سخنی با این همه نامزد انتخابات

بیژن مقدم، گروه سیاسی الف،   4030315007 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
سخنی با این همه نامزد انتخابات

در گذشته قانون به گونه ای بود که هرکس می توانست برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند. همین امر باعث شده بود تا پس از ورود افراد عادی به وزارت کشور و انجام ثبت نام فریاد ها بلند شود که این چه قانونی است که اجازه میدهد این حجم از افراد آن هم بدون داشتن صلاحیت های ابتدایی ثبت نام کنند؟

خوشبختانه سیاست های کلی مربوط به انتخابات در مهر ۱۳۹۵ توسط رهبر انقلاب ابلاغ شد و پس از مدت ها قانون انتخابات ریاست جمهوری هم اصلاح شد. بر طبق سیاستهای کلی مقرر شد تا برای تشخیص شرایط لازم برای رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد های ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان معیار ها تعریف و اعلام شود. این اقدام تا حدود زیادی انجام و مانع ورود حجم زیادی از افراد بی صلاحیت  به این گردونه شد. اما ظاهرا کافی نبوده است.

براساس اخبار منتشره طی روز های اخیر افراد زیادی برای ثبت نام به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری به وزارت کشور مراجعه کرده اند و از بخشی از آنان ثبت نام به عمل آمده است. 

روی سخن در این مقاله با آن هاست.

وقتی به این مجموعه اسامی نگاه می کنیم به نکات تاسف باری برخورد میکنیم که باید برای آن چاره اندیشی کرد. 

الف: نامزدی افراد متعدد از یک جریان، جناح و اردوگاه سیاسی شاید در نگاه اول "تاکتیک" انتخاباتی تلقی شود اما به شرطی تاکتیک است که "استراتژی" وجود داشته باشد.

مثلا در ادامه راه، وحدت شکل بگیرد و دیگران به فرد با زمینه ی اجتماعی و امکان رأی آوری بیشتر، رجوع کنند و یا به نفع او کنار روند . تنها در این صورت کثرت ثبت نام کنندگان ممکن است  توجیه داشته باشد. 
در غیر اینصورت نشان تشتت و اختلاف در جبهه، جریان بوده و در نتیجه سردرگمی مردم را بدنبال دارد. 

ب: کاندیداتوری افرادی که هیچ سابقه ی مهم اجرایی ندارند نیز از عجایب است. 

ج: اعتقاد به این که «مگر ما چی مون از فلانی کمتره» نیز از نشانه های افول جایگاه ریاست جمهوری در نگاه این افراد است و هرکس به خود اجازه میدهد "بخت" خود را برای نشستن بر این "تخت" بیازماید.

د: البته ما می دانیم برخی برایشان تأیید صلاحیت از سوی شورای نگهبان مهم است و میتوانند "نان" قرار گرفتن در لیست نامزد های ریاست جمهوری را در آینده بخورند اما واقعیت آن است که این نگرش از بی صلاحیتی این دسته افراد حکایت میکند.

ه: هرچند برخی، این حجم از ثبت نامی ها از همه ی جناح هارا با عنوان تلاش برای  افزایش مشارکت مردم توجیه می کنند، اما باید بدانند وقتی تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان احراز صلاحیت نشدند و اقدام به حمله علیه دستگاه ناظر بر انتخابات کردند، خود می تواند به کاهش مشارکت بیانجامد. 

و: توجه به این نکته را لازم می دانم که عدم احراز صلاحیت برای ریاست جمهوری به معنی بی صلاحیتی فرد نیست بلکه ممکن است او نماینده یا حتی وزیر  یا مدیر خوبی باشد اما قادر به انجام وظایف ریاست جمهوری نباشد.

لذا باید از حقوق ملت پاسداری کرد وتنها افرادی در این میدان حضور پیدا کنند که توانایی تحمل بار سنگین ریاست جمهوری را داشته باشند. 

شورای نگهبان نیز بر این اساس باید به گونه ای رفتار کند که امکان گزینش "فرد شایسته تر" رقم بخورد، و به "مشارکت" که نتیجه ی "رقابت" است عنایت داشته باشد. 

توصیه آخر به این دسته از ثبت نام کنندگان این است که فریب اطرافیان و مشوقان را نخورند و با تصمیم بر انصراف(حتی قبل از اعلام نظر شورا ی نگهبان) راه را برای برگزاری "انتخاباتی آبرومند" ، هموار و از جایگاه فعلی و قبلی خود صیانت کند.

همه کاندیداهایی که تایید صلاحیت می شوند بدانند این رقابت، آخر دنیا نیست. براین مبنا با رعایت اخلاق، انصاف و برادری با هم رفتار کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۰۸۸۶۸۰۹:۱۷:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۱۵
یقینا و قطعا و تحقیقا این انقلاب دیگر بدست نااهلان و نامحرمان و نامردمان نخواهد افتاد امام خمینی در وصیت نامه سیاسی الهی خود این امر را پیش بینی کرده بودند و در برهه ای از انقلاب متاسفانه نامحرمان و نا اهلان بر کشور مستولی شدند
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۵۰۹۲۱۷۱۳:۲۵:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۱۵
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد این است که هر فرد شایسته ای که رییس جمهور شد در صدد اجرایی کردن قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها برای همه آحاد جامعه و بدون هیچ خط قرمزی اجرای نماید
ناشناس۳۵۰۹۷۴۴۰۷:۰۸:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۱۶
افشاگری در مورد یک نماینده مجلس که ادعا شده ۱۴۰ سکه رشوه گرفته به کجا رسید مجلس و قوه فضاییه شفاف سازی فرمایند
ناشناس۳۵۰۹۳۳۰۱۵:۱۳:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۱۵
بهتر است اداره کشور را به چند مدیر ژاپنی بدهید و فقط یک نظارت دورا دور شود
ناشناس۳۵۰۹۸۲۳۰۹:۱۳:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۱۶
در ژاپن هم مردم بدبخت زیاد هست یه سرچ ساده در مورد وضعیت کارتن خوابی و ... بکنید پیشرفته بودن در دنیا به معنای این نیست که همه مردم اون کشور در رفاه باشن
ناشناس۳۵۰۹۴۳۴۱۸:۱۳:۳۳ ۱۴۰۳/۳/۱۵
این حرف شما چه ربطی به موضوع این نوسته داشت؟
ناشناس۳۵۰۸۸۶۹۰۹:۱۹:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۱۵
شرایط و قانون جدید یعنی فقط کسانی که قبلاً سمت داشتن حق ثبت نام دارند !
ناشناس۳۵۰۹۴۰۴۱۷:۰۹:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۱۵
شخص باید سابقه اجرایی داشته باشد تا بتوانند عملکرد او را بررسی کنند. شخص باید از مسئولیت های کوچک شروع کند و در صورت عملکرد خوب به مسئولیت های بزرگتر برسد. نمی شود که از همان اول رئیس جمهور بشود
ناشناس۳۵۰۹۶۲۵۲۳:۳۱:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۱۵
ریاست جمهوری سیاست هم هست فقط مدیریت نیست مگه ترامپ مدیر دولتی بوده؟
ناشناس۳۵۰۸۸۷۶۰۹:۲۳:۴۲ ۱۴۰۳/۳/۱۵
مقام مسئول . وقتی می بینیم که مقامش مانده و مسئولیتش رفته ، خب هر کسی هوسی می شود که بیاید و ماهی خودش را بگیرد .
عمران۳۵۰۸۸۸۴۰۹:۲۹:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۱۵
مفید خواهد بود اگر یک مقاله ی تحقیقی نوشته بشود در باب انتخاباتها در کشورهای منطقه و دنیا از لحاظ گستره ی طیف سیاسی نامزدها و احزاب و نتیجه و کارآمدی سیاسی سیستم حاکم در کشورها. اینکه در یک فضای بسته بنشینیم و بگوییم «هیچ جای دنیا اینطور نیست که فلان و بهمان» لازمه اش این است که بدانیم اصلا در منطقه خودمان و در دنیا انتخابات چطور برگزار میشود، احزاب چقدر تنوع دارند، تعامل مردم و احزاب چگونه است و مشارکت انتخاباتی چقدر است نحوه اصلاح مسیر کشورها به چه طریق است. اگر این ها را ندانیم و در ذهن خودمان فلسفه بافی کنیم به جایی نخواهیم رسید.
ناشناس۳۵۰۹۲۲۷۱۳:۳۲:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۱۵
کاندیدها باید در تبلیغات خود در مورد نحوه عمران کردن در کشور تبلیغ کنند و نظرات خود را مطرح کنند
ناشناس۳۵۰۸۸۸۶۰۹:۳۱:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۱۵
قانون باید اصلاح شود تا هر که از راه میرسه نتواند کاندیدای ریاست جمهوری بشود.
عمران۳۵۰۹۷۹۷۰۸:۴۸:۳۹ ۱۴۰۳/۳/۱۶
کسی که از راه برسد «اگر پایگاه مردمی داشته باشد» نباید جلوی کاندیداتوری ش گرفته شود.
ناشناس۳۵۰۹۸۰۲۰۸:۵۸:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۱۶
اگه اینجور هست مسئولین اوایل انقلاب چه تجربه ای داشتن؟؟
حسنعلی سبد سبد گل یاس۳۵۰۸۸۹۷۰۹:۳۵:۵۷ ۱۴۰۳/۳/۱۵
احتمالا برخی از این کاندیدها برای مطرح کردن و مشهور کردن خود وارد عرصه شده اند که در دولت جدید برای خود پوستینی بدوزند
ناشناس۳۵۰۸۹۲۱۰۹:۴۵:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۱۵
چرا برخی از این افراد به خود اجازه داده اند برای این سمت مهم کاندید شوند از مدعی العموم درخواست میشود کسانی را مساله دار هستند و شورای نگهبان رد صلاحیت میکند به مواردشان رسیدگی کنند
ناشناس۳۵۰۸۹۲۵۰۹:۴۶:۰۳ ۱۴۰۳/۳/۱۵
باید جریمه ای در قانون قرار داده شود تا کسانی که صلاحیت ندارند و وقت و انرژی شورای نگهبان را می گیرند مجبور به پرداخت چنین جریمه شوند و جریمه هم باید قابل توجه باشد. ان وقت سنگ مفت گنجشک مفت نخواهد بود و حتما داوطلب از قبل به فکر تامین مالی و به دنبال حامی آن جریمه خواهد بود.
حامد حمدایی اصل۳۵۰۹۰۰۲۱۰:۳۲:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۱۵
کاش بجای این که به برگزاری انتخاباتی آبرومند فکر کنید به برگزاری انتخاباتی واقعی فکر میکردید. انتخاباتی ک در جریان آن هم نظرات و دغدغه های واقعی مردم مطرح شود و حتی اگر در جریان تبلیغات فرد اصلح انتخاب نشد، زمینه ای برای تجربه و بلوغ سیاسی مردم در انتخاب های بعدی فراهم سازد.
ناشناس۳۵۰۹۰۰۳۱۰:۳۳:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۱۵
اصلاح طلبان نباید دیگر در راس بیایند
سعید۳۵۰۹۰۹۵۱۱:۴۲:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۱۵
یک مقایسه کوچیک قیمت ها و حقوق ها و توان مردم را در زمان اصلاح طلبها انجام بده بعد حرف بزن . فکر کن یه خورده
ناشناس۳۵۰۹۶۵۱۰۰:۲۴:۴۲ ۱۴۰۳/۳/۱۶
مقایسه کردیم شما قبول نمی کنی!!
عمران۳۵۰۹۱۲۳۱۲:۱۰:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۱۵
اصلاحطلبان هیچگاه در راس نبودند
ناشناس۳۵۰۹۶۵۳۰۰:۲۵:۰۸ ۱۴۰۳/۳/۱۶
کی بود کی بود من نبودم!!
ناشناس۳۵۰۹۶۱۲۲۳:۰۱:۰۱ ۱۴۰۳/۳/۱۵
اگه نظر اکثریت با تو همراه نباشه چی؟ بازم نباید بیان
ناشناس۳۵۰۹۷۹۶۰۸:۴۷:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۱۶
حرف از قانون و صلاحیت و نامحرم هست و نه اینکه وقتی تایید صلاحیت شوند یک عده ای رای بدهند و وقتی گند زده شود نظام را همان ها نشانه بروند!!!
وحید۳۵۰۹۰۳۱۱۰:۵۵:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۱۵
با عرض سلام ، من از سال 98 به دلایلی که برای خودم دارم در انتخابات شرکت نکردم ، اما الان به این نتیجه رسیدیم که شرکت نکردن هیچ گونه تاثیری نداردو هیچ اتفاق مثبتی را رغم نمی زند ، پس اگر شورای نگهبان اجازه بدهد افرادی که حداقل دارای عقلانیت سیاسی و اقتصادی هستن در انتخابات شرکت کنند حتما باعث می شود مشارکت افزایش پیدا کنند ، دوستان، اگر من و شما شرکت نکنیم ، اقلیت با داشتن حداقل پایگاه 20% رای هم می تواند مجلس تشکیل بدهد و هم دولت و باید نشست و ثمره این انتخاب نکردن را دید و غصه خورد ، این خیال واهی را از ذهن بیرون کنیم که با شرکت نکردن می توان نظام را عوض کرد و یا تغییر ایجاد کرد اما بنظر من در بین این افراد هستند کسانی که نشان دادن انسان های عاقل در سیاست و اقتصاد وجود دارند ، ما هیچ راهی جز انتخاب از صندوق و تلاش برای تغییرات از داخل همین نظام رای نداریم
ناشناس۳۵۰۹۲۸۴۱۴:۳۱:۳۴ ۱۴۰۳/۳/۱۵
مجید جان: رقم است نه رغم!
ناشناس۳۵۰۹۷۴۸۰۷:۲۲:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۱۶
دلبندم زیاد حساس مباش گاهی موقع تایپ دو تا حرف شبیه بهم تایپ میشه یا بعضی نرم افزارها هست بعضی کلمات را می خواهد اصلاح کند اشتباه تغییر میدهد با سپاس
ناشناس۳۵۰۹۴۰۸۱۷:۲۲:۴۶ ۱۴۰۳/۳/۱۵
انتخاب شما رو هم دیدیم. روحانی بهتره که تحریم ها رو دو برابر کرد و خزانه را خالی و با کلی بدهی تحویل داد یا رئیسی که خزانه را پر پول کرد و بدهی های روحانی را پرداخت؟؟؟
ناشناس۳۵۰۹۰۴۴۱۱:۰۳:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۱۵
هنوز صدای سوگندهای اخیر نمایندگان مجلس در گوش مردم تنین انداز است اما خودشان چه زود تعهدات و سوگندها را در عمل کنار گذاشتند نمایندگانی که هشدارها و نصایح موأکد مقام معظم رهبری در سال دوم مجلس یازدهم را نشنیده گرفتند و ثبت نام کردند دیگر قابل اعتماد نیستند
ناشناس۳۵۰۹۰۵۳۱۱:۱۱:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۱۵
--- ميگم آميرزا ! چه قدر دواطلب رياست جمهوري ؟ ... چه قدر زياد ؟ ... اين همه آدم مگه بيكار بوده اند ؟ ... كه خيلي شان هم مي دانند كه رنج بيهوده مي برند و سعي بي فايده مي كنند ؟ ...رياست جمهوري هر مملكتي كه شوخي بازي نيست ، گاو نر مي خواهد و مرد كهن ! بله ؟ آميرزا محمد بازنشسته وزارت تعليم و تربيت كه از قديم و نديم دوستدار سياست و دنبال كردن اخبار روز است و سي سال از زمان بازنشستگي اش مي گذرد ، مي گويد : --- درسته ! تنها كسي كه ثبت نام نكرده يكي من هستم ، ... يكي شما ... و يكي هم خواجه حافظ شيرازي » !! آميرزا محمد از جواب خودش چنان مي خنده كه اشك در چشمانش جمع مي شود و مي گويد : --- « ووي ... ووي ... ووي .... چه قدر خنديديم ! مزاحي كرديم تا بخنديم ! .... انشالله هميشه خندان باشي اصغر آقا ! » آميرزا محمد با دستمالي اشك چشم را پاك مي كند و مي گويد : -- البته ، ايام انتخابات ، ايام خوبي است ، هر روز خبر هاي خوش مي رسد ! ... اصغر آقا ميداني در اين يكي ، دو هفته اخير چه قدر « خبر هاي خوش » براي ما بازنشستگان در رابطه با همسان سازي حقوق ها مي رسه ؟ ..باور بفرما همين خبر با عناوين مختلف ، بارها هم خودم رؤيت كردم و ديگران هم به گوشم رساندند ! ...حالا خدا كريمه ... يكي از اين روايت ها ي همسان سازي هم كه عمل بشه كافيه ! ... ... ميدوني اصغر آقا .. بخاطر همين هم هست كه من ايام انتخابات را دوست دارم ! .... خب ! ديگه چه خبر اصغر خان ؟
ناشناس۳۵۰۹۰۵۴۱۱:۱۱:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۱۵
گسست در بین اصولگرایان بسیار بیشتر از این است که بنظر می اید و همیشه بعد از انتخابات این اختلاف و تنش بیش از بیش نمایان میشود.
صمصام۳۵۰۹۱۷۲۱۳:۰۲:۴۷ ۱۴۰۳/۳/۱۵
به نطر من باید قانونی وضع شود که کسی که سمت و پست دارد مانند شهردار یا نماینده مجلس یا وزارت یا مدیر یک نهاد دولتی امکان ثبت نام نداشته باشد تایید صلاحیت و عدم تایید صلاحیت این افراد جز هزینه مالی و از دست رفتن زمان و مشکلات دیگر ،برای کشور چیز دیگری ندارد در صورت تایید صلاحیت این افراد اولا فرد باید از پست خود استعفا بدهد یا مثلا مانند شهردار مرخصی بگیرد! حالا فکر کنید طرف رای اورده و انتخاب شود ! خب باید برای انتخاب شهردار مجددا زمان و هزینه صرف شود اگر هم طرف رای نیاورده و انتخاب نشود بدتر خواهد بود
ناشناس۳۵۰۹۱۹۱۱۳:۱۱:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۱۵
کسانی که سالها بر مسند قدرت بودن اگه توان کار داشتن انچام میدادن بهتره بازنشست بشن یه خورده عبادت کنن کار بسه بسپارن به کاردان
م. م. سپهری۳۵۰۹۲۵۹۱۴:۰۷:۵۰ ۱۴۰۳/۳/۱۵
داوطلبانی که در تراز ریاست جمهوری ملت بزرگ و شریف ایران نیستند، آبروداری کرده، فریب اطرافیان و مشوقان را نخورند و با تصمیم بر انصراف(حتی قبل از اعلام نظر شورا ی نگهبان) راه را برای برگزاری "انتخاباتی آبرومند" ، هموار و از جایگاه فعلی و قبلی خود صیانت کنند. اگر قصد انصراف ندارند، متعهد شوند که چنانچه کمتر از دو درصد رأی دهندگان رأی داشتند برای همیشه از هر منصب حاکمیتی خداحافظی کنند. به علاوه یک هشتادم هزینه انتخابات را بر عهده گرفته و متعهد به پرداخت آن شوند.
ناشناس۳۵۰۹۲۶۷۱۴:۱۵:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۱۵
اين همه تعداد كانديدا نشان دهنده اين موضوع است كه رييس جمهوري امري و پستي تشريفاتي است كه هر كسي خود را لايق اين پست مي داند…
ناشناس۳۵۰۹۸۱۰۰۹:۰۵:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۱۶
خیر توهم توانمندی است
ناشناس۳۵۰۹۲۷۸۱۴:۲۴:۵۲ ۱۴۰۳/۳/۱۵
یک علت کاندید شدن افراد زیاد از یک جناح بحث‌مناظره های انتخاباتی است، عملا طرفین در تلاش هستند با تعدد کاندیدا در مناظره ها زمان بیشتری برای تخریب جناح و افراد مقابل در دست داشته باشند.
ناشناس۳۵۰۹۲۸۳۱۴:۳۰:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۱۵
کشور به یک نفر پاک دست بدون باند و دانا و باسواد مثل نخست وزیر هند جناب مودی که کشور هند رو از تله فقر به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کرد نیاز داره حتما تو نت بزن کارهای این مرد دانا و پاک دست که برای کشور پرجمعیت جهان حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر انجام داده مطالعه کن بعد شرم مون میاد چطور اینها نتونستن برای 80 میلیون در طول 45 سال این اقتصاد نکبت ساختن. امروز نخست وزیر هند جناب مودی برای یک دوره سوم هند اداره میکنه. کشور ما یک دهم ولی پر از منابع خدادادی رو زمینی زیر زمینی....!!!!! تاسف. فقط توکل به خدا شاید روزی ما هم در اقتصاد موفق بشیم
ناشناس۳۵۰۹۳۸۶۱۶:۴۹:۴۵ ۱۴۰۳/۳/۱۵
ایجاد حلقه بسته قدرت تحت عناوین ابداعی نظیر رجل سیاسی و مذهبی نه تنها درست نیست که از عوامل ایجاد فساد سیستماتیک و گسترش فسادهای نهادی و اورگانی است. نقد دیگر به این نگاشته جناب مقدم این است که تاکتیک نامزد پوششی هم تاکتیکی در خدمت تبعیض و بی‌عدالتی و در حقیقت یک خلا قانونی است. این تاکتیک این اجازه را به گروه‌های مورد پسند شورای نگهبان می‌دهد که وقت بیشتری برای تبلیغات از رسانه‌های جمعی داشته باشند و نامزدهای رقیب به دلیل تعدد نامزدهای پوششی فرصت کافی برای نقد آنها را نیابند. درست این است که احزاب شناسنامه‌دار باشند و هر نامزد رسما در عضویت یک حزب باشد و از هر حزب هم تنها یک نفر به نمایندگی امکان نامزدی در انتخابات داشته باشد. در این صورت اگر نماینده حزبی به نفع نماینده حزب دیگر کناره‌گیری کند در واقع سبد رای طرفداران حزب خود را در اختیار نماینده حزب دیگر قرار می‌دهد که این میتواند معنایی متفاوت از نامزد پوششی داشته باشد.
ناشناس۳۵۰۹۴۳۹۱۸:۲۰:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۱۵
بند الف این مقاله تشویق برای کاندیدای پوشسی است که جز اتلاف هزینه و وقت مردم ثمری ندارد.
ناشناس۳۵۰۹۴۹۹۱۹:۵۱:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۱۵
یه عده برا شناخته شدن آمدن. خودشون هم میدونن که ده تا رای هم ندارن.
ناشناس۳۵۰۹۷۶۵۰۷:۵۵:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۱۶
...........توجه به این نکته را لازم می دانم که عدم احراز صلاحیت برای ریاست جمهوری به معنی بی صلاحیتی فرد نیست بلکه ممکن است او نماینده یا حتی وزیر یا مدیر خوبی باشد اما قادر به انجام وظایف ریاست جمهوری نباشد...... خیر. وظیفه شورای نگهبان تشخیص توانمندی شخص نیست . شورای نگهبان می تواند شرایطی را که اعلام کرده نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید داشته باشد را کنترل کند . این مردم هستند که تشخیص می دهند کدام یک از نامزدها اصلح هستند نه شورای نگهبان. اگر قرار است شورای نگهبان تشخیص دهد چه کسی می تواند رئیس جمهور خوبی باشد . دیگر چه نیازی به انتخابات است؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۵۰۹۸۴۵۰۹:۳۶:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۱۶
آنچه که مایه تاسفه اینه که خیلی ها توی همون پستی که قبلاً داشتن یا الان دارن کار مثبتی نکردن ونمیکنن بعد میان برای یه پست خطیر تر احساس تکلیف میکنن!!!
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین