سال آینده، سال رونق سرمایه‌گذاری خطرپذیر خواهد بود

  4021202068

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در غرفه خبرگزاری فارس در نمایشگاه رسانه‌های ایران از تمرکز بر تقویت صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) در سال آینده خبر داد.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، بانک‌ها که بایستی یکی از بازوهای مهم تأمین مالی برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوآورانه و دانش‌بنیان باشند، با نگاه سنتی و درخواست وثیقه‌های سنگین، دریافت وام را برای افراد و شرکت‌ها به یک رویا تبدیل می‌کنند. به همین دلیل، شرکت‌های نوپا و مخصوصا کسب‌وکارهای مبتنی بر دارایی‌های فکری و نامشهود، نمی‌توانند به بانک‌ها مراجعه و از تسهیلات آن‌ها استفاده کنند و بایستی از ابزارهای دیگر تأمین مالی مانند سرمایه‌گذاری خطرپذیر استفاده کنند.در سرمایه‌گذاری خطرپذیر، یک صندوق یا شرکت سرمایه‌گذار در ازای سهام شرکت، در آن سرمایه تزریق می‌کند و ریسک‌های توسعه شرکت را کم می‌کند. محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در غرفه خبرگزاری فارس که در نمایشگاه رسانه‌های ایران بر پا شده است، از برنامه‌ریزی این بازیگر دولتی زیست‌بوم تأمین مالی برای تقویت صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر خبر داد.خیاطیان در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری فارس گفت: نگاه به تأمین مالی حوزه دانش‌بنیان و شرکت‌های حوزه فناوری بایستی به صورت علمی و مبتنی بر تجربیات بین‌المللی باشد. تسهیلات بانکی، ابزار تأمین مناسبی برای شرکت‌های نوپا نیست. شرکت‌های نوپا که هنوز بازار خود را توسعه ندادند و تبدیل کردن آن‌ها به بدهکار سیستم بانکی در همین ابتدای راه، توسعه آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.
 
 وی افزود: برای این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خطرپذیر ابزار مناسب‌تری برای تأمین مالی است. سرمایه‌گذار خطرپذیر در سود و زیان شرکت، شریک می‌شود و می‌تواند با کمک به پیشرفت شرکت، آن را به مرحله‌ای برساند که بتواند از تسهیلات بانکی نیز استفاده کند. بانک‌ها بعد از اینکه شرکت بتواند بازار خود را تثبیت کند و جریان نقدینگی مناسبی داشته باشد، آن را خواهند پذیرفت و شرکت می‌تواند از تسهیلات سیستم بانکی نیز برای تأمین مالی استفاده کند.رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: متأسفانه صنعت خطرپذیر یا صنعت VC در کشور ما هنوز نوپاست و آنطور که باید، شکل نگرفته است؛ اما به کمک مشوق‌های قانونی که در قانون جهش تولید دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است، امیدواریم سال آینده بتوانیم به رونق این صنعت کمک کنیم تا شرکت‌های نوپا بتوانند توسعه بازار خود را از این طریق انجام دهند.خیاطیان در خصوص وثیقه‌های بانکی برای دریافت تسهیلات گفت: نگاه بانک‌ها همچنان سنتی است و تصور آن‌ها این است که شرکتی که برای دریافت وام به بانک مراجعه می‌کند باید دارای سرمایه فیزیکی با نقدشوندگی بالا مثل زمین، ملک، ساختمان یا سهام باشد، درصورتی که در نقطه مقابل شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه و درآمد خود را در دانش فنی یا تحقیق و توسعه هزینه می‌کنند نه در خرید ملک و زمین و... . این یک فاصله مفهومی است که ما با بانک‌ها داریم.
 
 او در خصوص یک راه‌حل این مشکل گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌توانند به عنوان ضامن قرار گیرند و می‌توانند ضمانت پرداخت را برای شرکت‌ها انجام دهند. امسال در بسته‌ای تحت عنوان رشد تولید برای اولین بار این کار را انجام دادیم و نتایج خوبی هم در نتیجه آن حاصل شد. در سال آینده نیز به دنبال توسعه و تقویت ابزارهای ضمانت خواهیم بود.مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص نقش ارزش‌گذاری‌ دارایی‌های نامشهود در دریافت وام و تسهیلات بانکی اضافه کرد: اتفاق دیگری که در سال جاری افتاد این بود که وزارت اقتصاد در همکاری با معاونت علمی و فناوری، نظام‌نامه ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود را ابلاغ کرد. امیدواریم این نظام‌نامه زمینه مناسبی را برای دریافت تسهیلات بانکی برای شرکت‌ها فراهم کند.او در خصوص ابزارهای این نظام‌نامه برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها تشریح کرد: در صورت مالی شرکت‌ها، معمولا دارایی‌های فیزیکی مثل ملک و زمین پررنگ‌تر است و به سرمایه‌های نامشهود توجه کمتری می‌شود. این دارایی‌ها برای بانک‌ها ملاک نیست و سودآوری و دارایی فیزیکی شرکت برای بانک اهمیت بیشتری دارد. اگر نظام‌نامه بتواند خیال بانک‌ها را از نقدشوندگی و بازپرداخت تسهیلات راحت کند، می‌تواند زمینه مناسبی را برای دریافت تسهیلات بانکی فراهم کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین