میراث شوم فرانسه و آلمان در جنگ تحمیلی

  4020631018 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روال حمایت دولت‌های خارجی از صدام، تنها به دوران جنگ عراق و ایران محدود نشد و پس از پایان جنگ هم این روند ادامه یافت. عراق افتخار ژاندارمی منطقه، یعنی همان عنوانی که پیش از انقلاب ایران محمدرضا شاه در اختیار داشت را کسب کرد.

میراث شوم فرانسه و آلمان در جنگ تحمیلی

به گزارش ایسنا، عراق شهریور ۱۳۵۹ در شرایطی به ایران را آغاز کرد که این دو کشور با یکدیگر کاملا متفاوت داشتند؛ با آغاز جنگ، ایران از هرگونه حمایت خارجی بی‌نصیب بود ولی رژیم بعثی عراق با پشتیبانی‌های جهانی وارد جنگ با ایران شده بود و کشورهای مختلف به صدام هواپیما و امکانات راداری و پدافندی می‌دادند و مدرنترین وسایل و تجهیزات را در اختیارش می‌گذاشتند. علاوه بر این کمک‌های نظامی، انواع کمک‌های اقتصادی نیز عراق را پوشش می‌داد. با آغاز حمله عراق به ایران، در حالی که بیش از ۸۰  کشور به صورت رسمی و غیر رسمی عراق را یاری می‌دادند جمهوری اسلامی ایران حتی از داشتن حق خرید سیم خاردار که یک وسیله غیرنظامی محسوب می‌شد، محروم بود.

در دیداری که روز - چهارشنبه ۲۹ شهریور - جمعی از طلایه‌داران، خانواده‌های شهدا، هنرمندان، نویسندگان، امدادگران، پیشکسوتان و فعالان دفاع‌مقدس در قالب مراسم سراسری «جهاد و مقاومت از دیروز تا امروز» با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند؛ ایشان در تشریح کمک‌های استکبار به صدام، به گزارش‌هایی که آمریکایی‌ها را مشوق اصلی صدام در حمله به ایران می‌داند اشاره کردند و افزودند: «آمریکایی‌ها علاوه بر کمک‌های اطلاعاتی مستمر، شیوه‌های تاکتیکی نبرد را به متجاوزان آموزش می‌دادند، فرانسوی‌ها هم پیشرفته‌ترین تجهیزات هوایی را به صدام دادند، آلمانی‌ها او را برای تولید سلاح فاجعه آفرین شیمایی تجهیز کردند، بلوک شرق به رهبری شوروی سابق هر امکانات زمینی و هوایی که صدام می‌خواست در اختیارش گذاشتند و اعراب منطقه هم پول بی‌حساب به او می‌دادند. »

با توجه به این فرمایش مقام معظم رهبری، در این گزارش مروری بر حمایت‌ها آلمان و فرانسه از صدام داریم 

آلمان و معامله با جان ایرانیان

در سالیان گذشته همراهی آلمان و سایر کشورهای اروپایی با تحریم‌های یکجانبه آمریکا موجب نقض فاحش حقوق بشر مردم ایران شده است.  همچنین حافظه تاریخی ملت ایران هیچ گاه از یاد نخواهد برد که شرکت‌های آلمانی چگونه در دوران هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با صدام بر سر جان  رزمندگان و مردم ایرانی معامله کردند و روشن شده است دولت‌های غربی که به طور همه جانبه از رژیم بعث حمایت می‌کردند، در تجهیز شیمیایی عراق نقش فعالی داشتند. از جمله کشورهایی که در کنار دیگر کشورها مثل امریکا، فرانسه و انگلیس به تجهیز رژیم بعث پرداخت، آلمان بود که حتی رسانه‌ها و برخی مقامات آلمان هم به آن اعتراف کردند.

مجله «اشپیگل» چاپ آلمان ذیل یکی از گزارش‌های خود درباره جزئیات تجهیز رژیم بعث به سلاح‌های شیمیایی توسط آلمان در زمان جنگ تحمیلی می‌نویسد: یک عراقی به نام علی قاضی گرفتار زندان صدام می‌شود که با وساطت رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه آلمان از مرگ نجات پیدا می‌کند. پس از بازگشتش به آلمان با همکاری یک افسر عضو سازمان ضدجاسوسی آلمان غربی، ترتیب صدور یک کارخانه تهیه سلاح‌های شیمیائی به عراق داده می‌شود.

علی قاضی پس از بازگشت به آلمان بلافاصله با کمک یک عضو ارتش سازمان ضدجاسوسی آلمان در شهر هامبورگ شرکت صادرات و واردات تأسیس می‌کند و از طریق این‌ شرکت از «کنسرن معروف فورستای آلمان» وسائل یک کارخانه بزرگ تولید اسلحه شیمیایی را خریداری می‌کند. این کارخانه قادر بود سالیانه یک میلیون و هفتصد و شصت هزار تن مواد شیمیایی را به گازهای کشنده خردل و تابون مبدل سازد.  صدور و حمل چنین کارخانه عظیمی به یک‌باره صورت نگرفت بلکه در قطعات و دفعات متعدد به واسطه ترکیه به عراق صادر می‌شد.

مجله اشپیگل در گزارش دیگری می‌نویسد: اینک در عراق در «سلمان پاک» در ساحل رودخانه دجله آزمایشگاه‌های تحقیقاتی تهیه گاز شیمیایی قرار دارد. در شهر «فلوجا» مواد خام اولیه تهیه می‌شود و بالاخره در شهر «سامره» گازهای خردل و گاز عصبی تابون به‌طور انبوه تولید می‌شود. بنابر این گزارش در هر سه شهر، شرکت‌های مختلف آلمان غربی حضور داشته و در ساختمان و تکمیل این کارخانه از آزمایشگاه تا تولید انبوه سهیم بوده‌اند.

بنابر گزارش همین مجله، اطلاعات تحقیقات محرمانه حاکی از آن بود که تأسیسات شیمیایی ساخته شده توسط شرکت‌های آلمانی در سامره عراق اخیرا موفق به تولید مواد شیمیایی بسیار مرگ‌بار «تابون» و «لاست» هم شده‌اند. کارشناسان آلمانی همچنین متوجه شده‌اند که سه کارخانه فروخته شده آلمانی به عراق قادر به تولید اسید سیائیدریک غلیظ و فشرده بوده است.

ادو اولفکات، خبرنگار آلمانی روزنامه مشهور «فرانکفورتر آلگماینه» که در دوران جنگ تحمیلی خبرنگار اعزامی این روزنامه به مناطق جنگی عراق بود می‌گوید: مقامات آلمانی بسیار خرسند بودند که این گازها را برای استفاده علیه ایران به صدام داده‌اند.

علاوه بر این، آلمان طی دوران جنگ تحمیلی ساخت تأسیسات «سعد ۱۶» و قطعات کارخانه شیمیایی سامره را در اختیار رژیم بعث  قرار داد و ضمن آن نیز در زمینه صنایع موشکی با بغداد همکاری کرده است. یک سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان غریی در اعترافات خود در این باره می‌گوید: یک پروژه نظامی موسوم به «سعد - ۱۶» در عراق توسط شرکت‌های آلمانی تحت پوشش یک مؤسسه وابسته به دانشگاه انجام شده است.

با آشکار شدن نقش آلمان در تجهیز رژیم بعث عراق در دوران جنگ تحمیلی، اشپیگل ذیل یک گزارش نوشت: امروزه دیگر ثابت شده است که بدون فن‌آوری آلمان، عراق قادر به تولید موشک‌های دوربرد اسکاد B نبوده است. فن‌آوری پیشرفته‌ آلمان که در اختیار عراق قرار می‌گرفت؛ به بغداد این امکان را می‌داد که برد موشک‌های اسکاد B را به ۶۰۰ کیلومتر افزایش دهد.

علاوه بر این، آلمان همچنین ۶۰ فروند بالگرد «BO-۱۰۵» مجهز به موشک وحشتناک ضد تانک «هات» به عراق فروخت. این بالگردها به صورت محرمانه و توسط اسپانیا که مونتاژ قسمتی از آنها را بر عهده داشت، تحویل رژیم بعث عراق شد تا نقض بی‌طرفی آلمان در برابر طرفین درگیر آشکار نشود.

نقش فرانسه در حنگ تحمیلی

آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، فرانسه را در یک رودربایستی قرار داد. دوراهی که بر سر آن قرار گرفته بود، خلاصه می‌شد دراین که چگونه فروش سلاح و همکاری صنعتی خود با عراق را حفظ کند، بدون این‌که ایران را از دست بدهد؟! پاریس نمی‌توانست از بغداد چشم بپوشد، چراکه منافع اقتصادی و صنعتی مهمی درآنجا داشت. مقامات فرانسه، در عین حال، نگران بودند که پشتیبانی همه جانبه و کاملاً آشکار از عراق، ایران را به واکنش خشونت آمیزی( علیه آنان)، وادار کند.

برای درک هرچه بهتر علایق پاریس و بغداد، بهتر است چند سال به عقب برگردیم.

عراق؛ الدورادوی جدید برای صنایع فرانسه

پس از جنگ اسرائیل و اعراب در ژوئن ۱۹۶۷، محبوبیت فرانسه در خاورمیانه، به دلیل بی طرفی اعلام شده توسط ژنرال دوگل در جنگ ۶ روزه، پی‌ریزی شد. دولت فرانسه پس از مبارزات الجزایر، احساس می‌کرد که از نظر افکار عمومی این آزادی عمل را دارد که درباره طرفداری از اعراب، سیاست احتیاط آمیزی داشته باشد. فرانسه امیدوار بود که با بخشی از نفوذ خود، خاورمیانه را که بعد از  پایان جنگ جهانی دوم از دست داده بود، بار دیگر بدست آورد. همچنین این کشور به ‌دنبال فتح بازارهای کشورهای متعدد عربی بود که به مدد نفت، ثروتمند شده بودند.

در هفتم فوریه ۱۹۶۸، ژنرال دوگل، همتای عراقی خود را در پاریس پذیرفت و روابط ( بسیار خوب و دوستانه) شارلمانی[۱] با خلیفه عباسی بغداد، هارون الرشید، را به وی یادآوری کرد. او با تملق‌گویی و چاپلوسی، تمامی منافعی را که عراق می‌توانست از قِبل رابطه  با فرانسه، داشته باشد، برای همتای عراقی خود روشن کرد. البته کار آسانی نبود چراکه عراق روابط تنگاتنگی با اتحاد جماهیر شوروی داشت و به همین دلیل از سوی بسیاری از کشورهای غربی تحت فشار بود. تماس‌ها، موفقیت آمیز بودند.

شرکت «پانارد» که به دولت نزدیک بود، به ‌همین مناسبت اولین سری از تجهیزات؛ شامل ۱۰۶ قبضه مسلسل اتوماتیک  AML_۶۰ را به ارتش عراق فروخت. درحالی که شرکت «برلیه» و «ساویم» هم قراردادی برای تحویل ۶۸۷ دستگاه کامیون نظامی را به‌دست آوردند. با اعلام ملی شدن صنعت نفت عراق در بهار ۱۹۷۲، بغداد بلافاصله به پاریس اطلاع داد تمام اقدامات لازم برای حفظ منافع فرانسه، به‌عمل خواهد آمد. دولت عراق اعلام کرد که آماده انعقاد یک قرارداد همکاری اعطای امتیاز با کمپانی‌های نفتی فرانسوی(CFP)، گروه توتال( شرکتی که دارای ۷۵/۲۳ درصد سهام شرکت عراقی پترولیوم کمپانی IPC را داشت) و موسسه الف_اراپ، می‌باشد.


مذاکرات به مدد مداخله «ژان دورک_دانه» یکی از پرسنل CFP که در بغداد شخصیت بی همتایی بود و خود را طی ۱۵ سال به عنوان یک شخصیت مرکزی در روابط فرانسه و عراق معرفی کرده بود، به خوبی پیش رفت.


روز ۱۱ ژوئن ۱۹۷۲، صدام حسین به فرانسه رفت تا چگونگی اجرای همکاری‌های نفتی(مدالیته) بین بغداد و پاریس را  نهایی کند. این اولین مسافرت وی به اروپا بود. او از این مسافرت استفاده و بر آمادگی عراق برای خرید تسلیحات تأکید کرد. او به مقامات فرانسوی لیست اقلامی را ارائه کرد و گفت که عراق مایل است هرچه زودتر آنها را دریافت کند. این لیست شامل، هواپیمای جنگی «میراژ»، بالگرد، رادار و تسلیحات مختلف زمینی بود.


بخش صنعت نفت فرانسه که نگران منافع خود در عراق بود، برای حفظ این منافع، یک کمپین مطبوعاتی به نفع رژیم عراق به‌راه انداختند و بدین ترتیب فشار را برروی دولت مضاعف کردند تا تحت عنوان دفاع از منافع صنایع فرانسوی، آن را مجاب به واگذاری اقلام درخواستی صدام نمایند.

ژآک شابان دلماز؛ نخست وزیر وقت و میشل دوبره؛ وزیر وقت دفاع به شدت با این حرکت موافق بودند اما والری ژیکاردستن؛ وزیر وقت دارایی بسیار محتاط و در مورد اعتبار دولت عراق مردد بود. موریس شومان؛ وزیر خارجه در این خصوص به شدت مخالف بود. او موافق تقویت یکی از دشمنان اسرائیل (عراق) و بزرگ کردن مقامات سیاسی آنها نبود. البته او هم با شخصیت صدام حسین و قراردادهایی به ارزش بیش از سه میلیارد دلار که در جیبش بود، اغوا شد.

اولین قرارداد امضا شده بین فرانسه و عراق در زمان جنگ تحمیلی

به هرحال اولین قراردادی که به امضا رسید؛ مربوط به فروش ۴۰ فروند هواپیمای «میراژ .اف-۱» بود که قرار شد تا پایان سال ۱۹۸۰ تحویل عراق شود. ژاک شیراک  رییس جمهور وقت فرانسه هم حامل خبر جالبی بود: «دولت عراق خواهان همکاری فرانسه در زمینه هسته‌ای غیر نظامی شده بود که امتیازی برای جامعه «سن گوبین» و «فراماسون» محسوب می‌شد.»

پیشنهاد فرانسه برای تحویل اورانیوم غنی شده به بغداد

صدام حسین  توانست با اهدای قراردادهای شگرف نفتی و تسلیحاتی مقامات فرانسوی را به طمع اندازد. از این جهت بود که سرمایه داران فرانسوی در دو بخش فوق ( نفت و تسلیحات) حمایت از کمپین فشار مطبوعاتی را مضاعف کردند تا دولت را برای دریافت لیست صدام حسین مجاب کنند و استدلالشان دفاع از منافع‌شان در عراق بود. در خلال سال ۱۹۷۵، هیأت‌های فرانسوی و عراقی در خصوص همکاری‌های هسته‌ای بارها با یکدیگر ملاقات و مذاکره کردند. پیشنهاد پاریس؛ تحویل اورانیوم غنی شده به بغداد و ساخت یک مرکز تحقیقانی ۸۰۰ کیلوواتی و نیز یک نیروگاه هسته‌ای ۷۰ مگاواتی با عنوان «اوسیراک» در عراق بود.

از ۵ تا ۸ سپتامبر ۱۹۷۵، صدام حسین برای به نتیجه رساندن مذاکرات به فرانسه رفت. ژاک شیراک از او با این کلمات استقبال کرد: «شما دوست شخصی من هستید، در نزد من از احترام بالایی برخوردار هستید و محبت شما در دل من جای دارد.» بهتر از او، نخست وزیر بود که با صدام به تعطیلات پایان هفته رفت و او را در مزرعه «وانکت » همراهی کرد، پیش از آن که نشان افتخار پایتخت فرانسه را به او بدهد.

[1] شارلمانی (به فرانسوی: Charlemagne)، شارل یکم فرانسه یا کارل بزرگ یا کارلوس ماگنوس.

انتهای پیام

دیدگاه کاربران

حسن۳۲۳۲۳۴۹۱۱:۱۶:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۳۱
لطفا از نقش روسیه یا همان شوروی سابق در تسلیح صدام هم بفرمایید.
ناشناس۳۲۳۲۵۴۹۱۷:۲۵:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۳۱
از نظر استراتژیک دوست دایم و دشمن دایمی وجود ندارد و آنچه دایمی است منافع ملی و رفاه ملت است این استراتژی اقتضایی باید مورد توجه مسعولان‌کشور قرار گیرد
ناشناس۳۲۳۲۷۸۰۰۰:۵۱:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۱
شوروی بعد از شروع جنگ فروش اسلحه به عراق رو متوقف کرد به خاطر همین هم صدام به سراغ تامین کننده‌های غربی رفت. در مقابل فرانسه قراردادی بست که تا زمان تکمیل آموزش خلبانهای عراقی و تحویل سفارش نیروی هوایی عراق، هواپیماهای نیروی هوایی فرانسه با خلبان فرانسوی برای عراق بجنگند!
ناشناس۳۲۳۲۳۹۶۱۳:۰۴:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۳۱
غرب به رهبری آمریکا فکر کرد با چراغ سبز به عراق برای حمله به ایران به خاورمیانه بزرگ نزدیک می شود
ناشناس۳۲۳۲۷۲۸۲۳:۲۵:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۳۱
با ایجاد جنگ بین عراق و ایران هر دو کشور مسلمان به نفع اسراییل ضعیف شدند و کلی هم پول کشورهای منطقه راهی کارخانجات اسلحه سازی شرق و غرب شد
ناشناس۳۲۳۲۴۸۲۱۵:۱۵:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۳۱
چرا تا الان از فرانسه و آلمان هیچ جایی شکایت نشده؟ حتی احتمال داره در دادگاه های خودشان هم برنده می شدیم.
ناشناس۳۲۳۲۵۳۲۱۶:۴۸:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۳۱
نقش روسیه در تجهیز صدام از همه مهمتر بود
ناشناس۳۲۳۲۷۶۰۰۰:۳۲:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۱
شوروی صدام را سوق داد به جنگ یا غرب؟!
ناشناس۳۲۳۲۶۴۰۲۰:۳۴:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۳۱
غرب وشرق حسب منافعشون به صدام کمک کردن
سعید۳۲۳۲۶۷۰۲۱:۲۶:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۳۱
من زمان جنگ بودم.کی گفته آلمان کمک صدام می کرد اون زمان آلمان کلا خلع سلاح بود
ناشناس۳۲۳۲۷۱۸۲۳:۰۷:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۳۱
زمان جنگ بودی اما ...
ناشناس۳۲۳۲۷۴۲۲۳:۵۱:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۳۱
من هم در جبهه بودم در ان زمان المان سلاح شیمیایی زیادی به عراق داد و کارشناس های المان برای ازمایش سلاحهای خودشون اعزام میشدن به ایران ببینند اثار مواد شیمیایی خوب بوده
ناشناس۳۲۳۲۷۸۵۰۰:۵۵:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۱
آلمان غربی تامین کننده اصلی تسلیحات شیمیایی عراق بود. ایران برای اینکه آلمانی‌ها متوجه فاجعه انسانی که درست کردند بشوند گروهی از مجروحان شیمیایی رو برای مداوا به آلمان غربی فرستاد و در نهایت با فشار پزشکان آلمانی دولت آلمان جلوی قراردادی که به عنوان صادرات آفت‌کش صنعتی سلاح شیمیایی به عراق می‌فروخت گرفت‌
حسین۳۲۳۲۶۷۸۲۱:۳۳:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۳۱
بیشتر سلاح های جنگی عراق روسی وفرانسوی بودن
ناشناس۳۲۳۲۷۰۱۲۲:۲۶:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۳۱
من خودم 3سال جبهه بودم.عمده سلاحهای عراق دردوران صدام ازروسیه تأمین میشد.انواع میگ.تانک.موشک.وسلاحهای سبک.نیمه سنگین وسنگین عراق مال روسیه بود.
ناشناس۳۲۳۲۷۲۰۲۳:۰۸:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۳۱
ای بابا، تحریف به واقعیات واضح جنگ هم رسید!؟ هواپیمای میراژ، موشک سوپر اتاندارد، بمب‌های شیمیایی ...، اینا از فضا اومدن!؟
ناشناس۳۲۳۲۷۸۷۰۰:۵۹:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۱
تسلیحات ساخت شوروی قبل از کودتای صدام به عراق فروخته شده بود همانطور که قبل از انقلاب ما از آمریکا اسلحه خریده بودیم. در زمان جنگ شوروی حمایتی از صدام نکرد اگرچه طرف ما رو هم نگرفت. ولی آمریکا ماهواره‌های جاسوسیش رو در اختیار عراق گذاشت و فرانسه، انگلیس و آلمان غربی نیروی هوایی و تسلیحات شیمیایی عراق رو تامین کردند.
ناشناس۳۲۳۳۰۶۲۱۱:۵۳:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۱
شیمیایی هم مال شوروی بود یا اونو ندیدی؟
ناشناس۳۲۳۳۰۷۴۱۲:۱۱:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۱
میراژ، اواکس بویینگ، معروفترین اواکسشون فرانسوی وبه نام فالکون 50بود.
زری۳۲۳۲۷۰۷۲۲:۳۹:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۳۱
فرانسه در کنار تامین تسلیحات نظامی در حمله هواپیماهای رژیم بعث عراق به مردم آواره و چادرنشین استان ایلام مشارکت مستقیم داشت و هواپیماهاش مردم رو بمباران کردن
Sa۳۲۳۲۹۷۹۱۰:۳۹:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۱
سوپر اتاندارد های فرانسوی (البته قرضی) ، زحمت حمله به کشتیرانی و قطع جریان فروش نفت ایران به عهده گرفتند. توپ های هشتاد کیلومتری مورد استفاده متجاوزان بعثی هم، اهدایی فرانسه به رژیم ددمنش صدام بود!
ناشناس۳۲۳۲۷۳۴۲۳:۴۰:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۳۱
نکته مهم و عجیب برای من اینکه همیشه غرب و شرق با هم در تضاد بودن واگه جنگی رخ میداد هر کدوم طرف یکی طرف های درگیری را میگرفتن و جبهه جنگ تبدیل به یک رویاروی غیر مستقیم می کردند ولی در جنگ تحمیلی همگی متحد و یکپاره طرف صدام گرفتن و هیچ کدوم سمت ایران را نگرفت و حمایتی نکرد، دلیل این موضوع چی میتونه باشه؟
ایران۳۲۳۲۷۴۶۲۳:۵۵:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۳۱
آن زمان که روسیه نبود شوروی بود
ناشناس۳۲۳۲۷۵۱۰۰:۰۷:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۱
سلاحهای صدام تانک و نفربر و جنگنده و اسلحه و کلا ادوات جنگیش،همگی روسی کمی فرانسوی و...
محمد عبدی۳۲۳۲۷۵۶۰۰:۲۱:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۱
چقدر در جنگی که عراق علیه ایران براه انداخت شرق به تمام معنی غرب به تمام معنی در حق ایران ظلم کردندچقدر نامردی کردند خدا میداند من یکی که در جبهه بودم تا زنده هستم دوست ندارم قیافه نحس این غربیها وشرقی ها را ببینم
ناشناس۳۲۳۳۰۰۷۱۱:۱۰:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱
صدام زمان جنگ سلاح های شیمیایی را از آلمان دریافت میکرد
ناشناس۳۲۳۳۱۱۸۱۳:۰۹:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۱
میگ های روسی یادم هست .می اومدن روی تهران بمب می ریختن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  4. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  7. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  8. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  9. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  13. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  14. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  15. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  16. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  17. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین