ادراک کودکان از طلاق عاطفی والدین

گروه تعاملی الف،   4020503010

با تحقق طلاق عاطفی و کاهش توجه به اعضای خانواده، ناهماهنگی والدین در تربیت کودک بیشتر بروز و هر یک از والدین روش و برخورد تربیتی متفاوتی در نظر خواهند داشت.

ادراک کودکان از طلاق عاطفی والدین

گروه تعاملی الف - محمد مهدی ترحمی، وکیل دادگستری:
طلاق عاطفی یا خاموش نوعی از طلاق است که در آن زوجین با سردی در کنار هم زندگی می‌کنند، لیکن به دلایل مختلف تقاضای طلاق نمی‌دهند. علی الاصول فرزندان با زندگی زیر سقف با چنین والدینی، از بهداشت روانی محروم هستند. تربیت فرزند و فرزندپروری دارای اهداف مختلفی است که از جمله مهمترین آنها، تربیت و پرورش صحیح اخلاقی و روانی فرزندان، همچنین شکوفایی استعداد و شناخت هنجارهای اجتماعی است، لذا والدین علاوه بر تامین زمینه لازم برای رشد جسمی فرزندان، باید به رشد فکری و روحی کودک نیز توجه کنند، لذا مادامی که والدین دارای روابطی سرد باشند و اصطلاحا طلاق عاطفی واقع گردد و روح زوجین فرسنگ ها از یکدیگر دور شود، نمی‌تواند فضای لازم جهت تغذیه روحی کودک را فراهم کنند! ‌لذا والدینی که هوش عاطفی و رابطه گرم و صمیمی دارند، در زمینه فرزندپروری موفق تر بوده، نتیجتا آسیب ها در کودک به مراتب کمتر است.

متاسفانه طلاق عاطفی پیامدهای دیگری غیر از اختلال در پرورش فرزند بشرح صدرالذکر نیز داشته، بدین ترتیب که با تحقق طلاق عاطفی و کاهش توجه به اعضای خانواده، ناهماهنگی والدین در تربیت کودک بیشتر بروز و هر یک از والدین روش و برخورد تربیتی متفاوتی در نظر خواهند داشت، به گونه ای که پدر با مبنای خود و مادر نیز با روش خود سعی در تعیین خط و مش زندگی فرزند دارد، و در این حالت، فرزند ناگزیر از انتخاب یک مورد می شود و به خواسته مادر و یا پدر تن خواهد داد که در این حالت نیز با عنایت به ناتوانی قالب کودکان در انتخاب صحیح، زمینه برای ظهور التهاب درونی و تعارض روحی بوجود می آید.

در ایران مقررات بصورت پراکنده به حقوق کودک و نوجوان پرداخته اند، قوانینی همچون قانون مجازات اسلامی، قانون حمایت از خانواده، قانون مدنی، قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست و قانون تامین وسائل و امکانات تحصیل اطفال و نوجوانان ایرانی، که بصورت اختصاصی نهایتأ در قالب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان تنظیم و تصویب گردیده است. به موجب ماده دوم قانون اخیرالذکر، هر نوع اذیت و آزار کودکان و نوجوانان که موجب شود به آنان صدمه جسمانی یا روانی و اخلاقی وارد شود و سلامت جسم یا روان آنان را به مخاطره اندازد ممنوع  است.

بطور کلی مهمترین حقوق کودک عبارت است از حق حیات کودک، هویت کودک ازجمله سن، جنس، نژاد کودک حق مراقبت و نگهداری و امنیت کودک ، حق رفاه کودک، حق آزادی بیان کودک. لازم به ذکر است، توجه و برنامه ریزی کردن دولت در خصوص حقوق کودکان، علی القاعده به لحاظ تعهدات ملی و بین المللی دولت جهت رعایت کردن مفاد کنوانسیون حقوق کودک ، همچنین ضرورت رعایت احکام شرع مقدس اسلام است. وجه مشترک تمامی مقررات راجع به حقوق کودک، حمایت از حقوق جسمی و روحی و جلوگیری از بروز آسیب به آنها است، چه آنکه به موجب کنوانسیون حقوق کودک و اعلامیه ی جهانی حقوق کودک، پدر یا مادر و یا قیم قانونی، مسؤلیت مهم و اساسی رشد و تربیت صحیح کودکان را بر عهده دارند و اساسی ترین مسأله در این راستا حفظ منافع کودک است و حمایت قانونی از کودک بزه دیده نیز قالبا به صورت حمایت های کیفری در قانون مجازات اسلامی ملاحظه می شود.

علی ایحال هر تصمیمی که والدین در خصوص اختلافات فیمابین و نحوه ادامه زندگی اتخاذ نمایند، تبعا فرزندان نیز تحت تأثیر تصمیم مزبور قرار خواهند گرفت، و این که طلاق و جدایی قانونی و رسمی، موجب تشدید مشکلات فرزندان است، لیکن بعضا با هم ماندن والدینی که به شدت با یکدیگر در نزاع هستند، بیش از طلاق قانونی به سلامت روانی و جسمی کودک آسیب می‌زند. صرفنظر از همه مسائلی که پیرامون این امر وجود دارد، اساسی ترین دل مشغولی، واکنش های کودک و اثرات طلاق عاطفی بر آنها خواهد بود، البته شرایط زندگی افراد متفاوت بوده لیکن چنانچه با طلاق مشاجره و آسیب‌های روحی فرزندان کاهش یابد، مسلما راه مناسبی است و کودکان نیز از میدان آشوب والدین رهایی خواهند یافت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین