خیزش بانوان ریاضیدان جهان به نام مریم میرزاخانی

گروه جهان الف،   3980222208

دبیر کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران ضمن اشاره به این که تا شب گذشته ۱۰۸ برنامه در سراسر جهان در سایت مربوط به گرامیداشت روز زنان در ریاضیات ثبت شده است، گفت: گرامیداشت روز زنان در ریاضیات در سراسر جهان خیزش بانوان ریاضیدان جهان به نام مریم میرزاخانی به شمار می‌آید.

به گزارش ایسنا، مژگان محمودی در مراسم اولین گرامیداشت روز زنان در ریاضیات که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، به ارائه گزارشی از نامگذاری روز زنان در ریاضیات که به پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران در اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان مطرح شده بود، پرداخت و گفت: امروز ۱۲ مه مصادف با ۲۲ اردیبهشت و تولد خانم مریم میرزاخانی روز زنان در ریاضیات برای اولین بار در جهان در بیش از ۱۰۰ دانشگاه گرامی داشته می‌شود.

وی در ابتدا سابقه تأسیس انجمن علمی ریاضی را در سال ۱۳۴۸ عنوان کرد و با اشاره به این که این انجمن باقدمت‌ترین انجمن علمی ایران به شمار می‌آید، اظهار کرد: به لحاظ جهانی انجمن ریاضی ایران در دسته‌بندی گروهی رتبه چهارم را به خود اختصاص داده بنابراین در جمع برترین کشورها از نظر دانش ریاضی هستیم.

دبیر کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران سپس به نخستین جرقه فکری تشکیل کمیته بانوان در انجمن ریاضی ایران اشاره کرد و توضیح داد: برگزاری چهل و پنجمین کنفرانس ریاضی در دانشگاه سمنان با دریافت جایزه فیلدز مریم میرزاخانی در سال ۹۳ همزمان شده بود. در آن زمان از یک فرصت مطالعاتی در خارج از کشور به دانشگاه سمنان رفتم و با دیدن تصاویر مریم میرزاخانی به این فکر افتادم که در فرصت مطالعاتی هیچ عضو هیأت علمی خانم به جز من حضور نداشته است.

محمودی ادامه داد: در جلسه شورای اجرایی انجمن ریاضی پیشنهاد تشکیل کمیته بانوان را دادم و اعضای شورا از این پیشنهاد استقبال کردند.

وی ضمن اشاره به انجمن ریاضی لندن در سال ۱۹۶۵ کمیته بانوان تشکیل داده و در حال حاضر جایزه SWAN را به کشورهای مختلف می‌دهد، گفت: در آمریکا نیز انجمن ریاضی زنان به شکل جداگانه وجود داشته و آخرین نمونه‌های تشکیل کمیته بانوان در انجمن‌های ریاضی نیز در کشورهای کوچک‌تری از آسیا و آفریقا اتفاق افتاده است.

دبیر کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران یادآور شد: اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان متشکل از ۹۰ کشور نیز در سال ۲۰۱۵ و تقریباً همزمان با ما کمیته بانوان تشکیل داد که از جمله انگیزه‌های مشترک ما و این کمیته بین‌المللی رعایت شدن حقوق برابر برای زنان و مردان و دیده شدن بیشتر زنان نسبت به قبل بوده است.

محمودی با بیان این که از آن زمان تاکنون سعی کردیم نقش زنان را در این زمینه پررنگ‌تر کنیم، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب در سال ۱۳۹۳ کمیته ۵ نفره بانوان انجمن ریاضی تشکیل شد و پس از تدوین اساسنامه با حکم شورای اجرایی شروع به کار کرد. این در حالی است که قرار بود تا خانم میرزاخانی در اولین گردهمایی شاخه انجمن ریاضی ویژه بانوان شرکت داشته باشد که متأسفانه عجل به ایشان مهلت حضور در این گردهمایی را نداد.

چگونگی نامگذاری روز زنان در ریاضیات

وی در این باره توضیح داد: نام‌گذاری این روز به زمانی برمی‌گردد که در جلسه شورای اجرایی انجمن چنین مطرح شد که اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان می‌خواهد ۱۴ مارس روز عدد پی را روز جهانی ریاضیات نامگذاری کنند. در آن زمان این جرقه در فکر من به وجود آمد که روز تولد مریم میرزاخانی را به عنوان روز زنان در ریاضیات نامگذاری کنیم.

دبیر کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران در همین زمینه افزود: نامه اول در خرداد ۹۷ به کمیته بانوان اتحادیه بین‌المللی ریاضیدانان ارسال شد و بعد از آن نیز بیش از ۳۰ ایمیل با این کمیته رد و بدل شد؛ اعضای کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران گردآوری مطلب و تهیه پیش‌نویس اولیه پروپوزال نامگذاری روز زنان در ریاضیات را برعهده گرفتند و این پروپوزال توسط دکتر رحیم زارع نهندی و دکتر سیاوش شهشهانی ویراش شد و سرانجام در اولین کنفرانس بانوان ریاضی در جهان در مرداد ۹۷ به تصویب رسید.

محمودی افزود: خانم اشرف دانشخواه نماینده کمیته بانوان در همایش بانوان اتحادیه بین‌المللی ریاضیدانان پروپوزال فوق را در محل برگزاری همایش (برزیل- ریودوژانیرو) ارائه دادند و در رأی‌گیری انجام شده همه افراد حاضر ضمن اعلام نظر مثبت خود تا مدت‌ها ایستاده تشویق کردند.

وی گفت: تا دیشب در سایتی که به گرامیداشت روز زنان در ریاضیات در سراسر جهان اختصاص یافته ۱۰۸ برنامه به مناسبت این روز ثبت شده بود که این موضوع خیزش بانوان ریاضیدان جهان به نام میرزاخانی به حساب می‌آید. این در حالی است که سرکار خانم معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز پیشنهاد ما را تکمیل و پیشنهاد کرده‌اند جایزه بین‌المللی مریم میرزاخانی از سوی کشور ایران در این روز به سایر کشورها اهدا شود.

پخش پیام ویدئوی سه ریاضیدان برجسته در مراسم

اشراف دانشخواه نماینده کمیته بانوان در همایش بانوان اتحادیه بین‌المللی ریاضیدانان نیز در سخنانی با بیان این که وظیفه دعوت سخنرانان خارجی و برقراری ارتباطات بین‌المللی برعهده من بوده است، گفت: به ویژه قصد داشتیم خانم رؤیا بهشتی دوست و همکلاسی مریم میرزاخانی را دعوت کنیم که متأسفانه به خاطر ماه مه هیچیک از سخنرانان خارجی مدعو فرصت حضور پیدا نکردند.

به گزارش ایسنا، در نخستین گرامیداشت روز زنان در ریاضیات پیام ویدئویی پرفسور ماری روی رئیس کمیته بین‌المللی بانوان اتحادیه انجمن‌های ریاضی جهان، خانم شریل پریگر استاد ریاضی در استرالیای غربی و بتول تنبایاستاد ریاضی دانشگاه ترکیه نیز پخش شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین