شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

گروه تعاملی الف،   4030305001 ۸۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

گروه تعاملی الف - عبداله اخوی:

من هم مانند میلیون‌ها هم‌وطن کشورم در سوگ کشته شدن سید ابراهیم رییسی به شدت غمگینم. بغضی که هر از چند گاهی پس از فشردن گلویم راه به چشمانم باز کرده و آنها را بارانی می‌کند هنوز هم با من است. من هم آن شب دراز را بین  خواب و بیداری به صبح رساندم. فارغ از نوع نگاهم به این مرد و این که حتی بعد از کشته شدن مظلومانه‌اش اگر بر فرض محال دوباره با دم روح القدسی و نفس عیسایی مجددا برخیزد هم، به ریاست جمهوری به وی رای نخواهم داد، او را قلبا دوست داشته و ستایشش می‌کنم.

به شدت غمگینم و می‌گریم نه به این دلیل مضحک که شاید جوگیر شده‌ام یا از موضعی انفعالی به اصل رفتارهای پوپولیستی درونم که در ذات و خمیرمایه‌ام بوده و تاکنون پنهانش می کرده‌ام بازگشته‌ام و نه از این روی که مصداق "گر خواهی نشوی رسوا همراه جماعت شو"، برآنم تا به خیل میلیونی این جماعت سوگوار بپیوندم. نه هیچکدام اینها و دیگر تفاسیر مشابه دیگر نیست. من نیز همچون قطره‌ای کوچک به رود خروشان و پرحجم مردم کشورم پیوسته ام و خود را در آغوش جریان عاطفی و پر مهری افکنده‌ام که دارای اصالتی ملی و دینی است.

راستش می‌خواهم بگویم مرده‌شور این خیال وهم انگیز تاریک دنیایی و نگاه خود برتربینی ببرد که مدام در گوشمان زمزمه می‌کند تو بهتر می‌فهمی. تو بیشتر می‌دانی. تو بز اخوش نیستی. تو مثل این جماعتی که دنباله روی چوپان هستند نیستی. تو از آنها نیستی چون متفاوتی. تو فرهیخته‌ای. تو خیلی کتاب خوانی. و و و... .  خلاصه تو چنان و چنینی که نپرس.

تصمیم به داناتر بودن با هر روشی به خودی خود یک موضوع است و احساس کاذب و فریبنده داناتر از دیگران بودن وجه مستقل و متمایز دیگر ماجراست. چشم فروبستن عمدی بر دیدن رفتارهای جمعی و پرمخاطب اجتماعی همچون عزاداری و ابراز تالمات روحی هموطنان در سوگ از دست دادن برخی مردان دولتمرد، به نوعی یادآور فریاد و سوت و سروصدای قوم سیاهکار کوفیان برای نشنیدن و ممانعت از رسیدن صدا و کلام حق و مظلومیت حجت خدا در صحرای نینواست. با این تفاوت که آنان با فریاد و هلهله و اینان با عامدانه سکوت کردن و ندیدن، چشم وگوش بر حقایق بسته‌اند. این که خود را نسبت به همه شئون متداول اجتماعی پاستوریزه نمودن و در دوری از مناسبات رایج، کناره مدام گرفتن، روی سیاه سکه تقلبی واقعیات موجود است و دیری نمی‌پاید به پشت سرت که برگردی می‌بینی سال‌های مدیدی را  به بلندای عمرت در حصار پیله‌های خودتنیده‌ای به سر برده‌ای که تو را دربند خودبرتربینی و در ایجاد تفاوتی به ظاهر دلنشین با دیگران، زندانی میله‌های نامرئی به ظاهر دانایی کرده است.

بنابراین در گذران این ساعات تلخ نه تنها مانند معدود هموطنان ساکن در داخل و یا خارج از کشورم که یا احیانا شادند و یا تظاهر به شادی می‌کنند و نهایتا یا خود را به بی‌تفاوتی زده و وانمود می‌کنند که مرگ رییس‌جمهور کشورشان نه تنها اصلا برایشان مهم نبوده و دخلی به آنان ندارد بلکه خیلی خوب هم شد که یکی کمتر شد، احساس غمی اندوهبار بر قلبم سنگینی کرده و به گونه‌ای زاید الوصف هوای گریه دارم.

از سید ابراهیم رییسی و پایان‌بندی بارانی آخرین صفحه دفتر زندگی‌اش فاصله نگیرم. در طول سال‌های فعالیت روزنامه نگاری و خبرنگاریم بارها و بارها هم سفر روسای جمهوری به ویژه هاشمی رفسنجانی و خاتمی بوده‌ام آن هم در پروازهای پرخطر با هلیکوپترهای شینوک که هنوز پس از سال‌ها خوفناکی آن پروازهای کاری را به خاطر داشته و از یاد نخواهم برد. چیزی که آن دو را با این آخری به نظرم متمایز می‌کند نوع رفتار و نگاه آنها در طول این سفرهای کاری است. آنها تن به انجام رنج سفر و سختی‌های ذاتی آن داده بودند تا برنامه‌ای که دیگر مدیران زیردست برای رییسشان تدارک دیده بودند را به سرانجام رسانده و در پایان نیز بگویند این پروژه به خوبی اجرا شد و بر سر مردم و کشور منت بگذارند که دولت ما بود که موفق به انجام این کار بزرگ شد نه دیگران.

به خوبی حس و حال سرد و یخ زده بوروکراسی غالب و اداری آن سفرها را به خاطر دارم. اما این یکی با شوق و شور زایدالوصفی پیشگام و جلودار سایر دولت مردان و مدیران فرودست به سوی اجرا و به سرانجام رساندن طرح‌های ملی و محلی گام برداشته و با چهره‌ای برافروخته از ذوقی به پاکی و لطافت کودکان در نیل به آرزوهایشان از درون شاد بود. او خود و دنیای اطرافش را به کلی فراموش کرده و قلب و جانش را در گروی آن لحظاتی گذارده بود که توام با روشن شدن موتوری و چرخیدن چرخی حتی در کارگاه و کارخانه ای تا پیش از آن متروک و خاموش بود.

هنوز هم بر این عقیده و باورم که اگر رییسی دوباره نیز داوطلب پست ریاست جمهوری گردد به وی رای نخواهم داد ولی حجم انبوه انتقاداتم از کارکرد دولت او به هیچ وجه در تقابل با اعتقاد قلبی و باور حقیقی‌ام از اعتراف به صداقت و اخلاص غیرقابل مقایسه وی با سایر روسای جمهور دوران اخیر کشورم نیست. او یتیمی درد کشیده و قدکشیده در کوچه‌های فقر و نداری مشهد بود که به زعم خود با تمام وجود دغدغه کاستن غم مردم دردمندی را داشت که درهمین کوچه و بازار ساکنند و صاحب این صفت بارز، یعنی یک رویی و مخلص بودن، گنجی است که به اسانی به دست نیامده و همه کس توان ادعای داشتنش را ندارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۹۹۷۶۵۱۰:۱۲:۵۷ ۱۴۰۳/۳/۶
فقط رای به غرب گراها ندهیم.
ناشناس۳۴۹۹۸۲۰۱۰:۵۰:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۶
از شرق گرایی چی عاید کشور شده؟
ناشناس۳۴۹۹۹۱۰۱۱:۵۱:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۶
غرب دست از دشمنی بردارد تا مانند بقیه جهان از جمله شرق شود در قبال ایران!!!
ناشناس۳۴۹۹۹۵۷۱۲:۲۸:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۶
قطع نامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی برای کشور شد نتیجه فتنه و اشوب غربگرایان در سال 88 بود.
ناشناس۳۴۹۹۹۸۲۱۲:۴۳:۰۸ ۱۴۰۳/۳/۶
تا غربگرا هست اشوب و فتنه و تحریم هست.
ناشناس۳۵۰۰۰۳۲۱۳:۰۷:۳۷ ۱۴۰۳/۳/۶
در ضمن حرف ما این هست کشور باید از درون درست شود ،وقتی غرب دشمنی می کند سریعا می روید رو فاز شرق برای اینکه فرار روبه جلو کنید درحالی که شرق گرایی نداریم بلکه همکاری هست
ناشناس۳۵۰۰۰۸۹۱۳:۴۲:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۶
تعلل دولت روحانی در ساخت نیروگاههای هسته ای و خرید خودروهای برقی دلایل اصلی الودگی هواست غربگرایان بزرگترین مانع توسعه و پیشرفت کشورند.
ناشناس۳۵۰۰۰۹۵۱۳:۴۴:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۶
هیلاری کلینتون: تحریمهای نفتی و بانکی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۳۵۰۰۳۳۵۱۸:۰۴:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۶
از دولت روحانی میگم بقیه اش رو هم حساب کن : جارو کردن خزانه کشور، حراج ربع قرن اینده هسته ای با برجام در قبال عایدی هیچ (طبق گفته خود ظریف ) خالی کردن سیلوهای کشور (انهم در استانه جنگ اوکراین و بحران گندم) بردن عزت و ابروی ایرانی و نرفتن تحریم ها، رساندن دلار از 3 هزار به 30 هزار (10 برابر) تورم 60 درصد، قطعی برق، خشکی دریاچه، قوطی کبریت نامیدن خانه مردم و افتخار به نساختن حتی یک مسکن، کشته شدن روزانه 700 نفر در کرونا ممانعت از ساخت واکسن داخلی و اصرار برای واردات واکسن استرازانکا. از وضعیت نابسمانی فرهنگی و شروع بی حیایی و بی عفتی از فضای مجازی ولنگار و سیگاری شدن جوانان و ... هم دیگه نگیم fatf و ... اما از اصول گراها چه دیدیم: رکورد ساخت میلیونی مسکن مهر توسط اصولگرایان (2 میلیون واحد) اتمام بحران کرونا توسط رئیسی، ساخت بزرگترین اب شیرن کن، حل مشکل اب خوزستان و همدان، اختصاص حق ابه دریاچه ارومیه از سدها، رایگان شدن کاشت حلزون گوشت با هزینه 200 میلیونی ، رایگان شدن بستری شدن کودکان زیر 7 سال، رایگان شدن داروهای بالا صد میلیونی برخی بیماران صعب العلاج، پیوستن کشور با شانگهای و بریکس ، سه برابر کردن حقوق مستضعفان، ده برابر کردن یارانه، چندبرابر کردن حقوق سربازان و ...
ناشناس۳۵۰۰۳۸۶۱۹:۱۹:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۶
در دولت روحانی در قرن بیست و یکم در تاریکی فرو رفتیم غربگرایان مانع توسعه کشور هستن.
ناشناس۳۵۰۰۸۵۹۱۱:۳۰:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۷
درود بر شما
ناشناس۳۵۰۰۵۲۰۲۲:۲۶:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۶
به تحقیق ثابت شده که در جوامع توسعه یافته و به هنگام انتخاب رئیس جمهور جدید و آغاز فعالیت وی ،تغییرات مدیریتی در آن کشورها آنهم تنها در سطح کلان جامعه ندرتا به 50مورد نه 5هزار مورد رسیده است. چراکه درآن جوامع مدیریت تعریف شده سیستماتیک که هیچ گونه دگرگونی سیاسی نمیتواند خدشه ای به مولفه های آن وارد کند،حرف نخست را می زند و افراد از رئیس جمهور گرفته تا کارمند معمولی در ساختار چنا ن نظام مدیریتی پیشرو و نهادینه شده ای می باشند و تصمیمات بستگی به افراد ندارد
ناشناس۳۵۰۰۵۳۶۲۲:۴۱:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۶
مشکل کجاست که حتماً باید به یه طرفی گرائید؟ چطور غرب‌گرائی در مقابل شرق‌گرائی دیده میشه در حالی که جفتشون دو روی یک سکه‌اند؟ فهم ما از «نه شرقی، نه غربی» چی شد؟ اینهمه دفاع از گرایش به غرب برای لجبازی با گفتمان نگاه به شرق چه دردی از ملت دوا می‌کنه؟ بهتر نیست به فکر توازن در ارتباطات و رعایت اصل استقلال و عزتمندی در اون‌ها باشیم؟
ناشناس۳۵۰۰۵۶۷۲۳:۱۵:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۶
برجام مصداق عینی گرایش به غرب بود
ناشناس۳۴۹۹۸۵۱۱۱:۰۸:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۶
موضوع غربگدا و شرقگدا نیست دست از این دوگانه برداریم بهتره معیار را توانمندی افراد برای آبادانی کشور قرار بدیم معیار باید پیشرفت کشور باشه دست از این دوگانه ها که باعث میشه عده ای این وسط منفعت ببرند بردارید
ناشناس۳۴۹۹۹۱۲۱۱:۵۲:۴۸ ۱۴۰۳/۳/۶
اتفاقا داریم وقتی جریانی که برای رسیدن اهداف دیگر کشورها در داخل کشور.....
ناشناس۳۴۹۹۹۷۳۱۲:۳۶:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۶
غربگرایان توان اداره امور جاری کشور را ندارند افزایش 10 برابری نرخ ارز و طلا و مسکن و خودرو و غیره و رکورد زدن شاخص فلاکت و ضریب جینی در دولتهای هاشمی و روحانی گواه این مدعاست.
ناشناس۳۴۹۹۸۵۴۱۱:۱۲:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۶
اوایل انقلاب تو اون دوران که آتیش انقلاب تند بود شعار میدادیم چین شوروی آمریکا مرگ بر هر سه تا به نظرم بهتره کاری به غرب و شرق نداشته باشیم بهتره با تمام دنیا رابطه ای برقرار کنیم بر اساس منافع ملی و آبادانی کشور بسه از اینکه یکی رو به غرب وصل کردیم یکی رو به شرق این بازی هیچ وقت باعث پیشرفت این کشور نمیشه و این دعواها فقط به ضرر مردمه دوست عزیز امیدوارم سلائق مختلف در انتخابات اجازه ظهور داشته باشند و این انتخابات یک خون تازه و یه فرصت برای کشور ما باشه به امید سربلندی و آبادانی کشور عزیزمون
ناشناس۳۴۹۹۹۸۰۱۲:۴۰:۴۸ ۱۴۰۳/۳/۶
اگر یک رئیس جمهور غربگرا انتخاب کنیم برجام احیاء میشه دوباره ترامپ میاد از اون خارج میشه و دوباره قیمت دلار 10 برابر میشه .
ناشناس۳۵۰۰۵۷۳۲۳:۲۱:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۶
ما هیچ وقت مرگ برچین نگفتیم تاریخو تحریف نکنید
ناشناس۳۴۹۹۹۰۷۱۱:۴۷:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۶
استاد در ایجاد دو قطبی هستید حتی در شهادت یک رئیس جمهور وقتی سایرین تمایل به اتحاد دارند!
ناشناس۳۵۰۰۰۹۱۱۳:۴۳:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۶
ما بر سر منافع و آینده کشور, همیشه با کسانی که به فکر منافع شخصی، خانوادگی و گروهی هستند، در دو قطب مخالف هستیم و هیچ وحدتی با آنان نداریم!
ناشناس۳۵۰۰۱۴۸۱۴:۲۷:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۶
منظورش این بود که به کسانی که صبح جمعه از اخبار کشور مطلع می‌شن رای ندین، رئیس جمهور باید خودش برای کشور برنامه‌ریزی کنه و بقیه از ایشون اخبار رو مطلع بشن!
ناشناس۳۵۰۰۷۲۹۰۸:۵۶:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۷
متوجهیم. منظورش با خواسته های دشمنان ایران هماهنگی دارد.
ناشناس۳۵۰۰۴۳۳۲۰:۱۲:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۶
یکی از چالش‌های اساسی ,جرایم مالی برخی مقامات و کارگزاران دولتی بطور مستقیم یا غیر مستقیم با ارایه رانت قدرت،اطلاعاتی و ارتباطی مسئول به آنها می‌باشد که به‌موجب اصل 47 قانون اساسی، مالکیت شخصی که از راه مشروع باشد، محترم است. لذا بر اساس این اصل مالکیت شخص از راه غیرمشروع، غیرمحترم و نارواست، به همین سبب قانونگذار باید از تشکیل ثروت‌های بدون سبب مشروع پیشگیری کند و به‌منظور پیشگیری از جرایم مالی و مقامات دولتی نظارت بر اموال و دارایی آنها را در دستورالعمل کار خود قرار دهدکه در اصل ۴۹ قانون اساسی تاکید شده است . چراکه شفاف‌سازی دارایی مقامات دولتی، اولویت پیشگیری از فساد و اصلاح ساختارهای اداری می‌تواند منجر به بالا بردن سطح اعتماد مردم نسبت به حاکمیت گردد
ناشناس۳۵۰۰۴۴۱۲۰:۱۹:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۶
با توجه به اصول ۴۷ و ۴۹و ۱۴۲ قانون اساسی ،بایستی بکار گیری مجدد افرادی که قبلا از طریق مستقیم یا غیر مستقیم بواسطه ارایه رانت به بستگان خود ،سوابق فساد خود یا سوابق فساد بستگان درجه یک را دارند ،منع شوند و در جهت ارتقا سلامت ساختار اداری کشور ، عدم تایید صلاحیت کاندیداتوری ریاست جمهوری این افراد هم باید تابع این قانون باشد
ناشناس۳۵۰۰۵۴۳۲۲:۵۰:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۶
ما نیاز اساسی به حرکت از سیستم فرد محور تصمیم ساز ریاست جمهوری ،که سالهاست در کشورهای توسعه یافته منقضی شده به سسیستم مدیریت کشور مشابه کشورهای توسعه یافته هستیم سیستمی که در آن اندیشکده های مشاور دهنده دانش محور متخصص به دولت در اداره امورات و معضلات کشور سیاست های اجرایی کشور را سناریو سازی و تدوین میکنند و ریاست جمهوری صرفا عامل اجرایی و رییس جمهور صرفا عامل اجرایی و هماهنگ کننده تیم اجرایی است نه تصمیم ساز ،که نتیحه این خواهد بود تغییر ریاست جمهور منجر به نوسانات در سیاست های کلان کشور نخواهد شد
ناشناس۳۴۹۹۷۶۷۱۰:۱۳:۱۶ ۱۴۰۳/۳/۶
نمیدونم چرا دوبارتاکید کرده اید که دوباره اگر ..... رای نخواهید داد،چون درکشورمانفت وگاز ومعادن ومنابع ونیروی انسانی و قوانین هست واتفاقا برای پیشرفت فقط همان دو فضیلت صداقت واخلاص را کم داریم در دولتمردان وخاصه رییس دولت،که جناب رییسی به وفور داشت ومتصف بود به این دو خصیصه، حرص وطمع و قدرت طلبی ودنیاپرستی بعضی قبلیها مانع پیشرفت بود
ناشناس۳۴۹۹۸۲۲۱۰:۵۱:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۶
یعنی علم و تجربه مدیریت هیچ نقشی ندارد و فقط فساد مالی نداشتن کافی هست !؟
ناشناس۳۴۹۹۹۸۷۱۲:۴۴:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۶
8 سال دولت منتخب با علم و تجربه !!! شما را هم دیدیم !
جواد۳۵۰۰۱۶۷۱۴:۳۸:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۶
اکثریت ملت در 92 و 96 به گفتمان مذاکره و برجام رای دادن.
ناشناس۳۵۰۰۲۰۷۱۵:۳۱:۳۷ ۱۴۰۳/۳/۶
اولا اکثریت با اختلاف ناچیز دوما نتیجه کار رو هم دیدیم!! همیشه حق با اکثریت نیست زیرا اکثریت ممکن است با تحلیل های نادرست بر اساس دروغ ها و شایعات، اکثریت شده باشد
جواد۳۵۰۰۲۹۸۱۷:۰۵:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۶
ملت صاحب اختیار مملکت است ، پس رای اکثریت مهم است
ناشناس۳۵۰۰۳۵۲۱۸:۲۸:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۶
برجامیون پاسخگو باشند چرا تحریمها بیش از دو برابر و قیمت دلار 10 برابر شد ؟!
ناشناس۳۵۰۰۳۵۷۱۸:۳۴:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۶
انتخاب مردم در سالهای 92 و 96 هوشمندانه نبود به همین دلیل اقتصاد مملکت ته دره رفت.
ناشناس۳۵۰۰۰۲۲۱۳:۰۱:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۶
یک مقدار به کار گرفته شد در دولت رئیسی و از ایجاد بحران های بعدی جلوگیری شد
ناشناس۳۵۰۰۵۰۴۲۲:۰۸:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۶
فساد مالی بعلاوه علم میشود چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا
ناشناس۳۴۹۹۸۵۶۱۱:۱۳:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۶
صداقت و اخلاص ویژگیهای شخصی هستند که داشتنش بسیار ارزنده است. ما برای اداره مملکت باید بپذیریم که مدیریت علم است، اقتصاد علم است، ساختن سیستم کارآمد علم است.
ناشناس۳۵۰۰۰۶۲۱۳:۲۸:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۶
رئیس دولت نباید غربگرا باشه باید خدا باور باشه نه کدخدا باور ! هرکه بغیر خدا امید ببندد ناامید خواهد شد.
ناشناس۳۴۹۹۸۷۷۱۱:۲۴:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۶
در 3 سال گذشته 8750 کارخانه که در اثر رکود اقتصادی دهه 90 تعطیل شده بودند احیاء شدند و به مدار تولید برگشتن مثبت شدن رشد تولید و رشد اقتصادی و رشد تجارت و صادرات و کاهش نرخ بیکاری دستاورد اون بود.
ناشناس۳۵۰۰۰۱۶۱۲:۵۷:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۶
لطفا منبع این آمار را مشخص کنید.
ناشناس۳۵۰۰۰۵۴۱۳:۲۲:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۶
منبع امار وزارت صمت و بانک مرکزی است که کاملا موثق است.
ناشناس۳۵۰۰۰۸۵۱۳:۳۹:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۶
رشد اقتصادی دولت رئیسی هر سال آن 6 درصد بود چه با نفت و چه بدون نفت و می شود رشد تولید ناخالص داخلی که بالا رفته
ناشناس۳۵۰۰۰۹۷۱۳:۴۶:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۶
اما در دولت روحانی تولید ناخالص داخلی از 430 به 280 میلیارد دلار کاهش یافت و به همین خاطر قدرت خرید مردم کم شد آن هم فقط به خاطر خلق ارز 4200 که باعث شد دلار آزاد در سال 97 دوبرابر نرخ واقعی خودش بالا برود وگرنه قدرت خرید کم نمی شد و مانند دولت های قبلش می بود تقریبا
ناشناس۳۴۹۹۷۷۲۱۰:۱۵:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۶
در صداقت، رنج کشیدگی و نیت خوب وآرزوهای بزرگ ایشان برای کشورمان نمی توان شک کرد.
ناشناس۳۴۹۹۷۷۴۱۰:۱۵:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۶
نوشته های احساسی که البته طبیعی هست
ناشناس۳۴۹۹۸۴۵۱۱:۰۴:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۶
حضور میلیون ها نفری در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهان شون نشان داد که مردم ایران قدرشناس هستند.
ناشناس۳۴۹۹۸۶۸۱۱:۲۰:۳۴ ۱۴۰۳/۳/۶
اگر دولت قبل و صادرات 100 هزار بشکه نفت روزانه تداوم داشت الان قیمت دلار 300 هزار تومان شده بود رئیسی کشور را از بحران نجات داد.
ناشناس۳۴۹۹۷۷۵۱۰:۱۶:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۶
افتخارمیکنم‌به‌کسی‌رای‌دادم‌که‌تمام‌ صفات‌وخصوصیت‌های‌مشخصات‌ عقلی‌منطقی‌وعاطفی‌روداشت
ناشناس۳۴۹۹۷۸۲۱۰:۲۲:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۶
کسانی که مسئولیت قبول میکنند باید توانایی ایجاد ارزش افزوده در زندگی مردم دا داشته باشند.
ناشناس۳۵۰۰۰۵۸۱۳:۲۵:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۶
دولت روحانی در 8 سال مبلغ 2900 هزار میلیارد تومان هزینه کرده بود و 1500 هزار میلیارد تومان بدهی بالا اورده بود تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل !
ناشناس۳۴۹۹۸۲۵۱۰:۵۳:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۶
فقط فساد مالی نداشتن کافی نیست . رییس جمهور باید مدیر و مدبر باشد
عمران۳۴۹۹۸۳۶۱۰:۵۸:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۶
خدا ایشان را رحمت کند اما مردم باید ريیس جمهور خودشان را خودشان انتخاب کنند .
ناشناس۳۴۹۹۹۶۸۱۲:۳۳:۳۴ ۱۴۰۳/۳/۶
شهید رئیسی با رای بیش از 18 میلیون نفر از مردم ایران انتخاب شد روحانی هم در سال 92 حدود 18 میلیون رای داشت این خیلی زشته که برخی وقتی رای نمی اورند میگن منتخبان ملت رای حداقلی داشتند !
ناشناس۳۵۰۰۰۶۵۱۳:۳۰:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۶
حرف شما درسته اما برای بعضی‌ها دو حالت بیشتر وجود نداره، یا در انتخابات شرکت نمی‌کنن و چون خودشون در انتخابات شرکت نکردن پس رئیس‌جمهور منتخب مردم نیست و یا در انتخابات شرکت می‌کنن و اگر نتیجه خلاف رای اونا بود پس تقلب شده!!
ناشناس۳۵۰۰۰۷۵۱۳:۳۷:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۶
از سالها مطالعه نظرات یه عده اینطور نتیجه گرفتم که افراد جامعه به دو دسته تقسیم می‌شن: به یه عده می‌گن مردم به یه عده می‌گن عوامل حکومت جالبه که وقتی همین کسایی که بهشون می‌گن عوامل حکومت، برای کمک به سیل و زلزله و جنگ و کمک به نیازمندان و ... اقدام می‌کنن در یک حرکت ظریف بهشون می‌گن مردم تا اقدام اونا به نام دسته اول ثبت بشه!
ناشناس۳۴۹۹۸۶۴۱۱:۱۸:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۶
این همه تعریف کردی آخرش رسیدی به اینکه دوباره به ایشان رای نمیدادی؟!!! چقدر تناقض!
ناشناس۳۴۹۹۸۶۹۱۱:۲۰:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۶
اداره مملکت به منخصصین تراز اول نیاز داره.
ناشناس۳۵۰۰۰۰۳۱۲:۵۲:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۶
اقای رئیسی مدیر و مدبر و توانمند و با کیاست بود حیف شد که دست تقدیر ایشان را از ما گرفت.
ناشناس۳۴۹۹۸۷۰۱۱:۲۱:۴۲ ۱۴۰۳/۳/۶
متن را کامل خواندم ولی نویسنده با لطافتی کودکانه بسیار از موارد را نادیده گرفته است! سئوال مهم از مقایسه رئیسی با رفسنجانی و خاتمی به دنبال چه چیز می گردد؟
ناشناس۳۴۹۹۹۹۳۱۲:۴۸:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۶
لطافت کودکانه اون بود که برخی خیال می کردند با برجام تحریمها لغو میشه و دلار 500 تومان و پراید 7 میلیون میشه !
ناشناس۳۵۰۰۱۷۹۱۴:۵۶:۳۳ ۱۴۰۳/۳/۶
هیچ کس نگفت با برجام دلار 500 تومان می شود ولی در چهار سال برجام تا قبل از اینکه توسط ترامپ پاره شود 3000 تومان ماند و پراید در قیمت خود ثابت بود و خریدار نداشت.
ناشناس۳۵۰۰۳۵۴۱۸:۳۲:۱۸ ۱۴۰۳/۳/۶
شب انعقاد برجام برخی در خیابونها با در دست داشتن اسکناس یک دلاری و 500 تومانی رقص و پایکوبی می کردند و تصور می کردند که دلار 500 تومان و پراید مفت میشه !
ناشناس۳۵۰۰۷۳۳۰۸:۵۸:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۷
دلار از سال 92 و 2 سال قبل برجام بالا نرفت چون سرکوب شد و در برجام هم ادامه دار!!
ناشناس۳۴۹۹۸۸۰۱۱:۲۵:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۶
رئیسی عزیز و محبوب بود و با شهادتش محبوب تر شد.
ناشناس۳۴۹۹۸۸۲۱۱:۲۵:۳۷ ۱۴۰۳/۳/۶
ایجاد دو قطبی بعد از شهادت یک رئیس جمهور آیا نشان فرهیختگی است؟!
ناشناس۳۴۹۹۸۸۵۱۱:۲۷:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۶
بهش رای نمی دهم ولی آدم خیلی خوبی بود،؟؟!!!!!
ناشناس۳۵۰۰۰۲۱۱۳:۰۰:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۶
آدمی کاری هم بود
ناشناس۳۴۹۹۸۹۱۱۱:۳۲:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۶
الان یه سئوال همه روسای حمهور قبلی در همین نظام عهده دار مسئولیت های بسیار مهمی بوده اند و رشد داشتند ولی نویسنده اعتقاد دارد که این روسای جمهور صداقت و اخلاص ندارند ؟!
علی۳۴۹۹۹۰۰۱۱:۴۱:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۶
فقط به کس یا کسانی رای ندهید که باز ۲ساعت ۲ساعت برق خانه هایم را قطع کند بخاطر کنوانسیون پاریس به آنهایی رای ندهید که در صف واکسن خفت می‌کشیدیم و در انتظار گیر آمدن واکسن قبل از تمام شدن آن بودیم به کسانی رای ندهیم که شب بخوابیم صبح بلند شویم و ببینیم بنزین شده لیتری ۲۰هزار تومان و بعد بگویند خودمان هم خبر نداشتیم و....
ناشناس۳۵۰۰۰۸۱۱۳:۳۸:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۶
رئیس دولتی که صبح جمعه از اخبار مملکت مطلع می شد واقعا نوبر بود
ناشناس۳۴۹۹۹۱۱۱۱:۵۱:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۶
ادم لایق را رد صلاحیت نکنید همه چیز حله
ناشناس۳۵۰۰۰۸۴۱۳:۳۹:۱۷ ۱۴۰۳/۳/۶
آدم لایق را انتخاب کنید .
ناشناس۳۵۰۰۵۳۲۲۲:۳۵:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۶
میزان رای ملت است.
ناشناس۳۵۰۰۵۰۲۲۲:۰۲:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۶
منظورتون لایق از نظر شماست؟
مثبت نگر۳۴۹۹۹۴۳۱۲:۱۸:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۶
اه که چقدر حرف دل خیلی از ما بود واقعا کنترل اشک برایم سخت شده واقعا غم سنگین وغیرقابل باوری است
ناشناس۳۴۹۹۹۶۱۱۲:۳۰:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۶
شورای نگهبان راجع به رد صلاحیت ها پاسخگو باشد
ناشناس۳۵۰۰۰۴۵۱۳:۱۷:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۶
شرق وغرب هر دو نه دشمن هستند نه دوست منافع ملی دوست ماست .
سیدصادقی۳۵۰۰۰۸۷۱۳:۴۲:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۶
پسندیدم و با نویسنده همدل و همراهم، اما به رئیسی رای دادم و اگر زنده می‌ماند حتما در دور دوم هم به او رای می‌دادم.
نعیم۳۵۰۰۱۷۰۱۴:۴۲:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۶
رییس جمهور را بر اساس شخصیت حقوقی اش ارزیابی می‌کنند نه حقیقی
پرویز۳۵۰۰۵۲۴۲۲:۳۰:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۶
کامنت ها رو خوندم. متاسف شدم . راهی طولانی و سخت در پیش داریم . خداوند تبارک و تعالی فرموده سرنوشت هیچ مردمی را عوض نمیکنم تا وقتی که انها خودشان را تغییر بدهند. حالا تا کی غربگدا و شرق گدا میخواهید بکنید.
ناشناس۳۵۰۰۵۷۸۲۳:۲۷:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۶
روحش شاد
ناشناس۳۵۰۰۷۷۳۰۹:۵۱:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۷
روح مرحوم رییسی شاد.
ناشناس۳۵۰۰۸۱۱۱۰:۳۶:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۷
چند درصد از یتیمان فقیر کوچه پس کوچه های مشهد شانس و اقبال چنین پیشرفتی در زندگی داشتند و یا دارند.اتفاقا آن مرحوم از دید من حقیر در طی زندگی پربارش به منسب های گوناگون حکومتی رسیده و به بالاترین مقام اجرایی کشور منصوب شده.احترام و جایگاه مناسب در اجتماع و زندگی بدست آورد و آرزوی شهادت هم برایش محقق شد...در یک کلام عاقبت به خیری یعنی همین.
ناشناس۳۵۰۰۸۴۹۱۱:۱۹:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۷
در صداقت مرحوم رئیسی شکی نیست. اما این مطلب که نوشتید روسای قبلی کار انجام شده توسط مدیرانشان را افتتاح میکردند، اتفاقا اوج هنر آنان بوده که چنین مدیران کارآمدی انتخاب کرده بودند.یک مدیر ارشد قرار نیست همه کارها را خودش انجام دهد.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین