چین، دروغگوی بزرگ یا مدیر اَبَر توانمند؟

مائده رئیسی*، گروه تعاملی الف،   3990127056 ۱۰۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
چین، دروغگوی بزرگ یا مدیر اَبَر توانمند؟

طی یک هفته گذشته بحث و جدل ها در خصوص صحّت آمار مبتلايان به کرونا در چين و تعداد واقعي کشته شدگان به اوج خود رسيده است. دونالد ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا که از ابتدا اصرار داشت بجاي استفاده از کلماتي چون "کرونا ويروس" يا "کويد-19" از اصطلاح "ويروس چيني" يا "ويروس ووهان" استفاده کند و اين بلاي جهاني را از دريچه تنگ سياست بنگرد، حالا با شکسته شدن رکوردهاي متوالي آمار کشته شدگان و مبتلايانِ جديد در قلمرو تحت مديريتش روبروست. تا زمان نگارش اين يادداشت روزانه قريب به 2 هزار نفر در آمريکا جان خودرا بر اثر کرونا از دست مي دهند ولي هنوز خبري از رسيدن به پيک و نزولي شدن منحني مرگ نيست. آنچه تا همين يکماه پيش از نظر پرزيدنت ترامپ مهم نبود و سعي داشت با مقايسه آمار کشته شدگان آنفولانزاي فصلي با کروناويروس، مردم آمريکا را قانع نمايد تا باخيال راحت و بدون نگراني به فعاليت هاي اقتصادي ادامه دهند، آنچه تا همين چند هفته پيش از نظر ويلبر راس –وزير بازرگاني کابينه ترامپ- پديده مفيدي براي اقتصاد آمريکا پيش بيني مي شد که مي توانست آمار بيکاري در آمريکا و حتي مکزيک را کاهش دهد؛ حالا با سرعت سرسام آوري به بزرگترين بحران اقتصادي 90 سال اخير تبديل شده که تنها طي 3 هفته، 15 ميليون نفر بيکار روي دست اقتصادِ آمريکا بجا گذاشته و هنوز هم ميل زيادي به گسترش دارد.

پيش بيني ها يکي پس از ديگري اشتباه از آب درآمده، در جهاني که "برنامه ريزي ها" همگي بر اساس "پيش بيني ها" طراحي مي شوند و سياستمداران بر اساس "برنامه ريزي ها" حکومت مي کنند؛ اين ديگر يک اشتباه معمولي و قابل اغماض نيست. شدت آثار پاندمي کرونا از لحاظ سياسي، اقتصادي و اجتماعي در حدي است که اکثر کارشناسان بين المللي در حوزه هاي مختلف علوم انساني، دنياي پساکرونا را دنياي متفاوتي با جهان حاضر مي پندارند و روزي نيست که مصاحبه يا مقاله جديدي در سرتاسر دنيا در اين باره منتشر نشود.

اينکه دنياي پساکرونا چگونه دنيائي ست و چه خصوصياتي دارد موضوع اين يادداشت نيست، بحث اين مقال درخصوص آثار کوتاه مدت ناشي از اشباهات برآوردي و پيش بيني هاي خطاست که کشورهاي بزرگ و قدرتمندي را با جدي ترين بحران قرن اخير روبرو نموده است.

به نظر می رسد بسياري از سياستمداران پر ادعاي مغرب زمين، در موضوع اخير به ترتيب زير عمل کرده اند:
مرحله اول: از اينکه بزرگترين رقيب اقتصادي غرب دچار بحراني شده که اقتصاد آن را فلج کرده و چين را از ميدان رقابت عقب انداخته مشعوف شده اند، هرچند بعضي از آنها اين خوشحالي را بروز دادند و برخي ديگر ترجيح دادند که لااقل ظاهر قضيه را حفظ کنند، اين وسط شايد گروه سومي هم بود که براساس تئوریِ "به ما چه" ، حس خاصي به موضوع نداشت.
مرحله دوم: با گسترش کرونا در چين و ظاهر شدن ابعاد جديدِ ويروس ناشناخته از جمله اينکه سرعت انتقال و شيوعِ آن به طرز شگفت انگيزي بالاست، بسياري از حاکمان و مردم عادي به فکر فرو رفتند که نکند به کشور ما هم کشيده شود؟ نکند ما هم مبتلا شويم؟ شاید هم با استفاده از ماشين حسابِ تلفن همراه خود محاسبات زير را انجام داده باشند:
الف) محاسبه آمار احتمالي مبتلايان
80 هزار مبتلا در چين تقسيم بر 1.430ميليارد جمعيت چين = 0.00005
 0.00005 ضربدر 330 ميليون جمعيتِ آمريکا= 18.400 نفر مبتلايان احتمالي در آمريکا
ب) محاسبه آمار احتمالي کشته شدگان
3 هزار کشته شده در چین تقسيم بر 80 هزار مبتلا = 0.0375
0.0375 ضربدر 18.400 مبتلا در آمریکا = 690 نفر کشته شدگان احتمالي در آمريکا

اين محاسبه براي تمام کشورها براحتي قابل انجام بود، فقط کافي است 0.00005 را ضربدر جمعيت کشورِ هدف کنيم و سپس نتيجه را در 0.0375 ضرب کنيم تا آمار نهائي کشته شدگان کرونا در هر کشور را تخمين زده باشيم، همين!

هرچند رقم تخمين براي هر کشور بنابر جمعيتش با ديگر کشورها متفاوت است، اما وجه مشترک تمام نتايج اين است که اعداد بدست آمده بسيار کوچکتر و بي اهميت تر از آن هستند که نياز به نگراني يا برنامه ريزي يا آماده کردن تجهيزات و ... باشد. نهايتاً يک بيماري است با ميزان کشندگي کمتر از بيماري‌هاي ديگر، مي آيد، تعداد خيلي محدودي که مشکل زمينه اي دارند را راحت مي کند و مي رود، همين!
مرحله سوم: در اين مرحله کروناويروس ديگر در کل دنيا پخش شده، ويروسي که طي 3 ماهِ نخست حدود 80 هزار نفر را مبتلا نمود حالا در عرض فقط يکماه، 1.600.000 نفر در سراسر دنيا را آلوده کرده، وحشت و مرگ را بر دنيا مستولي نموده، درب مراکز آموزشي و اقتصادي را قفل زده، ميلياردها نفر را ناچار به قرنطينه خانگي کرده و گذر زمان را به نوعي متوقف نموده که گويي فقط تعداد مبتلايان و کشته شدگان در حال حرکتند و هرچه جز اين است متوقف و فريز شده! انگار کروناويروس از ساده لوحگيِ مکتوم در محاسبات مرحله قبل خنده اش گرفته باشد و شايد هم بخاطر حقير پنداشته شدنش لج کرده و بنايِ انتقام دارد!
مرحله چهارم: از تناقض موجود بين مرحله دوم و سوم، لاجرم مرحله چهارم ايجاد شده است. در اين مرحله افکار عمومي ملت ها با تعجب و خشم از سياستمداران و دولتمردان مي پرسند "پس چه شد؟" . مگر نه اينکه چيز مهمي نبود؟ مگر نه اينکه از بيماريهاي ديگر بارها کم خطرتر بود؟ مگر نه اينکه همه چيز تحت کنترل بود؟ مگر نه اينکه تجهيزات و امکانات به ميزان کافي آماده شده بود؟ پس چه شد؟!

حالا سياستمداران و دولتمردان که از طرفي با فشارهاي شديد بحرانهاي سلامت و اقتصاد در کشورشان دست و پنجه نرم مي کنند، از طرف ديگر بايد پاسخ افکار عمومي را بدهند و اگر نتوانند، شايد بهاي سنگيني مثل رأي نياوردن در انتخاباتِ پيش رو را در جبران اشتباهات مرگبارشان بپردازند. درطول تاريخ هميشه يکي از کوتاه ترين راه هاي پيش رو براي مقصرين، "فرافکني" بوده و هنوز هم هست. انگشت اتهام به سوي ديگران دراز کردن مي تواند بخشي از افکار عمومي را از واقعيت منحرف کند.

دونالد ترامپ اين بار گفت: « سازمان بهداشت جهانی واقعاً اشتباه بزرگی کرد. این سازمان که بودجه‌اش عموماً توسط ایالات متحده تامین می شود، به دلایلی بسیار چین‌محور است. ما با دقت بسیار این موضوع و تعلیق کمک مالی به WHO را بررسی خواهیم کرد، سازمان بهداشت جهانی از آمریکا پول هنگفتی دریافت کرده است، اما آنها از چین جانبداری کردند. این نهاد بین المللی می‌توانست زودتر درباره خطر شیوع ویروس کرونا اطلاع‌رسانی کند».

همزمان با اين اظهارات، موج رسانه اي سنگيني در جهان به راه افتاد که چين را متهم به پنهان کاري و ارائه آمار و اطلاعات کذب مي نمود. حتي در ايران سخنگوي وزارت بهداشت اين آمار را "شوخي تلخ چين با دنيا" خواند که مسبّب وضع موجود شده است.

براي اثبات اين اتهام، بار ديگر ماشين حساب تلفن هاي همراه به کمک آمدند:
475 هزار مبتلا در آمريکا تقسيم بر 330 ميليون جمعيت آمريکا= 0.0014
0.0014 ضربدر جمعيت 1.430ميلياردي چين= حدود 2.060.000 نفر مبتلاي واقعي در چين
17 هزار کشته شده در آمريکا تقسيم بر 475 هزار مبتلا= 0.0359
0.0359 ضربدر 2.060.000 مبتلاي چين= حدود 73.900 نفر کشته در چين تا کنون
پس تا اينجاي کار با استناد به بازي آماري؛ مبتلايان واقعي چين حداقل 25 برابر آماري بوده که به دروغ اعلام کرده و يک دنيا را به دردسر انداخته است! اين نوع محاسبه هرچند به سهولت و با یک حساب سرانگشتی انجام مي شود و کار راه انداز است و حتی ميتوان با آن موج سواري سياسي هم ايجاد کرد، اما لااقل 2 اشکال اساسي دارد:
نخست اينکه درصدِ مبتلايان و کشته شدگانِ کدام کشور را به جمعيت چين تعميم دهيم تا آمار واقعي چين بدست آيد؟!
بطور مثال جدول زير از اطلاعات رسمي که توسط WHO منتشر شده استخراج گردیده است:

همانطور که از جدول فوق مشخص است، بازي کردن با آمار و تخمين زدن يک کشور بر اساس درصدهايِ يک کشورِ ديگر مي تواند منجر به نتايج بي اعتبار و بي معنائي شود. مثلاً براساس اطلاعات کشور هند بايد تعداد واقعي کشته شدگان در چين 241 نفر باشد اما بر اساس اطلاعات کشور ايتاليا به عدد 435.650 نفر کشته ی واقعي براي چين مي رسيم. جالب اينجاست که باهمين فرمول و براساس اطلاعات ايالت نيويورک در آمريکا عدد 560.846 نفر بدست مي آيد، اما در ايالت ويرجينياي غربي که از لحاظ موقعيتِ مکاني نزديک به نيويورک هم هست، به عدد 3.763 نفر مي رسيم که به رقم اعلام شده توسط چین بسیار نزدیک است.
یا مثلاً چنانچه آمار آلمان را تعمیم دهیم؛ چین باید بیش از 2 میلیون نفر مبتلا داشته باشد، اما طبق درصدهای اندونزی، آمار واقعی مبتلایان چینی حتی به 19 هزار نفر هم نمی رسد.
در واقع اگر به تعميمِ درصدهاي يک کشور به جمعيتِ کشورِ ديگر براي صحت سنجي آمار روي آوريم، بدون استثنا تمام کشورهاي جهان در حال دروغگوئي درباره آمار کرونا هستند، زيرا آمار هيچ کشوري با کشور ديگر همخواني ندارد. حتي آمار ايالتهاي 50 گانه آمريکا هم با يکديگر همگن نيستند!

اشکال دوم آن است که اگر اين آمار و ارقام و درصدها را قابلِ تعمیم فرض کنيم، ديگر مديريت کردن چه معنائي دارد؟ مثلاً اگر يک پديده در يک کشور موجب مرگ 3 هزار نفر شود، در تمام کشورهاي ديگر هم بايد همين باشد. لذا اينکه حاکمان يک کشور آن را بطور جدي مديريت کنند و يا دولتمردان کشورِ ديگري آن را شوخي بدانند؛ نبايد اثري در نتيجه داشته باشد و در هرصورت تعداد کشته شدگانِ تمام کشورها صرف نظر از مدل مديريتي، زيرساختها، امکانات، سرعت عمل و ... همان است که بايد باشد!

اگر تا اينجا متقاعد شده ايد که بازي کردن با اعداد هيچ کمکي به وضع موجود و يافتن حقیقت نمي کند، بهتر است چند دقیقه تخمینِ ماشین حسابی را کنار گذاشته و روي واقعیت های زير بيشتر فکر کنيم:
از لحاظ علم آمار، نتایج نمونه ای را که معرّف جامعه نباشد نمیتوان به جامعه تعمیم داد. يعني اگر قصد داريم اطلاعات يک جامعه را به جامعه ديگر تعميم دهيم، بايد در ابتدا اطمينان حاصل کنيم که اين دو جامعه ويژگي هاي مشترکي دارند به نحوی که يکي از آنها بتواند معرّف ديگري باشد. در غير اينصورت نتيجه گيري ما از روائي و پايائي (Validity & Reliability ) برخوردار نيست و لذا نه تنها معتبر و قابل اعتماد نيست، بلکه حتي مانند پديده کرونا مي تواند گمراه کننده نيز باشد.

چين از لحاظ سياسي، اقتصادي و جامعه شناسي، حداقل 2 تفاوت مهم با کشورهاي غربي دارد که موجب مي شود تعميم نتايج چين به آن کشورها غيرعلمي قلمداد شود:
1- ساختار سياسي حاکميت چين، سوسياليستي است. بديهي است که در اين سيستم دستورات از بالا صادر شده و بدون چون و چرا به اجرا مي رسد. از طرف ديگر مردم نيز فرمانبردارِ حکومت هستند و هيچ شکلي از نافرماني مدني طي چند دهه اخير در چين گزارش نشده است. اين قدرت و قاطعيتِ حاکمِ سياسي از يکسو و همراهي و فرمانبرداري مردم از حکومت در سوي ديگر، موجب شد چين بتواند بدون فوت وقت قانون Lockdown (منع آمد و شد يا نوعي حکومت نظامی) را براي شهر ووهان که منشاء اوليه کروناويروس بود اجرا نمايد. بدين ترتيب 12 ميليون نفر با سخت گيرانه ترين نوع قرنطينه در جهان مواجه شدند و 11 هفته نه در شهر، بلکه در منازل خود محبوس ماندند، فيلمهاي منتشر شده از ووهان نشان مي دهد که دولت حتي درب بسياري از آپارتمانها را از بيرون جوش داده بود تا هيچکس امکان خروج از خانه را نداشته باشد!
لذا با این اقدام به موقع و قبل از انتشار در سراسر چین، عملاً در شهر ووهانِ 12 میلیونی 80 هزار نفر مبتلا شدند نه در چینِ 1.5 میلیاردی. به عبارت دیگر چین با قفل کردن کلیه ی کانالهای انتقال ویروس، محدوده یک کشورِ در معرض خطر را به یک شهر تقلیل داد و سایر مناطق کشور پهناورش را از خطر رهاند.

سوال اينجاست که کدام يک از کشورهاي ديگر به خصوص آمريکا و اروپائي ها توان اجراي چنين پديده اي را به لحاظ سياسي و اجتماعي داشتند؟ در آمريکا طبق گزارش FBI، تنها طي ماه اول شيوع کرونا رکورد 20 ساله فروش اسلحه شکسته شد و حدود 2.400.000 مجوز براي خريد اسلحه گرم در يکماه صادر گرديد. آيا دولت فدرال آمریکا توان سياسي براي اجراي حکومت نظامي را داشت؟ آيا مردمي که براي خريد دستمال توالت و اسلحه صف کشيده بودند و حتي يکديگر را کتک مي زدند، حاضر بودند از دستور دولت درخصوص حبس خانگي تمکين کنند؟!
2- ساختار اقتصادي چين مبتني بر مالکيت بخش عمومي است. در چنين سيستمي دولت بطور روزانه در حال رتق و فتق امور اقتصادي، توليد، تامين و توزيع نيازهاي جامعه است. لذا زيرساختهايِ دولتیِ ارائه اقلام و ارزاق عمومي به مردم از قبل فراهم بوده و دولت در اين خصوص مهارت کافي دارد. به همين دليل چنانچه دولت چين ناچار به حبس 12 ميليون نفر در منازلشان شود، از پسِ تامين نيازهاي ايشان و تحويل غذا و مايحتاج درب منازل به مدت 11 هفته متوالي يا ساخت بيمارستانِ هزار تختخوابي در کمتر از 10 روز هم برمي آيد. 

سوال اينجاست که کدام يک از کشورهاي ديگر توان اجراي چنين پديده اي را به لحاظ اقتصادي داشتند؟ بايد توجه کرد که صرفِ داشتن ذخاير انبوه مالي، نمي تواند به معناي توانائيِ اجراي چنين کاري باشد، داشتنِ پول با توانائي ارائه گسترده خدمات عمومي تفاوت قابل توجهي دارد. مثلاً با وجود آنکه اقتصاد آمريکا از چين بزرگتر است، اما جهان شاهد است که دولت آمريکا حتي در تأمين ارزاق عمومي در فروشگاهها هم دچار اختلال جدي شده، چه رسد به آنکه بتواند آنها را بطور رايگان درب منازل به مردم تحويل دهد. براي درک بهتر اين تفاوت فرض کنيد بطور متوسط هرساعت هزار خودرو از يک اتوبان عبور مي کنند و عوارض مي پردازند، حال اگر به هر دليلي شرايط اضطراري به شکلي حاکم شود که لازم باشد 3 هزار خودرو در ساعت عبور کنند، دولت مي تواند دریافت عوارض را بطور موقت کنسل کرده و با گسيل داشتن نيروهاي خدماتي و امدادي به آن اتوبان شرايط ترددِ رایگان را فراهم نمايد، لذا هرچند بار ترافيکي موقتاً افزايش یافته و حرکت به کندی صورت می پذیرد اما در کل، هدف برآورده مي شود. حالا فرض کنيد در بيابان يا کوهستاني که هيچ اتوباني از قبل وجود نداشته، يکباره شرايط اضطراري حکم کند که در هر ساعت 3 هزار خودرو تردد کنند. اگر حتي خزانه دولت سرشار از طلا و دلار باشد چه کاري در کوتاه مدت مي تواند انجام دهد؟ بديهي است که ابتدا بايد اتوبان احداث شود و اين کار زمان بر است، حالا اگر شرايط فوقِ اضطراري باشد و هر يک ساعت تأخير، جان چندهزار نفر را به خطر بياندازد چه؟ وجود خزانه ي غني عملاً چه فرقي با نبودنش دارد؟! 

ساختار اقتصادي آمريکا و اروپا مبتني بر مالکيت بخش خصوصي است. در اين سيستم دولت دخالت مستقيمي در توليد، تأمين و توزيع کالاها و خدمات نداشته و به دليل فقدان تجربه کافي و خصوصاً نبودِ زيرساختهاي لازم (در مثال ما همان اتوبان) که در اختيار دولت باشند؛ عملاً در اين قبيل مواردِ اضطراري، فشل و ناکارآمد مي شود. بد نيست بدانيم در چين کل مردم توسط دولت بيمه درماني دارند اما در آمريکا فقدان وجود يک سيستم بيمه درمانيِ کارا به اندازه اي حس مي شود که به برگ برنده باراک اوباما در انتخابات سال 2009 تبديل شد، هرچند ترامپ حتي همان طرح نه چندان کافي موسوم به اوباما کر (لایحه مراقبت بهداشتی مقرون به صرفه) را هم لغو نمود.

مي توان در حاشيه ي دلايل مهمي که منجر به مديريت مؤثرکرونا ويروس در کشورهاي شرق آسيا مانند چين، تايوان و هنگ کنگ گرديد، تجربه ارزشمند مقابله با سارس را هم اضافه نمود. به عنوان مثال تايوان پس از شيوع سارس در سال 2003 ، پروتکلي شامل 124 بند از بستن مرزها گرفته تا تأمين دارو و ذخاير غذا و ... جهت مقابله با اپيدمي ها تدوين و اجرا نمود. بدين ترتيب با شيوع کروناويروس ديگر تايوان نيازي به برگزاري جلسات متعدد، بالا و پايين رفتن از نمودارهاي آماري  و بدست گرفتن کاسه ي چه کنم نداشت، لذا بدون اتلاف وقت پروتکلِ از پيش تهيه شده را اجرا نمود و نتيجه آنکه تايوان با وجود گستردگي روابط اقتصادي و اجتماعي با چين و همچنين نزديکي جغرافيائي، تا امروز تنها 382 مبتلا و 6 کشته داشته است.گفته مي شود قبل از شيوع کروناويروس، طبق پروتکل مذکور 40 ميليون ماسک 3 لايه جراحي در انبارهاي مقابله با اپيدميِ تايوانِ 24 ميليون نفري موجود بوده است.

همچنين از ديگر عوامل مؤثر بر بالا بودن نسبت مرگ به مبتلايان، مي توان به اهميت ترکيب سني و سلامت جسمي هرجامعه اشاره نمود. بطورمثال ايتاليا از پيرترين کشورهاي جهان بوده و 22.6 درصد جمعیت بالای 65 سال سن دارند. شمار سالمندان 80 سال به بالا نیز به 7 درصد می رسد، لذا از لحاظ متوسط سن و همچنين ميزان بيماريهاي زمينه اي با کشوري مثل چين قابل مقايسه نيست.

مَخلَص کلام آنکه مي توانيم به ضرب و تقسيم هاي عددي مشغول شده و آگاهانه يا بدون آگاهي اجازه دهيم موج جنگ رسانه اي ما را به وادي جهلِ مرکّب برساند –آنچنان که ندانيم و ندانيم که ندانيم- ، يا اينکه به هنگام مشاهده ي تفاوتِ خروجي ها  بجاي متهم کردنِ سايرين به خروجيِ دروغين؛ به دقت تفاوت ورودي ها و پردازش ها را بررسي کنيم، باشد که رستگار شويم!

*دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه شیراز

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۱۵۰۵۱۱۱:۴۰:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ممنون از مقاله شما و اما چند نکته: ۱-من متاسفم که یک دانشجوی دوره دکترا آن هم اقتصاد اینقدر به موضوع ساده نگاه میکند. ۲-این موضوع صرفا یک موضوع تخصصی آن هم در زمینه پزشکی بود. ۳-بایستی پزشکان و متخصصین مربوطه به این موضوع بپردازند و ۴-اگر هم نپردازند که پرداخته اند چرا شما با متخصصین پزشکی قبل از انتشار این مقاله مشورت نکردید!؟ ۵-من اسمم را نمینویسم تا حمل بر معروف شدنم نشود.
ناشناس۱۴۱۶۰۵۰۰۱:۱۱:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۲۸
هر موضوعي فارغ از منشأ پيدايش، آثار ثانويه اي دارد كه در زمينه هاي ديگر بحث ميشود مثلاً اگر فقر اقتصادي منجر به جرم و جنايت شود آنگاه متخصصين جامعه شناسي يا جرم شناسي وارد تحليل ميشوند. تحليل مذكور يك بحث اقتصادسياسي است، درباره ويروس شناسي يا تركيبات دارويي صحبت نشده كه اسمش را موضوع پزشكي بگذاريم كرونا يك ويروس بوده كه تمام اقتصاد دنيا را بهم ريخته
ناشناس۱۴۱۶۲۵۹۰۹:۰۱:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۸
من برعكس شما نه تنها متاسف نشدم بلكه بسيار لذت بردم از اينكه ميبينم دانشجوهاي ايراني اينقدر تو تحليل رشد كردن خصوصاً اينكه يه خانم تحليل اقتصادي و سياسي بنويسه كه قبلاً كمتر سابقه داشته در ايران آفرين به دانشجوها و بانوان وطنم
اكبري۱۴۱۶۵۷۰۱۲:۳۹:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۸
ايرادات بيجايي بود.
ناشناس۱۴۱۶۷۲۱۱۵:۱۰:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۸
شمای پزشک چرا در مسئله اقتصادی به خودت اجازه میدی نظر بدی؟کدام تخصص پزشکی یه پروتکل دارویی وزارت بهداشت کرده همه این پزشکان بر اساس اون تجویز می کنند این کار چه تخصصی میخواد.پزشکان ما اکثرا سواد انگلیسی ندارند که حتی از نظر علمی خودشون به روز کنند بعد از تخصص دارید شما صحبت می کنید!!!!
امیر دلیل۱۴۱۵۰۵۸۱۱:۴۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
دشمن دشمن من الزاما دوست من نیست. مدیریت بحران در کشوری که بر مبنای تک حزبی اداره و مخالف، حق دم زدن ندارد بسیار راحت تر است. دوباره متذکر می شوم: منافع چین فعلا با منافع ما منطبق شده، آنان دوستان ما نیستند. به بیراه نرویم.
علی۱۴۱۵۰۶۹۱۱:۵۵:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۷
جناب نویسنده اینقدر صغری کبری نچینید . وقتی کل دنیا با ویروس مرگ آور دست به گریبان هستند و فقط در کشور های اروپایی دها هزار نفر در سینه خاک آرام گرفته اند شما تلاش برای تطهیر چین نکن . آخه انصاف هم خوب چیزیه .مگر قضیه هالوکاست است که کسی از چین چیزی نپرسد . همه دنیا که حق دارند تا ته این قضیه را در بیاورند . چرا شما اینقدر ..
یوسف اکبری۱۴۱۵۰۷۵۱۱:۵۷:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۲۷
.. متن خوب و مفیدی بود ولی به نظر من حداقل یک مسئله حل نشده باقی ، مانده اینکه چگونه است در عصر ارتباطات (جابجایی های درون مرزی) این ویروس ناشناخته و به تعبیری وحشی از استان ووهان خارج نشده؟ مگر مردم استان ووهان با مردم سایر مناطق کشور متراکم و پر جمعیت چین رفت و آمد ندارند؟ چطور شد تمام دنیا با آگاهی اولیه و یک آماده باش حداقلی که از ویروس داشتند غافلگیر شدند حتی در کشور خودمان با وجود آماده باش و هوشیاری سیستم درمانی و سایر بخش ها تنها در عرض دو هفته با گسترش ویروس مواجه شدیم ولی در کشور مبداء بیماری (با توجه به دوره کمون طولانی و بدون علامت و سرعت انتشار زیاد)فقط بیماری در یک منطقه منتشر شده؟ فراموش نکنیم تراکم جمعیت در چین حدود 4 برابر ایران می باشد
ناشناس۱۴۱۵۰۷۸۱۱:۵۹:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۲۷
همان دروغ گوی بزرگ مناسب تر است. جایی که ازادی مطبوعات وجود ندارد امار قطعا صحیح نیست
ناشناس۱۴۱۵۸۸۲۲۲:۱۹:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
خب شما كه با قطعيت صحبت ميكنيد لطفاً مستندات و آمار قطعي چين رو بفرماييد
ناشناس۱۴۱۵۸۸۷۲۲:۲۲:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
1-اگر امار چین دقیق باشد یعنی ایران تا همین الان متاسفانه بر اساس امار رسمی 30 برابر چین قربانی داشته با این وجود که چین هیچ شناختی از این ویروس هم نداشته و همین باعث شده که مسئولین بهداشتی کشور به خاطر منافع کشور و تایید خود و دولت مجبور بشوند بگویند شوخی تلخ امار چین 2- ده کشور اول اروپا و امریکا تقریبا دارای یک میزان تلفات و مبتلایان هستند و این جور نیست که امار همه کشورها با هم نخواند. وانگهی در تمام کشورهای دنیا و حتی ایران که شدیدا درگیر شدند ویروس ظرف دو تا سه هفته به کل استانها و ایالات و شهرهای انها با درجات مختلف رسیده ولی چین که حداقل دو ماه با ان در ووهان درگیر بوده و سازمان بهداشت جهانی به تقاضا چین هم نام ویروس را از ویروس ووهان به کووید 19 یعنی ویروسی که در سال 2019 در چین شروع شده تغییر داده. ولی چین در 23 ژانویه 2020 یعنی بعد از اغاز مسافرت های سال نو چینی که چند صد میلیون نفر در سرتاسر چین و چندین میلیون نفر از شهر ووهان و استان هبی در سرتاسر چین به سفر رفتند ووهان را قرنطینه کرده. آنوقت چگونه ممکن است که 90 درصد تلفات و مبتلایان چین فقط در شهر ووهان باقی مانده باشد؟! 3-اگر این دوست عزیز ما به امار کشورهایی مانند چین اعتماد کامل دارد باید به امار کره شمالی که مدعی شده است حتی یک مورد مبتلا در ان مشاهده نشده و یا امار صدام که مدعی بود صد در صد مردم عراق او را تایید کردند هم اعتماد داشته باشد 4- کشورهای اروپا و امریکا هم مقامات و سیاستمداران خیلی دوست دارند که سیستمی مانند چین و کره شمالی داشتند وامار را صفر یا خیلی پایین نشان می دادند. چه چیزی برای ترامپ از امار پایین بهتر. ولی این کشورها افکار عمومی و رسانه ها قوی و مردمی دارند که محال است سیاستمداران بتوانند چنین تلفات و بیماری گسترده ای را پنهان یا بی اهمیت جلوه دهند 5- البته هیچ کسی ادعا نمی تواند بکند که امار همه کشورها صد در صد دقیق است. ولی نمی شود باور کرد که امار المان یا سوییس که سیاسی هم نیستند دروغ باشد و سوییس یا نروژ 5 میلیونی تقریبا اندازه چین قربانی و مبتلا داشته باشند و هنوز هم ادامه داشته باشد ولی چین مدعی است که ظرف دو ماه این ویروس را سرکوب کامل کرده. 6- اگر به چین و شهر ووهان و شهرهای چین سفر کرده باشید و بدانید که مردم چین چه اندازه به بیرون غذا خوردن علاقه دارند و هر اندازه رستوران شلوغ تر باشد انها ان رستوران را بهتر می دانند و چه اندازه رستوران در شهری مانند ووهان و در خیابانها و مراکز خرید تجمع وجود دارد محال است بتوانید امار چین را باور نمایید. 7- کشورهایی مانند اندونزی و ویتنام و هند و پاکستان و.. تا حدود زیادی علت گسترش نیافتن این ویروس همان گرم بودن نسبی انهاست. ویروسهای سرماخوردگی که کرونا هم از همان خانواده هست در گرما از بین نمی روند ولی به میزان زیادی فعالیت انها کم میشود. 8- مهمترین خصوصیت یک متخصص و به خصوص دانش اموخته اقتصاد و علوم انسانی همه جانبه نگر بودن و تجربه و از همه مهمتر دیدن تصویر بزرگتر است.
ناشناس۱۴۱۵۹۲۹۲۳:۰۴:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
یانکی‌ها رکورددار دروغگویی و خفقان و اختناق و وحشی گری هستن
علي۱۴۱۶۶۲۲۱۳:۲۵:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۸
دفاع ازدروغ گويي وپنهان كاري چين كمونيست هـيچ دليلي ندارد
ناشناس۱۴۱۵۹۵۰۲۳:۲۷:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۷
لابد در پکن و شانگهای هیچ کس نگرفت!!! بعد از ..
هادی۱۴۱۶۳۱۷۰۹:۵۸:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۲۸
فاصله تایوان از ووهان کمتر از فاصله پکن تا ووهانه و بسیاری از مردم تایوان برای کار به چین در رفت و آمدن اما الان آمار مبتلایان تایوان 400 نفره فقط! در ضمن تایوان بسیار پر تراکمه. دوم اینکه چینی ها اعلام نکردن بقیه چین مبتلا نشدن. اگه اشتباه نکنم موقعی که 80 هزار نفر تعداد مبتلایان بود حدود 15 تا 20 هزار نفر مربوط به خارج از استان هوبی بودن.
ایرانی۱۴۱۶۰۵۳۰۱:۱۴:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۸
مدیریت توانمند درست نیست، حکومت پادگانی و نظامی.. در سایه حاکمان دروغگو .. مسئول مرگ ده ها هزار نفر در جهان، حکومت دروغ پرداز چین است و در آینده به پای میز محاکمه کشیده خواهند شد.
ناشناس۱۴۱۵۰۹۴۱۲:۱۱:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
دشمنی ..با آمریکا و ..بی حد و حصر .. به چین باعث میشه هر جور که شده خودتون رو قانع کنید که واقعیت اونجوریه که دوست دارید باشه.. بپذیرید یا نه ؛ دروغگویی چین بارها و بارها به همه مردم دنیا ثابت شده و مردم ایران با ..،..بی صداقتی چین رو لمس کردن. کالاهای بی کیفت و تقلب در فروش کمترینشه. میشه یه کم در مورد بانک ایرانی که در چین هست هم توضیح بدید و شفاف کنید که چطور نزدیک به سی میلیارد دلار ایران رو ندادن؟
سلام دوستان۱۴۱۵۰۹۷۱۲:۱۴:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
اگر چین دروغ گفته باشه ما هم گفتیم لطفا به مصاحبه معاون علوم پزشکی قم گوش کنید کدام پروتکل وزارت بهداشت مانع اعلام شیوع کرونا در شهرهای درگیرشده در دی و بهمن شده بود؟
ناشناس۱۴۱۶۰۴۲۰۰:۵۸:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۲۸
شک نکن هم مسئولین ما و هم چین قدری دروغ گفتن
حسن۱۴۱۵۱۰۲۱۲:۱۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۷
اگرچه بخشی از مقاله درسته و ترامپ و امثالهم ، اشتباه و کوتاهی کرده اند، اما این دروغ دولت چین را پنهان نمی کند.مسئولان ایران هم بر اساس اطلاعات دولت چین در ابتدا بیماری رو جدی نگرفتند و تا یک ماه کار خاصی نکردن و بعد ابعاد فاجعه بارش مشخص شد.
هادی۱۴۱۶۳۳۰۱۰:۰۴:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۲۸
بفرمایید چین در چه زمینه ای دروغ گفته ما هم متوجه بشیم؟ آمار مبتلایان رو کم گفته؟ آمار مرگ و میر رو پایین اعلام کرده یا چیز دیگه؟
ناشناس۱۴۱۵۱۰۷۱۲:۲۲:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
دوست عزیز.. .. .. .. ، باید بدانی که این ویروس از چین شروع شد و در آن هنگام هیچ اطلاعی از این ویروس در دسترس نبود الان سه ماه از پدید شدن این ویروس می گذره و دنیا با نحوه مقابله با آن آشنا تر شده و مطمئنا این ناشناس بودن تاثیر در تعداد مبتلایان و کشته شدگان دارد.
ناشناس۱۴۱۵۱۲۹۱۲:۳۶:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
هر کشوری کمتر از چند هزار نفر اعلام کرد به ان امار شک کنید
ناشناس۱۴۱۶۰۲۳۰۰:۳۳:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۲۸
خب الآن آمار ايران و چين و بسياري از كشورهاي ديگه بالاي چندهزارتا هست، پس ديگه حلّه؟ هيچ ملاك علمي تري نداشتيد؟!
الف ر۱۴۱۵۱۳۴۱۲:۴۰:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
من به سهم خودم به چینی ها اعتمادی ندارم اولا حداقلش اینه که تمام کالاهای بی کیفیت به ما صادر میکنه یعنی با وارد کننده های بی انصاف ما دست به یکی میکنه دوما قانون کپی رایت را رعایت نمیکنه این یعنی دزدی همین موجب بی انگیزه شدن سائرین برای ابداع و نواوری میشه
ناشناس۱۴۱۶۰۰۵۰۰:۱۰:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۲۸
این اشکال که از خود ماست چرا توی امریکا اجناس درجه یک هست و مال ما بنجل آن
ناشناس۱۴۱۶۰۴۰۰۰:۵۶:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۲۸
چه ربطي داشت؟!!
محمد۱۴۱۵۱۴۰۱۲:۴۳:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
با سلام .. یکبار از خودتان پرسیدید که بنابر ادعای مقامات چینی ، سیستم بهداشتی چین در مورد این ویروس چیزی نمیدانستند و بعد از شیوع در ووهان به عوارض آن پی برده و سریعا شهر را قرنطیه کردند، حال سوال اینست چطور ممکن است از زمان ابتلا اولین فرد تا زمان شروع قرنطینه که در خوشبینانه ترین حالت حداقل یکماه بوده است کسی از ووهان به جای دیگر چین سفر نکرده باشد آنهم در کشور بدان پهناوری و اقتصاد در هم پیچیده ، ولی در ایران با چهار نفر فرد مبتلای چینی و چین رفته از قم کل کشور در ظرف مدت یکماه آلوده می‌شود . آیا سیاست و مصلحت میتوانندفردای قیامت شما را از .. عدالت خدا در نوشتن این مقاله.. محافظت کند. چین دروغ گفته و می‌گوید چون سیستمش پلیسی است و دیکتاتوری ، کشورهایی هم که آمار دروغ اعلام می‌کنند سیستم دیکتاتوری و مونولوگ دارند
هادی۱۴۱۶۳۳۴۱۰:۱۱:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۸
شما جواب بدهید این سوالات رو لطفا 1 - آیا چین اعلام کرده شهرهای دیگه ش صفر نفر مبتلا داشته؟ (جواب: خارج از استان هوبی حدود 15 20 هزار تا آمار دادن) 2 - آیا اگر فاصله ملاکه میپذیرید که تایوان که فاصله ی کمتری نسبت به پکن تا ووهان داره و بسیاری از مردمش برای کار به چین میرن مبتلایانش فقط 400 نفر باشن؟ 3 - آیا میپذیرین که برخی ایالت های آمریکا با اون وضع فجیع فقط چند صد نفر مبتلا دارشته باشن؟ 4 - اگر چین با 4 درصد مرگ مبتلایان دروغ گفته میپذیرید آمریکا و آلمان و سوییس و ترکیه و هند و تایوان و ... هم دروغ گفتن که آمارشون زیر 4 درصده؟
ناشناس۱۴۱۵۱۴۶۱۲:۴۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۷
.. می خواهید چین را با ژاپن و آلمان و آمریکا و ایران مقایسه کنید، چطور است جک و تویوتا و فولکس و شورلت و سمند را مقایسه کنید! یا چطور است جمعیت مسلمان و اجتماعات و سندیکاها و مکان های مذهبی شان را در چین و ژاپن و آمریکا و ایران مقایسه کنید! یا اصلا بیایید دانشگاه ها را مقایسه کنیم! یا طول عمر فعالیت سیاست مداران در راس! یا اتهامات و احکام مجرمان سیاسی! ضمنا دفعه آینده که خواستید جدول منتشر کنید 2 ستون به آن بیافزایید: تعداد آزمایش های انجام شده، تعداد کیت های تولید شده در هفته (که مورد تائید بهداشت جهانی است)
ناشناس۱۴۱۶۰۵۵۰۱:۱۵:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۸
خب يعني در يك تحليل بايد تمامي تفاوتهاي سياسي اجتماعي اقتصادي فرهنگي دو كشور مقايسه ميشد تا شما جوش نياري؟!!
ناشناس۱۴۱۵۱۶۱۱۳:۰۲:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۲۷
چین با کمک آمریکا و دوستانش باد شد الان هم خواستن بادشو بخوابونن. ژاپن سرمایه ها رو داره خارج میکنه.
ناشناس۱۴۱۵۱۶۵۱۳:۰۵:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
80 درصد جان باختگان کرونا در جهان مربوط به امریکا و اروپاست این اثبات می کند که کشور لیبرالی غربی مدعی پیشرفت چقدر عقب افتاده اند.
ناشناس۱۴۱۵۹۹۱۲۳:۵۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
پیشرفت ربطی نداره به نظرم به تغذیه مربوطه ..از پیتزا خورها همین انتظار میره
هادی۱۴۱۶۳۴۴۱۰:۱۴:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۸
دوستانی که منفی دادن یعنی چی؟ بهشون برخورده غرب به این وضعیت دچار شده؟ جنگ بر سر دستمال توالت و دزدیدن ماسک و اسکورت آنچنانی برای ماشین حمل ماسک! قفسه های غارت شده فروشگاه ها! یا فکر میکنید همه کشورهای ژاپن و کره و چین و تایوان و روسیه و ترکیه و ایران و هند و مالزی و ... دروغ میگن؟
ناشناس۱۴۱۵۱۸۹۱۳:۲۰:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
آنچه مسلم است چین دروغ می گوید و این آمار ساختگی بعد از چند مدت توسط خود مردم چین فاش خواهد شد. فرق اروپا و کشورهایی مثل چین که آزادی مطبوعات ندارند همین است. مگر روسیه در مورد چرنوبیل دروغ نگفت.
کریم۱۴۱۵۱۹۹۱۳:۲۷:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۲۷
.. چند سوال و چند نکته: ا- چرا کشور چین استان ووهان را قرنطینه کرد و امکان تردد بداخل وخارج آن را ناممکن کرد چرا باید اتباع خود را که در ووهان زندگی می کردند طی پروازهای متعدد به تمام نقاط دنیا گسیل کند؟ 2- همانگونه که خود شما اشاره کردید کشورهای حاکم محور و مستبد تمامی امکانات را تحت سلطه خود داشته و معلوم نیست که چین با استفاده از همین قانون موجبات سانسور شدید خبری را ایجاد کرده باشد. ..
ناشناس۱۴۱۵۲۶۶۱۴:۰۲:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
دولت چین نظارت دیگران را نمی پذیرد وهر آماری بخواهد دروغ یا راست میگوید بنابر این نمیتوان درمورد آماری که به جهان ارائه میکند راستی آزمایی نمود و گفت مدیریت توانمند داشته یا خیر ؟ اما مدیریت ابر توانمند خیلی غلوه .
نفیسه۱۴۱۵۲۶۹۱۴:۰۵:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
معلومه نویسنده هیچ اطلاعات آماری نداره و فقط ..،.. من به نتیجه گیری مطلب کاری ندارم ولی در هنگام صعود نمایی استناد به جمعیت کشور بی معنیه. در دراز مدت هست که این معنی پیدا می‌کنه. این به این معناست که آمار آمریکا، آلمان ایران چین و حتی کشورهای کوچک رو باید مثل هم در نظر گرفت. و البته تعداد تجهیزات بیمارستانی بر حسب جمعیت بیشتر و کمتر داره. پس جمعیت فقط نقش تجهیزات و منابع داره و از نظر آماری پخش شدن بیماری ارزشی نداره. این یعنی وضع آمریکا خیلی بدتر از این حرف هاست.
ناشناس۱۴۱۶۰۷۱۰۱:۲۵:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۸
الآن كجاي اين متن به جمعيت استناد شده؟ شايد يه مطلب جاي ديگه خوندي ولي اينجا داري نظر ميذاري
ناشناس۱۴۱۵۲۷۲۱۴:۰۶:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
به نظر من ضرر چین برای دنیا به مراتب بیشتر از منفعت آن است .اگر مدیریت توانمند هم داشته باشد برای مردم خودش است ودردی از جامعه جهانی درمان نمی کند .
ناشناس۱۴۱۶۰۲۴۰۰:۳۴:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۸
آمریکا با این همه لشکر کشی درد مردم رو برآورده کرده!؟
ناشناس۱۴۱۵۲۸۱۱۴:۱۴:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۷
چین و چینی صرفا وصرفا به فکر منافع ملی خودش است بنابراین دراین زمینه موفق است اما به محیط زیست و اقتصاد مردم سایر کشورها کوچکترین اهمیتی نمی دهد البته نه اینکه سایر قدرتهای دنیا به فکر دیگران باشند ، خیر ،ولی چین از بقیه بدتر است . مدیریت ابر توانمند می خواهید ؟ آلمان و ژاپن .
علي۱۴۱۵۳۱۳۱۴:۳۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
يك نوشتاربسيارطولاني ازيك دانشجوي اقتصاد درباره يك مقوله پزشكي مانند ويروس كرونادرجهت جانبداري ازعملكرد پنهانكارانه چين كمونيست .
ناشناس۱۴۱۵۸۷۹۲۲:۱۸:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
يادداشت درمورد يه مقوله پزشكي نيست، چون ويژگيهاي پزشكي يك ويروس موشكافي نشده بلكه يك تحليل اقتصاد سياسي در مورد يه ويروس هست كه نظم اقتصاد و سياست دنيا رو بهم ريخته
ناشناس۱۴۱۵۹۳۸۲۳:۱۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
مقوله آمار پزشکی نیست لطفا بدون اطلاعات اظهارنظر نفرمایید
ایرانی۱۴۱۵۳۶۰۱۵:۰۳:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
بحث بسیار عالی و منطقی بود
ناشناس۱۴۱۵۳۶۴۱۵:۰۶:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۲۷
همه متخصصین پزشکی کشور اعلام کردند که چین در آمار بیماران و مرده ها دروغ گفته حالا شما هی ماله بکش
ناشناس۱۴۱۵۸۸۶۲۲:۲۲:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
اولاً همه ي متخصصين پزشكي كشور يعني كيا؟! سازمان نظام پزشكي گفته؟!! ثانياً متخصصين پزشكي بايد نظرات پزشكي بدن نه نظرات آماري آمار تخصص پزشكها نيست
ناشناس۱۴۱۶۰۰۷۰۰:۱۱:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۸
دکتر، متخصص، همه چی دان. متخصصین ایرانی از کجا میدونن؟ بر چی مبنایی؟ یه متخصص توی آمریکا چطور میدونه تعداد افراد مبتلا در ایران چقدره؟ آمار رو وزارت بهداشت هر کشوری اعلام می کنه. میتونه آمار درست باشه و میتونه درست نباشه ولی متخصصین ما نمیتونن این تفاوت رو بدونن چون به اطلاعات حاکمیتی کشور دیگه دسترسی ندارن. شما میری مغازه میگی من فقط 100- تومن تو حسابم دارم. مغازه دار میتونه باور بکنه یا نه ولی نمی دونه چقدر تو حساب شماست چرا؟ چونکه به اطلاعات حساب شما درسترسی نداره. فهمیدن این دکتری نمیخواد. متخصصین ایرانی به اطلاعات چین درسترسی ندارن، پس فقط میتونن بگن که براساس مشاهده های ما در ایران آمار چین باید بالاتر باشه ولی با توجه به اینکه شیوه ی مقابله به این ویروس در دو کشور متفاوت بوده نظر قطعی نمیشه داد.
داود۱۴۱۶۰۴۵۰۰:۵۹:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۲۸
حالا یه جوری میگن چین دروغ گفته انگار همه دنیا تو این مدت راستگو بودن پدر سوخته ها امضاء داده بودن که کل تحریمها علیه ایران بردارند با وقاحت تمام نه تنها تحریمها رو بر نداشتن بلکه تحریم‌های جدید هم وضع کردن
هادی۱۴۱۶۳۶۵۱۰:۲۶:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲۸
شما اسم یکی از اون همه رو با سند یا تحقیقی که مبنای کارش بوده اعلام کن لطفا ما مطالعه کنیم/
ناشناس۱۴۱۵۳۶۵۱۵:۰۹:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
به علت سانسور شدید دیر اعلام کردن بیماری تکذیب همه گیری وباز خواست از دکتر ی که متوجه بیماری شده بود و .. دروغگوی بزرگ البته با اجازه سفیر محترم
هادی۱۴۱۶۳۶۹۱۰:۲۸:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۲۸
بعد آمریکا و انگلیس که گفتن چیزی نیست یه سرماخوردگیه ساده ست بعد ترکیدن چی؟ الان فیلم های گورهای دسته جمعیشون دراومده؟ در ضمن آیا خوندی مقاله رو؟ متوجه شدی اگه بخوای بگی چین دروغ میگه باید خیلی های دیگه رو بگی دروغگو؟
ناشناس۱۴۱۵۳۷۰۱۵:۱۵:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
خوب چین عزیز را با آمار کشورهای آفریقایی مقایسه کن تا اصلا تعداد مبتلایان کشور عزیز چین صفر دربیاد.. چند کشور آفریقایی هیچ تستی نگرفته اند و آمارشان هم صفر هست!
ناشناس۱۴۱۵۸۸۹۲۲:۲۳:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
با اكثر كشورهاي شرق و غرب مقايسه شده تا معلوم بشه تخمين آماري نميتونه معتبر باشه
ناشناس۱۴۱۶۰۴۳۰۰:۵۸:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۲۸
در ايالتهاي مختلف آمريكا چي؟؟ بعضي هاشون تست ميگيرن بقيه نميگيرن؟!
ناشناس۱۴۱۵۳۸۷۱۵:۳۲:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۷
چین ابر دروغگوی بزرگ است که در پسا کرونا دنیا حقشو کف دستش میگذارند تا با جان ادمها بازی نکند
ناشناس۱۴۱۵۳۸۹۱۵:۳۵:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۷
رشته من آماره و بعید می دانم کارشناسان کاربلد و حرفه ای در هر کشوری به این سادگی که مقاله گفته کار تعمیم دادن را انجام داده باشند. علم آمار یک علم دقیق بر مبنای محاسبات و داده های دقیق است که حتی احتمال صحیح یا خطا بودن آمار خود را هم اعلام می کند . به غیر ساده انگاری در خصوص برآوردها و تعمیم های کارشناسان که در مقاله آمده و اشتباه است . لکن اصل مطلب یعنی دچار نشدن به اشتباه و بدون فکر و اندیشه کافی نظر دادن یا حتی بدون تعمق همراه موج شدن اشتباه است .
ناشناس۱۴۱۵۳۹۵۱۵:۳۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۲۷
جناب دانشجوی اقتصاد از کجا می دونی آمار چین واقعی باشه؟
سید۱۴۱۶۲۹۱۰۹:۳۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۲۸
بسمه تعالی ما هیچ ادعایی چه آماری و چه غیر آماری نداریم و اصولا هم نمی توانیم داشته باشیم ولی شما که مدعی آمار اشتباه چین هستید باید دلیل منطقی بیاورید
هادی۱۴۱۶۳۷۳۱۰:۳۰:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۸
بزرگوار مسئله همینه/ ایشون میگه اگه بخوایم بگیم آمار چین غیر واقعیه باید آمار خیلی های دیگه رو هم بگیم غیرواقعیه
ابوالمعالی۱۴۱۵۳۹۹۱۵:۳۹:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
آفرین بسیار خوب
بهنام۱۴۱۵۴۰۶۱۵:۵۰:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ممنون از نوشتهٔ خوبتان. فوق‌العاده بود. و خلاصه که آمار ووهان چین را با کدوم ایالت آمریکا و استان ایران مقایسه کنیم! چه از نظر شیوع بیماری و چه از نظر مرگ‌ومیر و چه از نظر قدرت تولید. یا حق!
ناشناس۱۴۱۵۴۷۳۱۶:۴۰:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۲۷
اولا اگر روش و.دیدگاه چین را میپسندید که قرنطینه سختگیرانه بود چرا پس ما که پیرو چین هستیم اینگونه عمل نکردیم ؟ دوما آمار چین .. هست کلی آدم که مردن و جواب تست کروناشون بعدا مثبت شد جزو آمارها نیومد و کلی آدم مردن و بحساب کرونا گذاشته نشد مثلا بیماری تنفسی و.سکته قلبی و .. ثبت شد !
کیان۱۴۱۵۴۸۴۱۶:۴۹:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
تحلیل فوق العاده واقع بینانه ای بود بسیار سپاسگذارم
ناشناس۱۴۱۵۴۹۲۱۶:۵۳:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
پزشکی که اولین بار کرونا را در چین تشخیص داد و اعلام کرد توسط نیروهای دولتی چین به جرم تشویش اذهان عمومی تهدید به مرگ شد
ناشناس۱۴۱۶۳۸۵۱۰:۳۶:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲۸
این چی رو ثابت میکنه به نظرتون؟ تو امریکا هم چند نفر از کادر درمان به خاطر اینکه گزارش دادن اخراج شدن الان ثابت میشه آمریکا دروغ گفته آمارشو؟
صف۱۴۱۵۵۵۴۱۷:۵۸:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۷
آنچه که در این مقاله بسیار جالب مغفول مانده غضب الهی است. خداوند در قرآن مجید به عنوان عبرت سایرین مثال میزند که قوم لوط را به دلیل عمل شنیع لواط محو و نابود کرد حالا وضعیت جوامع غربی را ببینید ازدواج هم جنسان هیچ عیبی محسوب نمیشود بلکه عده ای از آنها به مقامات بالای حکومتی انتخاب میشوند.بدتر و شرم آور تر از آن رواج ازدواج انسان با حیوان در جوامع غربی رایج شده است. نابودی دسته جمعی قوم ثمود و عاد ووو بماند حال ممکن است سوال شود چرا بیگناهان دچار این بلا و مورد غضب دشمن ناديده و غیر قابل دید ( کرونا) میشوند جواب ساده است چرا خلایق در جوامع مختلف به این اعمال شنیع اعتراض نکردندو حتی رابطه سیاسی و اقتصادی محکم هم با آنان بر قرار کرده اند و اگر لواط در آنجاها رواج ندارد کم فروشی و گران فروشی و ظلم به مظلوم ووو بینهایت بیداد میکند و البته یادمان نرود که در میان قوم عاد و لوط و ثمود هم بیگناهان و کودکان هم بوده اند که با خاطیان یکجا نابود شدند
ناشناس۱۴۱۵۵۶۶۱۸:۰۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۷
مشخص است که تلفات یک بیماری نوظهور به پارامترهای مختلف نژادی، سنی، جنسیتی ، امکانات و .. بستگی دارد. اما مشکل تحلیل شما اینجاست که آمار چین را درست فرض کرده و بر مبنای آن تحلیل میکنید. تمام بحث در دنیا اینست که چین با پنهانکاری آمار واقعی، خطر اصلی را از دنیا پنهان کرد. از نظر من چین دروغگویی بیش نیست
مائده رئيسي(نويسنده يادداشت)۱۴۱۶۰۴۸۰۱:۰۳:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۲۸
دوست عزيز تحليل مبتني بر پيش فرض صحت آمار نيست، مبتني بر تكنيك آمار عليه آمار است تاكيد بر اين است كه خروجي(آمار) اگر متفاوت است بايد به تفاوت ورودي ها و پردازش ها توجه كرد
هادی۱۴۱۶۳۸۲۱۰:۳۴:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۲۸
توجه نکردید. ایشون مبناشون درستی آمار چین نیست ولی میگن اگه بخوایم بگیم آمار چین غلطه باید آمار خیلیای دیگه رو هم بگیم غلطه
اكبر۱۴۱۵۵۷۲۱۸:۱۵:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۷
افرين، افرين، صد آفرين. بسيار بسيار منطقي و منسجم نوشته شده بود. فقط يك نكته هم اشاره ميكرديد و ان اينكه امار تلفات چين مربوط به مواردي است كه نتيجه تست قطعي داشته و حضور ويروس محرز بوده. بسياري از موارد مشكوك فوت شده گان كه فاقد تست با نتيجه مثبت بودند در امار تلفات ذكر نشد.
ناشناس۱۴۱۵۵۷۹۱۸:۱۸:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
یک کشور کمونیستی کثیف هر کاری انجام میده, برای حزب خلق چین مردمش 2 زار ارزش ندارن اینقدر هم جمعیت داره که نصفش هم بمیرن این حزب کثیف ککش نمیگزه
m.a۱۴۱۵۸۴۰۲۱:۵۰:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
حتما رفتار انسانها در هرکشور هم تاثیر داره، مثلا اگر در ایران مرد و زن هم عادت به دست دادن داشتن حداقل آمار ابتلا دوبرابر میشد.
شربیانی۱۴۱۵۵۸۲۱۸:۲۵:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
دیدگاه و نظریات نویسنده کاملا با حقایق ملموس موجود دنیا متفاوت است باور ندارید به آمار های سازمانهای بیطرف جهانی رجوع کنید.
مائده رئيسي(نويسنده يادداشت)۱۴۱۶۰۳۰۰۰:۴۲:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۸
دوست عزيز آنچه در مورد آمار نوشته شده ديدگاه و نظر شخصي بنده نبوده، آمار رسمي سازمان بهداشت جهاني ست كه جنابعالي هم ميتوانيد آن را در سايت هاي بين المللي مطالعه بفرماييد. اين سازمان همانطور كه از اسمش پيداست؛ سازماني بين المللي است كه عملكردش مربوط به حوزه بهداشت و درمان است. اگر جنابعالي آمار مستندي از يك نهاد معتبر بين المللي داريد كه با آمار رسمي WHO تناقض دارد لطفاً به اشتراك بگذاريد ممنون
ناشناس۱۴۱۶۰۵۸۰۱:۱۶:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۸
نویسنده محترم. سازمانهای جهانی همیشه آمار رسمی کشور گزارش دهنده را اعلام می کنند. خیلی از کشورها هم اصلا آمار را ارایه نمی دهند و یا اعلام نمی کنند. سازمان بهداشت جهانی کره شمالی را اعلام نکرده. چون دولت کره شمالی رسما آماری را اعلام نکرده. یک نویسنده و پژوهشگر مستقل باید استنادات و استدلال های افراد منتقد نظر و نوشته خود را پاسخ دهد. چرا تقریبا هیچ کس در دنیا آمار آلمان یا ژاپن یا کره جنوبی را زیر سوال نمی برد؟ خلاصه ..
ناشناس۱۴۱۶۰۹۸۰۱:۵۳:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۸
كسي در دنيا آمار هيچ جايي بجز چين رو زير سوال نبرده چون ترامپ براي تطهير خودش فقط به چين حمله ميكنه و لشكر آمريكاپرستهاي دنيا هم بدنباش همين جملات بدون مدرك رو تَكرار ميكنن
ناشناس۱۴۱۶۱۰۰۰۱:۵۷:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲۸
بابا خب نويسنده راست ميگه ديگه طرف نوشته آمارها نشون ميدن كه آمار نويسنده غلطه، اون هم ميگه آمار من نيست آمار رسمي بهداشت جهانيه و اگر شما آمار رسمي متناقض داريد بياريد
ناشناس۱۴۱۶۵۴۱۱۲:۱۵:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۲۸
من امار المان رو زیر سوال میبرم،شما هم به جای جوش زدن امار اون سازمان های معتبر کذایی رو بگذار اینجا ماهم ببینیم
علي۱۴۱۸۹۱۸۲۲:۴۷:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۳۰
نويسنده محترم خانم رءيسي هم اكنون دروغ گويي وپنهان كاري چين كمونيست درمورد آمارقربانيان ومبتلايان وگسيل مبتلايان به ديگرنقاط جهت گسترش ويروس كورونا آشكار شده است شما به جاي دفاع ازچين وتطهير نظام آن بگذاريد چين كمونيست يك ميليارد ودويست ميليوني اينكار راانجام دهد واز پرسنل درماني كشور قدرداني نماييد
هادی۱۴۱۶۳۹۲۱۰:۳۹:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۲۸
لطفا این آماری که فراتر از آمار و ارقام سازمان های جهانی است و می تواند اثبات کند چین دروغ گفته را قرار دهید. ضمنا اگر متخصصی در این زمینه تحقیقی انجام داده که اثبات کند چین دروغ گفته قرار دهید. نگذارید ثابت شود بعضی از رفقا در دوگانه اشتباه شرق و غرب بازی رسانه ای خورده اند!
ناشناس۱۴۱۵۶۰۰۱۸:۴۲:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
خیلی عالی بود
ناشناس۱۴۱۵۶۰۶۱۸:۴۷:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۲۷
حتما در بوجود امدن اين ويروس داستان و قضايايي وجود داشته ، ١٠ -٢٠ سال ديگر گندش در ميايد
ناشناس۱۴۱۵۶۰۷۱۸:۴۸:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۷
دنیای پسا کرونا دنیای جدیدی نیست بلکه فقط نقش کشورها تغییر می کند و کشورهای تولید گر دست بالاتری خواهند داشت.
dayani۱۴۱۵۶۲۵۱۸:۵۴:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۲۷
تحلیل خوبی است، اما مسائل اروپا و امریکا بعد از روشن شدن و حل شدن مسائل داخل ایران اهمیت می یابد. این روزها بیشتر میخواهیم بدانیم در ایران چه خبراست و ما داریم بکجا می رویم، لطفا در این مورد نیز با همان صراحتی که در این نوشته بکاربر ده اید، بنویسید. مگر اینکه بگوئید عاقلان را یک اشاره
ناشناس۱۴۱۵۶۳۱۱۸:۵۷:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
چطور ميشه كه از وهان به همه دنيا ويروس انتقال پيدا مكنه ولي تو شهراي ديگه چين اين اتفاق نمي افته مگه وهان فقط براي چين قرتينه بوده
ناشناس۱۴۱۵۶۴۰۱۹:۰۲:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۲۷
یک مقاله کاملا درست و منطقی وحساب گرایانه. احسنت
مصطفی۱۴۱۵۶۴۷۱۹:۰۹:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
دلایلی که آوردی فقط یک تصور خوشبینانه است ، نوع حکومت چین بیشتر از اینکه باعث اجبار مردم به خانه نشینی و تامین نیازهای روزانه آنها در درب منزل و .. شده باشه باعث محو شدن اخبار تلفات و آمارسازی قاطعانه شده چیزی که تو غرب شدنی نیست
ناشناس۱۴۱۵۷۰۹۲۰:۱۱:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
آمارهای چین با آمارهای هیچ کشوری مطابقت ندارد و فقط اگر کشوری بخواهد با آمارسازی می تواند مطابقت دهد و قطعا یک جای کار می لنگد.
هادی۱۴۱۶۴۰۳۱۰:۴۳:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۲۸
مثلا دو سه تا از محاسباتتون یا متخصصین دیگر که این رو نشون میده بزارید لطفا
ناشناس۱۴۱۶۴۳۹۱۱:۱۰:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۸
آمارهاي هيچ كشوري با هيچ كشوري تطابق نداره، مگه آمارهاي آلمان به آمريكا شبيه هست؟ يا حتي آمار ايالتهاي مختلف آمريكا به هم شبيه هست؟!
ناشناس۱۴۱۵۷۲۹۲۰:۲۶:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
واقعیت اینه که فضای بسته چین امکان راستی آزمایی هیچ کدام از این فرضیات را نمیدهد. در چین فیسبوک اینستاگرام تلگرام و حتی گوگل هم فیلتر شدید میباشد در چنین شرایطی چطور امکان دارد شهروندان وضعیت آنجا را به بقیه جهان گزارش دهند. حتی وقتی یک پزشک از شیوع یک ویروس جدید خبر میدهد کارش به سازمان امنیت چین میکشد. نویسنده باید این مطالب را نیز ذکر میکرد . همینطور وقتی آپارتمان ها جوش داده شدند در نظر بگیرید چه تعداد سالمند و یا مریضی که در همانجا مردند و کسی هم از آنها خبر دار نشد اینکه اعمال از بالا به پایین دستورات در کشورهای کمونیستی میتواند در مواقعی مفید واقع شود و نویسنده روی آن زوم کرده یک طرف قضیه میباشد طرف دیگه مرگ هزارن نفر که در همین خانه ها ماندند و کسی از آنها اطلاعی نداشت. در واقع زندانی کردن افراد ناقل و غیر ناقل و مرگ هزاران نفر به نشاندادن وجهه بین المللی بوده. چطور همکار آن پزشکی که خبر از شیوع ویروس جدید از افتادن و مرگ هزاران نفر در راهروهای بیمارستانی که خود در آن کار میکرده میدهد ولی آمار کشته شدگان 3000 نفر است؟ خوب جهان حق دارد چین را باور نکند حالا اگر هزاران مقاله هم در توجیه آن داده شود
ناشناس۱۴۱۵۷۶۶۲۰:۵۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۲۷
وقتي سلامتي مردم موضوع هست دروغ يعني جنايت نه مديريت توانمند
ناشناس۱۴۱۵۷۸۴۲۰:۵۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
هر چقدر هم چين در كنترل كرونا موفق بوده باشه ميزان كشته هاش قطعا از چيزي كه اعلام كرده بيشتره
ناشناس۱۴۱۵۸۱۳۲۱:۲۲:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
سوال1 چرا افغانستان با آن سطح پایین بهداشتی و هند با آن تراکم جمعیت و سطح پایین بهداشتی،آمارش در برابر ایران صفر است؟؟؟ .. سوال 2 چرا این ویروس از چین خارج شد و به هر کشوری رفت اما شانگهای و پکن آمارش صفر بود؟؟؟ جواب: چین ویروس را برای استیلا بر جهان ساخت!!!
ناشناس۱۴۱۵۸۱۷۲۱:۲۴:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
تمام دنيا در هر كشوري بيماري در سطح وسيع تمام كشور پخش شد ولي در چين فقط ووهان پكن شانگهاي …… ؟!!!! لطفا يكي جواب اين سوال را مي دونه ؟
ناشناس۱۴۱۵۸۷۳۲۲:۱۳:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
جواب سوال در متن نوشته شده
رضا۱۴۱۵۹۱۵۲۲:۵۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۲۷
به امید تحریم کالاهای چینی در دنیای پسا کرونایی و شکسته شدن این اقتصاد کومونیستی که کار اصلیش سرق ت ایده های نخبگان دنیاست.
ناشناس۱۴۱۵۹۸۵۲۳:۵۴:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
همین الان توی پکن کرونا شایع است منتها هر کی میمیره میگن سکته قلبی یا تنگی نفس!
ناشناس۱۴۱۶۰۴۶۰۱:۰۰:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۲۸
کره جنوبی موفق بوده نه چین آمارها مشخص است
محمد جواد۱۴۱۶۰۸۹۰۱:۴۲:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۸
خلاصه مقاله چین قند و نباته
ناشناس۱۴۱۷۰۲۱۰۰:۱۴:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲۹
علی رغم اینکه در هیچ کجای دنیا حتی سازمان جهانی بهداشت دارویی پیدا نشده و با توجه به اینکه چین مبدا ویروس بوده و قطعا تا حدی سراسیمه و غافلگیر شده آمار ۳۵۰۰نفری چین را چگونه باور کنیم؟
ناشناس۱۴۱۷۹۰۷۰۱:۰۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۳۰
لطفا سراسر مقاله را دوباره با افزوده شدن يكباره ١٢٩٠ مرگ به امار چين باز نويسي كنيد. البته منتظر افزايش ناگهاني امار چين بعد از فشارهاي بين المللي باشيد ابر قدرت مدير
ناشناس۱۴۱۸۲۵۸۱۲:۴۴:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۳۰
اختلاف چین و غربی ها به ملت ایران ارتباطی ندارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  15. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  16. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  17. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین