ایزدی: واکنش صحیح به فعال‌شدن مکانیسم ماشه، خروج از NPT است/ خروج از برجام برای ما سودی ندارد

گروه سیاسی الف،   3990628076 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در قبال فعال شدن مکانیسم ماشه، اقدامی که باید انجام دهیم این است که ذیل قانونی که مجلس در سال ۹۴ تصویب کرد، کاهش و توقف تعهدات هسته‌ای را داشته باشیم.

ایزدی: واکنش صحیح به فعال‌شدن مکانیسم ماشه، خروج از NPT است/ خروج از برجام برای ما سودی ندارد

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با فارس با اشاره به فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی آمریکا علیه ایران در توافق هسته‌ای گفت: من هم مثل برخی کارشناسان دیگر، معتقد نیستم که باید از برجام خارج شویم، بلکه اقدامی که باید انجام دهیم این است که ذیل قانونی که مجلس در سال ۹۴ تصویب کرد، کاهش و توقف تعهدات را داشته باشیم.

غربی‌ها گام‌های ایران در کاهش تعهدات را جدّی نگرفته‌اند

وی ادامه داد: درست است که ایران پنج گام را در کاهش تعهدات خود برداشته است، منتها این قدم‌ها غالباً قدم‌های خیلی مؤثری نبوده‌اند و چون در عمل مؤثر نبوده، طرف مقابل هم خیلی آن را جدّی نگرفته است.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: زمانی که قدم‌های مربوط به کاهش تعهدات برداشته می‌شد از مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پرسیدند با توجه به قدمی که ایران برداشته واکنش شما چیست، او به درستی پاسخ داد که این قدم، قدم مهمی نیست و نیازی به پاسخ ندارد.

ایزدی با بیان اینکه دوستانی که در دولت هستند نسبت به برجام،‌ تقدس قائل هستند، اظهار داشت: دولتی‌ها در عمل نمی‌توانند ببینند توافقی که این همه برای آن زحمت کشیده‌اند به وضعیت فعلی دچار شده است. البته زمان مذاکرات هم وضعیت فعلی برجام پیش‌بینی می‌شد، ولی نه آن زمان به این نقدها توجه کردند نه الان توجه دارند.

وی ادامه داد: طرف مقابل هم این را متوجه شده و یکی از دلایلی که هر روز یک سیاست ضدایرانی اعمال می‌کند این است که آن‌ها در قبال اقدامات قبلی خود هزینه‌ای را پرداخت نکرده‌اند.

توقف و کاهش جدّی تعهدات ایران باید دنبال شود

کارشناس مسائل بین‌الملل یکی از اقداماتی که باید از طرف ایران انجام شود، توقف و کاهش جدّی تعهدات برجامی خود دانست و گفت: ما باید تا کنون به ۱۹۰ هزار سویی که قبلاً مطرح شد، رسیده باشیم نه اینکه تازه بخواهیم تهدید کنیم که ما به فلان درصد غنی‌سازی می‌رسیم یا فلان حجم اورانیوم غنی‌شده را خواهیم داشت.

ایزدی ادامه داد: نتیجه تسریع کاهش تعهدات این خواهد بود که اگر بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بشود یا ترامپ برگردد و علاقه‌مند به مذاکره واقعی بشود، با توجه به اینکه دوستان ما در دولت هم علاقه‌مند به مذاکره هستند، می‌توانند پای میز مذاکره بنشینند.

وی افزود: در حالت فعلی ما توانمندی‌های هسته‌ای گسترده‌ای نداریم. پنج سال پیش ما ۱۰ تن اورانیوم غنی‌شده داشتیم و به‌پای برجام گذاشتیم. اراک، ‌فوردو، نطنز  و ۱۹ هزار سانتریفیوژ داشتیم، امّا الان با ۳ تن اورانیوم چه می‌خواهیم بگیریم؟

فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید سرعت بگیرد

ایزدی با تأکید بر اینکه سرعت گرفتن فعالیت‌های هسته‌ای ایران و کاهش تعهدات قطعاً یکی از کارهایی است که باید انجام دهیم، گفت: مخصوصاً در شرایط فعلی که دولت آمریکا هیچ رودریاستی با ما ندارد. ترامپ بدترین تحریم‌ها را اعمال کرده و سردار سلیمانی را شهید کرده است. بنابراین کسی در داخل کشور نباید نسبت به آمریکا هیچگونه رودربایستی داشته باشد.

خروج از برجام امتیازی برای ما نخواهد داشت

وی، خروج از برجام از سوی ایران را اقدام نامناسبی دانست و درباره علّت آن گفت: برجام یکسری تعهدات را برای ما ایجاد کرده که ما اجرا کرده‌ایم و الان خروج از آن خیلی برای ما امتیازی ندارد. مثل این می‌ماند که شما پولی داده‌اید و خانه‌ای خریده‌اید، امّا طرف قرارداد پول را گرفته و حالا خانه را تحویل نمی‌دهد. اگر شما در چنین شرایطی قرار بگیرید پاره کردن قرارداد خیلی برای شما مفید نیست. بالاخره برجام متنی است که هر وقت طرف مقابل بهانه گرفت، ایران می‌تواند بگوید هروقت به برجام برگشتید، بعداً بیایید تا صحبت کنیم.

خروج از NPT قطعاً‌ برای ما مفید خواهد بود

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران با بیان اینکه خروج از NPT قطعاً‌ برای ما مفید خواهد بود، تصریح کرد: NPT از ابتدا هیچ وقت به درد ما نخورده و غیر از زحمت و مزاحمت و بازرسی‌های بی‌ثمر و بی‌پایان هیچ سودی نداشته است. 

ایزدی با یادآوری اینکه یک مجموعه غیر توانمند در یک دوره‌ای ما را عضو NPT کردند، گفت: سالهاست ما داریم هزینه آن عمل اشتباه را می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما همیشه از آژانس بین‌المللی می‌پرسیم که چرا هیچ برخوردی با اسرائیل نمی‌کنید؟ در حالی که آنها بمب هسته‌ای دارند و ما رتبه یک بازدیدهای هسته‌ای را داریم و ۹۰ درصد بازدیدها مال ما بوده، گفت: آژانس در پاسخ می‌گوید اسرائیل هیچ‌وقت NPT را امضاء نکرده و شما هم می‌خواستید امضاء نکنید! 

کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: مجلس باید قانونی را تصویب کند که چنانچه روند مزاحمت‌های فعلی وجود داشته باشد، دولت مؤظف شود در یک بازه زمانی مثلاً شش ماهه از NPT خارج شود.

باید از فضای سنگین ایجادشده علیه آمریکا استفاده کنیم

ایزدی با یادآوری فضای سنگینی که زمان خروج آمریکا از برجام علیه این کشور وجود داشت، گفت: ما هیچ استفاده‌ای از این فضای منفی رسانه‌ای که علیه آمریکا بود، انجام ندادیم و بار تبلیغاتی که روی آمریکا بود بعد از مدتی فراموش شد. ما نباید اشتباه دفعه قبل را مرتکب شویم. 

وی ادامه داد: اکنون باز شاهد یک بار روانی بر روی آمریکا هستیم، چرا که همه می‌گویند مکانیسم ماشه را اجرا نکن و حق استفاده از آن را نداری. بنابراین الان نباید اشتباه دفعه قبل را تکرار کنیم. دفعه قبل می‌گفتند کاری نکنیم چرا که ما برجام اروپایی را داریم. الان معلوم شد که برجام اروپایی چقدر خنده‌دار است. همان موقع هم گفته می‌شد چیزی به اسم برجام اروپایی وجود ندارد، منتها عده‌ای باور نمی‌کردند.

ایزدی با بیان اینکه ما نباید فرصت فعلی را از دست بدهیم، گفت: مجلس مقداری کوتاهی کرده و دیر به یادش افتاده است. امّا اکنون نیز باید قانونی برای خروج از معاهده NPT تصویب شود که ما تا کنون چنین قانونی نداشته‌ایم.

می‌توان از NPT خارج شد و به دنبال بمب هم نبود

وی با بیان اینکه برخی تهدید به خروج از NPT را به‌معنای ساخت بمب می‌دانند، گفت: این تصور درست نیست، چرا که یک کشور می‌تواند از NPT خارج شود و نظارت‌ها را به‌صورت داوطلبانه اجرا کند. منتها زمانی که این موضوع داوطلبانه است طرف مقابل حساب خود را می‌کند که اگر بازی‌های چند دهه اخیر را بخواهد ادامه دهد، نظارت‌ها متوقف می‌شود، چرا که داوطلبانه پذیرفته شده و در چارچوب NPT نیست.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران با بیان اینکه الان زمان خروج از NPT است چرا که آمریکا به دنبال این است که امکان خروج از NPT  را متوقف کند، تصریح کرد: خروج از NPT کم‌ترین کاری است که دولت باید انجام دهد. اینجا نقش مجلس مشخص می‌شود. مجلسی که به مجلس انقلابی مشهور است، باید بخاری از آن بلند شود و تحت تأثیر نظرات غیرکارشناسی دولت قرار نگیرد.

چین و روسیه درباره خروج از NPT به ایران حق خواهند داد

ایزدی با اشاره به طرح این موضوع که ممکن است روسیه و چین از اقدام ایران برای خروج از NPT ناراحت شوند، گفت: نباید این نکته را فراموش کنیم که سیاست ایران در تهران نوشته می‌شود نه مسکو و پکن. روسیه و چین هم متوجه می‌شوند که با توجه به اقدامات آمریکا ایران روند کنونی را نمی‌تواند ادامه بدهد. این هم نیاز به اقدامات دیپلماتیک و توجیه کردن این دو کشور را دارد.

این استاد دانشگاه افزود: اگر چین و روسیه هم متوجه شوند که یک تغییر پارادایم و ریشه‌ای در سیاست خارجه جمهوری اسلامی بوجود آمده و نگاه به غرب کنار گذاشته شده، پذیرش مصوبه مجلس مبنی بر خروج از NPT برای آن‌ها راحت خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۰۲۷۹۱۲۳:۳۲:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۲۸
اگر از روز اول در ان پی تی نبودین اینقدر تحریم و کار شکنی ناشتید
مشکل۱۶۰۳۱۲۵۱۲:۱۸:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۲۹
مشکل تحریم با داشتن موشک و اتم و ... حل نمیشه دیگه بهتر از کره شمالی تو این زمینه نیستیم هم کلاهک هسته ای داره و هم ازمایش میکنه اما تهش نه تحریمش برداشته شد نه چین وروسیه کمک درستی بهش کردن و نه مردمش در رفاه افتادن
ناشناس۱۶۰۲۸۲۶۰۰:۳۹:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۲۹
از ان پي تي خارج شويم وبازرسان اژانس را اخراج كنيم
استاد دانشگاه تهران۱۶۰۲۸۳۷۰۱:۲۲:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۲۹
همکار عزیز شما احتمال خطر درگیری نظامی را از معادله خود حذف کرده اید. فعلا تا پایان انتخابات امریکا و شروع دولت جدید باید صبر کرد.
ناشناس۱۶۰۲۸۵۸۰۵:۴۰:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۲۹
خروج از ان پی تی خیلی موثر نیست. شاید باید بمب ساخته بشه حتی اگه نخواهیم استفاده کنیم.
ناشناس۱۶۰۲۹۱۸۰۸:۳۷:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۲۹
رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی فردی مشابه سیف در بانک مرکزیه بلکه بی تفاوت تر.
ناشناس۱۶۰۲۹۴۸۰۹:۱۱:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۲۹
عجب ایشان که قبلا معتقد بودند باید از برجام خارج شد
میلاد حمیدی۱۶۰۲۹۵۳۰۹:۲۴:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۲۹
اتفاقا سود دارد زیرا اروپا از خروج ایران از برجام می ترسد. اگر از همین الان بگویید از برجام خارج می شوید ماشه را از پیش فعال کرده اید.
ناشناس۱۶۰۲۹۵۴۰۹:۲۶:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۲۹
جشن چی شد؟
ناشناس۱۶۰۲۹۶۳۰۹:۳۳:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۲۹
فعلا وقت خویشتن داری است نه اقدام متقابل. باید به زبان صلح با جهان حرف بزنیم و آتو دست خارجی های بی شرافت ندهیم.
ناشناس۱۶۰۳۰۳۴۱۰:۵۳:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۲۹
اتفاقا این مصوبه مجلس قبل است و دولت روحانی ابلاغ کرد چرا تعلل میکند؟
ناشناس۱۶۰۳۰۳۵۱۰:۵۳:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۲۹
تا دیروز که صحبت این بود که بطور اساسی امریکا امکان فعالسازی مکانیسم ماشه رو نداره...... الان صحبت این هست که چه واکنشی نشون بدیم بهتره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین