همه آنچه که باید درباره مشاوره مدیریت بدانید

گزارش بازرگانی،   3981217050

در زندگی روزمره همه ما گاهی شرایطی پیش آمده است که نیاز به وجود کسی را احساس کرده ایم که بتواند حرف ها و دغدغه هایمان را بشنود، از تجربیاتش با ما صحبت کند یا حتی راه حلی برای مشکلات ما ارائه دهد.
در دنیای امروز که همه مسائل کاملا تخصصی و پیچیده شده است و برای هر مهارتی نیازمند دانش و تخصصی خاص هستیم دیگر نمی توان در هر مسئله ای صاحب نظر بود.
در دنیای کسب و کار هم وضع همین گونه است. گاه برای پیشبرد اهداف شرکت نیاز یک مشاور متخصص احساس می شود و اینجاست که اهمیت مشاوره کسب و کار و شرکت مشاوره مشخص خواهد شد.

مشاوره کسب و کار چیست؟
همان طور که از مقدمه این مطلب مشخص است مشاوره کسب و کار به معنی ارائه راه حل ها و مشورت به کسب و کارها و شرکت هاست. مشاور هم به کسی گفته می شود که امر مشورت و انتقال اطلاعات را انجام می دهد. مشاوران معمولا زیر نظر یک شرکت مشاوره فعالیت می کنند.
پس از این که کسب و کارتان را آغاز کردید و به فعالیت هایتان مشغول شدید زمان هایی خواهند رسید که با موانع و مشکلاتی رو به رو خواهید شد. مشکلاتی که اگر برای آن آماده نباشید و موانعی که اگر برای حلشان چاره ای نیاندیشید شما را به دردسر خواهند انداخت و حتی ممکن است سرعت رشد شما را کند و ضعیف کنند. بنابراین برای حل این موانع و مشکلات به مشاوره کسب و کار و متخصصی با مهارت کافی نیاز پیدا خواهید کرد. امروزه به دلیل افزایش نیاز به وجود مشاوران در کسب و کارها شرکت مشاوره بسیاری در حوزه های مختلف کسب و کار و با تخصص ها و مهارت های مختلف ایجاد شده اند.

اقدامات یک مشاور
یک مشاور در حوزه مشاوره کسب و کار در قدم اول به بررسی کسب و کار، اقدامات انجام شده، نتایج کسب شده،‌ پتانسیل موجود در آن کسب و کار یا شرکت می پردازد. به این معنی که در مشاوره کسب و کار در اولین سطح، مشاور نقش یک آنالیزور دقیق را بر عهده خواهد داشت که بخش های مختلف را به دقت بررسی کرده و وضعیت فعلی را گزارش میکند.

در مرحله بعد با توجه به اهداف سازمان به بررسی نتایج و اهدافی که باید سازمان به آن دست پیدا کند می پردازد. برای این کار مشاوره کسب و کار باید با تحلیل ها و بررسی های دقیق و حساس انجام شود زیرا یک تحلیل اشتباه می تواند آینده کسب و کار را به خطر بیاندازد. اما یک تحلیل درست و کارآمد می تواند به بهره وری بیشتر سازمان، دستیابی به اهداف و رشد بیشتر آن کمک کند.

از دیگر وظایف مشاور می تواند بررسی ضعف ها و تهدیدها و عوامل بیرونی سازمان باشد که ممکن است در مسیر رشد یا دستیابی به اهداف سازمان را دچار مشکلات بعدی کند. در قدم بعدی مشاور می تواند اهداف بلند مدت و سالانه سازمان را بررسی و تدوین کند.

حوزه های مشاوره کسب و کار

 مشاوره ها می تواند در سطح یک شرکت در حوزه های خاصی مانند مشاوره مدیریت ، مشاور منابع انسانی، مشاوره بازاریابی، مشاوره فروش، مشاوره فرایند و...باشد.

مشاوره مدیریت نوعی از مشاوره است که به مدیران ارشد یک سازمان در بهره وری بهتر کمک خواهد کرد. یک شرکت مشاوره معمولا از متخصصانی در زمینه مشاوره مدیریت بهره می برد که بتوانند مسائل را در سطح مدیریت بررسی و تحلیل کنند و چالش ها و راه حل های آن ها را به مدیران گزارش کنند. یک مشاوره مدیریت زمانی موفق است و به رشد کسب و کار کمک می کند که بتواند تجربیات، اطلاعات، آمار و تحلیل های درستی به مدیران ارائه دهد.

مشاور منابع انسانی هم وظیفه هدایت مدیران یک شرکت برای مدیریت بهتر منابع انسانی را برعهده دارد. از آن جایی که نیروهای انسانی یک سازمان یکی از اصلی ترین و حیاتی ترین نقش ها را در یک سازمان برعهده دارند، یک مدیر در آن سازمان باید بتواند به خوبی امور مربوط به آن ها را سازماندهی کند. از آن جایی که امور مربوط به نیروهای انسانی بسیار گسترده و گاهی پیچیده است، یک مشاور منابع انسانی می تواند کمک ویژه ای برای مدیران سازمان ها به شمار رود.
یک مشاور منابع انسانی وظیفه بررسی وضعیت نیروهای انسانی، از جمله بررسی وضعیت عملکرد کارکنان، تعیین نقش کارکنان، گسترش مشاغل و جذب نیروها، سیستم حقوق و مزایا و حتی مدیریت عملکرد نیروهای انسانی و کار را بر عهده دارد.

یک مشاور منابع انسانی خوب و متخصص می تواند یک پل مستحکم میان مدیران و کارکنان و نیروهای انسانی یک سازمان باشد و با مهارت خود روابط را کنترل کند و فضای مناسبی را برای سازمان ایجاد کند.


استخدام یا موقت
شاید فکر کنید که با استخدام مشاور باید هزینه بسیاری را خرج کنید و این هزینه ممکن است از هزینه استخدام یک کارمند معمولی بیشتر باشد. اما باید به این نکته توجه کنید که یک مشاور با تخصص و دانشی که به همراه دارد می تواند سرعت رشد و توسعه شما را افزایش دهد و شاید یک مشاور بتواند نتیجه ای چندین برابر تعداد زیادی کارمند را برای شما کسب کند. برای مثال یک مشاور منابع انسانی یکی از حیاتی ترین نقش ها را در سازمان ها بر عهده دارد و عملکرد مناسب او سبب عملکرد خوب نیروهای انسانی و در نتیجه بازدهی خوب سازمان خواهد شد. بنابراین توصیه ما این است که پیش از استخدام تعداد زیادی کارمند، یک مشاور تمام وقت استخدام کنید.
اگر هم نیاز به مشاوره طولانی مدت در حوزه کسب و کارتان ندارید، می توانید در برخورد با چالش هایتان برای بهره مندی از اطلاعات و دانش یک مشاوره کسب و کار با یک شرکت مشاوره همکاری داشته باشید.
بنابراین استخدام یا همکاری موقت با مشاور کاملا بستگی به نوع کسب و کار، نوع نیاز، اهداف و پتانسیل های شما دارد.

در انتها باید اشاره کنیم که شرکت مشاوره مدیریت تجربه شاپرک آبی با بهره مندی از گروهی از متخصصان مشاوره کسب و کار آماده ارائه مشاوره های دقیق و کاربردی است

 

" این رپورتاژ آگهی توسط آژانس خبری ایران رپورتاژ نگارش و منتشر شده است."

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین