۲ نکته که باید درباره این همستر کوچک پر مدعا بدانید!

سعیده اسکندری، گروه اقتصادی الف،   4030319098 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
۲ نکته که باید درباره این همستر کوچک پر مدعا بدانید!

در روزهای اخیر یک بازی کریپتویی به نام "همستر کامبت" جنجال های زیادی را در کشورمان ایجاد کرده است. اینطور ادعا شده که امکان دارد سکه های مجازی کسب شده در قالب این بازی از قابلیت تبدیل شدن به ثروت واقعی برای افراد در برخوردار باشند.  در بازی کریپتویی مذکور که در بستر پیام رسان تلگرام قرار دارد، افراد با ضربه زدن به صفحه نمایشگر گوشی تلفن همراه خود، سکه مجازی کسب می کنند. 

ماجرا وقتی جالب می شود که بدانیم سازندگان بازی همستر کامبت مدعی شده اند که در آینده نزدیک از رمزارز این بازی رونمایی خواهد شد و امکان دارد که این رمزارز ارزش هنگفت و قابل توجهی را پیدا کند. معادله ای که عملا امکان تبدیل شدن سکه های مجازی افراد در بازی کریپتویی همستر کامبت به ثروت واقعی در قالب بازار رمزارزها را فراهم می سازد.از این رو، کارشناسان و تحلیلگران مرتبط در روزهای اخیر استدلال های مختلفی را در مورد آنچه با محوریت بازی همستر کامبت و جنجال های پیراون آن مطرح می شود، ارائه کرده اند. 

برخی بر این باورند که آنچه در قالب این بازی گفته می شود کلاهبرداری محض است و برخی دیگر می گویند که هنوز زود است که بخواهیم در مورد این بازی و ایده هایی که مدعی آن است، موضع گیری کنیم و باید منتظر باشیم و ببینیم که در آینده چه اتفاقاتی روی می دهد. با این همه، با توجه به بالاگرفتن تب بازار رمزارزها و باز‌یهای کریپتویی در سال های اخیر(نه فقط در ایران بلکه در جهان)، اینطور به نظر می رسد که نیاز به کسب آگاهی در مورد آنچه این قبیل بازی ها مدعی آن هستند، به ویژه برای افکار عمومی در کشورمان از اهمیت زیادی برخوردار است.  

البته که افرادو نهادهای مسول در حوزه حکمرانی فضای مجازی کشورمان نیز بایستی در این رابطه کنشگری فعالی را از خود نشان دهند. از این رو، در رابطه با بالاگرفتن تبِ بازی کریپتویی همستر کامبت در کشورمان،  توجه به 2 نکته ضروری است. 

اول اینکه باید توجه داشته باشیم که به راه افتادن جار و جنجال در حوزه رمز ارزها و یا پدیده هایی نظیر بازی‌های کریپتویی، یک رویداد کاملا طبیعی است که رصد تحولات چند ساله اخیر مرتبط با حوزه مذکور نشان می دهد که فعالان این حوزه ها، جنجال سازی را یکی از اهرم های مهم و محوری در زمینه پولسازی و تولید ثروت در حوزه کاری خود ارزیابی می کنند. 

جنجال سازیهایی که بایستی از توان ایجاد رغبت و گرایش در افراد برای انجام کارهایی که مطلوب بازیگران اصلی بازار رمزارزها و یا حوزه های خاص نظیر بازی های کریپتویی است، برخوردار باشند. از این منظر، افراد باید این نکته را در نظر داشته باشند که در زمینی بازی می کنند که از پیش برای آن ها طراحی شده و برخلاف ظاهر مبهم ماجرا، همه چیز در آن برای طراحان و سازندگان روشن و مشخص است و هدفی مشخص در قالب آن دنبال می شود. 

دوم اینکه باید بدانیم که بنیان های استدلالی سازندگان بازی کریپتویی همستر کامبت نیز با اما و اگرهای زیادی همراه است که افکار عمومی باید به آن توجه داشته باشند. آن ها مدعی هستند که در آینده رمزارز این بازی ارائه خواهد شد. در این زمینه نیز ممکن است اساسا یک چنین اتفای رخ ندهد. در حقیقت نباید به یک وعده پوچ تکیه کرد. 

در عین حال، حتی اگر چنین چیزی محقق شود، اساسا هیچ دلیل قطعی و قابل اتکایی وجود ندارد که ما باور کنیم یکچنین رمزارزی دارای ارزش قابل توجه خواهد بود. در جهان رمزارزها در سال های اخیر،  شاهد ظهور رمزارزهایی بوده ایم که خیلی زود بی ارزش بودن آن ها اثبات شده و صرفا موجب ثروتمند شدن طیف های محدودی از افراد شده اند. در عین حال، از حیث امنیتی نیز هنور مشخص نیست که آیا بازی همستر کامبت اقدام به استخراج غیرقانونی و ضمنی برخی فایل ها و اطلاعات از گوشی تلفن همراه بازی کنندگان می کند یا خیر؟ مسائلی که همه و همه نشان می دهند این بازی کریپتویی به معنای واقعی کلمه یک معادله چند مجهولی است و در برخورد با آن باید محتاط بود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۱۳۵۷۲۱۳:۲۳:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۲۰
تقلبی هست
ناشناس۳۵۱۴۴۰۰۰۸:۴۴:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۲۱
همینطوره. از قدیم گفتن پنیر مفت در تله موش است
ناشناس۳۵۱۳۵۸۳۱۳:۲۸:۲۲ ۱۴۰۳/۳/۲۰
نداشتن امنیت کار نبود امنیت روانی برای اینده باعث شده جوان ایرانی دست به هرکاری بزنه تا به پولی برسه حتی اگر یک درصد هم شانس داشته باشه ریشه یابی کنید مشکل جوان حل بشه بی جهت دنبال نقصر نگردین که خودتون هستید
ناشناس۳۵۱۳۶۵۹۱۴:۲۵:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۲۰
اقتضائات مدرنیته نسبت به همه چیز پنداری این دنیا وطبیعت انسان در عجله داشتن برای پول دار شدن اونم پول بی زحمت
ناشناس۳۵۱۳۹۷۷۱۷:۳۸:۴۷ ۱۴۰۳/۳/۲۰
مردم کدام کشورها الان دارن همستر بازی میکنن؟ کدام کشور ارزش پولش و درآمد مردمش انقدر کمه که بازی تو همستر براشون مهم باشه؟
ناشناس۳۵۱۴۴۴۶۰۹:۴۸:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۲۱
دوست عزیز یه سر به خیابانهای زعفرانیه و الهیه و سعادت آباد بزن کاخهایی می بینی که سرت گیج می ره بچه های 18 یا 19 ساله چنان ماشین هایی سوار می شوند و با فخر و مباهات اطراف خود را نگاه می کنند که دلت کباب می شه این جماعت چطور به این ثروت رسیده اند ؟
ناشناس۳۵۱۳۶۹۹۱۵:۰۶:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۲۰
مشکل جهانی هست و در ایران بیشتر
ناشناس۳۵۱۳۹۷۹۱۷:۳۹:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۲۰
اسم چند کشور رو بیار که مردمش وقت بارارزششون رو صرف همستر بکنن.
ناشناس۳۵۱۳۹۸۶۱۷:۴۷:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۲۰
پس با تحلیل شما این بازی فقط در ایران وجود داره و سایر کشورها خبری از این بازی نیست؟
ناشناس۳۵۱۴۳۹۸۰۸:۴۲:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۲۱
البته حرص یک شبه پولدار شدن رو هم اضافه بفرمایید
ناشناس۳۵۱۳۵۹۸۱۳:۳۳:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۲۰
این بازی هیچ دست آوردی هم نداشته باشد حداقل یک ذره علم مردم را در این خصوص بالا برده و جالب اینکه الان تعداد زیادی از دوستان من کد مورس را هم از حفظ شده اند
ناشناس۳۵۱۳۵۹۹۱۳:۳۳:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۲۰
یه جوری در مورد وعده پوچ صحبت میکنید که انگار تا حالا وعده پوچ نشنیدید !! اتفاقا دلیل استقبال گسترده مردم اینه که چون تا به حال هزاران وعده دروغ شنیده اند ، با خودشون میگن می‌زنیم ! یا میشه یا نمیشه !
ناشناس۳۵۱۳۶۲۱۱۳:۵۱:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۲۰
حالا انقدر مهمش نکنن و خود رسانه های ایران و صدا و سیما مطرحش نکنن نمیشه؟ باور کنید خیلی ها همینجوری فهمیدن و سازندگان این گیم هم به ریش ما خندیدند!
محمود۳۵۱۳۶۸۶۱۴:۵۵:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۲۰
وقتی بستر های سرمایه گذاری و تولید در کشور به نابودی کشیده است چه انتظاری از مردم دارین که سرگرم یک بازی و بازار رمز ارزها نشوند . در تمام دنیا بورس به عنوان دماسنج اقتصاد یک کشور حساب می شود . اما در اینجا کسانی در بورس هستن حتی شرم دارن عنوان کنن که بورس ایران فعالیت دارن. بورس ایران که می تونه تولید رو در ایران رونق ببخشه و حال اقصاد رو خوب کنه به حال خودش رها شده و کوچکترین ارزشی نداره برای مسئولین چون ما در دولت چیزی به اسم اقتصاد دان نداریم.
ناشناس۳۵۱۴۴۰۲۰۸:۴۶:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۲۱
البته ما مردم عادت کردیم که در هیچ چیز خودمان را مقصر ندانیم
آرش۳۵۱۳۶۹۰۱۵:۰۲:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۲۰
بیشترین کسانی که باور داردند به این بازی ، کسانی هستند که از نات کوین کسب درآمد کردند همانهایی که خیلی ها به ایشان میخندیدند. بعد از آن ، هم خود اونها و هم کسانی که به ایشان میخندیدند ، در صدد کسب مجدد سود از این بازی هستند.
ناشناس۳۵۱۳۷۰۶۱۵:۱۱:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۲۰
خیلی جالب است که برخی مقامات در مورد این بازی هشدار جدی میدهند که ممکن است نهایتا پوچ باشد !ظاهرا ایشان از این نکته ساده غافلند که کسی برای این بازی هزینه ای نمیکند و وعده پوچ را هم که ما همگی با آن آشنایی داریم ولی نکته مهم اینکه کسانی که در این مورد هشدار میدهند هیچگاه برای ورود به بورس هشداری ندادند .
2323121321۳۵۱۳۸۶۵۱۶:۳۳:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۲۰
خبر بازی همستر 2 روزه به گوش همه مسئولین کشور و دادستان کل کشورو پلیس فتا رسیده ولی ریزش 4 ساله بورس و نابود شدن سرمایه میلیونها ایرانی در بازار سرمایه هنوز به گوش هیچ مسئولی نرسیده
ناشناس۳۵۱۴۴۰۴۰۸:۴۸:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۲۱
والا دیگه ادم باید عقلش رو هم به کار بندازه یانه. به خاطرطمع رفتین تو بورس بعد هم طوری حرف میزنین که انگار منتظر توصیه بزرگان بودین. بزرگان هی میگن تولید تولید تولید چرا این رو نشنیدین؟ دیگه طمع خودتون در اون بازه زمانی رو توجیه نکنین.
ناشناس۳۵۱۴۴۸۲۱۰:۴۳:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۲۱
مردم می خواستند برای حفظ ارزش پس انداز خود دلار و طلا بخرند بزرگان فرمودند بورس امن است و تشویق کردند و مردم هم اعتماد کردند پشت پرده بازی کثیف کشاندن مردم به بورس چه کسانی بودند و چه کسانی با رانت اطلاعاتی یک باره پولها را از بورس خارج کردند و مردم را بیچاره کردند ؟ نتیجه تحقیق و تفحص مجلس از بورس چی شد ؟
مردم۳۵۱۳۷۱۵۱۵:۱۵:۳۷ ۱۴۰۳/۳/۲۰
شما می گویید تلگرام فیلتر است. بعد میبینیم چندین میلیون ایرانی از این نرم افزار و بازی همستر استفاده میکنند. واقعا حالتان خوب هست؟
ناشناس۳۵۱۳۹۸۳۱۷:۴۲:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۲۰
علت فیلتر بودن اینترنت در ایران اینه که درآمد فروش فیلتر شکن ده ها هزار میلیارد تومنه. درآمدی که معلوم نیست تو جیب کی میره
ناشناس۳۵۱۳۸۳۴۱۶:۱۰:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۲۰
بیت کوین رو که قبلاً حتی با سختی شبکه کم هم ماین می کردیم این مدل نبود که با زدن یک کد یه بچه بتونه مثلاً یک میلیون واحد از اون رو یکجا بگیره ولی این رو خیلی راحت با زدن یک کد به راحتی یک میلیون واحد به موجودی کاربر اضافه می‌کنه این خودش نشون میده که اینها همه در حد یک عدد در بازی خواهد ماند.
ناشناس۳۵۱۳۸۹۹۱۶:۵۰:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۲۰
یک گیم که باعث شده مردم نگرانی ها و تنش هاشون رو باهاش خالی کنن و در حد یک بازی نگاهش میکنن شماها چرا اینقدر نگرانید؟!
ناشناس۳۵۱۴۴۰۷۰۸:۵۵:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۲۱
عمرتون هم ارزش نداره ؟ یعنی هیچ کار مفیدی نمیشه تو اون تایم انجام بدین؟
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. سخت است آقای پزشکیان ...

  15. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  16. آشی که نباید خیلی شور شود!

  17. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  18. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  19. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  20. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  21. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین