اعتراض تعدادی از اساتید دانشگاهی به مزاحمت‌ها در محل سکونتشان

گروه اجتماعی الف،   3990313047

بیش از ۴۰۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نسبت به برخی مزاحمت‌ها در مجتمع محل سکونت خود یعنی "مجتمع اساتید سرو" واقع در تهران، سعادت آباد، شمال میدان کتاب اعتراض کردند.

به گزارش ایسنا، بیش از ۴۰۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در نامه‌های جداگانه‌ای که برای بسیاری از ارگان‌های کشور ارسال کرده‌اند اعلام نموده‌اند:

"از سال ١٣٨٢ زمینی توسط ستاد امور رفاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خریداری شد و با مشارکت مالکان ساخته شد و حدود ۱۰ سال است که تحت نظارت هیات مدیره، مجتمع به بهره‌برداری رسیده است.

در شرایطی که اعضای هیأت علمی ساکن در "مجتمع اساتید سرو" برای انجام مطلوب وظایف آموزشی، پژوهشی و اجرایی، نیازمند آرامش روحی خود و خانواده هستند، متاسفانه برخی مشاغل غیرمجاز و مزاحم در مجاورت مجتمع یاد شده (شامل تعمیرگاه خودرو، فروشگاه‌های سنگبری و مصالح ساختمانی، فروش پراکنده دام و ...) موجبات سلب آسایش و ناامنی ساکنان را فراهم کرده است.

بر اساس اعلام اعضای هیات علمی ساکن در مجتمع سرو، به طور مشخص، آلودگی صوتی ناشی از فعالیت‌های بی وقفه صافکاری و آهنگری مستقر در تعمیرگاه ایمن (ایفل)  واقع در جنوب مجتمع غیر قابل تحمل بوده و آرامش را از ساکنین مجاور سلب کرده است.

بر این اساس، تعمیرگاه یادشده در زمینی متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ایجاد شده است. تعمیرگاه مزبور ضمن تصرف ٣٢۵ مترمربع از پیاده روی غربی بلوار شهید گراوندی، آمدوشد را برای افراد ساکن با مشکل مواجه کرده است. در  شرایطی که شهرداری به سادگی مانع کسب دستفروشان در پیاده‌روها می‌شود، جای تعجب است که چگونه در قبال تصرف پیاده‌رو توسط تعمیرگاه و نیز برای انتقال مشاغل مزاحم، اقدامی صورت نمی‌دهد."

همچنین در ادامه این نامه و درخواست اعضاء هیات علمی از مسولان آمده است: "«اصل ۴٠ قانون اساسی» -مشهور به «قاعده لاضرر»- بیان می‌دارد: «هیچ کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را  وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.» اصل مزبور مربوط به اجرای زیانبار حق است؛ یعنی جایی‌که شخصی مطابق قانون حق انجام کاری (مثلا اشتغال به شغلی برای ارتزاق و معیشت) را دارد نباید اعمال حقش موجب ضرر رساندن به دیگران شود. 

همچنین بند ٢٠ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها تاکید می‌کند؛ شهرداری مکلف است از تاسیس .... تمام مشاغل و کسبه که ایجاد مزاحمت و سروصدا کنند یا تولید دود یا عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران نماید، جلوگیری کند ... و هر گاه تاسیسات مذکور فوق قبل از تصویب این قانون بوجود آمده باشد آنها را تعطیل کند و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد.

علی‌رغم وجود قوانین شفاف یاد شده، متاسفانه انعکاس گزارش و شکایت به مراجع مختلف (شامل شهرداری ناحیه، شهرداری منطقه، شهرداری کل، دادسرا، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و نیز دفتر بازرسی مقام معظم رهبری) به منظور حل مشکل فوق‌الذکر تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. علی‌هذا، انتظار می‌رود که مسئولین ذی‌ربط با اتخاذ اقدامی عاجل و قاطع، کاربری زمین یادشده را به محیطی مناسب (برای نمونه یک بوستان یا مجموعه فرهنگی) تغییر داده و آرامش و امنیت را برای سکنه این مجتمع که همگی از اهالی علم و خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی هستند، فراهم آورند."

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین