تاب‌آوری ما و تاب‌آوری آن‌ها

حسن رحیمی (روشن)*، گروه سیاسی الف،   4050229097 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
تاب‌آوری ما و تاب‌آوری آن‌ها

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی نه ایران و نه آمریکا قصد عقب‌نشینی ندارند و هر دو امیدوارند تاب‌آوری طرف مقابل دچار ‌افول شود و شرایط او را به پذیرش خواسته‌هایشان وادار کند. آمریکا با تکیه بر ادعای ابرقدرت بودن و با این استدلال که ‌توانسته به برخی زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی ایران آسیب وارد کند، دلیلی برای پذیرش مطالبات ایران نمی‌بیند؛ چرا ‌که چنین اقدامی را به معنای تضعیف جایگاه جهانی خود می‌داند و در این صورت باید با ادعای ابرقدرتی در جهان ‌خداحافظی کند‌.‌

در مقابل، جمهوری اسلامی ایران نیز خود را در موقعیتی باثبات می‌بیند؛ موقعیتی که از نگاه حامیانش نشان می‌دهد ‌توانسته در برابر فشارها و تهدیدهای جدی ایستادگی کند. ایران همچنان بر توان دفاعی خود، به‌ویژه در حوزه پهپادی و ‌موشکی، تأکید دارد و اعلام کرده در صورت هرگونه حمله جدید، پاسخ متقابل خواهد داد. از این منظر، ایران توانسته حمله ‌دو قدرت اتمی و به‌ویژه ابرقدرت آمریکا را متوقف کند و ضعف‌های قدرت آمریکا را برای جهانیان آشکار سازد. پس از این ‌ناکامی، قدرت‌هایی مانند چین و روسیه نیز دریافتند که آمریکا آن‌گونه که پیش‌تر تصور می‌شد، دستِ بالا را ندارد. نوع ‌مواجهه و میزبانی چینی‌ها در سفر اخیر ترامپ به چین نیز از نگاه برخی ناظران گویای این وضعیت بود‌.‌

در روند جنگ اخیر، ایران توانسته حاکمیت عملی خود را بر تنگه هرمز تثبیت کند و اکنون کشورها یکی‌یکی در قالب ‌قراردادهای دوجانبه با ایران، به ترتیبات امنیتی جدید در این منطقه که از سوی ایران پیشنهاد شده، تن می‌دهند‌.‌

بر این اساس، از دید بسیاری از تحلیلگران، هیچ‌یک از دو طرف خود را در موقعیت شکست نمی‌بینند؛ به همین دلیل فضای ‌تنش همچنان پابرجاست و چشم‌انداز کوتاه‌مدتی از عقب‌نشینی آشکار دیده نمی‌شود. دشمن ممکن است حملات خود را از ‌سر بگیرد، اما در این زمینه با تردید مواجه است؛ زیرا آمریکایی‌ها احساس می‌کنند در صورت آغاز مجدد جنگ، دستاوردی ‌فراتر از آنچه تاکنون حاصل شده، به دست نخواهند آورد‌.‌

در چنین شرایطی، برخی معتقدند نوعی «نبرد تاب‌آوری» در جریان است. آمریکایی‌ها امیدوارند با محاصره و فشار ‌اقتصادی، زمینه نارضایتی و آشوب داخلی را فراهم کنند. از سوی دیگر، گفته می‌شود توان تاب‌آوری کشورهای غربی در ‌برابر کمبود سوخت و انرژی ـ که آثار آن در هفته‌های آینده روشن‌تر خواهد شد ـ رو به کاهش است. از یک سو فشارهای ‌اقتصادی و تحریمی با هدف افزایش نارضایتی داخلی دنبال می‌شود و از سوی دیگر، مقاومت در برابر این فشارها به‌عنوان ‌راهبرد اصلی مطرح است‌.‌

در داخل کشور نیز دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. گروهی مذاکره و کاهش تنش را راهی برای بهبود شرایط اقتصادی ‌می‌دانند و بر مشکلات معیشتی تمرکز می‌کنند و تنها بر نقاط ضعف اقتصادی انگشت می‌گذارند، بی‌آنکه پاسخی روشن به ‌این پرسش بدهند که اگر ایران خواسته‌های آمریکا را برآورده کند، آیا وضعیت اقتصادی مردم الزاماً بهتر خواهد شد؟

در مقابل، گروهی دیگر معتقدند تجربه برخی کشورها نشان داده است که امتیازدهی الزاماً به بهبود پایدار اقتصادی منجر ‌نمی‌شود و بر ادامه مقاومت تأکید دارند‌.‌
همچنین برخی منتقدان، چه از سر دلسوزی و چه با انگیزه‌های دیگر، شیوه مدیریت بحران و نحوه دفاع یا مذاکره را مورد ‌پرسش قرار می‌دهند. در فضای پیچیده کنونی، مرز میان نقد دلسوزانه و بهره‌برداری سیاسی از نارضایتی‌ها می‌تواند محل ‌بحث باشد‌.‌
در مجموع، دو سناریو بیشتر متصور نیست‌:‌
افزایش و تشدید درگیری‌ها،
یا ادامه وضعیت تنش بدون ورود به جنگ گسترده‌.‌
با این حال، در هر دو حالت، مسئله اصلی «تاب‌آوری جامعه» است؛ اینکه جامعه تا چه اندازه می‌تواند فشارهای اقتصادی، ‌روانی و سیاسی را مدیریت کند‌.‌

شاید بتوان شرایط امروز ما ایرانیان را به آزمونی تشبیه کرد که بخش عمده آن طی شده و تنها چند پرسش پایانی باقی ‌مانده است؛ پرسش‌هایی که نحوه پاسخ به آن‌ها و در نهایت فشردن دکمه گزینه تأیید نهایی، می‌تواند مسیر آینده را تعیین ‌کند؛ وگرنه همه زحمات و تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده، بی‌اثر خواهد شد‌.‌


 *عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا

دیدگاه کاربران

رضا.۴۲۱۰۶۴۳۱۰:۵۶:۵۷ ۱۴۰۵/۲/۳۰
تاب آوری حکومت ها در جنگ ها به عوامل مهمی بستگی داره. اقتصاد و معیشت و وجود رضایت یا نارضایتی ملت عامل مهمی است ولی مهمترین آنها پاسخگو بودن حکومت به مردم و پارلمان و حتی متحدان و دوستان و این در تاب آوری حکومت ها بسیار مهم است.
امیر حسین سلطان/تهران۴۲۱۰۶۴۴۱۰:۵۷:۳۱ ۱۴۰۵/۲/۳۰
بر خلاف تصور نویسنده محترم بخش عمده این آزمون(تشبیه به کار گرفته شده توسط ایشان) هنوز طی نشده است و فقط چند پرسش پایانی هم باقی نمانده است! حتی اگر فقط چند پرسش محدود هم باقی مانده باشد پرسش هایی هستند که پاسخگویی به آنها در این آزمون تشبیهی ایشان کار ساده و سهلی نیستند بلکه متاسفانه از جنس پرسش هایی هستند که معمولا اگر در آزمونی وارد شده باشند داوطلب آزمون از خیر پاسخگویی بدانها می گذرد و وقتش را صرف پاسخگویی به پرسش های ساده تر می کند! اگر می خواهید با این تشبیه مطلب تان را با یک جمع بندی و نتیجه گیری به پایان برده باشید واقعیت ماجرا این است که ما به امید اینکه در انتهای آرمون فرصت خواهیم داشت به این چند پرسش نسبتا مشکل و دشوار پاسخ دهیم زمان های خودمان را تا قبل از این حتی روی پاسخگویی به پرسش های آسان تر و راحت تر نیز از دست داده ایم چرا که اگر من آزمون دهنده از ابتدا وقت خودم را تنظیم و مدیریت می کردم هم با آرامش و بدون دغدغه ابتدا پاسخ پرسش های روان تر و بدون مشکل را می دادم و سپس با روحیه ای که از دادن پاسخ به پرسش های قبلی برای من ذخیره شده بود این بار هم فرصت نسبتا کافی برای پاسخگویی به پرسش های کنار گذاشته شده در ابتدا(همان پرسشهای سخت و دشوار) را داشتم و هم اینکه به واسطه از پس برآمدن پاسخگویی به بخشی از پرسش ها تقریبا از نتیجه قبولی خودم در آزمون برگزار شده مطمئن می بودم با فراغت بال و خیال راحت به مراتب بیشتری می توانستم حتی روی سخت ترین پرسش های این آزمون هم تمامی حواسم را متمرکز نمایم و بدون ترس و هراس از کمی وقت باقیمانده آزمون حتی می توانستم پاسخ صحیح اکثر پرسش های سخت باقیمانده را نیز پیدا کنم. حالا شما جناب نویسنده سیاسی گرامی ملاحظه کنید تفاوت ها و شباهت های ما در آنچه جنابعالی به آزمون تشبیه کرده اید با یک آزمون تقریبا واقعی(تجربه شخصی خودم طی برگزاری آزمون ها) که شرحش را دادم! «و من الله التوفیق»
ناشناس۴۲۱۰۶۵۴۱۱:۵۵:۲۰ ۱۴۰۵/۲/۳۰
آنچه که حتی خود شما به عنوان رسانه قبول دارید این است : ایران نه و نباید عقب نشینی کند و باید همچنان مقاومت کند اما نکته اینجاست : هزینه تاب اوری در یک جمع نزدیک به ۹۰ میلیون نفری به طور مساوی تقسیم نشده است نه...قطعا به طور مساوی تقسیم نشده است عده قلیلی هیچ سهمی از هزینه مقاومت پرداخت نکرده و چه بسا حتی به آنها خوش هم‌می‌گذرد و در مقابل یک‌ملت سهم بسیار سنگین و کمر شکنی از تاب اوری پرداخت کرده اند این درد ماجراست !
ناشناس۴۲۱۰۶۵۵۱۱:۵۷:۵۸ ۱۴۰۵/۲/۳۰
لطفا این هزینه تاب اوری را بین ملت ایران مساوی تقسیم کنید
معلم تاریخ۴۲۱۰۷۰۴۱۳:۵۰:۱۵ ۱۴۰۵/۲/۳۰
تاریخ ایینه عبرت و چراغ راه اینده است.
yektanetتریبون

آخرین عناوین