افزایش خطر طالبان برای چین و ایران؟

حسین رجایی، کارشناس بین الملل،   4000404082 ۱۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
افزایش خطر طالبان برای چین و ایران؟

فهم آنچه امروز در افغانستان می گذرد، بدون توجه به مناسبات ژئواستراتژیک جهان امروز ممکن نیست. در رأس همه این مناسبات، افول ابرقدرت حاضر (ایالات متحده) و ظهور یک ابرقدرت جدید (چین) قرار دارد. برای تبیین تحولات اخیر، اجمالاً می توان به سه منطق راهبردی اشاره نمود:

1- آمریکا باید هزینه های خود را کاهش داده و توان خود را صرفه جویی کند.

2- آمریکا باید تمرکز و انرژی بیشتری را معطوف چین نماید. 

3- ثبات در منطقه غرب آسیا، به ضرر آمریکا و به نفع ایران و چین است.

ایالات متحده از سمت شرق و جنوب شرق آسیا، چین را در محاصره دولت های متحد و نیروهای نظامی خود قرار داده و بدین ترتیب از سمت دریا به مهار قدرت رقیب دست زده است. اما از سمت غرب، وجود دشمنی به نام ایران از سویی و عدم توفیق در ایجاد یک دولت غربگرای باثبات در افغانستان از سوی دیگر، کار را برای آمریکایی ها مشکل نموده است. عدم اتصال ترانزیتی چین با ایران و ایران با مدیترانه، همواره یکی از اهداف راهبردی ایالات متحده بوده که دقیقاً در تقابل با طرح "یک کمربند، یک راه" چین قرار دارد. طرحی که چین بواسطه آن میکوشد از تنگناهای راهبردی که آمریکا برای آن ساخته است فرار کند. ایجاد چنین اتصالی، منافع گسترده برای دو رقیب جهانی و منطقه ای آمریکا دارد و می تواند روند پیشرفت و توسعه قدرت آن ها را تسریع کند. کمک به خلق گروه های تکفیری تروریستی مثل داعش و اشغال افغانستان از جمله راهکارهایی هست که ایالات متحده تا کنون برای جلوگیری از برقراری چنین اتصالی از آن بهره برده است. 

به نظر می رسد هرقدر استفاده آمریکا از گروه های جهادی سلفی در عراق و سوریه حاوی دستاوردهایی بوده، در افغانستان، سود چندانی به آن ها نرسانده است. به عبارت بهتر، آنقدری که ایالات متحده توانسته از امثال داعش و النصره برای تقابل با دشمنان خود در منطقه بهره بگیرد، در استفاده از طالبان چندان موفق نبوده است. چه اینکه می بینیم این گروه طی سالیان اخیر، روابط خصمانه ای با ایران و روسیه نداشته و علیه منافع این دو کشور عملیات نکرده است. شاید به همین جهت است که پس از اضمحلال داعش در عراق و سوریه، آمریکایی ها سعی کردند، ته مانده های این گروه را به افغانستان منتقل کنند و به این ترتیب، فجایع خونبار دو سال اخیر در این کشور را رقم زنند.

اما درحالیکه روز به روز هزینه های حضور آمریکا در افغانستان افزایش می یافت راهبرد انتقال داعش هم توفیقی نیافت چون اساساً در برابر رقیب بزرگی به نام طالبان، داعش فرصت رشد و نمو نداشت. به نظر می رسد همه این مسائل، آمریکایی ها را به این جمع بندی رسانده است که بجای راهبرد حضور نظامی در افغانستان هم، از همان راهبرد بهره گیری از گروه های سلفی جهادی بهره ببرند.

پیشروی های فوق العاده سریع طالبان در این روزها، مشکوک و یادآور اشغال چند روزه بیش از نیمی از عراق توسط داعش است. بی عملی آمریکایی های در برابر این اتفاق، شَک تحلیلگران را بیشتر نیز می کند. مگر قریب 20 سال حضور در افغانستان و کشتن دهها هزار انسان بیگناه و مجروح و آواره کردن صدها هزار نفر دیگر به بهانه مقابله با همین گروه طالبان نبوده است!؟ 

گرچه سالهاست طالبان با ایران روابط خصمانه نداشته و اکنون به شیعیان افغانستان امان نامه هم داده است ولی چقدر می توان به گروه های سلفی از این دست اعتماد داشت!؟ اگر این گروه توانست کل افغانستان را به زیر سلطه خود درآورد، چقدر می توان نسبت به عدم تغییر ماهیت ایدئولوژیک آن و عدم جهش در سطح آرمان ها و اهداف آن، اطمینان داشت!؟ به دنبال قضاوت در خصوص گروه طالبان نیستم ولی تجربه نشان داده است که گروه های سلفی بعضاً به هنگام تنگناها یا در پی آرمان های بزرگ از معامله با آمریکایی ها ابایی ندارند. طالبان در نقش یک گروه جهادی با طالبان در نقش حاکم یک امارت اسلامی، ملزومات متفاوتی خواهد داشت، آیا به عنوان مثال، نیازهای مالی، آن را بیش از گذشته به سمت دولت های ثروتمند خلیج فارس خواهد کشاند!؟

نگارنده پیش تر در مطلبی با عنوان: «پاس گل آمریکا به چین و ایران؟»، به این نکته اشاره نمودم که با خروج نیروهایی آمریکایی از افغانستان، نوع چینش نیروها و وضعیت توازن قوا در منطقه دستخوش تغییر خواهد شد. چنین تغییراتی، احتمالات متفاوتی را پیش روی آینده منطقه قرار می دهند. احتمالاتی که روی برخی شان آمریکایی ها خیلی حساب باز کرده اند. به همین جهت، دولت های چین و ایران نیاز دارند که خود را برای سناریوهایی گوناگون مجهز کرده و تمهیدات پیش دستانه هر یک را فراهم آورند. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۶۴۱۵۰۰۶:۲۰:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۵
طالبان یک گروه مبارز است که با نفوذامریکا در افغانستان مبارزه میکند و خطری برای ایران ندارد
ناشناس۲۰۶۴۴۹۹۰۹:۵۹:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۵
کسی که برای اهدافش دست به خشونت می زند، تروریست است. مهم نیست که هدفش چه است. هدف هیچوقت وسیله را توجیه نمی کند.
ناشناس۲۰۶۴۷۳۸۱۱:۴۷:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۵
مردم هنوز آدم ربایی اتباع ایرانی در شهرهای مرزی توسط طالبان، در زمانی که بر افغانستان مسلط بودند را به یاد دارند. به آرشیو مطبوعات آن زمان مراجعه کنید.
ناشناس۲۰۶۴۷۴۵۱۱:۵۱:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۵
یکی از اشتباهات دولت افغانستان، تن دادن به مذاکره با افغانستان و آزاد کردن هزاران زندانی طالبان بود.
ناشناس۲۰۶۴۹۲۶۱۲:۵۵:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۵
داداش شما میدونی زمان دولت خاتمی طالبان بر افغانستان حکومت میکرد؟
ناشناس۲۰۶۵۶۰۹۱۸:۵۱:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۵
البته بدین طریق امریکا بدترین تروریست تاریخ هست.کشوری که در طول تاریخش جنگ داشته است.
حسین قربانی۲۰۶۵۶۳۸۱۹:۱۱:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۵
طالبان همانی است که بچه های کنسولگری ایران در هرات را مظلومانه به شهادت رساند و استان خراسان را بخشی از افغانستان اعلام کرده بود و توهم حمله به ایران را داشت،الان هم کمی قدرت بگیره دوباره دست به حماقت های بزرگ میزنه.
ناشناس۲۰۶۴۵۰۳۱۰:۰۰:۳۰ ۱۴۰۰/۴/۵
طالبان یک مشت .. بربر هستند. باید آنها را سمپاشی کرد.
ناشناس۲۰۶۴۵۰۴۱۰:۰۱:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۵
چه کسی طالبان را تجهیز می کند؟
ناشناس۲۰۶۴۷۱۴۱۱:۳۷:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۵
پاکستان و ... طالبان را تجهیز می کنند. پول تجهیزات را هم با فروش مواد مخدر می پردازند.
ناشناس۲۰۶۵۴۲۳۱۶:۵۰:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۵
همه تروریستهای دنیا رو امریکا با پول عربستان راه انداخته
ناشناس۲۰۶۴۷۷۶۱۲:۰۶:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۵
چو دانی و پرسی سئوالت خطاست . تجهیز در برابر مواد مخدر
ناشناس۲۰۶۴۹۶۳۱۳:۱۲:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۵
پاکستان
ناشناس۲۰۶۵۵۲۱۱۷:۵۰:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۵
ایران
ناشناس۲۰۶۶۲۴۷۱۳:۳۳:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۶
ایران تجهیز می کنه؟! خجالت بکش.
ناشناس۲۰۶۵۷۴۶۰۸:۱۴:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۶
ایران پاکستان عربستان
ناشناس۲۰۶۶۶۴۲۱۷:۰۰:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۶
آمریکا
ناشناس۲۰۶۴۵۱۸۱۰:۰۸:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۵
طالبان تریاک و هرویین دنیا را تامین می کند. ظاهرا چشمها..، چندین میلیون هموطن معتادت را نمی بینند.
ناشناس۲۰۶۴۵۲۴۱۰:۰۹:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۵
هر جا که جهل و نادانی است، تروریسم، وحشی گری و بی قانونی بیداد می کند.
امیر۲۰۶۴۵۳۹۱۰:۱۸:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۵
فقط یک آدم ساده ویا تفکر وهابی چنین حرفی میزنه تروریستها اگر برشیعیان مسلط بشن قتل عام فجیعی راه میندازن اگر الآنم کمی ترس دارن بخاطر ایرانه
ناشناس۲۰۶۴۵۹۱۱۰:۴۱:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۵
گسترش نفوذ طالبان، باعث افزایش اتباع افغان به ایران می شود. در صورت اشغال افغانستان، میلیونها افغانی به خاک ایران سرازیر می شوند.
ناشناس۲۰۶۵۶۷۶۱۹:۴۵:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۵
من چندتا کارگر افغانی دارم اونا که نظرشون یه چیز دیگه ست به قول خودشون ایران دیگه جای زندگانی نیست
ناشناس۲۰۶۴۶۲۴۱۰:۵۵:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۵
شما کافیه مستند چرا سوریه رو ببینی تا بفهمی دقیقا طالبان برای آمریکا و در جهت‌ اهداف آمریکا داره مبارزه میکنه و اتفاقا هدفش هم کنترل ایران و چینه.
ناشناس۲۰۶۵۴۸۶۱۷:۲۹:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۵
شما فیلم زیاد می بینی..
ناشناس۲۰۶۴۷۳۲۱۱:۴۴:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۵
کنسولگری ایران در مزار شریف را یادتونه
ناشناس۲۰۶۴۸۳۴۱۲:۲۴:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۵
بالاخره طالبان خوبه یا بده ؟ ما که نفهمیدیم . همین چند ماه پیش ظریف با اونها دیدار کرد و این شائبه را بوجود آورده.. بخصوص که طالبان این بار گفته که با شیعیان بد رفتاری نمیکند و اداره شهر های شیعه نشین بدست شیعیان خواهد بود
ناشناس۲۰۶۴۸۴۰۱۲:۲۷:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۵
همون اوایل حمله طالبان به افغانستان به سفارت ایرانم حمله کردن و کلی از هموطنایمارو تو همون سفارت اعدام کردن طالبان به دنبال قدرت هست و برای بشریت خطرناک
ناشناس۲۰۶۵۰۶۳۱۴:۰۰:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۵
زهی خیال باطل
ناشناس۲۰۶۵۱۳۳۱۴:۳۶:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۵
.. .. به کسانیکه دستشون به خون اینهمه ادم بیگناه الودست می گی مبارزه و جنگجو؟ خجالت بکش
ناشناس۲۰۶۵۲۳۱۱۵:۱۹:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۵
هر جا نام امریکا می آید ، نظرها و تاییدها سمت و سوی خاصی می گیرند ... هنوز نفهمیدیم که دکمه ی فضای مجازی در کجاست ؟
ناشناس۲۰۶۶۳۳۵۱۴:۱۹:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۶
چهل تا کشور زمان صدام هیچ غلطی نتونستن بکنن آمریکا و طالبان که جای خود دارن
عادل۲۰۶۶۹۸۰۱۹:۳۸:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۶
مبارزبرعلیه ملت خود وانسانیت
ناشناس۲۰۶۴۱۶۰۰۶:۳۰:۵۸ ۱۴۰۰/۴/۵
حالا دیگه باید خر آورد و باقلا برد طالبان را دیکه کجای دلمان بگذاریم حالا باید کلی پول و سلاح به دولت افغان بدیم تا با انها مبارزه کند
ایران۲۰۶۵۰۰۶۱۳:۳۴:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۵
گل گفتی.
کاوه۲۰۶۴۱۶۲۰۶:۳۱:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۵
با تشکر از نگارنده ، گروه های تروریستی طالبان ، القاعده ، داعش سالهاست که با حمایت وهابیون و کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی منویات آنها را اجرا می کنند و الان مدتهاست که باعث اخلال در صدور نفت و گاز روسیه و آسیای مرکزی به چین و هندوستان و کره شنالی شده اند و در خاورمیانه با ایجاد جنگهای داخلی در سوریه و لبنان و یمن و عراق و لیبی باعث اخلال در صدور نفت و گاز آنها به ترکیه و اروپا شده اند . ایالات متحده آمریکا تاکتیک خود را عوض کرده و بجای اینکه خودش وارد شود از این گروه های تروریستی برای پیشبرد اهداف خود بهره می گیرد .
ناشناس۲۰۶۴۵۱۰۱۰:۰۳:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۵
آره با حمایت آمریکا و اروپا!!! پس آمریکا و ناتو در افغانستان چه کار می کردند؟ این همه هزینه کردند و تلقات دادند تا از از این ها حمایت کنند؟؟؟
ناشناس۲۰۶۴۷۸۵۱۲:۰۹:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۵
درک شما از سیاست در حد همان اگه رییسی بیاد دیوار بین زن و مرد میکشه میباشد خواهشا تحلیل و اظهار فضل نفرمایید.
ناشناس۲۰۶۴۹۷۲۱۳:۱۶:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۵
بازي سياست يعني همين.اونروز باهاشون ميجنگيدند چون منافعشون در اشغال افغانستان بود امروز بهشون بال و پر ميدن چون منافعشون اينه.
ناشناس۲۰۶۵۱۲۴۱۴:۳۱:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۵
زمانی که شوروی به افغانستان حمله کرد آمریکا از مجاهدین سلفی در افغانستان حمایت کرد و القاعده و طالبان شکل گرفتند. بعدا این گروه ها ضد آمریکایی شدند و از 11 سپتامبر 2001 دو طرف در حال جنگ هستند. گرچه پشت پرده معاملات و همکاری های مقطعی هست اما در کل دشمن هستند.
ناشناس۲۰۶۴۵۳۸۱۰:۱۸:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۵
باز هم تحلیل بر پایه سناریو توطئه!!
ناشناس۲۰۶۴۸۴۷۱۲:۲۸:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۵
عین واقعیت است
ناشناس۲۰۶۴۵۴۷۱۰:۲۲:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۵
فقط مافیای مواد مخدر پشتیبان طالبان است.
ناشناس۲۰۶۴۵۹۴۱۰:۴۱:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۵
باید لشکر فاطمیون از سوریه به افغانستان منتقل شود.
ناشناس۲۰۶۴۷۳۹۱۱:۴۸:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۵
حرم نداریم اونجا
ناشناس۲۰۶۵۵۱۶۱۷:۴۷:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۵
مزارشریف هست
بهزاد۲۰۶۵۶۷۷۱۹:۴۶:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۵
چرا مزارشریف داریم مزارشریف ازنظرافغانها یعنی مرقد حضرت علی علیه‌السلام
سیدنبی۲۰۶۵۷۶۶۰۸:۳۹:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۶
اینجا حرم میشه ایران
ناشناس۲۰۶۴۷۹۸۱۲:۱۴:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۵
چراغی که به خونه رواست به مسجد حرومه
ناشناس۲۰۶۵۹۷۶۱۱:۰۱:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۶
چطور خودامریکا حمایت میکنه که بیست سال ازاونور دنیا اینجا بود تاجلوشو بگیره وحالا که رفته طالبان داره اربده میکشه...طالبان رومردم افغانستان درست کردن..اقای ملاعمر یه زمانی قهرمان ملی افغانستان بود
ناشناس۲۰۶۴۱۶۷۰۶:۴۱:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۵
ظاهرا که طالبان برای ایران هیچ خطری نداره !
ناشناس۲۰۶۴۵۴۲۱۰:۱۹:۱۴ ۱۴۰۰/۴/۵
فعلا نداره
ناشناس۲۰۶۴۱۶۸۰۶:۴۱:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۵
ما با طالبان رفیق هستیم . و معاشرت و گفتگو داریم
ناشناس۲۰۶۴۵۸۹۱۰:۴۰:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۵
با دولت افغانستان و امریکا هم معاشرت داره!!!
ناشناس۲۰۶۴۱۷۰۰۶:۴۲:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۵
ما با طالب ها مذاکره داریم
سید۲۰۶۵۰۸۴۱۴:۱۲:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۵
آمریکا نکرد؟؟؟!!!!
ناشناس۲۰۶۵۳۵۹۱۶:۱۶:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۵
امریکا هرکار اشتباهی کرد ما باید ضدش عمل کنیم
ناشناس۲۰۶۴۱۷۷۰۶:۵۴:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۵
عجب روزگار شیر تو شیری شده
علی۲۰۶۴۱۹۰۰۷:۰۶:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۵
نیروی نظامی ایران در سوریه و لبنان و خیلی جاها فعال است حالا با ترک افغانستان توسط امریکا باید ثبات در کشور هم مرز و همزبان برقرار کنیم ، امنیت افغانستان بدلیل هم مرزی با ایران مقدم است.
ناشناس۲۰۶۴۱۹۳۰۷:۱۴:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۵
ترور های هدفمند فرماندهان توانمند افغان در این سالها در موفقیت طالبات بسیار موثر بود .
ناشناس۲۰۶۴۶۶۸۱۱:۲۰:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۵
ترور باعث موفقیت می شه ؟؟ نخیر ترور باعث نفرت و ایجاد خشونت در جامعه می شه
ناشناس۲۰۶۵۶۹۱۱۹:۵۵:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۵
عزیزم منظورش اینکه فرماندهان ارتش افغانستان روترو کردن یعنی کشتن به خاطرهمین است ارتش افغانستان هیچ کاری نمیتونه بکنه وشکست میخوره
ناشناس۲۰۶۴۲۰۷۰۷:۳۲:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۵
طالبان هوای ما رو داره
ناشناس۲۰۶۴۸۰۳۱۲:۱۵:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۵
هوا به درد نمیخوره باید زمین داشته باشه برای ما
ناشناس۲۰۶۴۲۱۱۰۷:۳۵:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۵
باید این رو درک می کردید که در عراق و افغانستان بایست با آمریکا تعامل می شد و سود دو طرفه حاصل می شد ولی الان آمریکا از منطقه نیروهاش رو خارج کرد و دردسرش برای ما مونده
ناشناس۲۰۶۴۲۱۹۰۷:۴۱:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۵
ما وقتی باهاشون در تهران مذاکره میکنیم ، چی بهشون میگیم ؟!
ناشناس۲۰۶۴۲۲۳۰۷:۴۳:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۵
اشرف غنی احمد زی باید از آمریکا عاجزانه درخواست بازگشت نیروهاش رو بکنه و الا تا ۲ هفته دیگه افغانستان به تصرف طالبان درمیاد
ناشناس۲۰۶۴۳۵۶۰۸:۵۵:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۵
طالبان ؛ ترامپو میخواست
ناشناس۲۰۶۴۳۹۳۰۹:۱۱:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۵
مگر مسئولان ما با طالبان جلسه نگذاشتند؟!!. ما با امریکا کاری نداریم چرا که آنها تکلیفشان معلوم است و به دنبال منافع ملی خودشان هستند. ولی ما مسلمانیم و نباید راضی شویم خون بیگناهان ریخته شود
ناشناس۲۰۶۴۴۳۳۰۹:۲۶:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۵
چرا ما هر روز باید از یک چیز یا موضوعی بترسیم و استرس بگیریم؟ یکروز داعش یکروز بمب های رژیم صهیونیستی ... مگه اینها نیومدند تهران گفتگو باز باید بترسیم ازشون؟!
ناشناس۲۰۶۴۵۲۵۱۰:۱۰:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۵
نبایدبه سادگی ازکنارمسئله طالبان گذشت. اونها افراطی هستندوتابع هیچ قانونی نیستند. عربستان وامارات باپولشان حتما به سراغ طالبان خواهند رفت تاسلاحشون روبه سمت ایران عزیزما بگیرند.مسئولان بایدبیشترمراقب باشند. مخصوصا نیروهای اطلاعاتی وامنیتی.
ناشناس۲۰۶۴۷۰۴۱۱:۳۵:۴۵ ۱۴۰۰/۴/۵
عربستان و امارات با طالبان مخالف هستند. حکومت این کشورها پادشاهی هست و نمی‌تونند گروه‌های اسلامی و جهادی رو تحمل کنند. الآن تنها کشوری که در منطقه از طالبان و حتی بقیه گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنه، قطر هست.
ناشناس۲۰۶۵۳۷۷۱۶:۳۰:۰۲ ۱۴۰۰/۴/۵
اصل پایه گذار طالب همین عربستان پاکستان هست به اضافه قطر اینجور حیوان به وجود آورده
ناشناس۲۰۶۴۵۴۱۱۰:۱۹:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۵
با یکی از این دوستان افغانستانی ساکن در ایران که در دانشگاه تهران درس خوانده و رستوران داری می‌کند در مورد اوضاع افغانستان و اقبال مردم به طالبان و زیاد حرف زدم.با اینکه دلبسته جمهوری اسلامی بود ولی از دیپلماسی ما در رابطه با طالبان و دیدار ها.. بشدت دلگیر بود.دوتا نکته هم گفت که خیلی برام جالب بود‌.می‌گفت مثل ایران که مردمش دوگروه هستن، یک عده ضد آمریکا و عده ای عاشق آمریکا!!در افغانستان اصلا اینطور نیست و همه مردم از آمریکا متنفرند و اون رو دشمن خودشون میدونن.و نکته جالب دیگه ای هم که گفت این بود طالبان اصلا مواضع ضد آمریکایی نداره و علیه آمریکا تا حالا دست به اقدام نزده. بالاخره افغانستان در عین اینکه میتونه یه فرصت مناسب برای ما در منطقه باشه به لحاظ سیاسی و اقتصادی و .. گروهی مثل طالبان میتونه این منطقه رو به یک تهدید بزرگ مبدل کنه.
ناشناس۲۰۶۵۳۳۲۱۶:۰۵:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۵
چه جالب. من فکر میکردم آمریکا دوست باشن. دم مردمش گرم.
مرتضی۲۰۶۴۵۴۴۱۰:۲۱:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۵
حالا باید بریم افغانستان بجنگیم؟؟؟؟من که شرمنده ام خیلی کار دارم
ناشناس۲۰۶۴۷۸۲۱۲:۰۹:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۵
اگه پول خوب بدن من میرم . ماهی .. تومن بدن من میرم
ناشناس۲۰۶۵۶۵۰۱۹:۱۷:۲۴ ۱۴۰۰/۴/۵
بازم دمت گرم به دلار حقوق نمیخوای آخه بعضی ها ماموریت خارجی میرن دلار و یورو میگیرن..
داود۲۰۶۴۸۸۱۱۲:۳۸:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۵
مگه برای جنگ با داعش رفته بودی ؟ شما از اون قماش هستید که تا دشمن پتو از سرتون توخواب نکشه باور نمیکنید که در خطر هستید ، و البته همیشه طلب کار
ناشناس۲۰۶۶۳۹۹۱۴:۴۵:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۶
مگه باید می رفتیم،
ناشناس۲۰۶۶۴۰۷۱۴:۴۷:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۶
خودت مگه رفته بودی که واسه بقیه میگی
ناشناس۲۰۶۴۵۴۹۱۰:۲۲:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۵
من فکر کنم اگه مستند "چرا سوریه" رو ببینید کاملا متوجه میشید که این یادداشت به شدت درست و بجاست. وضعی که الان داره در افغانستان بوجود میاد ادامه همون داستان سوریه است.بازیگر اصلی این داستان جدید هم همون آمریکاست.انشالله که این آخرین تیر آمریکا در منطقه باشه و به سنگ بخوره.
ناشناس۲۰۶۴۷۲۶۱۱:۴۲:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۵
تو با این طرز تفکرت چیزی از این طالبانی‌ها کم نداری!
ناشناس۲۰۶۴۵۶۵۱۰:۳۰:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۵
طالبان ازجمله بنی آدم نیست روزی قدرت به دست طالبان بیوفته مردم افغانستان نابود میشه
ناشناس۲۰۶۴۷۱۷۱۱:۳۹:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۵
نابود نمیشن! همگی با هم می‌آیند ایران! بسیار هم طلبکار خواهند بود و پرتوقع.
ناشناس۲۰۶۵۳۱۶۱۵:۵۶:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۵
بله عزیزم افغان ها هیچ موقع تسلیم در کشورشان نمی‌شوند ومثل کنه به جان دیگر کشور ها می افتند
ناشناس۲۰۶۴۶۰۴۱۰:۴۸:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۵
به نظر من و بر اساس اطلاعاتی که مردم عادی افغانستان به دست می رسد باید با این گروه مقابله کرد و جلوی آنها را گرفت. این گروه به هیچ چیز پایبندی ندارد و با تفکرات متحجرانه خود باعث بدبختی بیشتر همسایه ما و سپس خود ما خواهند شد.
عمران۲۰۶۴۶۴۰۱۱:۰۶:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۵
پادزهر خشونت طالبانی آگاهی و آموزش عمومی در افغانستان است. تا زمانی که مردم کم سواد و متعصب باشند از این گروه ها خلاص نخواهند شد.
ناشناس۲۰۶۴۷۲۰۱۱:۴۰:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۵
افغانستان چهره زشت و منحوس جهانه.
سعید۲۰۶۴۶۴۴۱۱:۰۸:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۵
برای ایران خطری نداره چون باهاشون تعامل دارن
ناشناس۲۰۶۴۹۳۹۱۳:۰۴:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۵
خیلی نابلدی همین و بس
ناشناس۲۰۶۶۱۲۱۱۲:۳۴:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۶
چه تعاملی مفت میگی
رحیمی۲۰۶۴۶۶۹۱۱:۲۰:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۵
مسیولان ما صدای زنگ خطری بنام طالبان را شنیده‌اند اینها همانهایی هستند که دیپلمات‌های ایرانی را بشهادت رساندن نباید گول مذاکره آنها را با آمریکا خورد اینها خود آمریکا در لباس اسلامی هستند
ناشناس۲۰۶۴۷۰۳۱۱:۳۵:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۵
امریکا دخالت کنه بهش فحش می دید ، کنار می کشه بهش فحش می دید ، وارد ماجرا نشه بهش فحش می دید. دست کم مشخص کنید توقعتان از امریکا چیست..
ناشناس۲۰۶۴۷۳۰۱۱:۴۴:۰۶ ۱۴۰۰/۴/۵
جالبه که آقای رائفی پور از این گروه جنایتکار و تروریستی حمایت می کنه..
ناشناس۲۰۶۴۷۷۹۱۲:۰۷:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۵
بايد ديد چرا دولت روحاني با سران طالبان در سال گذشته ديدار داشت وقتي كه مشخص است اين گروه آلت دست آمريكاست؟
ناشناس۲۰۶۴۷۹۰۱۲:۱۱:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۵
طالبان مشتری سلاح های چینی هست بنابراین برای چین خطرناک نخواهد بود برای این دردسر میسازه و این چین هست که می تونه طالبان رو مهار کنه
ناشناس۲۰۶۴۷۹۶۱۲:۱۴:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۵
طالبان قطعاً دشمن ایران و مردم ایرانه. چون علاوه بر اینکه طالبانی‌ها یک گروه تروریست و بی‌منطق و آدمکش هستند، با ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان، بهانه‌ای بزرگ به دست میلیون‌ها افغانی می‌دهند که با مظلوم‌نمایی به سمت ایران سرازیر بشوند و از همه امکانات کشور عزیز ما ایران استفاده کنند و باز هم طلبکار باشند و ادعاهایی دروغین در مورد استثمار افغانی‌ها در ایران یا نژادپرستی و از این جور حرف‌ها به ما ایرانی‌ها نسبت بدهند! اگر افغانی‌ها نمی‌تونند کشور خودشون رو اداره کنند، چرا مردم ایران باید هزینه مشکلات افغانستان را بدهند؟
علی۲۰۶۵۳۰۴۱۵:۵۱:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۵
دقیقااااا آفرین نظر من هم همین است افغانی ها با مظلوم نمایی واز آنجایی که هرکدامشان هشت یا۹فرزند دارند در فردای نچندان دورایران راهم به همین روز می اندازند.حالا مدام برای افغانیان دل سوزی کنید تا ببینید!!
ناشناس۲۰۶۴۸۱۷۱۲:۱۸:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۵
تا ترامپ بود طالبان یواشکی نفس میکشید . خاک بر سر جناب جنتلمن خوابالو بایدن
ناشناس۲۰۶۴۸۳۰۱۲:۲۳:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۵
اینها که با ما داداش هستند پس چطور تهدید محسوب می شوند؟
ناشناس۲۰۶۴۸۴۱۱۲:۲۷:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۵
از خود افغانها بپرسید به شما می گویند که چیزی به نام داعش در افغانستان وجود نداره و اینها همش دروغ هست. طالبان هم دوست ایران نیست و نخواهد بود. چند ماه دیگر مشخص خواهد شد.
ناشناس۲۰۶۴۸۶۳۱۲:۳۳:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۵
طالبان داعشی دیگر در منطقه است که آمریکایی های تروریست پرورانده اند دشمن ایران و تشیع هستند و حاج قاسمی باید پیدا شود تا مثل داعش از مرزهای ایران چنان دورشان کند و تارو مارشان نماید که نفهمند از کجا خورده اند
ناشناس۲۰۶۴۸۶۶۱۲:۳۳:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۵
از خود افغانها بپرسید بخش عمده ای از جامعه انها با کارهای طالبان موافق هستند. کتک زدن دختر و کشتن انها در صورت خروج از خانه، مخالفت با تحصیل، اعدام اقلیت ها، ترور نویسندگان و خبرنگاران و سرکوب جوانان و ... چیزهایی هست که بسیاری از افغانها با آن مشکلی ندارند. و گرنه تا الان باید طالبان نابود می شد. شما نمی توانید فرهنگ یک کشور را عوض کنید. افغانستان همیشه یک کشور قبیله ای با جنگجویان محلی بوده است.
ناشناس۲۰۶۴۸۷۹۱۲:۳۷:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۵
ایران باید هزاره ها را مسلح کند تا با آنها بجگند .
مهدی۲۰۶۴۸۸۷۱۲:۴۰:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۵
من پیش بینی بدی نسبت به آینده افقانستان دارم جنگ بدی در راه است ایران هم خیالش راحت نباشه حتما آمریکا یک وعده ای مهم به طالبان داده
محسن۲۰۶۴۹۵۷۱۳:۱۰:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۵
من حاضرم با کمک شیعه های افغانستان کمتر از دو سال نابودی طالبان تو افغانستان تضمین بدم و عازم جنگ با طالبان شم انشالله
ناشناس۲۰۶۴۹۷۰۱۳:۱۶:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۵
من فکر میکنم چین و روسیه باید مقابله به مثل کنند و مخالفین اروپا و امریکا را به جان خودشان بیندازند.تا کی پدافندی؟ وقت آفند است و هزینه تراشی برای اروپا و امریکا.باید آنها را مجبور به تمکین کرد. در غیر این صورت اینها همانهایی هستند که از هیچگونه جنایتی فروگذار نیستند.
ناشناس۲۰۶۴۹۷۱۱۳:۱۶:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۵
به نظر من اگر دولت افغانستان سقوط کنه طالبان با ایران کاری نداره هر چند ممکنه پراکنده به قصد کشتن بیاد ولی خودش میدونه که حریف ایران نیست (ایران برای دولت افغانستان سلاح بفرسته) ولی باید با تعامل حل بشه
ناشناس۲۰۶۴۹۷۷۱۳:۱۹:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۵
طالبان، آمریکا (دوستان واقعی یا دشمنان مصنوعی !!!!) دقیقاً 2 روز قبل از توطئه 11 سپتامبر ایالات متحده احمد شاه مسعود (دوست ژنرال سلیمانی) و تنها مبارز ضد آمریکایی ، ضد طالبان و ضد القاعده را در افغانستان ترور کرد. این امر برای اطمینان از عدم حضور وی به عنوان مانع اصلی حمله آمریکا به افغانستان پس از این (توطئه 11 سپتامبر) بود. افغانستان از سال 2001 تحت اشغال آمریكا بوده و طالبان و القاعده هرگز از بین نرفته اند ، اما قویتر شده اند. امروز ایالات متحده ظاهراً می خواهد افغانستان را ترک کند اما در همان زمان ، طالبان در حال کار بر روی یک طرح جدید برای کمک به برنامه بعدی ایالات متحده هستند
ناشناس۲۰۶۵۵۱۱۱۷:۴۵:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۵
آفرین بهترین تحلیل روکردین
ناشناس۲۰۶۴۹۸۸۱۳:۲۳:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۵
«به دنبال قضاوت در خصوص گروه طالبان نیستم»! این جمله کلیشه ای نباید قضاوت کرد که حتی گاهی در مورد اشخاص هم مسخره به نظر میاد اونقدر روتون اثر گذاشته که در مورد گروه وحشی و خونخواری به اسم طالبان هم استفاده می کنید؟ این گروه این همه سر بریده این همه خون ریخته این همه ملت و آواره کرده این همه فقر و فلاکت و بدبختی توی اون کشور به جا گذاشته، بعد شما میگید نباید قضاوت کرد؟؟؟؟! بعد چطوری ه آمریکا رو هر روز قضاوت می کنید؟ ..
رضا۲۰۶۵۱۲۹۱۴:۳۳:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۵
این گروه افراطی وقتی با کمک امریکا کل افغانستان رو گرفت، دست ب پاکسازی مذهبی خواهد زد و هدفش فقط درگیر کردن کشور های منطقه خصوصا ایرانه ب نفع امریکاس قطعا تو افغانستان کشتار راه میندازه ک گاها مرزهای ایران رو ی کم نا امن میکنه این ک میگه ب شیعه ها افغان چراغ امان نامه میده فقط برا اینه ک فعلا کنترل کل افغانستان رو در دست بگیره وقتی ک دولت مرکزی تشکیل داد نگاه کنید ک مسیرش فقط مسیر داعشه اندیشه همونه دلیلش هم اینه ک ب این سرعت داره شهر ب شهر افغانستان رو میگیره و امریکا هم بعضی بعضی تحریم های طللبان رو لغو کرده
۱۱۰۲۰۶۵۱۳۷۱۴:۳۷:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۵
ماهیت طالبان هنوز هم برای ما شفاف نیست احتمال اینکه طالبان امروز نوع جهش یافته ای از داعش دیروز باشد به دور از ذهن نیست چرا که آمریکایی‌ها چندان هم از اتفاقات افغانستان هراسی نداشته اند
Rs۲۰۶۵۲۸۷۱۵:۴۳:۱۰ ۱۴۰۰/۴/۵
تاوقتیکه افغانستان جزیی از ایران نشود به اسم ایالت متحده ایران شناخته نشود همین آش است و همین کاسه
ناشناس۲۰۶۵۲۹۹۱۵:۴۸:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۵
نکته‌ی عجیب مقاله: جناب رجایی (نویسنده‌ی مقاله)، صبح تا شب، آمریکا و اروپا رو وحشی و نژادپرست می‌خونه ولی به دنبال قضاوت در خصوص گروه طالبان نیست !!! دلیلش رو اونایی می‌دونن که زمان خاتمی رو خوب بخاطر دارن
ناشناس۲۰۶۵۴۹۰۱۷:۳۱:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۵
فکرکنم شمامردم ایران رادست کم گرفتید.پای سرزمین وملت باشه هیچ کشوری نمی توانددربرابرایران بزرگ دوام بیاورد....
ناشناس۲۰۶۵۵۵۹۱۸:۱۳:۳۷ ۱۴۰۰/۴/۵
تندروهای مذهبی مانند طالبان در هر جایی ریشه بزنند با جهل وبربریت وکشتار همه چیز را در نهایت نابود میکنند بدنبال طالبانی خوب نباشید
ناشناس۲۰۶۵۶۰۳۱۸:۴۸:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۵
ظاهرا علاوه بر اسراییلی ها، طالبان نیز در بین مقامات بلند پایه کشور نفوذ و رخنه کرده اند
ناشناس۲۰۶۶۴۱۵۱۴:۵۱:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۶
خودشون نوع دیگری از طالبانند
رضا۲۰۶۵۶۹۸۲۰:۰۰:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۵
طالبان با افکار وهابی و سلفی گری تنها که نیست و متاسفانه اویغورهای چینی و وهابیت آسیای مرکزی دارن جذب اونا میشن...
ناشناس۲۰۶۵۷۲۴۰۷:۴۷:۰۸ ۱۴۰۰/۴/۶
باروبرگردانی ولیعهدعربستان ازوهابیت وزدودن چهره عربستان وآزادی های بیش ازحد به مردم عربستان دیگرگروههای وهابی وسلفی سقوط میکنند
ناشناس۲۰۶۵۷۳۵۰۸:۰۱:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۶
این حرفای چرند پرند چیه از خودتون درست کردید و میگید هدف طالبان اینه که فقط کشورشون را از آمریکا بگیرن و خودشون حکومت کنن بدون دخالت هیچ حکومتی
ناشناس۲۰۶۵۷۸۶۰۹:۰۸:۳۸ ۱۴۰۰/۴/۶
با سلام و احترام دعوا سر لحاف ملا نصرالدین است. هدف نهایی معلوم است قبل از قتل عام شدن کاری کنید. بعد از وقوع حادثه ی بزرگ، وای وای و فریاد زدن بی فایده است. و
ناشناس۲۰۶۵۹۴۸۱۰:۴۷:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۶
خدابه راه درست هدایتشون
ناشناس۲۰۶۶۱۶۴۱۲:۵۱:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۶
در ایران هم تعداد برادران و خواهران افغان زیاد شده!
ناشناس۲۰۶۶۳۳۷۱۴:۲۰:۱۵ ۱۴۰۰/۴/۶
لعنت به طالبان لعنت به تروریست لعنت به کشورهای که نمیزاره افغانستان آرام باشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین