اصلاح‌طلبان و «لاریجانی» سر یک میز نمی‌نشینند

گروه سیاسی الف،   4030319073 ۷۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

اظهارات فعالین جریان اصلاح‌طلب و رویکرد جبهه اصلاحات، حاکی از آن است که علی لاریجانی جایی در مناسبات انتخاباتی اصلاح‌طلبان نخواهد داشت؛ چه نامزدهای مدنظر جبهه اصلاحات بتوانند از فیلتر شورای‌نگهبان عبور کنند و چه این امر محقق نگردد. آنچه که واضح است، عدم شراکت سیاسی آنان با علی لاریجانی و تمایل ‌نداشتن برای نشستن با او سر یک میز است.

اصلاح‌طلبان و «لاریجانی» سر یک میز نمی‌نشینند

به گزارش الف، سخنان اخیر رئیس جبهه اصلاحات،‌ تأیید نظر آن دسته از فعالین سیاسی است که معتقد بودند تجربه سال ۹۲ تکرار نخواهد شد و اصلاح‌طلبان زیر بار حمایت از کاندیدای نیابتی نمی‌روند. برخی معتقد بودند که به‌دلیل تجربه‌ای که در سال ۱۴۰۰ به‌ ثبت رسید و چهره‌هایی نظیر اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان رد صلاحیت شدند و چه‌بسا این اتفاق دوباره هم تکرار شود، رویکرد اصلاح‌طلبان برای این دوره از انتخابات مشابه سال ۹۲ خواهد بود و اجماع پشت سر علی لاریجانی بعید نیست. هر چند که لاریجانی هم تجربه رد صلاحیت در انتخابات دوره قبل را داشته اما گمانه‌زنی‌ها پیرامون تایید صلاحیتش بیشتر از دیگران است و همین امر تفاسیری را پیرامون حمایت او از سوی اصلاح‌طلبان رقم زده است.

برخی تحلیل‌گران معتقدند که لاریجانی ۱۴۰۳، ظرفیت روحانی ۹۲ را دارد و در صورت اجماع همه‌جانبه، می‌تواند فاتح انتخابات هشتم تیر باشد. اما برخلاف این تفاسیر، آن‌چیزی که از مدت‌ها قبل مشخص بود، عدم تمایل جریان اصلاحات برای تکرار تجربه شکست‌خورده گذشته است؛ تجربه‌ای که با توجه به عملکرد منفی دولت روحانی، یک شکست محض برای اصلاح‌طلبان محسوب و آنان را با ریزش بدنه اجتماعی خود مواجه کرد و به‌همین دلیل اقبالی در جهت حمایت از نامزدهایی وجود ندارد که سابقه اصلاح‌طلبی نداشته و صرفاً همپوشانی در مواضع و جهت‌گیری‌ها نقاط اشتراکی را ایجاد کرده است.

شرکت در انتخابات؛ به شر‌طها و شروطها !

مشخص است که اصلاح‌طلبان بر خلاف انتخابات‌های ۹۸، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ تصمیم به مشارکت گرفته اما از موضعی بالا به پایین با مسئله نقش‌آفرینی در انتخابات برخورد می‌کنند. می‌گویند که یا نامزدهای ما را تایید صلاحیت کنید و یا دست به تحریم انتخابات خواهیم زد و این مسئله در صحبت‌های رئیس جبهه اصلاحات نمایان است.

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران در نشست خبری خود پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو اظهار داشت: «جبهه اصلاحات استراتژی خود را براساس شرایط موجود تعیین می کند. در آن انتخابات اعلام کردیم نامزدی نداریم اما در این انتخابات اگر نامزد ما تایید شود، مشارکت فعال خواهیم داشت؛ البته تحلیل ما تا اینجا این نیست که قرار است انتخابات متفاوتی نسبت به انتخابات مجلس دوازدهم برگزار شود. ما تصمیم گرفتیم از فرصت انتخابات استفاده کنیم البته این تصمیم ما به رفتار جامعه و جریان های سیاسی و نهادهای مجری و ناظر انتخابات هم بستگی دارد. انتخابات یکی از راه هایی است که مطالبات جامعه از طریق مدنی دنبال شود؛ بنابراین هیچ جریان سیاسی نمی تواند از فرصت انتخابات استفاده نکند. در تحلیل از نخبگان سیاسی و جامعه به این جمع بندی رسیدیم که اگر امکانی برای جبهه اصلاحات برای حضور در انتخابات وجود داشته باشد، می تواند جامعه را همراه کند.»

وی تاکید کرد: «ما راه رفته را تکرار نمی کنیم و زیر بار کاندیدای نیابتی نمی رویم و ما باید نامزد خود را داشته باشیم و خود جبهه اصلاحات باید آن فرد را انتخاب کند. قبل تایید صلاحیت نامزدهای خود را مشخص کردیم و ستاد انتخابات جبهه اصلاحات بزودی راه اندازی می شود.»

منصوری خاطرنشان کرد: «سه نامزد خود (جهانگیری، آخوندی و پزشکیان) را معرفی کرده ایم و عزم خود را برای مشارکت فعال نشان دادیم. ما در چارچوب قانون اساسی می خواهیم مطالبات جامعه را دنبال کنیم. نامزدهایی معرفی کردیم که نشان عزم جدی ما برای مشارکت فعال باشد و منتظر بررسی شورای نگهبان هستیم.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که اگر سه نامزد جبهه اصلاحات تایید صلاحیت نشود، جبهه چه موضعی خواهد داشت؟ تصریح کرد: «نامزدهای جبهه اصلاحات براساس سازوکار مشخص انتخاب شدند. احزاب و اشخاص آزاد بودند سه نامزد را مشخص کنند و سه نفری که فراوانی بیشتری در بین احزاب و اشخاص داشتند، به جبهه اصلاحات معرفی شدند و از میان آنها رای گیری شد و سه نفر انتخاب شدند. مشارکت مشروط یعنی اینکه جبهه اصلاحات می خواهند با نامزد اختصاصی‌ خود در انتخابات شرکت کند. براساس ارزیابی از جامعه، نامزدی که بیشترین رای را داشته باشد و رای دو سوم اعضای جبهه اصلاحات مشخص می شود.»

منصوری در همین زمینه گفت: «ساز و کار جبهه اصلاحات برای معرفی نامزد قبل از اعلام شورای نگهبان، ترجمه مشارکت مشروط است. نوع معرفی نامزدها به این معناست که می خواهیم در انتخابات مشارکت فعال داشته باشیم ولی در مشارکت فعال باید نامزد اختصاصی خود را داشته باشیم. در انتخابات های ۹۲ و ۹۶ تلاش کردیم مشارکت حداکثری رقم بخورد اما این تجربه را اندوختیم این بود که زیر بار کاندیدای نیابتی نرویم. سه نامزد ما پذیرفته اند براساس میثاق نامه جبهه اصحلات رفتار کنند. نفیا و اثباتا درباره سایر نامزدها نظری نداریم.»

با لاریجانی سر یک میز نمی نشینند

برای نتیجه‌گیری و تفسیر پیرامون کنش انتخاباتی اصلاح‌طلبان باید منتظر نظر شورای‌نگهبان و انتشار اسامی نامزدهای احراز صلاحیت‌شده باشیم. آیا تایید یک نامزد هم آنان را به نقش‌آفرینی انتخاباتی ترغیب می‌کند یا اصلاح‌طلبان خواهان تایید هر سه نامزد خود هستند و می‌خواهند با دست پر وارد کارزرا انتخابات شوند. اما فارغ از این مسئله، امری که واضح و مبرهن بوده، عدم شراکت سیاسی ‌آنان با علی لاریجانی و تمایل ‌نداشتن برای نشستن با او سر یک میز است. اصلاح‌طلبان حاضرند به انفعال سیاسی و حتی تحریم انتخابات روی آورند اما از کاندیداهای نیابتی حمایت نکرده چون هزینه این اقدام خود را بیشتر می‌دانند. ناگفته نماند که این رویکرد جبهه اصلاحات با راهبرد محمد خاتمی هم منطبق است و به‌نظر می‌رسد از این نظر هماهنگی تشکیلاتی در تمامی سطوح جریان اصلاحات وجود دارد.

خاتمی چند روز قبل در بیانیه‌ای خاطرنشان کرده بود: «ﻧﺎﻣﺰد مدﻧﻈر ﺑﺎﯾﺪ زمینه‌ ﺧﺮدورزی و ﺗﻮﻗﻒ ﺑﯽ‌ﺧﺮدی را در همه اﻣﻮر و ﺳﻄﻮح به‌ویژه ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﺗﻮان ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ، عالمانه و ﺣﺮﻓﻪ‌ای ﮐﺸﻮر و اﻟﺘﺰام ﺑﻪ ﺧﺮد ﺟﻤﻌﯽ ﻓﺮاهم آورد. ولی با توجه به اوضاع و احوال درونی و بیرونی و پیرامونی چه‌بسا شرکت در انتخابات موجه باشد، ولو اینکه شرایط انتخابات کاملا مطلوب وجود نداشته باشد. اﯾﻦ ﺑﻨﺪه ﮐﻮﭼﮏ ﺧﺪاوﻧﺪ که ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎور ﺑﻮده و هستم ﮐﻪ همواره ﺑﺎﯾﺪ در ﮐﻨﺎر ﻣﺮدم و ﺑﺎ ﻣﺮدم ﺑود و ﺧﯿﺮ و ﺻﻼح آﻧﺎن را خواست، ضمن تأیید راهبرد اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﯽ ﺟﺒﻬﻪ اﺻﻼﺣﺎت، اگر پیشنهاد جبهه محقق شود، در انتخابات شرکت می‌کنم.»

بنابراین مشخص است که علی لاریجانی جایی در مناسبات انتخاباتی اصلاح‌طلبان نخواهد داشت؛ چه نامزدهای مدنظر جبهه اصلاحات بتوانند از فیلتر شورای‌نگهبان عبور کنند و چه این امر محقق نگردد. آنچه از شرایط موجود برمی‌آید، شراکت سیاسی بخشی از اصولگرایان، اعتدالیون و افراد و چهره‌های دولت روحانی با لاریجانی و تلاش برای سرازیر‌کردن آرای خاکستری به سبد رای اوست.
 

دیدگاه کاربران

امیر۳۵۱۳۲۸۳۰۹:۳۷:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۲۰
بسیار دیر شروع کرده اند ولی خب بعد از 11 سال خوبه که یک تصمیم درست گرفتن!
ناشناس۳۵۱۳۴۰۵۱۱:۲۶:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۲۰
منافع ملی ما با اصلاحات تامین نمی شود در دولت خاتمی سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر 9 درصد شد و منافع ملی ما برباد.
ناشناس۳۵۱۳۵۲۵۱۲:۵۳:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۲۰
امام خمینی :مگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیافتد
ناشناس۳۵۱۴۱۳۲۲۰:۲۸:۳۹ ۱۴۰۳/۳/۲۰
ما به مسیر رئیسی شهید معتقدیم و هر کس در این مسیر باشه عزیز ملت ایرانه
ناشناس۳۵۱۳۵۶۶۱۳:۲۲:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۲۰
مگه هنوز کسی دنبال اصلاح طلب هم هست!؟
ناشناس۳۵۱۴۱۰۶۱۹:۴۲:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۲۰
اینا اصلاح ناپذیر هستن
ناشناس۳۵۱۳۵۸۸۱۳:۲۹:۱۷ ۱۴۰۳/۳/۲۰
رییس جمهور بعدی باید بداند : اقتصاد جزیره ای به جای نخواهد رسید و باید دنبال رفع تحریم ها و مبارزه با فیلترینگ . گسترش کسب و کارهای اینترنتی و افزایش صادرات غیر نفتی باشد
ناشناس۳۵۱۳۶۸۱۱۴:۴۹:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۲۰
رئیس جمهور نباید غربگرا باشه رئیس جمهور باید خدا باور باشد نه کدخدا باور.
ناشناس۳۵۱۳۹۵۷۱۷:۱۷:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۲۰
کاش شرق گرا هم نباشه.
ناشناس۳۵۱۳۷۰۳۱۵:۰۹:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۲۰
دولت روحانی خسارت محض بود زیرا میانگین رشد اقتصادی و جذب سرمایه خارجی در 8 سال دولت قبل صفر بود و 4 سال پیاپی تورم افسارگسیخته داشتیم و قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و موبایل و غیره بیش از 10 برابر شد و کشور را با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و 300 هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق سررسید شده و خزانه بدهکار و صندوق توسعه خالی در شرایطی تحویل دادند که حتی برای خرید گندم و روغن ، دلار در خزانه بانک مرکزی نبود و برق منازل و کارخانجات هرروز چندین نوبت قطع می شد و به همین دلیل قیمت سیمان و اهن الات بسیار گران شده بود.
ناشناس۳۵۱۳۷۰۱۱۵:۰۶:۳۵ ۱۴۰۳/۳/۲۰
خدا رو شکر که این همه کارشناس حقوق بین الملل داریم که قراردادهای نانوشته رو هم حس می کنن!!
ناشناس۳۵۱۳۴۲۰۱۱:۳۷:۳۹ ۱۴۰۳/۳/۲۰
این وظیفه شورای نگهبان هست که اجازه دهد اکثر سلائق حداقل یک نماینده در کاندیدهای ریاست جمهوری داشته باشند
ناشناس۳۵۱۳۵۵۵۱۳:۱۲:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۲۰
متاسفانه سوابق لاریجانی و خاتمی خراب است و در امتحانات رفوزه شده اند
ناشناس۳۵۱۳۵۷۱۱۳:۲۳:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۲۰
وظیفه شورای نگهبان بررسی صلاحیت نامزدها جدای از گرایش سیاسی افراد هست
ناشناس۳۵۱۳۵۷۴۱۳:۲۳:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۲۰
در قانون چیزی در این مورد نیامده است.
ناشناس۳۵۱۳۲۸۹۰۹:۴۲:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۲۰
... یا نامزدهای ما را تایید صلاحیت کنید و یا دست به تحریم انتخابات خواهیم زد ... آیا حرفی از این منطقی تر وجود دارد؟
عمران۳۵۱۳۳۵۲۱۰:۲۷:۱۸ ۱۴۰۳/۳/۲۰
اتفاقا با تحریم متفاوت است. تحریم یعنی‌ امکانش را داشته باشی‌ اما انتخاب کنی‌ که شرکت نکنی‌. اما اینجا بحث تحریم نیست، بحث این است که اگر گزینهٔ مورد نظر در انتخابات وجود نداشته باشد امکان مشارکت وجود ندارد.
ناشناس۳۵۱۳۵۸۶۱۳:۲۹:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۲۰
اینکه شما در انتخابات شرکت کنید یا نه حق شماست و اینکه افراد فاقد صلاحیت، مورد تایید قرار نگیرند وظیفه شورای نگهبان.
ناشناس۳۵۱۳۶۹۳۱۵:۰۳:۴۷ ۱۴۰۳/۳/۲۰
صلاحیت نهایی و اصلی رو مردم باید تشخیص دهند نه شورای نگهبان
ناشناس۳۵۱۳۷۷۷۱۵:۴۴:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۲۰
شورای نگهبان از سالهای 92 و 96 درس عبرت گرفته و کسانی که توان اداره امور جاری کشور را ندارند احراز صلاحیت نمی کند.
ناشناس۳۵۱۳۳۵۳۱۰:۲۹:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۲۰
از انتخابات مجلس دوازدهم تا ریاست جمهوری چهاردهم در مدت 2 ماه چه تفاوت معناداری ایجاد شده که اصلاح طلبان از تحریم انتخابات به مشارکت فعال در انتخابات رسیدند ؟!
ناشناس۳۵۱۳۳۷۰۱۰:۴۴:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۲۰
در هیچ کشوری کسانی که قانون کشور و نظام آن را قبول ندارند تایید صلاحیت نمی شوند اما در ایران تایید صلاحیت بارها می شوند و وقتی گند می زنند به کشور می‌گویند کی بود کی بود من نبودم و وقتی هم در راس هستند می‌گویند هیچ کاره
ناشناس۳۵۱۳۵۳۴۱۳:۰۰:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۲۰
قانون کشور ونظام باید مورد حمایت اکثریت باشد در غیر این صورت، کشور گرفتار انواع بحران ها خواهد شد .
ناشناس۳۵۱۳۵۷۶۱۳:۲۴:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۲۰
تمام روسای جمهور از اول انقلاب تاکنون با رای اکثریت مردم انتخاب شدند.
ناشناس۳۵۱۳۸۰۵۱۵:۵۶:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۲۰
مردم گرفتار انواع بحران‌ها شدن رو کاملا در ۸ سال دولت روحانی درک کردن، خیلی شرایط بدی بود، امیدوارم دوباره نیاد اون روزها!
ناشناس۳۵۱۳۵۸۰۱۳:۲۶:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۲۰
مرحله بعد از تایید هم اینه که یا نامزد ما رای میاورد یا در انتخابات تقلب شده!! از این منطقی‌تر سراغ دارید!؟
ناشناس۳۵۱۳۲۹۲۰۹:۴۴:۳۳ ۱۴۰۳/۳/۲۰
الف اگر بزاره مینشینند
ناشناس۳۵۱۳۴۵۶۱۲:۰۰:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۲۰
دو بار به روحانی رای دادیم مملکت به فنا رفت دیگه به کاندیدای نیابتی اصلاحات رای نخواهیم داد.
ناشناس۳۵۱۳۵۰۶۱۲:۴۱:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۲۰
همون روحانی تمام تلاشش رو برای رفع تحریم ها کرد و تا زمان امدن ترامپ موفق بود ایران رو بندهای شورای امنیت خارج کرد .
ناشناس۳۵۱۳۵۴۶۱۳:۰۵:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۲۰
روحانی تمام تلاشش را برای لغو تحریم ها نکرد اصلا در برجام چیزی بنام لغو وجود ندارد هرچه هست تعلیق موقت است .
ناشناس۳۵۱۳۶۳۱۱۳:۵۹:۳۰ ۱۴۰۳/۳/۲۰
در دوران روحانی تحریمها از 700 عنوان به 1500 عنوان افزایش یافت و اقتصاد مملکت ته دره رفت.
ناشناس۳۵۱۳۵۹۵۱۳:۳۲:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۲۰
خود همان طیف عامل تحریم هستند و بعد همان ها دنبال رفع تحریم که آخرش هم دیدیم چی شد!!! یادش بخیر در زمان احمدی نژاد هم تحریم سازمان ملل بودیم و هم تحریم آمریکا اما اقتصاد ایران درجا نزد و تولید ناخالص داخلی تقریبا دوبرابر رقم خورد و قدرت خرید مردم هم فرقی با دولت قبل ان نکرد اما در دولت بعدش با برجام که واگذاری منافع ملی بود به ظاهر تحریم ها را برداشت ولی آخر سر تولید ناخالص داخلی تقریبا به نصف کاهش یافت و قدرت خرید مردم هم 50 درصد از بین رفت اما اینها خودشان را پشت ترامپ قایم می کنند....
ناشناس۳۵۱۳۲۹۵۰۹:۴۷:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۲۰
جریان نامحرم دیگر نباید تایید صلاحیت شوند و بروند به همان جایی که تعلق دارند .
ناشناس۳۵۱۳۳۴۸۱۰:۲۳:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۲۰
سوال ساده اینه : اگر اکثریت مردم ایران دوست داشته باشند به جریان نامحرم رای بدهند تکلیف چیست؟
ناشناس۳۵۱۳۴۴۹۱۱:۵۷:۱۷ ۱۴۰۳/۳/۲۰
جواب دوستان : هر کسی اون راحتی و امکانات رو می خواهد از ایران برود. اما کور خواندند ایرانی در ایران می ماند .
ناشناس۳۵۱۳۴۶۴۱۲:۰۶:۲۱ ۱۴۰۳/۳/۲۰
شورای نگهبان تعیین می کند و مردم هم از بین نامزدها انتخاب می کنند حال ممکن هست این افراد هم جز آن تایید صلاحیت ها باشند
ناشناس۳۵۱۳۵۰۹۱۲:۴۴:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۲۰
کسانی که دنبال اهداف دیگر کشورها در ایران هستند جایگاهی در راس ایران نباید داشته باشند .
ناشناس۳۵۱۳۴۶۱۱۲:۰۳:۵۰ ۱۴۰۳/۳/۲۰
جریان نامحرم؟؟!!! اجازه بدین بیان و در بوته رای قرار بگیرن اگه رای نیاوردن که مراد شما حاصل میشه اگه هم رای اوردن لطفا به خواست مردم احترام بزارین
ناشناس۳۵۱۳۶۰۹۱۳:۳۷:۴۷ ۱۴۰۳/۳/۲۰
افراد نامحرم که تایید صلاحیت بشوند و برفرض رای هم بیاورند و بعد که کشور را بیراهه بردن از بوته ها بیرون می آیید و نظام را هدف قرار می دهید!!
ناشناس۳۵۱۳۳۰۱۰۹:۵۱:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۲۰
همش ژست انتخاباتی است. چون میدونن لاریجانی تائید نمیشه و اگر هم بشه مردم بهش رای نمیدن. لاریجانی تیم اجرائی و آدم نداره و اگر رئیس جمهور بشه مثل روحانی از اصلاح طلب هایی استفاده میکنه که قبلا وزیر و وکیل بودن که نه حال کار کردن دارن نه توانایی اش را و نه اعتقادش را و مملکت دوباره درجا میزنه و عقب و عقب تر و ...
ناشناس۳۵۱۳۳۰۳۰۹:۵۲:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۲۰
لاریجانی از سال 84 کاندیدای ریاست جمهوری بوده و هیچ وقت رای نیاورده است این دوره هم شانسی ندارد.
ناشناس۳۵۱۳۳۰۵۰۹:۵۳:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۲۰
اصلاح طلبان نباید خطای سال 92 را تکرار بکنند کاندیدای اصلاحات باید یک اصلاح طلب واقعی باشد ولاغیر.
ناشناس۳۵۱۳۳۱۱۰۹:۵۵:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۲۰
علی لاریجانی پایگاه اجتماعی ندارد و در نتیجه رای ندارد اصلاح طلبان باید کاندیدای قوی و توانمند با محبوبیت اجتماعی بالا معرفی می کردند.
ناشناس۳۵۱۳۳۱۵۰۹:۵۸:۳۵ ۱۴۰۳/۳/۲۰
خانم اذر منصوری درست میگه اصلاح طلبان نباید به کاندیدای نیابتی تن بدهند .
ناشناس۳۵۱۳۳۱۹۱۰:۰۲:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۲۰
کاندیدای نیابتی (حسن روحانی) غلط ترین کاری بود که اصلاح طلبان کردند و پایگاه خودشان را نابود کردند.
ناشناس۳۵۱۳۶۱۷۱۳:۴۴:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۲۰
از اول اصلاح طلب با آشوب درست شد و همچنان هم هست و تحریم‌ها هم در مدت کوتاهی به خود اختصاص دادن
ناشناس۳۵۱۳۳۵۱۱۰:۲۷:۱۷ ۱۴۰۳/۳/۲۰
روحانی با افتضاحات دولتش میخ اخر را بر تابوت اصلاحات کوبید اصلاح طلبان دیگه رای ندارند.
ناشناس۳۵۱۳۴۴۶۱۱:۵۶:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۲۰
خب اگه اینطوره کاندیدای اختصاصی اصلاح طلبان را تایید کنید.
ناشناس۳۵۱۳۵۶۵۱۳:۲۰:۱۸ ۱۴۰۳/۳/۲۰
اصولگرا و اصلاح طلب فرقی با هم ندارند.
ناشناس۳۵۱۳۶۲۴۱۳:۵۵:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۲۰
اگه تفاوتی نداشتن الان وضع اینترنت و فیلترینگ این نبود
ناشناس۳۵۱۳۶۸۲۱۴:۵۱:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۲۰
فتنه و اشوب پاییز 1401 سبب فیلترینگ شد.
ناشناس۳۵۱۳۶۲۶۱۳:۵۷:۰۳ ۱۴۰۳/۳/۲۰
اکثرا برانداز هستند و بقیه هم شایستگی آن پست را ندارند
ناشناس۳۵۱۳۳۵۴۱۰:۳۰:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۲۰
خاتمی در انتخابات مجلس 3 ماه قبل رای نداد حالا حتما بوی کباب به مشام شون خورده که دوباره فعال شدند.
ناشناس۳۵۱۳۴۰۰۱۱:۲۱:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۲۰
همه چیز این جریان فتنه هست و با دید شک به آنان باید نگاه کرد
ناشناس۳۵۱۳۳۷۴۱۰:۵۰:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۲۰
این حق جریان اصلاحات است که نامزد اختصاصی خود را داشته باشد. هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ام اما تنها چیزی که احتمال دارد من را مجاب به شرکت در انتخابات کند تایید صلاحیت یک کاندیدای اصلاح طلب واقعی توسط شورای نگهبان است.
ناشناس۳۵۱۳۴۲۲۱۱:۳۸:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۲۰
لاریجانی یه نفره مثل روحانی .
ناشناس۳۵۱۳۵۱۶۱۲:۴۹:۳۷ ۱۴۰۳/۳/۲۰
سیاست نگاه به شرق شما و سرانجامش رو همه دیدن ! دست درازی چین به جزایر ایرانی به نفع امارات
ناشناس۳۵۱۳۵۵۱۱۳:۰۹:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۲۰
سیاست نگاه به غرب دولت روحانی را همه دیدن ! خروج امریکا از برجام و تشدید تحریمها و التماس به اروپا برای اینستکس یا همان نفت در برابر غذا که البته اروپایی حتی حاضر به پذیرش نفت در برابر غذا هم نشدن !
ناشناس۳۵۱۳۵۹۲۱۳:۳۱:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۲۰
روحانی ایران رو از زیر بندهای شورای امنیت که باعث جنگ در افغانستان و عراق بود خارج کرد که کار کمی نبود شما چه کردید جز افزایش تحریم ها ؟
ناشناس۳۵۱۳۶۸۴۱۴:۵۵:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۲۰
هیچکدام از قطع نامه های قبلی لغو نشدند بلکه در قطع نامه جدید 2231 که پیوست برجام است تجمیع شدند که با شکایت هریک از اعضای 5+1 در عرض 30 روز قابل بازگشت هستن (مکانیسم ماشه) در ضمن قطعنامه جدید 2231 هم تحت فصل هفت منشور سازمان ملل است.
ناشناس۳۵۱۳۶۳۹۱۴:۰۱:۳۳ ۱۴۰۳/۳/۲۰
دیپلماسی التماسی دولت روحانی در تراز جمهوری اسلامی و تامین کننده منافع ملی ما نبود.
ناشناس۳۵۱۳۶۰۲۱۳:۳۵:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۲۰
اولا همکاری هست با چین یا کلا شرق مانند بقیه دنیا چیزی که بلوک غرب نمی خواهد همکاری با ایران کند دوم هم شما با اظهار نظر و بیانیه خوش هستی؟!!! که آن هم باید جواب داده شود ولی ربطی به چیزهای کلی ندارد
ناشناس۳۵۱۳۴۵۵۱۱:۵۹:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۲۰
یه سوال: آیا نداشتن مشارکت فعال به معنی مشارکت نکردن است؟
ناشناس۳۵۱۳۴۸۷۱۲:۲۰:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۲۰
هر جریانی حق دارد در انتخابات نماینده داشته باشد ،نباید انتظار داشت یک اصلاح طلب به کاندیدای دیگر رای دهد و بالعکس
ناشناس۳۵۱۳۵۸۹۱۳:۳۰:۳۴ ۱۴۰۳/۳/۲۰
جریانی که مخالف مصالح ملی و انقلاب عمل میکنه و اعتقادی به مبانی انقلاب اسلامی و ولایت فقیه ندارد حق نامزدی ریاست جمهوری را ندارد.
ناشناس۳۵۱۳۵۱۸۱۲:۵۱:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۲۰
ولی وضعیت جامعه با سال 92 بسیار متفاوت است و بعید میدانم که اطلاح طلبان بتوانند قشر خاکستری جامعه را به پای صندوق رای بکشانند .
ناشناس۳۵۱۳۵۲۱۱۲:۵۲:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۲۰
رییس جمهور اسبق به تازگی گفته است مسایل اقتصادی با چهار تا اقدام قابل حل است، اما نمی گویم! نمی گویم ! ایشون خودش به تحریم ها میگفت کاغذ پاره و در آخر باعث جهش قیمت ارز شد : از 1000 تومن به 3000 تومن ! حالا به راه حل رسیده ؟
ناشناس۳۵۱۳۵۵۳۱۳:۱۱:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۲۰
رئیس جمهور سابق میگفت دیوار تحریمها فرو ریخته است ! اما برعکس شد و تحریمها دو برابر و قیمت دلار 10 برابر شد !
ناشناس۳۵۱۳۵۲۹۱۲:۵۷:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۲۰
رییس جمهور بعدی باید بداند : اقتصاد جزیره ای به جای نخواهد رسید و باید دنبال رفع تحریم ها و مبارزه با فیلترینگ . گسترش کسب و کارهای اینترنتی و افزایش صادرات غیر نفتی باشد
ناشناس۳۵۱۳۵۸۲۱۳:۲۷:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۲۰
رئیس جمهور شهید صادرات نفت را به 2 میلیون بشکه روزانه و صادرات غیرنفتی را به رقم بی سابقه 54 میلیارد دلار سالیانه افزایش داد و ارز حاصله را به کشور اورد دولت اینده باید همین سیاست را پیگیری نماید.
ناشناس۳۵۱۳۶۸۳۱۴:۵۲:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۲۰
واقعیتهای میدانی هماهنگ با این آمارها نیست
ناشناس۳۵۱۳۷۸۸۱۵:۴۷:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۲۰
اگر دولت قبل و صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت تداوم داشت الان قیمت دلار 300 هزار تومان شده بود.
ناشناس۳۵۱۳۷۱۲۱۵:۱۳:۳۳ ۱۴۰۳/۳/۲۰
لاریجانی رد صلاحیت شد
ناشناس۳۵۱۳۷۶۴۱۵:۳۹:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۲۰
شورای نگهبان باید پاسخگوی رد صلاحیت ها باشد
ناشناس۳۵۱۳۸۰۶۱۵:۵۶:۳۲ ۱۴۰۳/۳/۲۰
حالا که لاریجانی رد صلاحیت شد فرقی نمیکنه سر یک میز بشینن یا دو میز.
ناشناس۳۵۱۳۸۵۹۱۶:۲۹:۰۶ ۱۴۰۳/۳/۲۰
همانطوری که با هاشمی رفسنجانی ننشستند ؟ یا همانطوری که با حسن روحانی و کارگزاران ننشستند ؟ اگر با هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی و حزب کارگزاران سازندگی ننشستند ، با لاریجانی هم نمی‌نشینند !!!!!
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین