبیات حقوق عمومی، حقوق بشر، اقتصاد، مدیریت و اسناد بین‌المللی به‌کار برده می‌شود.
عمران۳۴۹۶۳۹۲۱۲:۵۵:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۱
در حکومتهای دموکراتیک «چگونگی حکمرانی» بر «چه کسی حکمرانی میکند» اولویت دارد. چگونگی حکمرانی با همان ایدئولوژی و فن سالاری در پیاده سازی ایدئولوژی و توضیح و بسط و تبلیغش همه توسط نهادهای انتخابات و از طریق احزاب و رسانه های آزاد و مشارکت جمعی صورت میگیرد.
ناشناس۳۴۹۶۳۹۹۱۳:۰۲:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۱
موضوع و ادبیات حکمرانی خوب از اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 و به عنوان راه حلی برای توسعه کشورها مطرح گردید. از آنجا که نهادهای بین المللی مثل بانک جهانی ، صندوق بین المللی پول و برنامه توسعه سازمان ملل پیوسته نسبت به مطالعه و رصد وضعیت رشد کشورها اقدام میکردند و نیاز به ارائه مشورت و راه حل به کشورها خصوصاً کشورهای در حال توسعه داشتند به مرور به این نتیجه رسیدند که راه حل، تنها در برنامه ریزی و اجرای پروژه های اقتصادی و زیر ساختی نیست و ابعاد دیگر سیاسی، اجتماعی و ساختاری نیز باید مورد توجه قرار گیرد بنابراین اولین تعاریف و شاخصها توسط این نهادهای بین المللی عرضه شد.حکمرانی خوب از 6 شاخص؛ کنترل فساد، کارایی و اثربخشی دولت، ثبات سیاسی، کیفیت قوانین و مقررات، حاکمیت قانون و حق اظهار نظر و پاسخگویی تشکیل شده است که یکی از اجزای مهم آن متغیر کنترل فساد است.
ناشناس۳۴۹۶۴۱۶۱۳:۲۷:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۱
در قانون اساسی همه افراد در هر مقامی در برابر قانون یکسانند و این قانون لنگرگاه محکمی است !
ناشناس۳۴۹۶۴۱۸۱۳:۲۸:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۱
مشارکت سیاسی مردمی از جایگاه بالایی در مناسبات سیاسی حاکم برخوردار است و یکی از عوامل توسعه پایدار جوامع محسوب شده و هر جامعه ای برای دستیابی به توسعه پایدار باید آن را مد نظر داشته باشد.
ناشناس۳۴۹۶۴۳۲۱۳:۴۹:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۱
برای انتخاب رییس جمهور بعدی فقط فساد مالی نداشتن در خانوداه کافی نیست فرد باید در مدیریت و سیاست خارجی تخصص داشته باشد
ناشناس۳۴۹۶۶۱۱۱۷:۳۵:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۱
خداوند متعال حافظ و نگهدار این کشور است
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین