چهره‌های شاخصی که تأیید صلاحیت نشدند/ بیانیه وزیر ارشاد بعد از عدم احراز صلاحیت

گروه سیاسی الف،   4030320127 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

چهره‌های شاخصی که تأیید صلاحیت نشدند/ بیانیه وزیر ارشاد بعد از عدم احراز صلاحیت

چهره‌های شاخصی که تأیید صلاحیت نشدند 

خبرگزاری مهر نوشت: با اعلام اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ و مشخص شدن ۶ رجل سیاسی که شایستگی تکیه زدن بر مسند ریاست جمهوری را دارند، اسامی چهره‌ها و اشخاصی که از ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ آمادگی خود را برای حضور در جایگاه ریاست جمهوری اعلام کرده بودند اما از حضور در رقابت‌ها باز ماندند نیز مشخص شد.

براساس اسامی که وزارت کشور به عنوان نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ اعلام کرده است، صلاحیت محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مسعود پزشکیان، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، سعید جلیلی و مصطفی پورمحمدی احراز شد.

علاوه بر این افرادی همچون محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، محمد شریعتمداری، محمد مهدی اسماعیلی، مهرداد بذرپاش، صولت مرتضوی، عباس آخوندی، وحید حقانیان، عبدالناصر همتی، سید شمس‌الدین حسینی، علی نیکزاد و مصطفی کواکبیان از حضور در رقابت‌های انتخابات ۱۴۰۳ باز ماندند.

گفتنی است، ثبت‌نام داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - آغاز و ساعت ۱۸ روز یکشنبه - ۱۴ خرداد - به پایان رسید و در نهایت از میان ۲۷۸ مراجعه‌کننده به ستاد انتخابات واقع در وزارت کشور، ۸۰ داوطلب نام‌نویسی کردند.

براساس اعلام وزارت کشور، پس از اعلام اسامی کاندیداهای احراز صلاحیت شده، نامزدها به مدت ۱۵ روز فرصت تبلیغات دارند و در نهایت رأی‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیرماه انجام خواهد شد.

******

زاکانی: تا آخر می‌مانم و رقابت می‌کنم/ استفاده از امکانات شهرداری، خط قرمز ماست

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: «در انتخابات ۱۴۰۳ برای تداوم راه شهید رییسی و تکمیل خدمات، تا آخر می‌مانم و رقابت می‌کنم.»

علیرضا زاکانی طی توییتی در صفحه شخصی خود نوشت: «در انتخابات گذشته افتخار حمایت از "مظهر شعارهای انقلاب" را داشتم و تمام حملات ناجوانمردانه را به جان خریدم. اما در انتخابات1403 برای تداوم راه شهید رییسی و تکمیل خدمات، تا آخر می‌مانم و رقابت می‌کنم. به لطف خدا، یاری شهدا و با اتکا به "سوابق، کارنامه و برنامه‌‌ای جامع"، به کسب آرای مردم عزیزمان امیدوارم. راه جمهور؛ ایران عزیز؛ دولت خدمت.»

همچنین در پی اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در جمع تعدادی از مدیران تاکید کرد: «استفاده از امکانات شهرداری و بیت‌المال برای تبلیغ هر نامزدی و به‌طریق اولی برای بنده خط قرمز ما است و جهت‌گیری مصرف ظرفیت شهرداری به نفع هر نامزدی و بدتر از همه خودم به هیچ وجه نباید اتفاق بیفتد. انتظار این است که از این مساله صیانت شود و از اینکه ظرفیت هایی که خلق می شود برای افراد و نامزدها چه بنده و چه کس دیگری استفاده شود پرهیز شود البته برای خودم سخت‌تر می‌گیرم.»

وی با بیان اینکه تشویق برای حضور مردم پای صندوق‌های رای باید به طور کامل انجام شود، تصریح کرد: «به هیچ عنوان نباید مسیر خدمت‌رسانی به شهروندان و امور شهرداری در جریان رقابت‌های انتخاباتی آسیب بخورد و تحت تأثیر قرار بگیرد.»

******

 یک پیش‌بینی از حضور پزشکیان در دور دوم انتخابات

فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:« مسعود پزشکیان از همین حالا می‌تواند خود را برای رقابت در مرحلۀ دوم آماده کند رقیبش اما نامشخص است.»

احمد زیدآبادی در خصوص اسامی تایید صلاحیت شدگان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان در کانال تلگرامی خود نوشت: «از هم اکنون می‌توان گفت که انتخابات ریاست جمهوری دورۀ چهاردهم دومرحله‌ای خواهد شد. دکتر مسعود پزشکیان از همین حالا می‌تواند خود را برای رقابت در مرحلۀ دوم آماده کند. رقیبش اما نامشخص است. رد صلاحیت علی لاریجانی به رغم تأکید رهبری بر تضییع حقش در دورۀ قبل، بسیار عجیب است، اما فردی که می‌تواند نقشی مشابه لاریجانی را حتی قدرتمندتر و مؤثرتر از او بازی کند، مصطفی پورمحمدی است. اگر آقای پورمحمدی از قدرت بیانش در مناظرات انتخاباتی به خوبی استفاده کند، چه بسا یکی از طرفین مرحلۀ دوم انتخابات او باشد.»

******

علت زندانی‌شدن یاشار سلطانی و صبا آذرپیک چیست؟

امروز خبرگزاری میزان از زندانی‌شدن یاشار سلطانی و صبا آذرپیک، دو چهره رسانه‌ای که اطلاعات و اخبار بعضاً نادرستی را در خصوص افراد مختلف منتشر می‌کردند خبر داد. طبق گزارش این خبرگزاری، دلیل زندانی‌شدن این افراد اجرای حکم محکومیت آنان بوده است.

براساس حکم صادره داداگاه، صفورا (صبا) آذرپیک بابت ۵ فقره نشر اکاذیب به تحمل ۲ سال حبس تغزیری و پرداخت جریمه نقدی و اعاده حیثیت از شکات از طریق عذرخواهی از ایشان در یکی از روزنامه‌های رسمی و بابت ۵ فقره جرم افترا نسبت به شکات به پرداخت جزای نقدی محکوم شده است. همچنین این فرد بابت جرم تهدید به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. همچنین متهم به جهت بی‌توجهی به مقررات قانونی و حقوق سایر افراد جامعه، نوع جرایم ارتکابی و خسارات ناشی از آن جهت تکمیل کیفر اصلی به ممنوعیت فعالیت در رسانه‌های اجتماعی به مدت دو سال و انتشار حکم محکومیت قطعی در رسانه رسمی محکوم شده است. براساس مفاد پرونده آذرپیک در این پرونده، ۷ شاکی خصوصی دارد. گفتنی است که روند قضایی پرونده دیگر صفورا آذرپیک با ۸ شاکی خصوصی نیز در حال بررسی است و حکم نهایی آن صادر نشده است.

همچنین بر اساس گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، یاشار سلطانی در پرونده‌ای که ۱۷ شاکی دارد، پس از تجدید نظرخواهی و رای نهایی و قطعی دادگاه به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی (یازده فقره)، به یک سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شده و به همین دلیل امروز پس از احضار به دادستانی تهران جهت اجرای حکم قطعی قضایی وارد زندان شد.

******

بیانیه وزیر ارشاد بعد از عدم احراز صلاحیت / چرا اسماعیلی کاندیدا شد؟

وزیر ارشاد پس از رد صلاحیت خود در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، در بیانیه‌ای دلایل ورود خود به انتخابات را توضیح داد. 

در این بیانیه آمده است: «به استحضار آحاد ملت بزرگ ایران سربلند می‌رساند پس از شهادت رئیس‌جمهور عزیز و پرتلاشمان حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی و عزیزان همراهش که داغی همیشگی بر جان و روح همه علاقه‌مندان گذاشت، بر حسب تکلیف شرعی، تصمیم به ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری گرفتم. انگیزه اصلی بنده، تببین و دفاعی گفتمان عزت‌آفرین انقلاب اسلامی برای تداوم راه نورانی این شهید عالی‌مقام و استمرار خدمت بود که در سیره و سلوک و مشی عملی استاد عزیزمان، رییس‌جمهور شهید، کارآمدی و کفایت خود را در کامل‌ترین صورت به منصه ظهور رسانده بود. اینک با احترام به نظر شورای محترم نگهبان و با تقدیر از عزیزانی که در این مدت کوتاه بذل محبت و توجه داشتند، به‌ویژه همکاران خدوم در دولت مردمی که با اعلام حسن ظن خود، مرا ممنون فرمودند، از همه گروه‌ها و اقشار انقلابی و متدین که حمایت و پایمردی خود در صیانت از آرمان‌های بلند رئیس‌جمهور شهید و جامع‌الاطراف را نشان دادند، سپاسگزاری می‌کنم.»

******

پورمحمدی نام دولت احتمالی خود را اعلام کرد

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود با اشاره به شرایط حساس کشور و نام دولت احتمالی خود نوشت: «شرایط کشور مجالی برای آزمون و خطا نمی‌گذارد.»

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «شرایط کشور مجالی برای آزمون و خطا نمی‌گذارد؛ از سعدی علیه‌الرحمه بیاموزیم که فرمود «بکارهای گران‌مرد کار دیده فرست» #دولت_قرار.»

******

رائفی‌پور به دادستانی تهران احضار شد

علی اکبر رائفی‌پور در پی انتشار مطالبی در فضای مجازی با عنوان اتهامی نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به دادستانی تهران احضار شد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، طی روز‌های اخیر علی اکبر رائفی‌پور مطالبی را در فضای مجازی منتشر کرد که با توجه به گزارش ضابطین پرونده‌ای با عنوان نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی برای نامبرده تشکیل شد.

در پی گزارش ضابطین صبح امروز دادستانی تهران وی را با عنوان اتهامی نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی احضار کرد.

گفتنی است در روزهای اخیر علی اکبر رائفی‌پور در خصوص سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور که منجر به شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش شد، به بیان اظهارات حاشیه‌سازی پرداخته بود.

******

جزئیات مناظره نامزدهای انتخابات در صدا و سیما

با نزدیک شدن به انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری، رسانه‌ها به نقل از منبع آگاه از مشخص شدن مجری مناظرات انتخابات ریاست جمهوری سخن می‌گفتند اما پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی در نشست خبری امروز ضمن بیان جزئیات مناظره‌ها، این مسئله را تکذیب کرد.

رئیس رسانه ملی در این نشست خبری به تشریح برنامه‌های رسانه ملی پرداخت و گفت: «مناظرات انتخابات ریاست جمهوری در پنج بخش خواهد بود که پیش بینی می‌شود این مناظرات از سه ساعت و نیم تا چهار ساعت برای برگزاری هر مناظره به طول انجامد و سوالات مناظرات معطوف به مسائل اساسی کشور بخصوص برنامه هفتم کشور خواهد بود.»

او در پاسخ به این سوال که گزینه‌های مجری‌گری چه افرادی هستند اظهار کرد: «خوشبختانه ظرفیت‌های رسانه ملی در حوزه اجرای مناظره‌ها ارزشمند است. اسامی گزینه‌های اجرا یکی دو روز قبل از اجرای مناظره‌ها اعلام می‌شود.»

جبلی ادامه داد: «از ظرفیت کارشناسان و مدیران ارشد اجرایی در طراحی سوالات استفاده کردیم و نامزد‌ها در مدت زمان معین در سه میزگرد پاسخ خود را به سوالات خواهند داد و فرصتی برای جمع‌بندی و اظهارنظر به سایر نامزد‌ها خواهند داشت.  هر کدام از نامزد‌ها در این میزگرد‌ها می‌توانند دو مشاور خود را همراه داشته باشند. برنامه دیگری با عنوان «صف اول» کارنامه نامزد‌ها را بازخوانی می‌کند. برنامه گفتگوی ویژه خبری هم مطابق آنچه در دوره‌های قبل بوده، پابرجاست البته شیوه اجرا هنوز قطعی نشده است.»

رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: «دو مستند تلویزیونی و دو مستند رادیویی هم هر کدام به مدت ۳۰ دقیقه برای هر نامزد پخش می‌شود. نامزد‌ها می‌توانند ۳۱ برنامه رو به دوربین برای سیمای استان‌ها تولید کنند. پیشنهاد می‌کنیم نامزد‌ها از همین الان مستندهای‌شان را ضبط کنند.»

جبلی تصریح کرد: «رسانه ملی با بداخلاقی انتخاباتی و تخریب‌ها برخورد قاطع خواهد کرد. در مقابله با لجن پراکنی‌ها بسیار جدی خواهیم بود. سوالات به گونه‌ای است که بداخلاقی به حداقل برسد. طراحی سوالات جلوی کلی‌گویی‌ها را خواهد گرفت. سوالات با کمک چهره‌های دانشگاهی و نخبگان طراحی شده است.»

او با اشاره به اینکه سامانه تلوبیون در اختیار نامزد‌ها خواهد بود. گفت: «هر نامزد می‌تواند یک کانال ۲۴ ساعته اختصاصی داشته باشد و این برنامه‌ها با اینترنت رایگان پخش می‌شود.» 

******

می‌توانیم شاهد یک انتخابات رقابتی باشیم

 عضو هیأت رئیسه جبهه اصلاحات با بیان اینکه احراز صلاحیت یکی از سه کاندیدای جبهه اصلاحات خبر امیدوارکننده‌ای است، گفت: «من فکر می‌کنم طیف اصولگرایان یکدست نیست و به نوعی یک تنوع درون‌جناحی وجود دارد؛ اگر به همین شکل باشد و آرایش تغییر نکند، کار جبهه اصولگرایی سخت‌تر از جبهه اصلاح‌طلبان است و این آرایش بیشتر به نفع کاندیدای اصلاحات است.»

محمود صادقی در گفت‌وگو با جماران، در واکنش به اعلام اسامی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات رئیس جمهوری توسط وزارت کشور، اظهار داشت: «به هر ترتیب همان طور که رهبری هم بعد از حادثه تلخ فقدان رئیس جمهور اظهار امیدواری کردند که این تهدید تبدیل به فرصت شود، به نظر می‌آید که با همین میزان رقابت هم اگر خوب اداره شود، می‌توانیم شاهد یک انتخابات رقابتی باشیم و تهدیدی که با کاهش مشارکت در ادوار اخیر انتخابات ایجاد شده بود، برطرف شود و نظام با پشتوانه بیشتری بتواند به مشکلات داخلی و بین‌المللی فائق بیاید.»

******

نامزدهایی که برای نظام هزینه ایجاد کردند

سایت روزنامه فرهیختگان نوشت: « امروز وزارت کشور اسامی نامزد‌های احراز صلاحیت شده برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام کرد و مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مسعود پزشکیان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ احراز صلاحیت شدند. اما در شرایطی اسامی نامزد‌های تایید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان منتشر شده که چند تن از کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پیش از اعلام وزارت کشور از نامزدی خود انصراف دادند.

این کاندیدا‌ها قطعا برای مردم و سیستم انتخاباتی کشور هزینه مادی و معنوی ایجاد کردند. آن‌ها وعده‌های بسیاری دادند، اما حتی تا اعلام نظر نهایی شورای نگهبان هم منتظر نماندند. گویا فقط برای گرفتن چند عکس یادگاری پا به ستاد انتخابات گذاشته بودند و در آخر هم توضیحی ندادند که در این آمدنشان با علم به اینکه به واسطه سابقه خود در رقابت انتخاباتی جایی ندارند و رفتنشان با علم به هزینه مادی و معنوی که برای مردم و سیستم به جا گذاشتند، چه خیری نهفته بوده است. به این امید که روزی در سیستم انتخاباتی کشور این آمدوشد‌های بی‌دلیل جریمه و تنبیهی در پی داشته باشد تا صحنه انتخابات وجهه جدی و کاربردی خود را حفظ کند.»

******

جبهه پایداری پس از جلسه با نامزدها گزینه خود را معرفی می‌کند

دبیر کل جبهه پایداری گفت: «جبهه پایداری جلسات مختلفی را بررسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری داشته و برای تکمیل بررسی‌ها در حال تنظیم جلسه با نامزدهای دارای نصاب اولیه شاخص‌ها است.»

صادق محصولی دبیر کل جبهه پایداری در گفت و گو با فارس درباره برنامه جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «شورای مرکزی جبهه پایداری در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری جلسات مختلفی را داشته است و درآن جلسات نسبت به بررسی نامزدها به لحاظ شاخص های مختلف که حدود50 شاخص را شامل می شود اقدام شده و برای تکمیل بررسی ها در حال تنظیم جلسه با نامزدهای دارای نصاب اولیه شاخص ها است.»

محصولی ادامه داد: «مطمئنا با کارنامه ای که شهید جمهور به لحاظ کمی و کیفی و تلاش و کارآمدی و اخلاص و کار جهادی به جای گذاشت نامزد اصلح کار سنگین در پیش خواهد داشت و باید آمادگی خدمت به مردم در تراز بالای به جای مانده از مرحوم رئیسی را داشته باشد.»

وی افزود: «همانگونه که عرض شد باید مصاحبه ها و جلسات با نامزدهای مورد نظر صورت گیرد و پس از آن نسبت به جمع بندی نهایی اقدام گردد. البته جمع بندی های اولیه هم صورت گرفته که مطمئنا برای دقت بیشتر نیاز به رفع نقاط ابهام و پاسخ به پرسش های مربوطه می باشد. همچنین با اعلام تایید صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان شرایط روشن تر می شود.»

محصولی بیان کرد: «از مهمترین شاخصه ها همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند پایبندی به مبانی انقلاب بودن، فعال و پر کار بودن و آگاه بودن است و همچنین توجه به عدالت محوری در تمامی ابعاد و زمینه های کاری و مردمی بودن که بسیار مهم است. وی ادامه داد: فساد ستیزی، کارآمدی و توانایی حل مشکلات اقتصادی و التزام عملی به ولی فقیه در فکر، گفتار و عمل جزو شاخصه های مهم نامزد اصلح ریاست جمهوری است. دبیر کل جبهه پایداری اظهار کرد: انتظار می رود که رئیس جمهور آینده نقاط قوت دولت شهید رئیسی را که در راس آن مردمی بودن، اخلاص، و تلاش جهادی است، مور توجه قرار داده و موجب ارتقا و پیشرفت کشور در سطح جهانی شود.»

******

رقابت بین قالیباف و پزشکیان است

فعال سیاسی اصلاح‌طلب، دو قطب اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری را محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان می‌داند. 

محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با خبرآنلاین، درباره اعلام اسامی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «طبیعتا در چند انتخابات اخیر، انتخاب کاندیداها و تایید صلاحیت آنان از سوی جامعه تحلیل‌گران قابل پیش‌بینی نیست. من تصور می‌کردم، از بین کاندیداهای انتخابات، آقایان لاریجانی و شریعتمداری تایید صلاحیت می‌شوند. همچنین برخی از تاییدصلاحیت شدگان انتخابات، هیچ وجهه قابل قبول اجتماعی ندارند. با این حال، سال‌هاست که جامعه به این روش انتخاب کاندیدا از سوی شورای نگهبان عادت کرده و این سورپرایز غیرمنتظره نبود.»

این فعال سیاسی با اشاره به تذکر رهبر انقلاب درباره رد صلاحیت لاریجانی در جریان انتخابات ۱۴۰۰ گفت: «یکی از دلایلی که گفتم انتخابات غیرقابل پیش‌بینی است، به همین دلیل بود. رهبری در انتخابات ۱۴۰۰ تذکر دادند و من تصور نمی‌کنم که اتفاق جدیدی در زندگی سیاسی و شخصی ایشان بعد از بیانات رهبری تا به الآن افتاده باشد. ایشان به همان دلایل گذشته ردصلاحیت شدند.»

ابطحی درباره احتمال دو قطبی‌سازی در میان کاندیداهای انتخابات گفت: «اگر جامعه قصد شرکت در انتخابات را داشته باشد، امکان رقابت جدی بین پزشکیان و قالیباف است.»

وی درباره حمایت جبهه اصلاحات از مسعود پزشکیان گفت: «آقای پزشکیان یکی از ۳ کاندیدای جبهه اصلاحات بودند و آقای خاتمی و جبهه اصلاحات تاکید داشتند که اگر یکی از کاندیدهای آنان حضور داشته باشد، در انتخابات شرکت می‌کنند.»

فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره حضور خاتمی در انتخابات گفت: «صحبت خاصی با او نداشتم اما بر اساس آنچه بیانه ایشان را مطالعه کردم، گفته بودند که اگر کاندیدای جبهه اصلاحات باشد، در انتخابات شرکت می‌کند.»

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۱۴۱۸۹۲۱:۵۳:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۲۰
چهره های شاخصی که احراز صلاحیت نشدند باید به رای شورای نگهبان تمکین نمایند و احترام بگذارند.
ناشناس۳۵۱۴۲۷۰۰۰:۳۵:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۲۱
شورای نگهبان باید پاسخگو رد صلاحیت ها باشد
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۵۱۴۴۵۲۱۰:۰۱:۱۸ ۱۴۰۳/۳/۲۱
با توجه به اینکه از طیف اصلاحات یکنفر تایید شده انتخابات حالت دوقطبی و از سر لجبازی میشود به فردی که توانایی های لازم را برای اداره کشور ندارد
m۳۵۱۴۷۴۵۱۴:۳۸:۱۷ ۱۴۰۳/۳/۲۱
سلام اصلا این طور نمی شود و مردم با بصیرت هستند . در ضمن شورای نگهبان نمی تواند با نظر برخی از مردم پیش برود باید با حق پیش برود . حق این است که آنها صلاحیت رئیس جمهور شدن را نداشتند و لزوما دلیل بر بد بودنشان نیست ، چه بسا انسان های خوبی باشند اما صلاحیت ندارند .
ناشناس۳۵۱۴۲۷۱۰۰:۳۵:۵۰ ۱۴۰۳/۳/۲۱
الان همتی چرا دوره قبل تایید صلاحیت شد الان رد صلاحیت ؟
ناشناس۳۵۱۴۴۰۳۰۸:۴۷:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۲۱
شما هنوز دنبال دلیلی!! آش شور تر از این حرفهاست
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۵۱۴۴۵۰۰۹:۵۸:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۲۱
چون اطلاعات محرمانه بانک مرکزی لو داده بوده و از بانیان وضع اقتصادی موجود است
جواد۳۵۱۴۴۹۲۱۰:۵۰:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۲۱
پزشکیان که صلاحیت نمایندگی مجلس رو نداشت چرا اینقدر پیشرفت کرد و برای ریاست جمهوری صلاحیت دار شد؟؟؟ مردم خوب میفهمند !!!
ناشناس۳۵۱۴۲۸۹۰۱:۲۴:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۲۱
احتمالا رای دهندگان پزشکیان را انتخاب خواهند کرد
ناشناس۳۵۱۴۴۱۹۰۹:۱۰:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۲۱
خیر قربان مانند همتی هست
ناشناس۳۵۱۴۳۳۵۰۶:۲۷:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۲۱
البته آن ۱۲ نفر فقیه و حقوقدان محترم در شورای نگهبان معصوم نیستند و کار آنها هم قابل نقد و بررسی است.
ناشناس۳۵۱۴۳۷۱۰۸:۰۰:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۲۱
یک پیش بینی هم من داشته باشم . دو موضوع محتمل است . بی اخلاقیهای شدید انتخاباتی و مشارکت کم مردم .
ناشناس۳۵۱۴۴۱۸۰۹:۰۹:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۲۱
مشارکت 60 درصدی هست
بیگی29۳۵۱۴۷۰۲۱۳:۴۲:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۲۱
دربین همین تایید شدگان باید کسی انتخاب شود که هیچ پرونده فسادی نداشته باشد.درد مردم در مرحله اول فساد است.رای به فاسد شراکت در فساد است.
ناشناس۳۵۱۴۲۰۳۲۲:۳۳:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۲۰
متاسفانه به نظر میرسد آقای لاریجانی مسایل و مشکلات بسیار زیادی دارند . خداوندبه ایشان کمک کند
ناشناس۳۵۱۴۴۲۵۰۹:۱۸:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۲۱
اگر ایشان بدلایلی که در ۳ سال پیش رد صلاحیت کردند باید پرسید که این دلایل شامل قالیباف هم میشود چرا قالیباف تایید شد واین نشان میدهد که این شورا هیچ اصول و مبنایی ندارد.
ناشناس۳۵۱۴۴۴۰۰۹:۴۰:۲۲ ۱۴۰۳/۳/۲۱
قالیباف مشکلی و پرونده ای ندارد برعکس آن جناب لاریجانی.. در ضمن هرکس هم تایید صلاحیت نشده به معنی مشکل دار بودن آن فرد نیست بلکه هم ممکن هست پرونده داشته باشد و یا اصلا صلاحیت این پست را ندارد
ناشناس۳۵۱۴۲۰۵۲۲:۳۴:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۲۰
دید دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی نسبت به لاریجانی منفی است
ناشناس۳۵۱۴۲۰۶۲۲:۳۵:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۲۰
اگر لاریجانی اینقدر مشکل دارد چرا در دادگا صالحه موضوع را رسیدگی نمیکنند
ناشناس۳۵۱۴۶۱۱۱۲:۴۲:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۲۱
مشکل اصلی لاریجانی مربوط به زمانی است که در مجلس با دولت وقت تبانی کرده بود و جلوی تفحص ها و استیضاح ها و طرح عدم کفایت رییس جمهور وقت را گرفت
ناشناس۳۵۱۴۲۱۰۲۲:۴۱:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۲۰
هرکس دنبال نامزد اخلاقی هست قاضی زاده هرکس دنبال راه روحانی است پزشکیان و هر کس دنبال کارآمدی و قدرتمند در اجرائیات هست قالیباف و به احتمال بالا قالیباف در دور اول برنده خواهد بود و رئیس جمهور خواهد شد
ناشناس۳۵۱۴۲۷۲۰۰:۳۷:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۲۱
اره خصوصا با پرونده درخشانش در مجلس طرح صیانت و افزایش سن بازنشستگی !
ناشناس۳۵۱۴۴۱۳۰۹:۰۶:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۲۱
همگی درست بوده
ناشناس۳۵۱۴۴۴۹۰۹:۵۵:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۲۱
قالیباف در مجلس فقط یک رای دارد لوایح با رای اکثریت نمایندگان تصویب می شود.
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۱۴۳۰۳۰۲:۳۴:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۲۱
پیش بینی شما دقیقا بستگی به میزان حضور و مشارکت آحاد مختلف در انتخابات هشتم تیر جاری خواهد داشت. آری چنانچه جمعیت حداقلی باشد شانس پیروزی کاندیداهایی بسان جناب آقای قالیباف محتمل است اما چنانچه شاهد همراهی بخش های اعظمی از واجدین شرایط رای دادن از جامعه هشتاد و چند میایونی ایران باشیم بنا بر سابقه و تجربه برآمده از برگزاری انتخابات پرشور و پررقابت توامان با مشارکت حداکثری یقینا منجر به پیروزی چهره های شاخص تر و منحصرا در میان این ۶ کاندیدای تایید صلاحیت شده در این دوره، چهره با گرایش فکری و سیاسی متمایز از دیگران یعنی شخص جناب آقای دکتر پزشکیان خواهد گردید. «و من الله التوفیق»
ناشناس۳۵۱۴۴۴۱۰۹:۴۲:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۲۱
بعله مانند سال 88!!! که دشمن داخلی و خارجی متمرکز شده بودن که مردم مشارکت بیشتر کنند ولی فرد مورد نظر منتخب مردم نشد و رفتند روی نقش آشوب!!!
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۱۴۵۶۶۱۱:۵۰:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۲۱
مثالهای اظهر من الشمس و مصداق کامل کامنت من دقیقا انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ و همچنین انتخابات ۱۳۹۲ است و نه سال ۱۳۸۸ که بحث دیگری دارد چرا که یک سوی قضیه رئیس جمهور مستقر هم کاندیدا بود در حالی که در آن دو انتخابات ریاست جمهوری فوق الذکر دو دوره متوالی رئیس جمهور قبلی سپری شده بود. نمی شود هر چیزی را به وقایع ۱۳۸۸ ارتباط داد و نتیجه دلخواه خود را گرفت. سلامت باشید.
ناشناس۳۵۱۴۴۴۴۰۹:۴۵:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۲۱
در ضمن ادبیات ها که مشارکت بیشتر شود به طرف خاص رای می‌دهند برای رد گم کنی و سیاست بازی هست و ربطی به هم ندارد
علی۳۵۱۴۲۶۰۰۰:۲۴:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۲۱
اگر توده مردمی که با صندوق رای قهر کرده بودند به میدان بیان پزشکیان بالای ۳۰ میلون رای میاره
ناشناس۳۵۱۴۲۷۳۰۰:۳۷:۳۹ ۱۴۰۳/۳/۲۱
رییس جمهور بعدی باید بداند : اقتصاد جزیره ای به جای نخواهد رسید و باید دنبال رفع تحریم ها و مبارزه با فیلترینگ . گسترش کسب و کارهای اینترنتی و افزایش صادرات غیر نفتی باشد
ناشناس۳۵۱۴۲۸۷۰۱:۲۳:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۲۱
باید تمهیداتی اندیشیده شود تا کسانی که در ثروت حرام و کسب مال مشکوک بیت المال بهره برده اند و فرزندانی در خارج از کشور خصوصا کشورهای دشمن دارند و رد صلاحیتشان حتمی است حتما هزینه بررسی را شخصا بپردازند نه از جیب ملت .. ساز و کار شورای نگهبان روشن است و باید لیست شود موارد هزینه دار تا اینگونه هزینه نسازند ..
ناشناس۳۵۱۴۲۹۴۰۱:۴۱:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۲۱
پزشکیان در این یکی دوسال اخیر با سابقه ای که از خود نشان داده چطوری تایید صلاحیت شد در حالی که مجلس رد شده بود؟!!
ناشناس۳۵۱۴۴۲۷۰۹:۲۱:۴۲ ۱۴۰۳/۳/۲۱
آقای پزشکیان نماینده اول مردم تبریز است. کی رد صلاحیت شد؟
سعید۳۵۱۴۳۰۸۰۲:۵۷:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۲۱
با توجه به قطب بندی انتخابات و مطالبه جامعه پزشکیان شانس اول ریاست جمهوری هستند
ناشناس۳۵۱۴۳۳۶۰۶:۲۹:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۲۱
خدایا این تکلیف شرعی کاندیدا شدن برای هر انتخاباتی و هر پستی و هر مقامی و هر ...... را از آقایان سلب بفرما تا شاید گشایشی در کارهای مملکت و ملت ایجاد شود .
ناشناس۳۵۱۴۳۴۱۰۶:۵۴:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۲۱
عدم احراز صلاحیت لاریجانی فقط بدلیل حضور فرزندش در خارج است ... البته ایشان مقصر نیست چون دختر ایشان است و مجبور است از همسر تبعیت کند و طبق قانون عمل شده و چوبش را پدر میخورد . (!!!!)
ناشناس۳۵۱۴۴۳۰۰۹:۲۷:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۲۱
شورای نگهبان باید پاسخگوی رد صلاحیت های فله ای خود باشد
ناشناس۳۵۱۴۴۸۸۱۰:۴۷:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۲۱
خداروشکر تایید صلاحیت کیلویی نکرد تا بیشتر کشور به قهقرا نرود
ناشناس۳۵۱۴۳۴۵۰۷:۰۱:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۲۱
5 کاندیدای اصلی در مقابل یک کاندیدای فرعی. چقدر می ترسید. این احساس ترس شما به اصلاح طلبان نیروی صد چندان می دهد
ناشناس۳۵۱۴۴۱۶۰۹:۰۸:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۲۱
هرچند این فرد... را هم نباید تایید صلاحیت می کردن با این حال شما نترس و به ایشان رای بده!!!!
ناشناس۳۵۱۴۳۵۵۰۷:۳۳:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۲۱
نوبتی که باشد. نوبت قالیباف است. والسلام. انشااله دفعه بعد نوبت جلیلی است.
ناشناس۳۵۱۴۳۶۲۰۷:۴۴:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۲۱
خوب است همه مردم در این انتخابات شرکت کنند تا زودتر یک هیات دولت سالم و متخصص روی کار آید.
علیجانی۳۵۱۴۳۶۳۰۷:۵۲:۴۲ ۱۴۰۳/۳/۲۱
رقابت اصلی بینه محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان است ولی مسعود پزشکیان پیروز این دور است
ناشناس۳۵۱۴۴۰۸۰۸:۵۹:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۲۱
به امید خدا
ناشناس۳۵۱۴۳۸۰۰۸:۱۷:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۲۱
دولت دوم روحانی ،افتضاح بنزینی ،قطعی برق وگاز نساحتن مسکن وافتخار به آن ،ورود کشور به جدل دائمی با مجلس شورای نگهبان با پزشکیان و کارآمدی ،ادامه خدمت وآرامش وعزت وسربلندی ملت با قالیباف
م۳۵۱۴۳۸۶۰۸:۲۲:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۲۱
چهره شاخص جناب جهانگیری. همتی و لاریجانی بودند.
ناشناس۳۵۱۴۴۰۱۰۸:۴۴:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۲۱
اصلاح طلبان حتی از اسم جلیل هم وحشت دارند و دوست ندارند باهاش رقابت کنند بنابراین اسمشو از دایره رقابت حذف میکنند. خوشمون و خوشتون بیاد یا نه ، جلیلی سالم ترین و اخلاقی ترین و با برنامه ترین فرد برای ریاست جمهوریه ....در جلیلی سلامت و اخلاق و سیاست در یک جا جمع شده .....چیزی که در کمتر رجل سیاستمداری دیده میشه
حسین۳۵۱۴۶۷۷۱۳:۲۶:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۲۱
شما مطرحش کنید کسی بخیل نیست تا اینجای نظرات که کسی از ایشان اسم نبرده بود مبارکه انشاالله نفر جدیدی که به ذهنتون رسیده برای رقابت با پزشکیان
ناشناس۳۵۱۴۴۰۹۰۹:۰۰:۰۱ ۱۴۰۳/۳/۲۱
قالیباف رفیق پزشکیان است نه رقیب
ناشناس۳۵۱۴۴۳۱۰۹:۲۹:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۲۱
یک دفه همتی رو رد میکنند یک دفه تایید می‌کنن ! وقتی معیار مشخصی برای صلاحیت ندارند
ناشناس۳۵۱۴۴۵۵۱۰:۰۳:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۲۱
‏ احمدی نژاد برای مجمع مصلحت نظام صلاحیت داره ولی ریاست جمهوری صلاحیت نداره!
ناشناس۳۵۱۴۴۵۹۱۰:۱۰:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۲۱
حالا چرا عکس دکتر پزشکیان رو جزو تائید صلاحیت نشده ها گذاشتین ؟؟
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین