پالس اشتباه در تهران، تهدید در پاریس

گروه سیاسی الف،   3980605024 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی اظهارات ذوق‌زده در تهران باعث شد دونالد ترامپ و مکرون در کنفرانس مطبوعاتی عصر دیروز ضمن تهدید دوباره ایران، اجرای تعهدات اروپا در برجام را منوط به محدودیت‌های دوباره هسته‌ای و مذاکرات موشکی کنند.

پالس اشتباه در تهران، تهدید در پاریس

فرهیختگان نوشت: همچنان‌که محمدجواد ظریف می‌گوید، مذاکرات ایران با اروپا که پیش از این با مجموعه نمایندگان سه کشور و مسئول هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان بود و حالا مکرون شخصا مسئولیت آن را برعهده گرفته، به روزهای حساسی رسیده است و احتمالا تا روزهای آتی اخبار بیشتر و مهم‌تری از آن منتشر خواهد شد. محمدجواد ظریف طی 10 روز گذشته از کویت تا اسکاندیناوی و از پاریس تا پکن را طی کرده و گفت‌وگوهای فشرده‌ای را انجام داده است و در داخل هم دیگر اعضای دولت دست به‌کار شده‌اند تا با مدیریت افکارعمومی و هدایت جریان خبری و رسانه‌ای، بستر شکل‌گیری توافقات جدیدی را آماده کنند. سخنرانی دیروز حسن روحانی، صحبت‌های سخنگوی دولت و اظهارات محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه از همین دست هستند.

در این میان اما شاید عجیب‌ترین چیزی که در فضای سیاسی-رسانه‌ای کشور قابل مشاهده باشد، تکرار فشرده تجربه‌ای است که یک‌بار از سال‌های 92 تا 94 در ایران گذشته و حالا مردم همه آن مدت را به‌صورت فشرده در یکی، دو هفته اخیر می‌بینند. همان وقایع، همان کنش‌های سیاسی، همان ادبیات و شاید هم همان نتایج.

گذرا با هم مرور کنیم؟ انتخابات 92 با چند اشتباه سیاسی از سوی نامزدهای انتخابات به‌جای رقابت بر سر اید‌های اداره کشور، به میدان جدال در موضوع سیاست خارجی و به‌صورت ویژه مساله مذاکرات هسته‌ای تبدیل شد و آنجا هم به‌جای ایده پیش‌برنده دعوا به شعارها و تکه‌پرانی‌های سیاسی نزول کرد، بعد از انتخابات هم دست‌فرمان تیم سیاسی و رسانه‌ای نزدیک به دولت تغییر نکرد و هم در کنش سیاسی، هم الگوی تعامل با مردم، هم رسانه‌ها و حتی نمایندگان مجلس و هم در ادبیات حرکت بر یک خط عملیات روانی ادامه یافت.

شاید بپرسید مختصات این خط چیست و چه نسبتی با شرایط کنونی دارد؟ مراجعه به وقایع و اظهارنظرهای آن روزها و مقایسه آنها با امروز پاسخ روشنی را پیش‌روی ما قرار می‌‎دهد و چندین و چند سوال بزرگ را در ذهن مردم و افکارعمومی ایجاد می‌کند!

محرمانه‌ماندن مذاکرات چه حاصلی غیر از به بازی‌گرفتن افکارعمومی  توسط رسانه‌های غربی دارد؟

اولین نکته همان «محرمانه‌بودن» وقایع مذاکرات است. آن روزها نه مردم و نه رسانه‌ها و نه حتی نمایندگان مجلس و بسیاری از مسئولان سطوح بالای کشور هم در جریان مذاکرات قرار نمی‌گرفتند و معمولا هر فردی که کنجکاو یا نیازمند بررسی و داشتن اطلاعات بیشتر بود باید به اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورهای دیگر یا رسانه‌های غربی که معمولا بخشی از اطلاعات و روندهای مذاکره را منتشر می‌کردند، مراجعه می‌کرد.

اگر یادتان باشد در آن ایام بسیاری منتقد این بودند که چرا کارشناسان درباره پرونده مورد مشورت قرار نمی‌گیرند و در سطوحی بالاتر نمایندگان معترض این مساله می‌شدند که مشورت‌کردن پیش‌کش، حداقل بگویید چه اتفاقی در حال وقوع است! البته این اعتراض آنها درمورد کنار گذاشتن مجلس از مساله‌ای به این مهمی که مساله روز کشور بود، به ایام امضای برجام هم توسعه یافت، چراکه با وجود تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس و ده‌ها و صدها ساعت مطالعه و بررسی، هیچ‌گونه توجهی به گزارش این کمیسیون نشد و تنها ظرف 20 دقیقه برجام در مجلس تصویب شد.

امروز هم همان وقایع در حال تکرار است. در داخل نه رسانه‌ها، نه کارشناسان و نه نمایندگان مجلس خبری از مذاکرات ندارند و منتظرند رسانه‌های غربی بگویند محمدجواد ظریف به کدام کشور سفر کرده و کدام مذاکرات را انجام داده است؛ اتفاقی که البته خطرات زیادی هم دارد، چراکه ممکن است این توجه به رسانه‌های طرف مقابل باعث قرار گرفتن در یک دام رسانه‌ای و اعتماد به خبررسانی اشتباه باشد، اتفاقی که در سال‌های 92 تا 94 چندین‌بار رخ داد.

درمورد سفر محمدجواد ظریف به فرانسه اولین خبر را رسانه‌های غربی و البته یک رسانه صهیونیستی منتشر کردند در حالی که رسانه‌های داخلی از ارگان رسمی دولت یعنی «ایرنا» تا شبکه خبر به کلی از این ماجرا بی‌اطلاع و منتظر بودند غربی‌ها دوباره خبری از این سفر منتشر کنند. «رویترز» که در ایران به رسانه تحریم معروف است، «آسوشیتدپرس»، «بلومبرگ» و... اکنون رسانه‌هایی هستند که دوباره با مخاطبان ایرانی مواجهند. البته آنها صرفا در جریان اخبار کلی مانند سفر نیستند، چراکه بعضا اطلاعاتی کم یا زیاد درباره نحوه و موضوعات مذاکرات هم در اختیار دارند، همانند مذاکرات دوساله در دولت یازدهم. این روزها همین رسانه‌ها هستند که اخبار درست و غلط را برای تاثیرگذاری بر افکارعمومی منتشر می‌کنند و افکار عمومی ایران نیز هیچ حصار و مانعی برای مقابله ندارند و تنها چشم به تایید یا تکذیب مسئولان وزارت امور خارجه دارند.

  با پهلوان‌پنبه‌سازی و بزرگنمایی  درمورد نتایج مذاکرات، می‌توان کشور را اداره کرد؟

دومین مساله پشتیبانی بی‌منطق و بدون استدلال رسانه‌های نزدیک به دولت از مدل مذاکراتی دولت است، رسانه‌هایی که به اعتراف خودشان «اهل غلو هستند» و از پنبه پهلوان می‌سازند تا افکارعمومی را مدیریت کنند. اگر یادتان باشد در همان ایام رسانه‌های دولتی و نزدیک به دولت پر بود از تیترهای غلوگونه درباره مذاکره‌کنندگان و نتیجه مذاکرات. از پرتاب یک خودکار روی میز، نتیجه حراست از منافع ملی می‌گرفتند و از پیاده‌روی نتیجه ابرقدرتی، روندی که به‌سرعت برای توجیه نقاط‌ضعف توافق هم مورد استفاده قرار گرفت و امضای «کری تضمین است» شد سند راهبردی خدشه‌ناپذیر‌بودن برجام و توقف تحریم‌ها روی کاغذ تبدیل شد به فرو ریختن دیوار تحریم و صبح بدون تحریم!

امروز هم رسانه‌های نزدیک به دولت همین رفتار را تکرار می‌کنند. مثال ساده آن همین اقدام روزنامه «ایران» است که با اطلاع دقیق می‌گوید از سه شرط بزرگ که هر سه خطوط‌قرمز ایران و موانع اصلی آغاز مذاکرات بودند، تنها یکی برداشته شده است! و از همین بابت هم پایکوبانه تعبیر می‌کند دیپلماسی مبتکرانه داشته‌ایم و اتفاق بزرگی رخ داده و روی خودش هم نمی‌آورد که از سه پیش‌شرط «بندهای غروب»، «مذاکرات منطقه‌ای» و «مذاکرات موشکی» تنها سومی از روی میز برداشته شده و دو موضوع دیگر همچنان پابرجاست!

نمونه دیگر تیترهای دیروز رسانه‌ها درباره حضور ظریف در فرانسه و مذاکره با مکرون و لودریان است. در حالی که هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و حتی برخی می‌گویند مذاکرات درباره مساله‌ای موفق و بسیار محدود مثل فروش 700 تا یک‌میلیون بشکه‌ای نفت است، مطبوعات نزدیک به دولت با بزرگنمایی این سفر تیتر زده‌اند که «ناگهان ایران»، «1+7» و... .

  مگر مذاکره مجدد درمورد برجام خط‌قرمز نبود؟

اجازه دهید تا همین‌جا که اشاره به برخی اخبار شد، سومین موضوع را هم مطرح کنیم. از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و از مذاکره و توافق جدید سخن گفت تا موقعی که ایران به اروپایی‌ها اولتیماتوم داد و گام‌های 60 روزه را برداشت، از جانب حسن روحانی و محمدجواد ظریف مذاکره مجدد درمورد برجام خط‌قرمز دولت ایران معرفی شد و می‌گفتند تنها در شرایطی می‌توان وارد مذاکرات جدید شد که با یک ایده مستمر و پایدار فروش نفت ایران و روابط بانکی آن مانند آنچه در برجام آمده تامین شود. برای مثال حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی هشتم مرداد با رئیس‌جمهور فرانسه گفته بود «عادی‌سازی روابط نفتی و بانکی ایران با دیگر کشورها گام اول تعهدات مورد انتظار ایران است» و محمدجواد ظریف در نشست خبری 16 مرداد نیز گفته بود «مهیاکردن زمینه فروش حداقل 2.5 میلیون بشکه نفت در روز کف انتظار ایران از اروپاست.»

اینها به‌خودی‌خود گویای این است که پیش از این چه شروطی برای آغاز مذاکره ذکر شده بود و حالا در شرایطی که روزنامه «ایران» توضیح می‌دهد تنها مساله مذاکره موشکی کنار رفته و احتمالا مساله‌ای مانند مذاکره درباره «بندهای غروب برجام» پابرجاست، تیم مذاکراتی در چه نقطه‌ای ایستاده است.

 سرنوشت تعهدات برجامی اروپا چه می‌شود؟ 

11تعهد برجامی اروپا یا آن بند 19 معروف که ده‌ها تعهد ریز و درشت برای اروپا در نظر گرفته بود چه خواهد شد؟ آیا قرار است از اینها هم کوتاه بیاییم؟

در این زمینه حداقل انتظارها این است که طبق گفته محمدجواد ظریف که «ما بیکار نیستیم، دوباره درمورد مفاد برجام و مساله هسته‌ای گفت‌وگو می‌کنیم» امتیازدهی بیشتر به کنار گذاشته شود یا اینکه برای آغاز مذاکره ایران دوباره تعهدات خود را به قبل از توافق ژنو برگرداند تا در شرایط نسبتا برابری مذاکره آغاز شود.

  آقایان دروازه حریف آن طرف است

سوال پنجم را این‌گونه طرح می‌کنم؛ شما وقتی می‌شنوید محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته در مراسم بهره‌برداری از بخشی از خطوط متروی تهران گفته است «نیاز به بازگوکردن نیست. ما در حال حاضر در شرایطی کاملا متفاوت با گذشته روبه‌رو هستیم. اگر برخی تحریم‌ها در بعضی کشورها، سیاست نفت در برابر غذا بود، این موضوع را نیز از ملت ما دریغ کردند و ما به غذا و دارو براساس این سیاست‌های تحریمی دسترسی نداریم. شاید بگویند سیاست‌های بشردوستانه با تحریم این دو موضوع مقابله می‌کند اما پاسخ ما این است که ما با کدام سیستم بانکی می‌توانیم موضوع غذا و دارو را حل کنیم؟» به یاد چه چیزی می‌افتید؟

صبر کنید، پاسخ ندهید. حسن روحانی دیروز در مراسم ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت‌های روستایی گفته است: «پس از مذاکره میلیاردها دلار از پول‌هایمان به کشور بازگشت و هرماه حدود یک‌میلیارد از پول‌های کشورمان آزاد شد. مانند بتی که ابراهیم شکاند، ما هم قطعنامه‌هایی را که آمریکا 30 سال برای آنها تلاش کرده بود را شکاندیم. اگر بدانیم با ملاقاتی منافع ملی تامین و کشور آبادتر می‌شود، دریغ نخواهیم کرد.» با شنیدن این سخنان چطور؟ این‌بار یاد کدام حرف‌ها می‌افتید؟

درست حدس زدید، اظهارنظر محمدباقر نوبخت مشابهت معنایی و مفهومی با همان سخنان رئیس‌جمهور در آغازین روزهای مذاکرات با 1+5 در ابتدای دولت یازدهم دارد، همان زمانی که روحانی به‌جای نشان دادن قوت در برابر غربی برای جلوگیری از امتیازدهی به مردم می‌گفت «خزانه کشور خالی است.»

اظهارنظر دوم هم صرف‌نظر از صحت آن و مهم‌تر از صحت تاثیرش که مردم می‌پرسند این میلیاردها دلار چه تاثیری در زندگی‌ آنها داشته، دقیقا تکرار همان حرفهایی است که می‌گفت با مذاکره تمام تحریم‌ها برداشته می‌شود، یا همان اظهاراتی که تاکید می‌کرد دیوار تحریم ترک برداشته و هرگز تحریم‌ها بازنخواهند گشت یا... .

همین‌جا باید از اعضای محترم دولت پرسید فشار به افکارعمومی داخل به‌جای عملیات روانی روی رقیب چه سودی دارد به‌جز اینکه مردم را مستاصل و مضطرب کند؟ و آیا اساسا نباید کشور را با آرامش اداره کرد و تکنیک‌های عملیات روانی را برای مذاکرات و تاثیر بر تیم حریف مورد استفاده قرار داد.

   در کنفرانس ترامپ -  مکرون چه گذشت؟

شاید مهم‌ترین اتفاق این چند روز نه سفرهای ظریف که نشست خبری شب گذشته مکرون و ترامپ بود جایی که بار دیگر همراهی راهبردی اروپا با آمریکا درمورد ایران نمایان شد. در این نشست خبری امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت به‌دنبال برگزاری دیدار «حسن روحانی» با ترامپ در هفته‌های آینده است و حتی این مساله را با حسن روحانی در میان گذاشته.

مکرون البته در خلال نشست خبری خود به سخنان صبح دیروز حسن روحانی هم اشاره و شاید رمزگشایی کرد، همان‌جایی که روحانی گفته بود «اگر من بدانم در جلسه‌ای با کسی ملاقات کنم، مشکل کشورم حل می‌شود، دریغ نخواهم کرد.» مکرون در این بخش از سخنان خود توضیح داد: «رئیس‌جمهور ایران در راستای منافع کشورش آماده دیدار با هر رهبر سیاسی است و اگر رئیس‌جمهور ایران و ترامپ با یکدیگر دیدار کنند، دستیابی به یک توافق ممکن است.» این سخنان البته در حالی است که ترامپ دو روز قبل گفته بود نیازی به دیدار با ایرانی‌ها ندارد و این ایرانی‌ها هستند که به‌دنبال دیدارند.

همین‌جا باید یک نتیجه مبتنی‌بر شواهد واقعی بگیریم که به‌واقع دو پالس صادرشده از سوی محمدجواد ظریف و حسن روحانی در تهران یکی درمورد «ارزش طی‌شدن راه پیش‌رو» و دومی درمورد «ملاقات با هرکسی!» سبب شده است مکرون خود را واسطه هدایت طرفین به میز مذاکره بداند و برای آن تلاش کند، اتفاقی که اکنون باید درمورد آن پرسید که آیا این مسیر به تامین منافع ملی ایران منجر خواهد شد؟ بد نیست برای پاسخ به ادامه نشست خبری شب گذشته مراجعه کنیم. مکرون در ادامه سخنان خود از اشتراک‌نظرش با ترامپ می‌گوید و توضیح می‌دهد با رئیس‌جمهور آمریکا موافق است که ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. او البته اضافه می‌کند دعوت مجدد از ظریف با اطلاع ترامپ بوده است.

اما بخش مهم‌تر این نشست خبری سخنان ترامپ است؛ رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه «به‌دنبال دستیابی به تضمینی هستیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند»، تصریح می‌کند: «ما می‌خواهیم ایران موشک‌های بالستیک نداشته باشد.»

ترامپ البته به بندهای غروب برجام هم اشاره کرده و می‌گوید: «ما می‌خواهیم توافق طولانی‌مدت‌تری با ایران داشته باشیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست خبری نهایتا به مساله دیدار با حسن روحانی هم اشاره می‌کند. او که کمی قبل‌تر گفته بود «ایرانی‌ها به دنبال دیدار با من هستند اما هنوز برای برگزاری این دیدار زود است»، ابراز می‌کند حسن روحانی خواهان دیدار با وی شده و می‌گوید «درصورتی که شرایط مناسب باشد با رئیس‌جمهور ایران دیدار خواهد کرد.»ترامپ البته بلافاصله ایران را تهدید می‌کند و با بیان اینکه موافق پرداخت پول به تهران نیست، می‌گوید: «درصورتی که ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای باشد، با قدرتی شدید مواجه خواهد شد و گزینه دیگری نخواهیم داشت.»

دقت در این فرآیند به‌خوبی نشان می‌دهد پالس‌های صادرشده از تهران مانند آنچه در سخنرانی صبح دیروز حسن روحانی عنوان شد، ریشه این اظهارنظرها در پاریس بوده، اظهارنظرهایی که ایران را محتاج دیدار با ترامپ توصیف  و در مقابل این اعلام نیاز، جواب  تهدید  دریافت می‌کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۶۷۱۴۹۰۸:۳۲:۰۸ ۱۳۹۸/۶/۵
از حسن و اسحاق و محمد جواد ساده لوح ملولم
ناشناس۱۰۶۷۳۴۱۰۹:۴۱:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۵
کی خوب بود؟ آدم حسابی اومده ؟
ناشناس۱۰۶۷۳۷۶۱۰:۰۰:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۵
و (لابد) محمودم آرزوست
ناشناس۱۰۶۷۴۱۲۱۰:۱۸:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۵
ملولی و محمودت ارزوست
ناشناس۱۰۶۷۴۸۰۱۰:۵۰:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۵
از کاسبان تحریم ملولیم و نه از حسن و اسحاق و جواد
ناشناس۱۰۶۷۵۱۹۱۱:۰۲:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۵
همه محرم رازند غیر از رسانه ها و مجلس و مردم ایران
ناشناس۱۰۶۷۱۶۰۰۸:۳۵:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۵
در حال تهیه جام زهرند.
ناشناس۱۰۶۷۳۲۳۰۹:۳۳:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۵
البته این بار به تنهایی نوش جان خواهند کرد! ما بعد از باور 373 هیچ وعده و امضایی رو باور نمیکنیم!
ناشناس۱۰۶۷۵۴۱۱۱:۱۱:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۵
خدا هدایت شان کند والا ...
ناشناس۱۰۶۷۸۷۲۱۲:۵۸:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۵
خدا هدایت تان کند
هاشمی۱۰۶۸۳۷۴۱۶:۴۰:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۵
احسن
ناشناس۱۰۶۷۱۷۴۰۸:۴۱:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۵
فرانسه فقط دنبال منافع شرکت توتال است. کاش نفت ما زودتر تموم بشه خلاص بشیم از شر این ثروت دردسرساز.
ناشناس۱۰۶۷۵۹۹۱۱:۲۸:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۵
رنو و پژو هم چشمشون کماکان دنبال بازار انحصاری ایرانه
مهدی۱۰۶۷۶۴۴۱۱:۳۹:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۵
سادلوحی خودت و امثال خودت رو با پاک کردن صورت مساله، پنهان نکن. ایران تنها کشوری نیست که نفت داره، آمریکا، انگلستان، استرالیا، کانادا، همه نفت دارن. چرا از نحوه استفاده اونها از این نعمت یاد نمیگیری؟
ناشناس۱۰۶۸۳۴۸۱۶:۲۲:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۵
اونا همشون مستعمره ی انگلیسن
ناشناس۱۰۶۸۱۸۸۱۵:۰۵:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۵
توتال شرکت خصوصی است نه دولتی. فرانسه نگران اوضاع سیاسی و تشدید ناآرامی هاست.
ناشناس۱۰۶۷۱۸۵۰۸:۴۸:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۵
يك نفر در جريان كار باشه كفايت مي كنه! الكي حرص نخوردي
سینا۱۰۶۷۱۹۶۰۸:۵۲:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۵
پاسپورت یا اقامت اسکاتلندی! مسئولان این موضوع را مشخص کنند. وگرنه این گل به خودی ها معنی نداره. یک بچه هم میدونه تو دعوا نباید ضعف هایش را فریاد بزند. هرگاه به آمریکا ثابت کردیم که میتوانیم بی نهایت سال تحت تحریم ها زنده بمانیم آنوقت میشه به مذاکره امید داشت.
ناشناس۱۰۶۷۲۰۱۰۸:۵۴:۳۲ ۱۳۹۸/۶/۵
دولت مدبر دولت فدایی دولت همه چیز دان دولتی که روحانی معتمد و شانزده سال دبیر شورای امنیت ملی آن را اداره می کند واقعا دارید به چه کسی حمله می کنید؟؟ مگر جناب ظریف از سوی چه کسی مدام تائیدیه می گیرد؟؟
امیر۱۰۶۷۲۱۷۰۹:۰۰:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۵
یاحق در انتخابات ۹۶ حسن روحانی یک وعده انتخاباتی مهم داشت، رفع باقی تحریمها با گفتگو مانند برجام سر همه مسائل غیر هسته ای. بدون شک این دولت برای رسیدن به این مهم، نیازمند ترفندهایی چه در داخل و چه در خارج است. چون برای از بین بردن همه تحریمها نه تنها نیازمند مذاکره مستقیم با امریکا در سطوح عالی است، بلکه نیازمند ایجاد ارتباط هر چند محدود بین دو کشور است.
ناشناس۱۰۶۷۲۳۷۰۹:۰۶:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۵
به خاطر اینکه حافظه این ملت زیاد دوام ندارد و از ۳ سال نرمال رسیده به زیر یک سال ولی این دفعه کور خواندین که بخواهید منافع و حقوق ایران را بر باد بدهید
ناشناس۱۰۶۷۲۴۵۰۹:۰۹:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۵
دوباره میخوان کدوم نقطه قوت رو بفروشن؟ به جاش قدرت تحریم شدن مجدد بخرن؟!
متین۱۰۶۷۲۴۷۰۹:۰۹:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۵
موقعی که میشه با احترام مذاکره کرد ناز میکنن حالا با خفت و خواری مبخوان برن امتیاز بدن برگردن
عجایب شهر۱۰۶۸۴۷۳۱۷:۵۰:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۵
امتیازی داده نخواهد شد ان شاء الله
ناشناس۱۰۶۷۲۵۵۰۹:۱۱:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۵
باز یه نفر رفت مذاکره شما کاسبان تحریم شروع کردید.
ناشناس۱۰۶۷۶۲۵۱۱:۳۵:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۵
لطفا ساکت باشید کاسبان مذاکره مشغول کارند!
ناشناس۱۰۶۷۲۵۶۰۹:۱۲:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۵
الف لطفا انتشار بده. 1 ظریف با اجازه چه کسی دور دنیا می چرخه؟ آیا لازمه پول مردم را این طور خرج کنه؟ 2 آیا ما نیاز داریم به دنبال قدرتها باشیم یا آنها نیاز دارند به نفت ما و ما دودستی داریم نفت را تقدیم می کنیم؟ 3- شنیدم ظریف قول فروش نفت ارزان به توتال را در صورت میانجیگری فرانسه را داده؟ این درسته؟ 4-شنیدم رهبر دست خط داده تا ظریف به ترامپ نشان بده که موافق مذاکره است این هم درسته؟ 5- شنیدم اسلام اسلام آقایان چهل سال دروغه الان منافعشان به خطر افتاده درست التماس با چراغ سبز رهبر دراز کردن این درسته؟ 6- شنیدم رهبر با دست پس می زنه با پا پیش می کشه این درسته؟ پس چی درسته؟
ناشناس۱۰۶۷۶۲۲۱۱:۳۴:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۵
شنیده های شما را ما هم شنیدیم و فرض که همه درست باشه ، من از شما می پرسم : من و تو و بسیاری ملت شبیه ما چه کار ه ایم ؟؟؟؟ اصلا تا حالا چه کاره بودیم ؟؟؟ کی تا حالا یک بار به بسیاری از سوالات و اعتراضات امثال ما جواب پس داده که شما دنبال دومی اش هستی ؟
ناشناس۱۰۶۸۳۵۰۱۶:۲۲:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۵
رهبری بارها مواضعشون رو علنی در مورد مذاکره با آمریکا بیان کردند.
ناشناس۱۰۶۷۲۶۹۰۹:۱۷:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۵
خدا لعنتت کند هر کسی که بخواهد حقوق ایران را کم کند و بفروشد من یکی دیگر ساکت نمی نشینم
محمد۱۰۶۷۲۸۰۰۹:۱۹:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۵
از دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب به این نتیجه رسیده ام که وقتی هر یک از این دو به قدرت می رسند می گویند بهترینیم و جبهه مقابل می گوید آنها بدترین هستند و این بازی سالهاست ادامه دارد و بازنده اصلی مردم هستند.
ناشناس۱۰۶۷۲۹۵۰۹:۲۱:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۵
خدایا کشور رو از دست اینها نجات بده.فاجعه اب بدتر از برجام در راهست
ناشناس۱۰۶۷۳۰۶۰۹:۲۷:۰۵ ۱۳۹۸/۶/۵
این جماعت کی میخوان بیدار بشن نمیدونم مثل اینکه باز داستان برجام و یه مشت حرف جالب اینه که همه محرم هستند بجز ملت خومان این حق ماست با این انتخاب و راییکه به این آقایان دادیم بنده از سایت الف درخواستی دارم راه کار اعتراض به این روند و رویه چیست چطور میشه از دولت و وزارت خارجه و عملکردش شکایت کرد که دچار حاشیه های ... دیگر نشد هر جای دیگه دنیا دولتی اینجوری یه مملکت رو به نابودی کشانده بود تا حالا چندین با محاکمه هم شده بود
ناشناس۱۰۶۷۳۱۵۰۹:۲۹:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۵
چرخ برجام را پنچر کردید نتیجه اش رو دیدید. تا کی میخواهید کشور را در وضعیت نه جنگ نه صلح نگه دارید.
ناشناس۱۰۶۷۳۵۵۰۹:۵۰:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۵
دوره برجام اروپایی
ناشناس۱۰۶۷۳۵۷۰۹:۵۱:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۵
تحلیل قشنگی بود. متشکر الف
ناشناس۱۰۶۷۳۸۵۱۰:۰۵:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۵
با سلام واقعا نمیدونیم دولتمردان دارند با خود و آبروی ایران چه می کنند؟؟؟ من از ابتدای زمانی که ظریف هر از گاهی بعد خانه نشینی و مسئله دستیابی به جایگاه وزارت خارجه و غیره و غیره ساز کوک کرده تا تأیید رهبری را برای خود بخرد بسیار بسیار مشکوکم. امیدوارم همه این رفتارها نقشه نباشد و پشت آن چیز دیگری نباشد و ما اشتباه فکر کرده باشم و خداوند ؛ اگر این ظن من اشتباه ، که نگارش هم میکنم مورد بخشش خود قرار دهد.
ایمان جیرفتی۱۰۶۷۳۹۳۱۰:۰۹:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۵
خدا عاقبتمون رو ختم به خیر کنه.
حسن۱۰۶۷۴۱۱۱۰:۱۸:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۵
به نظرم روش کره شمالی خوبه یعنی ملاقاتهای ظاهری با ترامپ بدون تغییر در سیاستها تا اینجوری فشار تحریم کاسته بشه.
ناشناس۱۰۶۷۸۵۰۱۲:۵۰:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۵
داداش تو محاسباتت یه منفی اشتباه کردی!!!! الان این آمریکاست که با مذاکره ظاهری دنبال از بین بردن قدرت هسته ای کره شمالی و عدم آزمایش موشکه بدون اینکه ذره ای از تحریمها رو برداره!
ناشناس۱۰۶۷۴۲۶۱۰:۲۴:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۵
ولله کلله بلله راه حل مشکلات داخل کشور، چرا در کشور های دیگر دنبال آن می‌گردید
ناشناس۱۰۶۷۸۲۲۱۲:۴۲:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۵
اقتصاد بسته به هیچ جا نمیرسه . نمونه موفقی هم نداره
هادی۱۰۶۸۲۷۵۱۵:۴۵:۴۱ ۱۳۹۸/۶/۵
خود ایالات متحده در ابتدای راهش که از انگلستان جدا شد. آلمان و ... نمونه های اقتصادهای بسته ان که اولش با بستن درها پیشرفت کردن بعدش که نیاز به بازار مصرف بیشتری پیدا کردند درها رو باز کردن. چنان با اطمینان میگید انگار که مثلا تاریخ معاصر تمام دویست و اندی کشور عضو سازمان ملل رو خوندید.
ناشناس۱۰۶۷۴۵۸۱۰:۳۸:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۵
مگر ملت صاحب این مملکت نیستند به آرای عمومی رجوع کنید
مهدی۱۰۶۷۴۶۳۱۰:۳۹:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۵
خواهشا شما یک سیاست راهبردی واضح وروشن برای مردم در رابطه با برون رفت از این سیاست تحریم ظالمانه ترامپ که فروش نفت ما را از 2.7 میلیون بشکه به زیر 500 هزار بشکه رسانده ارائه دهید وگرنه غلط گرفتن از املاء نوشته شده دیگران افتخاری ندارد
ناشناس۱۰۶۸۷۳۶۲۲:۲۰:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۵
در این وضعیت بهترین دفاع حمله است.یک بار برای همیشه آمریکا و ایادیش را از خلیج فارس بیرون بیاندازیم.راستی مکرون گفت خلیج نه خلیج فارس یعنی علامت مثبت به اعراب خلیج فارس
ناشناس۱۰۶۷۴۷۴۱۰:۴۶:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۵
احتمالا روحانی دوباره میخواد سایه جنگ رو از سر ما برداره! خدا بخیر کنه!
ناشناس۱۰۶۷۴۸۲۱۰:۵۰:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۵
چرا نباید از روش امام حسن استفاده کرد
ناشناس۱۰۶۷۶۳۳۱۱:۳۷:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۵
اگر چشمات را خوب باز کنی برجام همان روش امام حسن بود ولی وقتی پایبند به ان نیستند می شود روش امام حسین افتاد الان جناب
حرف حق۱۰۶۷۵۳۷۱۱:۰۷:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۵
ملت را سالها با انرژي هسته اي حق مسلم ماست سرگرم كرديد بعد برجام نافرجام و حالا پرچم تسليم را بلند كرده ايد و از ايران و ايراني مايه ميذاريد
ناشناس۱۰۶۷۶۵۲۱۱:۴۲:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۵
این تفسیرا مصرف داخلی داره .
ناشناس۱۰۶۷۹۵۰۱۳:۲۱:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۵
باز قمار مذاکره؟ از یه سوراخ چند بار باید گزیده شد
ناشناس۱۰۶۸۱۱۵۱۴:۳۲:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۵
همین شایعه مذاکره روحانی صبح امروز در بازار سرمایه با استقبال کم نظیری مواجه شد . شاخص بشدت صعود کرد که نشان از جو جامعه دارد حالا همه زده اند زیرش بیچاره این ملت گرفتار .
علی۱۰۶۸۱۲۶۱۴:۳۵:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۵
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا
هادی۱۰۶۸۲۶۴۱۵:۴۲:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۵
این دشمنان منظور دشمن ماهوی خارجی که دائم میخواد بهت ضربه بزنه نیست. منطق ما منطق قرآنه وقتی به ما کاری ندارن ما هم کارمون رو میکنیم وقتی هم به ما کار دارن و ما قدرتش رو داریم که داریم باید باهاشون بجنگیم. شاعر هم این شعر رو احتمالا برای همسایه ناجور یا آدم ناجوری که باهات سر ناسازگاری برداشته گفته نه دشمنی که میخواد سرتو جدا کنه.
مجید۱۰۶۸۱۵۸۱۴:۴۷:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۵
نگارنده محترم در علم سیاست بآ توجه به مصلحت کشور و محفوظ نگه داشتن اصول می توان دربعضی خط قرمزها هم انعطاف نشان داد وبه اهداف استراتژیک دست یافت درواقع درعمل سیاست ما چیزی به عنوان وحی منزل نداریم چ
ناشناس۱۰۶۸۱۶۵۱۴:۵۱:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۵
باز هم شروع کردید به تخریب دولت.
میثم۱۰۶۸۱۷۶۱۴:۵۷:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۵
الف عزیز اینجا شده ثبت نظرات منافقین یا مردم عادی چه خبره به ما هم بگین در ضمن تفسیر فرهیختگان بسیار تفسیر خوب و هوشمندانه ای بود ممنون از خبرتون امیدوارم دست خائنین به زودی از این مملکت قطع بشود .
ناشناس۱۰۶۸۴۱۸۱۷:۰۲:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۵
اون 1 درصدي که دوست ندارن ارتباط ايران با امريکا خوب بشه دارن از اين اب گل الود ماهي خودشون رو ميگيرند و هيچ به فکر اين مردم و ايران نيستند
ناشناس۱۰۶۸۶۳۴۲۰:۱۰:۱۷ ۱۳۹۸/۶/۵
شنیده می شود این دفعه قرارداد صد ساله تنظیم می شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین