سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

  4030305081 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

درباره سانحه سقوط بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی و همراهان برخی کارشناسان می‌گویند که احتمال تاثیر موج کوهستان در این واقعه وجود دارد. اما موج کوهستان چیست؟

سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

به گزارش تسنیم، هلیکوپتر حامل آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و هیئت همراه در بعد از ظهر روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه در هنگام پرواز از محل افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت تبریز سقوط کرد و متاسفانه سید ابراهیم رئیسی و تمام سرنشینان این پرواز به شهادت رسیدند.

شرایط بد جوی منطقه‌ پروازی هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور از جمله موضوعاتی بود که از همان ابتدای مخابره خبر وقوع این سانحه مطرح شد؛ مضاف بر اینکه سازمان هواشناسی کشورمان نیز برای آن منطقه در روز وقوع سانحه "هشدار نارنجی" صادر کرده بود.

از سوی دیگر پس از سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور، برخی کارشناسان این حوزه نیز بر احتمال تاثیر مداخلات جوی و وجود "امواج کوهستان" در وقوع این سانحه صحه گذاشتند.

هیئتی در ستاد کل نیروهای مسلح مشغول ارزیابی کامل این واقعه است و به زودی جمع‌بندی نهایی خود را اعلام خواهد کرد. ستاد کل نیروهای مسلح، اولین اطلاعیه خود را در این زمینه نیز منتشر کرده است.

اما اینکه آیا "امواج کوهستان" تا چه می‌تواند عاملی برای بروز این سانحه در آن منطقه کوهستانی شده باشد، مسئله‌ای است که "دکتر محمدتقی زمانیان" از پیشکسوتان برجسته صنعت هواشناسی کشور و عضو سابق کمیته مشترک علمی وابسته به برنامه و تغییر اقلیم جهان در مطلبی که در اختیار تسنیم قرار داده به بررسی خلاصه آن پرداخته است:

«ابری که رئیس دفتر رئیس‌جمهور در توضیح جزئیات وقوع سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد، در هواشناسی به نام "ابر عدسی" مشهور است که نشان از وجود  "موج کوهستان" در بخش پشت به باد کوه دارد.

"موج کوهستان" تا به امروز در کشورهای مختلف باعث بسیاری از سقوط‌های هواپیماها بوده است؛ موج کوهستان در قسمت پشت به باد کوه شکل می‌گیرد و ابرهای عدسی که معمولاً در بادسوی کوه با فاصله‌های تقریباً مساوی دیده می‌شوند، "آشکارساز" این موج ها هستند و هرچه که از کوه فاصله بیش‌تر شود، کوچک‌تر می‌شوند تا اینکه تمام قطرک‌های آن ابرها تبخیر می‌شود البتّه اگر هوا خشک باشد، حتّی این آشکارسازها نیز دیده نمی‌شوند.

معمولاً اگر موج کوهستان پیش‌بینی نشود یا اینکه امکان پیش‌بینی آن به دلایلی وجود نداشته باشد، تراز پرواز هواپیما یا بالگرد باید ارتفاع بالاترین قلّه کوهستان از سطح دریا به علاوه یک‌سوّم ارتفاع بالاترین قلّه کوهستان در نظر گرفته شود تا خطری برای سرنشینان هواپیما یا بالگرد پیش نیاید.

ضمناً چنانچه هواپیما یا بالگرد با "باد روبه‌رو" مواجه باشد، خطر موج کوهستان بسیار افزایش می‌یابد.

لازم است مسئله تاثیرگذاری "وجود موج کوهستان و باد روبه‌رو" در منطقه وقوع سانحه اخیر با کمک سازمان هواشناسی و حضور کارشناس متخصص این حوزه در کارگروه ویژه بررسی سانحه در دستور کار قرار گیرد.

همچنین "حسین اردکانی؛ پیشکسوت صنعت هواشناسی کشورمان" نیز درباره نقش احتمالی مداخلات جوی در وقوع این سانحه به تسنیم می‌گوید:

در منطقه وقوع سانحه به احتمال زیاد "امواج کوهستان" شدید بوده و اگر خلبان هلیکوپتر حامل رئیس‌جهور و همراهان از قبل، پیش‌بینی وجود امواج کوهستان در منطقه پروازی خود را دریافت کرده باشد باید حداقل یک هزار تا 2 هزار متر بالای منطقه کوهستان به پرواز درمی‌آمد چرا که در برخی مواقع 2 تا 5 هزار متر "حرکت نزولی" در امواج کوهستان می‌تواند وجود داشته باشد.

در پرواز هیلکوپتر رئیس‌جهور در آن منطقه کوهستانی نیز بنابر برخی قرائن هواشناسی، پرواز در جهت مخالف باد بوده است؛ این مسئله می‌توانسته هلیکوپتر را شدیداً به سمت پایین کشانده و برخورد با صخره را باعث شده باشد.

باید این مسئله در سانحه اخیر مورد بررسی دقیق قرار گیرد که آیا در این پرواز، پیش‌بینی وجود امواج کوهستان شده بوده یا خیر؛ در جریان سقوط هواپیمای مسافربری ATR  در منطقه دناکوه در سال 96 نیز شاهد وجود امواج کوهستان در سطوح بسیار بالا بودیم که باعث وقوع آن سانحه بسیار تلخ شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۹۹۱۷۲۱۵:۴۶:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۵
آقا بروید فیلم لحظه عزیمت آقای رییسی را ببینید اسمان کاملا ابری بود و ابرهای متراکم سیاه در آسمان قابل مشاهده است .
ناشناس۳۴۹۹۵۶۵۰۰:۰۳:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۶
شد آنچه که نباید میشد ، واقعا سخته جلوگیری از این گونه حوادث، چند بار باید ما عزیزانمان را در این گونه حوادث تلخ از دست بدهیم تا درس عبرت شود
ناشناس۳۴۹۹۱۹۲۱۶:۰۳:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۵
اینهمه ادله موجود که هر یک قابل ارزیابی کارشناسی است از آب و هوا ،مسیرهای متفاوت جایگزین و... ،عجیب است چسبیده اید به موج کوهستان ...
ناشناس۳۴۹۹۳۱۸۱۸:۰۴:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۵
منظور ادله ایست که ابهامات را مطرح می‌کنند
ناشناس۳۴۹۹۴۴۳۲۰:۵۱:۰۸ ۱۴۰۳/۳/۵
انتظار بحق مردم و حقوق حقه شهدای گرامی و ریاست جمهوری فقید حکم میکند که عواملی که با سهل انگاری در امنیت و حفاظت ریاست جمهور موجب شهادت ایشان و هیات همراه شدند بایستی محاکمه و مجازات شوند
ناشناس۳۴۹۹۲۰۵۱۶:۰۹:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۵
3 بالگرد از همان منطقه با فاصله کوتاه و در یک ارتفاع و از یک مسیر تعیین شده در حال پرواز بوده اند و بالگرد اول و سوم حتی تکان حس نکرده اند.
ناشناس۳۴۹۹۲۳۱۱۶:۳۷:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۵
...استدلال باید علمی باشد
ناشناس۳۴۹۹۳۵۸۱۸:۵۱:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۵
مگه باد حتما باید همیشه باشد؟!!!
ناشناس۳۴۹۹۴۲۹۲۰:۳۱:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۵
بالگردها پشت هم پرواز میکردند و شرایط جوی برای همه ثابت بوده
ناشناس۳۴۹۹۵۷۲۰۰:۳۴:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۶
پشت سرهم نبوده عزیزم
ناشناس۳۴۹۹۵۷۳۰۰:۳۴:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۶
بالگرد با چند دقیقه فاصله پرواز می کنند
ناشناس۳۴۹۹۲۱۴۱۶:۲۱:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۵
پوتین: بالگردهای ساخت روسیه مشکلی ندارند رئیس جمهور روسیه در مذاکرات مشترک با همتای بلاروسی خود گفت: پرواز هیئت همراه رئیسی که با بالگرد‌های ساخت روسیه انجام شد، بدون مشکل انجام شد و بالگردی که در اختیار آقای رییسی قرار گرفت قدمت ۴۶ ساله داشت درصورتیکه از همان مدل ،مدل بروزتری موجود بود
ناشناس۳۴۹۹۲۸۵۱۷:۴۰:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۵
پوتین رییس جمهور روسیه : دو بالگرد حامل محافظان رئیسی ساخت روسیه بودند ...رئیس جمهور روسیه گفت: پرواز هیئت همراه رئیسی که با بالگردهای ساخت روسیه انجام شد، بدون مشکل انجام شد.
ناشناس۳۴۹۹۲۸۹۱۷:۴۱:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۵
از جمله حقیقتی که در سایت هواشناسی و سخنان نماینده تبریز آقای دکتر پزشکیان بود. اینکه هوا برای پرواز با بالگرد مناسب نبوده و گویا در این مورد هشدار نارنجی داده شده بود.دیگر اینکه آیا بالگرد رئیس‌جمهور با ظرفیت مناسب حرکت کرده یا اضافه بر ظرفیت بوده است؟ آیا برای این نوع بالگردهای حامل مقامات الزامی به حرکت از فراز جاده اصلی وجود دارد یا خیر؟ اگر بلی، چرا از مسیر کوهستانی مرتفع حرکت کرده است؟ آیا این نوع خاص بالگرد برای حرکت در محیط‌های کوهستانی و مرتفع مناسب بوده؟ و...
ناشناس۳۴۹۹۲۹۵۱۷:۴۸:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۵
مطالبی که باید مورد تحقیق قرار گیرند : تماس تلفنی با دو تن از افراد بالگرد ،با کادر پرواز ،تماس چندین باره به امام جمعه تبریز آنهم با گوشی تلفن خلبان که در یکی از تماسها اطهار میشود صدای آمبولانس را می شنود ،در گزارش اولیه وزارت دفاع عنوان شده هواپیما بر اثر برخورد به ارتفاع سوخته در صورتیکه آقای اسماعیلی که در محدوده پرواز بوده‌اند اظهار می‌دارند هیچ انفجار و دود مشاهده نشد خبرنگار سی ان ان ترکیه هم اظهار میدارد صرفا دماغه خلبان سوختگی دارد امام کابین هواپیما سالم اما متلاشی شده و آثار سوختگی ندارد و حتی پیکر امام جمعه تبریز هم صرفا آثار تروما بر روی صورت بوده .اظهار میشودکه دو بالگرد چندین بار در موقعیت سانحه چرخ زدند چطور موقعیت یاب ها موقعیت را ثبت نکرده ،جدا از این چه سیستم elt بالگرد یا گوشی افراد (چه گوشی معمولی چه ماهواره ای خلبان) بالگرد سانحه دیده روشن بوده ،تماس گرفته شده و...که براحتی موقعیت با فاصله چند متر قابل ارزیابی است.اقای اصغر عباسقلی‌زاده، فرمانده سپاه «عاشورا» تبریز نیز گفته بود: «حدود ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه امروز آیت‌الله آل‌هاشم تماس گرفت و گفت ما سانحه دیدیم، کمک برسانید . او بدون اشاره به نام افراد می‌گوید: «از نقاط امیدوارکننده موضوع این بوده که هم با یکی از سرنشینان بالگرد و هم با عزیزان کادر پرواز ارتباط برقرار شده و این نشان می‌دهد که میزان سختی حادثه بالا نبوده، چون دو تن از عزیزانی که در بالگرد بودند، در چند نوبت با عزیزان‌مان ارتباط برقرار کردند وومسایل قابل بررسی و ارزیابی دیگر
ناشناس۳۴۹۹۳۳۷۱۸:۳۲:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۵
استاندار اسبق آذربایجان شرقی درباره حادثه هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و هیات همراه به دیده‌بان ایران گفت: «آنچه شنیده و مشاهده‌کرده‌ام، برایم مبهم است که چرا فاصله میان تبریز تا سد قیز قلعه سی را که فاصله کمی دارند، با هلیکوپتر طی کردند؟» او افزود:«چرا پرواز در فرودگاه پارس‌آباد فرود نیامد که با محل برگزاری مراسم فاصله ۲۰ تا ۲۵ دقیقه‌ای دارد؟ کمااینکه سد خداآفرین که در دوره مسئولیت من در سال ۹۰ افتتاح شد، هواپیمای آقای معاون اول در فرودگاه پارس آباد نشست. علیرضابیگی همچنین گفته است :«اما اینکه چرا تصمیم گرفتند این فاصله را با هلیکوپتر طی کنند را نمی‌دانم. آن هم در شرایطی که وضعیت آب و هوایی نارنجی اعلام شده است و اصلا به صرفه نیست این مسیر با بالگرد طی شود
ناشناس۳۴۹۹۳۳۹۱۸:۳۳:۰۳ ۱۴۰۳/۳/۵
سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟ ۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۲۵ 4030305081 ۳ نظر، ۱۲ در صف انتشار چرا نظرات منتشر نمی‌شوند
H۳۴۹۹۳۵۴۱۸:۴۲:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۵
اصلا وقتی که وضعیت جوی به‌ شدت متلاطم و خشن بوده‌، چه‌ اصراری برای انتقال با هلیکوپتر بوده‌؟ فاصله‌ زمینی تا تبريز حدود دو ساعت است‌.
ناشناس۳۴۹۹۳۷۷۱۹:۱۳:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۵
فتح الله امی، عضو هیات علمی هوافضا دانشگاه تربیت مدرس:در بررسی شرایط جوی پرواز رئیس‌جمهور کوتاهی شده شرایط اصلاً مناسب پرواز نبوده..بالگرد اگر موتورش هم از کار بیوفتد، می‌تواند به صورت آزاد زمین بنشیند و حادثه‌ای رخ ندهد..مسأله پرواز برای مقامات باید حساب شده باشد، استاندارد پرواز مقامات از استاندارد افراد معمولی بیشتر است. این هلیکوپتر که رئیس جمهور سوار بوده است، جز هلکوپتر‌های آمریکایی هاست و سابقه طولانی در پرواز دارد.شرایط جوی در بازگشت سفر رئیس جمهور مورد توجه قرار نگرفته که بالگرد دچار حادثه شده است..
ناشناس۳۴۹۹۳۸۴۱۹:۲۶:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۵
چرا بالگرد قدیمی در اختیار ریاست جمهور قرار میگیرد در حالی که بالگردهای روسی جدید در اختیار بقیه هیات قرار داده می شود..پس از سقوط این بالگرد، کارشناسان خاطرنشان کردند که بل ۲۱۲ که بیش از ۴۰ سال قدمت دارد، برای شرایط پرواز بصری طراحی شده است. این بدان معناست که خلبان باید برای دیدن محیط اطراف و زمین، صرفا بر توانایی دید چشمی خود از روی صندلی خود تکیه کند
ناشناس۳۴۹۹۳۸۷۱۹:۲۸:۵۰ ۱۴۰۳/۳/۵
واقعیت این است که عده‌ای گمان می‌کنند که رسیدگی به این اتفاقات فقط برای مچ‌گیری از افرادی است که در اجرای وظایف یا رعایت مقررات اداری کوتاهی کرده‌اند.البته این نکته هدف مهمی است و باید هم انجام شود ولی در کنار آن، هدف مهمتر پیشگیری از تکرار این‌گونه رخدادهای زیان‌بار در آینده است.یکی از علل تکرار بیش از حد متعارف این نوع رخدادها به‌ویژه در ایران همین تعلل در تدوین و درس‌آموزی از گزارش‌های دقیق پس از حادثه است
ناشناس۳۴۹۹۴۳۵۲۰:۳۸:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۵
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
ناشناس۳۴۹۹۵۰۷۲۲:۳۵:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۵
اى کسانى که ایمان آورده اید! همواره براى خدا قیام کنید، و از روى عدالت، گواهى دهید. دشمنى با جمعیّتى، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند. عدالت پیشه کنید، که به پرهیزگارى نزدیکتر است. و از (نافرمانى) خدا بپرهیزید، که خداوند از آنچه انجام مى دهید، آگاه است.
ناشناس۳۴۹۹۴۸۴۲۲:۰۲:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۵
پیشنهاد میشود با توجه به ابهامات در این سانحه ، سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت وارد موضوع جهت پیگیری شود
عمران۳۴۹۹۸۴۳۱۱:۰۳:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۶
آن چیزی که دقیقا موجب سقوط بوده چه بوده؟ اینکه مه بوده و ابر بوده فقط بخشی از مساله است. الان بالگرد با کوه برخورد کرده؟ نقطه برخورد کجای بالگرد بوده؟ چرا حریق اتفاق افتاده اما آقای آل هاشم دچار حریق نشدند؟ .
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین