انسداد کارت بانکی مهاجران بدون اطلاع قبلی

گروه اقتصادی الف،   3971101169 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

انسداد کارت بانکی مهاجران خارجی در برخی شهرها که بدون اطلاع قبلی نیز انجام شده،‌ برای آنها مشکل‌ساز شده است.

به گزارش فارس، امروزه پول نقد جای خود را به کارت‌های بانکی داده و اگر بگوییم که زندگی بدون کارت‌های بانکی غیرقابل‌ تصور است، بی‌راه نگفته‌ایم، از خریدهای بزرگ و اساسی تا پرداخت قبض‌ها و قسط‌ها، از انتقال وجوه تا پرداخت کرایه تاکسی و حتی در مواردی خرید نان، همه کارهایی هستند که بدون کارت‌های بانکی، زندگی عادی ما را مختل می‌کنند.

حال تصور کنید که یک روز ‌ناگهان کارت‌های بانکی شما مسدود شود، بی‌هیچ اطلاع قبلی و بی‌هیچ دلیل مشخصی! حالا اما چند وقتی است که این اتفاق برای مهاجران افغانستانی حاضر در کشورمان اتفاق افتاده و آنان را سردرگم و کلافه کرده است.

این اتفاق در چند هفته اخیر به‌ طور متناوب برای بسیاری از مهاجران قانونی حاضر در ایران افتاده و بانک مرکزی هم بخشنامه‌ای صادر کرده است؛ همچنین صدور و تمدید کارت‌های بانکی و ارائه خدمات الکترونیک برای مهاجران قانونی دارای کارت اقامت آمایش را ممنوع و بانک‌ها کارت‌های موجود در اختیار مهاجران را مسدود کرده‌ است.

ممنوعیت اولین گزینه برای مدیریت قضیه است، نه آخرین گزینه

محمدکاظم کاظمی را خیلی‌ها می‌شناسند، او از شاعران و پژوهشگران برجسته زبان فارسی و در حال حاضر عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده و در میان جامعه ایرانی چهره‌ای شناخته شده است.

وی در مطلب کوتاهی با عنوان «زیستن در حصار موانع» عکسی از مسدود شدن کارت خود در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرد و نوشت: بدون هیچ پیامکی، بدون هیچ اخطاری، بدون هیچ اطلاعی ظهر جمعه به عابربانک می‌روی که پولی به دختر دانشجویت در تهران بفرستی، با این جمله مواجه می‌شوی، هیچ مهم نیست که تو ممکن است در سفر باشی و به بانک دسترسی نداشته باشی، هیچ مهم نیست که در بیمارستان و در پی پرداخت پول معالجه‌ات باشی، جالب اینکه برای واریز پول هیچ مسدود شدنی در کار نیست و فقط برای برداشت مسدود شده، این اتفاقی است که بارها می‌افتد به خاطر یک دستور برای ایجاد یک ممنوعیت یا محدودیت تازه. چون تو از اتباع بیگانه هستی همین.»

کاظمی گفت: مسدودسازی کارت بانکی ما مهاجرین تقریبا یک پدیده شایع و دائمی است که به دلیل نقص مدارک و برای کامل شدن مدارک عابر بانک مسدود می‌شود تا به بانک مراجعه کنیم ومدارک لازم را ارائه کنیم.

وی افزود: ما مهاجرین معمولا برای مدارکی که برای کارهای اداری لازم است، همیشه دارای محدودیت هستیم که نه تنها در مورد کارت عابربانک بلکه در ثبت نام مدارس و ثبت نام در همه جاهای که نیاز به کد ملی بوده، ما دچار مشکل می‌شویم، همچنین در گرفتن تلفن همراه و امثالهم.

این شاعر و پژوهشگر افغانستانی، با اشاره به اینکه از طریق دوستان متوجه شدم که این بار به‌صورت گسترده‌تری این محدویت برای مهاجران افغانستانی ایجاد شده، بیان کرد: این بار محدودیت گسترش بیشتری دارد که هم شامل مهاجرینی شده که کارت شناسایی از اداره اتباع به آنها داده شده و هم مهاجرینی که دارای کارت آمایش و گذرنامه بوده‌اند.

کاظمی ادامه داد: تا جایی که از دوستان شنیدم، قرار است بخشی از مهاجرین که دارای کارت شناسایی و کارت آمایش هستند، ولی جواز اقامت ندارند عابر بانک به آنان تعلق نگیرد و از خدمات بانکی محروم شوند که تعداد این مهاجرین قابل توجه است.

وی افزود: جمع وسیعی از مهاجرین کسانی هستند که فقط این کارت را دارند و امیدواریم که این اتفاق نیفتد، ولی با دوستانی برخورد کردم که می‌گویند، قضیه این بوده که قرار است بخشی از مهاجرین از داشتن کارت عابر بانک محروم شوند، مگر فقط کسانی که گذرنامه و جواز اقامت داشته باشند.

این مهاجر گفت: حالا کسانی که کارت شناسایی و کارت آمایش از اداره اتباع مجوز اقامت دارند، مقیم ایران محسوب می‌شوند و این کارت شناسایی از طرف کمیساریای سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و مدرک اصلی و عمومی مردم مهاجر هم همین کارت شناسایی است.

عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: خیلی از مهاجرین در ایران به دنیا آمده‌اند، اما از لحاظ سطح مدارک شناسایی یک گروه کارت آمایش شناسایی دارند که اطلاعات آنها هم ثبت اداره اتباع شده و سال‌ها است که با همین کارت شناسایی زندگی می‌کنند و یک گروه دیگر از مهاجرین هستند که گذرنامه و جواز اقامت دارند که تعداد آنها کمتر است.

کاظمی با اشاره به اینکه گذرنامه‌ام تا اردیبهشت ماه 98 مهلت داشت، ولی کارت بانکی‌ام بدون هیج پیامکی از طرف بانک مسدود شد، گفت: وقتی می‌خواستم برای سلف سرویس دانشگاه دخترم در تهران پول واریز کنم، متوجه شدم که کارت عابربانک مسدود شده و بدون هیچ اطلاعی، بدون هیچ پیامکی در حالی که ارسال پیامک عابربانک فعال بوده و از طریق پیامک از داد و ستدهای بانکی مطلع می‌شدم.

عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان وادب فارسی بیان کرد: مسدود کردن حساب بانکی در مورد من بارها این اتفاق افتاده و باراول و دوم نیست، چندین بار است که گفتند اطلاعات ناقص است و رفتیم مدارک را کامل کردیم بعد به کارت بانکی پول واریز کردیم، با این احتمال که مشکل کارت برطرف شده، در موقع برداشت پول متوجه شدیم که کارت مسدود و فقط امکان واریز پول است، ولی برداشت پول ممکن نیست!

کاظمی عنوان کرد: انتقال و استفاده از عابر بانک و انتقال دادن پول به وسیله عابر بانک، یک پدیده شایع و ضروری است و کسانی که کار می‌کنند، دانشجو هستند یا فردی را در سفر دارند یا در مواقع ضروری نیاز به خرج کردن دارند؛ از طریق کارت‌های بانکی اقدام به انتقال وجه می‌کنند و امروزه مناسبات و ارتباطات مالی و پولی غالبا وابسته به کارت‌های بانکی شده است.

نمی‌توانم اظهارنظر کنم

با این حال، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی با بیان اینکه مهاجران با ارائه مدارک هیچ منعی در افتتاح حساب و صدور کارت ندارند، به خبرنگار فارس در مشهد گفت: این مسئله از مقررات بانک مرکزی است و چون در بانک‌ها متفاوت عمل شده، من نمی‌توانم اظهار نظر کاملی در این زمینه داشته باشم، ولی این دستور بنا بر دستورالعمل‌های قوانین و مقررات مبارزه با پول‌شویی و مقررات بانک مرکزی مشخص کرده که این محدودیت نیست، بلکه افراد باید یکسری شرایط را برای دریافت خدمات بانکی داشته باشند.

حسن مونسان افزود: یک تبعه خارجی اگر بخواهد افتتاح حساب داشته باشد، باید شرایط لازم را که بانک مرکزی مشخص شده را ارائه کند، اتباع باید گذرنامه یا پروانه اقامت داشته باشند یا از کارت آمایش از اداره اتباع را برخوردار باشند و هر کدام از آنها در چهارچوب قوانین دارای اسناد و مدارک قانونی باشند، هیچ منعی برای افتتاح حساب و دریافت کارت بانکی ندارند.

وی ادامه داد: برای اینکه هر کدام از افراد ایرانی یا یک تبعه کشور دیگر افتتاح حساب داشته باشند باید دارای شرایطی باشند، اینکه فردی می‌خواهد حساب جاری، پس‌انداز یا کارت عابر داشته باشد مدارکی نیاز دارد که در قوانین و مقررات بانک مرکزی مشخص شده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: چند وقت پیش هم حساب‌های بانکی ایرانی‌ها مغایرت‌هایی داشت، کد ملی یا شماره شناسنامه مغایرت داشت هم مسدود شد که بروند و اصلاح کنند، در مسئله مسدود شدن کارت‌های بانکی شاید در کارت آمایش آنها یک مغایرت‌های وجود دارد که نیاز است اصلاح شود یا ممکن است مدارک‌شان کامل نباشد یا کسری مدارک در بانک مربوطه داشته باشند.

مونسان افزود: مهاجرینی که مدارک قانونی داشته باشند و افتتاح حساب کرده باشند، قطعا می‌توانند خدمات بانکی بگیرند و جای نگرانی نیست و کسانی که مدارک قانونی و مورد نظر جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند، هیچ محدودیتی برای گرفتن این خدمات نخواهند داشت.

وی بیان کرد: طبیعتا کسانی که بدون اسناد و مدارک افتتاح حساب داشته‌اند باید به بانک مراجعه و مدارک و مستندات ارائه کنند تا بتوانند سرویس و خدمات بانکی بگیرند، به این شکلی که در جامعه اعلام شده که کارت‌های بانکی مهاجرین افغانستانی را مسدود کرده‌اند، اینچنین چیزی صحت ندارد.

اصلاح قوانین و مقررات خدمات بانکی برای اتباع خارجی در راستای ارائه خدمات الکترونیک به مهاجرین علاوه بر اینکه گردش مالی بسیاری برای کشور جمهوری اسلامی ایران دارد، در ایجاد شفافیت تراکنش‌های مبدا و مقصد معاملات اتباع خارجی نیز موثر است.

برطرف کردن مشکلات بانکی مهاجران علاوه بر رضایت‌مندی مهاجران کنونی سبب انباشت سرمایه بیشتر در بانک‌های کشور و بهره‌برداری بهتر بانک‌ها از سرمایه موجود در بانک‌ها و شفافیت هرچه بیشتر جریان‌های مالی و بانکی کشور می‌شود.

دیدگاه کاربران

زهرا۷۳۴۲۴۹۰۵:۵۱:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲
خجالت آوره. بعد از مسدود شدن حساب بانکی ایرانی ها در جاهای مختلف دنیا شکایت میکنن.
ناشناس۷۳۴۶۳۴۱۱:۰۹:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲
باید دقت بیشتر در انتقالات مالی وجود داشته باشد و برای تراکنش های حتی بالای ۱۰ ملیون تومان نیز با بررسی بیشتری عمل شود برای کارهای بیشتر از این مبلغ بانک و چکهای بانکی وجود دارد که باید از ان طریق صورت بگیرد . شفافیت مالی اینطور بوجود میاید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین