بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

محسن سلگی، گروه سیاسی الف،   4030306023 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

خواانش‌های کمتر ناسیونالیستی یا غیرملی‌گرا(عمدتاً لیبرال و بازارمحور)، امر ملی به‌منزله منافع ملی معادل گرفته شده است؛ در این منافع ملی، اولویت با منافع فردی است. به بیان دیگر، منافع ملی به مثابه صیانت از حقوق و آزادی های فردی، ترجمه می شود. اما این حقوق و آزادی های فردی(منافع فردی)، مشروط است. نه تنها مشروط به حقوق و آزادی دیگران -که در هر جای تاریخ این محدودیت کمابیش وجود داشته است- بلکه مشروط به امنیت و منافع ملی؛ امنیت و منافع ملی به عنوان امر مستقل از منافع فردی و به‌عنوان امری که دولت‌ها نسبت به آن بیش از منافع فردی حساس هستند و دستگاه قضائی و امنیتی با آن برخورد جدی‌تر و شدیدتری دارد. به بیان دیگر، هیچ نقطه‌ای به اندازه امنیت ملی، جای ظهور دولت- ملت و منافع ملی و عمومی نیست. اینجا بستر اهمیت زایدالوصف مفهوم دشمن در سیاست است. شما حتی اگر طرفدار اسرائیل و امریکا باشید، اما به‌عنوان یک شهروند ایرانی ساکن در مرزهای کشور، از جنگ با این دو کشور آسیب خواهید دید. بر این اساس، حمایت برخی افراد معدود از اسرائیل در فضای مجازی،  امری خلاف منافع ملی است(کسانی که از نبود امر ملی در مواجهه با فقدان آیت‌الله رئیسی و همراهان دم می‌زنند، در برهه تنش میان ایران و اسرائیل و وطن‌فروشی برخی افراد، سکوت کرده و از افول امر سخن نگفتند).

امر ملی که در آغاز با دولت و ملت(مشخصاً دولت وستفالیا) تولد و تکوین یافته است، هنوز هم بیش از هر چیز به دولت وابسته است.

بر این اساس، جماعت‌گرایان با درافکندن مفهوم جماعت به جای جامعه، صورتی از تکثرگرایی فرهنگی را نظریه‌مند و توضیح دادند که در آن، چندان از امر ملی سخن به میان نمی‌آید. بلکه بر خودانگیختگی و فعالیت خودجوش افراد آن هم در جماعت‌های خودشان(زنان ، کارگران، هنرمندان و ... و حتی کوچکتر از این، در جمع‌های فکری، اعتقادی و ....) معنا می‌یابند. در نظر این خوانش، جامعه و امرملی(به معنای مصطلح و متعارف)، مفاهیمی یکپارچه‌ساز و شبیه‌ساز هستند که تمایز و تفاوت و فردیت(آرمان اصالت یا Authenticity) را از میان می‌برند.  با این وصف، چگونه برخی می گویند شادی برخی افراد از فقدان آیت‌الله رئیسی و تیم همراه را سیمپتومی (نشان‌درد) از نبود امر ملّی است؟! وقتی امر ملی و جامعه به معنای کلاسیک و مدرن آن، نافی کثرت است، وقتی در دمکراسی کثرت‌گرا و گروه‌مدار، افراد حق دارند از مرگ کسی شاد باشند یا عزادار، چگونه می‌توان شادی آن افراد یا بی‌تفاوتی برخی دیگر را به‌عنوان سند افول امر ملی در نظر گرفت؟(آرزوی دخانچی برای درک همزمان یک زن مسن آمریکایی و کولبر ایرانی، بیشتر به خوانش جماعت‌گراها نزدیک است). 

یکی از منتقدان شهید رئیسی نوشته است: «امر ملی یعنی همزمان که هرکدام خود را به عنوان یک شخص منفرد و به دنبال منافع و آرمانهای خود ببینیم خود را قسمتی از جمع نیز تصور کنیم. واضحا در مورد ایران، هر از کدام از ما در عین حال که باید یک شخص با منظرگاه ویژه خودمان باشیم، باید بتوانیم تمام کثرات جامعه را در خود درونی».

در دمکراسی‌های غیراکثریتی و کثرتی یا کثرت‌گرا، امر ملی به‌عنوان آیدوس و جوهر حداقلی و حیاتی، امر همگانی(همه افراد) نیست، حتی امر عمومی(کثرت و اکثریت افراد) هم نیست، بلکه «امر مشترک» است.

در حوادثی نظیر شهادت قاسم سلیمانی هم تعدادی از مردم بی‌تفاوت بودند اما می‌توان این تعداد را به‌عنوان مرگ امر ملی یا نبود آن و حتی تضعیف آن در نظر گرفت؟ آن‌هم با وجود آن جمعیت‌های خیره‌کننده. می‌توان شادپیمایی غدیر و راهپیمایی اربعین، 22 بهمن و ... را که در هیچ کجای جهان نظیر ندارد و اگر نظیری هم دارد، برخاسته یا متأثر از انقلاب ملی و دینی مردم ایران(انقلاب اسلامی) بوده است، نادیده گرفت و بر آن به‌عنوان امر ملی‌ صحه ننهاد؟

وی در ادامه مطلب خود نوشته است: « من همزمان که مرد ۳۹ ساله ام باید بتوانم منظر یک نوجوان حزب الهی،یک زن مسن ساکن لس آنجلس، یک کولبر کرد تا یک پیرزن سیستانی و…را در خود درونی کرده باشم، توانایی دیدن شرایط از منظر آنها را داشته باشم و اگر کنش ها و تصمیم های من نتیجه بردار نفع شخصی و جمعی باشد، آنوقت من ملی زیسته ام».

این تعریف او از امر ملی، در واقع تعریف از امر انسانی است، امری که جنبه عاطفی و سپس شناختی دارد. امر ملی پدیده‌ای مدرن و مربوط به دوران جدید است. به‌سختی می‌توان رگه‌هایی از این مفهوم را در دولت‌شهر یونانی یا ایرانشهر دید. تأکید می‌کنیم این مفهوم همزمان با دولت و معاهده وستفالیا ظهور کرده است. حتی نمی‌توان آن را به مگناکارتا(منشور کبیر 1215 میلادی) بازگرداند(ببینید: مگناکارتا: ریشه‌های قرون وسطایی سیاست مدرن، دیوید استارکی، انتشارات دنیای اقتصاد).

وی چنین ادامه داده است: « امر ملی، یعنی زیستن اصل کثرت در وحدت و وحدت در کثرت.». در‌حالی‌که امر ملی در اساس یا عمدتاً، همگون ساز و هماهنگ‌کننده است، بیشتر بر وحدت تکیه دارد تا کثرت. از سویی دیگر، اوج امر ملی در کشورهای فاشیستی بوده است؛ کشورهایی مانند ایتالیا و آلمان که به ترتیب، ستایش کشور و نژاد بدون مردم بوده‌اند. یعنی می‌توان در ستایش نژاد یا کشور، زبان‌گشایی و جهان‌گشایی کرد اما به مردم توجهی نکرد. اینجاست که امر انسانی(اخلاقی) و الهی(دینی) می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

روی این ملاحظات، تعریف این منتقد، آن‌‎هم تعریف تعمیمی او از امر ملی خطا است.

تردیدی نیست که مشارکت سیاسی(حق انتخاب‌شدن و انتخاب‌کردن)، احساس اثرگذاری در سرنوشت، عدالت نسبی و نظیر این، می‌تواند امر ملی را تقویت کند. رضایت مردم از دولت نیز امر ملی را تقویت می‌کند اما دست بر قضا، بعضاً در کشورهایی که از حیث سیاسی کمترتوسعه‌یافته هستند، ملی‌گرایی و ناسیونالیسم جدی‌تر است(روسیه و چین دو نمونه این واقعیت هستند. صحنه‌های گریه‌کردن چینی‌های مهاجر از دیدن پرچم کشورشان آن‌هم در شرایطی که در چین، دمکراسی و کثرت‌گرایی معنایی ندارد، اوجی از امر ملی است. البته در آن سو در آمریکا نیز احترام به پرچم به‌عنوان نمادی از قدرت فردی و شعار «اول امریکا» تلقی می‌شود).

دخانچی از سویی به‌نحو ضمنی دعوت به دمکراسی(به‌رسمیت‌شناختن یا شناسایی تفاوت‌ها) می‌کند اما از سویی دیگر دعوت به یکپارچگی آن‌هم در برابر دشمن خارجی می‌کند. او فکر نکرده همین تنوع مواجهه نسبت به فقدان رئیس‌جمهور و همراهان خود نشانه‌ای از تکثر و آزادی و فردگرایی است که او احتمالاً دل در گرو آن دارد؟

اگر باید به نحو جماعت‌گرایانه، مذاهب، گروه‌ها و اقشار مختلف را درک کنیم(سیاست شناسایی) دیگر چگونه می‌توان از یکپارچگی دفاع کرد؟ او چگونه ناراحت‌نبودن خود از اتفاق مذکور را با قیاس‌به‌نفس و تعمیم ناروا، دلیل افول امر ملی تلقی کرده است؟

دین؛ آغاز فردگرایی و دمکراسی

فردگرایی، درک خویشتن و درک دیگران به‌عنوان جمع از ابتدا توسط نهاد دین بنیان گذاشته شده است نه توسط رنسانس. لری سیدنتاپ در کتاب «ابداع فرد» به‌درستی نشان می‌دهد که رنسانس هرچند دعوی بازگشت به دوران باستان داشت اما در فردگرایی وام‌دار مسیحیت بوده است. در واقع این مسیحیت بود که در دنیای غرب، علیه برده‌داری و نظام طبقاتی ایستاد و به این ترتیب، آغاز فردگرایی و دمکراسی بود. به معنای دیگر، لیبرالیسم فرزند نامشروع کلیسا و مسیحیت است. 

در دوران باستان، در بیشتر موارد شاهد آن هستیم که منافع اقلیت بر اکثریت اولویت دارد. هرچند بهتر است بگوییم منافع و هویت اکثریت نادیده گرفته می‌شود یا مورد نفی قرار می‌گیرد. در دوره باستان شاهد پدیده امر ملی بدون امر جامعوی(جامعه‌بنیاد) هستیم. 

در دوره مدرن(مشخصاً دولت-ملت مدرن) منافع اکثریت است که منافع اقلیت را می‌بلعد؛ هرچند همچنان نظام طبقاتی و اولویت طبقات حاکم را شاهد هستیم. در این دوره هم بعضا امر ملی بدون امر جامعوی را می‌توان دید؛ اوج این پدیده در دولت‌های نازیستی و فاشیستی است(رنسانس و در ادامه سرمایه‌داری در احیای نگاه طبقاتی، وامدار جهان باستان است نه مسیحیت. هرچند این مسیحیت بود که در غرب حاکمیت و ویژگی‌های دولت مدرن را ابداع کرد؛ ویژگی‌هایی که در ادامه تاریخ، دولت مدرن آن را از کلیسا تصاحب کرد).

در نظامات کمونیستی مانند چین، امر ملی به‌گونه‌ای است که نه تنها آزادی، که عدالت هم مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته یا درجه دوم شده است. مردم حاضرند به بهای منافع ملی و پیشرفت، بی‌عدالتی را نادیده گرفته و حتی بپذیرند.

با این اوصاف، چگونه می‌توان درک انواع اقشار و گروه‌های کوچک مانند کولبران و حتی زنان مسن ساکن لس‌آنجلس را به عنوان امر ملی در نظر گرفت؟ در شرایطی که این نحو درک‌کردن‌های اخلاقی آن هم با این کثرت و بُعد جهانی، خاستگاه دینی دارد(همچنانکه در خصوص مسیحیت دیدیم).

 نمی‌توان درک‌های مشابه درک فوق را به امر ملی تقلیل داد. در این نحو درک، تقدم تاریخی با دین است و تقدم فلسفی با اخلاق. سپس امر ملی مبتنی بر اخلاق است که می‌تواند توضیح‌دهنده ادراک مذکور باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۰۱۰۷۷۱۵:۵۹:۳۷ ۱۴۰۳/۳/۷
الان چنان بعضی ها اخلاق انتخاباتی را کنار می گذارند و همدیگر را برای رسیدن به پست ریاست جمهوری تیکه و پاره می کنند
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۵۰۱۱۴۰۱۷:۳۸:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۷
اگر دست تقدیر شهید خدمت رییسی را از ملت نگرفته بود ایشان حتما به ثروت های افسانه ای و گنج قارونی که توسط عده ای به تصرف در آمده است هم در زمان مناسب ورود میکردند حالا از آقای جلیلی که دولت سایه آقای رییسی بودند در خواست میشود در صورت پیروزی در انتخابات همان بدو ورود به نهاد ریاست جمهوری قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها را برای همه آحاد جامعه و بدون هیج خط قرمزی اجرا فرمایند
عاشق ایران۳۵۰۱۵۸۳۰۸:۲۹:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۸
به کوری چشم دشمنان، ملت ایران این بار حماسه ای خلق خواهند کرد و بصورت حداکثری در انتخابات شرکت می کنیم و فردی را انتخاب می کنیم که عزت دهنده مردم ایران باشد
ناشناس۳۵۰۱۷۰۲۱۱:۲۸:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۸
زیاد جو گیر نشو رسایی یار دیرینه شما در نواب رئیسی فقط 35 رای آورد قطعا جلیلی هم همین است حداکثر 5 میلیون رای دارد
ناشناس۳۵۰۱۲۴۶۲۰:۴۰:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۷
واکنش برخی مردم ناشی از بدبینی ناشی از فساد مالی فرد و بستگان درجه یک برخی افراد(نه همه آنها) است که اکنون در فقدان ریاست جمهور فقید بدنبال کاندید شدن جهت کسب مقام ارشد نظام هستند همانهایی که با عدم امانتداری در سالهای گذشته در سمت های مدیریتی خود موجب تضعیف پشتوانه مردمی نطام شدند و هستند اکنون در پی غروب غم بار ریاست جمهور فقید شاهد ظهور مجدد آنها هستیم سرمایه اجتماعی دید مثبت مردم براحتی با عملکرد نادرست برخی مسئولان از دست میرود اما به سختی احیاپذیر است
ناشناس۳۵۰۱۲۷۳۲۱:۱۸:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۷
شوق خدمت است خدای ناکرده فکر دیگر نکنید، صرفا بخاطر مردم است خیلی ها هم قبلا امتحان خود را پس داده اند .
ناشناس۳۵۰۱۳۴۷۲۲:۴۴:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۷
موقع انتخابات کاندیداها نباید به مردم دورغ تحویل بدهند و همین که انتخابات تمام شد همه آن وعده ها به فراموشی سپرده شود.
ناشناس۳۵۰۱۳۵۳۲۲:۴۹:۱۷ ۱۴۰۳/۳/۷
کارنامه دولت شهید رئیسی را با شاخص‌های اقتصادی ارائه دهید .
ناشناس۳۵۰۱۵۷۹۰۸:۲۶:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۸
امیرالمؤمنین‌(ع) در بخشی از آن نامه می‌فرمایند: «‌إِنِّي إِلَى لِقَاءِ اللهِ لَمُشْتَاقٌ وَ حُسْنِ ثَوَابِهِ لَمُنْتَظِرٌ رَاجٍ وَ لَكِنَّنِي آسَى أَنْ يَلِيَ أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ سُفَهَاؤُهَا وَ فُجَّارُهَا فَيَتَّخِذُوا مَالَ اللهِ دُوَلًا وَ عِبَادَهُ خَوَلًا وَ الصَّالِحِينَ حَرْباً وَ الْفَاسِقِينَ حِزْباً ... من آرزومند ديدار خداي خویشم و پاداش نيك او را انتظار می‌کشم‌، اما نگرانم كه بيخردان و تبهكاران اين امّت حكمرانى را به دست آرند، و [در این صورت است که‌] مال خدا [‌بیت‌المال‌] را در میان خود دست به دست گردانند و بندگان او را به خدمت گمارند، با افراد مؤمن و متعهد سر جنگ و ‌ستیز داشته باشند و با افراد فاسق یار و هم حزب باشند‌».
ناشناس۳۵۰۱۱۴۲۱۷:۳۹:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۷
آقای محسن سلگی نظرات کاربران را بخوان
ناشناس۳۵۰۱۲۱۰۱۹:۳۷:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۷
این مقاله شما احتیاج به دو یا سه نفر مترجم فارسی روان دارد...... من تا اواسط مقاله خوندم هیچی متوجه نشدم بماند پاک گیج شدم .
ناشناس۳۵۰۱۲۱۶۱۹:۴۴:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۷
حالا که ملت همه در صحنه حضور دارن و برخی معتقدن که همه ملت در صحنه هستن خب حجت تمام است با برگزاری یک رفراندم حضور مردم را در صحنه به نمایش بگذارید
ناشناس۳۵۰۱۲۷۰۲۱:۱۴:۴۷ ۱۴۰۳/۳/۷
حضور میلیون ها نفری مردم در مراسم تشییع شهدای خدمت خود یک رفراندوم بزرگ بود.
ناشناس۳۵۰۱۶۶۴۱۰:۲۸:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۸
رفراندوم یعنی تمام واجدین شرایط در مورد یک مساله رای بدهند.
ناشناس۳۵۰۱۸۵۹۱۳:۳۵:۱۸ ۱۴۰۳/۳/۸
برای مرحوم هاشمی هم جمعیت میلیونی به صورت خود جوش آمدند.
ناشناس۳۵۰۱۶۸۴۱۱:۰۵:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۸
عزیزم کسی این حضور مردمی را در حد رفراندوم نمی داند بایدبرای ترمیم ، تصحیح یا بازگرداندن سلامت به سیستم فهم و درکش کاری کند ..
ناشناس۳۵۰۲۱۳۴۱۶:۵۱:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۸
اتفاقا کسی که به این تعدادی که میگه اعتقادی داشته باشه نباید از وجود رفراندوم ترسی داشته باشه..
ناشناس۳۵۰۱۲۴۳۲۰:۳۷:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۷
خیلی دنبال تعاریف اکادمیک نباشید متاسفانه شکاف عمیقی بین مردم ایجاد شده است.
ناشناس۳۵۰۱۴۰۱۲۳:۴۷:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۷
خدا آقای رئیسی را رحمت کند اما برادر گرامی با مردم باید به زبان بازار ، سفره و فرصت هایی صحبت کرد که حال خوبی ندارد، نه اینکه فلسفه غرب و مکاتب سیاسی اش را بیان کنی و انتظار داشته باشی مخاطب بپذیرد.
فرناز۳۵۰۱۴۲۳۰۰:۱۹:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۸
جناب آقای سلگی، اگر دولت‌ مستقر دیدگاهی مخالف نظر شما داشت، اینگونه مطلب‌ می نوشتيد؟
ناشناس۳۵۰۱۴۸۹۰۳:۵۸:۲۲ ۱۴۰۳/۳/۸
واقعیت ماجرا اینست که همه مردم آنهایی نیستند که در شبکه‌های اجتماعی جولان می دهند من این را از تشییع پیکر پاک شهدا فهمیدم و حال و هوای پژمرده و ناراحت عموم مردم در کوچه و خیابان علیرغم نارضایتی ها
ناشناس۳۵۰۱۴۹۰۰۴:۰۱:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۸
در شبکه های اجتماعی نمیتوان فهمید طرف ساکن ایران هست یانه؟ یک نفر چند اکانت دارد؟ ربات است یا نه؟ و...ولی در تشییع و خیابان هر فرد ماهیت واقعی دارد حزن واقعی دارد که او را به خیابان کشیده
ناشناس۳۵۰۲۱۴۴۱۷:۰۱:۳۳ ۱۴۰۳/۳/۸
انتخابات بهترین ملاک و معیار و قابل شمارش است هیچ چیز جای صندوق رای را نمیگیرد .
هموطن۳۵۰۱۵۲۰۰۶:۰۴:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۸
چطور امر ملی افول کرده این همه جمعیت را در تشیع جنازه ندیدید ؟ این همه مردم در گوشه و کنار مملکت و حتی خارج از کشور ناراحت بودند و هستند شما ماهواره نگاه می کنی و از اخبار جمهوری اسلدمی بی خبری . امر ملی و بی تفاوتی که در آن صورت گرفت فقط و فقط در طبقه ی مرفه بی درد که براشون فرقی ندارد که چه کسی باشه یا نباشه چون اونها هر کجای دنیا را با دلارهاشون می تونند فتح کنند و این قشر کمی از جامعه هست لطفا تحقیقات گسترده انجام بدهید در سطح کشور بعدا حرف بزنید .
ناشناس۳۵۰۱۵۳۶۰۷:۰۶:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۸
حس مردم و اساس واقعی مردم خیلی مهم است
ناشناس۳۵۰۱۵۹۴۰۸:۵۴:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۸
هر کس با دین در افتاد خودش ور افتاد
ناشناس۳۵۰۱۶۸۲۱۱:۰۲:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۸
ملت را همان کولبر و همان همان نوجوان بسیجی همان پیرزن سیستانی وپیرزن ساکن لس آنجلس تشکیل میدهد اگر امر ملی برای اینها نباشد برای چه کسی است آقای نویسنده ؟
ناشناس۳۵۰۱۶۸۷۱۱:۰۶:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۸
کسی که در این گونه حوادث هم با ملتش همراهی ندارد اصلا چطور نگران امر ملی است ؟؟
ناشناس۳۵۰۱۷۱۶۱۱:۴۳:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۸
این درست است که ما باید تمام قشرهای مردم را در ذهن خود مجسم کنیم و اگر مسئولیتی می گیریم خواستها و نیازهای همه مردم را مد نظر قرار دهیم اینکه در تصمیمات فقط منافع عده خاصی در اولویت باشد امر ملی نیست و به انسجام اجتماعی منجر نمی شود.
سعید۳۵۰۱۷۴۵۱۲:۲۳:۰۳ ۱۴۰۳/۳/۸
نگاه دقیق و موشکافانه ای بود که پاسخ خیلی از منتقدین رو می دهد.
ناشناس۳۵۰۱۷۸۷۱۲:۵۰:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۸
باید سیستم کار کنه و متکی به فرد نباشه. نظام دنیا متکی به هیچ احدالناسی نیست.
محمد ولی زاده۳۵۰۲۱۵۰۱۷:۱۳:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۸
سلام .عنوان گذاری در خصوص حوادث بر گرفته از ذهنیت شخصی ما می باشد که بستگی مستقیم به دانشی است که از محیط دریافت نموده ایم ونیز نفع و ضرری که در اثر وقوع حوادث برای ما به وجود می آید.لذا ربط دادن تحلیل شخصی به امر ملی یا منافع ملی وزن معتنابهی ندارد فقط جنبه حباب دادن و بزرگ کردن مسئله برای طرح خودمان است و چون نیاز به حمایت افکار عمومی داریم ،نظر خودرا با تعبیرات یا خواسته های جمع کوچکی بسته بندی میکنیم ودر بازار اندیشه های ملی عرضه می کنیم تا نمود قابل قبول یا حد اقل قابل بحثی داشته باشد. آنچه که در پهنه هستی وجود داشته ودارد جنگ بین خیرو شر ،ظلم وعدالت ،رشدو افول ،عزت و ذلت ،فقرو غنا ،خدا پرستی و شیطان پرستی ،جهل وآگاهی ،عشق و نفرت ،استحمار و آگاهی بخشی بوده وهست .البته آینده را کسی ندیده ولی قابل پژوهش می باشد.شاید ورق برگرد .که همه ما منتظر تغییر روند و رخ دادن رویدادهایی به نفع اکثریت مظلم بشر هستیم . الالحقر محمد ولی زاده
ناشناس۳۵۰۲۳۰۲۲۰:۵۱:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۸
شهادت رییس جمهور وهیئت همراه واقعا ضایعه بزرگی بود روحشون شاد. خواهشا حرف وحدیثی نشه که سوژه معاندین ودشمنان اسلام وایران بشه.
امید۳۵۰۲۳۷۲۲۳:۰۷:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۸
این مردم گوشت هم را بخورن ای پلیدان عالم بدونید و ثابت شده براتون استخون هم را نمی شکنن همین تشییع پیکر ها خودش یه شمشیر کشنده بود براتون خدا اون روز را نیاره جنگ بشه ناموس کسی از همین برهنه ها و چادری ها به تاراج نمیره به امید خدا امید داریم راه شهیدجمهور ادامه یابد راهش را کسی کج و ویرانه نکنه ایشان اولین خشت درست را بعد شهید رجایی بنا نمود .
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین