یک خطای انتخاباتی بزرگ

یوسف مشفق، گروه سیاسی الف،   4030319028 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک خطای انتخاباتی بزرگ

انتشار نامه برخی اعضای هیات‌دولت به شورای نگهبان مبنی بر تایید ویژگی‌های شخصیتی وزیر ارشاد که معنایی جز حمایت از محمدمهدی اسماعیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد، به جای آنکه موجبات عذرخواهی افرادی را فراهم آورد که در قامت مسئول دولت مشغول فعالیتند و قاعدتاً باید در موضعی بی‌طرفانه قرار داشته باشند، موجب طلبکاری رسانه رسمی دولت شده است. خبرگزاری ایرنا پس از انتشار این نامه به‌جای بیان قصور مرتکب‌شده افرادی که نامه را نوشته و امضا کرده‌اند با لحنی تند، منتشرکنندگان نامه را چهره‌های رسانه‌ای دانسته که دارای سوابق امنیتی و قضایی هستند و حتی از پیگیری قضایی افرادی که در انتشار آن دخیل بوده‌اند، خبر داده است. 

انگار نه انگار که خطایی بزرگ از سوی مقامات دولتی صورت گرفته و به‌شکل غیرمستقیمی اصل بی‌طرفی دولت در انتخابات زیر سوال رفته است. اسامی افرادی که ذیل نامه را امضا کرده‌اند، شامل چهره‌هایی است که صاحب بالاترین مناصب دولت اعم از وزیر و معاون رئیس‌جمهوری هستند و این اقدام به‌مثابه نقض بی‌طرفی دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری تلقی می‌شود. هر چند که امضاکنندگان نامه ممکن است قصد و غرضی برای نیل به این امر نداشته و صرفاً بر اساس تعارفات مرسوم مجبور به تایید محتوای نامه و امضای آن شده باشند اما این اقدام فارغ از نیت شخصی افراد، دارای فرامتنی مبنی بر حمایت رسمی دولت از وزیر ارشاد است؛ دولتی که خود مجری انتخابات محسوب شده و باید اعضای آن بی‌طرفانه رفتار کنند اما نگارش نامه به‌ شورای نگهبان و تایید تلویحی محمدمهدی اسماعیلی، با هر انگیزه ای که صورت گرفته باشد معنایی جز در اختیار گرفتن امکانات و ظرفیت‌های دولت در جهت حمایت از وزیر ارشاد ندارد.

اما فارغ از حمایت اعضای دولت، مخاطب قراردادن شورای‌نگهبان هم مسئله عجیب و البته زننده‌ای است. آن‌هایی که به این نهاد نامه نوشته و توصیه غیرمستقیمی در جهت احراز صلاحیت وزیر ارشاد می‌کنند، آیا نسبت به صلاحیت‌های محمدمهدی اسماعیلی تردید داشته و احتمال رد‌ شدن وی از فیلتر شورای‌نگهبان را اندک می‌دانند که تصمیم به این اقدام گرفته‌اند؟ فردی که سه سال در منصب وزارت حضور داشته و پیش از تصدی‌گری این پست، تاییدیه نهادهای مربوطه و همچنین رای اعتماد مجلس را داشته، چه نیازی به این قسم نامه‌ها و توصیه‌ها دارد؟

علاوه بر این، شورای‌نگهبان به‌عنوان نهادی مستقل، طی انتخابات‌های ادوار گذشته نشان داده که بدون درنظرگرفتن توصیه‌ها و فشارها، معیارها و ملاک‌هایی مشخص برای احراز صلاحیت افراد دارد و حتی در انتخابات ۱۴۰۰ مشاهده شد که مشهور‌ترین و باسابقه‌ترین چهره‌های سیاسی علی‌‌رغم فشارهای وارده و توصیه‌ها نتوانستند از فیلتر شورای‌نگهبان عبور کرده و وارد گود انتخابات شوند. با درنظر گرفتن رویه این نهاد، آیا نگارندگان این نامه اطلاعی از رویکرد شورا و عدم توجه به این قسم اقدامات نداشتند؟ علاوه بر این، مدت زمان زیادی از صدور بخشنامه انتخاباتی محمد مخبر خطاب به دستگاه‌های اجرایی مبنی بر ممنوعیت هر گونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا ضرر نامزدهای انتخاباتی و عدم استفاده از امکانات دولتی نگذشته که این نامه به رشته تحریر درمی‌آید. دولتی‌ها و افرادی که این نامه را تهیه و امضا کرده‌اند، باید نسبت به این اقدام خود پاسخگو باشند زیرا خطایی را مرتکب شده‌اند که فضاسازی منفی انتخاباتی و زیر سوال بردن استقلال شورای‌نگهبان را موجب می‌شود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۱۲۵۸۳۱۳:۳۹:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۱۹
اینطور نامه نگاری ها مسبوق سابقه است مشابه این امر اقدام کارگزاران در انتخابات مجلس پنجم بود و البته هیچ تاثیری در تصمیم شورای نگهبان ندارد.
1۳۵۱۲۶۸۳۱۴:۵۰:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۱۹
فقدان آقای رئیسی موجب بهم ریختگی و سرگردانی دولت شده است .
ناشناس۳۵۱۲۷۹۱۱۶:۳۴:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۱۹
مخبر باید نامزد می شد .
ناشناس۳۵۱۲۶۹۹۱۵:۰۳:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۱۹
خطای بزرگی رخ داده
ناشناس۳۵۱۲۷۰۷۱۵:۱۱:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۱۹
فقط زیبنده بود مخبر کاندید شود بقیه وجهه مردمی برای ریاست جمهوری ندارند
ناشناس۳۵۱۲۹۶۰۲۱:۰۷:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۱۹
كار اشتباه هميشه اشتباه است و از ان بزرگتر ناراحتى خبرگزارى است ايكاش دولتو مجلس و نمايندگان و وزرا و سران قوا و همه و همه بفهمند و بدانند و متوجه شوند اصل و اساس قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران است …… متوجه شويد غير از تمكين از قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران عاقبت خوبى براى مملكت و شما نخواهد بود زيرا اين قانون با خون بسيارى از مردم از ده ها سال قبل از پيروزى انقلاب به رهبرى مرجع تقليد عظيم المقام جهان تشيع امام خمينى بوجود آمد و ايشان فرمود جمهورى اسلامى و ميزان راى ملت است
ناشناس۳۵۱۲۹۶۱۲۱:۱۰:۱۸ ۱۴۰۳/۳/۱۹
شهيد رييسى با شهادتش عاقبت بخير شد
ناشناس۳۵۱۲۵۸۴۱۳:۳۹:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۱۹
کی به این آقایان رای می دهد. مخصوصا این آقا
ناشناس۳۵۱۲۶۷۵۱۴:۴۶:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۱۹
مشکل اصلی مملکت ما همین بچه بازیهای افرادیست که ازقضا پستهای بالای مدیریتی را تصاحب کردند و خود را عقل کل می‌دانند،افرادی که در مقام وزارت ایران بزرگ قرار گرفتند.ایرانی که از ثروتمند ترین کشورهای جهان است،چه از نظر منابع و چه از نظر هوش و استعداد مردم ایران زمین .
ناشناس۳۵۱۲۵۹۶۱۳:۴۶:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۱۹
بسیاری از مشکلات ما ناشی از عدم اجرایی شدن قانون و قانون گریزی و عدم اعمال قانون بر ناقضین آنست که میشود همین ...
ناشناس۳۵۱۲۶۲۰۱۳:۵۹:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۱۹
با ان مجوزهای ساخت فیلم هایی که نهاد خانوده را می زند در همان مقام کارایی ندارد
ناشناس۳۵۱۲۶۲۲۱۴:۰۱:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۱۹
بیشتر ازخطا بود.
ناشناس۳۵۱۲۶۲۴۱۴:۰۱:۵۷ ۱۴۰۳/۳/۱۹
آخرش هم همین آقای مورد حمایت میشه رییس جمهور .
ناشناس۳۵۱۲۶۳۰۱۴:۰۶:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۱۹
انتقاد الکی ای هست ... شما فکر کنید یک رئیس جمهور برای دور دوم ریاست جمهوری قراره در انتخابات شرکت کنه. هم مقام داره و هم باید انتخابات را برگزار کنه! بدیهیه که طرف قرار نیست ادای بی طرف بودن در بیاره! تازه باید بیاد وسط کلی مناظره کنه و تبلیغ کنه! اون چیزی که تخلفه اینه که شما در عمل کار مغایر با قانون انتخابات انجام بدید وگرنه ابزار اینکه از چه کسی حمایت میکنید یا نمیکنید که تخلف نیست! الانم مسئله همینه ... دولت فعلی داره میگه به جای رئیس جمهور فقید که طبیعتا امکان حضور در انتخابات رو ندارند این آقا کاندیدا و نماینده منتخب دولت و جناح فعلی هست. اصلا شما اگه بخوای ایراد بگیری هزارتا مسئله مهم تر برای گیر دادن هست چرا گیر دادی به این موضوع؟
ناشناس۳۵۱۲۶۴۴۱۴:۱۷:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۱۹
فلسفه این ژست انتخاباتی که داوطلبان شناسنامه خودشون رو نمایش میدن چیه؟ آیا مشابهش در کشورهای دیگر هم دیده شده؟
ناشناس۳۵۱۲۶۵۷۱۴:۲۹:۳۴ ۱۴۰۳/۳/۱۹
حالا شما این آقایان دولتی را انقلابی بنامید!!
ناشناس۳۵۱۲۶۶۳۱۴:۳۳:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۱۹
متاسفانه بعضی از مسئولان ما فقط زبان تهدید را بلدند و به امری مرسوم در آمده درحالی که باید همه امور انتخابات شفاف باشد.
ناشناس۳۵۱۲۶۶۷۱۴:۳۷:۳۵ ۱۴۰۳/۳/۱۹
جناب مشفق اگه بخواهیم دقیق نوشته شما رو قضاوت کنیم متاسفانه میشه گفت کدام دولت بیطرف؟
ناشناس۳۵۱۲۶۷۳۱۴:۴۳:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۱۹
اخه با چه عقلی فکر کرده اند این شخص می تواند رییس جمهور شود؟؟
صحرائیان۳۵۱۲۶۹۶۱۴:۵۹:۰۸ ۱۴۰۳/۳/۱۹
خوب شد نمردیم و معنی بی‌طرفی دولت در انتخابات را دیدیم!
علی۳۵۱۲۷۰۰۱۵:۰۴:۳۷ ۱۴۰۳/۳/۱۹
حالا به این تخلف بزرگ چه کسی باید رسیدگی کند. شورای نگهبان، دادستان بعنوان مدعی العموم، وزارت اطلاعات،و...
ناشناس۳۵۱۲۷۰۸۱۵:۱۲:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۱۹
کار این آقایان هم غیرقانونی هم غیر شرعی است و هم خلاف شعارهایی ظاهری بود که قبلا ادعایش را کردند(شعار بیطرفی دولت) پس باید از سوی قوه قضائیه تحت پیگرد قرار گیرند.
ناشناس۳۵۱۲۷۱۶۱۵:۲۲:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۱۹
اینکه دولت فعلی بی طرف هست مهم نیست ! واقعا اگر در هر جای دیگر دنیا بود یه نفر حداقل عذرخواهی می کرد1
پیراسته فر۳۵۱۲۷۲۷۱۵:۳۴:۰۸ ۱۴۰۳/۳/۱۹
16 نفر ازاعضای کابینه شهیدرئیسی گواهی داده اند به«رجُل»بودن +سیاسی بودن وهم مورداعتمادبودن آقای محمدمهدی اسماعیلی(وزیرارشاد) وایشان راگزینه مناسب دانسته اندبرای انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم (کاندیدای دولت) وازشورای نگهبان درخواست داشته اند ،«صلاحیت»ایشان راتأییدکنند. واما یک ابهام:مگرآقایان دولتی ها نگران عدم صلاحیت گزینه انتخاباتی شان بودند؟ ما هم امیداواریم ایشان «تأییدشود» واما گزینه اصلی دولت آقای «مهردادبذرپاش» است، که هم فرزندشهیداست وهم خودش«شهیدزنده»می باشد،درجمع شهداء بود واما تقدیرچیزدیگری رقم خورد.
ناشناس۳۵۱۳۵۰۵۱۲:۴۱:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۲۰
این آقای بذر پاش!!! مگه چند سال سن داره که شهید زنده باشه؟
ناشناس۳۵۱۲۷۳۲۱۵:۳۹:۰۳ ۱۴۰۳/۳/۱۹
عجب پس شاید چون بخاطر تعارف نامه را وزرا امضا کرده اند مشکلی نیست؟!!
ناشناس۳۵۱۲۷۳۳۱۵:۳۹:۰۳ ۱۴۰۳/۳/۱۹
آنها میگویند یک « شهادت نامه » مبنی بر صلاحیت های ایشان ، از طرف مدیران همکار در دولت ، به شورای نگهبان بوده . آیا چنین چیزی در خصوص دیگر کاندیداها در گذشته یا حال ، در شورای نگهبان مرسوم بوده ( که مدیران همکار نظر خودشان را نسبت به کاندیدایی شهادت بدهند ) یا مرسوم نیست ؟ چون در مناسبی که نیاز به تحقیقات است ، مثلا چند نفر را که با فرد آشنا هستند ، فرم تحقیقات میدهند تا پر کنند و امثال آن .... این موضوع را واقعا مردم نمیدانند که بتوانند قضاوتی در این مورد داشته باشند .
ناشناس۳۵۱۲۷۳۴۱۵:۴۰:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۱۹
متاسفانه مشکلات این کشور سر همین کارهاست
عمران۳۵۱۲۷۷۹۱۶:۲۶:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۱۹
بنده مخالف جدی جریان اصولگرا هستم اما از لحاظ تئوریک انتقاد شما انتقادی بی مورد است. دولت و اعضای هیات دولت در هیچ کشوری نمیتوانند به صورت عام بی طرف باشند چون ذات نهاد اجرایی از انتخابات می آید و انتخابات حاصل رقابتهای حزبی است بنابراین اکثر اعضای دولتها وابستگی حزبی/جناحی دارند و این کاملا طبیعی است هیچ اشکالی ندارد. آن چیزی که اشکال دارد جهت گیری سیاسی در نهادهای قضایی/نظارتی است، چون آنجا باید بیطرفی کامل وجود داشته باشد. از طرفی این نامه ای که منتشر شده صرفا خواستار پذیرش کاندیداتوری شده و نه دخالت در انتخاب یک کاندیدای، در متن نامه هم به منوط بودن به تایید و انتخاب ملت اشاره شده بنابراین هیچ اشکال تئوریکی از منظر مردمسالاری ندارد.
ناشناس۳۵۱۲۸۴۴۱۷:۳۵:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۱۹
درود بر شما.
صمصام۳۵۱۲۸۱۱۱۶:۴۳:۳۵ ۱۴۰۳/۳/۱۹
برید ببینید رجا نیوز چقدر طلبکارانه نوشته گفته اند چیز مهمی نیست مشورت به شورای نگهبان دادیم خبر نداشتیم یکی از وظایف دولت ، مشاوره دادن به شورای نگهبان در خصوص نامزد منتخب دولت است جل الخالق!
مصطفی۳۵۱۲۹۵۱۲۰:۵۲:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۱۹
سلام مگرقبلا وزیر اطلاعات شورا را قانع نکرد که صلاحیت آقای رفسنجانی راتاییدنکنند
ناشناس۳۵۱۲۸۳۷۱۷:۲۰:۴۸ ۱۴۰۳/۳/۱۹
اگر از طیف روحانی یا اصلاحات این کار را کرده بودند وامصیبت ها بود
ناشناس۳۵۱۲۸۶۱۱۷:۵۸:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۱۹
همه جناحها آرامش خودشان را حفظ کنند،اعضای شورای نگهبان بچه نیستند که تحت تاثیر این نامه ها قرار بگیرند خدا می داند چه نامه های دیگری اصلا علنی نمی شوداین نامه هم نشان داد فرد مورد نظر با& ; رجل سیاسی& ;خیلی فاصله دارد
امید یاوری دارانی۳۵۱۲۸۸۰۱۸:۳۰:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۱۹
شیفتگان قدرت یا تشنگان خدمت؟ مرحوم شهید بهشتی گفته بود : ما تشنگان خدمتیم نه شیفتگان قدرت اما امروز مردمی که در زیر بار فشارهای روزافزون تورم و تحریم کمر خم کرده اند چه می بینند؟ براستی خیل عظیم ثبت نام کنندگان شیفته قدرت هستند یا تشنه خدمت ؟ گذر زمان اینبار هم نشان خواهد داد که انتخاب مردم چه تاثیری در اینده کشور خواهد داشت. ما ملت صبوری هستیم.
ناشناس۳۵۱۲۸۸۱۱۸:۳۱:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۱۹
عمدا رسانه ایی شده اسمش سر زبون بیفته
ناشناس۳۵۱۲۸۹۲۱۸:۵۰:۳۲ ۱۴۰۳/۳/۱۹
متاسفانه این حرکت نشان داد که کشور نیاز به یک دولت جدید دارد
ناشناس۳۵۱۲۸۹۷۱۸:۵۸:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۱۹
جای تأسف است، خوب شد مسائل روشن شد
ناشناس۳۵۱۲۹۰۹۱۹:۲۶:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۱۹
جوانی و بی تجربگی وزیران کار دست شان داد. اشتباه کردند.
مختار۳۵۱۲۹۱۴۱۹:۳۹:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۱۹
لطفا یکی انتخابات ریاست جمهوری اوایل انقلاب رو با الان مقایسه کنه.
ناشناس۳۵۱۲۹۲۲۲۰:۰۲:۱۶ ۱۴۰۳/۳/۱۹
ما خواهان برخورد قاطع،مقتدرانه و انقلابی قوه قضائیه بدون اغماض با امضا کننده گان این نامه هستیم
محمد۳۵۱۲۹۲۳۲۰:۰۳:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۱۹
جالبترین قسمت این نوشته اون جاس که می گه: "شورای نگهبان معیارها و ملاک‌هایی مشخص برای احراز صلاحیت افراد دارد"
محمود۳۵۱۳۱۵۸۰۴:۲۳:۳۵ ۱۴۰۳/۳/۲۰
متن خوبی نوشتی. ولی اینکه گفتی شورای نگهبان زیر بار چنین نامه هایی نمیره حرف غلطی بود.
ناشناس۳۵۱۳۲۴۳۰۸:۲۲:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۲۰
باید تمام کسانی که پای این نامه را امضاء کرده اند از کلیه خدمات دولتی خلع شوند تا کسی جرأت اقدام غیرقانونی به سرش نزنه!!!
ناشناس۳۵۱۳۵۲۳۱۲:۵۳:۳۴ ۱۴۰۳/۳/۲۰
متاسفانه اکثر کسانی که در این دولت حضور دارند هنوز به آن پختگی و بلوغ نرسیده اند که در این پست ها تکیه بزنند ولی چکار میشود کرد که خود....
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین