۲ شوک بزرگ که موجب خوشحالی ترامپ می شود

سعیده اسکندری، گروه جهان الف،   4030313125 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
۲ شوک بزرگ که موجب خوشحالی ترامپ می شود

کمتر کسی تردید دارد که آمریکای کنونی یکی از بحرانی ترین و سخت ترین دوران خود از حیث منازعات سیاسی داخلی را پشت سر می گذارد. دوره ای که در قالب آن نه رئیس جمهور و حزب حاکم در این کشور توانایی کنترل کامل شرایط را دارند و نه جریان مخالف با آن ها یعنی حزب جمهوریخواه و سیاستمداران آن می توانند نوید دهنده ایجاد تغییرات بزرگ باشند. 

به بیان ساده تر، آمریکای کنونی در شرایط فعلی تا حد زیادی در نوعی بن بست گفتمانی گرفتار شده و در مسیری قرار دارد که خود هم چندان اطلاعی از آنچه در آینده بر سر این کشور خواهد آمد، ندارد. اساسا به همین دلیل است که تحلیلگران بر این باورند که انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا، رویدادی بسیار مهم است که می تواند نوید دهنده روندهای تازه و قابل توحهی در عرصه حکمرانی آمریکایی باشد. انتخاباتی که در یک سوی  آن جو بایدن رئیس جمهور مستقر آمریکا از حزب دموکرات قرار دارد و در سوی دیگر، دونالد ترمپِ جنجالی از حزب جمهوریخواه قرار دارد که نتایج نظرسنجی های مختلف حاکی از شانس بالای وی جهت بازگشت به کاخ سفید هستند. 

از چشم اندازی کلی، منتقدان نظام حکمرانی در آمریکا بر این باورند که نه دموکرات ها و نه جمهوریخواهان هیچکدام نمی توانند گزینه هایی معتبر باشند یا راه جدیدی را پیش روی حکمرانی آمریکایی قرار دهند. با این همه، در ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا، وقوع 2 اتفاق می تواند تا حد زیادی خوشحالی دونالد ترامپ را به همراه داشته باشد و راه و مسیر وی را برای بازگشت مجدد به کاخ سفید را تا حد زیادی تسهیل کند. 

1: فوتِ جو بایدن

وضعیت نامساعد سلامتی جو بایدن چیزی نیست که کسی از آن اطلاع نداشته باشد. رئیس جمهوری کنونی آمریکا در موقعیت های مختلف نشانه های آشکاری از عدم توانایی ذهنی و جسمی خود را پیش چشم میلیون ها انسان قرار داده است. از افتادن های وی از پلکان هواپیما گرفته تا به یاد نیاوردن نام اعضای دولتش و حتی رهبران خارجی که با آن ها ملاقات می کند و البته رساندن تقلب به وی در نشست های مختلف برای اینکه مانع از گاف‌های وی شوند، همه و همه رئیس جمهور فعلی امریکا را به فردی  تبدیل کرده اند که هیچ اطمینانی به سلامت وی نیست. 

بایدن حتی برای یک دوره کوتاه به دلیل انجام یک عمل جراحی ضروری مجبور شد تا قدرت را به کامالا هریس معاون خود واگذار کند و راهی اتاق عمل شود. از این رو، بسیاری بر این باوند که اگر بایدن بار دیگر پیروز انتخابات سال 2024 آمریکا شود، هیچ بعید نیست که نتواند دوره جدیدی خودش را به پایان برساند. حال در رابطه با این سناریو، حتی این موضوع نیز مطرح می شود که امکان دارد بایدن قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا فوت کند! 

اگر این سناریو محقق شود، دموکرات ها به هیچ عنوان در موقعیتی نیستند که بتوانند یک نامزد و سیاستمدار مطمئن که یارای رقابت با ترامپ را داشته باشد رو کنند. موضوعی که در نوع خود می تواند از پیروزی زودهنگام دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 خبر دهد. 

2: طرح افشاگری های بزرگ علیه بایدن

در ماه های گذشته، افشاگری های مختلفی از تخلفات مالی و اخلاقی هانتر بایدن پسر جو بایدن و همچنین جیمز بایدن برادر جو بایدن انجام شده است. افشاگری هایی که به زعم بسیاری، جریان اصلی در پسِ آن ها، حزب جمهوریخواه بوده است. با این حال، اگر جمهوریخواهان بتوانند با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2024، افشاگری های بزرگتری را علیه دموکرات ها و شخص جو بایدن انجام دهند، کاملا محتمل است که این مساله تضعیف جدی رئیس جمهور مستقر آمریکا را در پی داشته باشد و کار ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید را آسان تر کند. 

در کنار یکچنین افشاگری، وقوع رویدادهای بزرگ در محیطی بین المللی که تا حد زیادی موجب آشکار شدن موقعیت ضعیف آمریکا در عرصه معادلات بین المللی شوند نیز می تواند یک ضربه مهلک به بایدن ارزیابی شود و راه ترامپ برای رسیدن به کاخ سفید را هموار کند. با این همه، نکته مهم این است که هم ترامپ و هم حزب جمهوریخواه، حساب ویژه ای را روی ماه های آتی منتهی به انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا باز کرده اند. تردیدی نیست که آن ها برای این ماه ها طرح و برنامه های ویژه ای دارند و کارت های تازه ای را رو خواهند کرد. 

در این چهارچوب، اگرچه دست جمهوریخواهان برای تخریب دموکرات ها باز تر است، با این حال، نباید از یاد ببریم که دموکرات های آمریکایی در قیاس با جمهوریخواهان، سیاست‌باز تر هستند و امکان دارد که آن ها به یکباره، جریان بازی را معکوس کرده و ضربات مهلکی را به دونالد ترامپ وارد کنند. با این همه، آنچه در کلیت ماجرا از اهمیت برخوردار است این نکته است که صِرف رقابت ترامپ و بایدن نشان می دهد که آمریکای کنونی به هیچ عنوان حال خوبی ندارد. 

اساسا به همین دلیل است که وقتی برخی تئوریسین های سیاسی در جهان غرب می گویند که امکان دارد آمریکا تا 10 سال آینده دچار دیکتاتوری مطلق شود، به هیچ عنوان گزاره عجیب و غریبی نیست. 

دیدگاه کاربران

معلم۳۵۰۹۶۹۷۰۲:۱۹:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۱۶
جمهوری خواهان سیاست بایدن در قبال ایران را دستاویزی برای حمله به او قرار داده اند.
ناشناس۳۵۱۰۱۷۴۱۷:۲۴:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۱۶
در واقع شکست‌های پیاپی در مقابل ایران که اگر ترامپ رییس‌جمهور شود و در ایران هم رییس‌جمهوری همانند شهید رییسی سر کار باشد این شکست‌های امریکا بیشتر هم خواهد شد
علي هاشمي۳۵۰۹۷۲۲۰۵:۱۰:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۱۶
با عرض ادب خدمت ياران الف با كمال احترام خدمت نویسنده. با نظرات ایشان موافق نیستم چون یک جانبه و به دور از واقعیت است .
ناشناس۳۵۰۹۷۴۳۰۷:۰۶:۳۹ ۱۴۰۳/۳/۱۶
هیچ فرقی نمیکنه چه کسی رئیس جمهور یانکی‌ها میشه سقوط و تجزیه‌ی آمریکا قطعی و اجتناب ناپذیره
ناشناس۳۵۰۹۹۱۰۱۱:۴۱:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۱۶
واقعاً هیچکس نمیتونه جلوی سقوط یانکیها رو بگیره شاید با تنفس‌های مصنوعی فروپاشی رو چند صباحی بشه به تعویق انداخت اما بدیهیات و قطعیتها رو نمیشه نادیده گرفت
ناشناس۳۵۱۰۰۹۹۱۵:۳۳:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۱۶
بعضیها یانکیها رو میپرستن این بیچاره‌ها ایرانی حرف میزنن اما ایرانی نیستن اینا سقوط یانکیها رو دوست ندارن ببینن اما خواهند دید این شیطان پرستها خیلی دوست دارن ایران رو قربانی مطامع کثیف خودشون بکنن اما کور خوندن
ناشناس۳۵۱۰۲۱۹۱۸:۵۸:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
میشه دلایل و تحلیل مبنای این نتیجه گیری قطعی رو ارائه بدید؟
ناشناس۳۵۰۹۷۶۰۰۷:۵۰:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۱۶
احتمال زیاد ترامپ امسال رییس جمهور امریکا است .
راه۳۵۱۰۳۶۳۲۳:۲۲:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۱۶
بهتره مسیر شرافتمندانه‌ی خودمونو بریم بویژه اینکه جهان به سرعت به طرف چند قطبی در حرکته و اتفاقاً ایران هم یکی از قطب‌های مهم دنیاست توصیه میکنم از تحجر و خود تحقیقری ارتفاع بگیرید تا هیچ تحریمی کارگر نباشه
ناشناس۳۵۰۹۷۶۱۰۷:۵۰:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۱۶
وقتی فرزند جوبایدن در حال محاکمه است وقتی پدرش همین الان رئیس جمهور قدرتمندترین کشور دنیاست . معنی آن این است که دمکراسی و قانون در این کشور حرف اول را می زند.
ناشناس۳۵۰۹۸۲۰۰۹:۱۱:۰۱ ۱۴۰۳/۳/۱۶
تنها کسی که میتونه جامعه آمریکا رو به بهترین شکل دو قطبی کنه و غربیها رو تضعیف کنه همین هست
ناشناس۳۵۰۹۸۲۹۰۹:۲۰:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۱۶
چه زمانی قرار است این دشمنی پرهزینه با امریکا پایان یابد.ایا مردانگی وغیرت ما کجا رفته که خود را یار روسیه وچین بدانیم واین منافقان بر سر حاکمیت ملی ما بر جزایر همیشه ایرانی معامله بکنند چه زمان قرار است منافع ملی معیار سیاست خارجی بشود
ناشناس۳۵۰۹۹۷۵۱۲:۵۳:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۱۶
هر وقت یاد گرفتی که آمریکا خودش دارد دشمنی تراشی با ایران می‌کند و آن را کنار گذاشت می شود مانند بقیه دنیا!
ناشناس۳۵۱۰۲۵۲۲۰:۱۸:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۱۶
مگه بقیه دنیا به منافع ما فکر می کنن ؟!! خیر روسیه در ارتباط ما سود می بره وگرنه هیچ وجه اشتراکی بین‌ما و روسیه نیست !!
ناشناس۳۵۰۹۹۷۸۱۲:۵۷:۰۱ ۱۴۰۳/۳/۱۶
در ضمن آمریکا دنبال تجزیه ایران هست یا همان خاورمیانه بزرگ اما چین و روسیه منفعت طلب فقط هستند
ناشناس۳۵۱۰۲۴۹۲۰:۱۷:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
چین و روسیه تحریم و تهدید و ترور نمی کنند اما غربی ها چنین می کنند.
ناشناس۳۵۰۹۸۳۳۰۹:۲۷:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۱۶
فرقی نداره ترامپ و بایدن هر دو سقوط امریکا را تسریع می کنندو انشاءالله فروپاشی شان نزدیک است
ناشناس۳۵۰۹۹۰۶۱۱:۳۱:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۱۶
امریکا را یک سیستم قدرتمند می چرخاند و بهترین مغزهای دنیا راهی این کشور می شوند.
ناشناس۳۵۱۰۴۵۵۰۷:۰۰:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۱۷
آمریکا فاسدترین کشور دنیا شده است.
ناشناس۳۵۱۰۴۷۷۰۷:۵۵:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۱۷
تمام امپراطوری ها در طول تاریخ یک دوره شکوفایی و یک دوره افول داشته اند و آمریکا هم از این قائده مستثنی نیست . آن چیزی هم که باعث سقوط نظامهای سیاسی می شود غرور کاذب و نادیده گرفتن واقعیتها است .
علی۳۵۱۰۵۰۸۰۸:۳۹:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۱۷
اصلا بحث برسر بایدن یا ترامپ در نظام سیاسی امریکا نیست بلکه نمی گذارند خارج از جریان دوحزب کسی وارد گود انتخابات شود حتی اگر نظام سیاسی امریکا را قبول داشته باشد وابستگی حزبی برایشان مهم هست لذا حتی اگر بایدن یا ترامپ با دستگاه اکسیژن بصورت مصنوعی زنده نگهداشته شوند و عنوان ریاست جمهوری در اختیارشان باشد این کار راخواهند کرد و در کنارش این سیستم سیاسی و پشت صحنه امریکاست که کشورشان را اداره میکند نه فرد خاص
ایرج۳۵۱۰۷۵۹۱۵:۳۱:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۱۷
باسلام اگر مغزهای بزرگ آمریکا را می گرداندند به گفته ترامپ 80 ترلیون دلار در خاور میانه هزینه نمی کرد و بعد همه در این منطقه به او فحش بدهند. اگر قدرت بزرگ بود یمنی های پا برهنه ناوها امریکائی را نمی توانستند به آتش بکشند.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین