۶ نکته کلیدی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهور/ یک کارشناس خبره صنعت هوایی توضیح می‌دهد

  4030304073 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

چند روز پس از سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش، هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه نخستین گزارش خود از این حادثه را منتشر کرد؛ گزارشی که در آن به برخی از ابهامات پاسخ داده شده است.

۶ نکته کلیدی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهور/ یک کارشناس خبره صنعت هوایی توضیح می‌دهد

همشهری آنلاین نوشت: چند روز پس از سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش در ارتفاعات ورزقان، هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه نخستین گزارش خود از این حادثه را منتشر کرد. گزارشی که در آن به برخی از ابهامات پاسخ داده شده است. همشهری در این گزارش با کمک یکی از کارشناساس صنعت هوایی به بررسی دقیق تر حادثه پرداخته است.

مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ضمن انتشار نخستین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه اعلام کرد: «به اطلاع مردم عزیز و شریف ایران اسلامی می‌رساند هیئت عالی رتبه ستادکل نیروهای مسلح برای بررسی ابعاد و عوامل به وجود آورنده سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور، شهید حضرت آیت الله ابراهیم رئیسی و همراهان آن شهید والامقام با سازماندهی گروه‌های کارشناسی تخصصی و فنی صبح روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۵:۳۰ بامداد از تهران اعزام و رأس ساعت ۹ صبح همان روز در محل سانحه بالگرد حاضر شدند. بخش قابل توجهی از اطلاعات در زمینه‌های مختلف تخصصی، فنی و عمومی که می توانست در وقوع سانحه دخیل باشد جمع آوری شده است.

در این گزارش ۶ مورد بعنوان موارد قطعی اعلام شده است که همشهری در گفتگو با یکی از کارشناسان خبره صنعت هوایی به واکاوی آنها پرداخته است. با این وجود طبق آنچه که در این گزارش آمده برخی از اقدامات برای اظهار نظر قطعی نیاز به زمان بیشتری دارد که در دست بررسی است.

۱-بالگرد در مسیر پیش بینی شده از قبل ادامه مسیر داده و از مسیر تعیین شده پروازی خارج نگردیده است.
توضیح: همه پرنده‌ها شامل:‌ بالگرد و هواپیما باید طبق طرح پروازی که در اختیار آنها قرار داده می‌شود پرواز کنند و مجاز به تغییر مسیر و حتی تغییر ارتفاع و شرایط پروازی نیستند. در این حادثه نیز طبق بررسی‌های اولیه بالگرد حامل رئیس جمهور در مسیر از پیش تعیین شده پرواز کرده است و محل وقوع حادثه نیز درست در مسیر پروازی بالگرد قرار داشته است.

۲-حدود یک و نیم دقیقه قبل از سانحه بالگرد، خلبان بالگرد سانحه دیده با دو بالگرد دیگر گروه پروازی ارتباط برقرار نموده است.
توضیح: در پروازهای گروهی مثل این پرواز که ۳ بالگرد حضور داشتند به جهت هماهنگی و ایمنی بیشتر هر ۳ بالگرد با یکدیگر در ارتباط هستند. علاوه بر آن بالگردها از طریق مکان یاب نیز مسیرشان مشخص است اما ممکن است شرایط جوی این ارتباط را مختل یا قطع کند.

۳- آثار اصابت گلوله و یا موارد مشابه آن در اجزای باقی مانده بالگرد سانحه دیده مشاهده نگردیده است.
توضیح: در صورتی که گلوله به وسیله پرنده اصابت کند به دلیل شرایطی که پرنده دارد آن را متلاشی می‌کند و چیزی از آن باقی نخواهد ماند. در این حادثه بر اساس تصاویری که منتشر شده اتاقک کابین، سکان، بخش های انتهایی، درها و ... بالگرد سالم مانده است و از سویی هیچ نشانه ای از برخورد گلوله یا وسیله ای تهاجمی بر بالگرد دیده نمی‌شود.

۴- بالگرد سانحه دیده پس از برخورد با ارتفاع، دچار آتش سوزی شده است.
توضیح: در بالگرد ۳ ضلع مثلث آتش وجود دارد. موتور حرارت بالایی دارد، مخزن پر از بنزین و هوا هم درجریان است. در این شرایط کوچکترین حادثه‌ و شوکی ممکن است به آتش سوزی و انفجار پرنده منجر شود. بالگرد حادثه دیده همراه با ۸ سرنشینی که داشت حدود ۲ هزار کیلو وزن داشت و اگر بالگردی با چنین وزنی سقوط کند در ثانیه اول با سرعت ۱۰ متر بر ثانیه، در ثانیه دوم با سرقت ۲۰ متر بر ثانیه و در ثانیه سوم با سرعت ۳۰ متر بر ثانیه سقوط خواهد کرد.

۵- به دلیل پیچیدگی منطقه، مه گرفتگی و درجه حرارت پایین، عملیات تجسس به شب کشیده شده و در طول شب نیز استمرار می‌یابد و در بامداد صبح روز دوشنبه (ساعت ۵ صبح) با کمک پرنده‌های بدون سرنشین (ایرانی) نقطه دقیق محل سانحه مشخص و نیروهای زمینی عملیات تجسس در آن نقطه حضور پیدا می‌کنند.
توضیح: پیش‌تر ستادکل نیروهای مسلح در اطلاعیه ای اعلام کرده بود که: به دلیل حضور پهپادهای پیشرفته ایرانی مجهز به رادار «سار» برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند و فاصله طولانی آن‌ها با محله سقوط بالگرد، نزدیک‌ترین کشور یعنی ترکیه پهپاد مجهز به دوربین‌های دید در شب و حرارتی را به منطقه اعزام کرد اما این پهپاد به دلیل نداشتن تجهیزات «تشخیص و کنترل نقاط زیر ابر» موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نشد و در نهایت نقطه دقیق حادثه توسط نیروهای امدادگر زمینی و پهپادهای ایرانی نیروهای مسلح که از مأموریت در شمال اقیانوس هند فراخوانده شده بودند، کشف شد.

۶-در مکالمات برج مراقبت با گروه پروازی نیز مورد مشکوکی مشاهده نگردیده است.
توضیح: همه پرنده‌ها هنگام پرواز با برج مراقبت فرودگاه مبدا و مقصد در ارتباط هستند و فرودگاه به آنها طرح پروازی ارائه می دهد که شامل: مسیر پرواز، ارتفاع، سرعت و جهت باد، شرایط مسیر و ... است. فرودگاههایی که در اطراف محل حادثه قرار دارند شامل:‌ تبریز، ارومیه، پارس آباد و اردبیل هستند و باید دید که بالگرد با کدام فروگاه در ارتباط بوده است. از طرفی در جیب کنار صندلی بالگرد یک کتابچه کوچک و قطور وجود دارد که توپوگرافی و نقشه در آن وجود دارد. از این گذشته خلبان‌ها معمولا یک تبلت در اختیار دارند که مسیر را از طریق آن کنترل می‌کنند.

نکته مهم: در پایان اولین گزارش سانحه بالگرد رئیس جمهور آمده است: بخش قابل توجهی از اسناد و مدارک مرتبط با سانحه بالگرد یاد شده جمع آوری شده است و برای بررسی برخی از قطعات و اسناد، نیاز به زمان بیشتری می‌باشد که پس از اتقان سنجی و کار تخصصی و کارشناسی دقیق‌تر در اطلاعیه‌های بعدی به سمع و نظر ملت شریف و انقلابی ایران خواهد رسید؛ لذا تقاضا دارد به اظهارنظرهای غیرکارشناسی که بر اساس گمانه زنی‌های بدون اطلاع دقیق از واقعیات صحنه و یا بعضاً با هدایت رسانه‌های بیگانه در فضای مجازی و ... منتشر می‌گردد توجه نشود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۹۸۵۵۱۰۵:۴۲:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۵
پس اگر ارتفاع پرواز از برج مراقبت به خلبان گفته می‌شود چطور به صخره ۷۰ متری برخورد کرده؟؟ آقای رئیسی و جناب امیر عبداللهیان مواضع واضح و بی پروا راجع به فلسطین و غزه داشتند .
سلطانی۳۵۰۰۰۷۰۱۳:۳۲:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۶
کاش مردم یاد می گرفتند که بر اساس حدس و گمان و تخیل، ادای کارشناس را در نیاورند. همه ما به هنگام مشکل پیش متخصص می ریم. به دکتر و معمار و مهندسی و معلم و..... اما عجیبه در مسایل کاملا فوق تخصصی بدون داشتن تجربه و اطلاعات کافی، اظهار نظر می کنیم. جالب تر اینکه از هر ده نفر ده تا نظر متفاوت در میاد...
ناشناس۳۴۹۸۷۰۴۰۹:۱۴:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۵
روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است: «اینکه از سه بالگرد ایرانی در حال بازگشت از منطقه مرزی به سوی تبریز فقط بالگرد حامل رئیسی دچار حادثه شد، می‌تواند ارتباطش با عوامل جوی را منتفی و احتمال توطئه را تقویت کند.»
ناشناس۳۴۹۸۷۱۰۰۹:۱۶:۴۸ ۱۴۰۳/۳/۵
رئیس جمهور روسیه گفته است: پرواز هیئت همراه رئیسی که با بالگردهای ساخت روسیه انجام شد، بدون مشکل انجام شد.
ناشناس۳۴۹۸۷۹۱۱۰:۱۵:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۵
این شخص کار شناس خبره اسم نداره؟؟
ناشناس۳۴۹۸۷۹۲۱۰:۱۶:۱۶ ۱۴۰۳/۳/۵
در خصوص بند ۶ شما اورده شده است «..همه پرنده‌ها هنگام پرواز با برج مراقبت فرودگاه مبدا و مقصد در ارتباط هستند و فرودگاه به آنها طرح پروازی ارائه می دهد که شامل: مسیر پرواز، ارتفاع، سرعت و جهت باد، شرایط مسیر و ... است...»ملاک پرواز و یا عدم پرداز مطابق پروتکل های امنیتی و حفاظتی کمیته بحران و هواشناسی است که ایشان بدرستی وضعیت منطقه را تا نجی اعلام کردند لذا برای پرواز آنهم برای فردی مانند ریاست جمهور چرا مجوز پرواز داده شده است ثانیا علاوه بر آن بر آن مسیرهای امن دیگری هم بوده است نظیر مغان ثالثا با توجه به وضعیت نارنجی و مسافت کوتاه تا محل سد چرا سفر زمینی انجام نشده رابعاً با توجه به وجود پایگاه های جاسوسی و بهپادی اسراییل در کشور همسایه چرا اصولا محوز این سفر داده شده معمولا در این سفرها معاون اول برای افتتاح میروند
ناشناس۳۴۹۸۷۹۸۱۰:۲۲:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۵
بیان های متناقض از افراد مختلف در باره سانحه ضرورت تحقیق و تفحص را دو چندان می‌سازد
ناشناس۳۴۹۸۷۹۹۱۰:۲۳:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۵
معمولا وقتی نظراتی بعنوان نظران کارشناسی القا و نشر میشود لازم است تحلیل و جوابیه های دیگران هم در به چالش کشیدن آن منتشر شود
ناشناس۳۴۹۸۸۱۲۱۰:۳۳:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۵
انتظار بحق مردم و حقوق حقه شهدای گرامی و ریاست جمهوری فقید حکم میکند که عواملی که با سهل انگاری در امنیت و حفاظت ریاست جمهور موجب بروز سانحه و شهادت ایشان و همراهان شدند بایستی محاکمه و مجازات شوند
ناشناس۳۴۹۸۸۱۳۱۰:۳۶:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۵
اگر در این مورد تحقیق کافی شده و عوامل محتمل سهل انگاری و قصور شناسایی شوند کمک بزرگی به عدم تکرار و ممانعت از اینچنین سوانحی در اینده است و این به نفع کشور است
نازی۳۴۹۹۳۷۸۱۹:۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۵
خب چرا باید با وزن زیاد حرکت می‌کردند؟
امیدنامید۳۴۹۹۴۵۳۲۱:۰۸:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۵
خدا راشاکریم دشمنانمون را از حقیرترین مردمان قرار داده این مردم این ملت فهیم اند می‌دونن دوست دشمنانمون کیاهستند در تمام مراحل حاضراند چه تو دهنی بر دهن یاوگویان داخلی و خارجی چه در شادی وغم امیدوارم خداوندمنان بعد این هفته ی تلخ جان سوز شادی بی پایان نسیب تک تک عزاداران شهیدجمهور کند و لباس غم عزایی این بزرگ مرد میدان با حضور مهدی موعود عج به لباس شادی بدل گردد همه با هم بگویید آمین
ناشناس۳۵۰۰۰۳۸۱۳:۱۳:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۶
انشاءالله
ناشناس۳۴۹۹۴۹۳۲۲:۱۳:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۵
ساده ترین و اولین‌ فرضیه ، نامساعد بودن هوا و برخورد پرنده با ارتفاع است .‌ فرض توطئه هم قابل بررسی است کارشناسان باید مثل بازی شطرنج بازان حرفه ای دقیق باشند و بر اساس مستندات میدانی ، بینند چه کسانی ، چه دولت هایی با چه انگیزه هایی در داخل یا خارج از این موضوع منتفع می شوند و از فواید آشکار و پنهان آن بهره می برند .
ناشناس۳۴۹۹۴۹۹۲۲:۲۹:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۵
بنظرم این بالگردهای قدیمی باید از رده خارج بشن .
ایران سرای من است۳۴۹۹۶۲۸۰۵:۰۰:۳۵ ۱۴۰۳/۳/۶
در یکی از بندها آمده که یک و نیم دقیقه با قبل از حادثه با دوهلکوپترارتبااط داشته و نکته بعدی اینکه آیا این دو هلکوپتر اسکورت رییس جمهور بودن ومعمولا در فاصله کمی از هم پرواز می‌کردند وقتی هلی‌کوپتر حامل ریس جمهور دچار سانحه شد چرا محل دقیق گزارش داده نشد واگه داد شد چرا جستجو به طول انجامید نکته بعدی اینکه بعد از سانحه از طرف افراد داخل هلیکوپتر تماس برقرار شد
ناشناس۳۴۹۹۶۹۶۰۸:۳۹:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۶
با سلام وعرض تسلیت وزن ۸ نفر خیلی خیلی که در نظر گرفته شود ۸۰۰ کیلو است چرا می‌گوییم ۲ تن این هلیکوپتر چند سال از تاریخ تولیدش گذشته
ناشناس۳۴۹۹۸۳۵۱۰:۵۷:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۶
2 تن با وزن خود هلیکوپتر هست
ناشناس۳۵۰۰۱۰۳۱۳:۵۲:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۶
هلیکوپتر که از پر قو درست نشده است بلاخره خودش هم وزن دارد .
ناشناس۳۴۹۹۷۳۱۰۹:۱۵:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۶
باید،صبر کرد تا نظر کارشناسان، گردآوری، و ....نتیجه اعلام گردد
ناشناس۳۴۹۹۷۵۴۱۰:۰۵:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۶
وقتی ی تلفن زنگ میخوره،یعنی روشنه و میشه محلشو خیلی راحت و سریع پیدا کرد.
علی۳۵۰۰۰۰۱۱۲:۵۱:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۶
برای تعیین دقیق مکان حد اقل به سه تا دکل مخابراتی در محل نیاز هست. ولی در اون محل به دلیل اینکه روستا های دور از دسترس بوده فقط یک دکل وجود داشته و برا همون محل حدودی در یک محدوده ده کیلومتری مشخص شده
کاربر۳۴۹۹۷۵۶۱۰:۰۵:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۶
هر سه بالگرد با هم هماهنگ بودن چرا فقط بالگردوسط به ارتفاع بر خورد کنه .
ناشناس۳۴۹۹۷۶۰۱۰:۰۷:۱۸ ۱۴۰۳/۳/۶
انتشار اولین گزارش هیات عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور و هیات همراه درفضای مجازی برخلاف انتظار این هیات، باعث طرح سوالات چالش برانگیز از سوی شهروندان در فضای مجازی شده است!!
محمودزاده۳۴۹۹۷۶۶۱۰:۱۳:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۶
فرسودگی
خ۳۴۹۹۸۰۶۱۰:۴۴:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۶
من موندم اونا هر سه بالگرد با هم بودن وفقط باید بالگرد وسطی سقوط کنه .
شبان۳۴۹۹۷۷۸۱۰:۱۸:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۶
اگر گفته شما درست باشد؟ پس چرا بالگرد به تپه خورده است یعنی اینکه مه باشد نباشد بالگرد در فاصله زمینی درست در حرکت بوده است پس به کوه خوردن معنا نمی دهد
ناشناس۳۴۹۹۷۸۰۱۰:۲۱:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۶
مسئولیت ۸۰ میلیون با رئیس جمهور بوده ,مسئولیت جان رئیس جمهور هم دست خلبانان بوده؟ به همین سادگی.
ناشناس۳۴۹۹۷۸۴۱۰:۲۴:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۶
روحشان شاد.
سرباز گمنام۳۴۹۹۷۸۶۱۰:۲۴:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۶
در کشورهای جهان سوم سوانح مملو از پیچیدگی ابهام ودر هم تنیدگی خاصی است که ازحیطه اطاق فکر تیم بررسی کننده خارج است .
ناسناس۳۴۹۹۷۹۴۱۰:۳۲:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۶
این مساله کوچکی نیست برای مردم این موضوع را شفاف سازی کنید حرفها واظهارات مبهم باعث شک وتردید در جامعه میشه
ناشناس۳۴۹۹۸۰۴۱۰:۴۳:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۶
بند ۱ گفتین همه پرنده ها مجاز به تغییر مسیر نیستن مسیر و حتی ارتفاع سنجیده میشه نباید تغییر داد ایشون هم در همان مسیر بودن خارج نشدن چجوری خورده به کوه که گفتین ۷۰ متر ارتفاع بود. مگه چک نمیکنید؟وقتی از مسیر و ارتفاع خارج نشد چجوری به کوه برخورد کرد؟
ناشناس۳۴۹۹۸۱۶۱۰:۴۹:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۶
سه بالگرد با هم بودن چطور متوجه غیبت هلیکوپتر رئیس جمهور نشدن و گوشی روشن بوده مگر قابل رد یابی مکانی گوشی مورد نظر نبوده که آقای ال هشم جواب دادن.و
ناشناس۳۴۹۹۸۲۱۱۰:۵۱:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۶
باسلام و خدا قوت ،رادار پدافندهوایی ارتش درتبریز وگرمی اردبیل می‌بایست پرس و جو کرد،بعلت اینکه مکالمات افسر رادار با خلبان ضبط می‌شود.
حسین عزیزی۳۴۹۹۸۲۶۱۰:۵۳:۳۵ ۱۴۰۳/۳/۶
اولا تلفن خلبان و حاج آقا جواب داده یعنی از وضعیت همه مطلع بوده واحتمالا گزارش دادن .ثانیا احتمال خرابکاری منتفی نیست باید تیم حفاظت برا برگشت بالگردو عوض میکرد ویا تمام مسئولین اصلی در یک بالگردنمی نشستن وپخش میشدن .روح همگی شاد
محمد۳۴۹۹۸۳۲۱۰:۵۷:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۶
مردم ازاین اتفاق خیلی خیلی ناراحت هستندتوراخدا به ملت رحم کنیدچقدرشاهداتفاقات تلخ باشیم دوباره بازهای سیاسی شروع شدچی کسی لیاقت‌داردکه جای اقای رئیسی را بگیردوبرای مردم کارکند.
ایرانی۳۴۹۹۸۴۷۱۱:۰۶:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۶
بنظرم به خاطر سبکی بالگرد و بر خورد با ابر سنگین تعادل بالگرد به هم خورده و باعث سقوط شده.
ناشناس۳۴۹۹۸۵۸۱۱:۱۶:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۶
فقط و فقط یه سوال قابل طرح و کلیدی وجود دارد آنهم چرا و چگونه گوشی خلبانی که خودش سوخته دست آقای آل هاشم بود؟؟
ناشناس۳۴۹۹۹۲۱۱۱:۵۷:۳۲ ۱۴۰۳/۳/۶
خواهشمندیم موضوع رو هر چه سریعتر شفاف سازی کنید تا شاهد چنین حوادث تلخ دیگری نباشیم
ناشناس۳۴۹۹۸۷۳۱۱:۲۲:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۶
درسته خداوند قادر مطلق هست ولی سهل انگار ی از خودمان هست مثلا من تصادف کردم چون سرعتم بالا بود خواب بودم همش مقصر خودم هستم ریس جمهور مث آب خوردن از دنیا رفت درحالی که دلسوز مردم بود مثلش یکی پیدا کنید به‌من نشان دهید در حالی که خیلی ها دلشان از سنگ هست بی تفاوت نسبت به مردم هستند.
ناشناس۳۴۹۹۸۹۳۱۱:۳۴:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۶
چرا باید توی هوای نا مساعد اجازه پرواز بدهند
ناشناس۳۴۹۹۹۰۳۱۱:۴۶:۰۸ ۱۴۰۳/۳/۶
روحشان شاد قسمت این بوده ، یکی تصادف می کنه یکی دراثربیماری یکی سوختگی وغیره این خدا بیامرزاهم قسمتشان این بوده از حرف و حدیثها کم کنید تفرقه پراکنی هم نکنید
ایمان۳۴۹۹۹۰۵۱۱:۴۷:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۶
خداوند روحشان را شاد کنه... قصور.سهل انگاری.مردمی بودن و اصرار بیش از اندازه شهید جمهور برا بازدیدهای میدانی..حادثه هم همیشه هست‌‌..حتی اون چیزی که فکرشو نمیکنی..درس بگیریم..خون شهدا ریشه ی درخت جمهوری اسلامی را اب میدهد..
آرش۳۴۹۹۹۲۹۱۲:۰۳:۴۲ ۱۴۰۳/۳/۶
روحشان شاد باد آنچه که مهم است این حادثه اولین و آخرین نبوده است بار ها مشابه این حوادث را شاهد بوده‌ایم مسولان کشور باید فکری بطور جدی و قاطعانه تصمیم گیری کنند که این حوادث دل خراش به وجود نیاید وبه هر نحوه ای که شده ناوگان هوایی کشورمان را به روز کنند مهم نیست شرقی باشد یا غربی یا ساخت وطن آنچه اهمیت دارد ایمنی جان هموطنان عزیزمان می باشد که باید به آن توجه شود . انشالله تدبیر دلسوزان وطن شاهد این حوادث دلخراش نباشیم.
مهدی۳۴۹۹۹۳۱۱۲:۰۶:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۶
اکثرهواپیما وهلی کوپترها درایران توشرایط استاندارد نیستند وباید از آمریکا قطعات جدید بیارن که متاسفانه در تحریم بسر میبریم
ناشناس۳۴۹۹۹۸۶۱۲:۴۴:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۶
وقتی هر سه بالگرد باهم در یک مسیر بودن با بودن هر هوایی ابری بارانی مه دقیق می دونستن بالگرد در چه منطقه و مختصاتی فرود آمده پس این همه این همه حرف برای چی دلیل واقعی را بررسی کنید
ناشناس۳۵۰۰۰۰۸۱۲:۵۳:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۶
صدحیف که این رئیس جمهور مردمی ومخلص هنوز نبودنش و باور نکردم
ناشناس۳۵۰۰۰۱۹۱۲:۵۹:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۶
اینقدر این حادثه تراژدیک و غم انگیر است که ما اصلا نمی توانیم باور کنیم . باورش سخت و سنگین است برای رییس جمهور و وزیر مملکت این حادثه پیش بیاید. انشاالله دلیل قطعی اعلام شود تا شاید کمی دلها آرام تر شوند.
ایرانی۳۵۰۰۰۲۷۱۳:۰۵:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۶
اگه مسیر از قبل مشخصه پس چرا پیدا کردنش اینهمه طول کشید؟
ناشناس۳۵۰۰۰۳۴۱۳:۰۸:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۶
مگه طبق نقشه جلو نرفته مگه وسط دو پرنده دیگه نبوده از مسیرم خارج نشده پس چطور به ارتفاع گرفته به کوه خورده بقیه سالم مگه دو بالگرد نگفتن سی ثانیه از هم دور بودن چطور همون جا نه انفجاری نه دودی نه آتشی دیدن.
ناشناس۳۵۰۰۱۳۱۱۴:۱۵:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۶
عزیز جان ۳۰ ثانیه هلکوپتر خیلی میشه ها حداقل ۱۰ کیومتر میشه
حمیدرضا۳۵۰۰۰۴۳۱۳:۱۶:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۶
باتوجه به اینکه ۳تا هلیکوپتر بودند چطور متوجه منطقه سقوط هلیکوپتر رئیس‌جمهور نشدند
ناشناس۳۵۰۰۰۵۰۱۳:۲۱:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۶
انشالله سیاست مدارای ما جلو اینگونه اتفاق ها رو بگیرن که دیگه رخ نده .
ناشناس۳۵۰۰۰۶۳۱۳:۲۹:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۶
قسمت این بودروحشان شاد
کادوس۳۵۰۰۰۸۰۱۳:۳۸:۳۳ ۱۴۰۳/۳/۶
لطفا سریعتر به جواب قانع کننده برای مردم برسید چرا فقط بالگرد رییسی و همراهانش دچار مشکل شد چرا این اتفاق شوم برای بالگرد دیگه ای نیوفتاد
بی نام۳۵۰۰۰۸۸۱۳:۴۲:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۶
چرا باید رئیس جمهور یک کشور با چنين هلیکوپتر بسیار فرسوده به پرواز دربیاد.
سلام۳۵۰۰۱۰۲۱۳:۵۱:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۶
سلام خداهمگی انهابیامرزه وروح همگی آنها شاد وباامام حسین(ع)مشحور کنه ولی توی این کار بعضی چیزها قابل هضم نیست یعنی واقعا مبهم هست
ناشناس۳۵۰۰۱۰۸۱۳:۵۵:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۶
من نمی‌دانم چراافرادی که واقعا هدفشان خدمت به مردم هست مثل رجایی وباهنر وبهشتی و این هم سید محرومین زودتر از بین ما می روند.
م.ح۳۵۰۰۱۱۰۱۳:۵۸:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۶
سلام . نه سیاستمدارم ونه کارشناس. مادری هستم که به فرزندم درس های ابتدایی میدهم با مواجه با هر سختی ودردسری می گویم وبه اومثال میزنم آینده کشور را شما باید بسازید چرا نمی‌توانی دانشمند یا مخترع چیزی باشی که وجود آن برای مردم یا کشور ویا یک سازمان مورد نیاز است .بعد از این حادثه ی تاثر انگیز به او گفتم اگر می‌توانستی بالگردی بسازی که حداقل ۹۹٪ایمنی داشته باشد یا لباس شخصیت های مهم کشور طوری طراحی میشد که با به وجود آمدن این حوادث از سلامت افراد مطمئن بودیم چقدر عالی میشد ..اندکی فکر کرد وگفت: شاید در آینده چنین کنم، حداقل اوکه نسل آینده هست افکارش را به تأمل کردن برانگیختم. روحشان شاد.
مردم۳۵۰۰۱۱۵۱۴:۰۱:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۶
خب اگه میگن بعد از سقوط دچار انفجار شده پس چجوری گفتن اون دوتا هلکوپتر بعد از غیب شدن هلکوپتر رییس جمهور برگشتن تو منطقه چرخی هم زدن و هیچ اثری از دود ندیدن؟
امید۳۵۰۰۱۵۶۱۴:۳۲:۳۷ ۱۴۰۳/۳/۶
محمود احمدی نژاد لیاقت ان را دارد که انتخاب شود از سوی مردم.
ناشناس۳۵۰۰۱۶۶۱۴:۳۸:۱۷ ۱۴۰۳/۳/۶
حیف و صد حیف اقای رئیسی..من واقعا متاسفم..و خیلی دلگیر..اصلا باورم نمیشه که ایشون دیگه نیستن..من خیلی دوسشون داشتم
ناشناس۳۵۰۰۱۷۱۱۴:۴۲:۳۴ ۱۴۰۳/۳/۶
اصلا برای هیج کس قابل قبول نیست چرا این اتفاق برابالگرد آقای رییسی افتاد؟
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین