چرا به افغانستان نیرو اعزام نمی کنیم!؟

حسین رجائی،   4000524027 ۳۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا به افغانستان نیرو اعزام نمی کنیم!؟

نگارنده پیش از این طی دو مطلب (اینجا و اینجا) خطر طالبان برای میهن عزیزمان را بسیار جدی قلمداد کرده و نسبت به پازلی که ایالات متحده برای آینده منطقه ما طراحی کرده هشدار داده است.

نقشه هایی که ایالات متحده برای منطقه غرب آسیا طراحی می کند هربار یک بازیگر نقش اصلی دارد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در جریان جنگ تحمیلی هشت ساله، بازیگر اصلی آن حزب بعث عراق بود. پس از حادثه 11 سپتامبر و در جریان اشغال افغانستان و عراق، نقش اصلی آن برای القاعده بود. پس از جریان بیداری اسلامی و در طول بحران سوریه و عراق، این وظیفه برعهده داعش قرار گرفت و این احتمال میرود که بزودی طالبان صحنه گردان بعدی اجرای نقشه های آمریکا در منطقه باشد. 

نگارنده همچنین اشاره کردم فرض برخی مبنی بر اینکه طالبان متحول شده و تغییر کرده، قابل اتکا نیست و چه بسا پس از قبضه حکومت و در دست گرفتن قدرت، به اصل خویش بازگشته و رؤیاهای ایدئولوژیک مجدداً از درون آن بجوشد. لکن مهم اما این است که بدانیم هر صحنه ای بازی مخصوص به خود را دارد و با یک قاعده ثابت نمی شود با تهدیدها و توطئه های گوناگون برخورد کرد. هرقدر که تهدید طالبان جدی باشد، ارسال نیرو به این کشور در زمان کنونی، به دلایل متعدد ناعاقلانه ترین کاری است که میتواند توسط کشور ما صورت پذیرد. 

این روزها در یک رخداد بسیار عجیب می بینیم کسانی که تا دیروز شعار نه غزه نه لبنان سر می دادند و مخالف هرگونه فعالیت های منطقه ای جمهوری اسلامی بوده اند و با ژست جانبداری از منافع مردم ایران، سرنوشت مردم کشورهای همسایه را بی اهمیت برمی شمردند، ناگهان خرقه عوض نموده و در دفاع از مردم مظلوم افغانستان سینه چاک می کنند و حکومت را شماتت که چرا سربازان کشورمان را به مصاف نیروهای طالبان گسیل نکرده است!

شگفتا! مگر همین شما نبودید که می گفتید مقابله با داعش به ایران ربطی ندارد، آن هم داعشی که به خون ایرانی و شیعه تشنه بود و دائماً از این عطشش سخن می راند. چگونه است که اکنون می خواهید به مصاف طالبانی برویم که بارها به ظاهر هم که شده بر حفظ امنیت و احترام همسایگان افغانستان تأکید نموده است!؟ 

مگر شما نبودید که سرنوشت ناموس به غارت رفته شیعه و سنی و مسیحی و کرد و ایزدی عراق و سوریه را به خودشان مربوط می دانستید، اکنون چگونه است که می خواهید به مصاف طالبانی برویم که به ظاهر هم که شده بر احترام به ناموس و حفظ امنیت مردم افغانستان تأکید کرده است!؟ 

مگر شما نبودید که همواره یک تصویر افسانه ای از ارتش آمریکا و قدرت نظامی این کشور می ساختید و در مقابل توان امنیتی و نظامی کشور خود را به سخره می گرفتید، پس چگونه است که اکنون اصرار دارید نیروهای مسلح کشورتان را به آوردگاهی بفرستید که ارتش ایالات متحده پس از بیست سال جنگ و صرف میلیاردها دلار، با شکست و فضاحت از آن فرار نموده است!؟

مگر شما نبودید که همیشه، فقط انشایی را خوب می دانستید که ایران از روی دست آمریکا بنویسد، پس چرا حالا که آمریکا با طالبان از در آشتی و درآمده و با ایشان مذاکره کرده، جمهوری اسلامی را بخاطر داشتن یک ارتباط حداقلی و نجنگیدن سرزنش میکنید!؟  

چگونه است آن زمان که دولت های متحدمان در عراق و سوریه از ما استمداد میطلبیدن، اصرار بر ماندن داشتید و اکنون که دولت متحد آمریکا در افغانستان دعوتنامه ای برای ما نفرستاده، اصرار بر رفتن!؟  

آیا میدانید چه دامی در افغانستان برای ما پهن شده و به جنگ اصرار می ورزید یا اینهمه اصرار فقط ناشی از جوزدگی و رسانه زدگی است!؟ عجیب است که عاقبت دوستی آمریکا و افغانستان را می بینید و همچنان به دوستی رسانه های آمریکایی و انگلیسی باور دارید که با اشاره آنها اعزام مستشار به عراق و سوریه را تقبیح می کنید و با اشاره آنها ارسال نیرو به افغانستان را تجویز!؟ 

برخورد با مسئله افغانستان باید با صبر و هوشیاری صورت پذیرد. افغانستان آوردگاهی است که دو ابرقدرت (شوروری و آمریکا) شکست خورده از آن بیرون آمدند. البته که مدافعان حرم ما در عراق و سوریه کاری کردند که ابرقدرت ها از انجام آن عاجزند ولی دلیل پیروزیشان همین بود که مومنانه و هوشمندانه رفتار کردند. در عراق و سوریه حضور یافتیم چون خود مردمان آن کشورها سلاح برداشته و از ما هم استمداد طلبیدند، با چه منطقی باید به افغانستانی برویم که اکثر شهرها بدون هیچ مقاومت مردمی و بعضا حتی با میل و رغبت تسلیم طالبان میشوند!؟ به افغانستانی که هنوز ماهیت تحولات پیچیده آن و میزان حمایت مردمی از طالبان، بر ما روشن نشده است.  

صبر استراتژیک در برابر تحولات افغانستان، ابدا به معنای دوستی و اتحاد با طالبان و اعتماد به آن نیست که این خود خطایی دوچندان است. به دلیل قرابت های تاریخی و ایدئولوژیک، طالبان بیش از همه زمین بازی عربستان و پاکستان است و در زمین بازی دیگران، احتیاط شرط عقل. ما حتی در خونخواهی دیپلمات های شهیدمان هم احتیاط پیشه کرده و وارد افغانستان نشدیم، پس الان هم بهتر است با مراقبت و هوشیاری با تحولات پیچیده افغانستان برخورد کنیم. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۵۰۰۰۸۱۰:۱۸:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
آمریکا هست می خواین بره، میره طالبان و داعش قدرت می گیرن، می گین چرا رفت
ناشناس۲۱۵۰۱۲۹۱۰:۵۹:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اگر ایران نقطه اشتراکی هم با طالبان داشت، با خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، این نقطه اشتراک به پایان رسیده است. ایران باید خود را را برای رویارویی با طالبان آماده کند.
حسینی۲۱۵۰۱۹۴۱۱:۱۹:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
افغانها خودشون راضی هستند مخصوصا هرات
ناشناس۲۱۵۰۲۵۹۱۱:۴۰:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
هراتی ها که اکثرشان شیعه نشین هستند، از آقا بالا سری طالبان راضی هستند؟!!!!
ناشناس۲۱۵۰۸۷۴۱۵:۰۵:۱۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان روسها را شکست دادند. آمریکا را هم شکست دادند. افغانستان را در ظرف چند روز اشغال کردند. چه طور می گویید که عددی نیستند؟؟؟
ناشناس۲۱۵۰۹۸۷۱۵:۴۸:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
کابـــــــــل سقوط کرد.
ناشناس۲۱۵۰۲۷۱۱۱:۴۳:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
آیا تاریخ تکرار می شود؟ آیا طالبان همان مغولهایی هستند که چند قرن پیش به ایران حمله کرده و وحشی گری کردند؟
ناشناس۲۱۵۰۶۸۳۱۴:۰۵:۰۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
جهت اطلاعتان باید بگویم که افغانها در اواخر حکومت صفوی به ایران حمله کرده و با استفاده از ضعف صفویان امپراتوری صفویه را برانداختند. محمود و اشرف افغان معروفند در تاریخ ایران! ربطی به مغولان ندارند. مغولان حکومت سلاجقه را برانداختند.
کشور من۲۱۵۰۹۰۴۱۵:۱۵:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
افغانستان مال ایران است باید از تروریست های طالبان مردمان را نجات دهیم
ناشناس۲۱۵۱۲۵۸۱۸:۱۴:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
افغانستان خودش اگه بخواد جلوشونو بگیره ایران کمکشون میکنه اگه افغانها خودشون بخوان
ناشناس۲۱۵۱۸۴۰۲۳:۳۲:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اسیر در جایگاه اسارت میتواند چه کند در برابر گروه وحشی
ناشناس۲۱۵۰۱۹۹۱۱:۲۰:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان به خون شیعیان تشنه هستند.
رضا۲۱۵۱۸۲۲۲۳:۲۴:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
مثل ادم واکسن وارد کنید نه میخاد غزه برید نه لبنان نه افغانستان
ناشناس۲۱۵۰۲۰۲۱۱:۲۱:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ایران و روسیه و چین هرگز تصور نمیکردند امریکا و ناتو از افغانستان خارج شود و به همین دلیل پشت سر هم خواستار خروج امریکا از افغانستان بودند. ولی امریکا دید که حالا که در این دیگ چیزی برای او نمی جوشه آن را تحویل ایران و روسیه و چین داد. چین زرنگ که یکماه پیش همه چینی ها را از افغانستان خارج کرد. روسیه هم مانند سوریه ایران را می فرسته جلو . این وسط ایران طلایه دار نظام اسلامی می مونه با امارات اسلامی جنبش اصیل منطقه! .. و متاسفانه درد و خسارات طبق معمول برای ملتها نه دولتها
ناشناس۲۱۵۰۲۹۹۱۱:۵۱:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
مردم افغانستان اکثرشون خواهان طالبان هستن ودر ضمن دیکر افغانیا از مقابل طالب فرار میکنن واز ما و مجامع جهانی کمک نخواستن باید هوشیارانه صبر کرد وزیر نظر داشت تحولات افغانستان رو
ناشناس۲۱۵۰۳۱۶۱۱:۵۷:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اخه مگه طالبان میتونه فقط ۲۴ساعت جلو ایران دوام بیاره جوون،انقد ساده نباش ایران خیلی قویتر از این حرفاست ک طالبان براش تهدیدی باشه
ناشناس۲۱۵۰۵۷۵۱۳:۲۴:۲۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
مسائل داخلی هر کشور به خودشون مربوطه! ایران قوی باشه نزاره کسی چپ نگاه به خاک ایران بکنه
ناشناس۲۱۵۰۶۸۲۱۴:۰۴:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
شوروی و آمریکا از پس طالبان برنیامدند.طالبان چریکی می جنگند و هیچ ارتش کلاسیکی نمی تونه از پسشون بربیاد. تلفات بی شمار نتیجه رویارویی با طالبان در کوههای افغانستان است
ناشناس۲۱۵۰۶۹۷۱۴:۰۸:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
متوجه هستی که تروریسم با درگیری نظامی مستقیم فرق داره.
علی۲۱۵۰۹۴۴۱۵:۳۱:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
هیچ وقت دشمن را دست،کم نگیر
فرهنگ۲۱۵۰۹۸۰۱۵:۴۶:۵۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
داداش طالبان ،طالبان ۲۰ سال نیست طالبان همه چیز داره و همه آنها چریک هستند
ناشناس۲۱۵۱۰۹۱۱۶:۴۰:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
افغانستان عراق دیگر هست
محمد۲۱۵۱۲۱۶۱۷:۵۷:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ببینن دوست عزیز خب درست میگی ولی مردم چی ؟ فقط مردم کشته میشن
علی۲۱۵۱۵۱۸۲۰:۵۷:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ایران خیلی از افغانستان ضعیف تر صدای طبل از دور خوش است صددرصد برای ایران برنامه دارند افغانی های که درایران زندگی می کنند تهدید بسیار جدی هستند
حسین۲۱۵۱۵۴۵۲۱:۱۶:۱۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
بله یکسال بعد که تجدید قوا کردن به اسلحه های روز مجهز شدن می تونه حمله کنه بخصوص اینکه افغانها جای جای ایران رو در چهل سال مثل کف دستشون میشناسند
مهدی۱۲۲۱۵۱۸۲۹۲۳:۲۷:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اگرطالبان باایران وارد جنگ بشه قضیه ۸سال جنگ ایران عراق پیش میاد واکثرکشورها از طالبان دراین جنگ حمایت نظامی واقتصادی میکنند
مجید۲۱۵۰۵۲۵۱۳:۰۸:۵۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اول اینکه باید تمام مردم افغانستان با اتحاد کامل بشن شعار الکی سر ندن یک پارچه باشن خوب و بد را جدا سازند تا بعدا نظرشان عوض نشود راه درست رو انتخاب کنند نه شعار رسانه ها رو کسب علم و دانش و فرهنگ و اخلاق و حرمت یک نیاز ضروريست متاسفانه در چندین دهه جنگ در افغانستان همین موضوع بیداد میکند حتی در ایران هست و بهترین کاری در این زمان میشه انجام داد شناخت دوست و دشمن هست من نمیگم که من دوست هستم یا دشمن ولی در کل میگم شعار باید مشخص باشه هدف مشخص باشه آمادگی و انگیزه خواستن را داشته باشیم البته نه با زور اون به وقتش اول باید با فکر و تخیل وارد شد سپس با زور میشه دشمن رو نابود ساخت برای همیشه
ناشناس۲۱۵۰۱۳۱۱۱:۰۰:۱۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
مسئله طالبان با داعش از زمین تا آسمان فرق می کند. فراموش نکنید که بیش از 3 میلیون افغان اکنون در ایران زندگی می کنند. تحولات افغانستان بر روی آنها تاثیر مستقیم گذاشته و این تاثیر به ایرانی ها نیز منتقل می شود.
ناشناس۲۱۵۰۲۴۸۱۱:۳۵:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
وقتی مولوی عبدالحمید از طالبان تمجید می کند، باید نگران بود.
بلوچ۲۱۵۰۵۳۵۱۳:۱۱:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
مولانا عبدالحمید از حق دفاع میکند و ایشان همیشه قبل از هر چیزی به فکر ایران و ایرانی است و ایشان همیشه برای ایران خیر از خداوند خواستارند
فرناز۲۱۵۰۳۴۶۱۲:۰۹:۳۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان همان داعش است فقط نوع گویش آنها عوض شده. مگر خبر ندارید در روزهای اخیر چه فرمانی برای دختران دوازده سال به بالا در مناطق تحت کنترل خود داده اند؟!
علی۲۱۵۰۹۴۳۱۵:۳۱:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اون مسئله تکذیب شد!
ناشناس۲۱۵۱۲۰۴۱۷:۴۶:۵۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
کی تکذیب کرد ؟ طالبان ؟!
ناشناس۲۱۵۱۳۷۱۱۹:۳۲:۲۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
چقدر ساده اید شما که این چیزارو باور میکنید
حسن۲۱۵۰۶۲۴۱۳:۴۴:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
خدا کنه این افغانها از ایران برون .ثانیا طالبان ها عددی نیستن .درمقابل ایران قدرتمند دوام بیاورن .وسلام
ناشناس۲۱۵۰۸۱۶۱۴:۴۵:۴۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
افغان‌ها برادران ما هستند. این دیدگاه‌های مبتنی بر نژاد با هر نوع انسانیت و آزادگی در تضاد است
ناشناس۲۱۵۰۹۲۷۱۵:۲۱:۳۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
افغانی ها مگه جای تو رو تنگ کردن اینجا
ناشناس۲۱۵۱۳۳۴۱۹:۰۹:۵۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
افغانها به اندازه کافی برا ایرانیها فلاکت آوردن بهتره برن مملکت خودشون
ناشناس۲۱۵۱۶۹۴۲۲:۳۱:۵۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
بله تنگ کرده اند مگه نمیبینی؟ یا خودتو به نابینایی زدی؟ یارانه برق گاز اب و همه چی اشتغال را گرفته اند
ناشناس۲۱۵۰۹۹۲۱۵:۵۰:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
نمیدونم شماازکجاعقده داری داریدسر افغانیاخالی میکنی اشکالی نداره ما جواب نمیدیم بلکه خداجوابتوبده واقعامتاسفم
مهسا۲۱۵۱۳۵۰۱۹:۱۸:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
این همه ایرانی تو کشورهای دیگه زندگی میکنه. خوشت میاد یکی بگه کاش ایرانیا از اینجا برن؟ چقدر نژادپرستین شما
ناشناس۲۱۵۲۳۲۱۰۸:۳۳:۰۱ ۱۴۰۰/۵/۲۵
رفتن گند زدن دیگه به جز دانشمندها و نخبه هاشون. همین شد ترامپ شروع کرد برای مهاجرها سختگیری که کشورش رو یکدست و با ابهت کنه دوباره
ناشناس۲۱۵۰۱۳۳۱۱:۰۰:۲۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان در جوار 1000 کیلومتر از مرزهای شرقی ایران در حال مستقر شدن است که علاوه بر خطرات امنیتی فراوان، به اقتصاد ایران مستقیما ضربه وارد می کند. آیا ایران تحمل پذیرش میلیون ها نفر افغانی دیگر را دارد؟
ناشناس۲۱۵۰۱۴۴۱۱:۰۵:۰۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
باید توجه داشت که آمریکا در مدت 20 سال حضورش در افغانستان نتوانست طالبان را نابود کند. ضمنا طالبان در عرض یک هفته افغانستان را تصرف کرد. هر گونه در گیری با طالبان عواقب جدی برای ایران به همراه دارد.
ناشناس۲۱۵۰۲۸۶۱۱:۴۸:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبلن امریکا اورده سر کار امریکا امده بود دولت افغانستان نابود کند که کارش را هم کرد
ناشناس۲۱۵۰۶۷۹۱۴:۰۴:۳۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
آمریکایی ها به نتیجه رسیدند که با طالبان مزدورافراطی جاهل بیسواد به هر نقشه داشته راحت تر می رسد
ناشناس۲۱۵۰۸۸۵۱۵:۰۷:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان قبل از آمریکایی ها، روس ها را از افغانستان بیرون کردند.
سیا۲۱۵۱۲۳۰۱۸:۰۲:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
درسته آمریکایی طالبان را درست کرده هرکاری میکنه ک نزدیک ایران باشه ک بهش ضربه بزنه
ناشناس۲۱۵۰۲۸۸۱۱:۴۸:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان در اون حد نیست ک بخواد برا ایران شاخ بشه... شاید ما مشکلات اقصادی داشته باشیم، اما واقعیت اینه که الان ایران یک بازیگر قوی منطقه هستش و باید ابر قدرت ها یاد بگیرن برا ما هم صندلی بزارن
ع۲۱۵۱۲۲۷۱۸:۰۱:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ایران ابرقدرت نیست
ناشناس۲۱۵۱۵۹۵۲۱:۴۴:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
خوش بحالت ،حتما^ برای ایران صندلی درنظر میگیرند
ا۲۱۵۰۳۰۳۱۱:۵۳:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ینی منظورت اینهکه از طالبان می‌ترسیم بابا ما از آمریکا نمی‌ترسیم این که چیزی نیست خودشون هم خوب میدونن اشتباه کاری بکنن سوراخ سوراخشون میکنیم
ناشناس۲۱۵۰۸۷۶۱۵:۰۶:۰۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
نه از طالبان نمی ترسیم اما طالبان تا به دست خود افغانها نابود نشود همیشه باقیست !
ناشناس۲۱۵۰۳۶۱۱۲:۱۷:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
داداش اون امریکاست که همیشه شکست میخوره ما برای دفاع از کشور آماده ایم اگر طالبان بیاد مگه ندیدی داعش تا کجا اوج گرفته امریکا برای نابود کردن صدام کلی نیرو از دست داد امریکا در عراق نتونست حماسه کنه اما ما کردیم داعش همه جارو گرفته بود نابود کردیم صدام با اون همه تجهیزات در هشت سال جنگ نتونست خاکمون رو بگیره من فقط میخوام این جوابت رو بدم که فکر میکنی امریکا در جنگ با طالبان شکست خورد چه برسه به ایران ما رو ناتوان دیدی اینو میخوام بگم که ما فرق داریم اگه طالبان خواست حمله کنه دفاع تمام
عباس۲۱۵۰۴۷۶۱۲:۵۰:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
آمریکا هیچ وقت قرار نبود طالبان رو نابود کنه طالبان بهترین بهانه برای حضور آمریکا در مرزهای شرقی ایران بود و اینکه میگی تو یه هفته همه جارو گرفته دلیلش حکومت افغانستانه که خودش طالبه
ناشناس۲۱۵۰۵۰۰۱۳:۰۰:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
فک کنم حالت خوب نیس برادر قدرت طالبان درمقابل ایرا مثل عدد0 در برابر 1000میمونه
سیاوش۲۱۵۰۶۲۷۱۳:۴۵:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
نه..گزافه نگو طالبان اونقدر قدرت نداره وقتی در افغانستان بر سر ریاست جمهوری مشکل پیدا شد عملا قدرت بین دو نفر تقسیم و این یعنی ایجاد شکاف ضمن اینکه آمریکا هیچ موقع اجازه نداد ارتش افغانستان قدرتمند بشه برای اینکه ارتش آمریکا آسیب نبینه و ارتش فعلی افغانستان بیشتر شبیه یک پلیس محلی بود تا یک ارتش مجهز و حرفه ای
ناشناس۲۱۵۰۷۱۱۱۴:۱۲:۳۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان یک عقیده هست و نمیشه این عقیده را با نیروی نظامی مقایسه کرد. تروریسم و ناامنی و افراط گری و اوارگی میلیون ها و ضرر اقتصادی را حساب نکردی؟
اسماعیل۲۱۵۰۷۱۶۱۴:۱۳:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
در دنیا هیچ کس و هیچ چیز را صفر مپندار، آنها هم وجود دارند،راه و آرمانهایشان را هم تعریف کرده و هم چند سالی با روش شناخته شده شان اجرا کرده اند ، فقط خدا کنه این داستان تازه ختم به خیر بشه
ایرانی ام۲۱۵۱۶۱۲۲۱:۵۳:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اصلن هم اینطور نیست
علی۲۱۵۱۸۵۳۲۳:۳۸:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
با سلام . عزیزان وقتی ایران بزرگ و قدرتمند ما در مقابل چشمان دنیا حالا به هر طریقی با هر شرایطی جرات داشت پایگاه‌هایی نظامی مثلا ابر قدرت دنیا رو موشک باران کنه. افغانستان هیچی نیست برامون. هیچی نیست دوستان. خداوند انشالله به رهبر با علم و فرزانه ما سلامتی بده همیشه که ما در آرامش بمانیم انشالله
ناشناس۲۱۵۰۵۱۷۱۳:۰۶:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان زنان افغان بزور به نکاح خود در می آورند انسانیت حکم میکند کمکشون کنیم تا طالبان از بین برود اگه طالبان بیشتر قدرتمند بشه کشورهای همسایه هم در امان نخواهند ماند ریشه میشه که همه جا در بر میگیره غیر قابل از بین رفتن
ناشناس۲۱۵۰۶۳۷۱۳:۴۸:۲۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
استرس الکی داری .قربون .ای کاش دشمن طالب خان بود
ایران من۲۱۵۱۴۴۱۲۰:۱۱:۱۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
خدایا سر عاقل نادان را از این کشور دور بگردان شما نگران امنیت کشور نباشید دوم از تعصبات کورکورانه بپرهیزید
ناشناس۲۱۵۲۱۸۷۰۶:۳۴:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۲۵
مردی برو افغانستان !!!
ناشناس۲۱۵۰۵۹۳۱۳:۲۹:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
آمریکا علاقه ای به نابودی طالبان نداشته و ندارد. آمریکا از ظرفیت حماقت این نوع گروه ها در جهت منافع خودش و ایجاد تحول و برهم زدن توازن و یا فشار بر کشورهای دیگر استفاده می کند. نابودی طالبان برای آمریکا به سادگی آب خوردن هست.
آشنا۲۱۵۰۹۲۹۱۵:۲۳:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان یک تفکر است و تفکر از در و دیوار عبور می کند و در خانه دل مریدان خود آشیانه دارد.طالبان یک گروه یا دولت نیست ،طالبان مبین نظر و نگاه برادران و خواهران افغان به زندگی است البته اکثریت قاطع افاغنه .تفکر ممکن است ضعیف شود ولی افول ندارد
ناشناس۲۱۵۱۵۸۵۲۱:۳۸:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان داخل کوه کویر چطور امریکا نابودش کنه
ناشناس۲۱۵۱۷۴۶۲۲:۵۰:۱۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
..برید کمی بیشتر مطالعه کنید، همین.
ناشناس۲۱۵۰۶۸۴۱۴:۰۵:۳۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
امریکا با طالبان دستش تو یه کاسس .
سیا۲۱۵۱۲۶۰۱۸:۱۵:۱۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
درودامریکاباهمه گروهکهای دستش تویه کاسست
حسین۲۱۵۰۷۰۴۱۴:۰۹:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
آمریکا ازاول قصدنداشت طالبان ازببین ببرد اگرتصمیم داشت نابودکنه همچنان که بن لادن نابودکرد این هاهم نابود میکرد الان هم این پیروزی حاصل قدرت طالبان نیست بلکه با کمک کامل امریکا وسعودی است امریکا نتوانست با۷ سال جنگ حوثی های تحت حمایت ایران راشکست بدهد تصمیم گرفت عین بلای که ایران سرعربستان آورد حالا دقیقا همان کاررا با دوز خیلی بالاتر برسرایران بیاورد منتظر روزهای سخت باشین که گرانی وتورم دربرابرانها هیچ است این سناریو بسیاربسیار برای ایران خطرناک است بطوری مسوولان نیز در این کارامریکا شکه شده اند
ناشناس۲۱۵۰۸۳۸۱۴:۵۴:۳۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
امریکاامدکه طالبان راقدرتمند کندوبعدهم رفت وماماندیم با کلی خرابی افغانستان و کلی آواره جدید که پشت مرزهای ما هستند این خودش یک شوک اقتصادی به کشور هست ..
علی۲۱۵۱۲۸۹۱۸:۳۳:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
شاید هم نخواست نابودشون کنه
ناشناس۲۱۵۰۱۴۸۱۱:۰۷:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان بعد از تصرف هرات، تمام کارمندان، دانشجویان و استادان زن را به خانه فرستاده است. اینها قومی وحشی و صفاک هستند که هیچگونه رحم و مروتی ندارند.
ناشناس۲۱۵۰۴۳۷۱۲:۴۰:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اخباری که از هرات رسیده خلاف این است.
ناشناس۲۱۵۰۴۹۷۱۳:۰۰:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اشتباه می کنی منبع خبری تو صادق نیست
ناشناس۲۱۵۰۱۵۵۱۱:۰۸:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
فکر کردی قدرت گیری داعش و طالبان خارج از اراده و برنامه ریزی آمریکاست؟! هدفش ایجاد ناامنی هستش.
ناشناس۲۱۵۰۷۱۰۱۴:۱۱:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
دقیقا. نقشه اش همینه که با طالبان برگرده طبق توافق آمریکا و طالبا
ناشناس۲۱۵۱۲۵۰۱۸:۱۱:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
یعنی ی جوری درباره امریکا حرف میزنن انگار خدای احد و واحده!و هر چی پیش میاد تحت خواست اونه!مومن به دجال نباشیم بهتر نیست!؟در نهایت امریکا هم نوکریه در بازی خداوند قهار
ناشناس۲۱۵۰۱۸۰۱۱:۱۵:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
بروباباامریکاکیه که بتی ساختی
ناشناس۲۱۵۰۲۵۸۱۱:۳۸:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اگر سیاست مثل «برو بابا» بود، خیلی خوب بود!
ناشناس۲۱۵۰۳۰۵۱۱:۵۴:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
نه مثل بروبابا هست نه مثل" وای کدخدا ازما نرنجه"
ناشناس۲۱۵۲۵۳۸۱۰:۰۸:۵۹ ۱۴۰۰/۵/۲۵
دست بردارید ،افغانستان خراب شد
ناشناس۲۱۵۱۰۴۱۱۶:۱۷:۱۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
امریکا همونه که یارو ترامپ یه امضا کرد،کل اقتصاد ایران ریخت بهم ،تورم وگرانی وبی ارزش شدن پول ملی و....
Javad۲۱۵۱۶۴۱۲۲:۱۰:۰۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
خدا سرنوشت هیچ قومی رو تغییر نمیده مگر بدست خودشان...به زغم بازیگران نفوذی خندان و دست پرورده ی انگلیس و..دقیقا چوبی به پیکر اقتصادی مملکت وارد کردن که تو جنگ تحمیلی وارد نشد و حتی زمان رضا شاه
ناشناس۲۱۵۰۳۶۰۱۲:۱۶:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
یعنی چون گفته شد نه غزه نه لبنان اینها دیگه به افغانستان کمک نمیکنن؟!!!! افغانستان نزدیک ماست، جزئی از ما بوده برادران و خواهران و هموطن ما هستند. اي کسانی که میگید طالبان عوض شده!!! ببینید قبل از تحول چی بودن که الان عوض شده اونها اینطوریه. طالبان به زودی مرزهای شرقی رو تصرف نکنه باید کلاه بندازیم هوا. اینها حداقل یه بیانیه برای محکومیتشون ندادن. همه ابرقدرتها همدستن در این کار. تغذیه کنندگان طالبان کین؟ کسانی که خواهان ظهور دجالن؟ آیا این همان خروج سفیانی روایات نیست؟
ناشناس۲۱۵۰۴۰۹۱۲:۳۲:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اون که کامنت گذاشته ، معلومه چکارست اما اونهایی که مثبت دادند ، شما از کدوم قبیله هستید ؟
ناشناس۲۱۵۰۴۱۷۱۲:۳۴:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
شوروی هم که بود کسی جرات عرض اندام نداشت پس چرا آمریکا و کلی کشور می خواستن شوروی بره بیرون.آمریکا کاری با مردم افغانستان کرد که مردمشون الان به طالبان راضی ان
ناشناس۲۱۵۰۴۸۹۱۲:۵۷:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
باشکست داعش و محقق نشدن خواسته آمریکا و عربستان برای حمله به ایران.. اینبار از مهره دیگه که طالبان باشه استفاده کردن که بسیار تندرو و دشمن تشیعه... با قدرت گرفتن طالبان به کل افغانستان.. با تجهیز کردن طالبان با سلاح هایی روز توسط پول هایی عربستان.جنگ ایران و طالبان در آینده دور از ذهن نیست
ناشناس۲۱۵۱۸۱۵۲۳:۱۹:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
افرین
هم وطن۲۱۵۱۸۴۹۲۳:۳۶:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
آفرین ...میشه گفت اینبار داعش درلباس و بنام طالبان داره میاد .
ناشناس۲۱۵۰۵۱۵۱۳:۰۶:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
دقت کردین هر جا که پای آمریکا بازه همون جا ناامن ترین مکان میشه.
ناشناس۲۱۵۰۷۰۲۱۴:۰۹:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
واقعا
ناشناس۲۱۵۰۷۲۲۱۴:۱۵:۱۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
برسه بدزدیشون در منطقه آرام شدنی نیست
ناشناس۲۱۵۰۷۳۷۱۴:۱۷:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
دلیلش دوست خاین آمریکا، روباه پیر انگلیس ملعونه، باعث میشه آمریکا را به افتضاح بکشونه و ردی ازش جا نمونه.
ناشناس۲۱۵۰۶۹۱۱۴:۰۷:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
دوباره بر میگرده توافق قطرباآمریکاه امضا شده .
ناشناس۲۱۵۰۷۲۷۱۴:۱۵:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
با داعش هم مرز شديم
ناشناس۲۱۵۰۷۳۲۱۴:۱۶:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
نویسنده ی محترم می تونه اسم یک نفر رو بیاره که گفته باشه ایران باید به افغانستان نیرو اعزام کنه؟
ناشناس۲۱۵۱۲۱۴۱۷:۵۶:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
برو فضای مجازی ببین خیلیه
ناشناس۲۱۵۰۷۷۴۱۴:۳۰:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
بزرگوار داعش و طالبان از زاییده های خود امریکاهستند.
نیما۲۱۵۰۷۷۷۱۴:۳۳:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
آمریکا و استکبار هست چون ملت های این کشورها به خود باوری نرسیدن و زیر بار بودن رو به تلاش کردن ترجیح میدن! می گیم بره چون اینجا غرب آسیاست و منطقه همه ماست و استکبار بخواهد هم در نهایت نمیتواند بماند! میره داعش و طالبان قدرت میگیره! چون این سناریوی از پیش نوشته شده استکبار هست و فقط هر از گاهی بازیگرانش تغییر میکنه! تعجب باید کرد که چطور تحلیل های منطقه ای برای عده دشوار هست! مگر اینکه از جایی خط بگیرند برای جنگ روانی! شیعه علی (ع) با درایت و شجاعت عمل میکنه و عمل به وظیفه براش مهمه نتیجه با خداوند است.
ناشناس۲۱۵۰۸۵۷۱۵:۰۰:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ایران به هیچ وجه وبه هیچ وجه نباید با طالبان درگیر شود این همان خواست آمریکاست!! عاقل وهشیار باشیم اما طالبان را تمجید هم نکنیم با آنها رابطه سیاسی واقتصادی برقرار نکنیم .فریب دوستی طالبان را نخوریم آنها فقط منتظر یک جرقه از طرف ایران هستند .آمریکا روسیه وانگلیس دیگر هرگز نباید ایران را پل پیروزی خود کنند !!
محمد۲۱۵۲۱۱۵۰۳:۳۶:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۲۵
افرین.ولی خدا به دادمون برسه قویترین نیروی چریکی رو بدون شک افغانها دارن
ناشناس۲۱۵۰۹۳۷۱۵:۲۹:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
دوستان وعزیزان گرامی آنچه اکنون مهم وبایدتوجه بشه ومتفاوت ازجاهای دیگه هست وشرایط خودشو داره صبر واطلاعات مهم وانتظار تاروشن شدن ابعاد قضیه .به هیچ وجه تجربه گران ماتعجیل رو بنا نمیگذاره وما دهه ها امتحان پس دادیم وقدرت واقتدارمان ستودنی است وتعارفی باکسی نداریم اگرزمانی شرایط لازم بشه انوقت مشخص خواهد شد که کارنهایی انجام شود .صبر صبر صبر
ناشناس۲۱۵۰۹۳۸۱۵:۳۰:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
متاسفانه این گروه وحشی هیچ رحمی ندارن آنطور که تمامی نفرات سفارتمان را شهید کردن دراین شرایط کشور میتوانن آسیب جدی وارد نمایند..
ناشناس۲۱۵۰۹۷۳۱۵:۴۲:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
تحليل نويسنده صحيح است امريكا دامي بزرگ براي ايران و همسايگان افغانستان پهن كرده دولت افغانستان در خواست كمك و امداد رسمي از ايران نكرده و هرگونه عمليات نظامي ايران بنوعي تجاوز تلقي ميشود و عواقب بعدي در پيش خواهد داشت ، حتي احتمال اين نيز هست كه خود دولت افغانستان در خط سياست و نقشه امريكا عمل ميكند . وارد شدن به افغانستان يعني وارد باتلاقي خوفناك و عميق شدن اما بنظر ميرسد دولت ايران با اعلام و نمايش اقتدار و قدرتش در شرق و جنوب شرق ايران و آماده باش كامل به طالبان و متحد پنهانش آمريكا بفهمانند كه كشور و مقامات و ملت ايران هوشيار و آماده هستند .
هموطن۲۱۵۲۵۱۷۰۹:۵۹:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۲۵
درود
احمد۲۱۵۱۴۶۸۲۰:۲۷:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اولا که ابتدای مقاله با انتهاش جور در نمیاد... اولش گفتند که طالبان نقشه بعدی آمریکاست ولی آخرش معترضند که چرا بعضی ها گفتند برید یک کاری بکنید... از این گذشته انگار فرهنگ و زبان مشترک در این ایده های شما نقشی نداره! شما می دونید طالبان عده ای پشتون هستند؟
ناشناس۲۱۵۱۶۵۹۲۲:۱۷:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
خود افغانیهای ساکن در ایران را مسلح کنیم برای طالبان کافیه.اصلا نیاز نیست فرد ایرانی بره با طالبان بجنگه دوم اینکه اگر امریکا واقعا میخواست ریشه طالبان را خشک بکنه ۲۴ساعته اینکار را میکرد اما عوضش مخفیانه به طالبان کمک میکرد.
علی۲۱۵۲۲۵۲۰۷:۴۳:۳۸ ۱۴۰۰/۵/۲۵
اگه تمام مردم افغان در ایران مسلح بشه می تونه دفاع کنه از کشورش برن از کشورشان دفاع کنن
علی۲۱۵۱۷۳۴۲۲:۴۵:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان دست از پا خطا کنه علیه ایران افغانستان با خاک یکسان میکنیم ما نه عراق هستیم نه سوریه
علی۲۱۵۱۷۵۸۲۲:۵۵:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
این جوری که شما از آمریکا دفاع میکنید، خودشون دفاع نمیکنن. این همه جنگ و کشتار کردن که آخرش کشور رو بسپارن دست طالبان؟ داد یه سری از خود آمریکایی ها دراومده ولی متاسفانه تعصب علیه جمهوری اسلامی باعث میشه که کثیف ترین کارای آمریکا رو هم توجیه کنین.
ناشناس۲۱۵۱۸۶۶۲۳:۴۶:۱۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
چرااز مملکت خودمون حرفی نمی زنین مردم ازفقروبدبختی دارن ازبین میرن کرونانفس ه همه روبریده ببیندچه کسانی دنبال دارو وواکسن میدون ..
ناشناس۲۱۵۲۳۷۰۰۸:۵۵:۰۰ ۱۴۰۰/۵/۲۵
افغانستان مال طالبان است که بخاطرش جنگ میکردن اشرف غنی دست نشونده آمریکا بود و اونم فرارکرد
ناشناس۲۱۵۰۰۱۱۱۰:۱۹:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
احسنت . تحلیل درستی است
مهران۲۱۵۰۲۱۹۱۱:۲۵:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
به چند دلیل ایران در افغانستان دخالت نمیکنه اولا دولت افغانستان نماینده مردم افغانستان محسوب نمیشه(از سی میلیون نفر فقط دومیلیون نفر در انتخابات شرکت کردن یعنی در حدود شش درصد و اقای اشرف غنی یک میلیون رای اورده ) ثانیا خیلی از مردم افغانستان از نظر تفکر طرفدار طالبان هستند ، ثانیا وقتی رسما دولت افغانستان به جای ایران از امریکا کمک میخواد (برخلاف سوریه و عراق) خب طبیعی است ایران خودش رو نندازه در این جنگ و مطلب اخر بعضی ها که الان میگن ایران باید دخالت کنه (طیف روشنفکر ) اگر ایران وارد جنگ با طالبان میشد امروز شعار میدادن نه کابل نه افغان جانم فدای ایران حالا که ایران دخالت نکرده میخوان به زور ایران رو وارد جنگ کنند
ناشناس۲۱۵۰۳۱۴۱۱:۵۷:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
من نشنیدم کسی بگوید که ایران باید به افغانستان نیرو بفرستد چه کسی این حرف را زده است؟
ناشناس۲۱۵۱۴۵۰۲۰:۱۶:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
حسن آقا میری
ناشناس۲۱۵۱۸۱۱۲۳:۱۶:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
دهباشی گفته بود
ناشناس۲۱۵۰۶۰۰۱۳:۳۳:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
عزیز من ایران لازم نیست که دخالتی کنه حداقل از طالبان حمایت نکنه همین کافیه ایران به عنوان قدرت بزرگ خاور میانه با امارت اسلامی خواندن وحشی هایی مثل طالبان بدترین ضربه رو دارند میزنن همین هایی که تا دیروز طالبان را گروهک های تروریستی میخواندن حالا که. سیاستی رو در پیش گرفته که دشمن دشمن ما دوست ماست حالا که طالبان در مقابل امریکاست دیگه چیزی مهم نیس. اصلا چه فرقی میکنه میلیون ها زن و بچه افغانستانی قربانی این بازی کثیف بین دو ابر قدرت مثل امریکا .. بشه کمی تفکر لازمه
ناشناس۲۱۵۱۰۹۶۱۶:۴۱:۲۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ایران اصولاً نباید با طالبان مذاکره میکرد یا آنها را به ایران راه میداد. دلیلی هم ندارد که برای لبنان یا سوریه یا هر کشور دیگری در منطقه، اسلحه بفرستیم و هزینه کنیم..
ناشناس۲۱۵۱۶۳۳۲۲:۰۵:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
البته سلبریتی هایی که بیشتر مشغول زن طلاق دادن و زن عوض کردن یا .. هستن و افساد طلبانی که حالا دم از دفاع از افغانستانی ها می زنند بفرمایید بروید دفاع کنید کسی جلویتان را نگرفته . یادتان میاد نه غزه نه لبنان می گفتید بفرمایید بروید افغانستان با طالبان بجنگید . ولی شما اگه یک نفر طالبانی را از نزدیک ببینید کپ می کنید . ما وقتی می گوییم جانم فدای اسلام جانم فدای ایران اگر کسی نگاه چپ به حرم اهل بیت کند بدون لحظه ای درنگ به جنگش می رویم . شما بروید مشغول همان .. شوید
ناشناس۲۱۵۱۹۰۲۲۳:۵۹:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
کی گفته باید ایران دخالت کنه؟ بنظرم ایران الان داره عاقلانه رفتار می کنه، ولی از نظر انسانی و حقوق بشر نباید ایران طالبان را تایید کنه. نکته مهم اینه که حتما درآینده طالبان برای کشور ما شاخ میشه. چون در ایده لوژی وحدت بوجود نمی آید. از صدر اسلام بگیرید تا الان. بر عکس همیشه فرقه های دینی به دشمنی با هم برخاستند
امیر حسین سلطان/تهران۲۱۵۰۲۲۲۱۱:۲۶:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اینکه باید به افغاتستان نیرو بفرستیم و یا نفرستیم خوشبختانه و یا متاسفانه بهیچوجه در قوه تشخیص درک و تحلیل بنده نبست و باید گفت: صلاح مملکت خویش خسروان دانند! اما آنچه بعینه در قدرت تشخیص این حقیر و سایر خوانندگان مطلب بالا نمایان است ضعف منطق شما نویسنده محترم که ضعف در قدرت دولت مرکزی را به حساب عدم مقاومت مردمی و حتی میل و رغبت در تسلیم به طالبان قلمداد می کنید! جناب رجایی مطلقا چنین نیست. شاید بتوان این عدم مقاومت(احتمالی) را به حساب رفتار عاقلانه مردم و پرهیز از کشت و کشتارهای بیشتر در نظر گرفت اما با شناختی که از بنیادگرایانی بسان طالبان در افغانستان در صفحه حافظه تاریخ دهه های اخیر ثبت و ضبط شده است به هیچ عنوان این جماعت قابل دفاع و تایید ولو ضمنی و تلویحی نبوده و نیستند و نخواهند بود. با سپاس
علی۲۱۵۰۴۷۵۱۲:۵۰:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
بنده حقیر نیز با صحبت های آقای سلطان کاملا موافقم، در ضمن نیروهای خیزش مردمی مانند فرمانده اسماعیل خان در هرات به حمایت نیروهای دولتی رفته بودن اما وقتی که فرماندهان و والیان خائن، طبق نقشه قبلی و با هدایت امریکا، مناطق رو تسلیم طالبان میکنن، دیگه از مردم چه انتظاری دارید، سرنوشت فرمانده اسماعیل خان در هرات رو ببینید، فرمانده هان خائن نظامی خودشون ایشون رو تسلیم طالبان کردن!!!. حالا تو این وضعیت اشفته، بهترین کار اینه که هیچ کاری نکنی، همون کاری که مردم افغانستان مجبور شدن و جناب اقای سلطان نیز اشاره فرمودن.
عمران۲۱۵۱۷۶۴۲۲:۵۷:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
آیا اینکه مردم افغانستان و ارتش ۳۰۰ هزار نفری مجهز افغانستان مقابل طالبان هیچ مقاومتی نشان ندادند، اینکه فرمانده هان قوای به اصطلاح مردمی مانند اسماعیل خان و نور و دوستم تسلیم شدند و یا در رفتند نشانه ی این است که مخالف جنگ هستند؟ پس برای چه ارتش تشکیل دادند؟ برای چه فرمانده شدند؟ برای چه قوای «مردمی» شکل دادند؟
ناشناس۲۱۵۰۲۷۴۱۱:۴۴:۴۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
از نظر من هم تحلیل درستیه،، باید صبر کرد و با احتیاط تصمیم گرفت
فرناز۲۱۵۰۳۶۷۱۲:۱۹:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
مهم ترین و دقیق ترین جای این مقاله آنجاست که می گوید: " صبر استراتژیک در برابر تحولات افغانستان، ابدا به معنای دوستی و اتحاد با طالبان و اعتماد به آن نیست که این خود خطایی دوچندان است."
ناشناس۲۱۵۰۰۱۶۱۰:۲۱:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
احسنت بسیار منطقی و عاقلانه
ناشناس۲۱۵۰۰۲۲۱۰:۲۴:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
نگارنده محترم : سیستم ما یا جاهلانه و یا عامدانه فقط منافع امریکا را تامین کرده و مرغ تخم طلای امریکا در منطقه است !
امیر۲۱۵۰۰۳۱۱۰:۲۷:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
غرب‌پرستان عزیز، بفرمایید اظهار فضل کنید.
ناشناس۲۱۵۰۲۱۱۱۱:۲۴:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
چین و روسیه چی؟ چرا تحریم های آمریکا را رعایت می کنند؟
ناشناس۲۱۵۰۰۴۴۱۰:۳۰:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
کسی نمیگوید نیرو اعزام کنید ، لااقل این گروه افراطی را تطهیر نکنید . دیشب در برنامه تلویزیون ، کارشناس محترم رسما این گروه را از هر گونه خشونت و تجاوز مبرا کردند و فرمودند تبلیغات منفی در خصوص طالبان صورت گرفته !!!
م۲۱۵۰۵۵۲۱۳:۱۶:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اگر اطلاعیه های طالبان را مطالعه کنی و یا از افغانیهای مقیم ایران آمار بگیری میبینی و میفهمی که طالبان اعلام کرده فقط کسانی را میکشد که بر روی طالبان اسلحه بکشد و به دیگران کاری ندارد . دلیلش اینه . بر عکس داعش که همه رو میکشتن
ناشناس۲۱۵۰۷۹۴۱۴:۳۷:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
به نظر میرسد شما یا تاریخ و عقاید این گروه را نمی‌دانید و در جریان کشتار مردم بیگناه افغانستان در این سالها با بمب گذاری نیستید، یا کلا میخواهید این موارد را فراموش کنید .
ناشناس۲۱۵۰۸۰۱۱۴:۴۰:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
چرا شما فقط روی کشتن قفل هستید!! اگه ی نفر آدم نکشه آدم خوبی هستش؟؟؟ بابا طرف همه حقوق مردم رو زیر پا له میکنه و میگه برید خدا رد شکر کنید نکشتمتون اونوقت تو میای ازش حمایت هم میکنی؟؟؟
ناشناس۲۱۵۱۰۱۴۱۵:۵۸:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
خب دوست عزیز اینطور که شما میفرمایید قتل و جنایت را میشود نادیده گرفت و فراموش کرد !
ناشناس۲۱۵۱۱۰۶۱۶:۴۴:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
تجاوز به کودکان را هم دیدید؟! اسم جهاد نکاح را هم شنیده‌اید؟!
ناشناس۲۱۵۱۵۳۱۲۱:۰۶:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
مگه هدف فقط زنده بودنه؟وقتی بچه های کوچیکو از بقل مادرانشون میدوزدن و بهشون تجاوز میکنن و مردانشون از ترس مجبورن کاری نکنن که فقط در خاری زنده بمونن این یعنی از نظرت پزیرش طالبان؟!
محمد۲۱۵۲۰۱۳۰۱:۱۶:۳۱ ۱۴۰۰/۵/۲۵
اگر اینها فقط کسانی را که روی اونها اسلحه میکشند را میکشد،پس چرا دیپلماتهای ایرانی را شهید کردند،آیا آنهاهم بروی طالبان اسلحه کشیده بودند؟
محمد مهدی۲۱۵۰۰۴۷۱۰:۳۰:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اینان آینده تاریکی بر تارک کشور افغانستان رقم خواهند زد . از ناصیه شان بوی مرگ و نیستی به مشام می رسد
ناشناس۲۱۵۰۰۶۳۱۰:۳۶:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
احسنت
امید۲۱۵۰۰۶۶۱۰:۳۷:۰۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
من نمیدونم نگارنده محترم از زبان چه کسانی شنیده که باید به افغانستان سرباز بفرستیم،چیزی که من میبینم اینه که به حمایت لفظی و احتمالا عملی از طالبان پایان دهید!
ناشناس۲۱۵۰۰۷۵۱۰:۴۰:۳۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
من یادم نمی آید که، آنهایی که شعار نه غزه نه لبنان سر می دادند، طرفدار داعش یا طالبان باشند‌. ما نمی گوییم برای جنگ با طالبان نیرو اعزام کنید، ولی همانطور که در مصاحبه ظریف با تلویزیون افغانستان و همچنین دیدار با اعضای طالبان در تهران مشخص شد، ایران هم به اعضای طالبان در داخل جا و مکان زندگی داده و هم ابراز تمایل کرده است.
مهران۲۱۵۰۲۴۲۱۱:۳۲:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اگر منظورتون از ایران به طالبان جا و مکان داده مذاکره ایران با طالبان هست صرفا جهت اطلاع امریکا و روسیه و چین و ترکیه و قطر و عربستان و چندین کشور دیگر با طالبان مذاکره کردن درحالی که هیچکدوم با افغانستان مرز مشترک ندارند اما ایران که مرز مشترک داره با طالبان مذاکره کنه ایراد داره؟
ناشناس۲۱۵۱۰۵۶۱۶:۲۳:۰۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
صددرصد ایراده،شما مذاکره بلدبودی،میرفتی برجامو درست میکردی،هشت سال با ادعای مازبان دنیا رومیفهمیم رفتیدجلو،کل زندگی مردمو نابود کردین،
مریم‌۲۱۵۱۱۲۸۱۶:۵۴:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
دقیقا فرمایش شما صحیح است خودشون که به آمریکا چند سال هموطن بودن رو نمیگن انگار ایران به اینا ارث پدر بدهکاره .با آمریکا داداش شده بودن یادشون رفته
امیرحسین۲۱۵۱۳۰۰۱۸:۴۱:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
هر کاری مثل مذاکره آمریکا با طالبان کرده یکسری ها گفتن به به، ایران که مرز خاکی داره مذاکره کرده گفتن اه اه
جعفر۲۱۵۰۲۴۳۱۱:۳۲:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
به همه میگم سر تون به زندگیتون باشه سیاست دمبش درازه بعدا میفهمید که چرا وبرای چی این سیاست ها اتخاذ شده اینهم نوعی سیاسته طالبان به ایران ضرر نمیزنه صدرصد
ناشناس۲۱۵۰۰۷۶۱۰:۴۱:۰۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
گردان فاطمیون نمیره کمک چرا
ناشناس۲۱۵۰۴۱۵۱۲:۳۳:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
داداش اخه این گردان تحت فرمان ایرانه بدون دستور نمیتونن برن
امیر۲۱۵۰۵۸۷۱۳:۲۷:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
جنگ ایدیو لوژیک نیست، طالبان بر خواسته از افغانستانه، شهر ها حتی مقاومت نکردن،رییس جمهورشون مقبولیت عمومی نداشته، خودشون زندانی طالبان رو ازاد کردن،از ایران در خواست کمک نکردن و رفتن پیش امریکا، افغانستان یک باتلاق برای کشور های دیگست، عراق و سوریه درخواست کمک از ایران کرده بودن، داعش از تروریست ها و آدم کش های سراسر دنیا بلند شده بود و مستقیما تهدید امنیتی برای خاورمیانه،این تهولات بسیار باید با دقت رصد شود
بهزاد۲۱۵۰۹۰۸۱۵:۱۷:۱۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
سلام اگر لشکرفاطمیون وارد جنگ شوند انوقت جنگ مذهبی شیعه و سنی گسترش میابد واین همان هدفی است که خواسته آمریکا ودیگر کشورهای مرتجع غرب میباشد.بهتربن عمل این است که فعلا تا طالبان تهدیدی برای ایران نیست واکنشی نشان ندهد.
ناشناس۲۱۵۰۹۵۲۱۵:۳۴:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
چرا باید بره وقتی خودشون هیچ کاری نمیکنن دارن فرار میکنن
امیرحسین۲۱۵۱۳۰۸۱۸:۴۶:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
عزیزم فاطمیون موقعی میتونن برن که خود مردم افغانستان از ما کمک بخواد تا وقتی که دست به دامن آمریکا بشن این داستان ادامه داره چرا باید فاطمیون شهید بشن بعد اون وقت به ما بگن شما دارید دخالت میکنید؟
ناشناس۲۱۵۰۰۷۸۱۰:۴۱:۱۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
کسی نمیگه نیرو به افغانستان بفرستید میگن به طالبان کمک نکنید
هادی۲۱۵۰۲۱۲۱۱:۲۴:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
کدام کمک منظورته؟
ناشناس۲۱۵۱۰۲۱۱۶:۰۰:۳۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
کدوم کمک ؟؟ اینم بی بی سی تو مغزتون کرده ؟؟یه مدرک بیارین !!
ناشناس۲۱۵۰۰۷۹۱۰:۴۱:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ـاین روزها در یک رخداد بسیار عجیب می بینیم کسانی که تا دیروز شعار نه غزه نه لبنان سر می دادند و مخالف هرگونه فعالیت های منطقه ای جمهوری اسلامی بوده اند و با ژست جانبداری از منافع مردم ایران، سرنوشت مردم کشورهای همسایه را بی اهمیت برمی شمردند، ناگهان خرقه عوض نموده و در دفاع از مردم مظلوم افغانستان سینه چاک می کنندـ!!!!!!!! جناب تحلیلگر ظاهرا خبر ندارند مردم افغانستان هم تباران و هم زبانان ما هستند.
ناشناس۲۱۵۰۳۲۷۱۲:۰۱:۱۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
با وجود هم زبان بودن تا حالا کسی تقاضا نکرده که در افغانستان دخالت کنیم این دوستمون خودش این فرض را درست کرده بعدها هم خواهد گفت که مثلا شما که موافق دخالت در افغانستان بودید چرا الان که ما در تانزانیا میخواهیم دخالت کنیم مخالف شده ایدجواب ما این است که اخوی کسی موافق دخالت در افغانستان نیست کسی نمیخواد ایران نیرو بفرسته و این فرض را خود حضرتعالی تصور فرموده ای نه تنها دخالت در افغانستان بلکه پناه دادن به افغان ها را هم ما مخالفیم مرز باید بسته باشه در امور کشورهای دیگه هم دخالت نشود
ناشناس۲۱۵۰۰۸۰۱۰:۴۱:۳۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
لشكر كشي به هيچ نقطه اي به ما ربط ندارد بايد با اقتدار از مرزهايمان حراست وچوب در لانه هيچ زنبوري نكنيم ملت افغان خودش دارد كشورش را تقديم مي كند خوب دفاع كند بجنگد
ناشناس۲۱۵۰۰۸۴۱۰:۴۲:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
دقیقا تحلیل درستی بود اینها همانهایی هستند که یک روز میگفتند باید در کنار صدام با آمریکا جنگید امروز هم به دستور آمریکا میگن باید با طالبان جنگید به طف خدا رهبری هوشیار و حکیم داریم و گول شیطنتها را نمی خوریم
خلیل قاسمی۲۱۵۰۰۹۳۱۰:۴۷:۱۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
بعضی ها کاسه داغ تر از آش شده آمد و هر روز راه کار نشان میدهند ایران خود می داند چکار درست است......
حسن۲۱۵۰۴۳۶۱۲:۴۰:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
به نظر می‌رسد نه مردم افغانستان ونه حکومت تصمیم مقابله باشورشیهاراندارند طالبهافقط منطقه را می‌گیرند تاکی دوام میارن؟ نگران. نباشید طالبهااگرقصدحکومت دارن باید با مردم مداراکنند که تجربه نشان داده اینکار را نمی‌خواهند بکنند حرف حرف خودشان کارکار خودشان
هیچکس۲۱۵۰۰۹۴۱۰:۴۷:۲۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
باز اگر هم سیاست کثیف آمریکا باشه ایران نیاید مداخله کند ما تو جنگ باداعش هم ضربه خوردیم اگر بخواهیم مملکت از گزند بیگانگان درامان باشه باید به اقتصاد خودمون بپردازیم
ناشناس۲۱۵۰۵۵۹۱۳:۱۸:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
پس انسانیت چی میشه همش خودمون خودمون مگه چند سال عمر میکنیم
ناشناس۲۱۵۰۷۹۲۱۴:۳۷:۱۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
توکه میگی انسانیت چی میشه اگه بخوان نیروبفرستن افغانستان داوطلب میش بری،انسانییت
م۲۱۵۰۰۹۷۱۰:۴۸:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
مرگ بر آمریکا مرگ بر سراییل انشالله خودمان افغانستان را نجات میدهیم مردم افغانستان عزیز باید باهم متحد شوند و باید پیرو رهبر دینی مقتدر باشند تا کشورشان را نجات دهند جوانان افغانی باید جان بر کف شوند ایران هزاران هزار جوان داد تا کشورش آزاد شد حضرت علی علیه السلام میفرماید: اگر در روز به یاری رهبر و مولایت نشتابی ، شب هنگام درخواب با لگد دشمنت بیدار میشوی
ناشناس۲۱۵۰۲۸۳۱۱:۴۸:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
داداش دوران مرگ بر این و آن گذشته بعد اینهمه سال با گوشت و خونمان درک کردیم که تمام دنیا بر مبنای منافع ملی خود حرکت می کنند و شعار دادن و دشمن تراشی و هزینه ایجاد کردن برای مملکت یک حرکت غیر عقلانی است باید کشورمان را از لحاظ اقتصادی و روابط خارجی قوی کنیم و مردمی رضایتمند و خوشحال داشته باشیم که قوی باشیم ما با این ارزش پول ملی و اعتبار پاسپورت ایرانی حجم بیکاری و فقر و نارضایتی و طغیان کرونا کجای کاریم داداش !
ناشناس۲۱۵۰۳۴۹۱۲:۱۱:۰۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
مردم افغان هم جوان دادند خون دادند ودفاع کردند وقتی یک فرمانده کاردان وجود نداره رفتن جوان ها خودکشیه
ناشناس۲۱۵۰۶۵۱۱۳:۵۳:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
بله جوانان افغان جوانمردی کردند و شهید شدند اما اول از همه باید رهبری واحد را بخواهند تا یک صدا و واحد پاسخی کوبنده بدهند.مطیع رهبری بودن برای افغانها از نان شب واجب تر هست.برای همین هست که سالهاست نتیجه خون دادن ها به ثمر ننشست.من بعنوان یک ایرانی افتخار میکنم به افغانستانی اباد و مقتدر.انها حق ازادی دارند اگر بخواهند.به امیدآان روز
ناشناس۲۱۵۰۱۰۶۱۰:۵۱:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
خود ایران مثل افغانستان نشه خیلی خوبه ای کاش به این مهم هم اشاره می کردید مگه خبر نداری که یارانه 45 دلاری شده یک و نیم دلار و مشارکت 70 درصدی شده 42 درصد و سفیر روسیه هم که پیام داد اگر به برجام برنگردید فصل هفتم شورای امنیت هست
هادی۲۱۵۰۲۳۲۱۱:۲۹:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
میشه کمی دقیق تر و منصفانه تر نظر بدی تا بتونن دیگران حرفت رو بخونن و بپذیرن؟ مشارکت شده 42 درصد یا 49 درصد؟ کرونا هم هیچ تاثیری نداشته احیانا؟ بعد نگران نباش عزیز جان نمیشه ان شا الله! از تجربیات قبلی درس میگیریم و تفاوت بین این دولت و دولت قبلی رو خواهیم دید و دفعه بعد بین نفراتی با خصوصیات عزیز قبلی و عزیز فعلی انتخاب صحیح میکنیم
ناشناس۲۱۵۰۱۱۳۱۰:۵۵:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
نوسینده محترم خیلی بخواهین مراقبت کنید یهو طالبان شب میاد تو خونتون .... اگر دولت افغانستان همکاری خوبی در جریان تحریم با ایران نداشته دلیلی نمی شود الان تنها بماند! ریشه تفکر طالبانی کاملا ما می شناسیم...اینا یک دولت تشکیل دهند و تجهیزات و سلاح جمع کنند مشغول کشورگشایی می شوند....
ناشناس۲۱۵۰۱۱۴۱۰:۵۵:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
قضیه طالبان با ایران بقول معروف پنجاه پنجاست اگر ایران به آنها احترام بگذارد حتما احترام میبیند اگه شمشیر رو برای طالبان ازرو ببندد حتما انها هم با ما دشمنی خواهند کرد اینکه طالبان دشمن ایران است دروغی بیش نیست طالبان آن زمان که تند خو و بی ملاحظه بودند تا حدودی سعی میکردند به ایران احترام بگذارند اما حالا که فهمیدند که واقعا حداقل به همسایه ای مثل ایران نیاز دارند حتما با ایران تعامل خواهند کرد جمهوریهای آسیایی میانه هم اصلا به ما مربوط نیست پس ما بهتره سنگ انها رو به سینه نزنیم.
ناشناس۲۱۵۰۱۱۷۱۰:۵۵:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ما میگفتیم ولی کسی گوش نمیداد حالا شما بگو چرا نمیری افغانستان بجنگی؟!! شما که گوش به حرف ما نیستی
نجیب۲۱۵۰۱۲۳۱۰:۵۷:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
هم طالبان و هم حکومت افغانستان که نوکر آمریکا هست باطلند و به هیچ عنوان ایران نباید وارد این قضیه شود.
سامان۲۱۵۰۱۲۴۱۰:۵۸:۱۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
عزیزم فرافه کنی نکن اونایی ک میگن از میگن سرباز گسیل کنید ب افغانستان مسایل رو با هم قاطی نکن از آب گل آلود ماهی نگیر حاضر نیست تو هیچ جنگی شرکت کنند و دوست مسؤلین ب فکر مردم خودمون و آبادانی کشور خودمون باشند ضمن اینکه مسیله غزه و لبنان زمین تا آسمون با افغانستان متفاوت هست
ناشناس۲۱۵۰۱۳۵۱۱:۰۲:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ای‌کبک‌خوشخرام‌کجامیروی‌به‌ایست......غره‌مشوکه‌گربه‌زاهد‌نمازکرد‌ اگرقرارباشد‌درافغانستان‌کاری‌انجام‌دهیم‌به‌طالبان‌کمک‌میکنیم‌ازدوجهت ۱_طالبان‌طالب‌حکومت‌اسلامی‌افغانستان‌هستند ۲_طالبان‌توبه‌کرده‌اند‌ونمازگزارده‌اندوآدم‌کشی‌نمیکنند
ناشناس۲۱۵۰۴۰۴۱۲:۳۱:۰۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
خیلی مطمئنی خبرنداری چه کردند وچها خواهندکرد،توبه گرگ مرگه،طالبان هیچ وقت عوض نمیشن
ناشناس۲۱۵۰۵۳۳۱۳:۱۰:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
جون مادرتون نه لبنان برین نه سوریه نه عراق و نه افغانستان.فقط چهار تا واکسن بیارین مثل تموم ریز و درشتهای دنیا به این مردم بزنین آب و برق رو هم حل کنین ما مخلصتونم هستیم.
ناشناش۲۱۵۰۵۶۹۱۳:۲۱:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
توبه کرده اند؟ خبر نداری چند هزار بچه و زن را کشته اند و به چند نفر شلاق زده اند
ناشتاس۲۱۵۱۶۷۵۲۲:۲۲:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
آره بزار قدرت بگیره.بعد معلوم میشه که طالبان دشمن شیعه. دوست ایرانه.یا دشمن
ناشناس۲۱۵۰۱۴۲۱۱:۰۴:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اعزام نیرو به افغانستان کاری غیر عقلانی است وازنگاه دیگر طالبان بی ثبات ترین جنبش در جغرافیای افغانستان میباشد که نوع رفتار سران این سازمان برای مردم افغان قابل تحمل نبوده واضمحلال این مولود به دست فرزندان افغان به درازا نخواهد انجامید حتی اگر از تراژدیهای امریکایی باشد
حسین۲۱۵۰۱۵۱۱۱:۰۸:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
تا مدتی قبل بوق و کرنا میزدید که چرا آمریکا در منطقه حضور دارد حالا که داره می ره داد می‌زنید چرا داره میره..آمریکا و ناتو بعد از بیست سال هزینه دادن سنگین مالی و جانی در افغانستان چیزی به دست نیاوردند .مگر ایران دیوانه هست که نیرو به افغانستان امام کند .اشرف غنی می خواست در برابر حق آبه از ایران نفت مجانی وارد کند .
ناشناس۲۱۵۰۶۱۸۱۳:۳۹:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
حق اشرف غنی هست فکر میکرد میتونه بجای اب نفت بگیره حالا باید بیاد پناهندگی بگیره از ایران
داود۲۱۵۰۱۵۲۱۱:۰۸:۱۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
افغانستان هم فرهنگ و هم زبان ماهستند و تاریخ مان و استوره نایمان یکی است.لطف کنید افغانستان را با غزه لبنان و یمن قاطی نکنید.افغانستان نیمه ی شرقی فلات ایرانشهر هست
ناشناس۲۱۵۰۴۶۲۱۲:۴۷:۳۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
افغانستان هیچ ربطی به ما ندارد همون آمریکای رویاییشان برود کمکشان
ناشناس۲۱۵۰۷۴۷۱۴:۲۱:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
باسلام..رودخانه آبی که هزاران سال به طرف سیستان ایران در جریان بود و مردم با این رودخانه ها مایحتاج زندگیشان را تامین میکردند. دولت مردان افغان جلوی ابها را بستند وحق مردم گرفتند.ولی ما مهاجرین افغان را پناه دادیم ...انصافا شما قظاوت کنید
ناشناس۲۱۵۱۲۵۴۱۸:۱۳:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان اب را باز....!!!!! نه داداش بدبخت حق ابه۱به۶ را رعایت میکرد طالبان مثل دوره قبل میبرند روی تریاک....
محمد۲۱۵۰۱۶۱۱۱:۱۰:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
با نفوذ طالبان به شرق کشور...یواش یواش باید سیستان و مشهد رو بدیم به طالبان ...
خسرو۲۱۵۰۳۶۶۱۲:۱۸:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
این طبیعی است هر کسی یک نظری دارد اگر ایران سوریه و عراق نمی رفت تاریخ هزار و چهار صد پیش تکرار میشد ولی افقانستان قسمتی از تمدن ایران است و جنگ با طالبان اشتباه بزرگی ست سیاست مداران خودشان می دانند با طالبان چطور رفتار کنند
ناشناس۲۱۵۰۱۶۲۱۱:۱۰:۳۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اعزام نیرو نمی خواهیم ولی هوشیاری در مرزها و عدم اعتماد و دوستی با طالبان لازم است.
حافظ۲۱۵۰۱۷۷۱۱:۱۴:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اگر با دشمن سازی ها بی مورد اینهم دشمن نداشتیم غم کمتری داشتیم شک نکنید دست ها پنهان باعث اوج گیری طالبان شده باید دید منافع چه گروهی با آمدن طالبان ضربه می‌خوره ولی باعث اوج گیری گروه ها تروریستی در کشور ها همسایه می‌شه ما می‌توانستیم حداقل از هرات وفارسی زبان ها حمایت کنیم ونفوذ بیشتر ی در این مناطق داشته باشیم ولی خواب غفلت مسوولان روزی گریبانگیر ما می‌شود آنها از مرز کشور ها حمله نمی‌کنند گروه ها در کشور ها دیگه را فعال می کنند
ناشناس۲۱۵۰۱۸۳۱۱:۱۶:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
آقای رجایی عزیز اولا فکر نکنم کسی در ایران موافق مقابله نظامی ایران با طالبان باشد. این ساخته ‌‌پردازه فکری شما برای رقبای سیاسی است. صحبت از عدم حمایت از طالبان است. در ثانی، به نظر شما جنگیدن‌ در سوریه که هم مرز ما نیست و یا در لبنان بر اساس منافع ملی ماست یا ارتباطات ایدئولوژیکی؟ ..
ناشناس۲۱۵۰۱۸۴۱۱:۱۷:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
الف عزیز مقاله نویس محترمتون یه دشمن فرضی درست کرده و شروع کرده به بد و بیراه گفتن به اون. کی گفته به افغانستان نیرو اعزام کنید؟
ناشناس۲۱۵۰۳۴۵۱۲:۰۹:۲۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
بله اونهای که میگفتن نه غزه نه لبنان همو نا هستن می دانن که در افغانستان برای نیرهای ایران تله گذاشتن اینا دلشان به مردم افغانستان نمی سوزد اینا می خوان هر چه زودتر به مقصود خود برسن مرگ بر دشمنان داخلی
ناشناس۲۱۵۰۱۸۸۱۱:۱۸:۱۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ولی من در هیچ جا ندیده ام کسی گفته باشد که نیروی نظامی به افغانستان فرستاده شود چون طالبان می داند اگر به مرزهای ما نگاه چپ کند گورش کنده می شود قطعا برای ما خطری نخواهد داشت ولی حمایت مالی و معنوی کردن و فرستادن سلاح و تجهیزات برای طالبان خواست مردم ایران نیست
ناشناس۲۱۵۰۲۰۵۱۱:۲۲:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
کی گفته چرا به افغانستان نیرو اعزام نمیکنید؟ میگن چرا از طالبان حمایت میکنید.
ناشناس۲۱۵۰۲۰۷۱۱:۲۲:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
میگن افغانیهاایران و روزی میگیرن .این حرف صحت داره
ناشناس۲۱۵۰۲۱۷۱۱:۲۵:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
كمك به طالبان،كمك به داعش ونيروهاي تروريستي منطقه است
کایا شیم۲۱۵۰۲۲۱۱۱:۲۶:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
صحبت اعزام نیرو به افغانستان کجا مطرح شده که اینچنین جامه می درانید؟ . ایا طرح این موضوع صرفا فرافکنی نیست که با این حربه مخالفان خود را مورد هجمه ای دوباره قرار دهید؟
ناشناس۲۱۵۰۲۲۶۱۱:۲۷:۴۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان از مریخ نیامده اند که ! طالبان از مردم افغانستان هستند باید از حاکمیت افغانستان پرسید با مردم چطور رفتار کرده اند و اوضاع و آموزش و فرهنگ جامعه را چطور کنترل کرده اند که افرادی با این طرز فکر و رفتار حیوانی در بین مردم رشد کرده اند ؟؟ کسانی که در شهرها دنبال دخترهای 12 ساله و زنهای پایین تر از 45 سال خانه به خانه می گردند تا به عنوان غنیمت تصاحب کنند یا کسانی که زنان را به جرم تنها بودن در خیابان یا نوع پوشش شلاق می زنند چه نوع تربیتی دارند ؟؟ حکومت افغانستان به جای مظلوم نمایی و متهم کردن امریکا و همسایه ها باید به جامعه جهانی برای پرورش انسانهایی با این حجم از تحجر و تعصب کور مذهبی پاسخگو باشد
ناشناس۲۱۵۰۲۲۷۱۱:۲۷:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
چراخودمهاجرین ایران بیرون نمیکند که به طالبان کمک کنه الان تمام ایران مهاجرین برداشتن خودمردم ایران بیکار
ناشناس۲۱۵۰۵۶۰۱۳:۱۹:۱۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
حق باتوای
ناشناس۲۱۵۰۲۵۵۱۱:۳۷:۲۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
مرزهای شرقی کشور باید شدیدا توسط ارتش و سپاه تقویت شود تا طالبان حساب کار خودش را بکند . نیروهای نظامی ایران در صورت لزوم باید زهر چشم از طالبان بگیرند تا به خود اجازه ندهند گوشه چشمی به ایران داشته باشند
ناشناس۲۱۵۰۴۴۱۱۲:۴۱:۱۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
درعجبم این فاطمیون که خودشون افغانندچراازوطنشون دفاع نکردند ولی درسوریه می جنگند
ناصر۲۱۵۰۴۸۲۱۲:۵۴:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
وقتی اشرف غنی زمان افتتاح سد افغانستان اعلام میکند ایران نفت به ما بدهد ما آب به ایران میدهیم.جوابش همینه
امیر۲۱۵۰۸۰۴۱۴:۴۰:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
خود کشور افغانستان آب نداره! چطور توقع داری آب مفت بدن؟
ناشناس۲۱۵۰۹۱۹۱۵:۱۹:۳۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
آب بدهد یعنی چه؟ رژیم آبی بین ایران و افغانستان از سالها پیش توسط دو دولت امضا شده. دولت افغانستان به پشتیبانی آمریکا از اجرای موافقت نامه طفره می رفت. بهترین راه حل مقیم کردن تمامی افغان های مهاجر در حوزه آبریز افغانستان هستش. با این کار ایران می تونه از اهرم فشار مهاجرین افغان استفاده کنه
ناشناس۲۱۵۰۲۶۸۱۱:۴۲:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
دیگر برای هر تحلیلی دیر شده، فقط یک کابل مونده که اونهم بزودی سقوط میکند. شیعیان افغانستان هم بهتر است فعلا به ایران بیایند.
راضیه۲۱۵۰۲۸۲۱۱:۴۸:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
از بدشانسی ما همسایه ها ی ما یک جورهایی بدخت هستند وزیر سلطه ی استعمار وانگلیس وامریکا، مخصوصاافغان ها که با اعتقادات متحجرانه ی خود، اغلب طالبانی هستند وزیر سلطهی خفت باران رفته اند، ماچکار میتوانیم ، انجام بدهیم ، بذار مزه ی این دولت جدید امریکایی را بچشند تا مگر ازخواب غفلت بیدارشوند. ویه فکر اساسی بعدا ز ۴۵سال برای خود بکنند. ایرانی ها که نباید از نوامیس وشرف انها دفاع کنند مهاجران هم به کشورهای اروپایی برند ایران چیزی برای انهاندارد‌.
علی۲۱۵۰۲۹۲۱۱:۴۹:۲۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
نگارنده عزیز فراموش کردن ما با مدیترانه مرز نداریم و اکتیت لبنان و غیر برای ما تاثیر گذار نیست، جنگ با داعش در عراق کاملا موجه و مقدس بود ، افغانستان هم با ما مرز دارد و برای امنیت ملی خطری بزرگ است، دومینوی طالبان بسیار خطرناک است
محمد۲۱۵۰۳۱۰۱۱:۵۶:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان دست نشانده آمریکاوانگلیس هست برای ادامه جنگ وخشونت درخاورمیانه وبرای بهره برداری اقتصادی برای کشورهای خودشون.انگلیس وآمریکا نمیخواهندخاورمیانه به آرامش برسد راحت اسلحه ومهمات میفروشن ودرقبال نفت و...مفت میبرند.مرگ برآمریکا.مرگ برانگلیس
ناشناس۲۱۵۰۳۱۸۱۱:۵۸:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
امید واریم که دچارویروس طالبان نشویم که خطرناک تر از کروناست
ناشناس۲۱۵۰۳۲۱۱۱:۵۹:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اینکه اقای رجای از کجا در اوردن که درخواست ارسال نیرو برای کمک به افغانستان شده خودش جای بحثه ولی حرف بقیه اینه که برای چی شروع کردین به تطهیر این جانیان؟ تروریستهایی که شمن انسانیت و دین هستند
ناشناس۲۱۵۰۳۳۱۱۲:۰۲:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ارتش صوری افغانستان از موتورسواران طالبان در اکثر نبردهای رو در رو شکست خورده، ارتش بی تجربه و بدون انگیزه کاربردی ندارد ، کارکنان ارتش افغانستان همانند کارکنان ادارات فقط حقوق دریافت نموده اند.بنابراین تعجبی ندارد که مملکتشان را دو دستی به طالبان تحویل دهند.به نظرم طالبان نمی تواند خطری برای کشور عزیز ما داشته باشد چون در صورت بروز هرگونه خطا و یا اشتباه از طرف آنان نیروهای نظامی ما در کوتاه ترین زمان ممکن طالبان را نابود خواهند کرد.
ناشناس۲۱۵۰۳۳۴۱۲:۰۳:۵۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
همه این استدلال ها را می توانستید بدون توهین و تحقیر هم ارائه کنید. کی میخواهم یاد بگیریم ادب داشته باشیم؟
خام۲۱۵۰۳۳۵۱۲:۰۴:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اگر ما به عراق و سوریه رفتیم دولت آن کشورها دعوت کردن و در سازمان ملل ابر قدرتهای کاری نمی توانستن بکنن دوم اینکه وقتی غنی دست نشانده امریکاست کوچک ترین دعوتی از ایران نکرده چطور میشه رفت اونم در حالی خود نیروها و مردم افغانستان مبارزه نکردن به هر استانی رفتن فرش قرمز براشان پهن کرده بودن پس طالبان استانی را تصرف نکردن بعد خوب ذکر شده اونهای که حرف منافقین سر میدادنن نه غزه نه لبنان چطور حالا دلشان به مردمو افغانستان سوخته در افغانستان تله پهنه برای کل جمهوری ایران پس مسئولین ما خوب دوست از دشمن تشخیص دادند خدا نگهدار مرگ بر خائنین داخلی
مسعود۲۱۵۰۳۴۱۱۲:۰۸:۰۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
در حال حاضر سیاست مسئولین کشورمون در قبال حوادث افغانستان بسیار عقلانی و درسته و نکته ای که متصوره: ۱-اگه حکومت طالبان شکل بگیره و دست به رفتار افراط گرایانه بزنه با عکس العمل مردم افغان روبرو میشه ۲-مسئولین کشورمون در خصوص هر گونه توطئه آمریکا مبنی بر داعش سازی افغانستان برای مقابله با ایران از قبل برنامه مناسب داشته باشند
محمد۲۱۵۰۳۷۳۱۲:۲۲:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
بدترین‌کار‌اعزام‌نیرو‌به‌افغانستان‌است‌درصورت‌ انجام‌این‌کاردرمدت‌کوتاهی‌درباتلاقی‌می‌افتیم‌که‌ حتی‌با‌خروج‌ازافغانستان‌سالهاگرفتارتبعات‌آن‌ خواهیم‌شد به‌دلایل‌نبود‌نیروی‌هوایی‌قدرتمند‌ونبود‌زیر‌ساخت‌ اقتصادی‌قوی‌‌به‌سرعت‌درآنجا‌ناکام‌خواهیم‌شدو گرفتار‌تبعات‌بین‌المللی‌آن‌نیز‌خواهیم‌شدافغانستان‌سوریه‌نیست‌ که‌نیروی‌هوایی‌روسیه‌مارا‌پشتیبانی‌کند‌لطفا‌دچار‌ توهم‌نشوید
ابراهیم۲۱۵۰۳۷۴۱۲:۲۲:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
تا اینجای کار کسی به منافع ما کاری نداشته. خودمونم کم بدبختی نداریم. هروقت نزدیک مرز ما منافعمون به خطر افتاد اونموقع حضرات بهشون حمله کنن
مریم۲۱۵۰۳۸۰۱۲:۲۵:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
دولت امریکا و طالبان دستشون تو یه کاسه هست سقوط سریالی شهر های بزرگ افغانستان حکایت از سیاست کثیف امریکاست دولت به تمام ارتش فرمان عقب نشینی و تسلیم شدن میدهد این نشان میدهد که امریکا سعی دارد بعد از خروجش از افغانستان طالبان را به قدرت برساند تا پیش برد اهدافش به وسیله طالبان باشد پاکستان و عربستان و .. از طالبان حمایت های تسلیحاتی میکنند در برخی نقاط طالبان و داعش با هم همکاری میکنند (گفت طالبان تغییر کرده اند گفتم انکه طالبان را برای سربریدن اسلام به وجود اورده تغییر نکرده است) وقتی طالبان امارت اسلامی تشکیل دهند تمام تروریست های جهان زیر چتر طالب به عملیات جنایتکارانشون ادامه میدن درضمن مردم افغانستان یکبار طعم تلخ و گزنده حکومت طالبان را چشیده اند استیصال این مردم رنج دیده بخاطر بی کفایتی دولت جنایتکار است مردم افغانستان حاضر نیستند زیر پرچم طالبان زندگی کنند و بزودی شاهد جنگ جدیدی خواهیم بود ملت ایران بهتر است در کنار تامین منافع ملی خودش گوشه چشمی به مظلومیت مردم افغانستان داشته باشد یاعلی
ناشناس۲۱۵۰۳۸۸۱۲:۲۸:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
جوانان افغان بجای چاغوکشی واربده کشی تو ایران برن ازکشوروناموسشان دفاع کنن مثل جوانان فلسطین که بدون سلاح باسنگ ازناموس وکشورشان دفاع میکنن!
ناشناس۲۱۵۰۵۷۴۱۳:۲۳:۵۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
شهر به شهر به والی و فرمانده گفتند تسلیم شید عقب نشینی کنید مردم کی باشند جلوی تروریستای حرفه ای شستشو مغزی شده که قرار دختر دوازده ساله رو عقد کنند و بمیرند هم میره بهشت بایستند
ناشناس۲۱۵۰۳۹۷۱۲:۳۰:۱۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
چگونه است که اکنون می خواهید به مصاف طالبانی برویم که بارها به ظاهر هم که شده بر حفظ امنیت و احترام همسایگان افغانستان تأکید نموده است!؟ حتما خبرنگار و اعضای سفارت ما رو در افغانستان فرا زمینی ها کشتند
ناشناس۲۱۵۰۸۴۱۱۴:۵۵:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
امریکا کشت .طالبان همان موقع هم اعلام کرد کار ما نیست.
ناشناس۲۱۵۰۸۹۸۱۵:۱۳:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان به رگبار بست چی میگی
ناشناس۲۱۵۱۰۴۵۱۶:۲۰:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اونایی که به رکبار بستند از همونایی بودند که بدستور آمریکا احمد شاه مسعود را ترور کردند.
علی۲۱۵۱۵۱۶۲۰:۵۷:۱۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
شوخی و کنایه زد بنده خدا تو چرا منظور رو نگرفتی،اصلا اون موقع آمریکا تو افغانستان نبودش
ناشناس۲۱۵۰۴۲۴۱۲:۳۷:۲۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
سرمداران ایران با توجه به کاهش جمعیت ایران دنبال افزایش جمعیت از طریق ورود مهاجران افغان هستن.نگاه کنید به مترو ببینید از هر ده ایرانی حداقل دو افغانی هست
ناشناس۲۱۵۰۴۳۲۱۲:۳۹:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
مردم افغانستان به جای مقاومت کردن مهاجرت کردن را ترجیح داده اند. ایران در شرایطی است که ظرفیت پذیرش مهاجر را ندارد، بهتر است کمپ های بین مرزی احداث شود و از ورود بی رویه مردم افغانستان به داخل کشور جلوگیری شود.
ناشناس۲۱۵۱۱۸۴۱۷:۲۸:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
مردم بی پناه افغانستان باید به جایی پناه ببرند، این اخلاقی نیس ک اونا رو رها کنیم. فقط باید هوشیار باشیم ک فقط ملت افغان از مرز ها رد شوند نه طالبان
ناشناس۲۱۵۱۷۰۷۲۲:۳۶:۱۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
به خصوص در این شرایط وحشتناک کرونایی مشهد و سیستان
علی۲۱۵۰۴۳۸۱۲:۴۰:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
نویسنده محترم شما از دیدگاه جناحی به این موضوع پرداخته اید. اما کمی با اموزه های دینی بسنجید قرار نیست با طالبان بجنگیم اما چرا طرفداری می کنند چرا درمقابل جنایات انها سکوت کرده اند ؟چرا بپذیرفتد وعکس یادگاری گرفتند ؟چرا صدا وسیما ازجنایت انها گزارش نمی دهد ماانسان هستیم واسلام هم به مکارم اخلاق تاکید کرده است خب اگر برده داری رادوباره رایج کردند به من وشما توهین کردند اگر دختران 12 ساله رابرده جنسی کرده اند توهین به همه زنان عالم است...
ناشناس۲۱۵۰۵۶۴۱۳:۲۰:۳۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
مثل ایران در زمان جنگ زنان ودختران رو بفرستن جای امن تو دل کوه مردان وایسن تو شهر مقاومت کنن نه مثل بی غیرتا فرار کنن تازه کلی تجهیزات نظامی هم دارن مردم در 8سال جنگ با دست خالی جنگیدن یا باید وایسی بجنگی یا شرایط رو بپذیری
ناشناس۲۱۵۱۰۰۱۱۵:۵۴:۰۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
سلام این نافی عدم موضع گیری درقبال دفاع از ضعفا،ودختران و...نیست. اگر کودک فلسطینی ویمنی وعراقی ودرهرکجای دنیا مورد ظلم قرار می گیرد باید از وی دفاع کرداگر کودک افغانستانی باشد هم تفاوتی نداردمابامصادیق کاری نداریم ظلم ظلم است چه به کودک فلسطینی وچه افغانستانی وچه.. با اخلاق وانسانیت واسلام سازگار نیست که درقبال یک ظلم سکوت کرد ودرقبال دیگری فریاد زد
سجاد۲۱۵۰۴۴۳۱۲:۴۱:۴۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
سلام من نمیدونم چرا بعضی ها متوجه نمیشن که چرا ایران نمیره این یک دام هست منتظر ایران هستن هم روسیه وهم چین وغیره همشون بوقتش خیانکارن از پشت ضربه میزنن چرا نمیخوای بفهمی ورود ایران ب افغانستان یعنی ورود به یک باتلاق باید خیلی هوشیار باشیم طالبان هم که حکومت افغانستان بدست بگیرن عرضه حمله ب ایران ندارن چون میدونن ایران برای جنگ خیلی قدرتراز امریکاست ولی خدا کنه جنگی نشه افغانستان هم نیاز هست حکومتش عوض بشه ماچه خیری ازاین حکومت ارف غنی دیدیم که از طالبان بخوایم ببینیم ولی من مطمئنم طالبان از این حکومت غنی بهترهست بی عرضه وبدرد نخور مزدور امریکاست هرچی بدردشون بخوری بازم نوکر امریکا هستن این بی عرضه های پست
ناشناس۲۱۵۰۴۶۸۱۲:۴۹:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
من فقط ازکسانی تعجب میکنم با این که میبینن و تاریخ ثابت کرده هرجا آمریکا و استعمارگران پا گذاشتن جز ویرانی و تحقیر و بدبختی به آنجا نداشتن، ولی هنوز معتقدند مشکلات کشور ماهم به دست آمریکا حل خواهد شد درحالی که ریشه مشکلات ما خود آمریکا و دشمنان ماست ..تا وقتی ما رهبر فرزانه و حکیمی چون سید علی داریم اگر گوش به فرمان ایشان باشیم بهترین تصمیمات را خواهیم گرفت که به صلاح کشور عزیزمان و کشورهای منطقه باشد .تا وقتی به یاد دارم عده ای میگفتن چرا با آمریکا الکی دشمنی میکنید و مرگ بر آمریکا میگویید و آنها را عصبانی میکنید بروید با آنها دوستی کنید و انرژی هسته ای به چه درد ما میخورد ما نان لازم داریم !!به سخنان رهبرمان گوش نکردن و مذاکره کردن، هسته ا ی هم دادن نتیجه چه شد؟ آیا مشکلات ما حل یا هزار برابر شد پس نتیجه میگیریم تا ایران و ایرانی هست دشمنی آمریکا و دوستانش هم هست، آنها تا هویت و اسلام ما را نگیرن رهایمان نمیکنن پس به خدا پناه میبریم و گوش به فرمان و مطیع رهبر عزیزمان می مانیم درود بر سید علی ،مرگ بر آمریکا و اسرائیل و انگلیس مکار
ناشناس۲۱۵۰۴۷۰۱۲:۴۹:۳۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
چرا به افغانستان نيرو اعزام نمي كنيم ؟! ------------------- برادر شمّ سياسي ندارم ، از هزار پيچ و خم سياست سر در نمي آورم ، همين قدر دانم كه ملت افغانستان يا امارت طالبان را مي خواهند و يا نمي خواهند ، اگر خواهان آن هستند كه كه نظر خودشان است ، اگر نمي خواهند طالبانيان را ، پس خودشان حركتي ... مقاومتي .. نبردي ،... قيامي ... خيزشي ... جنبشي ... حماسه اي ... تكاني ... بله ؟!!
صالح۲۱۵۰۴۸۱۱۲:۵۳:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
غرب ووابستگان داخلی شدیداً به دنبال آن هستند که مارا در باتلاق افغانستان گرفتار کنند وبرای همین ایران را متهم به طرفداری ازطالبان می‌کنند تا ایران را در موضع گیری درمقابل طالبان قرار دهندسیاست عدم دخالت درامور داخلی افغانستان کار عاقلانه‌ای است تندروهای چپ درجنگ خلیج فارس هم می‌گفتند باید مابه کمک صدام برویم که خوشبختانه ایران دخالت نکرد.
مهران فر۲۱۵۰۵۱۶۱۳:۰۶:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
نه غزه نه لبنان جانم فدای افغان، به دستور امریکا
ناشناس۲۱۵۰۵۱۹۱۳:۰۷:۲۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
دقت کردین هرجا که امریکا هست همون جا نا امن میشه.
ناشناس۲۱۵۰۵۴۱۱۳:۱۳:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
دقت کردی امریکا که از افغانستان رفت طالبان پر رو شد ؟؟
ناشناس۲۱۵۰۵۲۳۱۳:۰۸:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
کسی نگفت نیروهای ایرانی برن شما گردان فاطمیون زینبیون بفرستین برن برای کشور خودشون بجنگن
ناشناس۲۱۵۰۵۲۹۱۳:۰۹:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
باسلام. در استان فارس بوشهر بلوچستان هرمزگان کرمان پر از افغانی ها هستش که از سالیان سال دارن اونجا کار میکنند. البته ۶ ماه کار میکنند و ۶ ماه میروند افغانستان و میجنگند
ناشناس۲۱۵۰۵۸۵۱۳:۲۷:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
البته این افغانی هایی که جنوب کشورمان هستن همگی از اعضای طالبان هستند...
ناشناس۲۱۵۰۵۳۴۱۳:۱۱:۱۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
.... خودتی . نیرو اعزام کنیم که مثل آمریکا و انگلیس و شوری دست از پا دراز تر برگردیم و تنها پول و نیروی انسانی از دست بدهیم و هیچ دستاوردی هم نداشته باشیم . طالبان جنگجویان خستگی ناپذیر و کارکشته ای هستند و قادرند با یک تکه نان و چند عدد خرما در گرمترین و سردترین شرایط زندگی کنند و بجنگند . اگر هم شرایط خیلی خطرناک شد و طالبان سرکشی کردند با نیروی فاطمیون افغانستان که داعش را شکست دادند و حرفه ای شده اند ، طالبان را سرکوب میکنیم
ناشناس۲۱۵۰۵۵۳۱۳:۱۶:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
وقتی مردم افغانستان بی هیچ مقاومتی تسلیم شدن ما بشیم کاسه ی داغتر ازآش که چی بشه ایران متاسفانه آنقدر بدبختی ومصیبت داره که دیگه کشش یه مسئله ی جدید رو نداره بهترین کار اینه که مرزها رو محکم ببندن ومثل ترکیه دیوار بلند بکشن که داعشی وقاچاقچی وپناهنده ی اضافی وارد نشه هر ملتی سرنوشت خودش رو خودش باید به دست بگیره
وحید۲۱۵۲۶۳۵۱۱:۰۳:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۲۵
بر پدر ومادرت رحمت
سید۲۱۵۰۵۵۵۱۳:۱۷:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
انگلیس و آمریکا بعد از به سختی افتادن در سوریه اینبار در افغانستان رکب نخوردند و پیروز شدند و به دلیل اینکه ایران جای جایش افغانی پر است و حتی در اداراجاتش افغانی ها داری خودرو زباله بر هستند و یا . در تمام روستاها بعنوان کارگر مشغول هستند بمانند سوریه فقط با یک فرمان از درون حمله و به اشغال ایران رو خواهند آورد
ناشناس۲۱۵۰۵۵۶۱۳:۱۷:۵۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
بفرماییدفرزندنتان رابفرستیدجوانان افغان توایران دارندهرکاری می کنند نمی روندتو کشورشان بجنگندبعدجوانان ایران بروندبفرماییدشماصف اول باشید
ناشناس۲۱۵۰۵۶۱۱۳:۱۹:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
. قطعا ورود به افغانستان باتلاقیه برای ما . سابقه طالبان هم مشخصه بعد از فتح کامل تمام ایرانی های اونجا رو میکشه ولی اینکه برنامه بعدی چیه معلوم نیست
ناشناس۲۱۵۰۵۶۷۱۳:۲۱:۰۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
یک کلمه یا رومی روم یا زنگی زنگ یا طالبان خوبه یا بده
شهریار۲۱۵۰۵۷۲۱۳:۲۲:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ایران اصلا نباید دخالت کنه،افغان ها اکثرا خواهان طالبان هستن،از خیانتهاشون به فرماندهان جنگیشون معلومه، واقعا متاسفم برای مردم مظلومی که بیگناه کشته یا اواره میشن، اما واقعیت تلخیه که باید پذیرفت،امیدوارم به این وحدت ملی واقعی برسن که افراطیها ایندشونو تباه خواهند کرد
یک هم وطن گیلانی۲۱۵۰۵۸۸۱۳:۲۸:۰۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
سلام صدر مرحبا...ایران به هیچ وجه نباید الان در این شرایط مداخله کنه...زیرا..شاید اینها همه یک توطئه باشد..پای امریکا واسرایل در میاد باشدهرچیزی امکان پذیراست.قضیه عراق با سوریه خیلی فرق داره...از امریکا باید گفت هرچیزی برخواهد امد..فعلآ دوری دوستی.بهترین گزینه است برای ایران عزیزمون..ممنون از بزرگان مملکت ما که خوب تشخیص دادند..دورد بر ایران وملت شهید پرور..
محمدرضا یوسفی۲۱۵۰۶۱۰۱۳:۳۷:۰۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
جمهوری اسلامی ایران فقیه باتدبیری که دارد دردوران انقلاب اسلامی فراز ونشیب زیاددیده است اکنون باید باحوصله نظاره گر تحولات افغانستان باشد ....
محسن۲۱۵۰۶۲۰۱۳:۴۲:۳۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
بیست سال پیش آمریکا اومد افغانستان و با طالبان واالقائده جنگید بمب های ضد غار میزد به طالبان و پرواز هواپیماهای پیشرفته رو در حین بمب باران نشون میدادند به قصد نشون دادن ابهت آمریکا و امروز داریم نتیجه کار رو میبینیم انگار طالبان رو پشه کوره زده آمریکا نشون داد که طبل تو خالیه وفقط سر و صدای زیادی میکنه
کمل۲۱۵۰۶۲۱۱۳:۴۲:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
دخالت در هیچ جنگی فایده ندارداینقدر توجیه نکنید
...۲۱۵۰۶۳۳۱۳:۴۷:۲۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
افغانها به جای فرار به کشورهای دیگر بروند بجنگند مثل فلسطین که دارند مثل مرد برای کشورشان میجنگند
س۲۱۵۲۲۱۰۰۶:۵۰:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۵
منتظر بودیم شما بگید تا بریم
محمد۲۱۵۰۶۳۸۱۳:۴۸:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اینا با یه گروه کوچک به نام پژاک و دمکرات نمیتونن سر کنم چه برسه به طالبان که الان کل افغانستان رو گرفته بعد یه مدت هم میشه اسراییل دوم؟؟؟
اسماعیل۲۱۵۰۶۳۹۱۳:۴۸:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
تا میخوادچیزی بشه اینها میگن میخواست جنگ بشه ما جلوگیری کردیم منت بزارن سرملت والا طالبان غیره حتی خودامریکا هیچ غلطی نمیتونن بکنن که اگه ۴۲سال میدونستن میتونن عاشق چشم ابروی من شما نبودن
ناشناس۲۱۵۰۶۴۵۱۳:۵۰:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان با پول عربستان وکمک نظامی پاکستان بوجود آمده خدا به دادایران برسه با تجهیزات آمریکایی قدرت حملات موشکی به ایران دارن
ناشناس۲۱۵۰۶۵۹۱۳:۵۶:۲۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
به نظر شما روسیه چرا سکوت کرده؟ازهرآب گل آلودی برای خودش ماهی میگیره .الان هم با خیال راحت روسوریه دست گذاشته وفقط به فکر منافع خودشه ما درطول تاریخ زمانی که شهرهای ما توسط هواپیمای روسی وموشک های روسی ویران گردیدوهزاران بلایی که بر سرمان آورد.فقط سکوت کردیم!!!!
ناشناس۲۱۵۰۶۶۱۱۳:۵۶:۳۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
سرعت پیشروی طالبان نشان میدهد که آنان با القاعده و بخشی از داعش اتلاف کرده اند و این بمعنای خطر بسیار بزرگتر از صدام حسین است.
ناشناس۲۱۵۰۹۷۸۱۵:۴۵:۳۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
خدا پدر صدام رو بیامرزه هرچی بود مذهب زده نبود
ناشناس۲۱۵۰۶۶۹۱۳:۵۸:۵۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
بر فرض مردم ایران مخالف حضور نیروی نظامی در عراق و سوریه بودن مگه شما به حرف مردم توجه کردین مردم میگن چطور برای نابودی داعش دست به همکار زدین ولی نوبت طالبان رسید سکوت کردین..
شبگردتنها۲۱۵۰۶۷۶۱۴:۰۲:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان همان داعش هست وقتی در افغانستان شکست خورد رفت سمتی سوریه و عراق بعدازشکست سوریه عراق دوباره برگشت بسمتی افغانستان و اینها همش سیاست عربستان و پاکستان وانگلس وامریکاه است
ناشناس۲۱۵۰۷۰۵۱۴:۱۰:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان با هماهنگی کامل با صهیونیستها و وهابیها و حمایت تروریستهای سنتکام مسولیت جلوگیری از ایجاد حکومت مستقل مردمی افغانستان رو برعهده گرفته، وگرنه این سکوت ازطرف ارازل جهانی بعیده!
ناشناس۲۱۵۱۸۴۷۲۳:۳۶:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
آفرین دقیقااا
ناشناس۲۱۵۰۷۳۰۱۴:۱۶:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
من به لحاظ کاری با تعدادی افغانی در ارتباط هستم وقتی نظرشان را می پرسم بیشتر طرفدار طالبان هستند و دولت اشرف غنی را غیر مردمی میدانند میگن اگر این دولت با مردم بود طالبان قدرت نداشت اینجور پیشروی کند
ناشناس۲۱۵۰۷۴۸۱۴:۲۱:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
افغانستان میشه بزرگترین پایگاه تروریسم در جهان. منطقه ای صعب العبور ما بین ایران چین روسیه هند و پاکستان. درست کشورهایی که بزرگترین رقبای غرب هستند. نابود شدن امنیت این منطقه و کشیده شدن افراط گری در این منطقه باعث تضعیف طرح جاده ابریشم چین و تضععیف اقتصاد این کشورها می شود. هرکی فکر کنه اینکار نقشه امریکا نیست توهم زده.
ناشناس۲۱۵۰۷۶۱۱۴:۲۵:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
کسایی که میگن باید نیرو بفرستن علی یارت بیفت جلو خودت بر تو باتلاق کسی جلوت نگرفته این دوستان نمی‌دانند هیچ کشوری دوست نیت حتی عراق و سوریه دولت ها بر اساس منافع خود و شرایط دوست ما هستن با کوچکترین تغییر این شرایط تغییر می‌کند
حمیدرضا۲۱۵۰۷۸۴۱۴:۳۴:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
درکشورایران مردم ایران اگرهمدل واتحادداشته وداشته باشندوپشت هم باشندهیچ طالبانی چب نگاه نمیکند
الیس الله بکاف عبده۲۱۵۰۸۲۳۱۴:۴۹:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ان شاءالله پیروزی طالبان دوستان اینقدر ذهنتون رو درگیر نکنید اینبار ریشه مردمی دارد و بدانید اکثریت مردم افغانستان تابع طالبان هستند پس همان بهتر که دخالتی نداشته باشیم
عادل۲۱۵۱۰۲۸۱۶:۰۸:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
طالبان هیچ جایگاهی دربین مردم افغانستان ندارد،بلکه خیانت یک مشت وطن فروش پول پرست،باعث سقوط شهرهاشده
...... 88۲۱۵۰۸۲۷۱۴:۵۰:۲۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ترس من از اینه کا با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، افغانستان تبدیل به وسیله عربستان و وهابیون برای دست درازی به ایران بشه کافیه بعد از تسلت طالبان عربستان شروع به تجهیز طالبان کنه و بحث جهاد علیه کفار هم دوباره مطرح بشه یعنی جنگ منطقه، جنگ شیعه و سنی
امیر۲۱۵۰۸۴۵۱۴:۵۵:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
تا کی باید جوانان ما در کشورهای بیگانه جانفشانی کنند. اگر شهامت مقابله با طالبان در عمق خاک افغانستان را دارید و از آنان نمیترسید پس مواظب مرزهای خود باشید همین کافی است چون در آن صورت جوان ایرانی اگر جانفشانی هم کند برای سرزمین و مردم خود به شهادت رسیده هیچ نیازی نیست که در افغانستان و برای مردم آنجا به شهادت برسد.
علیرضا۲۱۵۰۸۵۰۱۴:۵۷:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
هوشمندانه ترین تصمیمات رو در این موارد ایران اتخاذ کرده بواسطه داشتن تحلیلگران خبره سیاسی نظامی اجنماعی که در دنیا سرآمد هستن الان هم هرچه رهبری تشخیص دهند ما حمایت میگنیم وبراساس تصمیمات رهبرمون حرکت خواهیم نمود
مهدی۲۱۵۰۸۵۸۱۵:۰۰:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ببینید افغانستان کشور بزرگی هست واگر دست طالبان بیوفته یعنی مثل اینه که دست داعش افتاده ومی تونه خطر بسیار بزرگی برای ایران باشه از مسعولین کشور می خوام که هرچه زودتر اقدام کنن مردم تحمل جنگ در ایران رو ندارن حتی جنگ یک روزه از سپاه و ارتش عزیز می خوام زودتر اقدام کنن تا گندش بالا نیومده
ناشناس۲۱۵۱۲۷۶۱۸:۲۳:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
مسعود کجای بدخشان رافروختند....
علی۲۱۵۱۴۶۵۲۰:۲۶:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
یعنی برن مردم افغان رو قتل عام کنند که امنیت ما تامین بشه اصلا عدالت نیست
مسعود۲۱۵۰۸۸۶۱۵:۰۷:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
اگر اکثریت مردم افغانستان طالبان رو بپذیرند ،ما هم باید روابط دیپلماتیک بر قرار کنیم و تاثیر گذار بر این گروه که می رود دولت تشکیل دهد باشیم.
ناشناس۲۱۵۰۸۹۶۱۵:۱۲:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
آمریکا ،،تازه اون هم ترامپ نه که خیلی ایرانو دوست داشت خدا میدانه توسط طالبان چه نقشهایی واسه ایران داره
امیرعلی تیموری۲۱۵۰۹۱۸۱۵:۱۹:۲۳ ۱۴۰۰/۵/۲۴
الان اولویت امنیت کشورمونه
محمد۲۱۵۱۰۷۲۱۶:۳۰:۲۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
افغانستان با ما کاری ندارد ما دو کشور ویک ملتیم تازه مادر رستم هم افغانی بوده
:(۲۱۵۰۹۵۱۱۵:۳۳:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
بحث سر این نیست اگر ایران بی طرف هست چرا سربازان فراری بدون مجوز (غیر قانونی) را از مرز رد کرده ؟ اگر طرف دولت افغانستان هست چرا نیرو اعزام نمی کند
ناشناس۲۱۵۰۹۷۲۱۵:۴۲:۲۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
نگارنده توجه نکرده است که هرات و بلخ جزو قلمرو تاریخی ایران بزرگ است حکم آن مثال کریمه برای روسیه بود بی توجهی به خون و ریشه قابل بخشش نیست همزبانی و هم فرهنگی بسی مهم هست که قابل انکار نیست بسیاری از قوم هزاره خود را نزدیکتر به ایران میدانند تا افغانستان دخالت در سوریه و عراق قابل مقایسه با افغانستان نیست این یک خطای استراتژیک هست
امید۲۱۵۰۹۸۳۱۵:۴۷:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
بهتراینکه ایران خودش رو وارد حاشیه نکنه طالبان هر کاری بخواد بکنه مردم هم اگه ناراحتن فکری به حال خودشون بکنند
عباس۲۱۵۱۲۳۷۱۸:۰۵:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
افغانستان یکی از استان‌های ایرانه بوقت اونجام میگیریم .تکه هایی ک از ایران جدا شدن و باعث بدبختیه خودشون و دیگران
حسین۲۱۵۱۴۸۵۲۰:۳۶:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
افغانها باید از ایران اخراج شوند چون فقط در ایران دارنند زاد و ولد میکنند وامارشان زیاد میشه واین خود تهدیدی برای ایران هست واز از امکانات استفاده میکنند انها حتی از مردم عادی ایران طلبکار هم هستند
علی آذری۲۱۵۰۹۸۵۱۵:۴۸:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
ما نمی گوییم به افغانستان نیرو بفرستید که با طالبان بجنگد بلکه می گوییم طالبان نسخه ای از القاعده ، داعش ، النصره و جندالشیطان است . بس با آنها به چشم داعش و جندالشیطان نگاه کنید و آنها را در قالب یک حزب به تهران دعوت نکنید.آقای ظریف به نمایندگی از حاکمیت کشور نگوید طالبان بخشی از حاکمیت و واقعیت افغانستان است. مگر ما گفتیم که داعش بخشی از حاکمیت شام و عراق و سوریه است. طالبان برادر داعش است.
هموطن۲۱۵۱۰۲۲۱۶:۰۲:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
درود بر همه من کاملا با نگارنده اصلی متن موافقم،دلیلی بر حضور ما در افغانستان نیست،ما را همینجور متهم به دخالت در دیگر کشورها میکنند وای بحال اینکه حضور مستقیم نظامی داشته باشیم( اما امریکا وناتو) حضور داشتن دنیا لال بود،دوم اینکه حضور ما در افغانستان چه منافعی به دنبال برای ما داره؟ ما با وجود درخواست دولت وملتهای عراق وسوریه برای دفاع از آنها،اکنون منافع آن تو جیب روسیه و ترکیه میره و بازارهای انجا در دست دارندو ما درانجا شهید دادیم و سرمایه
ناشناس۲۱۵۱۰۵۷۱۶:۲۳:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
چه عکس جالبی از طالبان ، فکر میکنید کدام یک حتی سواد داشته‌ باشند. ماجرا در افغانستان طبق برنامه پیش می رود.
ناشناس۲۱۵۱۰۸۸۱۶:۳۸:۰۸ ۱۴۰۰/۵/۲۴
منطقیه.. مردم افغانستان به راحتی دارند تسلیم میشن.. میشه به این مردم اعتماد کرد؟
مهدی۲۱۵۱۱۰۲۱۶:۴۳:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۲۴
سلام بردوستان.... بابا مگه طالبان کی هست که اینقدر شلوغش کردین طالبان در برابرایران.... ایران 10000000000طالبان000شماهاهم اینقدر گندش نکنید آمریکا که آمریکای جرات حمله به ایران رو نداره حالا برین استراحت کنید مامراقبتون هستیم خیالتون جمع
رسول۲۱۵۱۱۵۰۱۷:۰۸:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
جواب مگرهای بالا یک جمله است.هر کسی یا هر گروه وحزبی که مخاطب این مگر ها است بدن شک آگاهانه آب در آسیاب دشمنان ملت ایران میریزد آنهم به صورت آگاهانه پس رسوایشان کنید
رسول۲۱۵۱۱۵۵۱۷:۱۰:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
در ضمن طالبها دو دسته هستند دسته حقانی تفکری داعشی دارند همانهایی هستند که. ریختن خون شیعه را حلال میدانند مطمئنن نقشه آمریکاییها و صهیون ها حول این فرقه میچرخد
ایران۲۱۵۱۲۶۶۱۸:۱۸:۲۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
هدف آمریکا اینه که افغانستان تبدیل بشه به حیاط خلوت چین روسیه یه جورایی آشوب هرج مرج بره سمت افغانستان و بخاطر هم‌پیمانانش در خاورمیانه جنگ درگیری از خاورمیانه دور بشه
ناشناس۲۱۵۱۲۸۷۱۸:۳۲:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
عجب روزگاری یمن حیاط خلوت ایران و افغانستان حیاط خلوت عربستان
اسد۲۱۵۱۳۶۲۱۹:۲۹:۰۲ ۱۴۰۰/۵/۲۴
وقتی ایران برای حفظ امنیت کشور با داعش وحشی در عراق و سوریه می جنگید امثال این به اصطلاح تحلیلگر دلسوز میهن فریاد نه غزه نه لبنان سر می دادند حال که ایران تصمیم به عدم مداخله گرفته ناله سر داده که چرا مداخله نمی کند
ناشناس۲۱۵۱۴۰۶۱۹:۵۵:۳۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
برادران عزیز روی دوم سکه طالبان براساس عملکرد فعلی آنها قابل پیش بینی نیست حدود سه ماه دیگه که کاملا مستقر شد ایران باید بر اساس شرایط جدید اتخاذ تصمیم کند وگرنه هرگونه موضع گیری از الان بجز دشمن تراشی نتیجه ای برای ایران ندارد
ناشناس۲۱۵۱۴۳۳۲۰:۰۷:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۲۴
آمریکا میخواد ایران رو درگیر باتلاق افغانستان کنه. باید هشیار باشیم.
محمد۲۱۵۱۴۴۰۲۰:۰۹:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
منتظر این باشید که آمریکا طالبان و عربستان نقشه جدیدی برای ایران و بهم ریختن حفظ و امنیت ایران داشته باشد چه بسا ایران باید گوشه ای از قدرت خود را به خاورمیانه نشان دهد تا جرات فکر هم درباره ایران نکنن
فرید۲۱۵۱۴۶۹۲۰:۲۷:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
مقاله خوبی نوشته شده و کارشناسی شده و با منطق نوشته شده . باید با هوشیاری و درایت وصبر تصمیم گرفت .
محمد۲۱۵۱۵۲۸۲۱:۰۴:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۲۴
افغانستان همه دنیا را با مواد مخدر نابود کردن .ایران حالا باید کشور گشایی کنه و افغانستان را بگیره
ناشناس۲۱۵۱۶۲۲۲۲:۰۰:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۲۴
یک هفته دیگر همه چی روشن میشه اینکه طالبان داعش آمریکا اعراب پاکستان همه یکی است فعلاً که روس وچین را فریب داده
ناشناس۲۱۵۱۶۵۳۲۲:۱۴:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۲۴
سقوط حکومت شیعۀ صفویه به دست افغانها اتفاق افتاد.
کاربر۲۱۵۱۸۷۱۲۳:۴۹:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۲۴
وقتی اکثر مردم افغانستان موافق هستن پس چرا ما کاسه داغ تر از آش بشیم
پیدا۲۱۵۱۹۶۲۰۰:۳۹:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۲۵
به به از در دیوار هم کارشناس سیاسی میریزه چقدر سیاستمدار داریم
ناشناس۲۱۵۲۲۸۲۰۸:۱۱:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۵
ایران و داعش همسایه شدن کجایی سردار
ناشناس۲۱۵۲۳۲۷۰۸:۳۶:۰۱ ۱۴۰۰/۵/۲۵
ارام ارام صبر داشته باشید هر کشوری مرز داره احترام به مرز ها واجبه
جابر۲۱۵۲۴۵۰۰۹:۳۰:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۲۵
داداش ناراحت نباش حرف اصلاح طلبان پیش ما باد هواست حناشون برا ما رنگ نداره بعدشم تابحال در این ۲۰ سال اخیر ما هیچ تهدیدی از سوی طالبان نداشتیم دوستان اصطلاح طلب اگه ناراحت هستند جرات دارند خودشون بروند با طالبان بجنگند
محمد۲۱۵۲۶۴۱۱۱:۰۵:۳۵ ۱۴۰۰/۵/۲۵
گرصبر کنی ز قوره حلوا سازی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین