لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4030307144 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

در لابلای اخبار انتخاباتی و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ورود چهره‌های سیاسی به عرصه انتخابات، اظهاراتی از سوی برخی افراد مطرح می‌شود که موجب پدیدارشدن حسی جز تعجب نیست؛ افرادی که اوج تجربه سیاسی‌شان حضور در محیطی فرهنگی یا نقش‌آفرینی در قامت نماینده مجلس و یا تصدی‌گری کوتاه‌مدت وزارت‌خانه‌ای طی برهه محدودی است و حتی در میان عموم جامعه هم چندان شهره نیستند اما به‌گونه‌ای سخن می‌گویند که گویی کشور و مردم به آنان نیاز وافری داشته و تنها شوق خدمت و دغدغه‌مندی‌شان برای حل مشکلات، علت ورودشان به عرصه انتخابات است!

عده‌ای می‌گویند «اگر شایسته‌تر از خود را نیافتم، وارد می‌شوم»، برخی مدعی‌اند که «بنا به درخواست‌های مردمی در روزهای آینده تصمیم‌ خود را برای حضور در انتخابات می‌گیرم» و تعدادی هم «شرایط حساس کشور و دغدغه برای حل مشکلات» را عامل نقش‌آفرینی انتخاباتی خود تلقی می‌کنند؛ گزاره‌هایی غیرقابل باور که ایرادشان از سوی برخی افراد در همین ابتدای راه تصوری منفی ایجاد می‌کند. اما چرا تصور و برداشت منفی و موضع‌گیری مقابل این قسم سخنان؟ آیا شوق خدمت کاندیداها محل تردید است یا به‌‌کار بردن تعبیر برهه حساس کنونی و تعمیق مشکلات در کشور ادعایی بی‌مبناست؟

مناقشه‌ای بر سر هیچ‌کدام از این گزاره‌های مطروحه نیست و چه‌بسا بسیاری از همین افرادی که این روزها در فکر کاندیداتوری هستند، افرادی خوش‌نام و دغدغه‌مند در حیطه خود هم محسوب می‌شوند اما برخورداری از خصایص مثبت محدود، افراد را واجد صلاحیت برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری نمی‌کند. منصب ریاست‌ جمهوری، مستلزم برخورداری از بینش سیاسی عمیق، استراتژیک، نگاه اقتصادی منطبق با نیازهای کشور و جامعه و مقبولیتی عمومی است که بسیاری از شخصیت‌های دغدغه‌مند امروز، بهره‌ای از این خصایص نبرده‌اند. کل تجربه سیاست‌ورزی‌شان محدود به بازه‌زمانی محدودی است که عهده‌دار سمتی بوده اما علی‌رغم این خبرگی اندک و عدم آشنایی با چم و خم دنیای سیاست، خود را واجد صلاحیت دانسته و حتی در ادعاهایی غلو‌آمیز، درخواست‌های مردمی و مطالبه عمومی را وظیفه‌ای خطیر در جهت حضور در رقابت انتخاباتی تلقی می‌کنند! به‌راستی اگر بنا بر صحت‌سنجی این ادعاها باشد، آقایانی که از درخواست‌های فراوان مردم مبنی بر کاندیداتوری‌شان سخن می‌گویند توانایی اثبات گزاره‌های به‌کار برده را دارند؟ به‌راستی کدام مردم از ایشان درخواست‌های فروانی را برای ثبت‌نام در انتخابات داشته‌اند که از آقایان در حال ارزیابی شرایط و جمع‌بندی شرایط هستند؟ 

اگرآنانی که امروز و به تعبیر خود در برهه حساس کنونی احساس مسئولیت کرده و حتی از حمایت‌های مردمی برای ورود به عرصه انتخابات دم می‌زنند، به‌راستی دغدغه خدمت به کشور و بازکردن گره‌ای از مشکلات مردم را دارند، بهتر است این اشتیاق به خدمت‌گزاری را در همان پست‌ها و مناصبی که امروز عهده‌دارند، به کار گیرند. شان ریاست‌جمهوری بالاتر از آن است که گمنامان و کم‌تجربه‌های عرصه سیاست و کسانی که صرفاً با هشتگ‌های فضای مجازی و همنشینی با برخی افراد، اندکی نزد افکار عمومی شناخته‌شده‌اند خود را در قامت عهده‌دار شدن ریاست قوه مجریه تصور کنند.

آقایان دغدغه‌مند امروز کشور و ملت! لطفاً همان‌جا که هستید، بمانید و در حوزه‌ای که به آن احاطه دارید، با تمام توان فعالیت کنید. لطفاً شوق خدمت در این عرصه را نداشته باشید!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۰۱۸۰۰۱۳:۰۱:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۸
صحیح است
ناشناس۳۵۰۱۸۹۴۱۳:۴۹:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۸
موضوع توانایی افراد نیست موضوع تایید شورای نگهبان هست .
ناشناس۳۵۰۲۱۵۸۱۷:۲۸:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۸
سیاسیون امتحان پس داده و رفوزه نامحرم احساس تکلیف نکنند
ناشناس۳۵۰۲۱۶۲۱۷:۳۱:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۸
سیاسیون امتحان پس داده ‌و رفوزه نااهل و نامحرم احساس تکلیف نکنند برای خدمت
ناشناس۳۵۰۱۸۹۹۱۳:۵۳:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۸
تو کشوری که بذرپاش صرف آشنایی با احمدی نژاد وارد عرصه سیاست شد و بدون دستاوردی در حد و اندازه کارخانه تولید خودروی سایپا اکنون وزیر شهرسازی هست پس عجیب نیست که کسانی خود را در حد و اندازه ریاست جمهوری بدانند .
ناشناس۳۵۰۲۴۷۰۰۱:۱۲:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۹
هزاران آفرین.
ناشناس۳۵۰۱۹۰۰۱۳:۵۳:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۸
بینش عمیق سیاسی و شایستگی فقط قالیباف، سعید جلیلی، مخبر، فتاح، سعید محمد و لاغیر
ناشناس۳۵۰۲۰۱۸۱۵:۰۳:۲۲ ۱۴۰۳/۳/۸
قالیباف یک اشکال اساسی دارد آنهم اینکه شبهه ای نسبت به درآمد و اروپا گردی خانواده اش وجود دارد. بیرون از آن هم بینش سیاسی دارد (شاید سلیقه من نباشد ولی دارد) هم توان مدیریتی واقعا بالایی دارد (که در میان ذخایر انقلاب خودش یک نکته بسیار کمیاب است!) هم واقع گرا در هنگام تصمیم گیری و نتیجه گرا در هنگام اقدام است. و رزومه اش نیز در خیلی قسمت ها دارای نقاط برجسته واقعی است، چه آن زمان که در راس پلیس بود و چه وقتی شهردار تهران شد، به طور کل بنده همسو با ایشان نیستم ولی رجل سیاسی و مدیر است (آنقدر هم دانش آکادمیک کسب کرده که بتواند تفاوت مدرک چاپی ها و مدرک واقعی ها را درک کند، خودش هم اهل هر دو گزینه است). ولی سایر نفرات لیست شما حتی یک دست آورد در رزومه شان نیست که نشان از دانش سیاسی، بینش استراتژیک یا مدیریت قوی داشته باشد. صرفا عضو تیمی بودند و با آن تیم صندلی گرفتند و با همان تیم کنار رفته اند، اگر در دوران صندلی داریشان خسران نزده باشند (بخشی از بحران های امروز نتیجه عملکرد دیروزشان نباشد) دست کم دست آوردی هم نداشته اند.
ناشناس۳۵۰۱۹۷۴۱۴:۴۴:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۸
رهبران و مقامات کدام کشور ها دنیا را برای مردمشان بهشت کرده اند... آمارهایی که صندوق بین‌المللی پول منتشر کرده مشخص‌کننده 10 کشور برتر دنیا از نظر درآمد سرانه است.
ناشناس۳۵۰۲۰۶۲۱۵:۵۱:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۸
بهشتی وجود ندارد
علی۳۵۰۲۱۱۰۱۶:۱۸:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۸
شاید بهشتی وجود نداشته ولی زندگی با حقوق ۱۵۰ دلاری جهنم است
ناشناس۳۵۰۲۴۱۴۰۰:۰۷:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۹
با همین حقوق از نصف بیشتر مردم دنیا در رفاه تر هستید!!
ناشناس۳۵۰۱۸۱۶۱۳:۱۲:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۸
آقای مهراد، لطفا اگر فردی با این خصایص رو سراغ دارید که واجد این شرایط هست ، معرفی کنید البته به این موضوع توجه ویژه ای بفرمایید که امکان عبور از سد شورای نگهبان رو داشته باشد! با آرزوی موفقیت
ناشناس۳۵۰۱۹۴۷۱۴:۱۱:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۸
شورای نگهبان درباره رد صلاحیت ها باید پاسخگو باشد
ناشناس۳۵۰۲۰۰۸۱۴:۵۹:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۸
افراد نااهل نباید تایید صلاحیت شوند تا کشور وارد بحران کنند
ناشناس۳۵۰۱۸۴۲۱۳:۲۷:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۸
بعد از آقای رئیسی دیگه کسی به چشم نمیاد بهتر از ایشون نیست دیگه
ناشناس۳۵۰۱۸۴۷۱۳:۳۰:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۸
در یک انتخابات آزاد ومشارکتی، اصلاح طلبان جناح حاکم را شکست سختی خواهند داد و در انتخابات شوراهای سال آینده نیز، پیروز خواهند شد
فرشید.۳۵۰۱۹۶۰۱۴:۲۴:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۸
آزموده را آزمودن خطاست. قبلا که دولت و مجلس و شورای شهر را تصاحب کردند چه کار مثبتی توانستند برای مردم انجام دهند؟ بشر به واسطه انسان بودن ممکن است یک تصمیم اشتباه بگیرد ولی تکرار آن اشتباه نشانه عدم خردمندی اوست
ناشناس۳۵۰۲۱۴۶۱۷:۰۸:۱۸ ۱۴۰۳/۳/۸
دموکراسی همینه ملاک رای اکثریت است
ناشناس۳۵۰۲۰۱۳۱۵:۰۱:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۸
عزیزم اولا وقتی آن شهید شد سنگینی وزن قدرت باز دست همان جریان خواهد بود دوم هم افراد نامحرم و ناکارآمد دیگر نباید تایید صلاحیت شوند که همان جریان مدنظر شماست!!
ناشناس۳۵۰۲۱۳۸۱۶:۵۳:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۸
به عنوان کسی که دو دوره به روحانی رای دادم میگم که گروهی که مثل من فکر میکنن دیگه خام وعده های اصلاحات و اعتدالیون نمیشیم. چرا باید به کسی رای بدیم که بعد از 4 یا 8 سال بگه نگذاشتند و اختیارات نداشتم. اصلاحات مرد
ناشناس۳۵۰۲۱۵۲۱۷:۱۷:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۸
توهم زدید - اصلاح طلبان از خودشون هم اعلام برائت کردن -
ناشناس۳۵۰۱۸۵۵۱۳:۳۳:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۸
بازهم چهرۀ تکراری، عملکرد تکراری، حرفهای تکراری
ناشناس۳۵۰۱۹۲۵۱۴:۰۵:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۸
رفع تحریم ها ، رفع مشکل کندی اینترنت و فیلترینگ خواست ملت است
امیر۳۵۰۱۹۲۸۱۴:۰۶:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۸
قحط الرجال که میگن دقیقا همینه...
ناشناس۳۵۰۱۹۷۲۱۴:۴۲:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۸
مردم از فقر و رنج در عذاب هستند،رئیس جمهور باید برای فقر زدایی و بهبود معیشت مردم برنامه داشته باشد !!!!!
ناشناس۳۵۰۱۹۳۸۱۴:۰۸:۳۷ ۱۴۰۳/۳/۸
ایکاش در حوزه ای احاطه داشتن!
ناشناس۳۵۰۱۹۵۳۱۴:۱۳:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۸
همان آدمها می آیند و می رود و در مناصب و پستها جابجا می شوند. امروز خبر آمد که رئیس الوکلاء در منصب خود ابقاء شد!
ناشناس۳۵۰۱۹۶۱۱۴:۲۷:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۸
اینجا همه تشنه خدمت هستیم...
ناشناس۳۵۰۱۹۶۵۱۴:۳۴:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۸
پیشنهاد می شود جهت مناظره ها یک صفحه ای الف باز کند و سوالات مردمی را ثبت کند و از نامزدها بپرسد و یکی از سوالات این است : برنامه شان در خصوص بازگشت میلیونها اتباع بیگانه افغانی به کشورشان که بار سنگینی براین کشور نظیر از بین بردن فرصت های شغلی، بیکاری جوانان و پیری جمعیت بخاطر نداشتن شغل و عدم ازدواج ، تهدید زبان و فرهنگ کشور و اشغال حاشیه شهرها و بهم زدن ترکیب جمعیتی ایجاد کرده اند چیست که بقول معاون فرماندار استان تهران امروز دفاع از کشور و هویت ایران مانند جنگ ایران با عراق در گذشته است.
یزدان۳۵۰۱۹۸۶۱۴:۴۹:۳۵ ۱۴۰۳/۳/۸
شاید اقایان جلیلی و فتاح وامثالهم در یک مشارکت پایین بارایی اندک پیروز بشن
ناشناس۳۵۰۲۰۴۱۱۵:۲۳:۳۳ ۱۴۰۳/۳/۸
بله شما راست می‌گویید مثلاً احمدی نژاد هم اقتصاد حالیش بود هم سیاست هم مردم شناسی هم دین و هم همه چی! و..... و آن افتضاحات را به بار آورد!!!
ناشناس۳۵۰۲۱۵۳۱۷:۱۹:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۸
چند روز مثل بچه ها قهر کرد
ناشناس۳۵۰۲۰۷۱۱۵:۵۷:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۸
کاندیداهای ریاست جمهوری هم که از درخواست‌های فراوان مردم مبنی بر کاندیداتوری‌شان سخن می‌گویند توانایی اثبات گزاره‌های به‌کار برده را دارند؟ به‌راستی کدام مردم از ایشان درخواست‌های فروانی را برای ثبت‌نام در انتخابات داشته‌اند که از آقایان در حال ارزیابی شرایط و جمع‌بندی شرایط هستند؟
ناشناس۳۵۰۲۰۸۲۱۶:۰۲:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۸
باتوجه به پاراگراف آخر ، قاعدتاً کسی نباید کاندید شود و انتخاباتی نباید برگزار شود چون هر کس کاندید شود دغدغه امروز و صدالبته فردای کشور و ملت رادارد !!!
ناشناس۳۵۰۲۲۷۷۲۰:۱۵:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۸
✅خدا خودش رحم کنه! امروز انتخابات هیأت رئیسه مجلس بوده یکی از کاندیداها به نتیجه اعتراض میکنه و میرن بازشماری حالا نتایج جدید جالبه! حمیدرضا حاجی‌بابایی شمارش اولیه: ۱۷۵ بازشماری: ۱۵۴ علی نیکزاد شمارش اولیه: ۱۶۹ بازشماری: ۱۴۲ عبدالرضا مصری شمارش اولیه: ۱۱۵ بازشماری: ۹۶ حسینعلی حاجی دلیگانی شمارش اولیه: ۹۶ بازشماری: ۹۰ حمید رسایی شمارش اولیه: ۳۵ بازشماری: ۳۶ موسی غضنفرآبادی شمارش اولیه: ۱۶ بازشماری: ۱۴ آرای باطله شمارش اولیه: ۲ بازشماری: ۲ یعنی فقط آرای باطله درست شمارش شده!
ناشناس۳۵۰۲۴۳۲۰۰:۲۱:۳۷ ۱۴۰۳/۳/۹
این دیدگاه که چه کسی بیاد و چه کسی نیاد، نگاه از بالا به پایین و اعتماد زداست. از این دهانه تنگ خیلی ها رد شدن و بعد رد نشدن!!! پس مکانیسم اشکال داره. بحث مفصلی است، اما فقدان نگاه حرفه ای به احزاب که دارای فلسفه فکری و سیاسی و اقتصادی منسجم باشند و هزینه فعالیت و مشارکت آنها از طریق اعضا تامین شوند و نتیجه آن در اقتصاد ملموس باشد، صحنه نمایش خسته کننده ای از رقابت ظاهری لیستی و شب امتحانی اونهم برای تنظیم پستها برای اعضا ستاد مرکزی درست کرده که هیچکس از مردم عادی تعلق خاطری در آن و امیدی به نتایج آن نمیبیند.
ناشناس۳۵۰۲۴۷۳۰۱:۱۷:۵۰ ۱۴۰۳/۳/۹
در کشور ما رئیس جمهور مجری قانون بودجه و برنامه است که مصوبه مجلس و مجمع تشخیص است که همه بر اساس سیاستهای مصوب کلی تنظیم می شوند.
ناشناس۳۵۰۲۷۹۶۱۱:۳۵:۳۴ ۱۴۰۳/۳/۹
عملکرد آقای جلیلی در مذاکرات هسته‌ای و صداوسیما کاملا روشن است !!!
ناشناس۳۵۰۲۸۹۶۱۲:۴۴:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۹
اصولاً کلمه «انتخاب» دارای بار معنایی خاصی است که زیاد با این شکل انتخابات ما همخوانی ندارد . انتخاب وقتی معنی پیدا میکند که انتخاب کنندگان بتوانند از بین دو یا چند چیز متفاوت یکی را انتخاب کنند مانند وقتی که شما بتوانید از یک ظرف میوه که در آن میوه های مختلفی وجود دارد یکی را بردارید . در این وضع ما که احزاب مختلف و با مرامنامه مشخص و آزاد وجود ندارند که هرکدام برای انتخابات کاندیدای جریان خود را معرفی کنند طبیعی است که افراد ناشناخته وارد کارزار می شوند و سوار بر موج شعار و عوامفریبی خود را عرضه می کنند . و نتیجه این وضع هم می شود رای گیری نه انتخابات .
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین