وقتی یوزپلنگ به سرعت کامل می‌رسد!

گروه ویدئو الف،   4010410016

یکی دیگر از دلایل سرعت بالای یوزپلنگ ها، ساختار اسکلتی آنهاست. یوزپلنگ‌ها با ستون فقرات منعطف و باسن انعطاف پذیر می‌توانند انرژی را مانند فنر‌ها ذخیره و آزاد کنند.

یوزپلنگ سریع‌ترین حیوان خشکی در جهان است. یوزپلنگ‌ها می‌توانند با حداکثر سرعت شگفت انگیز ۷۶ مایل در ساعت (۱۲۲ کیلومتر در ساعت) حرکت کنند! اما این فقط برای یک سرعت کوتاه (۱۴۸۰ فوت – ۴۵۰ متر) پایدار است.

به گزارش فرارو، سریع‌ترین سرعت ثبت شده توسط یوزپلنگی به نام سارا بود. یوزپلنگ سارا در حالی که در باغ وحش سینسیناتی در اوهایو زندگی می‌کرد، در حین دویدن ۱۰۰ متر با حداکثر سرعت ۶۱ مایل در ساعت (۹۸ کیلومتر در ساعت) ثبت شد. متأسفانه سارا در ژانویه ۲۰۱۶ در سن ۱۵ سالگی درگذشت. (متوسط طول عمر یک یوزپلنگ در طبیعت ۱۰-۱۲ سال است).



یوزپلنگ‌ها دارای پا‌های بلند و نازک، سر کوچک و قفسه سینه‌ای صاف هستند. این به کاهش مقاومت باد کمک می‌کند. با وجود بلند و لاغر بودن، پا‌های آن‌ها قدرتمند است. یوزپلنگ بالغ می‌تواند به ۱۶۰ پوند (۷۲ کیلوگرم) برسد.

دُم یوزپلنگ که می‌تواند به ۳۱ اینچ (۸۰ سانتی متر) برسد، با عمل به عنوان سکان برای کمک به هدایت و تثبیت به سرعت یوزپلنگ کمک می‌کند.

برای کشش، یوزپلنگ‌ها دارای بالشتک‌های سخت و پنجه‌های صاف و نیمه جمع شونده هستند که به آن‌ها کمک می‌کند زمین را بگیرند.

گام‌های قدرتمند یوزپلنگ بیش از اینکه فقط روی پا بماند، برای بیش از نیمی از زمانی که یوزپلنگ می‌دود، هر چهار پنجه آن از زمین جدا می‌شوند. این شبیه به حیوانات دیگر مانند اسب و سگ‌های تازی است.

یکی دیگر از دلایل سرعت بالای یوزپلنگ ها، ساختار اسکلتی آنهاست. یوزپلنگ‌ها با ستون فقرات منعطف و باسن انعطاف پذیر می‌توانند انرژی را مانند فنر‌ها ذخیره و آزاد کنند.

یوزپلنگ‌ها همچنین دارای قلب و ریه‌های بزرگ و مجرای بینی بزرگ هستند. این بدان معناست که آن‌ها می‌توانند هنگام دویدن اکسیژن بیشتری دریافت کنند، بنابراین در هنگام حرکت با سرعت‌های سرسام آور از نفس کشیدن سریع جلوگیری می‌کنند.

بنابر همه این دلایل، جای تعجب نیست که یوزپلنگ سریعترین حیوان خشکی روی زمین است!

یوزپلنگ‌ها نمی‌توانند حداکثر سرعت خود را برای مدت طولانی حفظ کنند. یوزپلنگ‌ها به همان اندازه که سرعت آن‌ها در خط مستقیم چشمگیر است، می‌توانند به سرعت، سرعت خود را کاهش دهند. آن‌ها می‌توانند از حدود ۶۰ مایل در ساعت (۹۷ کیلومتر در ساعت) تا ۱۴ مایل در ساعت (۲۳ کیلومتر در ساعت) در سه گام بروند.

یوزپلنگ‌ها شکارچی هستند. آن‌ها از سرعت خود برای گرفتن طعمه خود استفاده می‌کنند. یوزپلنگ‌ها طعمه‌های کوچک تا متوسط، معمولاً کمتر از ۸۸ پوند (۴۰ کیلوگرم) را شکار می‌کنند. اغلب از طعمه‌های بزرگتر اجتناب می‌شود، و اگر یوزپلنگ‌ها به هدف بزرگتری حمله کنند، معمولاً این کار را به صورت گروهی انجام می‌دهند.

تعقیب و گریز معمولاً یک دقیقه طول می‌کشد و یوزپلنگ‌ها ممکن است در صورت شناسایی توسط طعمه خود یا اگر نتوانند به سرعت هدف خود را بگیرند، از تعقیب منصرف می‌شوند.

یوزپلنگ‌ها پس از گرفتن طعمه، گردن طعمه را گاز می‌گیرند تا آن را خفه کنند و حدود ۵ دقیقه نگه می‌دارند.

اغلب، یوزپلنگ‌ها در طول روز، معمولا حوالی سحر (بین ساعت ۶ صبح تا ۱۰ صبح) و غروب (بین ساعت ۱۶ تا ۶ بعد از ظهر) شکار می‌کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین