رمزگشایی از یک پیروزی جدید در سیاست خارجی ایران

  4030306112 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

«"حمد بن عیسی آل خلیفه" پادشاه بحرین در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو گفته است که ما در گذشته مشکلاتی را با ایران داشتیم با این حال اکنون هیچ مشکلی وجود ندارد و بر این اساس هیچ دلیلی ندارد که عادی سازی روابط با تهران به تعویق بیفتد.»

رمزگشایی از یک پیروزی جدید در سیاست خارجی ایران

به گزارش الف؛ در روزهای اخیر، شاهد طرح یک موضع گیری معنادار از سوی یکی از حاکمان کشورهای عربی در منطقه بودیم که در نوع خود یک پیروزی جدید را در عرصه سیاست خارجی ایران تداعی می کند.  "حمد بن عیسی آل خلیفه" پادشاه بحرین در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو گفته است که "ما در گذشته مشکلاتی را با ایران داشتیم با این حال اکنون هیچ مشکلی وجود ندارد و بر این اساس هیچ دلیلی ندارد عادی سازی روابط با تهران به تعویق بیفتد. 

تنها اندکی پس از طرح این موضع گیری پادشاه بحرین، برخی ناظران و تحلیلگران اقدام به طرح تحلیل و تفسیرهای مختلف در رابطه با آن کرده و این مساله را یک پیروزی برای سیاست خارجی ایران ارزیابی کردند.  این موضع گیری حداقل از دو منظر برای کشورمان مهم تلقی می‌شود. 

اولا، باید توجه داشته باشیم که کشور بحرین جزو اولین بازیگرانی عربی در منطقه بود که اقدام به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس در قالب توافق ابراهیم کرد. اقدامی که با سیلی از ابراز محکومیت ها در جهان اسلام و البته خودِ افکار عمومی این کشور رو به رو شد. اساسا در همین چهارچوب بود که برخی از تحلیلگران از اراده جدی صهیونیست ها جهت نفوذ به جهان اسلام و انعقاد توافقات مشابه با دیگر حکام کشورهای مسلمان با هدف محاصره کردن و تحدید نفوذ ایران خبر می دادند. 

با این حال، رود تحولات منطقه ای و بین المللی به سمتی حرکت کرده که اکنو صهیونیستها در باتلاق جنگ غزه گرفتار شده اند و مهمتر از همه اینکه به دلیل جنایات غیرانسانی و نسل کشی خود در نوار غزه، با فشارهای گسترده و اعلام انزجار بین المللی مواجه شده اند. حال در این فضا، هرگونه همکاری دیگر کشورها با این رژیم به ویژه در جهان اسلام، به یک خط قرمز و مساله پرهزینه تبدیل شده است. 

موضوعی که حکام بحرین آن را به خوبی فهمیده اند و این ادراک تازه را در چرخش خود به سمت ایران به نمایش می گذارند. موضوعی که بدون تردید یک ضربه سنگین و معنادار به رژیم اشغالگر قدس است. 

دوم اینکه ایران در ماه های اخیر  قدرت خود در حوزه های گفتمانی، نظامی و سیاسی-اقتصادی را در قالب مسائل و رویدادهای مختلف نظیر عملیات "وعده صادق" به نمایش گذاشته است. موضوعی که بسیاری از بازیگران منطقه ای را به ادراک تازه ای در رابطه با ابعاد قابل توجه و متنوع قدرت کشورمان رسانده است. از این رو، همین مساله سبب شده تا بسیاری از بازیگرانی که در سال های اخیر با ایران زاویه داشته و به مخالفت با کشورمان پرداخته اند، هزینه های دشمنی با ملت ایران را گزاف بیابند و منفعت خود را در دوستی و همکاری با مردم ایران ببینند. 

به بیان ساده تر، قدرت قابل ملاحظه کشورمان، در ملاحظات راهبردی آن ها ایجاد تغییر کرده است. موضوعی که آن هم پالس های امیدوارکننده ای را در رابطه با ارتقا جایگاه منطقه ای و بین المللی کشورمان مخابره می کند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۰۰۶۸۲۰۷:۴۶:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۷
همه این اقدامات خوب است چرا که ایران هراسی وقتی جواب می دهد که رابطه ما با کشورهای دنیا تیره باشد. ما نباید جز با اسرائیل با کشورهای دیگر رابطه مان قطع باشد حتی امریکا و کانادا
ناشناس۳۵۰۰۷۵۶۰۹:۱۶:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۷
بله رابطه با امریکا هم خوب است بشرطی که رابطه کدخدا ورعیت نباشد یابدتر ازآن رابطه گرگ ومیش
ناشناس۳۵۰۰۶۹۹۰۸:۲۲:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۷
چیزی که برای مردم مهمه آرامش و رفاهی هست که باید به دست مسئولین تامین شود وگرنه بازی بین سیاستمداران و برنده و بازنده این بازی چیزی نیست که به حال ما تاثیری داشته باشد.
ناشناس۳۵۰۰۷۰۷۰۸:۳۲:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۷
بهبود سیاست خارجی بهترین راهکار در قبال پروژه ایران هراسی است که برخی دولت بیگانه بر تحقق آن تلاش دارند انشالله با دیپلماسی فعال این روند که نتیجه سیاست توسعه روابط رییس جمهور و وزیر خارجه فقید و دلسوز و کوشا و مظلوم است ادامه یابد و از این مزیت توسعه ارتباطات به نفع تولید ،بازاریابی و صادرات کشور استفاده نماییم و افرادی انتخاب نشوند که عطف به ماسبق ،کنترلی بر زبان خود ندارند و با یک سخنرانی نسنجیده هر آنچه را که تنیده شده پنبه کنند فقر با دولت کم خرج ،توسعه روابط خارجی و جذب سرمایه ریشه کن میشود.
ناشناس۳۵۰۰۷۲۴۰۸:۵۳:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۷
با امدن ترامپ بسیاری از معادلات تغییر خواهد نمود منافع ملی ایجاب می کند از هم اکنون با دیپلماسی قوی مشکلاتمان با امریکا را کاهش دهیم
ناشناس۳۵۰۰۷۹۴۱۰:۱۷:۵۷ ۱۴۰۳/۳/۷
ایران بایستی سریعا پیش از به قدرت رسیدن جمهوری خواهان به قدرت نامتعارف بازدارنده مجهز شودو آنها را با واقعیت قدرتمند قراردهد .... آنهم پیش از قدرت گیری جمهوری‌خواهان سپس با جمهوری خواهان بر مبنای برد- برد و نه گرگ و میش وارد مذاکره شود وگرنه در دولت بعدی جمهوری خواهان تحریم‌های تازه ای به ایران تحمیل خواهند کرد ...
ناشناس۳۵۰۰۷۶۲۰۹:۲۸:۳۳ ۱۴۰۳/۳/۷
حرف زدن تنها فایده ندارد، اگر بحرینی ها واقعاً پشیمان هستند از رفتار گذشته شان، باید آن را جبران کنند و اولین کاری که باید بکنند این است که در اولین گام روابطشان با رژیم صهیونیستی را بطور کامل قطع نمایند.
ناشناس۳۵۰۰۷۹۸۱۰:۱۹:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۷
در توسعه روابط خارجی شرط بر عقلانیت و‌مصالح است و حقایق دیپلماسی ،شعار با آنچه قابل تحقق است متفاوت است
آق دایی۳۵۰۰۷۶۵۰۹:۳۷:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۷
حواسمون باشه که هر چاق سلامتی ، نشونه دوستی نیست بلکه میتونه تنها به معنی مهار تهدید قریب الوقوع و خرید زمان باشه . ودر این مورد هم آشتی کشورهای عربی لزوما به معنی دوستی آنها با ما نیست و میتونه تنها یه تغیر راهبرد در جهت مهار و کنترل تهدیدی نزدیک و ایجاد اطمینان و خرید زمان برای دست یابی به هدف نهایی باشه!! پس این آشتی هیچگاه قابل اطمینان و اتکا نیست . باید بدانیم که دشمنی که ناگهان برای آشتی پیش قدم میشه همیشه تو جیبش یک خنجر داره! (مگه اینکه خلافش ثابت بشه!) ولی در عین حال پس زدن پیشنهاد دوستی هم کار غیر عاقلانه ایست و بهترین روش مدیرت ماجرای آشتی در راستای منافع ملی با حدس به وجود خنجری زهرآگین در جیب این پشیمانان است . به هر حال ، گذر زمان و حوادث روزگار ، خود بهترین عیار برای راستی آزمایی ادعای آشتی این آقایونه که آیا واقعا به دنبال دوستی و شراکت با همسایه ای با فرهنگ ، مهربان و قدرتمند ، در راستای امنیت پایدار و شکوفایی فرهنگی و اقتصادی منطقه اند یا در سر چیز دیگری دارند؟!!
ناشناس۳۵۰۰۹۶۹۱۳:۴۳:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۷
سلام ، من یک دهه شصتی هستم ! حقیقت اینه که ما دهه شصتی ها به خاطر خاطراتمون همواره دیدی منفی نسبت به همسایه های عربمون داریم ولی واقعیت اینه که : هرچند که همواره باید به صدق گفتار و کردار اعراب با دیده تردید نگریست ولی یک مساله رو هم نمیشه از دیده پنهان داشت و اون اینه که : در دنیای امروز اولویت کشورها پس از تامین امنیت و یافتن راهی برای تضمین بقا و استمرار حاکمیت ؛ چیزی جز توسعه اقتصادی و افزایش رفاه ملی و کسب جایگاهی آبرومند در ساختار نظام بین الملل نیست . شواهد امر حاکی از آن است که بعضی از کشورهای عربی منطقه پس از تجزیه و تحلیل‌های راهبردی ، تحقق این اهداف را (در زمانه حاضر) در دوستی و همکاری با همسایه قدیمی ، قدرتمند و بافرهنگ خود دیده اند پس شاید ما نیز باید این موضوع را فرصتی بدیع و بی نظیر برای گسترش مشارکت های اقتصادی و فرهنگی چند جانبه در راستای منافع ملی خودمون ببینیم و حیفه که با بدبینیهای وسواس گونه این فرصت رو از دست بدیم (هر چند که همواره باید جانب احتیاط رو در مورد حسن نیت اعراب در نظر گرفت)
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین