الجزیره: جهان با ادعای اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران مخالف است

گروه جهان الف،   3990630137

الجزیره انگلیسی در گزارشی مطرح کرد که آمریکا به طور کامل به انزوا کشیده شده و حتی متحدان واشنگتن نیز اعلام کرده‌اند که ایالات متحده هیچ مبنای حقوقی برای اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران ندارد.

به گزارش ایسنا، الجزیره روز یکشنبه در گزارشی نوشت که ایالات متحده با دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل به نزاع پرداخته و به طور یکجانبه اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اعلام کرده است. این ادعایی است که توسط ایران و جامعه بین‌المللی علی الخصوص نزدیک‌ترین متحدان آمریکا رد شده است چراکه مبنایی حقوقی ندارد.
با اتمام مهلت تعیین شده توسط آمریکا، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای تمام کشورهای عضو شورای امنیت که از اقدامات اتخاذ شده - که ذیل توافق جامع هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی برداشته شده بودند - پیروی نکنند را تهدید کرده است.
پمپئو مدعی شد: اگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل موفق به انجام کامل تعهداتشان در خصوص اعمال تحریم‌ها نشوند، ایالات متحده حاضر است از اختیارات درون مرزی خود برای تعیین عواقبی در خصوص این شکست‌ها و اطمینان حاصل کردن از اینکه ایران سودی از فعالیت‌های قدغن شده توسط سازمان ملل نمی‌برد، استفاده کند.
با اینکه این کشور در ماه مه ۲۰۱۸ از برجام خارج شده و تحریم‌هایی فلج‌کننده را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است، واشنگتن همچنان مدعی است که همچنان یک "مشارکت‌کننده" محسوب می‌شود و همچنان می‌تواند مکانیسم "بازگشت تحریم‌ها" را اعمال کند.
با این حال، جامعه بین‌المللی از جمله چهار عضو دائم دیگر شورای امنیت اصرار دارد که آمریکا توان حقوقی برای اعمال تغییری را ندارد چراکه  این کشور با صدور یادداشتی با تیتر "توقف شراکت در برجام" خروج خود را از آنچه که ترامپ آن را "بدترین توافق تاریخ" خوانده، اعلام کرده است.
امضاکنندگان اروپایی توافق هسته‌ای -انگلیس، فرانسه و آلمان - در نامه‌ای به شورای امنیت تاکید کرده‌اند که رهایی از تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌یابد و افزودند که هرگونه تصمیم یا اقدامی برای بازگرداندن این تحریم‌ها "فاقد تاثیری حقوقی" خواهد بود.
همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز به شورا اعلام کرده است که اقدامی در خصوص اعلامیه آمریکا انجام نخواهد داد چراکه "از قرار معلوم شبهه‌هایی در خصوص اینکه این پروسه واقعا فعال شده باشد، وجود دارد".

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین