در حال حاضر روشهای مختلفی برای برای طراحی وب سایتها وجود دارد که هر کدام ویژگیها و کاربردهای خاص خود را دارا هستند. با گسترش روزافزون فناوری و گسترش کسب و کارها در فضای اینترنت نیاز افراد و سازمانها به وبسایتها برای ارتباط با سایر افراد بیشتر شده است.
به مهارت ساخت و راهاندازی صفحات وب، طراحی سایت گفته میشود. طرح وب را میتوان قالب گرافیکی صفحات وب دانست که بیانگر مطالب و محتوای آن صفحه است. همچنین باید بدانید که ظاهر زیبا یک وب سایت تاثیر مهمی در جذب مخاطبین دارد. ما در این مقاله سعی داریم تا مفاهیم مربوط به طراحی وب سایت را به طور کلی مرور کنیم، پس با ما همراه باشید.
یک طراح وب باید به چه معیارهایی توجه کند؟
یک طراح وب علاوه بر بررسی ظاهر و چیدمان در بعضی موارد بر نوع محتوای وب سایت نیز کار میکند.
به طور مثال تصاویر، رنگها و قلمها استفاده شده در وبسایت توسط طراح انتخاب میشوند. علاوه بر این ساختار بندی، طرح بندی و طبقهبندی اطلاعات به طوری که مخاطبین وب سایت به راحتی به محتوای مورد نظر خود دسترسی داشته باشند، از مسئولیتهای یک طراح وب سایت محسوب میشود. فراموش نکنید که در یک طراحی وب مناسب علاوه بر استفاده آسان، سایت از لحاظ زیباییشناسی هم بررسی میشود.
بیشتر صفحات وب با توجه به سادگی استفاده کاربران طراحی شدهاند تا اطلاعات و عملکرد غیر عادی باعث منحرف یا سردرگم شدن کاربران نشود. لذا حذف اطلاعات و المانهای غیر ضروری در طراحی وب حائز اهمیت است. نباید فراموش کرد که اعتماد مخاطبان هدف، مهمترین هدف یک طراح وب متعهد محسوب میشود. البته یکی از ویژگیهای طراحان وب دیبا ارتباط، توجه به نیازهای جامعه هدف مخاطبین سایت مختلف است.
روشهای طراحی وب سایت
در وهله اول یک طراح وبسایت باید با توجه به همه گیر بودن و تنوع دستگاههای تلفن همراه، تنوع اندازه صفحه نمایشها را فراموش نکند. فراموش نکنید که کاربران میتوانند از صفحه نمایشگرهای مختلفی نظیر ساعت هوشمند، مانیتور غول پیکر شرکتی یا صفحه گوشی موبایل برای دسترسی به اطلاعات آنلاین استفاده کنند.
به طور معمول دو روش، طراحی واکنشگرا (Responsive Web Design) و تطبیقی یا سازگار (adaptive design) برای طراحی وب سایت وجود دارد. باید توجه داشته باشید که نحوه نمایش محتوای یک وب سایت همراه با حفظ چیدمان، تا جای ممکن روی دستگاههای مختلف منطبق باشد. در واقع یک طراح وب ملزم به طراحی سایتی است که تا حد ممکن نحوه نمایش محتوای آن در نمایشگرهای متنوع یکسان باشد.
طراحی واکنشگرا (Responsive Web Design)
جالب است بدانید که اصطلاح Responsive Design در ابتدا توسط یک طراح وب با نام ایتان مارکوت «Ethan Marcotte » معرفی شد. محتوا در یک وب سایت واکنش گرا بر اساس فضای موجود در مرورگر ارائه میشود. نکته مهم درباره یک سایت واکنشگرا این است که اگر این سایت را روی دسکتاپ باز کنید و بعد اندازه پنجره مرورگر خود را عوض کنید، شاهد حرکت پویای محتوا برای تنظیم اندازه محتوای وب سایت با اندازه پنجره مرورگر خواهید بود. این روند به صورت خودکار در تلفنهای همراه انجام میشود، سایت با بررسی فضای موجود آرایش ایده آل محتوای خود را مییابد. در طراحی واکنش گرا، کاربر همان طور که با بررسی یک دسکتاپ بزرگ به تمام محتوی یک وبسایت دسترسی دارد، میتواند روی تلفن همراه خود نیز همان فضا را بدون کم شدن محتوا، مشاهده کند.
طراحی تطبیقی یا سازگار (adaptive design)
اصطلاح Adaptive Web Design اولین بار در سال ۲۰۱۱ توسط آرون گوستافون «Aaron Gustafson»، یک طراح وب سایت ارائه گردید. همان طور که گفته شد در طراحی واکنش گرا، الگوی سایت بر اساس تغییر سایز صفحه نمایش، تغییر میکند. این در حالی است که در طراحی تطبیقی، اندازه محتوا بدون تغییر یافتن الگوی اولیه سایت، بر اساس اندازه صفحه نمایش تغییر مییابد. لذا در این نوع طراحی، زمانی که مرورگر را روی دسکتاپ باز میکنید، سایت بهترین طرح را برای اندازه صفحه دسکتاپ بر میگزیند. بنابراین تغییر سایز مرورگر هیچ تاثیری در طراحی و تغییر الگوی اولیه سایت ندارد.
کدام نوع طراحی وب سایت را ترجیح میدهد؟
به طور معمول طراحی واکنشگرا توسط اکثر وبسایتهای معمولی مورد استفاده قرار میگیرد. این در حالی است که در حال حاضر بیشتر کاربران صفحه مرورگر را در صفحه نمایشگر تلفنهای هوشمند و تبلتها باز میکنند. در واقع صفحه نمایشهای بزرگتر نظیر دسکتاپ مانند گذشته محبوب نیستند و وجود وب سایتهای واکنشگرا بسیار مفید است. البته این موضوع به معنی مناسب نبودن طراحیهای سازگار یا تطبیقی نیست. به طور مثال، سایتهایی که به طور مداوم تحت بازنگری و به روزرسانی هستند و همیشه اطلاعات و عناصر در آنها در حال تغییر است، داری شرایط بهتری برای طراحی تطبیقی هستند.
نقاط مثبت و منفی طراحی واکنشگرا و تطبیقی
نقاط مثبت طراحی واکنشگرا:
- مناسب برای سئوی سایت
- طراحی و پیاده سازی آسان
- عملکرد یکپارچه با حفظ یکنواختی در تمامی صفحه نمایشها
- تجربه کاربری آسان و بهینه
نقاط منفی طراحی واکنشگرا:
- مدت زمان طولانی بارگذاری و بارگیری وبسایت
- احتمال گم شدن آگهیها و بنرها
- کنترل کمتر بر طراحی با سازگاری در اندازههای مختلف صفحه نمایش
- احتمال حرکت و جابه جایی عناصر
نقاط مثبت طراحی تطبیقی:
- نمایش بهینه سازی شده و مرتب عناصر و محتوا
- بهینه سازی تبلیغات بر اساس دادههای دریافت شده از دستگاه کاربر
- انطباق پذیری کامل برای بهینه سازی و طراحی صفحات در سایزهای مختلف صفحه نمایش
نقاط منفی طراحی تطبیقی:
- ایجاد مشکل برای سئوی سایت و موتورهای جست و جوگر
- طراحی زمان بر و طولانی
- اگر پیکربندی صفحه به طور خاص برای تلفنها و دسکتاپها باشد، ممکن است نت بوک و تبلتها، سایت را خوب نمایش داده نشوند.
دستهبندی وب سایت بر مبنای اهداف مختلف مالک وب سایت
- طراحی وب سایت با توجه به نیاز و اهداف صاحبان وب سایت و به دلایل مختلف صورت میگیرد. برخی از انواع گوناگون وب سایتها را در بخش زیر مشاهده میفرمایید:
- وب سایت شخصی؛ به دلایلی نظیر اطلاعرسانی و آموزش ایجاد میشوند.
- وب سایت شرکتی (سازمانی)؛ به طور معمول برای در دسترس بودن اطلاعات شرکتها در فضای آنلاین و سهولت کار مخاطبان کسب و کارها ایجاد میگرند. همچنین در برخی موارد وب سایت شرکتها با پذیرفتن نقش یک واحد خدمات مشتریان نیز سعی در ارتقا کیفیت رابطه با مشتریان دارند.
- وب سایت فروشگاههای اینترنتی؛ وظیفه آن خرید و فروش کالاها به صورت آنلاین است.
- وب سایتهای خبری و سرگرمی؛ پوشش اخبار و اتفاقات در موضوعات مختلف عمومی و تخصصی مثل موضوعات سیاسی و ورزشی و. . .
- وب سایتهای آموزش آنلاین؛ تمرکز این دسته از وب سایتها به آموزش آنلاین معطوف است، بدین شکل که به طور معمول کاربران با ارائه کنندگان مطالب آموزشی در تعامل میباشند و میتوانند سوالات خود را طرح کنید.
- وب سایت انجمنها (Forum): این وب سایتها به طور معمول دارای محتوای خاصی نیستند و این کاربران آنها هستند که با مراجعه به این وب سایتها و طرح موضوعات مختلف، شرایط بحثهای آنلاین را ایجاد میکنند.
- وب سایت فهرستها (دایرکتوری ها)؛ این نوع از وب سایتها در تلاش هستند تا بیشترین اطلاعات را در دستهبندیهای مختلف در وب سایت خود عرضه و در اختیار کاربران قرار گیرد.
شما هم اکنون میتوانید با مراجعه به وب سایت دیبا ارتباط، نوع وب سایت مد نظر خود را سفارش دهید.
ناب دیزاین، دپارتمان تبلیغات و برندینگ
شرکت طراحی وب سایت ناب دیزاین تنها با یک هدف ایجاد شده است... و آن هم طراحی است. شما میتوانید خدماتی مانند طراحی وب سایتهای متنوع، تولید محتوا، طراحی لوگو، کاتالوگ، انواع روشهای آنلاین تبلیغاتی، بهینهسازی وب سایت ( سئو سایت )، طراحی گرافیکی (دو بعدی)، عکاسی در زمینههای مختلف، طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی انواع بازی و البته مشاوره در خصوص انواع کسب و کارهای اینترنتی و نوع کاربرد هر نوع وب سایتی به شما خدمات خود را ارائه میکند.