عصر تحریم نفت ایران به سر آمده است؟

گروه جهان الف،   4030313117 ۷۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

«ماه گذشته بود که نشریه فایننشیال تایمز در گزارشی مبسوط به این مساله اشاره کرد که ایران در سه ماه نخست سال جاری، توانسته روزانه چیزی در حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند که این رقم در مقاسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۸، بالاترین رقم ثبت شده است. مساله ای که به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران، در حامل پیام‌های جدی و معناداری در مورد تحریم های نفتی ایران و تضعیف اثرگذاری آن ها است.»

 عصر تحریم نفت ایران به سر آمده است؟

به گزارش الف؛ تحریم های غربی و به طور خاص تحریم های دولت آمریکا علیه ایران، پس از سال 2018 و خروج یکجانبه دولت ترامپ از توافق برجام، به نحوم قابل توجهی افزایش یافت. در این راستا، غربی ها با استفاده از انواع و اقسام اقدامات نظیر تحریم مستقیم ایران و یا تحریم های ویروسی (به نحوی که هر کسی که با ایران ارتباط تجاری داشته باشد تحریم خواهد شد)، سعی داشته اند تا جای ممکن تجارت خارجی ایران را فلج کرده و کشور را به عقب نشینی در مورد مسائل کلیدی نظیر برنامه هسته ای، نفوذ منطقه ای  یا قدرت موشکی و پهپادی آن وادار کنند.  

با این حال، ایران نه تنها در برابر این فشارها تسلیم نشده بلکه شاهدیم در سال های گذشته به کرات تاکید کرده که تا زمانی که از اهرم زور و فشار علیه ایران استفاده شود، تهران به هیچ عنوان از حقوق خود عقب نشینی نخواهد کرد و صرفا در فضای مذاکره برابر و محترمانه است که به میز مذاکره بازخواهد گشت. در این راستا، یکی از اصلی ترین حوزه هایی که قدرت های غربی تحریم های گسترده ای را علیه کشورمان تحمیل کرده‌اند، صنعت نفت ایران و صادرات آن بوده است. 

در دوره ترامپ، تحریم های دولت آمریکا علیه ایران به قدری جدی و گسترده شده بود که حتی در مسیر فروش نفت ایران به برخی کشورها نظیر چین نیز ایجاد اختلال شد و شاهد بودیم که کشورهایی نظیر کره جنوبی نیز تا سال ها از پرداخت بدهی خود به ایران به بهانه تحریم های واشنگتن خودداری می کردند. با این همه، ماه گذشته بود که نشریه فایننشیال تایمز در گزارشی مبسوط به این مساله اشاره کرد که ایران در سه ماه نخست سال جاری، توانسته روزانه چیزی در حدود 1 میلیون 500 هزار بشکه نفت صادر کند که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال 2018، بالاترین رقم ثبت شده است. 

"فرناندو فریرا" از گروه انرژی رپیدمن نیز در موضع گیری گفته است که ایرانی ها در دور  زدن تحریم ها به  شدت ماهر شده اند و اساسا تحریم نفت ایران به امری بسیار سخت و دشوار تبدیل شده است. فایننشیال تایمز در گزارش خود به افزایش قابل ملاحظه ظرفیت های پالایشگاهی و همچنین تانکر های نفت کش ایران که وظیفه صادرات نفت را برعهده دارند اشاره داشته است و تاکید کرده که ایران چشم اندازهای به مراتب روشن‌تری را در ادامه راه برای صادرات نفت خود پیش چشم می بیند. 

در این چهارچوب، برخی به طور خاص این سوال را مطرح می کنند که آیا دوره تحریم نفتی ایران به سر آمده است؟ به بیان ساده تر، آیا وارد دوره ای شده ایم که در قالب آن دیگر اعمال تحریم های نفتی علیه ایران اثرگذار نیست و تهران به آزادی عمل بیشتری در این حوزه دست یافته است؟ به نظر می رسد از دو منظر، باید اذعان کرد که موانع مختلف بر سر راه قدرت های غربی جهت تحریم انرژی ایران کم اثر شده اند. 

1: پیشرفت ایران در تاکتیک های دور زدن تحریم ها

تقریبا اغلب ناظران و تحلیلگران حوزه انرژی تاکید دارند که ایران توانسته به قابلیت های قابل توجهی در زمینه دور زدن تحریم های انرژی خود دست یابد. نفتکش های ایران از مجموعه ای از تاکتیکها برای فروش نفت این کشور نظیر جابجا کردن نفت در دریا و یا تحویل نفت به پالایشگاه های شرق آسیا و مخلوط شدن نفت ایران با دیگر تولیدات و صادرات جهانی آن اشاره دارند. 

معادلاتی که همه و همه، رهگیری ردِ صادرات نفت ایران را به امری بسیار دشوار تبدیل کرده اند و موجب شده‌اند تا تهران بتواند از منابع درآمدی خود در حوزه صادرات نفتش حراست کند. 

2: تشدید منازعات ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک در جهان

نکته دیگری که در ماه های گذشته تا حد زیادی روند صادرات نفت ایران را آسان تر از قبل کرده این است که منازعات ایدئولوژیک و ژئوپلیتیک میان قدرت های جهانی به نحو قابل توجهی افزایش یافته است. در این فضا، هزینه هایی که بازیگران مختلف به ویژه قدرت های شرقی در رابطه با همکاری با ایران در حوزه انرژی باید بپردازند به نحو قابل تاملی کاهش یافته و همین مساله آن ها را به همکاری بیشتر با ایران در حوزه انرژی ترغیب کرده است. 

به بیان ساده تر، اکنون ایران فرصت های به مراتب بیشتری را برای توسعه بازارهای صادراتی خود در بخش انرژی پیش چشم می بیند. زیرا هم جهان غرب به عنوان تحریم کننده اصلی ایران در پی تشدید تنش ها با روسیه و چین به انرژی کشورمان نیاز دارد و هم قدرت های شرقی مایل به همکاری بیشتر با ایران در حوزه انرژی و تقویت بلوک قدرت خود در عرصه نظام بین الملل برای تقابل با جهان غرب هستند. معادلاتی که همه و همه حامل منافع قابل ملاحظه ای برای کشورمان هستند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۰۹۸۳۱۰۹:۲۵:۴۷ ۱۴۰۳/۳/۱۶
بله هی بازی می خورد و می شود دهه 90 با عقب گرد اقتصادی
ناشناس۳۵۰۹۹۷۴۱۲:۵۱:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۱۶
در دهه 90 شاخص های اقتصادی منفی بود و در تمام زمینه ها دچار عقب ماندگی شدیم.
ناشناس۳۵۱۰۰۹۵۱۵:۲۸:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۱۶
ارزان فروختن نفت به چین هنر نمی خواهد چینی که تاکید کرده جزایر ایرانی متعلق به امارات است آیا ارزش آن را دارد که نفت را تقریبا مفت بخرد
ناشناس۳۵۱۰۲۴۵۲۰:۱۲:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۱۶
تقریبا مفت در زمان برجام بود که 30 دلار میفروختن الان به قیمت اوپک پلاس 90 دلار میفروشند.
ناشناس۳۵۱۰۲۵۸۲۰:۲۵:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۱۶
برای اینکه متوجه بشوید چه اندازه انرژی های نوین گسترش یافته و عصر نفت و گاز شروع به پایان جدی کرده فقط همین اندازه بدانیم که اوپک پلاس که عربستان و امارات و روسیه هم در ان هستند برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت 8 میلیون بشکه در روز از تولید خود را کاهش داده اند و بجای ان این نفت امریکا و کانادا و برزیل و صدها هزار مگاوات انرژی خورشیدی و باد است که توسط چین و اروپا جهانی شده. فقط تصور کنید اگر توافق اوپک پلاس شکست بخوره و ان 8 میلیون بشکه در روز نفت وارد بازار بشه قیمت نفت به زیر بیست دلار خواهد رسید. اینکه بایدن برای صادارت نفت ایران به چین سخت نمی گیره فقط بخاطر فشار به روسیه هست. هدف امریکا و بایدن بیست دلار شدن نفت نیست چون در انصورت گسترش انرژی های نوین متوقف می شود. هدف بایدن حفظ قیمت نفت در سطح 70 تا 80 دلار هست که هم مالیات بر فروش نفت و بنزین کشورهای غربی کاهش نیابد و هم گسترش انرژی های نوین متوقف نشود
ناشناس۳۵۱۰۲۶۶۲۰:۴۰:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۱۶
چین گفته خواهان گفتگوی مسالمت امیز ایران وامارات دراین باره هستیم.
ناشناس۳۵۱۰۳۱۳۲۱:۴۱:۱۷ ۱۴۰۳/۳/۱۶
چین و روسیه قطعنامه سیاسی شورای حکام اژانس را محکوم کردند و از ایران دفاع کردند.
ناشناس۳۵۱۰۱۳۲۱۶:۱۷:۳۴ ۱۴۰۳/۳/۱۶
امروزه مفهوم امنیت انرژی همگام با روندهای نوین ژئواکونومی انرژی، ابعاد جدیدی یافته است. روندهای تعیین کننده ای مانند شتاب بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر مانند بایوفیول ها در کنار افزایش کارآمدی و کاهش شدت مصرف، نیل به کاهش تغییرات نامطلوب آب و هوایی، افزایش تولید نفت و گاز شِیل (منابع غیرمتعارف) و حرکت تدریجی بین المللی شدن بازار گاز طبیعی، فرصت هایی را برای تامین امنیت انرژی در سمت تقاضا ایجاد کرده است. بایوفیول ها به عنوان یکی از گزینه های مهم و جدی جهت جایگزینی سوخت های فسیلی می باشد.
ناشناس۳۵۱۰۱۱۸۱۶:۰۳:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۱۶
اصلا عصر سوخت های فسیلی رو به اتمام است ...تمام دنیا با تغییر نسل انرژی بدنبال افزایش بهره‌وری چاه های مخازن فسیلی نفت و گاز خود هستند تا روی دستشان نماند و همزمان بخشی از این درآمد را به جایگزین نمودن منابع درآمد زایی آتی جهت دوران پس از تغییر نسل انرژی و پایان عصر سوخت های فسیلی تخصیص میدهند ما در صورت تمام شدن عصر سوخت های فسیلی و وابستگی امنیت غذایی کشور به واردات کالاهای اساسی به درآمد نفتی و با خشکسالی موجود چه برنامه ای برای پس از تغییر نسل انرژی و گذر از سوخت های فسیلی داریم پس از آن چه منابع درآمدی برای کشور مد نظر داریم و چه زیر ساخت های اجرا کرده و یا مد نظر داریم آیا برنامه ای داریم ...
ناشناس۳۵۱۰۱۲۲۱۶:۱۳:۴۲ ۱۴۰۳/۳/۱۶
توسعه نیروگاه‌های مبتنی بر منابع انرژی تجدیدپذیر در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج ‌فارس و از چشم‌انداز ترسناک پایان منابع نفتی و کاهش شدید تمایل به استفاده از منابع انرژی هیدروکربنی به عنوان مهمترین منابع درآمدی حال حاضر آنها در جهان پیش‌رو نشات می‌گیرد.رهبران این کشورها باوجود مشکلات متنوع در این مسیر، با شدت و ضعف‌ در تلاش هستند تا با تعریف چشم‌اندازهای چند ده ‌ساله و تدوین برنامه‌ریزی‌های مستمر، راه سخت جراحی‌های عظیم در حوزه تغییر اقتصاد انرژی مبتنی بر نفت و گاز به یک سبد انرژی متنوع از منابع تجدیدپذیر را طی کنند.
ناشناس۳۵۱۰۱۲۴۱۶:۱۴:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
تولیدکنندگان عمده انرژی در خاورمیانه اخیرا خبر از اهداف و تعهدات اقلیمی تازه‌‌ای داده‌‌اند. عربستان‌سعودی و امارات‌متحده‌عربی که پرچمدار این تغییر استراتژی نسبت به اقدامات اقلیمی هستند، به‌‌رغم آنکه بر ادامه تولید نفت و سوخت‌‌های فسیلی تاکید دارند؛ سرمایه‌‌گذاری‌‌های بزرگی را در بخش انرژی‌‌های تجدیدپذیر انجام خواهند داد. قطر، عراق، بحرین و کویت دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس هستند که اهداف اقلیمی تقریبا مشابهی را برای خود تعیین کرده‌‌اند
ناشناس۳۵۱۰۱۳۵۱۶:۲۱:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۱۶
مطالعه ای که توسط Accenture انجام شده تخمین می زند که فناوری های هوش مصنوعی می توانند در سال 2035 تا 40٪ بهره وری نیروی کار را افزایش دهند. گزارش اخیر موسسه جهانی مک کینزی استدلال می کند که هوش مصنوعی می تواند به طور بالقوه تولید اقتصادی اضافی حدود 13 تریلیون دلار تا سال 2030 را فراهم کند و تولید ناخالص داخلی جهانی را حدود 1.2 افزایش دهد. 20 درصد مطالعه سالانه از پریس واترهاوس کوپرز نشان می دهد تولید ناخالص داخلی جهانی ممکن است در سال 2030 تا 14 درصد بیشتر باشد در حالی که Accenture دریافته است که هوش دریافته است که هوش مصنوعی پتانسیل دو برابر شدن نرخ رشد اقتصادی سالانه 12 کشور توسعه یافته را دارد. و ادغام در اقتصاد این پتانسیل را دارد که اختلاف دیجیتال بین اقتصادهای پیشرفته و در حال توسعه را افزایش دهد.شکاف بین این کشورها از نظر تأثیر خالص تولید ناخالص داخلی می تواند از سه درصد در سال 2025 به 19 درصد در سال 2030 افزایش یابد.
ناشناس۳۵۰۹۸۳۲۰۹:۲۷:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۱۶
به جای اینکه نفت بفروشیم اصلاح ساختار اقتصادی انجام شده بود وضعیت این شکلی نبود
ناشناس۳۵۰۹۸۳۸۰۹:۳۱:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۱۶
در لابلای این چیزها که اتفاق می افتد و نشان از موفقیت هست لطفا از دست از منفعل بودن در قبال امارات یا چین را پایان دهید و تایوان مستقل را بپذیرید.
ناشناس۳۵۰۹۸۷۴۱۰:۳۱:۱۸ ۱۴۰۳/۳/۱۶
ادعای مالکیت امارات که تاریخی هم هست انجام شود و از تریبون اعلام شود وقتی دارند گستاخی را بیشتر می کنند و از اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس پا را فراتر گذاشتند
ناشناس۳۵۰۹۸۴۴۰۹:۳۴:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۱۶
دقیقا درست می گویید.عمرش به سر آمده.چون به هدفش رسید.کاهش تولید و مشکل در گرفتن پولش..
ناشناس۳۵۰۹۸۷۲۱۰:۲۸:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۱۶
برعکس گفتی!!
ناشناس۳۵۱۰۴۴۳۰۵:۵۹:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۱۷
یعنی الان تولید نفت ما بالا رفته.راحت می فروشیم.راحت پولش را در یافت می کنیم.در تولید و اکتشافات میادین جدید پیشرو هستیم و در میادین مشترک با کشورهای همسایه توان بهره برداری داریم...چطوری می فرمایید بر عکس میگی...
ناشناس۳۵۰۹۹۱۱۱۱:۴۱:۵۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
بعد از خروج امریکا از برجام فروش نفت به روزانه 100 هزار بشکه رسیده بود حالا بیش از 1/5 میلیون بشکه صادرات داریم و ارز حاصله به کشور باز می گردد.
ناشناس۳۵۰۹۹۳۹۱۲:۲۱:۳۲ ۱۴۰۳/۳/۱۶
جان کری درست گفته بود که اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۳۵۱۲۲۸۵۰۹:۲۰:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۱۹
دیوار تحریم ها پابرجا است. فقط فروش نفت به چین زیاد شده تحریم یعنی نیامدن تکنولوژی و ماشین آلات روز
ناشناس۳۵۰۹۹۳۰۱۲:۰۶:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۱۶
در زمان برجام رئیس جمهور امریکا باید هر 3 ماه یکبار مجوز صادرات نفت ایران را امضاء می کرد این یعنی برجام یک توافق شکننده بود و پایدار نبود.
ناشناس۳۵۰۹۹۷۶۱۲:۵۳:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۱۶
دولت قبل نمی توانست نفت بفروشد و اگر میفروخت نمی توانست پول اون را پس بگیرد در دولت سیزدهم 7 میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی و 3 میلیارد دلار بلوکه شده در عراق وصول شد.
ناشناس۳۵۱۰۰۶۴۱۴:۳۹:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۱۶
اولا اون 7 میلیارد شد 6 میلیارد ، دوم امریکا دسترسی به اون رو هم بسته .
ناشناس۳۵۱۰۱۰۹۱۵:۵۷:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
7 میلیارد دلار معادل 6 میلیارد یورو در بانک های قطر در دسترس است البته همتی اعتراف کرد که معادل اون 7 میلیارد دلار پول چاپ کرده و وارد بازار کرده بود.
وصول۳۵۱۰۱۲۱۱۶:۱۳:۳۵ ۱۴۰۳/۳/۱۶
کدام وصول؟؟؟؟ هر دو مورد را که میگین فعلا دسترسی بهش بسته شده و فعلا پول دربانک قطری گیر کرده
ناشناس۳۵۱۰۳۵۱۲۲:۵۹:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۱۶
در بانک ایرانی هست و آزاد هم هست
ناشناس۳۵۱۰۷۰۹۱۴:۱۱:۱۶ ۱۴۰۳/۳/۱۷
وصول شد ... عراق که پول رو نداد داخل بانک های خودش داره مثل چین هم نیست بتونیم جنس بگیریم جاش ... کره هم پول آمده تو قطر دلار به دربارش قبل خرج باید اجازه بگیریم و فاکتور ببرین
محمد قاسمی۳۵۰۹۸۵۱۰۹:۵۵:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۱۶
یعنی ربطی به جنگ روسیه و اکراین نداره؟؟
ناشناس۳۵۰۹۹۱۸۱۱:۴۶:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۱۶
روسیه همانند ایران تحریم شده و مسیر صادرات نفت خود را به هند و چین و شرق اسیا تغییر داده است.
ناشناس۳۵۱۰۱۱۶۱۶:۰۱:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۱۶
جنگ اوکراین 2 ساله شروع شده اما صادرات نفت ایران از 3 سال پیش با اغاز بکار دولت سیزدهم 10 برابر شد و نتیجه دیپلماسی فعال اقتصادی دولت مردمی بود.
امید۳۵۰۹۸۵۳۱۰:۰۰:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۱۶
کاهش صادرات از 4 میلیون بشکه به 1/5 میلیون آنهم با تخفیف زیاد و دریافت کالای چینی نشانه چیست؟
ناشناس۳۵۰۹۹۰۱۱۱:۲۷:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
شما از 300 هزار بشکه روحانی حساب کن
ناشناس۳۵۰۹۹۸۳۱۳:۰۳:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۱۶
حالا شما میخوای از نفت هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد ،روحانی ،رییسی یا هرکس دیگه شروع کن ،تنها چیزی که ثابته و تغییری نکرده ،مشکلات ما ملت است.
ناشناس۳۵۱۰۰۶۸۱۴:۴۸:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
در مورد کشور ایران صحبت می کنیم و مشکلاتی که مردم دارن. موضوع رو جناحی نکنید مردم دارن له میشن.
ناشناس۳۵۱۰۱۵۴۱۶:۴۹:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۱۶
کی بهت گفت ۳۰۰ هزار بشکه؟!
ناشناس۳۵۰۹۹۱۳۱۱:۴۲:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۱۶
هیچ موقع 4 میلیون بشکه روزانه تولید نداشتیم که اینقدر صادرات داشته باشیم.
ناشناس۳۵۰۹۹۲۰۱۱:۵۰:۱۶ ۱۴۰۳/۳/۱۶
در زمان برجام هم 1/5 میلیون بشکه صادرات داشتیم البته به قیمت 30 دلار اکنون به قیمت 85 الی 90 دلار صادر می کنیم.
رضا۳۵۰۹۸۵۷۱۰:۰۷:۱۷ ۱۴۰۳/۳/۱۶
تا امروز که درآمد نفت برای مردم زحمت بوده تا رحمت! مقایسه کنید وجود نفت در ایران با نروژ را...
ناشناس۳۵۰۹۹۴۸۱۲:۲۷:۵۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
افزایش سهم نفت در بودجه از سال 1349 تا الان باعث تورم ها شده و با آن دستکاری اقتصادی می شود و عاملی برای عدم ثبات اقتصادی و فاصله طبقاتی و برای همین هست اصلاح ساختار اقتصادی که سهم نفت و مشتقات آن در بودجه باید حداقل یک سوم شود تا اقتصاد با ثبات شود و تورم تک رقمی و امیدورام دولت جدید این راه دولت رئیسی که کم و بیش دنبال می کرد ادامه دهد
ناشناس۳۵۰۹۸۶۰۱۰:۱۰:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۱۶
بله ایران نفتش را نصف قیمت میده به چین . و ته خطش هم تو سر ایران میزنه و تمامیت ارضی ایران را می بره زیر سوال .
ناشناس۳۵۰۹۹۱۴۱۱:۴۴:۰۸ ۱۴۰۳/۳/۱۶
در زمان برجام نفت را بشکه ای 30 دلار میفروختن حالا بشکه ای 90 دلار میفروشند.
ناشناس۳۵۱۰۰۹۷۱۵:۲۹:۱۸ ۱۴۰۳/۳/۱۶
مساله اینست که چرا وقتی قیمت نفت بالا است ما باید ارزون بفروشیم
ناشناس۳۵۱۰۲۴۷۲۰:۱۵:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۱۶
ارزان فروشی در دوران برجام بود حالا به قیمت اوپک فروخته می شود.
ناشناس۳۵۱۰۷۱۵۱۴:۱۶:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۱۷
اولا قیمت نفت دست ایران نیست دست سمت تقاضا هستش و بالارفتن به ایران ربطی ندارد دوما اون ۹۰ دلاری که میگی قیمت جهانی هستش اون قیمت که امارات و قطر و عربستان میفروشن نه ایران تحریم شده که داره کلی تخفیف میده و بابت همین جابجایی ها و دور زدن ها کلی هزینه سربار پرداخت می‌کنه سوما این حرف شما که اصلا بدتر هستش نفت سه برابر شده ایا کیفیت زندگی مردم هم بهترشده ؟!!
علی۳۵۱۱۰۲۵۲۲:۵۳:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۱۷
ایام کرونا کل دنیا قرطینه بود و نفت بی ارزش و به بشکه ای ۱۰ دلار رسید
ناشناس۳۵۱۰۱۶۳۱۷:۱۶:۱۶ ۱۴۰۳/۳/۱۶
این حرف دروغ است. قیمت فروش نفت ایران به صورت رسمی در هفته گذشته منتشر شد و نشان داد تخفیفی که ایران می‌دهد نهایت ۵درصد است و این تخفیف هم چیزی است که کشورهای دیگر هم گاهی می‌دهند و ارتباطی به تحریم ندارد
ناشناس۳۵۰۹۸۶۴۱۰:۱۶:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۱۶
چرا از این پول نفتی که میفروشین ما مردم هیچ رفاه و امکاناتی احساس نمی کنیم ؟
ناشناس۳۵۰۹۹۱۶۱۱:۴۵:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۱۶
اگر دولت قبل و صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت تداوم داشت الان قیمت دلار 300 هزار تومان شده بود.
ناشناس۳۵۰۹۹۲۱۱۱:۵۳:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
اولا چون بدهی های هنگفت دولت روحانی پرداخت می شود دوما پس افزایش یارانه، رتبه بندی معلمان و ... چیست؟
ناشناس۳۵۱۰۷۱۸۱۴:۲۳:۰۸ ۱۴۰۳/۳/۱۷
بابا چیه همش رتبه بندی رو رودسر معلم ها میکوبین. کل پرداختی رتبه بندی یک میلیون فرهنگی برای دوسال ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان بوده که تازه برای ۱۴۰۰ هم پرداخت نکردن یعنی همون ۱۲.۵ میلیارد تومان رو هم ندادن که تازه کل این پول هم برای ما واریز نشده کلی ازش خرج خود سیستم آموزش و پرورش شدش .... تازه با همین مثلا رتبه بندی اجرا شده فکر می‌کنی میانگین دریافتی چقدر شده شاید ۱۵ تومن
علی۳۵۰۹۸۶۵۱۰:۱۶:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۱۶
دوستانی که دست به قلم میبرند متوجه باشند که فروش تخفیفی در حالت بازار فعلی نفت ۷۰_۸۰ دلاری ممکن هست و با آمدن ترامپ و برداشتن موانع زیست محیطی استخراج نفت و افزایش تولید در امریکا قیمت نفت دچار سقوط خواهد شد و نفت زیر ۵۰ دلار ارزش تخفیف دادن برای فروش ندارد بجای محاسبات عجیب و غریب در زیر ساخت ها سرمایه گذاری کنید و هزینه های هنگفت را در زیر ساخت ها و محیط زیست سرمایه گذاری کنید خدایی نکرده نفت قیمتش پایین بیاید بحران دولت روحانی با مقیاس چند برابراتفاق می افتد دلخوش به اعداد و ارقام رشد اقتصادی حاصل از خام فروشی نباشید و با پول سرمایه بسازید نه اینکه خرجش کنید
ناشناس۳۵۰۹۸۶۶۱۰:۱۸:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۱۶
خب پس اگر همه چيز خوب و طبق انتظار است چرا اوضاع اقتصادي به گواه آمار روز بروز وخيم تر ميشود؟
ناشناس۳۵۰۹۹۱۹۱۱:۴۸:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
به گواه امار رشد اقتصادی کشور در 3 سال گذشته 6 درصد مثبت شده است این نشانه عبور از بحران است.
ناشناس۳۵۰۹۹۷۹۱۲:۵۹:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۱۶
قيمت فقط يك قلم كالا را بگو كه در اين سه سال حداقل 4 برابر نشده باشه
ناشناس۳۵۱۰۰۳۹۱۴:۰۱:۳۹ ۱۴۰۳/۳/۱۶
زیاد هست از ماشین بگیر و مسکن تا بنزین ثابت مانده...!!! حتی مرغ که ارز 4200 آن برداشته شد
ناشناس۳۵۰۹۸۸۳۱۰:۴۳:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
فروش نفت زیر قیمت به چین هنر نیست .
ناشناس۳۵۰۹۹۳۱۱۲:۰۸:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۱۶
با برجام قیمت جهانی نفت 30 دلار شد و از محل فروش نفت بسیار متضرر شدیم زیرا نفت 30 دلاری حتی هزینه استخراج را پُر نمی کرد اکنون به قیمت اوپک پلاس حدود 90 دلار صادرات می کنیم.
ناشناس۳۵۰۹۹۴۹۱۲:۲۸:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۱۶
در تجارت تخفیف دادن یک چیز عادی است
ناشناس۳۵۰۹۹۷۲۱۲:۴۸:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۱۶
دولت قبل اقای نوبخت میگفت دیگه حتی یک قطره نفت نمی توانیم بفروشیم که دچار ورشکستگی اقتصادی شدیم لذا فروش نفت به نرخ 90 دلار به چین در شرایط تحریم هنر بزرگی است.
ناشناس۳۵۰۹۹۸۱۱۳:۰۲:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۱۶
فروش نفت 20 دلاری به اروپا در سالهای 92 تا 97 هنر بود ؟!
ناشناس۳۵۰۹۸۹۰۱۰:۵۸:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۱۶
تجربه نشان داده است که این نوع سرمایه گذاریها جز زیان و از دست رفتن سرمایه ، ثمری نداشته است . بیت المال را هدر ندهید و به جای این کار در داخل مملکت پروژه های نیمه تمام را کامل کنید
ناشناس۳۵۰۹۹۵۷۱۲:۳۹:۰۳ ۱۴۰۳/۳/۱۶
اگر صادرات نفت نباشد با کدام پول پروژه ها را تکمیل کنیم ؟!
ناشناس۳۵۱۰۰۴۱۱۴:۰۴:۵۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
با رشد نقدینگی 25 درصد!! در حالی که متوسط کشورهای دیگر 10 درصد هست!!! که از این 25 درصد 20 درصد آن به تولید و زیر ساخت سازی برود در یک دهه آینده و حداکثر 15 سال آینده اقتصاد نوظهور می شوید ،حال در 25 درصد مقداری نفت هم سهیم باشد اشکالی ندارد
ناشناس۳۵۱۰۱۶۶۱۷:۲۰:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
با بدهی وحشتناکی که از دولت قبل به جا مانده چطور می‌شود پروژه‌ها را کامل کرد. این رشد نقدینگی هم از بالای ۳۵درصد با زحمت به ۲۵درصد رسانده‌اند چون بدهی‌های ماهانه سنگین و سررسید اوراق و هزینه‌های سرسام‌آور باقی مانده اجازه نمی‌دهد با سرعت بیشتری کم شود شماها نمی‌خواهید واقعیت را ببینید
ناشناس۳۵۰۹۹۰۲۱۱:۲۸:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۱۶
درامدای نفتی زیاد شده است اما حقوق کارمند همان بیست درصد مانده و سالی بیست درصد قدرت خرید مردم و کارمندان و بازنشستگان تحلیل میرود.
ناشناس۳۵۰۹۹۵۲۱۲:۲۹:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۱۶
قدرت خرید 80 درصد کالا و خدمات افزایش یافته یا برابری می کند با دولت قبل
ناشناس۳۵۰۹۹۴۲۱۲:۲۳:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۱۶
فقط خدا کند پول این یک و نیم میلیون در روز را بگیرد ،راستی نفت چند است الان؟یک و نیم میلیون می شود چقدر؟
ناشناس۳۵۰۹۹۷۷۱۲:۵۴:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۱۶
اگر عصر تحریم به سر آمده پس جواب چین را با ادعای استقلال تایوان بدهید،نه اینکه تحت فشار افکار عمومی جمله تکراری ما با کسی تعارف نداریم بگویید!
ناشناس۳۵۱۰۰۹۳۱۵:۲۷:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۱۶
جواب سوال شما بستگی به کرامت چینی ها در آینده دارد
ناشناس۳۵۱۰۱۲۸۱۶:۱۵:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۱۶
در شرایطی که کشورهای منطقه و تولید‌کننده نفت استراتژی نسبتا روشنی برای آینده‌‌ای که سوخت‌‌های فسیلی در آن هر روز کم‌اهمیت‌‌تر خواهند شد اتخاذ کرده‌‌اند، ایران در این حوزه اقدامات کمی داشته و به نظر می‌رسد در حال جا‌ماندن از جریان گذار به انرژی‌‌های پاک و نو است. این در حالی است که امنیت انرژی کشور در دهه‌های آینده تا حد زیادی به سرمایه‌‌گذاری که اکنون می‌توان بر روی منابع جدید انرژی انجام داد، بستگی دارد. ایران باید از یک‌سو تولید و صادرات نفت خود را به‌سرعت افزایش داده و از سوی دیگر درآمدهای آن را صرف سرمایه‌‌گذاری در انرژی‌‌های تجدیدپذیر و پاک کند.
ناشناس۳۵۱۰۱۳۸۱۶:۲۵:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۱۶
بدلبل افزایس جمعیت و افزایش مصرف انرژی داخلی ،کشورهای نفت خیز برای برخورداری از آینده ای روشن، باید بلافاصله و به طور فعال به دنبال بهره وری انرژی باشند و سبد انرژی خود را با افزایش سرمایه گذاری در انرژی پاک برای تأمین تقاضای داخلی متنوع کنند.
ناشناس۳۵۱۰۱۸۳۱۷:۳۸:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
بذار ترامپ برگرده اونوقت عیار این خبر را میشه قضاوت کرد
ناشناس۳۵۱۰۱۹۴۱۸:۰۸:۲۲ ۱۴۰۳/۳/۱۶
خوش خیالی محض. وقتی دولت مورد علاقه شما بر قدرت باشد همه چیز عالی است. دولت که عوض شود صادرات نفت را زیر سوال می برید و می گویید خام فروشی ممنوع. در ضمن رشد اقتصادی 6% که گزارش شده به خاطر نفت است، رشد صنعت، کشاورزی و ... متاسفانه منفی بوده است و این علت این است که مردم افزایش فروش نفت را در زندگی حس نمی کنند. باید درهای کشور و رفع تحریم انجام شود و در دستور کار باشد تا کشور رشد کند.
ناشناس۳۵۱۰۳۵۶۲۳:۱۱:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
جواب ادعاهای این چین خدانشناس با به رسمیت شناختن استقلال تبت بدهید.
ناشناس۳۵۱۰۴۷۸۰۷:۵۸:۳۴ ۱۴۰۳/۳/۱۷
چرا اصلی ترین متحدامون مثل چین و روسیه هر دقیقه میرن تو پیش چها تا شیخک و تمامیت ارضی ایران رو دستاویز امتیاز گیری از اونا می کنن ؟؟؟
ناشناس۳۵۱۰۹۵۳۲۱:۰۹:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۱۷
تا موقعی که تحریم ها برقرار است وضعیت همین است باید به فروش نفت زیر قیمت بازار عادت کنیم و در عین حال چون در استخراج هم از تکنولوژی منسوخ استفاده میکنیم هزینه های استخراج هم بالاست
ناشناس۳۵۱۲۱۹۸۰۷:۴۶:۴۲ ۱۴۰۳/۳/۱۹
بزرگترین خریدار نفت ایران ، چین است که اگر روزی به دلایلی این کار را نکند دست کمی از تحریم ندارد
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین