چالش مدرک تحصیلی شهردار منتخب تهران و نقش وزیر کشور

  4000525086 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
چالش مدرک تحصیلی شهردار منتخب تهران و نقش وزیر کشور

/ سید محمد جواد سجادی نژاد /

 از زمانی که شورای اسلامی شهر تهران ؛آقای دکتر زاکانی را بعنوان شهردار منتخب به وزارت کشور برای صدور حکم معرفی نمود . برخی از اهالی سیاست و رسانه، صلاحیت منتخب شورای اسلامی شهر تهران برای سکانداری شهرداری را به دلایلی از جمله مدرک تحصیلی و سابقه اجرای مورد مناقشه قرار دادند. در این مجال از دو منظر قانونی و مدیریتی به این چالش پرداخته می شود. 


الف ) تعدادی از این فعالان با توجه به سابقه اجرایی و مدرک تحصیلی (تخصص پزشکی ) آقای دکتر زاکانی از غیر مرتبط بودن و در نتیجه از عنوان غیر قانونی بودن این انتخاب یاد می کنند. با بررسی متن قانون مرتبط با انتخاب شهرداران، به ماده 72 قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، مصوب 1/3/1375 خواهیم رسید که صراحت دارد، شرایط احراز تصدی سمت شهردار طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که بنا به پیشنهاد وزارت کشور به تصویب هیأت دولت خواهد رسید.


 بنابراین صراحتی درباره مدرک تحصیلی و سابقه اجرایی در قانون مجلس شورای اسلامی وجود ندارد و به آیین نامه هیات دولت ارجاع شده است. 


 ب) هیات وزیران ، پس از حدود 30 ماه در جلسه 25/9/97 آیین نامه اجرایی قانون مذکور را مصوب می کند و در آن آمده است کسانی می توانند به سمت شهردار انتخاب شوند که دارای حداقل مدرک کارشناسی مرتبط و سابقه اجرایی ( 9 سال سابقه مدیریت ارشد برای شهرداری های شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر ) باشند . در تبصره یک ذیل این ماده آمده است مدارک و رشته تحصیلی مرتبط توسط وزیر کشور متناسب با درجه شهرداری تعیین می شود. 


همانگونه که مشاهده می شود آئین نامه اجرایی هیات دولت نیز صرفا به حداقل مدرک تحصیلی(کارشناسی) و سابقه اجرایی( 9 سال برای شهرهای بیش از یک میلیون نفر) اشاره و اعلام کرده وزیر کشور با توجه به درجه شهری در خصوص مدرک تحصیلی اعلام نظر می کند . 


ج) حسب بررسی، وزارت کشور( معاون عمرانی به عنوان متولی این کار) تاکنون سه مرتبه فهرست متفاوتی از رشته های متناسب برای تصدی سمت شهرداری اعلام نموده که ازجمله آنها مدارک تحصیلی آمار ، جغرافیا، علوم سیاسی، حسابداری و غیره است.


از آنجایی که شهردار تهران به عنوان شهردار پایتخت و کلان شهر شناخته می شود و نظر به آیین نامه هیات دولت که صراحت دارد ؛ وزیر کشور با توجه به درجه شهرداری نسبت به مدرک تحصیلی اعلام نظر کند لذا به نظر می رسد وزیر کشور در این خصوص باید رفع ابهام و مناقشه نماید. 

 د) همچنین در مورد ابهام سابقه اجرایی با توجه به ماده 71 قانون خدمات کشوری، نمایندگان مجلس هم سطح وزرا بوده و به عنوان مقام تلقی می شوند لذا نظر به اینکه آقای زاکانی سه دوره ( هفتم ، هشتم ، نهم) نماینده مجلس بودند بنابراین دارای سابقه مناسب نیز هستند . 


ه) در علم مدیریت برای تصدی مشاغل مدیریتی در سطوح مختلف ،سه مهارت اساسی؛ فنی ، انسانی و ادراکی را مطرح می کنند در مدیریت های پایین مهارت فنی از اولویت بیشتری و سپس مهارت انسانی و در مرحله بعد مهارت ادراکی هر چقدر به سطوح بالای مدیریتی ارتقا پیدا می کنند داشتن مهارت ادراکی و مهارت انسانی به نسبت مهارت فنی بیشتر اهمیت پیدا می کند .


بنابراین با توجه به اینکه مدیریت کلان شهر پایتخت عزیز ایران ، از پیچیدگی های سیاسی ، اجتماعی خاصی برخوردار است ضروری است که شهردار این کلان شهر از مهارت های ادراکی و انسانی بالایی برخوردار باشد تا بتواند در پیشبرد مدیریت سازمانی و ارتباط با شهروندان و تعامل مناسب با دولت ، مجلس و قوه قضائیه ، وظیفه محوله را به خوبی ایفا کند.


 بنابراین با توجه به موارد مذکور و اینکه حکم شهرداران با جمعیت بیش از 200 هزار نفر توسط وزیر کشور صادر می شود. وزارت کشور طبق آئین نامه اجرایی دولت باید فصل الخطاب این مناقشه و فضا سازی های سیاسی و رسانه ای باشد. همچنین با توجه به شرایط اضطراب ناشی از همه گیری کرونا در جامعه و لزوم پرهیز از مناقشات بی مورد و تسری شرایط امید بخش و مثبت در جامعه ، شایسته است وزیر کشور قبل از پایان مسئولیت این موضوع را حل و فصل نماید تا بیش از این افکار عمومی در هیجانات کاذب و خسته کننده ، این بازی بیهوده قرار نگیرند. 

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۵۳۲۵۰۱۶:۲۴:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۲۵
ماده 72 - شرايط احراز تصدي سمت شهردار طبق آيين ‌نامه‌ اي خواهد بود كه بنا به پيشنهاد وزارت كشور به تصويب هيات دولت خواهد رسيد. ماده 98 (اصلاحي 06ˏ07ˏ1382)- هر گونه اصلاح در آئين‌ نامه اجرائي قانون شوراهاي اسلامي كشور توسط‌ وزارت كشور تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد....
ناشناس۲۱۵۳۲۸۴۱۶:۳۶:۳۶ ۱۴۰۰/۵/۲۵
اصلا چالشی وجود ندارد قانون را عوض کنید به همین سادگی مشکل حل میشود
سعید۲۱۵۳۳۶۵۱۷:۰۰:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۲۵
نکنه شما هم معتقدی پزشکی هسته ای از رشته های مرتبط به شهرداریه؟ اگر اینطور باشه هیچ رشته ای نیست که مرتبط نباشه پس دلیل اینکه نوشتن مدرک مرتبط چیه؟
ناشناس۲۱۵۳۶۱۳۱۹:۱۳:۱۰ ۱۴۰۰/۵/۲۵
بهتر است بگویی دو قطبی سازی کاذب علیه فردی که ضد فساد است چون دستشان خالی است رو به این بازی های سیاسی آورده اند بیچاره ملت از این دو قطبی سازی که باید بسوزند
ناشناس۲۱۵۳۶۵۸۱۹:۴۰:۵۸ ۱۴۰۰/۵/۲۵
اصرار برای شهردار شدن زاکانی خیلی عجیب و غیرعادیه.بخاطر یک فرد همه مقررات و قوانین را دارید به بازی میگیرید.
ناشناس۲۱۵۳۶۷۱۱۹:۵۰:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۲۵
چقدر شیک و مجلسی توجیه کردید
حمید۲۱۵۳۹۰۳۲۱:۵۶:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۲۵
یه بارم که شده نشون بدین که هیچ کس از قانون بالاتر نیست
ناشناس۲۱۵۴۰۹۱۰۰:۱۱:۱۵ ۱۴۰۰/۵/۲۶
با این کبرا صغرا چیدنها تلاش دارید قانون را به قامت فرد در آورید!
معلم۲۱۵۴۲۴۱۰۲:۱۰:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
افراد باید فدای نظام شوند نه نظام. درسی که از افغانستان گرفتیم.
مانا۲۱۵۴۳۶۱۰۷:۳۹:۵۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
حالا چه اصراری هست ایشون شهردار بشوند چرا در مجلس به کارشان ادامه نمی‌دهند لابد بعد از پست شهرداری تهران در صدد بدست آوردن عنوان دیگری بوده و پس از مدتی شهرداری راترک گفته بدنبال موقعیتی دیگر خواهند رفت؟
داودی۲۱۵۴۳۸۴۰۸:۰۷:۲۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
جناب رحمانی فضلی استدعا داریم دراخرین روزهای وزارت خود قانون را فراتر ازبازیهای جناحی راجرا ونام خودرا بعنوان کسیکه تحت فشار برخی منفعت طلبان عمل نکرد درتاریخ ثبت نمایید یاعلی ایام مستدام
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین