پاس گل آمریکا به چین و ایران؟

حسین رجایی، کارشناس بین الملل،   4000128054 ۸۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
پاس گل آمریکا به چین و ایران؟

اعلام خروج آمریکا از افغانستان، آن هم توسط یک دولت دموکرات، یکی از نشانه های جدی افول آمریکاست. چه جایی بهتر از افغانستان برای کنترل دو رقیب منطقه ای و جهانی آمریکا!؟ در راهبرد کلان ایالات متحده، هم اولویت تضعیف ایران به روشنی مشخص است و هم سیاست گردش به شرق، راهبردی عیان است، پس چرا ناگاه ابرقدرت باید از میان این دو رقیب خویش برخیزد!؟

به نظر می رسد معنایی نمی تواند داشته باشد جز آنکه آمریکا دیگر توان تحمل هزینه های نظامی حضور در افغانستان را ندارد و به راه حل های کم هزینه تری برای کنترل رقبا می اندیشد. آمریکا در شرق آسیا مزیت نسبی بالاتری در مقابله با چین دارد، پس از مشغولیتش در غرب چین کم می کند تا انرژی بیشتری را به شرق و جنوب آن معطوف کند. 

آمریکا در شرق آسیا، چین را گرفتار یک تنگنای ژئوپلتیک کرده است. از اختلافات مرزی چین با کشورهای کوچک اطرافش استفاده کرده و بیشتر آن ها را به سمت خود کشیده است تا بدین ترتیب سیاست موازنه از راه دور و مهار چین را پی بگیرد. چین در جبران، مسیرهایی از سمت غرب را برای خود باز کرده و تمرکزش را از نقطه قوت ایالات متحده که دریاست به نقطه قوت خود یعنی خشکی کوچ داده است. پروژه بلندپروازانه "یک کمربند، یک راه"، نقشه چین برای فرار از این تنگنای ژئوپلیتیک است. به نظر می رسد سند 25 ساله همکاری بین ایران و چین، بخشی از این نقشه است. 

افغانستان دقیقاً بین ایران و چین قرار گرفته است و کوتاه ترین مسیر اتصال بین دو کشور محسوب میشود. در مسیر شمالی تر، سه کشور تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان، بین ایران و چین حائل هستند. داخل افغانستان، ایالات متحده به مدت دو دهه به عنوان متحد دولت مرکزی در مقابل طالبان قرار گرفته است. با خروج آمریکا از افغانستان، قاعدتاً در ابتدا خلاء بزرگی در دولت این کشور از نظر از دست دادن یک پشتوانه قوی سیاسی، نظامی و اقتصادی احساس خواهد شد ولی به نظر می رسد ایجاد چنین خلائی، خیلی زود مقامات این کشور را متوجه دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان که درست در همسایگی دیوار به دیوارشان قرار دارد، خواهد نمود و متوجه فرصت های بسیاری که تاکنون به دلیل سیطره آمریکا از آن غافل بوده اند. 

بی شک آمریکا در مدت حضورش در افغانستان، نیروهای غربگرای بسیاری را تربیت نموده است که پس از کوچ از این کشور، امیدهای بسیاری به آن ها دارد. این امید که جلوی همکاری و همگرایی افغانستان و دو همسایه شرقی و غربی اش را بگیرند و از دایره تأمین منافع آمریکا و اروپا خارج نشوند. لکن دولت افغانستان در داخل رقیب قدرتمندی به نام طالبان دارد که بعید است تحت فشار چنین رقابتی، در طولانی مدت به متحدان پیشین وفادار بماند به خصوص اگر آنکه احساس کند با تبدیل افغانستان به پل ارتباطی بین چین و ایران، می تواند به دهه ها فقر و عقب ماندگی در این کشور پایان دهد.  

این ماجرا سوی دیگری نیز دارد. ایالات متحده با مذاکره و توافق با طالبان و با خروج از افغانستان، خودش را از موضع تقابل با این گروه خارج نموده است و احتمالا این چشمداشت را دارد که زین پس بتواند همانند بسیاری دیگر از گروه های اسلامی سلفی همچون القاعده و داعش و همانند دوران جنگ سرد از ظرفیت های آن برای تأمین منافع خود بهره بگیرد. طالبان با جدایی طلبان ایغور در چین قرابت عقیدتی و ایدئولوژیک دارد و آمریکا امید بسیاری به این جدایی طلبان برای مسدود کردن مجرای تنفس غربی چین. اگر دولت مرکزی افغانستان به سمت چین و ایران تمایل پیدا کند، طالبان ممکن است به نقش چند دهه پیش خود بازگشته و در زمین دولت های غربی بازی کند. 

خلاصه آنکه این تغییر آرایش نیروها در افغانستان، با خروج آمریکا محتمل به نظر می رسد و دو کشور چین و ایران اگر می خواهند موفقیت همکاری های 25 ساله خود را تضمین کنند باید از فرصت ها بهره برده و بر چالش ها فائق آیند. آمریکا نخواست یا نتوانست طالبان را وارد فرآیند سیاسی در افغانستان کند. چین و ایران شاید مجبور باشند این مهمِ دشوار را محقق کنند. 

    

دیدگاه کاربران

صمصام۱۹۲۴۴۵۷۱۲:۴۷:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۲۸
هرچه هست این کار امریکا معقولانه و منطقی بود به هر صورت هزینه های هنگفت حضور نظامی در افغانستان لغو میشود و صرف امروی واجبتر و به صرفه تر خواهد شد و هم ما از شرِ یک دشمنِ خرابکار در نزدیک خودمان خلاص خواهیم شد
ناشناس۱۹۲۴۶۴۸۱۳:۵۷:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
بیچاره امریکا. طالبان و صدام و قذافی جنایت می کردند و همه می گفتند پس این امریکا کجاست و چرا وارد نمی شود. بعد که وارد شد و حق صدام و ملا عمر و قذافی را کف دستشان گذاشت و همه می گن این امریکا متجاوز است و چرا خارج نمی شود!
ناشناس۱۹۲۵۴۱۵۱۹:۲۷:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
آفرین... واقعا عین حقیقت است همه دنیا برای عبور از بحران به آمریکا نیاز دارند و وقتی از بحران خارج شدن باز میگن آمریکا باید بیرون بره...... کشورهای خاورمیانه تفکرات سیاسی با ثباتی ندارند
ناشناس۱۹۲۵۴۸۰۲۰:۱۲:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
بیچاره امریکا که نمیداند طرفداران زیادی در ایران دارد كساني که معنی منافع ملی را نمی دانن
پوریا۱۹۲۵۸۷۶۰۰:۳۴:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۲۹
آخه بنده خدا چرا یکم فکر نمیکنید آمریکا و سیستم گسترده رسانه ایش طوری مردم رو هیپنوتیزم کرده که اسلحه رو رو به مغز ما نشونه گرفته خودش هم بار ها در مکان های مختلف اعتراف کرده به طور مثال در جایی اعتراف کرده که داعش ساخته دست خودشونه؛ خودشون در جایی دیگه گفتن متولیان امرشون قبل از اتفاق افتادن حادثه ۱۱ سپتامبر از برنامشون خبر داشتن و کاری نکردن که این اتفاق بیفته و همین مسئله بهانه ای شد برای سالها حضور در افغانستان و به خاک خون کشیدن میلیون ها نفر در افغانستان و تحمیل زجر و بدبختی و نا امیدی طولانی به مردان و زنان کودکان اون کشور اینها چیزاییه که من خودم از دهن مسئولین بالا دستی آمریکا در جلو دوربین و به طور مستند دیدم شما حرفای ما رو هم قبول نداشته باشید وقتی که اونا خودشون قبول دارن انسان های کثیفی هستن چرا شما چسبیدید بهشون ازشون میخواید دفاع کنید؟؟ میبینین اونها طوری افکار رو در دست گرفتن که کثیفی رو از نو و به دلخواه خودشون تعریف و بیان میکنن و میزارن دهن من و شما و هیچ کس به جز یک عده محدود جلوشون قد علم نمیکنه هر کسم ساز مخالفشونو بزنه انگ نقض حقوق بشر نوشته و تفسیر شده خودشون رو به طرف میزنن و کاری میکنن تا زمانی که حرفشون به کرسی ننشسته طرف از صحنه بین الملل منزوی بشه. خلاصه بحث خیلی طولانی ایه. من از کسایی که موندن واقعا کی راست میگه کی دروغ موندن کدوم طرف داره حقو میگه کسایی که این متنو خوندن خواهش میکنم محض رضای خدا یا لاقل محض آگاهی یافتن خودتون برید یکم مطالعه کنید از اینور اونور از افراد که میدونید عادلن و علمش رو دارن بپرسید مستند ببینید تاریخ رو بخونید از منابع معتبر .اینترنت و سایر جاهایی که ممکنه به جواب برسید ببینید این جماعت غرب یا این به قول معروف سکولاریست های غربی چه افرادی بودن چه کار هایی در طول تاریخ بعضا به عناوین زیبا اما با باطنی متفاوت انجام دادن در حال حاضر چیکارن و سعی در ترویج چه چیز هایی دارن یکم شناختتون از اینا نسبت به اون چیزی که از خودشون میخوان به مردم دنیا نشون بدن تغییر می‌کنه. آمریکا سرزمین رویا ها ، آزادی و پیشرفت؟ یا مهد فساد ، عامل رنج و سختی مردم دنیا و شیطان بزرگ؟ پشت و روی سکه رو خودتون ببینید... در پناه خدا باشید.
هستی۱۹۲۷۵۳۷۲۰:۴۰:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۲۹
احسنت به شما واقعا آمریکا شیطان بزرگ
ناشناس۱۹۲۶۱۹۶۰۸:۴۶:۵۷ ۱۴۰۰/۱/۲۹
خروج نیرو های امریکا چه بس خارج کردن انها از تیر رس ایران و اماده شدن برای حمله به ایران باشد
ناشناس۱۹۲۷۲۴۹۱۷:۱۹:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۲۹
رژیم جعلی و شرور و غاصب اسرائیل قلب و روح آمریکاست که راه فرار ندارد کوچکترین حماقتی از آمریکا بدون شک و تردید ایران قلب و روح آمریکا در منطقه رو نشانه خواهد گرفت و قلعه جنگی استعمار دود هوا خواهد شد پس اطمینان داشته باش آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند به جز تحریم اقتصادی و توطئه و خرابکاری .. ترور ..
ناشناس۱۹۲۴۶۵۵۱۳:۵۹:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
آقای حسین‌ رجایی، مقاله قبلی تان در مذمت مدیریت کشورهای غربی در کرونا را مرور کنید
ناشناس۱۹۲۴۶۶۸۱۴:۰۳:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۲۸
آمریکا باید دو سه تا اقدام معقول و منطقی دیگه هم انجام بده و از عراق و سوریه هم بره بیرون و هزینه‌های رو کاهش بده. البته انتقام سخت ما هم محقق میشه.
ناشناس۱۹۲۴۷۸۲۱۴:۴۳:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
خیلی زود دیر می شود. باید با بایدن تعامل کرده و خصومت ها را کاهش داد.
حسین۱۹۲۵۳۱۴۱۸:۱۶:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
هشت سال هزینه این تعامل غربگدایان را دادیم که جز ضرر و آشفتگی و بدبختی هیچ چیزی برای ایران نداشت و نخواهد داشت، جلوی ضرر را از هر کجا بگیریم منفعت است؛ راهکار تعامل با دشمنان آمریکا و ایستادگی در برابر غرب است
ناشناس۱۹۲۵۳۳۷۱۸:۳۰:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
الان ۴۳ ساله این جمله تکراری رو میشنویم!!!!! زمان اوباما هم همینو میگفتین، زمان ترامپ هم همینو ولی ظاهراً برای اونا داره دیر میشه، چون ایران غنی سازی ۶۰درصد رو شروع کرده و بجز فرانسه که محکوم کرد بقیه حتی محکوم هم نکردن و دیر بجنبن از این هم بدتر میشه. لطفاً همفکری کنیم یه جمله جدید یاد بگیرین کپی پیست کنیم!!!! #مغزهای_کپی_پیستر
محمدم۱۹۲۵۰۲۴۱۶:۱۶:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۲۸
بهترین فرصت برای ایران است تا بایدن است کارتحریم وجنگ را کنار بگزارد فکرنکنم بیرون رفتن امریکا ازافغانستان بدون برنامه ودرگیر کردن کشوری دیگر در افغانستان است همانطور که شوروی رفت امریکا هم میرود نوبت سومی است که درگیر افغانستان شود
ناشناس۱۹۲۵۳۴۷۱۸:۳۸:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۲۸
چقدر زود دوره ترامپ وفراموش کردید چرا از گذشته درس نمیگیرید اگر الان ترامپ بود اوضاع چگونه بود بایدن را با شعارهای پوچ و ضد منافع ملت از دست ندهید
ابراهیم۱۹۲۹۱۷۸۱۵:۵۰:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۳۰
من مطمئنم اگه ترامپ هم مانده بود قطعا بر می گشت به توافق چون هم سیاستش شکست خورد و هم میخواست بر انتخابات تأثیر بگذاره! تعجبه از شما! بایدن اگه تحریما رو بر نداره که دقیقا همون کار ترامپ رو میکنه! پس چه چیزی و چه فرصتی داره از دست میره! اگه با اومدن بایدن فرصتی هم ایجاد شده باشه، اون لغو اقدامات ترامپ هست، که باید با پافشاری بر شرط خودمون (لغو تحریما قبل از اجرای مجدد برجام از سوی ایران) از این فرصت استفاده بشه! نه این که بدون امتیاز گرفتن بریم تو مذاکراتی بی سرانجام.
حسینی۱۹۲۴۷۲۴۱۴:۲۴:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
خروج آمریکا از افغانستان یعنی به قدرت رسیدن طالبان و داعش و ایجاد دردسرهای تازه برای ایران و همسایگان افغانستان
حسین۱۹۲۵۲۲۳۱۷:۳۵:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۲۸
باید دید داعش و طالبان را چه کسی اداره میکند!!!
ناشناس۱۹۲۵۴۲۸۱۹:۳۷:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
نه داداشم دیگه اون داعش نمی تونه سر کار بیاد چون منطقه تجربه جبهه مقاومت را داره به برکت شهید حاج قاسم سلیمانی
تبریزی (گزارشگر فوتبال)۱۹۲۴۷۸۵۱۴:۴۵:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
حالا بایدن پا به توپ جلو میره ...... زیبا پاس کاری می کنن با چین .... حالا چین یه پاس کوتاه به ایران ..... یه موقعیت .. و ..... گلللللللللللللللللللل گل برای آمریکاااااااا. یه گل به خودی از سوی ایران. آمریکا 1. ایران 0. ورزشگاه میره هوا. ایرانی های حاضر در استادیوم دارن بطری و ترقه پرت می کنن به داخل زمین ....
ناشناس۱۹۲۵۳۴۰۱۸:۳۳:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۸
اون ایرانی‌هایی که بطری پرت میکنن الان هم رفتن جلوی ساختمان مذاکرات شعار میدن!!!! از اول انقلاب هم بودن!!! اما بزار بلایی که سرشون توی عراق و سوریه اومده جاش خوب بشه بعد میریم سراغ افغانستان!!!
محمد۱۹۲۵۸۴۳۰۰:۰۹:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۲۹
چی زدی داداش
تبریزی۱۹۲۶۲۵۹۰۹:۲۹:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۲۹
از همونی که تو می زنی. :)
م۱۹۲۵۰۴۰۱۶:۲۲:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۲۸
بعضی کامنت ها را بخوانید. از درجه نگاه به غرب گذشته و پرستش غرب رو دنبال می کنند. لا اله الا اآمریکا.... کوچکترین انتقادی رو به الهه خودشون بر نمی تابند و ان را پاک و منزه می دانند! واقعا چه ادم ها جاهل و گمراهی در این نسل زمین حاضرند.
حمید۱۹۲۵۶۷۵۲۲:۰۱:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۲۸
شما دیگه مسخرش رو درآوردین بمونه میگین متجاوز و اشغالگر بره میگین ترسو . معلوم نیست شما دنبال چی هستین
ناشناس۱۹۲۴۴۷۴۱۲:۵۲:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
اشتباه. امریکا با هدف شروع جنگهای داخلی در افغانستان داره از این کشور خارج میشه . اینو همه کارشناسان سیاسی میدونن که وقتی دو‌قدرت نظامی داخل یک کشور باشند یعنی جنگ داخلی و این برای ایران و چین و پاکستان بسیار بده و به نفع غرب و‌ هند
ناشناس۱۹۲۵۹۴۳۰۱:۲۵:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۲۹
باسلام به همه دوستان.بارفتن نیروهای امریکایی ازافغانستان،اینطوربنظرمیرسه که یکباردیگه،سیاستهای فرامنطقه ای خودبادیددیگری نسبت به ایران به نمایش بگذاره
ناشناس۱۹۲۴۴۷۵۱۲:۵۳:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
رفتار بایدن را باید خیلی مواظب باشید
ناشناس۱۹۲۴۵۷۷۱۳:۳۵:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۲۸
آهسته کار است یواش یواش برجامی دیگر را تحمیل میکند
ناشناس۱۹۲۴۵۸۹۱۳:۴۱:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
دقیقا ، این متن ساده انگارانه است
ناشناس۱۹۲۴۵۱۳۱۳:۰۵:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
اوباما 2011 هم از عراق خارج شد خیلیها گفتند پاس گل به ایران و روسیه و چین داده. ولی دیدید که بیشترین ضرر را مردم عراق و بعد ایران و منطقه با خلا قدرت در عراق و ظهور داعش دادند. حالا هم افغانستان را دارند تخلیه می کنند و بعد تمام بار مبارزه با این " نیروی اصیل منطقه!" به گردن ایران و روسیه و چین می افته.
ناشناس۱۹۲۴۶۶۲۱۴:۰۱:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۲۸
آمریکا سال ۲۰۱۱ از عراق بیرون نرفت بلکه اخراج شد، و اتفاقا داعش ایجاد شد که به بهانه اون دوباره برگرده، البته درسته که داعش برای ایران و منطقه هزینه داشت اما در نهایت باعث نفوذ بسیار زیاد ایران در عراق و سوریه شد. ضمنا داعش از سمت ترکیه و عربستان و اردن امکان کمک داشت اما برای افغانستان که یه طرفش ایرانه یه طرفش چین یه طرفش روسیه این امکان خیلی محدود میشه.
ناشناس۱۹۲۴۹۳۸۱۵:۴۱:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
حتم بدانید که خروج امریکا از افغانستان همان سیاست کهنه دمکراتها و برژینسنکی در افغانستان هست که روسها را درگیر کنند. امریکاییها میگن حالا که روسها و ایرانیها و چینیها خیلی دوست دارند که من از افغانستان خارج شوم چرا سرباز امریکایی خرج افغانستان کنم تا از امنیت روسیه دفاع کنه. هر چی باشه روسیه و ایران و چین به افغانستان خیلی خیلی نزدیکتر از امریکا هستند. و هر سه مستقیم یا مرز دارند یا افغانستان عفونت زده بلای جان کشورهای همسایه می شود
ناشناس۱۹۲۵۲۸۳۱۸:۰۲:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
این دیگه سیاست نیست واقعیته واقعیت همینه و آمریکا از اول اشتباه کرد که هزینه امنیت خاور میانه رو داد
ناشناس۱۹۲۵۴۰۶۱۹:۲۲:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۲۸
اگر در افغانستان دوباره جنگ داخلی بشه، تمام مشکلاتش می‌افته گردن ما ایرانی‌ها. کلی مهاجر راه می‌افتند و می‌آیند ایران. مطمئناً روسیه و چین خودشون رو کنار خواهند کشید. ما می‌مانیم با مرزهایی که ناامنه و میلیون‌ها مهاجر افغانی
سیف۱۹۲۷۲۳۹۱۷:۱۴:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۲۹
انشااله ایران افغانستان را به ثبات میرسونه با مذاکره.اوضاع افغانستان بهتر و ارام میشه
ناشناس۱۹۲۴۹۷۸۱۵:۵۹:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
تمام کادرهای اصلی و عملیاتی داعش از بعثیهای طرفدار صدام هستند که بدنبال عطش انتقام از امریکا بودند. تمام دوستانی که در جنگ بودند و سابقه مبارزه با صدام را دارند می دانند که این بعثیها و عناصر بدلیل فرهنگ غالب ان مناطق در خونخواهی و کینه و انتقام غیر ممکن است که با امریکا متحد شوند که صدام و انها را از قدرت خلع کرد. بوجود اوردن داعش توسط امریکا از ان حکایتهایی است که تاریخ در مورد ان قضاوت می کند. تمام کادرهای داعش از بعثیهای تکریت و موصل و خونخواهان صدام بودند که همگی در شوروی اموزش دیدن بودند. انها که با تاریخ منطقه و تعاملات ان اشنا هستند و در جنگ تحمیلی حضور داشتند و صابون این جنایتکاران بعثی به تنشان خورده دقیقا تایید می کنند.
ناشناس۱۹۲۴۶۹۸۱۴:۱۷:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۲۸
داعش با حمایت آمریکا تشکیل و قدرت گرفت، یعنی خروج آمریکا از عراق و بعد تشکیل داعش برنامه ریزی شده بود.
ناشناس۱۹۲۴۷۴۴۱۴:۳۳:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۲۸
اوباما با سیاست‌های اشتباه خودش منطقه خاورمیانه رو به نابودی کشوند. اوباما یه سیاستمدار بسیار ساده‌لوح و کم‌بینشی بود. همه مسخره‌اش می‌کردند و در خاورمیانه و به خصوص ایران منفور بود و هست.
ناشناس۱۹۲۴۹۶۶۱۵:۵۵:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
اوباما موقعی داستان را باخت که در سوریه خط قرمز سلاح شیمایی گذاشت ولی بعد از روی ان پرید. استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه از بالای دولت سوریه و در واقع برای انداختن اوباما به تله بود . اوباما میان دو راه قرار گرفت. یا وارد باطلاق سوریه شود و روسیه دمار از او در بیارود یا اینکه از خط قرمز خود عبور کند. هر دو برای اوباما شکست بود و دیدید که شد. همین بود که ترامپ زرنگی کرد و در چهار سال خود هرگز در جایی خط قرمز تعیین نکرد. ترامپ می دانست که ان خط قرمز اوباما برای روسیه و پوتین بود و پوتین با حمله شیمیایی اوباما را به چالش کشاند. همین است که دمکراتها و بایدن سختترین مواضع را علیه پوتین گرفتند.
عمران۱۹۲۴۵۴۶۱۳:۲۳:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۲۸
ممکن است طالبان در زمین آمریکا بازی کند؟ چطور ممکن است؟ طالبان که پرچمدار حکومت اسلامی و برپا شدن قوانین شریعت با زور تفنگ هستند، چطور ممکن است با به قول شما نظام لیبرال دموکراسی آمریکا به اتحاد برسند؟
ناشناس۱۹۲۵۴۰۹۱۹:۲۴:۲۲ ۱۴۰۰/۱/۲۸
طالبان یک گروه تروریستی و آدمخوار هست.
مهدیار۱۹۲۵۸۲۵۲۳:۵۶:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
سیاست ساده نباش
ناشناس۱۹۲۴۵۵۳۱۳:۲۷:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۲۸
امریکا با خروجش از افغانستان میخواد جاده صاف کن بر گشت به قدرت طالبان باشد
ناشناس۱۹۲۵۴۱۴۱۹:۲۷:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۲۸
حتی ممکنه بدتر بشه؛ یعنی یک گروه بدتر و تروریست‌تر از طالبان اوضاع افغانستان رو به دست بگیره.
شیر علی۱۹۲۴۵۷۳۱۳:۳۳:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
امریکا راه خودش را درست انتخاب میکنه مگر الان در ایران نظامی داره که پوست از کله همه کن
ناشناس۱۹۲۴۵۸۶۱۳:۴۰:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۲۸
دلت خوشه پاس گل،
ناشناس۱۹۲۴۶۱۹۱۳:۵۰:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
اگر بمونن میگیم اشغالگرن ، اگر برن میگیم کم آوردن، نه پشت سرمون میشه راه رفت نه جلومون که میگن اینه
ناشناس۱۹۲۴۶۴۲۱۳:۵۶:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
تحلیل اشتباه بود. هیچ نیروی خارجی در افغانستان پیروز نشده، از بریتانیای کبیر تا روسیه و آمریکا. چین هم نمی تواند. بعد هم آمریکا سیاست خروج کنترل شده از منطقه را دارد. نوعی چینش مجدد نیروها. بعد هم نه طالبان نه دولت غربزده افغانستان در جهت ایران حرکت نخواهند کرد.
مهدی۱۹۲۴۷۲۶۱۴:۲۴:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۲۸
امریکا قراره لباس همین سرباز هاشو عوض کنه و به گروهک تروریستی تو افغانستان راه بندازه ابتدا که بگه تا امریکا بود امنیت بود حالا که نیست.... دوم بی ثباتی برای منطقه و رساندن داعش به مرز های ایران
ناشناس۱۹۲۴۷۷۱۱۴:۴۱:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۲۸
تخلیه ی افغانستان به معنای اشغال ایران است.و فرو بردن روس و چین در باتلاق افغان است.
ناشناس۱۹۲۴۷۷۴۱۴:۴۱:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
خروج آمریکا از افغانستان کار اشتباهیه. همین الآن هم امنیت در افغانستان برقرار نیست. اگر دوباره جنگ داخلی در افغانستان اتفاق بیفته، بیشترین صدمه‌اش به ما مردم ایران می‌رسه. واقعاً مردم ایران دیگه تحمل میلیون‌ها مهاجر افغانی که بیایند ایران و از همه امکانات استفاده کنند و باز هم طلبکار باشند رو ندارند.
ناشناس۱۹۲۴۸۰۲۱۴:۴۹:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
به نظر من این کار امریکا بوی داعش دیگری برای جنگ داخلی و کشاندن ایران در باتلاق افغانستان هستش ...درگیری با داعش یا طالبان و گروهای زیادی که امریکا پشتیبانی خواهد کرد ..درواقع جنگ نیابتی ..این واقعا خطرناکه ..امیدوارم که این اتفاق نیفته
ناشناس۱۹۲۴۸۲۸۱۴:۵۹:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
ماهم چه خوب این پاس رو میزنیم آوت
ناشناس۱۹۲۵۳۴۴۱۸:۳۶:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۲۸
همون‌طور که توی عراق و سوریه زدیم اوت، با اسرائیل همسایه شدیم نفوذمون هم بیشتر شد. فقط نمی‌دونم این غربیها که با ما اینقدر دشمن هستن چرا از این اوت زدن ما اینقدر ناراحتن!!!!!
ناشناس۱۹۲۶۲۵۳۰۹:۲۷:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۲۹
وقتی ایران کاملا ضد امریکا عمل می کنه چرا دمکرات ها طرفدار صلح و کاهش تنش با ایران هستند؟
ناشناس۱۹۲۴۸۴۵۱۵:۰۶:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۲۸
افغانستان چسبیده به جاده ابریشم چین و استان اویغورنشین چین هست. سناریوی امریکا همان سناریوی شوروی و مجاهدین هست.
ناشناس۱۹۲۵۰۰۲۱۶:۰۸:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۲۸
چین مسیر گشایش اش بسوی غرب را از طریق پاکستان تامین کرده به نقشه جغرافیا نگاه کنید بندر گوادر را فعال کرده راه خودش را بشمال پاکستان گشوده داخل پاکستان هم مشغول راه و راه آهن شده دیگر نیازی در این مسیر به ایران ندارد .
ناشناس۱۹۲۵۱۰۲۱۶:۵۲:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۲۸
بعضی ها چقدر بی تعصب و وطن فروشند همش به نفع امریکا و دشمن حرف میزنند
ناشناس۱۹۳۰۳۷۰۱۳:۳۱:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۳۱
کاری به غلط و درست بودن نوشته و نظرات ندارم، اما تحلیل جای تعصب نیست. جای استدلال با تکیه بر واقعیت هاست. این دیدگاهتون را اصلاح کنید. من جانم در خطر باشه چشمم را روی حقیقت ببندم و از تعصب بگم طوریم نمیشه،موجب نابودی خودم میشه
خسرو۱۹۲۵۳۰۴۱۸:۱۱:۱۱ ۱۴۰۰/۱/۲۸
طالبا با داعش میانه خوبی ندارد مگر اینکه مکر غربیها بین آنها آشتی برقرار و پس از خروج ظاهری آمریکا از افغانستان داعش در مناطقی به قدرت برسد اما با وجود آمادگی مقاومت از زینبیون و فاطمیون و حیدریون بلافاصله از بین خواهند رفت و دوباره بلای جان غربی ها خواهند شد
ناشناس۱۹۲۵۳۰۶۱۸:۱۲:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۲۸
امریکا از افغانستان و ایران بیرون نمی رود.
رضایی۱۹۲۵۳۲۱۱۸:۲۱:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۲۸
از امریکا که خوی استکباری دارد نباید توقع اصلاحات داشت ، طالبان ،داعش و گروه های تکفیری همه با تدبیر امریکاو پول کشور های مرتجع بوجود امده اگر امریکا درامور کشور ها دخالت نکند صلح و امنیت جای اینهمه جنایت وکشت و کشتار را میگیرد دل بستن به امریکا جز خسران هیچ فایده نداشته و نخواهد داشت و مرور تاریخ معاصر جنایت امریکا را در منطقه گواهی میدهد
ناشناس۱۹۲۵۴۲۱۱۹:۳۳:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۲۸
این که یک کشور به اشتباه خود پی ببرد وتغییر رویه بدهد نشانه ضعف نیست بلکه نشانه عقل ودرابت است .
سید علی۱۹۲۵۴۳۴۱۹:۴۰:۴۵ ۱۴۰۰/۱/۲۸
و مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین. لا تخف و لا تحزن ان الله معنا
سلمان۱۹۲۵۴۶۸۲۰:۰۶:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۲۸
آمریکا بدون منفعت افغانستان را ترک نمیکند کاسه هایی زیر این قاشق هاست.. اول اینکه افغانستان دیگر آن منفعت های قبلی را برای آمریکا ندارد. دوم برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری سوم در صورت نتیجه نگرفتن از مذاکرات و درگیری با ایران دور ماندن از برد موشک ها در خاورمیانه چهارم جانب احتیاط را در درگیری ایران با اسرائیل در نظر میگیرد. و‌در آخر اینکه سیاست پشت پرده آمریکا همیشه گفتن و عمل نکردن بوده..
كاوه۱۹۲۵۵۸۰۲۱:۰۲:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۲۸
دوست گرامي دولت آمريكا در آنجا دولتي صدرصد دست نشانده آمريكا را نشانده كه با وجود نيروهاي تروريستي با انديشه وهابي و تا بن مسلح بوسيله دولتهاي عربي حامي آمريكا و اسرائيل نيازي به حضور آمريكا براي حفظ منافع نيست . كما اينكه در پاكستان هم همينطور است . مطمئن باش نه روسيه و نه هيچ كشور دشمن آمريكا نمي تواند با وجود اينهمه تروريست از آنجا خط لوله اي رد كند يا محصولي را ترانزيت كند .
علی۱۹۲۵۶۱۴۲۱:۱۹:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۲۸
حالا که داره در مقابل چین کم میاره وچین داره قدرتمند جهان میشه به نظر بنده مدتی دیگه آمریکا قدرت دوم جهام میشه
اسماعیل۱۹۲۵۶۱۷۲۱:۲۰:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۲۸
هرچی بشه خاکش برسرایرانی مخصوصا کارگر ایرانی میشه توراخدا نگزارید بیشتر ازاین که هاشمی رفسنجانی این افغانیها راوارد ایران کرد دوباره تکراربشه دیگه کارساختمان پیدا نمیکنیم که کارکنیم همین الانش افغانی به ایرانی ترجیح میدن ازماست که برماست اگه افغانی نباشه کارگرایرانی روزی۵۰۰تومان مزد میگیره اونوقت میتونه مرغ بخره رنگ گوشت قرمز هم ببینه
محمد جواد۱۹۲۵۸۱۰۲۳:۴۶:۵۱ ۱۴۰۰/۱/۲۸
افول افول چ افولی اقتصاد اول دنیاس بزرگترین قدرت علمی و نظامی دنیاس کم مونده برن سیاره های دیگرو اشغال کنن
عوام۱۹۲۵۸۲۸۲۳:۵۸:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۲۸
سیاست دموکراتها به کلی با جمهور خواها متفاوته چون دموکراتها میخوان که ایران در خاورمیانه ابرقدرت مسلمانان باشه و حتی اسرائیلو نکوهش میکنن و اصلا عربستانو قبول ندارن چون معتقدن عربستان بود که آمریکارو به خاورمیانه کشوند به کمک گروهای تروریستی مثل القاعده و طالبانو داعش ولی ایران هیچگاه یه گروه تروریستیو حمایت نکرده و نساخته پس وقتشه با آمریکا خیلی سریع گفتگو کنیم تا دشمنان منطقه ایمونو ضعیف کنیم تا صبر اونا برای بازگشت ترامپ بینتیجه بمونه
ناشناس۱۹۲۵۸۳۵۰۰:۰۴:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۲۹
آمریکا نبود الان دیکتاتورهای چون صدام قذافی طالبان معلوم نبود چکار می کردند
ناشناس۱۹۲۵۸۴۶۰۰:۱۲:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۲۹
بذار بره بیرون بعدش طالبان به قدرت برسه میبینیم قیافه این تحلیلگر رو. وقتی شروع به کشتن شیعیان و متحدان ایران کردن و اومدن لب مرز ایران میبینمیتون.
م۱۹۲۵۹۴۷۰۱:۲۸:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
چون توان ماندن ندارد خارج میشود
ناشناس۱۹۲۶۰۰۲۰۲:۲۶:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۲۹
از ۲۰سال پیش تمام تئوریسنهای امریکا اعلام کردن دیگه خاورمیانه اونقدر مهم نیس و سیاست نگرش یه شرق و مبارزه باچین شد هدف بزرگ امریکا الان هم دارن ادامه اون سیاست را پیش میگیرن .امریکا ابرقدرت نظامی و اقتصادی دنیا هس بیخود خودمون را گول نزنیم
حسین۱۹۲۶۰۹۲۰۶:۰۰:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۲۹
افغانستان چی داره که امریکا توش بمونه یاچین وروس باایران دران بتازند افغانستان الان درکل کشورهای جهان ازجمله ایران تولید مثل کرده وجهان را به تصاحب خوددراورده اینده جهان افغان هرخانواده حداقل ۱۰نفرهمه برای افغانستان زمان وزمین می دهند
بیژن۱۹۲۶۰۹۵۰۶:۰۲:۴۴ ۱۴۰۰/۱/۲۹
واقعیت اینه که آمریکا از پس مشکلات داخلی اش بر نمی آید وتحمل مشکلات فرا منطقه‌ای هم برایش گران تمام شده که منفعتی هم نداشته.حالا باید حداقل از قسمتی از آن فرار کند
ناشناس۱۹۲۶۱۸۲۰۸:۳۱:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۲۹
امریکا خیلی زرنگ تر از این حرفاست
ناشناس۱۹۲۷۰۹۳۱۵:۳۱:۳۴ ۱۴۰۰/۱/۲۹
فکر مردم باشید نان خوردن ندارن ازتورم ارزوی ماشین داشتن وازدواج که بماند
آرش۱۹۲۷۱۱۴۱۵:۴۶:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۲۹
بیرون رفتن آمریکا از افغانستان کجاش به نفع ایران ..آمریکا داشت با پول خودش و غربی ها هزینه امنیت مرزهای ایران رو می داد الان اگه بره ما باید کلی سرباز و سرمایه بذاریم .با رفتن اونها جا برای طالبان باز میشه .باید آماده یه درگیری خونین در افغانستان باشیم که یه طرفش به ایران وصل میشه .خدا به افغانی ها رحم کنه
رضا۱۹۲۷۳۳۸۱۸:۱۱:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۲۹
خیلی خنده داره سالهای سالها ومیلیون ها دلار هزینه کردن فقط وفقط واس نفوذ ونزدیک تر شد به ایران چطور ممکنه ک بخوان خاک افغانستان رو ترک کنن.. غییر ممکنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

  25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

آخرین عناوین