ایرانی‌ها مراقب فشار خون باشند

گروه سلامت الف،   3970407141

بیماری افزایش فشار خون در بیشتر موارد علامت مشخصی ندارد و قاتل خاموش نامیده می‌شود و حدود یک پنجم مردم کشور ما نیز مبتلا به این بیماری هستند. با افزایش میانگین سنی ایران، شیوع بیماری‌های غیر واگیر مانند پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی - عروقی و سرطان‌ها رو به افزایش است و بروز این بیماری‌ها نیز ارتباط مستقیمی با مصرف زیاد نمک دارد.

ایسنا: بیماری افزایش فشار خون در بیشتر موارد علامت مشخصی ندارد و قاتل خاموش نامیده می‌شود و حدود یک پنجم مردم کشور ما نیز مبتلا به این بیماری هستند. با افزایش میانگین سنی ایران، شیوع بیماری‌های غیر واگیر مانند پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی – عروقی و سرطان‌ها رو به افزایش است و بروز این بیماری‌ها نیز ارتباط مستقیمی با مصرف زیاد نمک دارد.

سازمان جهانی بهداشت میزان نمک مجاز مصرفی، کمتر از پنج گرم یعنی کمتر از یک قاشق مرباخوری در روز برای افراد کمتر از ۵۰ سال اعلام کرده است. افراد بالای ۵۰ سال و بیماران قلبی و مبتلا به فشار خون بالا باید کمتر از سه گرم در روز نمک مصرف کنند. با توجه به این موضوع به مردم توصیه می‌شود تا حد امکان، نمک مصرفی خود را کاهش دهند البته نمک مصرفی آنان باید از نوع تصفیه شده یددار باشد. باید توجه کرد که نمک تصفیه یددار به همان اندازه سایر نمک‌ها موجب افزایش فشار خون می‌شود.

بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری پرفشاری خون، قابل پیشگیری و مهم‌ترین اقدام در این زمینه کاهش مصرف نمک است. این بیماری می‌تواند از دوره کودکی آغاز شود و مهمترین عامل بروز بیماری‌های قلبی عروقی در جامعه ما است. خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی در افراد مبتلا به پرفشاری خون ۳.۳ برابر افراد با فشار خون طبیعی است. کاهش مصرف نمک در حد ۵ گرم در روز (حد مجاز مصرف)، خطر بیماری‌های قلبی را ۱۸ درصد و خطر سکته مغزی را ۲۴ درصد کاهش می‌دهد.

طبق اعلام کارشناسان مصرف بالای سدیم بیش از دو گرم در روز یا بیش از پنج گرم نمک در روز و مصرف ناکافی پتاسیم یعنی کمتر از ۳.۵ گرم در روز با افزایش فشار خون و افزایش خطر بیماری‌های قلبی – عروقی و سکته مغزی ارتباط دارد. تخمین زده می‌شود که اگر همه افراد در دنیا به اندازه توصیه شده نمک مصرف کنند می‌توان از مرگ ۲۵ میلیون نفر در سال پیشگیری کرد. سازمان جهانی بهداشت نیز هدف اصلی خود را کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک در دنیا تا سال ۲۰۵۰ اعلام کرده است.

طبق اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، پوکی استخوان یکی از مشکلات شایع سلامت در کشور ما است. بر اساس مطالعات انجام شده، سالیانه ۴۷۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر افراد بالای ۵۰ سال در کشور یعنی ۵۱ هزار نفر به علت پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان لگن می‌شوند. با توجه به تعداد شکستگی‌های استخوان ران ناشی از پوکی استخوان، سالانه حداقل ۳۳ میلیارد ریال فقط هزینه ناشی از شکستگی گردن استخوان ران به کشور تحمیل می‌شود. برای پیشگیری از پوکی استخوان نیز توصیه می‌شود مردم مصرف نمک خود را کاهش دهند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین