«بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  4030307094 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

بیژن زنگنه وزیر پیشین نفت، در اظهاراتی از فقدان تعاملات جهانی در ایران انتقاد کرده و آن را عاملی برای عدم توسعه کشور خوانده است. او همچنین گفته است که چگونه باورهای اشتباه نخبگان در حوزه اقتصاد در کنار استفاده از اقتصاد دستوری و رانتی،‌ اقتصاد کشور را به محاق برده است.

«بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

روزنامه کیهان‌ نوشت: بیژن زنگنه، در مجمع عمومی انجمن بهره‌وری گفت: «بعد از انقلاب نوعی غرب‌ستیزی حتی در بین نخبگان ما وجود دارد و هرچه هم تولید می‌کنیم، می‌گوییم از مشابه خارجی آن بهتر است که این در موارد زیادی نادرست است و این روند ما را از فرآیند آموزش جهانی عقب نگه می‌دارد.»

زنگنه با اشاره به «ناراحتی یکی از وزرای ژاپن از کاهش ورشکستگی در شرکت‌های ژاپنی» گفت: «الان در مواردی دولت و قوه قضائیه ما شرکت‌های ورشکسته را با زور و دستور به چرخه حیات برمی‌گردانند و اصلاً قیمت تمام‌شده مهم نیست و تنها کارگران باید حقوق‌شان را بگیرند. اما آن وزیر ژاپنی از این ناراحت بود که رقابت (که از نماد‌ها و نتایج آن ورشکستگی شرکت‌های ضعیف است)، بین شرکت‌های ژاپنی کم شده است.»

زنگنه با تاکید بر اینکه تحریم، دشمن شماره یک بهره‌وری است،‌ ادامه داد: «اقتصادی که بر رانت بنیان نهاده شده، ربطی به بهره‌وری ندارد. در این شرایط اینکه خودروسازان ما روی بهبود کیفیت و از جمله ایمنی کار کنند، منطقی نیست، چون هر چیزی تولید کنند، با هر قیمتی مردم می‌خرند. پس وقتی رقیب ندارند، چرا دنبال بهره‌وری و کاهش قیمت و رشد کیفیت بروند؟»

وزیر سابق نفت با اشاره به مباحث موجود درخصوص لزوم افزایش قیمت بنزین برای کاهش مصرف و افزایش بهره‌وری گفت: «معتقدم بنزین را وقتی باید گران کرد که خودرو خیلی ارزان شود. ما خودرو را خیلی به مردم گران می‌فروشیم. بگذاریم خودرو رقابتی شود تا مردم بتوانند بهترین خودرو را بخرند. من همیشه مخالف افزایش قیمت بنزین بودم، چون مردم تحمل ندارند و هدف را هم اصلاح اقتصادی نمی‌دانستم، بلکه درآوردن پول برای اصلاح یارانه می‌دانستم. مقادیر افزایش قیمت آن‌قدر کشش نداشت که مصرف را کم کند.»

درباره سخنان آقای زنگنه چند نکته گفتنی است:

اولا دوره طولانی تعامل خارجی ایشان در مسند وزارت، به دو بار کلاهبرداری شرکت فرانسوی توتال و نقض عهد این شرکت در کنار پرونده فساد و رشوه شرکت استات اویل و همچنین پرونده فساد و خسارت کرسنت منتهی شده است. بعید است در دنیا وزیری در دنیا به اندازه ایشان این میزان سابقه کارکرد منفی و خسارت‌بار داشته باشد و در عین حال از موضع نقد و طلبکاری و نکته‌دانی حرف بزند.

ثانیا آقای زنگنه از تئوریسین‌های دولت برجام با همه ادعا‌ها و هیاهو‌هاست که با وجود تعطیلی 95 درصد برنامه هسته‌ای، دو برابر شدن شمار تحریم‌ها را به ارث گذاشت و صادرات نفت را به زیر 300 هزار بشکه رساند. بیژن زنگنه ۲۸ خرداد ۹۸ در مجلس گفته بود: «امروز، هیچ نفتی نمی‌توانیم بفروشیم، حتی اگر بفروشیم، پولش را نمی‌توانیم بیاوریم».

ثالثا وضعیت اتکای محض به دشمنی به نام آمریکا در دولت برجام به حدی افراطی و ضد منطق تعامل بود که حتی آقای ظریف در آخرین گزارش برجامی به مجلس اعلام کرد: «اگر با خوش‌خیالی، دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکت‌های غربی از خود نرنجانده بودیم، دوستان‌مان سرخورده نمی‌شدند و در دوران سختی، رهایمان نمی‌کردند».

رابعا آقای زنگنه مدیر ارشد دولت اصلی که با سوءمدیریت و ترک فعل، بالغ بر هشت هزار کارخانه را به تعطیلی یا رکود شدید کشاندند و حالا ایشان با اعتماد به نفس، از بهره‌وری و تولید و نظر مقام ژاپنی و.. حرف می‌زند!

خامسا در حالی که شرکت‌های غربی دولت روحانی را فریب داده و دست آنها را در پوست گردو گذاشتند، فناوران داخلی توانستند در همان دوره پالایشگاه عظیم ستاره خلیج‌فارس را بسازند. اما آقای زنگنه باز هم خیال می‌کند مرغ همسایه غاز است.

سادسا در موضوع بنزین، آقای زنگنه قیمت را به شکل نمایشی (در خدمت برجام) ثابت نگه داشت و سپس دولت در اثر انواع ناترازی‌های پدید آمده، ناگهان قیمت را سه برابر کرد و آن شوک را که دستاویز آشوب‌افکنی دشمنان شد، به جامعه داد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۰۱۰۳۷۱۵:۰۰:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۷
کسی که در صنعت این مملکت کار میکنه از وضعیت آگاهه و میدونه حرفهای زنگنه کاملا درسته.
ناشناس۳۵۰۱۲۵۱۲۰:۴۷:۳۴ ۱۴۰۳/۳/۷
برخی به جای این باید بابت پرونده های توتال ،کرسنت ،استات اویل و پایه گزاری استراتژی نادرست گاز محور و عدم تنوع بخشی به حامل های انرژی که امروز ما را از درآمد صادرات گاز محروم ،و به وارد کننده گاز تبدیل کرده ...به نمایندگان مردم و مردم در جلسات تحقیق و تفحص پاسخ بدهند مجلس جدید این مورد را لطفا پیگیری کند
ناشناس۳۵۰۱۰۵۰۱۵:۱۸:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۷
وزیران نفت انقلابی عملکرد خود را به نمایش گذاشته اند توضیح بیش از این لازم نیست
ناشناس۳۵۰۱۰۵۱۱۵:۱۸:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۷
خجالت بکش هنوز فاجعه کرسنت یادمون نرفته
ناشناس۳۵۰۱۵۰۹۰۴:۴۶:۴۸ ۱۴۰۳/۳/۸
دقیقا ...
ناشناس۳۵۰۱۰۶۱۱۵:۳۷:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۷
البته روزنامه محترم کیهان به جای نقد ما قال به نقد من قال پرداخته. وانگهی کلیت حرفهای آقای زنگنه صحیح است. روابط با تمام دنیا اعم از شرق و غرب و همسایه و غیره لازم و واجب است. اگر چنین نبود کشورها نیازی به این همه مراودات و ارتباطات نداشتند.
ناشناس۳۵۰۱۵۵۰۰۷:۵۰:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۸
چرا یک حرف واضح و روشن را دائم تکرار می‌کنید. مگر کسی مخالف تعامل با همه کشورها است؟ اما مگر شما معتقد به تعامل دوطرفه و با احترام متقابل نیستید؟ یعنی اگر مثلا روسیه در روابط خود این احترام پایاپای را رعایت نکند معتقید که همچنان باید با آن تعامل داشته باشیم؟ یا اگر امریکا این واقعیت دنیای بین‌الملل را رعایت نکند همچنان باید تعامل داشته باشیم؟ روشن است که سیاست باید تعامل با همه کشورهایی باشد که تو را به رسمیت شناخته و برای کشور تو حداقل ارزش و احترام دیپلماتیک قائل هستند. اگر کسی غیر از این بگوید منافع ملی را در نظر نگرفته است.
ناشناس۳۵۰۱۰۸۹۱۶:۱۰:۴۷ ۱۴۰۳/۳/۷
تفکر امثال ایشان این هست که نفت فروخته شود و کشور با آن اداره شود!!!! حتی همین را هم نتوانست انجام دهد!!!
ناشناس۳۵۰۱۰۹۰۱۶:۱۳:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۷
جناب زنگنه تورم داشتن چه ربطی به قیمت بنزین و ماشین دارد؟!!!!
ناشناس۳۵۰۱۱۲۲۱۷:۰۶:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۷
آقای زنگنه با انتخاب مسأله دار توتال جهت توسعه پارس جنوبی که بزرگترین سهامدارش قطر (کشور مشترک با ما در پارس جنوبی )در پارس جنوبی بود منجر به اضرار کشور به نفع قطر شد چرا که توتال برای اسکله های برداشت درون دریا جهت قطر فونداسیون بیست هزار تنی در نظر گرفت که امکان نصب کمپرسور داشتند و برای ما عمدا فونداسیون ۲۵۰۰ تنی در نظر گرفت که الان امکان نصب کمپرسور ندارند و الان با افت فشار ، قطر با نصب کمپرسور به ضرر منافع کشور ما در حال برداشت بسیار بیشتر است و برداشت ما در حال کاهش ناشی از افت فشار مخازن ... هر فرد اندک دانشی میداند که هر چاه پس از مدتی دچار افت فشار میشود پس چرا مسعولین نفتی من جمله آقای زنگنه زیر بار این اقدام فنی متضرر کننده ایران رفتند چرا چه کسی جبران آن را میکند چه کسی
ناشناس۳۵۰۱۱۳۳۱۷:۲۴:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۷
زنگنه مرد اصیلی است و میهن دوست. زنگنه قربانی سیاست های حسن روحانی شد. اما مرام و معرفت کرمانشاهی همیشه سپر بلا میشه
ناشناس۳۵۰۱۱۳۵۱۷:۲۷:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۷
سو مدیریت واقعی انرژی از زمان زنگنه پایه گزاری و ادامه یافت و موجب اضرار ملی شد ، گازرسانی فاقد ارزیابی کارشناسانه به تمام کشور و عدم‌تنوع بخشی به حامل های انرژی ، اشتباه استراتژیک گازرسانی به روستاها و دورترین نقاط کشور که قابلیت استفاده از نفت سفید (نظیرژاپن ) را داشتند و بالنتیجه تبدیل کشور به وارد کننده گاز از ترکمنستان و از دست رفتن توان صادراتی ایران در بخش گاز و خواباندن پتروشیمی ها و صنایع بازای گازرسانی به مناطقی با قابلیت استفاده از حامل های دیگر است کاملا سو‌مدیریت فاحش زنگنه بوده است ایجاد خط لوله ۵ میلیارد دلاری گوره جاسک که در حال پوسیدن است آنهم با توجیه دور زدن خلیج فارس و بکام مافیای لوله کشی ،خط لوله هفتم به سمت مرز های شرقی که سالهاست باحدود پنج میلیارد دلار هزینه در زیر زمین در حال پوسیدن است ... اما کو رسیدگی و پاسخگویی و تغییرات استراتژی انرژی ... ....و حال باز با از یاد رفتن سو‌مدیریت ها باز شاهد صحبت ایشان هستیم .. استراتژی بنیاد گزاری شده توسط زنگنه که بجای راهکار جایگزین تنوع بخشی به حامل های انرژی بدنبال پروژه های تک محور نمودن انرژی کشور برمبنای سوزاندن گاز با پتانسیل صادرات بوده همچنان بردوش کشور سنگینی میکند ....استراتژی اشتباه کلان انرژی زنگنه با ارسال میلیون ها متر مکعب گاز به درون مجتمع های متراکم ابرشهرها که عمده آنها در مناطق زلزله خیز است علاوه برخسارت انفجارات متعدد گاز که روزانه با پیری جمعیت شاهد اخبار آن هستیم ،در زلزله آتی موجب بروز فاجعه جانی و مالی غیر قابل جبران خواهد شد ...
ناشناس۳۵۰۱۵۰۸۰۴:۴۵:۵۰ ۱۴۰۳/۳/۸
سیاست صادرات ال پی جی که براحتی می‌توانست جایگزین بنزین شود به خارج و ارزان فروشی آن با بهانه تحریم و از سوی دیگر واردات بنزین به داخل کشور و خریدن آن بالاتر از نرخ متعارف به بهانه تحریم .. تجارت دو سر ضرر برای کشور ..چرا بجای آن ال پی جی که در بسیاری از کشورها بعنوان جایگزین بنزین استفاده میشود از سبد انرژی کشور حذف شد ...چرا بجای سیاست اشتباه گازرسانی به سراسر کشور حتی مناطقی که در حال تخلیه بواسطه تغییرات اقلیمی بودند و حتی مناطقی که بدلیل عدم مشکل آلاینده ها قابلیت مصرف گازوییل و نفت سفید را داشتند و مضاف بر آن گازرسانی به مناطقی که قابلیت استفاده از انرژی تجدید پذیر باد ،خورشیدی و زمین گرمایی را داشتند آنهم برای کشوری که ۳۰۰ روز آفتاب تابان دارد (آنچه که اروپا در آرزوی آنست)و مناطقی که که بادهای ۱۲۰روزه را دارد و مناطق مستعد سمنان گرمسار لوشان برای انرژی بادی و تک محور نمودن گرمایش کشور بر مبنای گاز که این محصول با ارزش با قابلیت صادرات و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در پتروشیمی را با یارانه ارزان به باد فنا سوزاندن در بخاری‌ها داده و بطوریکه با افت فشار مخازن به وارد کننده گاز تبدیل شده این ماده با ارزش تبدیل شده ایم ،مضافا اینکه ما بعنوان بخشی از سیاست انرژی می‌توانستیم با احداث چند نیروگاه های فسیلی درکنار سواحل جنوب بخشی از برق کشور را نیز تامین و از اتلاف گاز جلوگیری کنیم .... بخشی ازسو مدیریت انرژی که ما را اکنون به وارد کننده گاز تبدیل کرده ، هم مرتبط با اعطای قرارداد توسعه پارس جنوبی توسط آقای زنگنه به توتال بود که در آن‌زمان توتال بزرگترین سهامدارش ،رقیب برداشت گاز در پارس جنوبی کشور قطر بود و توتال به نفع کشور قطر و با عدم دخالت مسئولین وزارت نفت برای قطر در سکوهای درون دریا را ۲۰۰۰۰تنی طراحی (قابلیت نصب کمپرسور را دارند)کرد و برای ایران سکوهای ۲۰۰۰ تنی(قابلیت نصب کمپرسور را ندارند) را در نظر گرفت و اکنون که فشار چاه ها افتاده قطر همچنان با کارگزاری کمپرسور برداشت خود را تثبیت و ایران دچار اضرار ملی افت برداشت ناشی از این انشالله سو مدیریت مسئولین‌وقت در زمان واگذاری توسعه پارس جنوبی شده ، این تبادل جهانی است این مدیریت است!؟
ناشناس۳۵۰۱۱۵۹۱۸:۱۲:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۷
هنوز ما پرونده تبادل با جهان را در پرونده استات اویل ،کرسنت و توتال از یاد نبرده ایم و نخواهیم برد ... مروری بر پرونده «ژنرال»/پرونده جنجالی کرسنت پرونده کرسنت یکی از پرونده های سنگین و البته به زعم کارشناسان اقتصادی ننگینی است که بخش دوم آن هنوز مفتوح است و با گذشت سال ها از تشکیل پرونده، هنوز به نتیجه نرسیده است قرارداد کرسنت قراردادی برای فروش روزانه ۱۵ میلیون متر مکعب از گاز ترش میدان سلمان بودکه در سال ۱۳۸۱ و در زمان وزارت بیژن نامدار زنگنه در دولت هفتم، بین شرکت کرسنت پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران منعقد شد. بر اساس مفاد این قرارداد، مقرر شده بود که از سال ۲۰۰۵ میلادی با احداث خط لوله در خلیج فارس، گاز فرآورده نشده میدان سلمان در اختیار شرکت کرسنت قرار گرفته و این شرکت نیز گاز ایران را به کشور امارات صادر کند. اما بررسی دقیق‌تر این قرارداد نشان داد که قرارداد فروش گاز به کرسنت از جهات مختلف در تعارض با منافع ملی کشور بوده است که از جمله آن می‌توان به تحکیم ادعاهای امارات درباره جزایر سه‌گانه، رقم پایین و ثابت قیمت گاز ایران در قرارداد کرسنت و تحت تأثیر قرار گرفتن سایر قراردادهای گازی ایران با کشورهای مختلف از جمله ترکیه از قیمت پایین این قرارداد و غیره اشاره کرد... محکومیت توتال در پرونده رشوه برای قراردادهای نفتی ایران همشهری آنلاین: دادگاهی در پاریس شرکت نفت و گاز توتال را به‌دلیل پرداخت رشوه به مقامات دولتی در سال ۱۹۹۷ با هدف کسب قراردادهای نفت و گاز در ایران به پرداخت ۵۷۳ هزار دلار معادل ۵۰۰ هزار یورو جریمه محکوم کرد
ناشناس۳۵۰۱۵۰۰۰۴:۲۳:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۸
در پاسخ به آنهاییکه در زیر کامنتها منفی زدند و در جهت شفاف سازی پرونده ،درخواست از مجلس محترم و قوه قضاییه ورود به بازگشایی این پرونده هاست
ناشناس۳۵۰۱۱۶۰۱۸:۱۴:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۷
بخش دیگری از تعامل با جهان در دوران وزارت آقای زنگنه ...به گزارش جهان، مقامات قضائي نروژ نيمه دوم سال ۲۰۰۳ فاش ساختند كارمندان شركت استات اويل براي عقد يك قرارداد مهم به برخي از مقامات رسمي در شركت ملي نفت رشوه دادند! ۲۸ ژوئن ۲۰۰۴ اين فساد مالي در نروژ به حكم نشست و اين فساد محرز شد. بلافاصله هم با مفسدين برخورد به عمل آمد. اداره مبارزه با فساد نروژ استات‌اويل را به دليل بهره‌برداري از اعمال نفوذ غيرمشروع ۲۰ ميليون كرون جريمه كرد؛ كارمندان خاطي هم اخراج و مجازات شدند. احراز همين فساد اقتصادي توسط بورس آمريكا در ۱۳ اكتبر ۲۰۰۶ باعث مي‌شود استات‌اويل ۵/۱۰ ميليون دلار جريمه شود. امروز ۱۱ ژانويه ۲۰۱۵ است يعني ۱۱ سال از احراز يك جرم در نروژ و ۹ سال از احراز همان جرم در آمريكا مي‌گذرد. نروژي‌ها به يك يا چند نفر در ايران رشوه داده‌اند. رشوه‌دهنده در آمريكا و نروژ محكوم شده است اما رشوه‌گيرنده در ايران نه معرفي و نه محكوم و نه اصل موضوع رشوه مورد رسيدگي واقع شده است.
ناشناس۳۵۰۱۱۶۲۱۸:۱۷:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۷
ممکن است برخی یا خود را به فراموشی زده اند یا فراموشی گرفته اند پرونده های ارتشا در استان اویل ،پرونده ارتشا توتال ،پرونده ارتشا کرسنت در دوران وزارت برخی در وزارت نفت ووو آیا اینها نتیجه تعاملات جهانی است ما این تعامل را نمی‌خواهیم اقای رییسی کجایید که ببینید دوباره ...
ناشناس۳۵۰۱۱۷۷۱۸:۴۸:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۷
نمونه ای از تبادلات جهانی بادنیا که پرونده های تحت عنوان ارتشا توتال در پارس جنوبی ،ارتشا استات اویل و پرونده کرسنت و ..در دوران وزارت چه کسی بوده است ...اینقدر هم فراموشکار نیستیم ... ....سایت خبری جهان نیوز چرا رشوه دهندگان پرونده «استات اویل» محکوم شدند اما رشوه گیرندگان راست راست می چرخند؟! دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۱کد مطلب: 401285 به گزارش جهان، مقامات قضائي نروژ نيمه دوم سال ۲۰۰۳ فاش ساختند كارمندان شركت استات اويل براي عقد يك قرارداد مهم به برخي از مقامات رسمي در شركت ملي نفت رشوه دادند! ۲۸ ژوئن ۲۰۰۴ اين فساد مالي در نروژ به حكم نشست و اين فساد محرز شد. بلافاصله هم با مفسدين برخورد به عمل آمد. اداره مبارزه با فساد نروژ استات‌اويل را به دليل بهره‌برداري از اعمال نفوذ غيرمشروع ۲۰ ميليون كرون جريمه كرد؛ كارمندان خاطي هم اخراج و مجازات شدند. احراز همين فساد اقتصادي توسط بورس آمريكا در ۱۳ اكتبر ۲۰۰۶ باعث مي‌شود استات‌اويل ۵/۱۰ ميليون دلار جريمه شود. امروز ۱۱ ژانويه ۲۰۱۵ است يعني ۱۱ سال از احراز يك جرم در نروژ و ۹ سال از احراز همان جرم در آمريكا مي‌گذرد. نروژي‌ها به يك يا چند نفر در ايران رشوه داده‌اند. رشوه‌دهنده در آمريكا و نروژ محكوم شده است اما رشوه‌گيرنده در ايران نه معرفي و نه محكوم و نه اصل موضوع رشوه مورد رسيدگي واقع شده است. .....پرونده دیگر پرونده ارتشا توتال در پارس جنوبی خبرگزاری همشهری آنلاین تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۷ پرونده ارتشا توتال در پارس جنوبی قراردادهای نفتی ایران همشهری آنلاین: دادگاهی در پاریس شرکت نفت و گاز توتال را به‌دلیل پرداخت رشوه به مقامات دولتی در سال ۱۹۹۷ با هدف کسب قراردادهای نفت و گاز در ایران به پرداخت ۵۷۳ هزار دلار معادل ۵۰۰ هزار یورو جریمه محکوم کرد
ناشناس۳۵۰۱۱۷۹۱۸:۵۰:۱۶ ۱۴۰۳/۳/۷
«بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟! ۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۴۱ 4030307094 ۶ نظر، ۶ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار لطفا کامنت ها را منتشر کنید
ناشناس۳۵۰۱۱۸۳۱۸:۵۹:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۷
بخش دیگری از تبادلات جهانی در زمان وزارت ... مشرق نیوز کد خبر 1304348تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷ محکومیت ۳۴۷.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومانی ایران در قرارداد کرسنت/هدیه زنگنه به یک شرکت کاغذی از جیب مردم...در صورت تداوم روند فعلی، در بهترین حالت محکومیت ایران در پرونده کرسنت ۱۲.۴ میلیارد دلار است، با در نظر گرفتن نرخ دلار ۲۸ هزار تومان، جریمه ایران در پرونده کرسنت حداقل ۳۴۷ هزار میلیارد تومان خواهد بود...به گزارش مشرق، انتشار خبری مبنی بر محکومیت ایران در قرارداد کرسنت توسط خبرگزاری رویترز مجددا فضای رسانه‌ای کشور را نسبت به این قرارداد پر از ابهام و فساد حساس کرد. مطابق خبر رویترز، شرکت اماراتی «دانا گاز» (شرکت مادر کرسنت پترولیوم) اعلام کرده است دیوان داوری بین‌المللی، شرکت ملی نفت ایران را به علت اختلاف بر سر تامین گاز با شرکت دانا گاز به پرداخت جریمه ۶۰۷.۵ میلیون دلاری معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان محکوم کرده است.
ناشناس۳۵۰۱۱۸۶۱۹:۰۵:۱۸ ۱۴۰۳/۳/۷
دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - May 27 2024 خبرگزاری مهر | اخبار خبرگزاری مهر تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴ نایب رئیس کمیسیون اصل نود: دستگاه قضایی مفاسد پرونده کرسنت را پیگیری کند نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به روند انعقاد قرارداد کرسنت و ایرادهای آن، گفت: نباید اجازه داد افرادی با فساد و رشوه قراردادی را منعقد کنند و هزینه جریمه آن از جیب مردم پرداخت شود..وی افزود: حتی آقای خاتمی نیز نسبت به این قرارداد نگران می‌شود و به زنگنه می‌گوید که با حضور در دبیرخانه شورای امنیت نسبت به این ایرادات پاسخگو باشد ولی آقای زنگنه به این موضوعات اعتنایی نمی‌کند و حتی در پاسخ به یکی از نامه‌های رئیس جمهور وقت اینگونه می‌نویسد: «عمده این ایرادات ربطی به شورای عالی امنیت ملی ندارد». یعنی وی خودش را در حدی می‌داند که به شورای عالی امنیت ملی می‌گوید این موضوع به شما ربطی ندارد و در انعقاد این قرارداد یکه‌تازی می‌کند..
ناشناس۳۵۰۱۱۸۷۱۹:۱۱:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۷
خبرگزاری مهر تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴ نایب رئیس کمیسیون اصل نود: دستگاه قضایی مفاسد پرونده کرسنت را پیگیری کند نایب رئیس کمیسیون اصل نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به روند انعقاد قرارداد کرسنت و ایرادهای آن، گفت: نباید اجازه داد افرادی با فساد و رشوه قراردادی را منعقد کنند و هزینه جریمه آن از جیب مردم پرداخت شود...به گزارش خبرگزاری مهر، نصرالله پژمانفر، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در رابطه با پرونده کرسنت در برنامه شب گذشته جهان‌آرا گفت: طبق مصوبه شورای اقتصادی دولت در سال ۷۸، قرار بود گاز ترش میدان گازی سلمان در عسلویه تبدیل به گاز شیرین شود و قابل بهره‌برداری و استفاده در داخل شود. اما در همین بین وزارت نفت دولت دوم اصلاحات وارد قرارداد با شرکتی برای فروش گاز این میدان می‌شود. شرکت کرسنت یک شرکت ضعیف بوده که حتی در قرارداد توانایی تامین مالی ۴۰ میلیون دلاری را نیز نداشت....نائب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: اگر همان زمان مصوبه شورای عالی اقتصادی اجرا میشد و موضوع به قرارداد کرسنت منحرف نمیشد، طبق ادعای آقای نوذری وزیر اسبق نفت عدم‌النفع ۳۱ میلیارد دلاری به کشور تحمیل نمیشد..نائب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: در همان مقطعِ زمانی قرارداد فروش گاز ایران به ترکیه با قیمتی ۵ برابر قیمت گاز کرسنت برقرار بود. قیمت فروش گاز روسیه به اروپا ۱۴ برابر قیمت گاز ایران در قرارداد کرسنت بود...وی افزود: حتی آقای خاتمی نیز نسبت به این قرارداد نگران می‌شود و به زنگنه می‌گوید که با حضور در دبیرخانه شورای امنیت نسبت به این ایرادات پاسخگو باشد ولی آقای زنگنه به این موضوعات اعتنایی نمی‌کند و حتی در پاسخ به یکی از نامه‌های رئیس جمهور وقت اینگونه می‌نویسد: «عمده این ایرادات ربطی به شورای عالی امنیت ملی ندارد». یعنی وی خودش را در حدی می‌داند که به شورای عالی امنیت ملی می‌گوید این موضوع به شما ربطی ندارد و در انعقاد این قرارداد یکه‌تازی می‌کند.
ناشناس۳۵۰۱۲۳۰۲۰:۲۰:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۷
منظور از تبادلات جهانی را هم فهمیدیم ...کاش جناب آقای رییسی در بین ما بودند ...کاش بودند ...تا مجددا اینگونه دوباره شاهد تبادلات جهانی اینگونه نباشیم ..خداوند به ملت ما رحم کند ..
ناشناس۳۵۰۱۳۰۴۲۱:۵۷:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۷
سامانه ستاد در جهت جلوگیری از تخلف و فساد در خریدهای و مناقصات با الگوبرداری از کشورهای موفق توسعه یافته در کنترل فساد در مناقصات در سال ۱۳۹۰ با مصوبه شماره ۱۶۵۳۸۹ت/۴۶۸۴۹ک هیأت دولت تحت عنوان «آیین نامه فعالیت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت» به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و ملزم به استفاده از این سامانه شدند و مقرر شد کلیه مناقصات، مزایدات به جز معاملاتی که ده درصد زیر نصاب معاملات کوچک باشند و حتی مناقصات خارجی در بستر این سامانه انجام شود متاسفانه آقای زنگنه از سال ۹۲این سامانه شفاف سازی را از مناقصات و خریدهای هنگفت های وزارت نفت کنار گذاشت و نتیجه عدم شفاف سازی مشخص ...است ..که در سال ۹۸ با پیگیری دستگاه های نظارتی وزارت نفت مجددا ملزم مکلف به بکارگیری این سامانه شد...
ناشناس۳۵۰۱۳۶۰۲۲:۵۳:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۷
زنگنه، میهن دوست، کاردان و دلسوز است.
ناشناس۳۵۰۱۴۹۳۰۴:۰۴:۳۲ ۱۴۰۳/۳/۸
كار اصولي وزير ساختي در زمان زنگنه در شركت صورت گرفت كه در اين دولت از اين زير ساختها بهره برداري ميشود
مهدی۳۵۰۱۵۷۲۰۸:۱۹:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۸
واقعا حیف امثال زنگنه که با شماها مقاطعی همکاری کردند
سعید۳۵۰۱۶۴۱۰۹:۵۲:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۸
از نظر شخصیتی ایشون در بین وزرای دولتهای بعد از انقلاب بیشترین سابقه وزرات را دارند و تا حالها نه متهم و نه محکوم شده ، اگر هم حرفی زده باید حرفهای او را نقد کرد نه شخصیتش را ، به نظرم اینجا حرفهای درستی زده
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین