• کاری که صدام بی‌اعصاب با بمبهای شیمیایی کرد

    کاری که صدام بی‌اعصاب با بمبهای شیمیایی کرد

    صدام که نوپایی نظام جمهوری اسلامی را در ایران به فرصتی برای نشان دادن برتری‌های نظامی و سیاسی خود تلقی می‌کرد به تحریک آمریکایی‌ها و غربی‌ها در آخرین روزهای تابستان ۱۳۵۹ به مرزهای جنوبی و غربی ایران حمله و تا خرمشهر پیش‌روی کرد، اما با مسلط شدن رزمندگان ایران بر میدان نبرد و بیرون راندن ارتش مجهزش، استفاده پراکنده از تسلیحات بیلوژیکی، میکروبی و شمیایی را از ماه چهارم جنگ شروع کرد.

  • روایت دوئل تانک‌های ایرانی و عراقی در فتح‌المبین

    روایت دوئل تانک‌های ایرانی و عراقی در فتح‌المبین

    به فرمانده تانک‌ها گفتم: دشمن در برد ما قرار گرفته، پشت سر هم شلیک کنید. دو تانک ما از کار افتاده بود که هریک، دست‌کم بیست گلوله داشتند. نمی‌توانستیم آن‌ها را عقب ببریم و این به معنی عقب‌نشینی بود، اما بقیه تانک‌هایمان شلیک کردند و بی‌اثر نبود و از حجم آتش دشمن می‌کاست.

  • سرلشکر باقری: رشد تولیدات دفاع مقدس در جشنواره فجر امسال چشمگیر بود/ اسناد و مدارک جنگ تحمیلی در اختیار محققان قرار دارد

    سرلشکر باقری: رشد تولیدات دفاع مقدس در جشنواره فجر امسال چشمگیر بود/ اسناد و مدارک جنگ تحمیلی در اختیار محققان قرار دارد

    رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اقدامات صورت گرفته برای آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر امسال چشمگیر بود.

  • سندی که به دست فرماندهان سپاه پاسداران رسید / ماجرا چه بود؟  

    سندی که به دست فرماندهان سپاه پاسداران رسید / ماجرا چه بود؟  

    ایسنا نوشت: در دوران جنگ تحمیلی ارتش عراق از تحرکات و فعالیت‌های نیروهای خودی در شرق اروندرود و اقدامات مهندسی و دیگر تلاش‌های آماده‌سازی برای اجرای عملیات در این منطقه، اطلاعات بسیاری داشته است.

  • جزئیاتی از حمله رژیم بعثی عراق به خاک ایران در سال ۱۳۵۹

    جزئیاتی از حمله رژیم بعثی عراق به خاک ایران در سال ۱۳۵۹

    مرز‌های غرب و جنوب ایران در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ توسط ارتش عراق بصورت زمینی و هوایی مورد حمله قرار گرفت که در اولین روز این جنگ ۸ ساله عراق علیه ایران، ارتش هوایی عراق همزمان با ۱۹۲ جنگنده به شهر‌های مرزی کرمانشاه، ایلام و خوزستان حمله کرد.

  • ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ روزی که تاریخ ایران را تغییر داد

    ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ روزی که تاریخ ایران را تغییر داد

    ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با حمله هوایی عراق به چند فرودگاه ایران و تعرض زمینی همزمان ارتش بعث به شهر‌های غرب و جنوب ایران، جنگ ۸ ساله حکومت صدام حسین علیه ایران آغاز شد.

  • میراث شوم فرانسه و آلمان در جنگ تحمیلی

    میراث شوم فرانسه و آلمان در جنگ تحمیلی

    روال حمایت دولت‌های خارجی از صدام، تنها به دوران جنگ عراق و ایران محدود نشد و پس از پایان جنگ هم این روند ادامه یافت. عراق افتخار ژاندارمی منطقه، یعنی همان عنوانی که پیش از انقلاب ایران محمدرضا شاه در اختیار داشت را کسب کرد.

  • جنگ هشت ساله؛ دسیسه آمریکایی - غربی به دست بعث

    جنگ هشت ساله؛ دسیسه آمریکایی - غربی به دست بعث

    وزارت دفاع به مناسبت ۳۱ شهریور بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن نوشت: جنگ هشت ساله دسیسه امریکایی - غربی به دست فریب خورده بعثی بود که به ملت بزرگ ایران به دلیل استقلال خواهی و بیرون انداختن استعمار و استکبار تحمیل شد.

  • عکس‌ها و نامه‌های دیده نشده اسیران جنگ تحمیلی به نمایش درآمد

    عکس‌ها و نامه‌های دیده نشده اسیران جنگ تحمیلی به نمایش درآمد

    نخستین نمایشگاه عکس‌ها و نامه‌های دیده نشده اسرای جنگ تحمیلی با عنوان «روایت رهایی» پیش از ظهر امروز در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد.

  • برخی از حوادث مهم جنگ تحمیلی تحریف شده است

    رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس:برخی از حوادث مهم جنگ تحمیلی تحریف شده است

     گفت: در سه دهه اخیر شاهد تحریف حوادث مهم جنگ از جمله شروع جنگ، ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر، عملیات‌های حساسی مانند کربلای ۴ و قطعنامه هستیم.

  • روایت‌هایی از احترام آزادگان به امام در زیر شکنجه

    روایت‌هایی از احترام آزادگان به امام در زیر شکنجه

    صورتم را به گوش علی قزوینی نزدیک کردم و به آرامی گفتم: «علی جان به خدا حضرت امام هم راضی نیست این قدر عذاب بکشی»، اما او فقط لبخندی زد. علی با این استقامت و سکوتِ آرامش بخشش، لحظه به لحظه بر تشویش و اضطراب و نگرانی بعثی‌ها و افسر آنها که شاهد شکنجه بود می‌افزود.