طالبان را باید از توهم بیرون آورد!

جلال الدین فنایی، پژوهشگر روابط بین الملل، گروه سیاسی الف،   4020304060 ۸۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
طالبان را باید از توهم بیرون آورد!

وضعیت آب سیستان، ایران را در موقعیتی  پیچیده‌ قرار داده. طبق قراردادی که میان رضاخان و ظاهر شاه افغانستان امضا شد، در ازای بخشش هزاران کیلومتر مربع از خاک ایران به افغانستان، قرار شد تنها 25% از آب هیرمند به ایران برسد، یعنی ثانیه‌ای 26 لیتر مکعب آب. حدود  سی سال است که تقریبا هیچ آبی از هیرمند به ایران نمی‌رسد. این امر باعث معضلاتی برای ایران شده است، از جمله هجوم ریزگردها به  بخش‌هایی از ایران، مهاجرت اجباری سیستانی‌ها و تغییر دموگرافی مذهبی استان‌های مرزی شرقی ما. بنابراین برای تأمین امنیت ملی ما ضروری است که این معاهده عملی گردد. به صورت عملی ایران می‌تواند  سلسله اقداماتی را در این زمینه انجام دهد، از جمله:

1.اعمال فشار دیپلماتیک: ایران می‌تواند شکایتی‌ رسمی به طالبان ارائه کند و تهدید کند که در صورت عدم رسیدگی به مسائل آب، روابط دیپلماتیک را کاهش خواهد داد و تحریم‌هایی را اعمال خواهد کرد. اگر طالبان خواهان به رسمیت شناختن و ثبات وضعیت بین المللی خود باشد، ممکن است نسبت به توافق با ایران اظهار تمایل کند؛ اما با توجه به ماهیت طالبان و موضع انزواطلبانه اش در سیاست خارجی، دستیابی و اجرای چنین معاملات دیپلماتیک چندان متصور نیست.

2.اعمال فشار غیرمستقیم: ایران می‌تواند از گروه‌ها و نیروهای ضد طالبان در افغانستان حمایت کند تا کنترل و اقتدار داخلی طالبان را تضعیف کنند، به‌ویژه در امتداد مناطق مرزی نزدیک به ایران تا مرکز در منطقه بامیان و پیش تر تا مناطق ملحق به دره پنجشیر و مناطقی که سدها و آب بندها ساخته شده اند. با این حال، تضمینی وجود ندارد که چنین سیاستی موفقیت آمیز باشد و خطر درگیری و بی ثباتی بیشتر را به همراه دارد؛ اما در هر حال هسته های خفته مخالف طالبان در افغانستان کم نیستند و در این زمینه ایران اهرم های مناسبی در اختیار دارد.
3.مداخله نظامی: به عنوان آخرین چاره، ایران می‌تواند عملیات نظامی محدودی را برای تخریب سدها یا زیرساخت های ساخته شده برای محدود کردن جریان آب به ایران انجام دهد،  اما اقدام نظامی مستقیم نیز خطر تشدید درگیری و بی‌ثباتی بیشتر مرزها را به دنبال دارد.

من حیث المجموع، در حالی که جمهوری اسلامی ایران چندین گزینه دارد، هیچ یک به تنهایی کافی نیستند؛ بلکه ترکیبی از اقدامات ممکن است نتیجه‌بخش باشد. به هر تقدیر، تعامل با طالبان در هر سناریویی برای ایران دشوار و مخاطره‌آمیز خواهد بود. ایران از روز اول استقرار طالبان به استقبال جنگ با طالبان نرفته و اهتمام داشته که مشکلات در این زمینه را به مسالمت‌آمیزترین وجه مدیریت کند؛ اما این حسن برخورد ایران موجب سوتفاهماتی شده است. طالبان نباید چنین تصوری داشته باشد که هزینه ای بابت بدعهدی ها و رفتارهای منافی با حسن همجواری نخواهد پرداخت. از این رو عاقلانه است که در روابط دو کشور توازن تهدید و وحشت وجود داشته باشد، چیزی که در حال حاضر موجود نیست. طالبان به جای آنکه برای توسعه افغانستان، تجارت با ایران را تسهیل کند، مایحتاج مردمش را فراهم کند، کمبود انرژی خود را جبران کند، به بنادر ایران دسترسی پیدا کند، و از ظرفیت های این همسایه قدرتمندش به سود خود استفاده کند، سبک مغزی می کند و بر طبل دشمنی می کوبد. در هر حال لازم است جمهوری اسلامی ایران با رعایت همه موازین عقلانی از ابزارهایی که در اختیار دارد برای احقاق حقوقش استفاده کند. اگر در برابر طالبان کوتاه بیاییم و از حق خود به نحو شایسته برخودار نشویم فردا باکو و ترکیه و دیگران هم از ایران طلبکار  خواهند شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۶۲۳۳۸۱۸:۵۶:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۴
این عکس همین چولمنگ که رییس جمهور کشور ما را مسخره کرده بود
ناشناس۳۰۶۲۵۱۹۲۱:۱۹:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۴
چند درصد این 8 میلیون افغانی که در ایران زندگی می کنند، طرفدار طالبان هستند؟
ناشناس۳۰۶۲۶۲۸۲۳:۰۴:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۴
در ایران، کشوری که سیستم اقتصادی آن پر از یارانه است، حضور 8 میلیون افغانی بسیار مهلک و آسیب زا است. مسئولان ارشد کشور باید برای این موضوع هرچه زودتر چاره اندیشی کنند.
ناشناس۳۰۶۲۸۲۹۰۷:۲۶:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۵
در طی این سالها، ایرانیان دارای سرمایه یا تحصیل کرده که کشور به آنها احتیاج دارند از کشور مهاجرت کرده، در عوض افغانهایی که نه تحصیلات دارند و نه سرمایه به کشور وارد و ساکن شده اند. افغانهایی که میلونها شغل را جوانان ایرانی ربوده اند، از انواع یارانه ها و امکانات ایران استفاده می کنند، مالیات نمی پردازند، دست مزدهایشان را به صورت ارز از کشور خارج می کنند، پیشینه و حتی هویت سجلی و واقعی آنها برای ما مشخص نیستند.
مهدی۳۰۶۴۴۲۳۱۳:۴۱:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۶
من در دور و بر خودم تعدادی افغانستانی می شناسم که اتفاقا به لحاظ توانمندی علمی و حتی اقتصادی و مالی، نخبه هستند، اما به جهت ذهنیت عمومی شکل گرفته در ما از خارجی های مستقر در ایران، فکر می کنیم اینها ظرفیت ندارند، بر همین مبنا هیچ خدمات اولیه ای به این افراد داده نمی شود و در نتیجه اینها که به ایران علا قه دارند هم، ایران را به مقصد اروپا و حتی استانبول و دبی ترک می کنند.
ناشناس۳۰۶۲۸۳۵۰۷:۳۳:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۵
چه طور مسئولان از کاهش رشد جمعیت ایران اظهار نگرانی می کنند اما از افزایش روز افزون اتباع افغانستان نگران نیستند؟ امروز افغانها 10% جمعیت ساکن در ایران را تشکیل می دهند.
ناشناس۳۰۶۲۸۳۷۰۷:۳۴:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۵
آیا 40 سال میزبانی از افغانها در ایران کافی نیست؟
ناشناس۳۰۶۲۶۳۱۲۳:۰۷:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۴
بدنه کارگری در دنیا، عمدتا با سیستم های فنی و حرفه ای و بر پایه مهارت آموزی شکل گرفته است که این فضا در کشور ما با رابطه استادی شاگردی تعریف می شود. یکی از آسیب هایی که حضور گسترده کارگران افغانی در بازار کار ایران در سالهای آینده می تواند ایجاد کند این است که این مهارت ها از یاد جامعه ایرانی فراموش و کشور متکی به کارگران افغانی خواهد شد.
ناشناس۳۰۶۲۷۴۶۰۱:۵۹:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۵
سالی دو میلیون آواره افغانی را به کشورشان بفرستید تا پس از پنج سال فقط تعدادبسیار محدودی در کشور ما باشند از لحاظ امنیتی هم از اول صحیح نبوده این جمعیت عظیم در ایران باشند
ناشناس۳۰۶۲۶۳۶۲۳:۱۲:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۴
کارگران افغانی، علاوه بر اینکه دستمزد کمتری می گیرند، مدت زمان غیبت در کار و یا مرخصی کمتری نسبت به کارگران ایرانی دارند. مجموع اینها باعث می شود که شرایط به کارگیری یک کارگر افغان برای کارفرمای ایرانی مطلوب تر از یک کارگر ایرانی باشد. بنابر این، مافیایی هم برای دفاع از حضور افغانها در ایران وجود دارد که با هر تلاشی برای اخراج آنها مخالفت می کند!
ناشناس۳۰۶۲۶۳۷۲۳:۱۲:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۴
کارگران افغانی در استان های مرکزی و شرقی و جنوبی حضور دارند و اتفاقا عمده نیاز به نیروی انسانی شاغل در کشور نیز مربوط به این استانهاست و اتباع افغانی توانستند این مناطق را نسبت به نیروی کار اشباع کنند.
ناشناس۳۰۶۲۶۴۲۲۳:۲۰:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۴
کارگران افغانستانی هر سال میزان قابل توجهی ارز از ایران خارج می کنند. آنها دستمزدهای خود را پس اندار و به ارز تبدیل کرده و هر چند ماه یک بار بطور غیرقانونی با خود به افغانستان برده و مجدداً بعد از مدتی به طور غیرقانونی به ایران بر می گردند.
ناشناس۳۰۶۲۶۵۸۲۳:۳۷:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۴
اگر از این 8 میلیون افغانی ساکن ایران، 3 میلیون نفر مشغول به کار بوده و هر کدام سالی 1000 دلار ارز از ایران خارج و به افغانستان منتقل کنند، در مجموع حداقل سالی 3 میلیارد دلار ارز از ایران خارج می کنند. در سال 1388، وزیر کشور وقت مصطفی محمد نجار در مصاحبه ای اعلام کرده بود که در آن زمان 3 میلیون افغانی در کشور حضور دارند و نزدیک به 4 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می کنند.
ناشناس۳۰۶۲۵۲۱۲۱:۲۰:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۴
تحویل دادن سفارت افغانستان در تهران به طالبان اقدام اشتباهی بود.
ناشناس۳۰۶۲۵۲۳۲۱:۲۱:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۴
دعوت از مقامات طالبان برای بازدید از نمایشگاه کتاب تهران کار اشتباهی بود.
ناشناس۳۰۶۲۵۲۶۲۱:۲۳:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۴
با کشوری که حاکمانش را دنیا به رسمیت نشناخته نباید مراوده کرد.
ناشناس۳۰۶۳۷۱۰۲۳:۱۷:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۵
نمیدانم چرا همیشه باید با تمام دنیا تفاوت داشته باشیم، و متاسفانه انهم تفاوتی زیانبار
ناشناس۳۰۶۲۵۳۴۲۱:۲۹:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۴
باید افغانه را استان به استان گروهبندی کرده و طی یک برنامه چند ماهه از کشور اخراج کرد.
ناشناس۳۰۶۲۶۶۷۲۳:۵۰:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۴
وظیفه سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا است که پیگیر وضع زندگی افغانها باشند. مردم ایران 40 سال میزبان آنها بوده اند و این کفایت می کند. زمان بازگشت افاغنه فرا رسیده است.
ناشناس۳۰۶۲۵۴۳۲۱:۳۷:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۴
افغانهای مقیم ایران در طی چند دهه اخیر علاوه بر استفاده از امکانات ایران، مالیات نداده اند که هیچ، بخشی از کارکرد خود را به صورت ارز از کشور خارج و به افغانستان فرستاده اند. که رقم قابل توجه ای است.
ناشناس۳۰۶۲۶۷۰۲۳:۵۲:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۴
مالیات به کنار از مواهب کالاهای یارانه ای از نان گرفته تا بنزین بهرمند هستند
م۳۰۶۴۱۵۶۱۰:۳۷:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۶
مرد حسابی من سالی یک میلیون دارم بابت کارت شناسایی میدم نان و غیره هم دارم آزاد می‌خریم یارانه که نمی‌دن..اما با این حال مردم خوبی دارن ایران انشاالله مشگل ماهم برطرف بشه بریم کشور خودمون هیج جا خونه خود آدم نمیشه همه اینو قبول دارن
ناشناس۳۰۶۴۹۴۶۱۸:۴۸:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۶
زودتر برو
ناشناس۳۰۶۲۸۸۹۰۸:۵۷:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۵
رییس جمهور گفت حرف مرا جدی بگیرید و امری معمول تلقی نکنید مقامات ارشد طالبان اصلا به حرف او توجه نکردند فقط سخن گو آنان توهین آمیز جواب داد دیگر این حرفها تکرار نشود وعناصر رده پایین هم دبه حقابه برای رییس جمهور پر کردند حالا اگر ایران اقتدار خود را نشان ندهد دنیا تصور بد می کند
ناشناس۳۰۶۲۹۷۱۱۰:۱۵:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۵
افغانستان را رها کنیم و از دریای عمان آب برای سیستان بکشیم.... افغانی ها خودشان با خودشان بدند و تنها عاملی که طالبان را قوی می کند پیداکردن یک دشمن خارجی است و...بگذارید آب ندهند شماهم بسم الله افاغنه طرفدار طالب را برگردانید
علی۳۰۶۲۳۴۱۱۸:۵۸:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۴
جدایی هرات از خاک ایران در سال ۱۸۵۷ (میلادی) به موجب معاهدهٔ پاریس اتفاق افتاد
ناشناس۳۰۶۳۱۴۳۱۳:۱۵:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۵
یک سوال کو چیک دارم کامران میرزا حاکم هرات در دوره فتحعلی شوه قاجار که بود؟
ناشناس۳۰۶۳۳۲۰۱۶:۲۱:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۵
کامران میرزا نبود و عباس میرزا بود که البته در راه مشهد فوت کرد و اصلا پاش به هرات نرسید و در ضمن بعنوان حاکم بسوی هرات حرکت نکرد بلکه قشون کشیده بود تا هرات را فتح کند یعنی قبلا هرات بدلیل قدرت و اراده انگلیس خبیث از دست رفته بود . یعنی حاکم هرات نبود
ناشناس۳۰۶۲۳۴۳۱۸:۵۹:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۴
یک موشک به سد، هزینه داره
ناشناس۳۰۶۲۳۴۵۱۸:۵۹:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۴
در زمان رضا خان با واگذاری آن مناطق 50درصد سهمیه آب را امضا کردن که پسرش با امضا دیگر سهیمه آب را به زیر 25 درصد رساندن
ناشناس۳۰۶۲۸۲۳۰۷:۰۸:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۵
این افرادی که منفی دادند حالا چه از سر لجبازی یا مسخ رسانه ای یا حتی تسویه حساب نسبت به اشتباهات مسئولین کشور در بعضی تصمیمات، کمی تاریخ بخونند. اسناد متقن تاریخی در رابطه با خیانت ها و نوکری و بی بند و باری خاندان ... پهلوی حتی از بان نزدیکان خودشون کم نیست.
ناشناس۳۰۶۳۴۶۳۱۸:۳۵:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۵
خوب چرا نباید ۲۵ درصد حقابه را بگیریم وچرا از اهرم های فشار موجود استفاده نمی کنید
ناشناس۳۰۶۳۴۶۹۱۸:۴۱:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۵
باید همه به درک درست ومنافع ملی مشترک برسیم. با کینه توزی چیزی حل نمی شود
ناشناس۳۰۶۵۹۳۷۱۰:۴۳:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۷
حالا اگه خیلی مقتدری همون ۲۵درصدو بگیر دنیال بقیه ش نباش
ناشناس۳۰۶۲۳۴۹۱۹:۰۳:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۴
ما باید طبق برنامه مدون و حساب شده بتدریج افغانستانی های زحمتکش را که از زمان جنگ با روسیه مهمان ما شدند بتدریج به کشورشان بفرستیم طوری که بعد از این دوره مدون ما فقط افغانستانی پر کشور به عنوان مهمان موقت حد اکثر سه ماهه داشته باشیم
ناشناس۳۰۶۲۳۶۳۱۹:۱۳:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۴
با افغانستان قراداد جدیدی ببندیم و با لوله پلی اتیلن و کانال اقدام به دریافت سهمیه مشخص آب بنماییم
ناشناس۳۰۶۲۷۴۰۰۱:۵۱:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۵
گفته شده ;حدود سی سال است که تقریبا هیچ آبی از هیرمند به ایران نمی‌رسد. این امر باعث معضلاتی برای ایران شده است; قبل از رسانه ای کردن این مسئله ضروری بود موضوعاتی روشن بشود تا تصمیم گیری لازم انجام شود از جمله: توی این سی سال اولا چرا اقدامی از طرف ایران انجام نشده است اگر شده مشکل افغانستان چه بوده است؟ حداقل از زمان آقای حامد کرزای تا کنون چرا اقدام مناسبی انجام نشده؟ ضمانت اجرایی پیمان مذکور چه بوده؟
ناشناس۳۰۶۲۳۶۶۱۹:۱۵:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۴
دقیقا هرگونه انفعال باکو و.. را هم شیر می کند همین طوری که الانش هم جو گیر شده و یک گوشمالی حسابی به طالبان داده شود آنها هم حواسشان را جمع می کنند ولی اگر دنبال پاک سازی کامل باشد باید طالبان به شکل کامل محو شود و فکر نکم در سیاست ایران همچین کاری دنبال شود مگر...
عمران۳۰۶۲۳۶۸۱۹:۱۶:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۴
طالبانیسم یعنی چی: یعنی تعطیل کردن عقل و حاکم کردن تعصب و حاکمیت زور، تفرعن و لجاجت بی انتها.
ناشناس۳۰۶۲۳۸۰۱۹:۲۴:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۴
متن قراردادی که رضا شاه هزاران کیلومتر مربع خاک ایران را به افغانستان داده منتشر کنید
ناشناس۳۰۶۲۶۹۹۰۰:۲۹:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۵
سرچ کن رای آلتای، توی نتایج از مرکز پژوهشهای مجلس مربوط به سال 1314 رو میاره که البته متنش خیلی طولانیه
حامد حمدایی اصل۳۰۶۲۸۱۳۰۶:۳۵:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۵
و اصلا بگویید دقیقا کجاها را داده؟
ناشناس۳۰۶۳۰۰۱۱۰:۴۵:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۵
خودتان اعتراف می کنید در سی سال گذشته آبی نیامده... سستی کردیم
Alef.ir۳۰۶۲۳۸۶۱۹:۲۸:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۴
اکثر افغانی های مقیم ایران هم همین توهم دارند که اگه اونا نباشند کل کار ساختمانی و غیره تعطیل میشه
ناشناس۳۰۶۲۳۹۸۱۹:۳۳:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۴
از این که طالبان گروه مرتجع وعقب افتاده هستند شکی نیست ولی افغانستان هم مشکل کم آبی دارد.چرا سهمیه آب را از ترکیه که سدهای عظیم ساخته وباعث کم آبی در آذربایجان و اردبیل شده مطالبه نمی کنید.قطعا فتنه ای در جریان است و میخواهند ایران و افغانستان را به جان هم بیندازند
ناشناس۳۰۶۲۸۵۰۰۷:۵۲:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۵
آن هم بجای خود،ولی نیاز آب مردم سیستان و بلوچستان اورژانسی تر است.باید از یک جایی شروع کرد.
ناشناس۳۰۶۲۴۰۶۱۹:۳۷:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۴
افغانستان آب نداره بهتره شهر هرات را پس بگیریم https://www.farsnews.ir/news/13991213000032/
ناشناس۳۰۶۲۴۱۲۱۹:۴۳:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۴
بعید است بنظرم .. هیچ کدام از این موارد روی طالبان جواب نمی‌دهد
ناشناس۳۰۶۲۴۱۸۱۹:۴۶:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۴
حدود ده میلیون افغان در میان ۸۵ میلیون ایرانی زندگی و کار می کنند با زن و بچه ! یعنی خیلی خیلی بچه ! طالبان اصلا فکر کرده که در صورت ایجاد تنش چه بلائی بر سر افغانهای ایران میاد ؟ ایرانی ها پای وطنشان وسط باشد اصلا مهربان نیستند ! یکی باید به طالبان هشدار بده در این خصوص !
ناشناس۳۰۶۲۴۴۳۲۰:۰۲:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۴
افغانی قدرنشناس از ایران برو بیرون. آره من نژاد پرستم همه دنیا نژادپرستن. ایران منو به گند کشیدید کارگر نمی‌خواهیم. برو انگلیس که من و تو اینقدر دارن طرفداری تون رو میکنن ببینیم چطور استقبال میشه. البته مجری های من و تو خودشون تو انگلیس اضافین...
ناشناس۳۰۶۳۲۸۲۱۵:۵۰:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۵
درود به شما هم میهن دانا و باشعورم
ناشناس۳۰۶۲۴۵۲۲۰:۱۰:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۴
راه دیگر اینکه در شرق کشور تغییرات از هر لحاظی که فکر نمایید ایجاد شود از احداث بناهای لازم تا نوع کشت و حتی تغییر در نوع مصارف و همچنین قوی نمودن بنیه تجارت با پاکستان و در آخر این افغانستان است که مجبور به اهدای آب مجانی خواهد شد
ناشناس۳۰۶۲۴۵۴۲۰:۱۱:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۴
فکر می کنم از فاز طالبان جنبش اصیل منطقه است به طالبان شر مطلق است داریم وارد می شویم
کاوه۳۰۶۲۵۳۰۲۱:۲۴:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۴
دولت افغانستان مثل سایر دول منطقه دلشان می خواهد با زور گویی حق دیگران را بخورند لذا نباید دولت ایران اجازه دهد هم به اهالی سیستان و بلوچستان ظلم کنند و هم شهروندانشان آزادانه دست به جرم و جنایت و قاچاق در مناطق مرزی و داخل شهرهای ایران بزنند ، اگر افغانی های مقیم ایران را دیپورت کنیم آنوقت دولت افغانستان مجبور می شود برای حفظ خودش هم شده حقابه ایران را بدهد. رضاشاه همانطور که به دستور انگلیسیها خاک ایران را بخشید تا آب بگیرد و آرارات را بخشید تا دل ترکیه را بدست آورد فکر نمی کرد که این دو کشور سالها بعد از این بذل و بخشش سو استفاده کنند و الان ما هم در مرزهای مشترک با ارمنستان و آذربایجان و هم پاکستان و افغانستان اینچنین دچار مشکل شویم.
ناشناس۳۰۶۲۵۷۲۲۲:۰۹:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۴
تنها راه رفع مشکل اب سیستان پس گرفتن منطقه دشت ناامید است که ... پهلوی هر دو در از دست رفتنش شریک هستند
2222222222۳۰۶۲۵۷۳۲۲:۱۰:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۴
معاهده پاریس در ۴ مارس ۱۸۵۷ میلادی برابر با ۱۳ اسفند ۱۲۳۵ خورشیدی پس از دومین نبرد انگلیس با ایران بر سر مسئله هرات جهت صلح بین دو کشور در پاریس منعقد گردید. طرف مذاکره‌کننده ایرانی فرخ خان غفاری بود.[۱][۲] براساس این معاهده ایرانیان توافق کردند که سپاه خود را از هرات خارج کنند، در هنگام بازگشت سفیر انگلیس به ایران از او عذرخواهی کنند و یک قرارداد تجاری استعماری را نیز بپذیرند. و یک سری امتیازات سرزمینی به سلطان مسقط که در آن زمان متحده انگلیس بشمار می‌آمد بدهند. انگلستان نیز متعهد شد که دیگر مخالفان شاه را در سفارت خود پناه ندهد. سرزمین ایران در سال ۱۸۰۸ میلادی براساس نقشهٔ بریتانیا، پیش از شکست خوردن از روسیه و از دست‌دادن سرزمین‌های شمالی در سال ۱۸۱۳ میلادی (عهدنامه گلستان) و از دست دادن هرات توسط انگلستان (معاهده پاریس) در سال ۱۸۵۷ میلادی. تصویر فرخ خان در هفته نامه «اخبار مصور لندن»، ۱۸۵۷ انگلیس با تصرف بخش‌هایی از جنوب ایران (بنادر خرمشهر و بوشهر و جزایر جنوب در خلیج فارس) ناصرالدین شاه قاجار را مجبور به قبول قرارداد پاریس (۱۸۵۶) کرد. بر طبق این پیمان، ایران از ادعای خود بر هرات چشم‌پوشی کرد و هرات در ۱۸۶۳ به افغانستان ملحق گشت و ایران موجودیت کشوری به نام افغانستان را به رسمیت شناخت. همچنین ایران پذیرفت که در صورت هرگونه مناقشه با افغانستان فقط انگلستان را به عنوان میانجی‌گر بپذیرد.. حق آبه رود هلمند هیچ ربطی به بخشش مناطقی از ایران ندارد
ناشناس۳۰۶۲۵۸۵۲۲:۲۲:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۴
راحت تر اینه که ده میلیون افغانی رو بیرون کرد بغیر آب ، نان هم ارزان می‌شود حتی مسکن و غیر
سعید۳۰۶۲۶۶۱۲۳:۴۱:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۴
با افغانها صحبت بشه و بخشی از هزینه رو اونا و بخشی رو ایران تقبل کنه و خط لوله از خروجی سد کجکی بکشن تا سیستان. بعد ایران ۵۰ درصد یا ۲۵ درصد سهمیه اش رو راحت بگیره.
ناشناس۳۰۶۲۶۷۸۰۰:۰۴:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۵
دیوانه است اون 100 آب در اختیار داره لوله بکشه نصفش بده به ما؟
ناشناس۳۰۶۲۹۱۰۰۹:۱۸:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۵
شما را راه نمی دهند از سدها بازدید کنید می خواهی لوله بکشی
ناشناس۳۰۶۲۷۱۳۰۱:۰۱:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۵
آخه افغانیهایی که خیلی هاشون از دست طالبان فرار کردن و به ما پناه آوردن چه گناهی کردن؟طالبان دشمن بشریت ه و نباید رفتارش رو به برادران و خواهران افغانی مون تعمیم داد. خیلی از کامنت ها به نظرم توهین آمیز و نژادپرستانه اس
ناشناس۳۰۶۴۱۶۹۱۰:۴۹:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۶
دورودبرتو
ناشناس۳۰۶۴۹۰۶۱۸:۱۹:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۶
کاملاً قبول دارم منتهی این کامنتها رو مردم مسلمون و با اصالت ایرانی ننوشتند. بلکه افرادی مسخ شده یا جیره بگیر که با نظام جمهوری اسلامی عناد پیدا کردند و تفکرشون ایجاد دشمنی بین مسلمانان است و نوکری برای جنایتکاران غربی رو به اهداف والای انسانی ما شرقی ها فروخته اند، می نویسند.
ناشناس۳۰۶۲۸۱۴۰۶:۳۸:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۵
ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان لوله های انتقال آب هست. به دلیل فاصله زیاد سد تا کشور ما، انتقال آب پرهزینه ولی انجام شدنی است. به جای صادرات مواد اولیه ارزشمند این لوله ها با قیمت نازل، در یک اقدام ملی زمینه انتقال آب پشت سد فراهم گردد. از طرفی با یک رویکرد ملی تکلیف سد های عریض و طویل ترکیه که به قیمت کاهش حق آبه ایران از رودخانه ارس و دجله و فرات و نتیجتاً آسیب های زیست محیطی فراوان مانند طوفان های شن کشور عراق منجر شده، هر چقدر سریعتر رسیدگی شود. به همه جبهه های درگیر مسأله آب در مرزهای غربی کشور ، توجه گردد و از توقف پشت دروازه های طالبان پرهیز گردد. طالبان بخش کوچک این ماجراست.
ناشناس۳۰۶۲۸۵۷۰۸:۰۳:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۵
سرزمینی را که به خاطر اب هیرمند به افغانستان دادیم با توجه به انجام ندادن تعهدات توسط طرف افغانی مجددا به ایران بر گردانیم
ناشناس۳۰۶۲۸۷۸۰۸:۴۱:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۵
مگه قبل از طالبان دولت افغانستان صحبت از سوخت در برابر آب نمیکرد؟ طرف افغانی هرکه باشه توهم نداره. این طرف باید خودشو بیدار کنه و اقدام قاطع بکند.
ناشناس۳۰۶۲۸۸۷۰۸:۵۲:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۵
یه موشک از یه کشور ناشناس میخوره به سدها و یا بمب گذاری توسط گروه‌های مخالف افغان ... اینجور بهتره
ناشناس۳۰۶۲۹۱۳۰۹:۲۱:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۵
متاسفانه بسیاری از افغان ها راحت به کشورشان بازمیگردند اما دوباره از طریق مرز پاکستان و بطور قاچاق راهی ایران می شوند تا این راه را نبندیم، اخراج افغان ها بیحاصل است. بکارگیری همزمان هر سه گزینه و همچنین اخراج افغانها راه حل خوبی است
ناشناس۳۰۶۲۹۶۰۱۰:۰۵:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۵
باید تمام افغان ها از کشور خارج کرد
ناشناس۳۰۶۳۲۳۴۱۴:۵۷:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۵
بردارگرامی راست می فرمایددولتمردان بایستی تاریخ نادرشاه بخوانند
رحیم۳۰۶۲۹۶۵۱۰:۰۹:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۵
باید حق وحقوق کشورمان را بگیریم حتی با جنگ بد نیست ایران در منطقه کمی قدرت نمایی کند زمینه قدرت‌نمایی هم فراهم است
ناشناس۳۰۶۲۹۷۶۱۰:۱۸:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۵
ایران آب نمیخواد بیاین این ده میلیون افغانی که ریختین توکشور ما باخودتون ببرید اگه هزارسال دیگم توایران زندگی کنند باز آب ایرانی وافغانی تویه جوب نمیره هزاران مشکل دیگه برای ما مردم ایران درست کردن که مشکل آب توش پیدا نیست آخه ایران تاکی میخواد به یه عده آدم غارنشین متحجر باج بده بخدا زشته برا ایران که بخواد ازهمچین کشوری زور بشنوه خیییلی زشته ما زیر باره حرفه زور آمریکا واروپا نرفتیم حالا شاخ شدن واسه ما جماعت دمپایی پوشان ..!!!
ناشناس۳۰۶۳۰۴۹۱۱:۴۳:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۵
تمام مشهد را افغانی ها تصرف کرده اند در اینجا احساس غربت می کند آدم،
ناشناس۳۰۶۳۰۵۶۱۱:۵۰:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۵
افغانستان برای ۸ میلیون افغانی مقیم ایران آب تامین کند .ایران چیز اضافه نمیخاد
علی۳۰۶۳۱۶۹۱۳:۴۷:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۵
سدهایشان را با موشک نقطه زن بزنید و اتباع افغانستان را از مملکت بیرون بکنید تا طالبان بفهمه باهاش شوخی نداریم.از بس به افغانستان محبت شده دچار تخیل و شبهه شده اند.
م فلاح۳۰۶۳۲۸۸۱۵:۵۶:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۵
کافیست میانه خود را با کشورهای همسایه قوی کنیم و از طریق خرد جمعی خود و انان بتوانیم این گروهک طالبان را متنبه کنیم نه اینکه در ایران برای ورود آنان فرش قرمز پهن کنیم اخرش همین می شود که هست
علی۳۰۶۳۳۵۰۱۶:۵۱:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۵
دولت محترم جمهوری اسلامی، وقتی اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران از حضور میلیونی و فاقد هرگونه توجیه عقلانی مهاجران افغانستانی در کشور تا این حد اظهار نارضایتی میکنند ، حداقل وظیفه شما بعنوان مسوولین کشور خروج کامل و دائمی مهاجرین افغانستانی و بازگرداندن به کشور خودشان است، هرگونه تعللی در این زمینه منجر به افزایش شدید مشکلات اقتصادی و اقلیمی کشور میباشد و عواقب آن غیرقابل جبران خواهد بود
ناشناس۳۰۶۵۲۲۷۲۲:۴۶:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۶
واقعا چرا به خواسته به حق و شرعی و قانونی مردم عمل نمی کنید
ناشناس۳۰۶۳۵۰۲۱۹:۱۴:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۵
زبان زور گاهی لازمه. باید به انزوای طالبان کمک کنیم.
مهدی محمودخانی۳۰۶۳۷۰۶۲۳:۰۹:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۵
بزرگترین خطر برای اینده ایران وجود اینهمه مهاجر قانونی وغیر قانونی افغانیها در ایران درحال حاضر که جدیدا سند مالکیت به نامشون میخوره بچه هاشون شناسنامه ایرانی میگیرن از قانون بیمه در کار هم به لطف دولت بهره مند میشن .
ناشناس۳۰۶۳۹۳۹۰۷:۲۵:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۶
دوستان و برادران آفغان داخل کشور هم از دست امثال طالبان به ما پناه اوردن باید مواظب باشیم وقتی طالبان در مشهد و تهران دفتر داشت پس ما حامیشون بودیم چون مخالف امریکا بودن الانم دارن برا ما شر میشن یه گوشمالی کوچیک لازمه
مهدی۳۰۶۳۹۹۴۰۸:۲۱:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۶
مورد اول که منتفی است زیرا طالبان در دنیا به عنوان یک حکومت شناخته نمیشود که بتوان از مجامع بین المللی علیه آن اقامه دعوی کرد مورددوم نیز لااقل تا سالها امکان پذیر نیست چون طالبان امروز با طالبان گذشته متفاوت است و ان به دلیل برخوداری از سلاحهایی است که از امریکا در این کشور به جا مانده لذا دست برتر در کشور افغانستان را طالبان خواهد داشت دلیل سوم شاید در دسترس ترین است چون فعلا ظاهرا تنهار راه برخورد با طالبان شاید همین گزینه است اما هزینه فایده ان باید لحاظ گردد
سعید۳۰۶۴۶۶۶۱۵:۴۲:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۶
دولت باید تمام افرادی که بصورت قاچاقی وغیر مجاز وارد کشور شده اند از هر کشوری که باشند شناسایی کرده وبه کشور خودشان باز گردانندگان چون باعث بی ثباتی کشور میشونداز هر لحاظ
ناشناس۳۰۶۴۶۷۷۱۵:۵۰:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۶
ما با افغانی های داخل کشور نباید بد تا کنیم آن ها چه گناهی کرده اند که بخاطر جنگ که مستکبران راه انداخته اند به ایران پناه آورده اند چون ایران وایرانی را دوست دارند آن ها خوب هستند آن ها هم از طالبان دل خوشی ندارند واز دست آن ها هم بعد آمریکا فرار کرده وبه ایران آمدند با آن ها کاری نداریم باید با گروه طالبان مذاکره کرده وحقمان را بگیریم
غلامحسین۳۰۶۴۷۲۰۱۶:۱۷:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۶
باسلام واحترام حق آبه ایران رابایدازطالبان بگیرید مماشات نکنید پررو میشن و مرزبان غیور اجازه تردد هیج اتباع بیگانه ای رابه داخل خاک ایران ندهند
حمید۳۰۶۴۷۹۷۱۷:۰۹:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۶
وجود افغان خطر بزرگ وپنهانی برای ایران داره ازکجا معلوم خود اینا طالبان نباشند کلا وجودشون از هر لحاظ به ضرر جامعه ومملکت من نمیدونم چرابعضی مسائل مهم یا به فکر مسئولین نمیرسه یااینکه خیلی زود فراموش میشه برعکس مسائل خیلی جزئی مثل حجاب که تو تمام کشور حتی مهد اسلام مسیر درست خودش پیدا کرده اما تو ایران حاشیه میگیره و تبدیل به ی ناهنجاری یابحران میشه
ناشناس۳۰۶۴۹۱۸۱۸:۲۵:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۶
میزان قابل توجهی از ارز دریافتی ایران از فروش سوخت و دیگر محصولات نفتی، پتوشیمی، صنعتی و غذایی به افغانستان است و به همین دلیل در بازار دلار هرات در کنار درهم امارات و دلار سلیمانیه نرخ دلار در بازار ایران را تعیین میکند. یعنی به نوعی با وجود تحریمه دست خود را زیر ساطور طالبان قرار دادیم. ولی افغانستان در صورت تحریم سوخت از طرف ایران بسیار آسیب پذیر است. درگیری جنگ و اخراج راه حل نیست. به مدت یک ماه مواد سوختی به افغانستان نفروشید و قید بازار دلار هرات را بزنید. خودشان به التماس خواهند افتاد.
ناشناس۳۰۶۴۹۲۱۱۸:۲۵:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۶
دوست عزیز با توجه به اخطار اقای رییسی به طالبان انها دارند ارزیابی توان ما را محک میزنند حقیر 10 سالی در افغانستان با انها مستقیم کار کرده ام اگر حرف اقای رییس زمین بخورد روز خوشی در مرز های شرق و جنوب شرق ایران نخواهید داشت
ناشناس۳۰۶۵۲۱۲۲۲:۳۴:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۶
بخداوند قسم شیعه و سنی و چشم بادامی وغیره بادامی ندارند همه یکی اند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

آخرین عناوین