قربانیان خاموش صنعت هوایی

حمید نجف، گروه اقتصادی الف،   4040416031 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
 قربانیان خاموش صنعت هوایی

با بسته شدن فضای هوایی کشور در جریان جنگ ۱۲ روزه و دوران آتش‌بس، صنعت هوانوردی ایران نیز با مشکل رو به رو شد. اما آنچه بیش از خود بحران جای تأمل دارد، نحوه مواجهه دولت با پیامدهای آن برای شرکت‌های هواپیمایی خصوصی و دولتی است؛ برخوردی تبعیض‌آمیز و ناعادلانه که امروز به تهدیدی برای موجودیت بخش خصوصی بدل شده است.

در حالی‌ که شرکت‌های دولتی با بودجه‌های کلان عمومی و بدون هیچ نگرانی بابت منابع، به فعالیت‌های پرهزینه و کم‌بازده خود ادامه می‌دهند، شرکت‌های هواپیمایی خصوصی که عمدتاً کارآمدتر، چابک‌تر و وابسته به بازار هستند، در حال فرسایش و حتی ورشکستگی‌اند. آیا عدالت این است که شرکتی دولتی با ساختار معیوب، نیروی انسانی مازاد، سوءمدیریت و بعضاً فساد، از حمایت کامل برخوردار باشد، اما یک شرکت خصوصی که با هزار زحمت و سرمایه‌گذاری واقعی سرپا مانده، در تندباد بحران، رها شود؟

واقعیت تلخ آن است که در سایه این بحران، دولت نه‌تنها از شرکت‌های خصوصی حمایت نکرد، بلکه عملاً با ادامه تزریق پول به شرکت‌های دولتی ناکارآمد، زمینه نابودی رقبای سالم و مولد را فراهم کرده است. گویی قرار است شرکت‌های کارآمد خصوصی قربانی بقای شرکت‌های  بعضا فربه، ورشکسته و بی‌انضباط دولتی شوند.

سؤال روشن و صریح این است،  چرا دولت از جیب ملت، شرکتی را نجات می‌دهد که نمی‌تواند حتی بدون بودجه عمومی روی پای خود بایستد، اما برای نجات شرکتی که با سرمایه بخش خصوصی جان گرفته، هیچ سازوکاری ندارد؟

این سیاست نه‌فقط ضدعدالت و ضدتوسعه است، بلکه نشانه‌ای از ضعف درک درست از اقتصاد رقابتی و ناتوانی در اولویت‌بندی منابع محدود ملی‌ است. حمایت واقعی یعنی ایجاد میدان برابر، نه پنهان شدن پشت شرکت‌های دولتی و توزیع منابع.

اگر دولت واقعاً به دنبال نجات صنعت هوانوردی است، باید شرکت‌های خصوصی را در مرکز حمایت‌های خود قرار دهد. چراکه تنها آن‌ها هستند که می‌توانند در آینده‌ای نه‌چندان دور، صنعت هوایی ایران را از این زمین‌گیر شدن تاریخی نجات دهند.

دیدگاه کاربران

احمد۳۹۵۵۴۹۲۰۹:۴۷:۵۸ ۱۴۰۴/۴/۱۷
این سیاست‌ها سیاست‌های حاکمیتی هستند نه دولتی.
ناشناس۳۹۵۵۹۶۱۱۲:۲۸:۰۲ ۱۴۰۴/۴/۱۷
حاکمیت یعنی دولت
ناشناس۳۹۵۵۵۲۸۱۰:۰۰:۵۴ ۱۴۰۴/۴/۱۷
با دنیا تعامل کنید تا همه چیز به روال عادی برگردد.مگر دولت ها چقدر توان و درامد دارند که بتوانند برای همه چیز کمک کنند.
ناشناس۳۹۵۵۹۶۵۱۲:۲۹:۰۰ ۱۴۰۴/۴/۱۷
دنبال تعامل ظاهری بودید که هم تحریم‌ها شدید هم جنگ در ضمن ربطی هم به موضوع نداشت
ناشناس۳۹۵۵۵۳۱۱۰:۰۳:۴۹ ۱۴۰۴/۴/۱۷
قربانیان خاموش،کشور و مردم هستند که قربانی سیاست های تند عده ای شده اند.
ناشناس۳۹۵۵۵۹۶۱۰:۳۱:۳۳ ۱۴۰۴/۴/۱۷
ای کاش فقط صنعت هوایی این قدر فشل بود. در کشور به هر بخشی نگاه می کنیم همین وضعیت فشل و داغون رو می بینیم. صنعت خودروسازی، تیم های ورزشی، صنعت برق، صنایع غذایی که هر روز با افزایش قیمت مواجه هستیم و...
ناشناس۳۹۵۵۶۲۱۱۰:۴۳:۲۴ ۱۴۰۴/۴/۱۷
همه بخش ها همین وضعیت رو دارند . یک سر به شرکتهای دولتی و خصولتی بزنید متوجه میشوید .
ناشناس۳۹۵۵۷۶۰۱۱:۲۲:۲۱ ۱۴۰۴/۴/۱۷
با مراجعه به سایت فلایت رادار24 مشخص می شود که مجموع هواپیماهای شرکتهای مسافربری ایران در حال حاضر 142 فروند است که همگی پا به سن گذاشته هستند. در حالیکه شرکتهای قطر ایرویرز 263 فروند، لوفتهانزا 309 فروند، آمریکن ایر لاینر 1598 فروند...... هواپیمای غالباً نو دارند. ضمن اینکه شرکتهای هواپیمایی ایران به مقاصد خارجی بسیار محدودی پرواز می کنند. بی شک صنعت هواپیمایی ایران از تحریم ها بیشترین آسیب را دیده است.
سعید۳۹۵۵۷۹۷۱۱:۳۳:۲۴ ۱۴۰۴/۴/۱۷
مگر شرکت هواپیمایی خصوصی هم داریم؟!
ناشناس۳۹۵۶۱۱۸۱۳:۱۹:۳۵ ۱۴۰۴/۴/۱۷
اگر منظورش شرکت های هواپیمایی دولتی هست مگه چند تا داریم و اصلا مگه بودجه و رانت دارند؟ اگر کل شرکت های دولتی منظورش هست که چرا اسم از هواپیمایی برده و اون هم برمیگرده به مدیریت خودتون با اقتصاد خراب و فشل به قول شما هم همه شرکت ها خصولتی هستند اتفاقا بدبخت اون دولتی هست که رانت و ... نداره
yektanetتریبون

آخرین عناوین